s-102
| Vysokoškolské studium v některých oborech, kde to bude účelné, rozčlenit do dvou cyklů, přičemž už absolvování prvého cyklu by poskytovalo kvalifikaci. |
s-103
| Důsledně rozvíjet systém postmaturitního a postgraduálního studia. |
s-104
| Některé z těchto námětů byly již ověřovány experimentálně, některé by měly být teprve ověřeny. |
s-105
| V pokročilém stadiu je již teoretická i experimentální příprava modernizace obsahu a forem základního vzdělání uložená stranickým usnesením z roku # . |
s-106
| Nyní půjde o to, harmonizovat výsledky této práce s komplexním projektem školské soustavy jako celku, získat další teoretické i experimentální podklady a krok za krokem přecházet od teorie a experimentu metodou rozšiřujícího se klínu k realizaci nové koncepce školské soustavy v masovém měřítku. |
s-107
| Při tom všem nesmíme zapomínat, že základní podmínkou zdaru je politická, odborná a pedagogická připravenost učitelstva. |
s-108
| Ta musí být spolu se získáním celé veřejnosti jedním ze základních článků strategie školské přestavby. |
s-109
| Rychle postupující politická konsolidace na školách vytváří příznivé podmínky k tomu, aby tato strategie začala normálně fungovat a aby se již brzy přešlo od úvah k činům. |
s-110
| Tyto činy mohou ostatně konsolidační proces nejspíše dovršit. |
s-111
| Jedním ze základních metodologických přístupů marxisticko-leninskévědy je princip historismu, který nás vede k tomu, abychom neustále konfrontovali přítomnost s minulostí a z této konfrontace vyvozovali poučení pro budoucnost. |
s-112
| Tento princip je v pedagogice zvlášť důležitý, neboť výchova a vzdělání samou svou podstatou míří do budoucna, a proto tím více potřebují poučení ze své vlastní historie i z historie vůbec. |
s-113
| V roce # , kdy vedoucí síla naší socialistické společnosti, Komunistická strana Československa, dovršuje půlstoletí své existence, naplněné tvrdými zápasy o lepší budoucnost našeho pracujícího lidu, a kdy se tato její pohnutá padesátiletá historie stává předmětem analytické retrospektivy, aby mohla být tím pevnějším odrazištěm k novým bojům v nových podmínkách, uvědomujeme si jen s ještě větší naléhavostí, jak významná je i politickovýchovná funkce školy v dějinném zápase mezi silami reakce a pokroku. |
s-114
| Škola sama nemůže tento zápas rozhodnout, ale může v něm sehrát nesmírně významnou úlohu katalyzátoru, který buď celý proces podstatně urychlí, nebo jej zpomalí. |
s-115
| Rukama učitelů našich škol prochází celý národ, jeho budoucí dělnická třída, rolnictvo i inteligence. |
s-116
| Ve školních lavicích dnes sedí a výklady svých učitelů poslouchají budoucí funkcionáři a vůdcové strany, budoucí dělníci a rolníci, vědci, inženýři, lékaři, učitelé. |
s-117
| Co když právě ve vaší třídě upíná na vás, soudružko učitelko, své zvídavé oči příští prezident republiky nebo příští poslankyně Národního shromáždění, která bude jednou spolurozhodovat o osudech země, a to podle zásad, které jí vštípila škola. |
s-118
| I Marx, Engels, Lenin, Gottwald, Zápotocký, Nejedlý, Fučík i jiní velcí lidé chodili kdysi do školy a ta jim dala jistý základ, který si pak třeba sami dále přetvářeli, měnili a rozvíjeli, ale který v nich zůstal a jistě i svým způsobem spoluurčoval jejich myšlení, morálku a činy, jejich životní dráhu. |
s-119
| Právě v dětství a mládí se tvoří základy světového názoru, mravní normy a životní ideály, které přes silný nános pozdějších zkušeností zůstávají nejpevnější a vynořují se na povrch v kritických okamžicích životních konfliktů, kdy se člověk ocitá na rozcestí a potřebuje se poradit s vnitřním hlasem svědomí, který není ničím jiným než evokací hlasu rodičů a učitelů, jež měl rád a jimž věřil. |
s-120
| Rodiče a učitelé mají zpravidla sklon vštěpovat dětem normy a ideály, jimiž byli sami vychováváni. |
s-121
| To je vcelku přirozené, ale i zde je nutný pokrok. |
s-122
| Kdyby výchova byla jen přenášením tradic, omezila by své poslání jen na funkci udržování a vývoj by se zastavil. |
s-123
| Škola by se místo pákou pokroku stala jeho brzdou. |
s-124
| Proto je tak důležité, aby se učitel, jehož povoláním je vychovávat nové generace, nespokojoval s tím, co si sám odnesl ze školy, ale stále na sobě pracoval, obohacoval své poznatky a svůj světový názor v souladu s vědou a společenským pokrokem. |
s-125
| Proto je tak důležité, aby učitel byl nejen jakýmsi zprostředkovatelem jakoby hotového a uzavřeného vědění, ale aby se sám angažoval v onom historickém zápase, který vede lidstvo za své osvobození od všech forem útlaku a jehož hlavním nositelem v naší dějinné epoše je revoluční dělnictvo se svou avantgardou, komunistickou stranou. |
s-126
| Když generace dnešních otců a dědů chodila do školy, vštěpovali jim učitelé respekt k ideálům, za něž umíral Hus a bojoval Žižka, učili je znát a ctít představitele našeho národního obrození a milovat naši vlast, osvobozenou z třistaleté rakouské poroby. |
s-127
| Nelze se divit, že tyto city jsou v národě živé a představují svým způsobem významnou pedagogickou realitu. |
s-128
| Je v ní nesmírně mnoho pozitivního, neboť sympatie k pravdě, spravedlnosti, statečnosti, národní kultuře, svobodě a humanismu jsou hodnoty neocenitelné. |
s-129
| Ale je v ní už i něco přežívajícího a retardujícího, co může vyrůst v konfliktu s třídními a internacionálními zájmy dělníků a rolníků do podoby omezeného egoistického nacionalismu a co může být zneužito k protisocialistickým cílům. |
s-130
| Učitel, který chce ve své výchovné práci rozvíjet tyto tradice, musí umět dobře rozlišovat, co je dnes opravdu národní a humanistické, a co nikoliv. |
s-131
| Může být národní to, co je protilidové. |
s-132
| Může být humanistické to, co je protidělnické. |
s-133
| Tyto otázky si neodbytně musí klást každý, kdo aspoň trochu zná historii dělnického hnutí v naší zemi, kdo se vážně zajímá o dějiny naší komunistické strany. |
s-134
| Pro učitele je tento zájem neodmyslitelným předpokladem jeho pedagogické činnosti, neboť obsahem této činnosti není jen výuka holých faktů a pouček, ale také ideologická výchova formující světový názor a životní ideály. |
s-135
| Padesátiletá historie naší strany je bohatým zdrojem poučení a inspirace pro socialistického učitele, který chce vychovávat mládež v komunistickém duchu. |
s-136
| Je cenným zdrojem poučení a inspirace i pro pedagogického teoretika, který si klade za cíl koncipovat obsah, metody a formy komunistické výchovy a vést učitele k jejich realizaci. |
s-137
| Nechceme- li však aplikovat toto poučení mechanicky, musíme si být vědomi specifičnosti jednotlivých vývojových etap a jejich historické podmíněnosti. |
s-138
| V období, kdy revoluční socialismus stál v opozici proti vládě buržoazie, byla zcela přirozeným a logickým postojem především ostrá kritika buržoazní školy a pedagogiky, přičemž tato kritika byla v podstatě srovnáním existující třídní školské soustavy buržoazní s ideálními postuláty marxistického učení. |
s-139
| Z našich průkopníků socialistické pedagogiky sluší v této souvislosti uvést zejména Zápotockého, Pecku, Hybeše, Krkošku a Hakena. |
s-140
| Základním postojem jejich kritického úsilí byl požadavek, aby zároveň s nerovností majetkovou byla odstraněna i nerovnost ve vzdělání. |
s-141
| Druhá, kvalitativně nová etapa je vymezena historickým milníkem Velké říjnové socialistické revoluce, která znamená rozhodující průlom do světové fronty imperialismu a počátek realizace socialistické společnosti v jedné šestině světa, kde se ideály socialismu postupně přeměňují ve skutek. |
s-142
| Sovětští komunisté nejsou už jen kritiky, ale také budovateli, učení marxismu-leninismuse z ideologie dosud opoziční stává ideologií státní. |
s-143
| Tím ovšem neztrácí na své revolučnosti, naopak uplatňuje ji teprve v plné míře, neboť nyní je příležitost předělat společnost a nastolit nový, spravedlivější řád. |
s-144
| Říjnová revoluce byla nejen počátkem socialistické výstavby v Sovětském svazu, ale změnila mnohé i za jeho hranicemi. |
s-145
| Nesporně ovlivnila i vznik samostatného Československa v * # , vznik KSČ v roce # . |
s-146
| Ovlivnila i vývoj názorů na otázky školství a vzdělání. |
s-147
| Naši pokrokoví učitelé a pedagogové mohli vést v této druhé etapě kritiku současné společnosti a současného systému vzdělání ne už jen z pozic ideálních postulátů marxistických, ale též na základě srovnání dvou realit, reality sovětské společnosti socialistické s realitou naší společnosti buržoazní. |
s-148
| Proto jejich kritika nabývá na síle i konkrétnosti ve svém * . |