Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 3 - 102 of 146 • previousnext

s-3 Teprve potom se vzdalujeme od bezprostřední smyslové zkušenosti a zabýváme se plazmatem, o jehož vlastnostech a existenci se dozvídáme většinou již jen pomocí přístrojů a vyhodnocením komplexních dat získaných často zdlouhavými a extrémně citlivými měřeními na objektech vzdálených od naší Země milióny světelných let nebo na jevech vytvářených sice na Zemi, ale tak, že stav plazmatu trvá třeba jen milióntinu vteřiny.
s-4 Výjimku z postupu od běžné zkušenosti k složitějším jevům, který je jednou ze zásad didaktiky vyjádřené již v Komenského spisech, tvoří tato kapitola.
s-5 Začíná totiž popisem objektů, které svými smysly vůbec nemůžeme postřehnout, atomů a elementárních částic.
s-6 Důvodem pro tuto odchylku od běžných a uznávaných zásad pedagogické praxe je stav fyziky # století.
s-7 Ten se liší od všeho, čeho dosáhla fyzika v době předchozí.
s-8 Moderní fyzika totiž nejen jednoznačně dokázala atomovou strukturu látek, ale odhalila i strukturu a vlastnosti atomů samých, rozložila je teoreticky i experimentálně na ještě jednodušší stavební kameny, nalezla strukturu atomového jádra, prozkoumala nukleony, které jádra skládají, a objevila síly, kterými na sebe elementární částice, elektron, proton a neutron, působí a které umožňují vznik větších a složitějších celků.
s-9 Poznání atomové struktury látek, struktury atomů a vlastností elementárních částic je zcela mimo dosah přímé smyslové zkušenosti člověka.
s-10 Ani nejcitlivější elektronový mikroskop, a tím méně mikroskop optický, nedokáže zobrazit jednotlivý atom, či dokonce jeho strukturu.
s-11 Pouze řadou nepřímých měření s použitím teoretického zpracování se fyzice podařilo v tomto století dokázat, že okolní svět se nám jeví, jako kdyby byl vytvořen ze spojitých látek, jenom proto, že naše smysly nejsou schopny rozlišit jednotlivé stavební kameny, z nichž je jeho obraz složen.
s-12 Co však je na objevech fyziky # století nejznamenitější a přitom málo zdůrazňované, je skutečnost, že vlastnosti oněch mozaikových kamenů do značné míry předurčují vlastnosti látek z nich složených.
s-13 Jestliže se fyzika # století, a tím spíše ostatní obory přírodních věd, musela spokojit popisem složitých a velmi rozmanitých vlastností látek, aniž mohla vysvětlit hlubší příčiny těchto vlastností, umí dnešní fyzika vysvětlit i velmi složité vlastnosti látek s komplikovanou strukturou, jako jsou například krystaly polovodičů, a stejně tak i vlastnosti kapalin, plynů a plazmatu tak, že vychází z vlastností atomů, nebo dokonce z vlastností ještě jednodušších částic, elektronů a nukleonů, které tyto látky tvoří.
s-14 Fyzikální obraz světa se poznáním atomové struktury látek a prozkoumáním vlastností atomů a elementárních částic nesmírně zjednodušil.
s-15 V elementárních částicích, z nichž se skládá atom, našla fyzika vlastně onu dávno hledanou pralátku, jednoduchou základní substanci, z níž jsou složeny věci kolem nás, a ukázala, že nesmírná rozmanitost hmoty a jejích vlastností, jak je vidíme kolem sebe, není důsledkem rozmanitosti základních stavebních prvků, nýbrž pouze důsledkem rozmanitosti struktur, které elementární částice mohou vytvářet.
s-16 Elementárních částic, které vytvářejí složitější celky, je pouze několik a také druhy sil, které mezi nimi působí, jsou početně omezené.
s-17 Jsou známy pouze čtyři, elektromagnetické, gravitační, silné jaderné a slabé jaderné síly.
s-18 Fyzika minulých století, která neznala atomovou strukturu látek a zacházela s nimi jako se spojitými substancemi, byla v situaci, kterou lze obrazně přirovnat k situaci člověka, který by z velké dálky nebo výšky pozoroval lesy nejrůznějších druhů a snažil se pochopit jejich vlastnosti, aniž by věděl, že je tvoří stromy, a aniž by znal vlastnosti těchto stromů.
s-19 Změna barev s ročním obdobím u jednoho druhu lesů, stálá zeleň u jiných, dlouhodobé časové změny spojené s růstem, obraz smíšených lesů, to vše by bylo pouze obsáhlým popisem zdlouhavých a rozsáhlých pozorování, ale hlubší příčiny pozorovaných vlastností by zůstávaly neodhaleny.
s-20 Do takové situace se dokonce dnes těžko dovedeme vžít.
s-21 Teprve když si připomeneme, kolik diskusí bylo v minulosti například kolem astronomických pozorování kanálů planety Marsu, které se údajně objevovaly, zanikaly a měnily barvu se změnou ročních období a které se různě vysvětlovaly, buď změnami vegetace, či výtvory myslících bytostí, získáme určitou představu o potížích, s nimiž se setkáváme, chceme-livysvětlit pozorované jevy tam, kde chybí znalosti o jejich vnitřních příčinách či, jak se často ve fyzice říká, o jejich vnitřním mechanismu.
s-22 Vlastnosti jednotlivých stromů známe z běžné zkušenosti a vlastnosti jejich velkých seskupení jsou nám proto zcela pochopitelné, i když se růst stromů v lese poněkud liší od růstu osamělých jedinců.
s-23 Podobně dnešní fyzika, která poznala velmi podrobně vlastnosti atomů, může vysvětlit, a dokonce předpovědět vlastnosti systémů složených z velkého počtu atomů navzájem na sebe působících.
s-24 Pochopení základních vlastností atomů a jejich vzájemného silového působení ušetří velmi mnoho námahy při popisu těch vlastností látek, které přímo svými smysly vnímáme.
s-25 Fenomenologické jevové vlastnosti látek mají svůj původ ve vlastnostech atomů nebo elementárních částic i tehdy, jde-lio vlastnosti, které mohou mít jen velká uskupení těchto částic, například teplotu, tlak.
s-26 Znalost vlastností atomů a elementárních částic a sil, které mezi nimi působí, dala moderní fyzice možnost nejen vysvětlovat pozorované jevy, ale i předpovídat vlastnosti látek v nových, dosud neuskutečněných podmínkách a popřípadě vytvářet záměrně látky s vlastnostmi, které se v přírodě nevyskytují.
s-27 Je to zcela opačný a nesrovnatelně účinnější způsob plnění materiálních požadavků lidské společnosti než stará empirická cesta, kterou člověk používal po desítky tisíc let a při které trpělivým zkoušením různých výrobních postupů občas náhodou objevil způsob, jak lépe opracovat dřevo či kámen, zlepšit vlastnosti kovů, stavebních hmot, zbraní či prostředků k lovu a zemědělství.
s-28 Stejně tak je mnohem účinnější takový způsob poznávání vlastností plazmatu v nejrůznější podobě, který vychází z vlastností částic, z nichž je plazma složeno.
s-29 Proto vlastnosti těchto částic probíráme v této kapitole.
s-30 Údajů o atomech a elementárních částicích potřebných pro pochopení vlastností plazmatu není mnoho.
s-31 Vyplývají však většinou z dosti komplikovaných experimentů, takže je musíme uvést bez důkazů a bez vysvětlení, jak k nim fyzika dospěla.
s-32 Příslušný výklad je možno nalézt v publikacích věnovaných fyzice elementárních částic.
s-33 Pro nás však není důležitý a jeho vypuštění rozhodně nebude na újmu srozumitelnosti dalšího textu.
s-34 Zkusme si položit otázku.
s-35 Která informace by byla ze všech poznatků lidstva nejdůležitější a nejcennější pro další generace, kdyby následkem nějaké katastrofy byly zničeny všechny materiální a kulturní hodnoty, které lidstvo dosud nashromáždilo, i dokumentace a paměť o nich.
s-36 Nebo, abychom celý problém zařadili do optimističtějšího rámce, jakou informaci bychom měli při velmi omezeném rozsahu zprávy předat myslícím, avšak technicky málo vyspělým bytostem v jiné části Galaxie, aby mohly co nejrychleji dosáhnout vysoké technické a vědecké úrovně.
s-37 Obecná odpověď na tuto otázku je sotva možná.
s-38 Ve většině situací by však byla pravděpodobně nejdůležitější informace o poznatcích moderní fyziky, o atomové struktuře látek, o struktuře atomů a atomových jader, o silách, které vedou ke vzniku větších celků z atomů složených, a o metodách poznávání těchto struktur.
s-39 Těžko si lze představit přesvědčivější důkaz o nesprávnosti tvrzení nic nového pod sluncem než právě tyto poznatky moderní fyziky.
s-40 Lidstvo se k nim dopracovalo po desítkách tisíc let vývoje společenské výroby a my máme to štěstí, že žijeme právě v tom století, kdy k tomu došlo.
s-41 Za oněch deset tisíciletí postupně vzniklo a zase zaniklo mnoho vyspělých kultur a mocných říší, počínaje Sumery, Babylóňany a Asyřany přes egyptské tisícileté říše, Řeky a Římany po středověké evropské civilizace.
s-42 Dodnes se obdivujeme nejen dochovaným uměleckým dílům, ale i technické úrovni mnohých z těchto kultur.
s-43 Avšak žádná z nich nepronikla za hranice přímé smyslové zkušenosti, byť často velmi důmyslně využité v dopravních prostředcích, zavlažovacích zařízeních, v bytové kultuře, v umění a ve stavebnictví, jako při výstavbě egyptských pyramid nebo chrámů.
s-44 Žádná z těchto kultur nenašla také dostatečné zdroje mechanické energie a vysoká životní a kulturní úroveň byla dosahována vždy jen u nepočetné vrstvy obyvatelstva přivlastněním výsledků práce nesrovnatelně většího počtu chudých lidí.
s-45 Ve dvacátém století byly objeveny a využity zdroje energie, které, přepočítáno na jednoho obyvatele, převyšují ve vyspělých zemích již mnohokrát fyzickou sílu člověka, a zvládnutí vlastností atomů umožnilo vytvořit technická zařízení, jako jsou krystalové zesilovače, paměťové prvky, která aspoň v některých směrech nahrazují nebo i předčí mozek člověka a slouží k masovému předávání a zpracování informací a k automatickému řízení výroby.
s-46 Tato technika může dnes zajistit materiální blahobyt nejen pro privilegovanou úzkou vrstvu obyvatelstva, ale, pokud by společenský řád plně odpovídal dosažené úrovni vědy a techniky, pro všechny obyvatele planety.
s-47 Zpráva pro jinou planetu, která by měla urychlit technický vývoj tamních myslících bytostí, by tedy především měla obsahovat ty poznatky, které lidstvo hledalo nejdéle a které jsou vlastně společným základem i pro přírodní zákony, které známe ze smyslové zkušenosti.
s-48 Pokusíme se zde takovou stručnou zprávu zformulovat.
s-49 Především zařadíme informaci o atomové struktuře látek a o struktuře atomů.
s-50 Pevné látky, kapaliny a plyny jsou složeny z atomů, což jsou částice zhruba kulového tvaru s průměrem řádu # metru.
s-51 Většinu prostoru v atomu vyplňují lehké částice, elektrony, které jsou všechny zcela stejné.
s-52 Elektron hmotnost # * a záporný elektrický náboj rovný # coulombu.
s-53 Většina hmoty atomu je soustředěna uprostřed, v jádře s rozměry řádu # * , které kladný elektrický náboj a přitahuje záporně nabité elektrony.
s-54 Jádro atomu je složeno z nukleonů, protonů a neutronů.
s-55 Proton je částice s nábojem stejně velikým, jako elektron, avšak kladným a hmotnost rovnou # * .
s-56 Neutron hmotnost stejnou a nemá elektrický náboj.
s-57 Elektron, proton a neutron se zatím nepodařilo rozbít na jednodušší částice, používaly se energie vzájemných srážek do # * .
s-58 Částice se stejnojmennými náboji se navzájem odpuzují, s opačnými přitahují.
s-59 Při vzájemném pohybu nabitých částic působí mezi nimi ještě další síla, magnetická.
s-60 Jde o stejné dva druhy sil, jaké působí mezi elektricky nabitými tělesy a mezi dráty, jimiž prochází elektrický proud.
s-61 Proton, elektron a neutron působí na sebe kromě toho magnetickou silou vyvolanou jejich vlastním magnetickým momentem, tyto částice se chovají jako malé magnety.
s-62 Elektron, proton i neutron se chovají současně jako částice i jako vlny.
s-63 V atomech a větších celcích tvoří elektrony složité vlnové obrazce a mohou se pohybovat jen ve zcela určitých drahách odpovídajících stojatým prostorovým vlnám.
s-64 Poslední informace vyjadřuje stručně překvapující poznatek získaný fyzikou prvních desetiletí tohoto století.
s-65 Fyzikové ho dosáhli s velkými obtížemi, neboť se museli vzdát vžité představy o úplné podobnosti atomů, elektronů a jiných mikročástic s tělesy velkých rozměrů.
s-66 Nejjednodušší atom, atom vodíku, za jádro proton a v obálce jediný elektron.
s-67 Přitažlivá síla mezi nesouhlasně nabitým protonem a elektronem je vyrovnána odstředivou silou jeho pohybu.
s-68 Elektron nemůže být blíže k protonu než asi # * .
s-69 Nedovoluje to délka vln, s nimiž je jeho pohyb spojen.
s-70 K odtržení elektronu od protonu, k ionizaci atomu vodíku, je nutná minimální energie # * .
s-71 Elektron řadu dalších možných drah, vlnových obrazců, v atomu.
s-72 Při přechodu ze vzdálenější hladiny na bližší vyzařuje atom kvantum energie odpovídající rozdílu energií mezi oběma stavy, a to ve formě elektromagnetických vln.
s-73 Všechny ostatní atomy mají dva nebo více protonů v jádře a dva nebo více elektronů v obálce.
s-74 Elektrony postupně zaplňují dráhy, vlnové obrazce, kolem jádra, počínaje drahou nejbližší.
s-75 Elektrický náboj jádra přitahuje elektrony a udržuje je v atomové obálce.
s-76 Poznatky jaderné fyziky lze nejstručněji shrnout takto.
s-77 V jádře prvků jsou protony a neutrony drženy pohromadě novým druhem sil, odlišných od elektromagnetických sil působících pouze na krátkou vzdálenost, jaderných sil.
s-78 Energie vzájemné vazby protonů a neutronů v jádře je zhruba miliónkrát větší než energie vazby elektronu v atomu vodíku.
s-79 Velmi těžká jádra s # a více protony jsou nestabilní, neboť odpudivá elektrická síla mezi souhlasně nabitými protony je u těchto jader již srovnatelná s přitažlivou silou mezi nukleony.
s-80 Projevuje se to samovolným rozpadem těchto jader, radioaktivitou.
s-81 Nejstálejší jsou jádra se # # protony a poněkud větším počtem neutronů.
s-82 K rozdělení těchto jader na jednotlivé protony a neutrony je nutná energie # nukleon.
s-83 Spojováním lehkých jader nebo štěpením těžkých jader je možno získat energii řádu # jádro.
s-84 Chemie a fyzika pevných látek staví na fyzikálních poznatcích, které pro co nejstručnější zprávu lze zformulovat takto.
s-85 Atomy se mohou spojovat a tvořit větší celky, molekuly, krystaly.
s-86 Vlastnosti atomů pro toto sdružování jsou určeny konfiguracemi elektronů nejvzdálenějších od jader.
s-87 Atomy, jejichž jádra mají stejný počet protonů, avšak různý počet neutronů, izotopy, se chovají z hlediska sdružování s jinými atomy stejně, chemické vlastnosti izotopů téhož prvku jsou totožné.
s-88 Sdružování atomů ve větší stabilní celky je spojeno s uvolněním energie řádu # # * na atom, a to buď ve formě záření, nebo pohybu nově vzniklých částic, molekul.
s-89 V další části zprávy, která zatím obsahuje údaje nezjistitelné pouhým pozorováním pomocí smyslů, by mělo následovat spojení uvedených vlastností atomů s jevy, které přímo pozorujeme.
s-90 Hlavní informace by byly patrně tyto.
s-91 Teplo je energie neuspořádaného chaotického pohybu atomů a molekul.
s-92 Světlo je elektromagnetické vlnění s délkou vlny mezi # metru # metru.
s-93 Chová se současně jako proud částic pohybujících se rychlostí # * a nesoucích kvanta energie od # * do # * .
s-94 Částice a jakákoli tělesa z nich složená zvyšují svým pohybem vlastní hmotnost a nemohou nikdy dosáhnout rychlosti světla.
s-95 To je stručná formulace poznatku, na němž je založena teorie relativity.
s-96 Přitažlivá síla mezi planetou a Sluncem, gravitace, není ani elektromagnetické, ani jaderné povahy.
s-97 Jde o jiný typ síly uplatňující se znatelně mezi tělesy, z nichž alespoň jedno velkou hmotnost.
s-98 V uvedených informacích je právě to hlavní, co je základem moderní fyziky.
s-99 Zákony chemického slučování prvků, vlastnosti molekul, krystalů, spektra atomů a molekul, uvolňování jaderné energie a ovšem i zákony mechaniky, termodynamiky, optiky a ostatních klasických disciplin fyziky stejně jako nauku o elektřině a magnetismu je možné odvodit z uvedených vlastností částic a působících sil, pokud by ovšem byly formulovány matematicky, kvantitativně, což zde, vzhledem k charakteru knížky, by nebylo vhodné.
s-100 V tom, co jsme dosud odvysílali, však chybějí ještě dvě podstatné informace.
s-101 První je definice jednotek hmotnosti, elektrického náboje, délky a časové jednotky.
s-102 Nehodí se v tomto případě ani odvolání na prototyp kilogramu uložený v Paříži, ani na definici časové jednotky podle doby jednoho oběhu Země kolem Slunce či na platinoiridiovou tyč v případě definice metru.

Text viewDownload CoNNL-U