s-101
| Výhody měniče s trvalou snižovací transformací z * jsou. |
s-102
| Maximální využití napětí a tedy výkonu trakčních vozidel při kolísání napájecího napětí. |
s-103
| Možnost, která uspořádání motoru s nižší třídou izolace a lepšími adhézními vlastnostmi * . |
s-104
| Jednoduchý silový obvod bez zhášecích tyristorů. |
s-105
| Jednoduchý frekvenční způsob řízení. |
s-106
| Velký počet fází měniče, a tím vysoká výsledná frekvence, která je výhodná pro dimenzování filtru měniče a vyhlazovacích tlumivek. |
s-107
| Nevýhody, jsou potřeba poměrně vysoké pracovní frekvence tyristorů, trvalé ztráty v komutačním obvodu a jeho velikost. |
s-108
| Výhody měniče s transformací nebo lépe s poměrným otevřením až # * jsou. |
s-109
| Nejjednodušší způsob rekonstrukce nynějších vozidel. |
s-110
| Minimální velikost # a # * . |
s-111
| Maximální účinnost v trvalém režimu. |
s-112
| Možnost jednoduchého bezkontaktního zeslabování buzení. |
s-113
| Možnost využití rekuperační brzdy plného výkonu. |
s-114
| Prakticky konstantní šířka pulsu nezávislá na proudu. |
s-115
| Na vstupu měniče je zařazen jednoduchý filtr. |
s-116
| Účely filtru jsou. |
s-117
| Kapacita filtru slouží jako přepěťová ochrana měniče při každém vypnutí tyristoru, neboť platí. |
s-118
| Filtrační tlumivka zmenšuje vliv širokého rozmezí indukčnosti trolejového obvodu. |
s-119
| Filtr snižuje na přípustnou úroveň amplitudy vyšších harmonických proudů sítě, které jsou nežádoucí z hlediska rušení zabezpečovacího a radiokomunikačního zařízení. |
s-120
| Pro střídavou složku proudu v troleji platí za zjednodušujících podmínek * . |
s-121
| Tento požadavek bývá dosti přísný a je tedy pro filtr kvantitativně rozhodující. |
s-122
| Dále je důležité, aby vlastní frekvence filtru, přesněji kapacity a indukčností zařazených mezi zdrojem a touto kapacitou, byla nižší než pracovní frekvence měniče, aby nedošlo k rezonanci. |
s-123
| Nejnižší pracovní frekvence je při rozjezdu, kdy je nejvyšší transformační poměr, a tedy malý odběr ze sítě. |
s-124
| Pro tento stav lze zmenšit pronikavě železným jádrem tlumivky, které se přesytí při větším proudu, ale tedy i vyšší pracovní frekvenci, kdy již jeho účinnosti není třeba. |
s-125
| Z hlediska měniče je dále důležité, aby po připnutí filtru nevznikl překmit. |
s-126
| Proto se děje připínání přes nabíjecí odpor, který se dále vyřazuje. |
s-127
| Tyristor s komutační kapacitou a komutačním reaktorem vytváří komutační obvod, který zabezpečuje zhášení tyristoru, a tím i funkci měniče. |
s-128
| K tomuto obvodu je přeřazena nulová dioda a k ní paralelně přes vyhlazovací tlumivku motor nebo kotva motoru. |
s-129
| Dioda zabezpečuje stále nabití komutačního kondenzátoru na napětí sítě. |
s-130
| Vlivem protinapětí motoru by se snižovalo napětí komutačního kondenzátoru, neboť platí. |
s-131
| Zapnutím tyristoru se přiloží na zátěž tvořenou vyhlazovací tlumivkou a motorem napětí kapacity a zároveň se přebíjí kondenzátor na opačnou polaritu. |
s-132
| Po přebití na amplitudu se obrací směr proudu komutačního obvodu a tyristorem se snižuje proud a po odvedení náboje minoritních nositelů tyristoru je po dobu přebíjení kondenzátoru na nulové napětí čas k vypínání tyristoru. |
s-133
| Doba trvání pulsu určuje otevření měniče. |
s-134
| Velikost kondenzátoru je nutno volit co nejmenší z důvodu rozjezdu vozidla zvláště minimálním proudem. |
s-135
| Komutační kondenzátor se vždy přebíjí přes zátěž a tento náboj je již tak velký, že je nutné příliš snižovat frekvenci tyristoru, a tím zvětšovat filtr. |
s-136
| Počtem pulsů za časovou jednotku frekvencí je určeno napětí na zátěži. |
s-137
| Tyto aspekty vedou k dimenzování komutační kapacity. |
s-138
| Nutná minimální velikost komutačního reaktoru je dána dynamickým parametrem tyristoru. |
s-139
| Přípustné bývá. |
s-140
| K zabezpečení vypínací doby tyristoru je nutné volit náboj kondenzátoru tak veliký, aby při minimálním napětí sítě a minimálním proudu zátěže, při přebíjení z * na * stačil hradit proud zátěže po dobu nutnou k vypínání tyristoru. |
s-141
| Vychází se tedy z rovnice * . |
s-142
| Tato rovnice nezahrnuje skutečnost, že je další přídavný náboj nutný k vykomutování tyristoru z proudu na nulu. |
s-143
| Na * je znázorněna značná závislost vypínací doby na proudu zátěže. |
s-144
| Celková energie dodaná do zátěže na puls je # * . |
s-145
| Při výše uvedených úvahách jsme předpokládali proud motoru konstantní, vyhlazovací tlumivku. |
s-146
| Požadavky vyhlazení proudu motorem jsou menší. |
s-147
| Výrobce motorů povoluje zvlnění při napětí motoru * a dále * . |
s-148
| Při zanedbání činných odporů za ustáleného nepřerušovaného chodu platí * . |
s-149
| Z konkrétních výpočtů vyplývá, že u vícefázových měničů je pro velikost vyhlazovací tlumivky rozhodující vlnivost proudu ve fázi s ohledem na dimenzování komutačního obvodu a oddělení komutačních procesů jednotlivých fází. |
s-150
| Vlnivost proudu motoru je nepřímo úměrná druhé mocnině počtu fází a je vymezením vyhlazovací tlumivky ve fázi malá. |
s-151
| Pulsní měnič podle * se vyznačuje řazením polovodičových elementů, dioda, tyristor, antiparalelně a dále možností řízení okamžiku zhášecím tyristorem. |
s-152
| Přibližně současným zapínáním tyristorů a se řídí obvod frekvenčně a dále zpožďováním zapálení fázově. |
s-153
| Antiparalelní diody a * způsobují prakticky konstantní dobu pulsu komutačního obvodu a * . |
s-154
| Oproti obvodu na * je část pulsu, která působí jako ochranná doba, prakticky konstantní, neboť kondenzátor se nepřebíjí přes zátěž, a tudíž přebíjení není závislé na proudu zátěže. |
s-155
| Antiparalelní dioda má při vedení úbytek. |
s-156
| Toto malé inverzní napětí způsobuje poněkud delší vypínací čas tyristoru. |
s-157
| Vypínací doba tyristoru je závislá tudíž také na velikosti inverzního napětí přiloženého po komutaci. |
s-158
| Pro inverzní napětí se prodlužuje vypínací doba, a tím i minimální ochranná doba o # * , podle měření na reprezentativním vzorku # kusů tyristorů. |
s-159
| Od # * napětí je vypínací doba již neměnná a tedy katalogová. |
s-160
| Zdánlivě je nutný tedy pro tento způsob katalogová komutační * , obvod s delší periodou a tedy objemnější, ale podle * je vidět, že je přibližně stejný. |
s-161
| Je to způsobeno posunem proudu v kmitu o # * za napětím. |
s-162
| Na * je nakresleno porovnání spínací doby pro přibližný sinusový průběh napětí a proudu oscilačního obvodu. |
s-163
| Okamžik skončení komutace je vyznačen osou. |
s-164
| Pro schéma na * platí průběh napětí na tyristoru * a vypínací doba # . |
s-165
| Pro schéma na * platí vypínací doba # , proud antiparalelní diody. |
s-166
| Při značném zjednodušení je ale patrné, že pro stejný komutační obvod je doba vypínání tyristoru dvakrát větší než doba # * , že i když je nutná vypínací doba delší o # * při # * , je z hlediska vypínací doby obvod podle * výhodnější za cenu strmého nárůstu napětí po vedení diody, což vede ke komplikacím při návrhu sériového chodu tyristoru s ohledem na * . |