Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 2 - 101 of 166 • previousnext

s-2 Nejde nám o přehled historický, a proto zcela pomíjíme teorie jakkoliv historicky významné, které jsou dnes již evidentně neudržitelné, jako byla Mesmerova teorie živočišného magnetismu, Charcotova teorie uměle vyvolané hysterie či Babinského teorie vědomé simulace.
s-3 Současné výklady hypnózy nelze však snadno schematicky rozdělit.
s-4 Řada autorů, kteří mají přehled o světové literatuře, cítí dnes již nedostatečnost jednostranného přístupu a pokouší se plauzibilní koncepce různě kombinovat.
s-5 Četné současné autority v oblasti hypnózy bychom dnes již stěží mohli zařadit do úzkých rámců jednotlivých směrů.
s-6 Lze buď vybrat nejvýznamnější autory a vyložit jejich teorie, které se budou nezřídka křížit, nebo se pokusit stávající teorie rozložit na základní výkladové prvky.
s-7 Oba způsoby utřídění dat mohou být užitečné.
s-8 Podáváme nejprve analýzu základních výkladových prvků dnešních teorií a pak uvedeme příklady nejvýznamnějších pojetí vícedimensionálních.
s-9 Tuto formulaci začali razit Bernheim a Liebault již v druhé polovině minulého století a přiklonilo se k nim mnoho badatelů.
s-10 Zvláště je spojena se jménem Hulla.
s-11 Sugesce v nejširším smyslu je podnět nebo myšlenka, která na jedince působí, aniž byla podrobena logickému zpracování a kritice.
s-12 Je to podnět ve formě významového tvrzení nebo gesta, jež v individuu vyvolá určitou změnu psychických procesů a chování za nepřítomnosti vědomé, volní účasti.
s-13 Sugestibilita je pak schopností individua reagovat na sugesce.
s-14 Sugesce jsou základní metodou uvádění do hypnózy.
s-15 Navodí se jimi stav, když se další sugesce uskutečňují snáze a mají vliv i na procesy, jež jsou vůlí neovladatelné.
s-16 Na základě této koncepce lze ovšem hypnózu těžko odlišit od bdělého stavu, ježto uvedení do stavu zvýšené sugestibility určitou základní sugestibilitu již předpokládá a tato základní sugestibilita je u různých lidí různá, takže někteří mohou být hypersugestibilní i bez speciálního uvádění do hypnózy.
s-17 Hranice mezi bdělou a hypnotickou hypersugestibilitou jsou neostré.
s-18 V hluboké hypnóze se charakteristickým způsobem pozměňuje vědomí hypnotizovaného.
s-19 Hypnotizovaný provede určité výkony, vědomí o nich se však do bdělého vědomí nepřenáší.
s-20 Je tu porušena kontinuita.
s-21 Při tom v další hypnóze lze vzpomínku na události z minulé hypnózy snadno vyvolat.
s-22 Vypadá to tak, jako by řízení motorické i ideační činnosti pokusné osoby přešlo na nějakou jinou instanci.
s-23 Jednání se tu děje na nevědomé či podvědomé úrovni.
s-24 Disociační hypotéza dodnes jistou plauzibilitu, jelikož převádí na společného jmenovatele jevy známé z psychopatologie jako mrákotné stavy, alternace osobnosti či mnohonásobná osobnost.
s-25 Jedná se o stavy, kdy postižená osoba byla určitou dobu sama sebou a určitou dobu jakoby osobou jinou, při čemž některých schopností užívala v obou nebo více stavech, jiné se z jednoho do druhého nepřenášely a byly od sebe odděleny závorou amnézie.
s-26 Teorie vyrůstá z názorů Janeta, Prince a McDougala.
s-27 Změněný stav vědomí, trans, je považován mnoha současnými autory za podstatný znak hluboké hypnózy.
s-28 Motivační teorie hypnózy pochází z roku # od Whitea, který se snažil vysvětlit hypnotické chování jako smysluplné, k cíli zaměřené snažení, jehož hlavním cílem je chovat se jako hypnotizovaná osoba, jak je to určováno operátorem a chápáno subjektem.
s-29 Pokusná osoba je prostě zvýšeně motivována chovat se tak, jak si to hypnotizér přeje a jak to sama chápe.
s-30 Nemůže- li osoba rozdělat sevřené ruce, nejde o disociaci, jak myslí McDougall, nýbrž subjekt prostě dělá to, co se mu říká.
s-31 Pokouší se rozdělat ruce a současně je sevřít.
s-32 Podobně posthypnotická amnézie není případem dvou disociovaných systémů, ale pokusná osoba se prostě nepokouší vyvolat si zážitky z hypnózy.
s-33 Někteří dovádějí Whiteovu teorii dále a hovoří o přijetí role hypnotizované osoby.
s-34 Hypnóza je tak včleněna do sociálně psychologické koncepce hraní role.
s-35 Předpokládá jednak schopnost k hraní příslušné role, jednak přijetí této role.
s-36 Sarbin srovnává hypnózu s dramatem.
s-37 Herec musí přijmout roli, přijme- li ji dokonale, sám se v ztratí, prožívá ji a příliš si již neuvědomuje ani publikum, ani okolní předměty.
s-38 Subjekt se tedy snaží situaci si živě představit tak, jak ji hypnotizér popisuje, a sebe si představit v .
s-39 Jeho jednání je jednáním jakoby .
s-40 Tato teorie vysvětluje zejména skutečnost, že chování pokusných osob se v hypnotickém stavu často liší podle toho, jaké mají o hypnóze představy a co o četly, slyšely, co viděly.
s-41 Blízko k této teorii i Stokvis, když charakterizuje hypnózu jako polovědomé divadlo, k jehož přerušení chybí hypnotizovanému impuls.
s-42 Vysoký stupeň motivace však nevysvětlí řadu důležitých věcí.
s-43 Jdeme- li k zubaři a pokoušíme- li se sebevíc ignorovat bolest, nedaří se nám to.
s-44 Hypnotizovaná osoba však po sugesci bolest nepociťuje.
s-45 Tato koncepce vychází z poznatku o obtížnosti v určování objektivních kritérií hypnotického stavu.
s-46 Považuje to prostě za nemožné.
s-47 Zda je nějaká osoba v tomto stavu, nemůže být ve skutečnosti zjištěno o nic lépe, než může být zjištěno, co si nějaká osoba myslí a zda si vůbec něco myslí.
s-48 O subjektivním zážitku se můžeme pouze dohadovat.
s-49 Orne na základě svých pokusů s dvojitě slepou kontrolou dvou skupin subjektů, z nichž jedna byla ve skutečné hypnóze a druhá měla hypnózu předstírat, došel k závěru, že ohnisko hypnózy je spíše v subjektivních zážitcích individua než v objektivně patrném chování.
s-50 Barber jde dále a snaží se určit, v čem tato změna subjektivní zkušenosti spočívá.
s-51 Určuje ji jako kognitivně percepční restrukturaci, změnu, představu, vnímání a úsudku.
s-52 Vnější chování hypnotizovaného je v souladu s touto změnou.
s-53 Podle Orna je hlavní složkou subjektivní zážitkové změny to, že hypnotizovaná osoba je schopna tolerovat logické rozpory.
s-54 I Stokvis a jiní se domnívají, že podstatě hypnózy se lze přiblížit pouze analyzováním, sebepozorováním osoby do hypnózy uvedené.
s-55 Zážitek hypnózy, zážitek transu diferencuje hypnózu od nehypnózy.
s-56 Shor, Weitzenhoffer, Hilgard a zejména As zkoumali, jak souvisí hypnotické zkušenosti s různými zážitky známými z bdělého stavu.
s-57 Stelterová popsala ve své disertační práci četné vlastní subjektivní zážitky při podrobování se hypnotizaci u Klumbiese a srovnala je s jinými publikovanými údaji.
s-58 Proti uvedenému pojetí lze namítnout, že hypnóza nepochybně je subjektivním zážitkem, přece jen subjektivní stránka znamená pouze jeden aspekt a nelze se na něj omezit.
s-59 I Stelterová upozornila, že posouzení tohoto zážitku hypnotizovaným i při školenosti v introspekci může být značně subjektivně zabarveno a že se od sebe liší rovněž subjektivní zážitky osob hypnotizovaných různými hypnotizéry.
s-60 Podstatou hypnózy je vztah mezi hypnotizérem a hypnotizovaným, interakce mezi nimi.
s-61 Jevy pozorované v hypnóze z tohoto vztahu rezultují.
s-62 Tímto interpersonálním vztahem je raport, rourovité spojení mezi hypnotizérem a hypnotizovaným, jež často ráz selektivní.
s-63 Hypnotizovaný reaguje poslušností jen na slova hypnotizérova, a nikoliv na slova ostatních lidí z okolí.
s-64 Zajímavou teorií této kategorie je teorie Haleye, jež vysvětluje navození hypnózy tím, že hypnotizér dává dvě různé úrovně příkazů, aby subjekt něco udělal a současně aby to nedělal, zvedá se vám ruka a nezvedejte ruku, tu dvojí vazba, z níž pokusná osoba, pokud experiment ? přerušit ? , nemá jiné východisko než požadovaný výkon udělat a při tom popírat, že jej dělá.
s-65 Proti názoru, že podstatnou součástí při hypnóze je interpersonální vztah, uvádějí se pokusy s navozením hypnózy bez hypnotizéra pomocí magnetofonového záznamu.
s-66 Proti tomu lze ovšem postavit pozorování Klumbiesovo, že se takovéto navození nikdy nepodaří při první hypnotizaci a že při dalších experimentech s hypnózou je možnost hypnózy bez hypnotizéra podmíněna vlastně posthypnotickým přenesením usínání na příslušný signál, hlas hypnotizéra z magnetofonu.
s-67 Psychoanalytické teorie hypnózy vysvětlují ve shodě s obecnou teorií psychoanalýzy hypnózu jako záležitost erotického vztahu mezi hypnotizérem a hypnotizovaným.
s-68 Jde o uplatnění regresívního mechanismu, pacient přenáší na hypnotizéra infantilní erotické city k otci a matce.
s-69 Libido se nevědomě fixuje na osobu hypnotizéra pomocí masochistické komponenty v sexuálním instinktu.
s-70 Vyvolávají se archaická infantilní přání a fantazie týkající se hypnotizérovy magické všemohoucnosti, podobné infantilním představám o neomezené moci všemohoucího rodiče.
s-71 Takto koncipují ze známých pracovníků v oboru hypnózy její podstatu Schilder a Kauders, Soloveyová a Milechnin a Mears, včleňuje ji do své koncepce i Stokvis.
s-72 Gill a Brenmanová připojují k pojetí hypnózy jako přenosového jevu spočívajícího v regresi ještě koncepci změněného stavu ega.
s-73 Koncepce předpokládají přijetí sporného psychoanalytického pojetí struktury a dynamiky osobnosti.
s-74 Cenné je v pracích rozlišování otcovské hypnózy, která je autoritativní a diktátorská, a laskavé, uspávací hypnózy mateřské.
s-75 O tom, v čem tato změna spočívá, byly vysloveny různé názory.
s-76 Někteří spojovali hypnotický stav s různými změnami prokrvení mozku, buď s hyperemií, nebo s anemií.
s-77 Z novějších autorů Volgyesi hovořil o vazomotorické decerebraci zahrnující anemii frontálních laloků.
s-78 Jiní spojují hypnotický stav se změnami na synapsích.
s-79 Eysenck dle Horvaie se domnívá, že při hypnóze se nervová energie usměrňuje do menšího počtu nervových spojů, čímž se snižuje rezistence na synapsích a průchod nervové energie se usnadňuje.
s-80 Kretschmerova škola přikládá zásadní význam mezimozku, hovoří o přepnutí na trofotropní úsporný metabolismus a zdůrazňuje vliv určitých poloh očních svalů při navozování hypnózy.
s-81 Značné naděje byly skládány do bádání o retikulární formaci.
s-82 Předpoklad, že sídlem vědomí je centrencefalický systém, vede Robertse k formulování elektrofyziologické teorie hypnózy.
s-83 Hypnóza je vyvolána elektrickou blokádou mezi retikulární formací mozkového kmene a specifickými senzorickými, parasenzorickými a koordinačními neuronálními drahami.
s-84 Jelikož se dále již speciálními problémy neurofyziologie hypnózy nezabýváme, uvedeme zde několik pokusů o elektrofyziologický výklad v souvislosti s ascendentním retikulárním aktivačním systémem podrobněji.
s-85 Jak je vidět, mají zatím pokusy o výklad hypnózy ve spojitosti s činností RF a MDAS víceméně spekulativní charakter a zejména Arnoldová a West tu dosti lehkomyslně směšují psychologické a neurofyziologické pojmy.
s-86 Nicméně lze vidět v této orientaci slibný směr pro hledání fyziologického substrátu hypnózy.
s-87 Uznává to u nás Horvai, který předpokládá, že v hypnotickém stavu by mohl být útlum lokalisován především v kůře, zatím co aferentace do RF by byla neporušená.
s-88 To by odpovídalo skutečnosti, že hypnotizovaným nejsou vnímány reálné podněty, zatímco v podstatě shodný obraz s obrazem bdělého stavu.
s-89 Hoskovec upozorňuje na některé další teorie latinsko-americképrovenience, domnívá se stejně jako my, že při vytváření vícedimensionální teorie hypnózy bude nutno s příspěvky moderní neurofyziologie zásadně počítat.
s-90 Při uvádění do hypnózy hrají roli podněty, které jsou spojeny s usínáním, s navozením atmosféry, která vede k usnutí.
s-91 Vyvolává se spánek jako podmíněný reflex.
s-92 Při sugesci slovo jako podmíněný podnět zastupuje realitu.
s-93 Podle Pavlova je u člověka slovo stejně reálným podnětem jako ostatní podněty, takže na sugesci lze pohlížet jako na nejjednodušší typický podmíněný reflex člověka.
s-94 K teorii hypnózy jako formě podmiňování se staví kladně Young, Welch, Furneaux, za jednu složku hypnózy ji považují Kleinsorge a Klumbies, propaguje ji zejména Ind Das, který provedl experiment ke zjišťování korelace mezi podmiňováním a hypnózou.
s-95 Podmiňování zjišťoval pomocí mrkacího reflexu a zjistil korelaci významně pozitivní.
s-96 Velmi zajímavý aspekt přinesl experiment Corn-Beckera, Welche a Fisichelliho s abstraktním podmiňováním.
s-97 Subjektu je v tomto experimentu dávána řada podnětů, slov, jež jsou vždy posíleny fyzikální skutečností.
s-98 Pak je dán podnět, který není posílen.
s-99 Reakce je zjišťována pomocí kožně galvanického reflexu.
s-100 Například slovo červené světlo je doprovázeno červeným světlem, slovo vítr je doprovázeno ofukováním ventilátorem.
s-101 Slovo elektrická rána není provázeno ničím.

Text viewDownload CoNNL-U