Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 2 - 101 of 148 • previousnext

s-2 Nejde však jen o zobecňování vědeckých výsledků v tradičním smyslu.
s-3 Dnes jde zároveň a především o analýzu a pochopení způsobů práce a myšlení soudobé vědy, tedy toho, co se obecně nazývá metodologií vědeckého poznání, včetně všech světonázorových a ideologických souvislostí.
s-4 Jinak řečeno jde o to, že vývoj soudobé vědy vyžaduje studium samotného procesu vědecké tvorby, vědeckého poznání, postižení logiky jeho vývoje, perspektiv a důsledků.
s-5 Metodologie vědeckého poznání z hlediska marxistické filozofie charakter obsahového logicko-gnoseologickéhosystému, který poskytnout celistvou představu o procesu vědeckého poznání i o jeho jednotlivých prvcích, formách, etapách.
s-6 Metodologickým základem této soustavy je dialektická logika, jejíž zákony a kategorie charakterizují proces poznání z obecně gnoseologického hlediska.
s-7 Vědecká tvorba je specifickou formou poznání, a proto se obecná logicko-gnoseologickácharakteristika poznání vztahuje i na tento speciální případ.
s-8 Tato obecná charakteristika však nestačí.
s-9 Jde o to, odhalit i specifické rysy tohoto vědeckého poznání, které je usměrněno na dosažení nového, na proniknutí do podstaty studovaných objektivních jevů a které je teoretickou formou osvojení si objektů subjektem v celospolečenském smyslu.
s-10 Mezi marxisty dnes již není sporu o tom, že logika hraje důležitou úlohu při studiu zákonitostí pohybu vědeckého poznání.
s-11 Logikou je zde třeba rozumět soubor všech zákonitostí pohybu myšlení k novým výsledkům, jež mají povahu objektivní pravdy.
s-12 Neexistuje logika objevu, ale žádný objev neexistuje bez logiky.
s-13 Pod logikou zde máme proto na mysli jak formální, tak i dialektickou logiku, která v marxistické filozofii plní funkci obecné metody pohybu myšlení k pravdě.
s-14 Z hlediska obecné marxistické metodologie je nesprávné stavět formální a dialektickou logiku do nesmiřitelného protikladu.
s-15 Jejich rozlišení historicky vzniklo v důsledku potřeby detailního studia různých momentů v procesu myšlení.
s-16 Abychom dnes mohli adekvátně studovat libovolnou konkrétní formu vědeckého myšlení a poznání, musíme zde aplikovat jak filozofickou metodu materialistické dialektiky, tak i aparát formální logiky.
s-17 Jen tak mohou vzniknout koncepce syntetické povahy, které budou studovat vědecké poznání komplexně a přitom z hlediska marxistické filozofie.
s-18 Musíme si být ovšem vědomi toho, že jedna věc je užití prostředků moderní formální logiky k metodologické analýze poznání, bez čehož se neobejde ani marxistická metodologie vědy, a druhá věc je hodnocení těchto prostředků, jejich vztahu ke skutečnosti, pojetí vztahů logiky a jazyka.
s-19 Zde se již uplatňuje filozofický přístup, který marxistická filozofie nemůže ignorovat, protože jde často o zásadní otázky světonázorové povahy.
s-20 V rámci marxismu je chápána dialektická logika jako teoreticko-poznávacízáklad formální logiky, což nijak nezmenšuje, ale naopak zvětšuje heuristické možnosti formálně logických metod jako metod sloužících k objevování nových výsledků, k postupu od známého k neznámému.
s-21 Metodologický význam soudobé formální logiky pro filozofický výzkum však nelze přeceňovat a klást na ni úkoly, které nemůže vyřešit, tím méně redukovat filozofii na tuto logiku.
s-22 Logická stránka výzkumů musí být vždy doplňována gnoseologickou analýzou procesů vědeckého poznání, což konkrétně znamená aplikovat zde principy marxistické filozofie a především dialektické logiky, kterou nutno chápat jako konkretizaci dialektiky v oblasti logických forem.
s-23 Marxistická filozofie přesvědčivě dokázala, že jen z pozic dialektické logiky lze správně reprodukovat proces vědeckého poznání, odhalit objektivní zákonitosti vývoje vědy, zhodnotit úlohu, význam i meze různých prostředků a metod vědeckého výzkumu, které rozpracovává formální logika.
s-24 Sama se zabývá rozpracováním takových metod, přechod od abstraktního ke konkrétnímu, učení o kategoriích, úloha rozporů, jednota indukce a dedukce, absolutní a relativní pravda, které mají zásadní význam pro logiku a metodologii vědeckého poznání.
s-25 Všechny marxistické koncepce v této oblasti proto zdůrazňují, že nemůže jít pouze o formální, ale i o obsahovou stránku procesu vědeckého poznání, že cílem je zde postižení vědecké tvorby jako určitého celku a prostředkem všechny existující logické nástroje včetně aparátu formální a dialektické logiky.
s-26 Jde přitom v podstatě o tři skupiny pojmů a kategorií, jednak o kategorie, které vyjadřují základní prvky vědeckého poznání, dále o pojmy, jež charakterizují různé stránky vědecké teorie, a konečně o pojmy, jež tvoří obecně metodologické předpoklady každého vědeckého poznání a výzkumu.
s-27 Nestačí proto omezit se na obecné tvrzení, že vznik nových vědeckých teorií je zákonitým procesem, jehož podstata je vyjadřována v zákonech a kategoriích materialistické dialektiky.
s-28 Marxistická metodologie si dnes klade za cíl detailně v této oblasti odhalit na základě analýzy vzniku a vývoje teorií soudobé vědy proces pohybu našeho myšlení k novým poznatkům, k objektivní pravdě, k vědecké teorii.
s-29 Při rozpracování kategorií a pojmů metodologie vědeckého poznání jde tak v podstatě jak o další rozvoj marxistické gnoseologie, tak i o prohloubení možností její aplikace ve vědě, o další upevnění svazku dialektického materialismu a speciálních věd, tedy o úkol, který nám odkázal Lenin a který marxistická filozofie nemůže splnit pouze deklarativně, ale konkrétní prací na konkrétních úkolech soudobého vědeckého poznání.
s-30 Podrobněji si všimneme těchto otázek v úvodní kapitole druhé části knihy.
s-31 V rámci marxistické, především sovětské filozofie a metodologie vědeckého poznání existují ovšem různé názory na některé speciální otázky včetně některých otázek koncepčních a terminologických.
s-32 Jednak existují práce převážně formálně logického zaměření, jež svůj předmět vymezují jako logiku vědy.
s-33 Jde o specifickou větev logickofilozofických výzkumů, která usiluje o využití moderní formální logiky při řešení problematiky metodologie vědy.
s-34 Dále jsou zde práce, které aspirují na dialektickologickou koncepci práce v této oblasti.
s-35 Převážná většina sovětských prací se však snaží o syntézu těchto dvou přístupů.
s-36 Z takto zaměřené orientace vycházíme v této práci i my.
s-37 Domníváme se, že filozofii a metodologii vědy nelze redukovat na logiku vědy, že dialektika je filozofickou metodou vědeckoteoretického myšlení a že jen ve spolupráci dialektické a formální logiky lze spatřovat hlavní záruku pozitivních marxistických výsledků na tomto poli.
s-38 Otázku názvu této oblasti práce přitom nepovažujeme za rozhodující, logika vědy, metodologie vědeckého poznání, logika vědeckého výzkumu.
s-39 Souhlasíme však s názorem, že koncepčně by na tomto poli nemělo jít jen o pouhou aplikaci dialektické a formální logiky, ale o speciální teoretickou oblast poznání, která svůj * objekt a své základní pojmy a studuje především metodologickou stránku vědeckého poznání, ovšem v jednotě s ostatními aspekty marxistické gnoseologie a ontologie.
s-40 Existuje ovšem ještě i další směr výzkumů, v sovětské filozofii tradičně označovaný jako filozofické otázky přírodních věd, jenž však nemá vyhraněně metodologický charakter, o který nám zde jde především.
s-41 Pozitivní rozvíjení marxistické filozofie je vždy neoddělitelné od boje proti nesprávným koncepcím.
s-42 Souvisí to přímo se světonázorovým zaměřením a ideologickou povahou naší filozofie, která chápe vědu v jednotě s filozofií, metodologií, v jednotě s marxistickou ontologií.
s-43 Proto jsme se nemohli vyhnout podrobnému rozboru kritiky neopozitivismu, který aspiruje na jedinou přísně vědeckou filozofii v této oblasti.
s-44 Jde zde o dvojjediný úkol, při kritice nemarxistických názorů rozvíjet pozitivně naši filozofii a při rozpracování klíčových otázek naší filozofie zároveň provádět fundovanou kritiku všech nepřátelských názorů.
s-45 Jen tak lze oba úkoly splnit na patřičné úrovni, a nikoli pouze deklarativně.
s-46 Zásadní význam zde Leninova kniha Materialismus a empiriokriticismus, kde Lenin zkoumal gnoseologické zdroje a přírodně historické kořeny machismu, jeho kritika se však vztahuje i na celý soudobý neopozitivismus.
s-47 Neopozitivismus je dnes v zásadní krizi.
s-48 Někteří autoři se dokonce domnívají, že západní vědce neovlivňuje ani tak neopozitivismus, jako spíše reálná metodologie přírodních věd, která materialistický a dialektický charakter, a odvolávají se na stanovisko realismu, což je podle těchto autorů v podstatě ideová pozice materialismu.
s-49 Tento názor se nám zdá příliš optimistický, i když je pravda, že v posledních letech neustále sílí volání i po metafyzice vědy, což je jen jiný termín pro filozofickou analýzu vědy a vědeckého poznání ve všech jeho podstatných sociálních, ontologických a gnoseologických aspektech.
s-50 Nebylo ovšem naším úkolem rozebrat zde všechny otázky, jež souvisí s kritikou neopozitivistické koncepce a s marxisticky chápanou metodologií vědeckého poznání.
s-51 Podobný úkol může být splněn jen kolektivním úsilím všech marxisticky orientovaných pracovníků na tomto poli.
s-52 Zvolili jsme si jen jednu otázku, ale přitom podle našeho názoru otázku klíčovou, protože její řešení vliv i na ostatní podstatné otázky vědeckého poznání.
s-53 Jde o problém dialektiky vztahu empirického a teoretického ve vědeckém poznání.
s-54 Pojmy teoretický a empirický nejsou v metodologické literatuře zpravidla přesně definovány.
s-55 Předpokládá se pouze, že v systému vědeckého poznání existuje určitá třída tvrzení, jež je spojena s pozorováním a experimentem a která bývá nazývána empirickou úrovní poznání.
s-56 Ostatní tvrzení se zahrnují do teoretických poznatků.
s-57 Vzniká však otázka, jak chápat vztah těchto dvou úrovní poznání.
s-58 Neopozitivisté Vídeňského kruhu se svého času snažili vydělit základní věty, které měly vyjadřovat smyslově dané senso data bez jakéhokoli racionálního zprostředkování.
s-59 Podobný krajní názor se dnes již vyskytuje pouze zřídka, avšak tendence považovat empirické poznatky za očividné, obecně přístupné a dosahované přímým pozorováním zde zůstala.
s-60 V marxistické literatuře je v posledních letech otázce vztahu empirie a teorie věnována zvýšená pozornost.
s-61 * Smirnov například rozlišuje dva významy termínů empirické a teoretické.
s-62 Na jedné straně vyděluje ve vědeckém jazyce jazyk pozorování, jazyk empirických konstruktů a jazyk teoretických konstruktů.
s-63 Na druhé straně dělí věty na věty, jež vyjadřují fakta, a věty, jež formulují empirické a teoretické zákony.
s-64 Empirické, experimentální zákony mohou být obsaženy i v teoretickém jazyce.
s-65 Další aspekty vztahu empirického a teoretického rozebírají Lektorskij, Popovič, Švyrjev a řada dalších autorů.
s-66 My zde rozlišujeme jednak poznatky, při jejichž ověřování lze bezprostředně použít údaje pozorování a experimentu, jehož obsah může být vyjádřen pomocí termínů, které se vztahují k pozorovaným předmětům a vztahům.
s-67 V tomto případě jde o soubor empirických údajů, faktů i empirických zákonů.
s-68 Na druhé straně jde o poznatky, jejichž ověření nelze bezprostředně provést pomocí pozorování a experimentu, a jejichž obsah nemá tedy bezprostřední smyslový korelát.
s-69 Jde zde o poznatky a úroveň vědění, které je formováno do specifické soustavy teorie, která vysvětluje empirická fakta a poskytuje možnost jejich předvídání.
s-70 Nejde při tom o vztah smyslového a logického, ale o rozdíly uvnitř racionálního stupně poznání.
s-71 Empirické poznání není totožné se smyslovým poznáním, protože zahrnuje určité racionální zpracování smyslových údajů.
s-72 Rozlišení teoretického a empirického v poznání není proto logickým, ale gnoseologickým problémem, neboť jde o problém vztahu poznání a skutečnosti, o ověření poznatků, pozorovatelnost a nepozorovatelnost, o pravdivost, a nikoli pouhou logickou správnost.
s-73 Marxistická metodologie vědeckého poznání vychází z kvalitativní, specifiky teoretické úrovně poznání, z neeliminovatelnosti jeho obsahu, který nelze chápat jako pouhou zkratku nebo empiricko-induktivnísumu údajů pozorování.
s-74 Teoretické poznání vzniká z empirického, avšak nikoli ve smyslu formálně logického odvození, ale ve smyslu genetické prvotnosti nižších úrovní poznání, méně zprostředkovaně spojených s empirickou skutečností ve vztahu k vyšším úrovním.
s-75 Analýza procesu tohoto vznikání přesahuje hranice kompetence formální logiky.
s-76 Sama formálně logická analýza vědeckého poznání, která pracuje s hotovými poznatky, musí pak vycházet z neredukovatelnosti teoretické úrovně na empirickou, jinak nevyjde ze zajetí neopozitivistických schémat.
s-77 Smysl teoretických pojmů se neprojevuje jen ve vztahu k observačním predikátům, ale spíše ve vztazích s jinými teoretickými pojmy.
s-78 Tyto vztahy tvoří určitý systém teoretického poznání a jen v kontextu s ním lze adekvátně charakterizovat smysl jednotlivého teoretického pojmu.
s-79 Tento systém je pochopitelně spojen s empirickým poznáním, ale právě jako celek.
s-80 Ne všechny jeho prvky realizují tento vztah jednoznačně, ale jen jeho jednotlivé body, kterými jsou zpravidla teoretické pojmy, jež obsahují znaky poukazující na podmínky jejich empirického užití.
s-81 Při charakteristice vztahu empirie a teorie je třeba si též uvědomit, že jde o různou hloubku proniknutí do objektivní skutečnosti.
s-82 Empirické myšlení konstatuje určité prvky existence objektivní reality, zjišťuje fakta o určitých objektivních jevech, vztazích a procesech.
s-83 Jako výsledek tohoto zjištění poskytuje empirické myšlení pravdivý fakt, avšak často bez hlubší analýzy a srovnání faktů, jejich významu a důležitosti.
s-84 Jde proto jen o útržky poznání bez hlubšího pochopení a vysvětlení podstaty procesu či jevu.
s-85 Výsledky empirického myšlení je proto nejdříve třeba seskupit do empirické soustavy poznatků a přes řadu teoretických analýz a hypotéz přejít k teorii.
s-86 Teorie je základní formou vývoje soudobé vědy, a to proto, že teoretické myšlení jde hlouběji než pouhé empirické poznatky, odhaluje zákony objektivní skutečnosti.
s-87 Vzniká však zároveň potřeba, aby při rozlišování úrovní poznání byl jasně rozlišován pojem teorie v širším smyslu jako vědeckého poznání vůbec a praxe, předmětné činnosti, teoretické a empirické úrovně poznání, a teorie jako specifické soustavy poznání.
s-88 Empirické poznání se stále ještě často redukuje na jazyk pozorování, na údaje přístrojů a laboratorní protokoly, přičemž se z něho vylučuje popis experimentu v celku, konstrukce a principy fungování přístrojů.
s-89 Pozorované údaje jsou však vůči subjektu relativizovány, protože pouze tehdy, -libadatel k dispozici pojmy o přístroji, o metodice a cíli experimentu, se tyto údaje pro něho mění ve vědecký poznatek.
s-90 Protože popis přístrojů není možný bez jazyka odpovídající teorie, stávají se věty pozorování vědeckým poznatkem jen v kontextu jazyka teorie, jehož pomocí se popisuje pokus jako celek.
s-91 Dosahované údaje pozorování jsou navíc do značné míry předurčeny technikou a metodikou experimentu.
s-92 Proto tím nejdůležitějším v empirickém poznání nejsou ani tak údaje přístroje, jako spíše popis vlastního experimentu.
s-93 Při rozboru vědeckého poznání lze rozlišit různé etapy.
s-94 Zásadní důležitost však skutečnost, že proces poznání se nezastavuje na etapě zjištění empirických závislostí.
s-95 Poznatek o empirické závislosti je poznatkem o tom, jak se systém chová.
s-96 Jde však o to, odhalit, proč se tak chová.
s-97 Bez tohoto zjištění nemůžeme systém reprodukovat.
s-98 A právě to nám čistě empirické, fenomenologické závislosti neumožňují.
s-99 Úkolem vědeckého poznání není proto jen zjistit pravidelnost a opakovatelnost, ale odhalit i základ, příčiny této opakovatelnosti.
s-100 Právě proto je nezbytná zvláštní etapa poznání, pohyb od empiricky zjištěného schématu chování k poznání samotného systému jeho mechanismu a struktury.
s-101 Tedy pohyb od znalosti jistých povrchních vztahů k odhalení kauzálních zákonitostí.

Text viewDownload CoNNL-U