Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 236 • previousnext

s-1 Začátky mladoboleslavské automobilky byly velmi skromné.
s-2 Pětadvacetiletý knihkupec Václav Klement a strojník Václav Laurin z nedalekého Turnova se roku # dohodli na společné výrobě jízdních kol.
s-3 Nadšení, správný odhad vývoje, smysl pro techniku a v neposlední řadě i sportovní duch Václava Klementa způsobily, že od dohod k výrobě nebylo daleko.
s-4 V dílně o ploše # * pracovalo s oběma majiteli nejprve jen pět lidí.
s-5 Václav Klement byl štikou, která hýbala podnikem, a Václav Laurin, střízlivý a pečlivý technik, nesl hlavní odpovědnost za řešení technických problémů.
s-6 Rok po založení firmy Václav Klement prodal své knihkupectví a dílna se přestěhovala do středu města.
s-7 Tam již pracovalo # zaměstnanců.
s-8 Vyráběla se jízdní kola nesoucí jméno Slavia.
s-9 V roce # se firma Laurin a Klement přestěhovala potřetí, a to již do míst, kde stojí dnešní automobilka.
s-10 Velký převrat ve vývoji podniku znamenala motorová dvoukolka bratří Wernerů.
s-11 Klement ji přivezl ze své obchodní cesty do Paříže.
s-12 Špatné zkušenosti s dovezeným dopravním prostředkem naštěstí oba společníky neodradily.
s-13 Naopak, přiměly je k hledání výhodnějšího řešení.
s-14 Výsledkem byl motocykl, vyrobený v roce # ve dvou provedeních.
s-15 Již rok # přinesl první úspěch v podobě ceny z výstavy ve Frankfurtu, v dalším roce přibyly medaile z Vídně, Hamburku, Prahy.
s-16 V roce # Laurin a Klement postavili první čtyřkolový dopravní prostředek, pro jehož stavbu použili motocyklových prvků.
s-17 V roce # se dostavily první úspěchy na motocyklových soutěžích, z nichž především závod Paříž, Vídeň způsobil příznivý zvrat v hospodářské situaci závodu.
s-18 Sportovní úspěchy zvýšily zájem o výrobky tak, že oba společníci mohli začít uskutečňovat svoje plány týkající se stavby automobilů.
s-19 Motocykly se vyráběly dále, ale od roku # se hlavní zájem soustřeďoval na automobily.
s-20 Prvním automobilem byla Voituretta, dvoumístný otevřený vozík s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy.
s-21 Vůz byl v roce # zdokonalen a firma využila své obchodní sítě se zástupci v Praze, Vídni, Londýně, v Německu, Itálii a v Rusku, a tak byl úspěch výroby automobilů zajištěn.
s-22 Závod se značně rozšířil, koncem roku # v něm pracovalo již přes # zaměstnanců.
s-23 Ukázalo se, že finanční možnosti obou zakladatelů pro další zvětšování podniku nestačí.
s-24 Proto se závod od # ledna roku # změnil v akciovou společnost.
s-25 V témže roce byly na trh uvedeny nové typy automobilů, například první osmiválec, a první autobus.
s-26 O rok později se v Mladé Boleslavi započalo i s výrobou vozidel užitkových.
s-27 Šéfkonstruktérem se stal inženýr Otto Hieronymus.
s-28 Velmi rychle si vydobyl postavení mezi nejúspěšnějšími konstruktéry doby.
s-29 V roce # ukončila jeho tragická smrt při tréninku na závod do vrchu Ries všechny další sny a plány.
s-30 Mladé Československo ztratilo jednoho z nejschopnějších techniků.
s-31 V roce # inženýr Otto Hieronymus vytvořil na brooklandské závodní dráze rekord dosažením # * .
s-32 Dalšími úspěšnými jezdci a propagátory značky byl * Nikodem a hrabě Kolowrat.
s-33 V roce # se zahraniční trhy rozšířily i o Egypt, Mexiko a Japonsko.
s-34 Přes všechny úspěchy si Václav Klement uvědomil nutnost zavedení sériové výroby.
s-35 Tak, jak ji již po několik let provozoval americký Ford.
s-36 Klementovy názory však byly příliš radikální, a tak se neuskutečnily.
s-37 V roce # a v letech dalších došlo ke zhospodárnění výroby a k organizačním změnám.
s-38 Vypuknutí první světové války však důsledné uskutečnění změn zamezilo.
s-39 Válečná výroba se soustředila na sanitní automobily, zvýšila se výroba nákladních vozů, vyráběla se i munice.
s-40 První poválečná léta znamenala obnovování výroby automobilů.
s-41 První typy automobilů vycházely většinou z předválečných konstrukcí.
s-42 Poměrně levným, solidním malým automobilem byl v roce # typ * se čtyřválcovým motorem o objemu válců # * a výkonu # * .
s-43 Největší organizační změnou bylo spojení automobilky v Mladé Boleslavi s plzeňskými Škodovými závody.
s-44 Smlouva byla podepsána # července # .
s-45 Finanční výhody, které spojení přineslo, umožnily rychlý rozvoj automobilky.
s-46 Prvním zásahem bylo omezení počtu vyráběných typů.
s-47 V roce # byla dokončena stavba čtyřpatrové karosárny, výstavba dalších objektů následovala.
s-48 V roce # dosáhl počet zaměstnanců # .
s-49 Mladoboleslavský závod, automobilní oddělení v Plzni, autoopravárna v Praze a značkové opravny a filiálky vytvořily v roce # samostatnou organizaci, která pomohla překonat hospodářskou krizi.
s-50 Byla to Akciová společnost pro automobilový průmysl, ASAP.
s-51 Prvním typem po překonání těžkých krizových let se stal v roce # typ * .
s-52 Jeho koncepce se stala základem všech modelů vytvořených v dalších třiceti letech.
s-53 V roce # se vyráběl automobil pod názvem Škoda Popular, s přijatelnou cenou # * .
s-54 Motor o objemu válců # * měl výkon # * .
s-55 V roce # přišel na trh také větší vůz stejné koncepce, Škoda Rapid, s motorem o objemu válců # * .
s-56 Model z roku # byl znovu překonstruován, vybaven šestiválcovým motorem a pojmenován na Škoda Super.
s-57 V roce # se vyváželo již přes # výrobků.
s-58 Velký význam pro popularitu značky měla účast na devíti světových autosalónech v uvedeném roce.
s-59 Významný byl například i závod Rallye Monte Carlo, obeslaný z Mladé Boleslavi jediným automobilem Škoda Popular s motorem Rapid o objemu válců # * .
s-60 V druhé kategorii do objemu válců # * obsadil druhé místo a to znamenalo velký úspěch.
s-61 Obchodně důležité byly v tomto období i jízdy automobilů Škoda do těžko přístupných končin světa.
s-62 * Elstner projel s malým Popularem Spojenými státy a Mexikem, Rapid * Procházky a * Kubiase objel svět za # dní.
s-63 Také několikanásobná cesta manželů Škulinových Rapidem napříč Afrikou měla velký význam z důvodů propagačních.
s-64 Druhá světová válka znamenala další vážný zásah do vývoje automobilky.
s-65 Vyráběly se především nákladní automobily, vůz Škoda Super byl překonstruován na velitelský automobil.
s-66 Po celou dobu války nedotčený závod byl nakonec # května # posledními zbytky německého letectva bombardován a pobořen.
s-67 Přesto se ještě v roce # díky obětavé práci zaměstnanců výroba obnovila.
s-68 Základem pro mírovou práci automobilky se stal předválečný Popular s pozměněnou karosérií.
s-69 Pro tento typ, označený číslem # , se vžil název Tudor, označující původně typ karosérie.
s-70 Po znárodnění dostala továrna název Automobilové závody, národní podnik.
s-71 Značka Škoda byla ponechána přesto, že závod byl z národního podniku Škoda vyčleněn.
s-72 Výroba se zaměřila na jediný typ, který byl v roce # upraven a uveden na trh pod označením Škoda * .
s-73 Dalším typem byl v roce # osobní automobil Škoda * .
s-74 V letech # - # byla do Mladé Boleslavi převedena z Kopřivnice výroba vozů Tatraplan a lehkých nákladních automobilů Tatra.
s-75 Tato výroba však neměla dlouhé trvání.
s-76 Již v roce # překvapil mladoboleslavský závod novým vozem Škoda * , lidově zvaným Spartak.
s-77 Automobil měl čtyřválcový motor o objemu válců # * a výkon # * .
s-78 Výroba typu Škoda * po úpravě karosérie pokračovala v omezeném množství s užitkovými karosériemi.
s-79 V roce # došlo k úpravám automobilu Škoda * , zejména v konstrukci přední nápravy, a vůz dostal nové označení Škoda Octavia.
s-80 Použitím motoru vozu Škoda * se zvýšil výkon na # * a označení bylo změněno na Škoda Octavia Super.
s-81 Tento automobil se sportovní karosérií dostal název Felicia.
s-82 Škoda Octavia se v provedení Combi vyráběla do konce roku # .
s-83 Rokem velkého přelomu v existenci mladoboleslavské automobilky se stal rok # .
s-84 Tehdy zahájil provoz zcela nový závod, stavěný od roku # na pozemcích sousedících s původní automobilkou.
s-85 Do výroby byl zaveden nový model, automobil se samonosnou karosérií a motorem vzadu, označený Škoda * .
s-86 Od původní koncepce se zcela upustilo.
s-87 Tento automobil, s různými změnami, se vyrábí dodnes, nyní se změněným názvem.
s-88 Ale o tom, jak se zrodilo embéčko, se dočtete v samostatné části této příručky.
s-89 Do pobočného závodu AZNP Kvasiny, připojeného k mladoboleslavské automobilce v roce # současně se závodem AZNP Vrchlabí, byla převedena výroba automobilu Škoda Octavia Combi.
s-90 V závodě ve Vrchlabí se vyráběl model Škoda * , který byl v roce # nahrazen automobilem s bezkapotovou karosérií Škoda * .
s-91 Vyrábí se v různých užitkových provedeních včetně mikrobusu.
s-92 Přibližně v roce # vznikl záměr týkající se výroby zcela nového osobního automobilu, který by se velkosériově vyráběl v automobilce v Mladé Boleslavi.
s-93 Původní představu vyjadřovalo s oblibou užívané označení lidový osobní automobil.
s-94 Měl to být malý jednoduchý dopravní čtyřkolový silniční prostředek s omezeným výkonem motoru do asi # * , s největší rychlostí # * .
s-95 Nízká váha měla zajišťovat i přijatelnou výrobní cenu a také dostupnou prodejní cenu.
s-96 Hned první konstrukční studie a ekonomické rozbory ukázaly, že pro zaváděnou novou výrobu osobního automobilu bude třeba vyrobit automobil ne pouze omezené technické úrovně.
s-97 Světový vývoj automobilismu ukázal na neustále se zvyšující požadavky i u malých osobních automobilů.
s-98 Zvyšování těchto požadavků kladených i na malé automobily, zajišťování konkurenční úrovně po stránce funkční i při vlastní výrobě se projevilo splnitelné jedině při odlišném přístupu k provedení automobilu a jeho způsobu výroby, než jak zněl původní záměr.
s-99 Nejprve byl v roce # zaveden do výroby vývojově i technicky méně progresívní typ automobilu, rekonstruovaný z typů předcházejících, Škoda * , všeobecně nazývaný Spartak.
s-100 Během jeho výroby se po rekonstrukci změnil na Škoda Octavia a vyráběly se jeho aplikace Felicia, Touring-Sport, Combi.

Text viewDownload CoNNL-U