Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 102 - 201 of 187 • previous

s-102 To ovšem nijak nevyvrací fakt, že převážná část lidského chování je vědomá i ve své motivační složce, jak ukážeme ještě později.
s-103 Mít motiv neznamená ještě být operativní.
s-104 Někdo může mít motiv, ale nemusí jednat, neboť motivy ho nemusí bezprostředně energizovat a řídit.
s-105 Mohu říci, že X motiv pro zabití Y, a přitom vyslovit pochybnost, že to udělá.
s-106 Známe- li své motivy, neznamená to ještě, že je chceme uspokojit.
s-107 Motivy mohou být i nezaměřené, ačkoli jsou vědomé.
s-108 Uvedeme motiv člověka, jak by jednal, kdyby jednal.
s-109 V tom je odlišnost motivů od důvodů.
s-110 Důvody ukazují, jak se jedinec staví k určitému jednání, jde tedy spíše o úsudek, o vysvětlení určitého motivu.
s-111 Důvody nemohou být nevědomé, motivy ano.
s-112 Naznačili jsme již, že na pojetí motivace jsou různé názory podle toho, které aspekty vyzdvihujeme do popředí.
s-113 Zopakujme si nejprve dvě protichůdná obecná pojetí.
s-114 Jedno zabsolutňuje motivaci, považuje motivy za skutečné příčiny našeho jednání a chování, chápe je jako síly působící v organismu a seskupující kolem sebe všechnu jeho aktivitu.
s-115 Druhé krajní hledisko popírá motivaci vůbec jako něco, co není pro vysvětlení lidského chování nutné.
s-116 Tak Bindra vychází ze stanoviska, že to, zda dojde k určité odpovědi, je určeno stimulací senzorických orgánů a senzorickými stopami, takže jde o asociace, a není zapotřebí zavádět zvláštní motivační konstrukce.
s-117 Důvody pro užitečnost motivačních pojmů jsme již uvedli a zdůraznili jsme, že jde o vyvozené konstrukce, že motivační činitelé jsou nepostradatelným předpokladem pro vysvětlení lidského chování, ale že za chování neodpovídají pouze samy.
s-118 Uvedená krajní hlediska jsou spíše rámcová, jestliže se podíváme podrobněji na jednotlivá pojetí motivace, vidíme větší pestrost názorů.
s-119 Thomase uvádí šest základních pohledů na motivaci.
s-120 Motivace jako příčina pohybu.
s-121 Motivace uvádí organismus do chodu, aktivizuje jej a udržuje v chodu.
s-122 Motiv je tedy příčinou pohybu a změny.
s-123 Toto hledisko je velmi staré a ještě se s ním setkáme, především ve fyziologických pojetích motivace.
s-124 Motivace jako následek určitých změn ve stavu organismu.
s-125 Toto pojetí, které zastávají všechny biologizující teorie, vysvětlíme podrobně později.
s-126 Jeho základem je, že ve vnitřním prostředí organismu dojde k určité změně, nerovnováze či tlaku.
s-127 Tak vzniká motivace, jejímž cílem je redukce tohoto stavu a obnovení rovnováhy.
s-128 Nejběžnějším příkladem tohoto pojetí jsou teorie homeostázy.
s-129 Motivace jako aktivační kontinuum.
s-130 Motiv je vlastně jen aspektem nějakých aktivačních změn.
s-131 Jsou to především aktivační teorie emocí, o nichž se rovněž podrobněji zmíníme.
s-132 Motivace jako směrový determinant, jako zaměřující činitel.
s-133 S tímto pojetím se setkáme především v tvarových fenomenologických a kognitivních teoriích.
s-134 Motivace jako pojetí chápajících vztahů, motivy jako články smysluplné struktury zahrnující osobnost a její životní prostor, nejde tedy o kauzalitu, ale o smysl, význam.
s-135 Motivy jako důvody pro rozhodnutí při volbě.
s-136 V tomto smyslu se užívá někdy pojmu motiv i běžně, ve smyslu střetávání různých důvodů při rozhodování o alternativách.
s-137 Je to velmi úzké pojetí.
s-138 Uvedená hlediska můžeme v podstatě shrnout do tří okruhů.
s-139 První zdůrazňuje energizující funkci motivace, druhý její funkci řídící, třetí připisuje motivaci obě tyto funkce.
s-140 Skupina psychologů, která přikládá motivaci pouze energizující funkci, vychází z toho, že jejím posláním je uvést organismus do stavu aktivity, v němž je schopen činnosti.
s-141 To, kam se tato činnost zaměří, je záležitostí jiných, nemotivačních činitelů kognitivních procesů.
s-142 Motiv lze pak jednoduše definovat jako určitý vnitřní faktor či podmínku, která tendenci vyvolat a udržet aktivitu.
s-143 Přirovnává se k výbuchu pohánějící směsi v motoru auta.
s-144 Druhá skupina psychologů, která připisuje motivaci pouze regulující funkci, se opírá o názor, že jeden a týž činitel nemůže být současně zdrojem vyvolávajícím aktivitu a zároveň ji zaměřovat určitým směrem.
s-145 Motiv se pak definuje jako činitel, který umožňuje člověku rozhodnout se začít činnost určitého druhu.
s-146 V případě, kdy nejde o regulaci motivem, hovoříme o nemotivovaném chování.
s-147 Tak Obuchowski vymezuje motivu regulační úlohu spočívající v určení cíle jednání a dávající základnu pro rozhodnutí.
s-148 Při motivované činnosti nejde o jakoukoli činnost, ale o určitý druh činnosti vyznačující se tím, že je zaměřena k dosažení předem plánovaného výsledku.
s-149 Použijeme- li opět příkladu s autem, pak se za motiv považuje řízení auta a způsob jeho jízdy do cíle.
s-150 Třetí a největší skupina psychologů přiznává motivaci jak funkci energizující, tak funkci regulující.
s-151 To je i stanovisko.
s-152 V dalších výkladech ukáži, že pojetí motivace pouze jako energizujícího nebo pouze jako regulujícího činitele naráží na značné potíže.
s-153 Považuji motivy za činitele energizující a regulující, vyvolávající chování, udržující aktivitu organismu a zaměřující ji určitým směrem.
s-154 U jednotlivých motivů může ovšem vystupovat do popředí více aspekt energizující, nebo řídící.
s-155 Považuji motivaci za jeden z klíčových faktorů, které určují, jak se osoba bude chovat.
s-156 Vztahuji ji na všechny druhy chování, přičemž vztah mezi chováním a motivací považuji za komplexní.
s-157 Motivy jsou vždy zasazeny do smysluplné souvislosti lidské aktivity, do osobnosti jako celku a do jejích vztahů s obklopující ji skutečností.
s-158 O motivech jako jednotkách motivace můžeme uvažovat rovněž z různých hledisek.
s-159 Jedním z nich je klasifikace motivů.
s-160 Klasifikace motivů je neobyčejně obtížná, protože jde o terminologickou houštinu.
s-161 Jeden z velkých psychologických slovníků udává pod pojmem motivace # zvláštních termínů.
s-162 Setkáme se v dalším výkladu s některými děleními motivů, přičemž poukáži na jejich nesnáze.
s-163 Motivy se zásadně dělí podle vzniku na primární a sekundární, podle orientace na prostředky a cíle instrumentální a konzumační, podle znaménka pozitivní ( apetitivní) a negativní ( averzívní) , podle stupně vědomí ( vědomé a nevědomé) , podle intenzity.
s-164 Žádná klasifikace motivů není zatím uspokojivá.
s-165 Je možno se zabývat motivy i vzhledem k jejich časovým vlastnostem, jejich trvalosti, k jejich vztahu k jako centru osobnosti, k jejich rozsahu, kolik různých možných odpovědí s nimi může být spojeno, i k jejich postavení v osobnosti a jejich vzniku, zda jsou závislé na jiných motivech, či zda jsou autonomní.
s-166 Se všemi problémy se postupně setkáme.
s-167 V úvodní kapitole bývá zvykem uvést některé základní definice.
s-168 V našem případě by šlo o některé vybrané definice motivace a motivů, které mají ilustrovat základní pojetí, jak bylo výše načrtnuto.
s-169 Setkáme se s nimi při probírání jednotlivých okruhů motivů, kde uvedeme vždy hlavní zastánce daného pojetí a jejich teorie.
s-170 Při zmíněných nejasnostech v oblasti motivace není divu, že nemáme obecně uznávanou teorii motivace, ale že jsou značné rozdíly v přístupu k motivaci u jednotlivých psychologů.
s-171 Ačkoli v novějších motivačních teoriích vidíme jasnou snahu sjednotit různá stanoviska a ačkoli mnohé závěry se dnes přijímají jako obecně platné, stále tu jsou odlišné názory na některé problémy obsahové i metodologické.
s-172 V přehledných dílech o motivaci se užívá různých způsobů klasifikace jejích teorií.
s-173 Tak co do přístupu k motivaci se tyto teorie dělí podle druhů determinantů určujících činitelů, které se v nich projevují jako rozhodující.
s-174 Příkladem je Rethlihgshaferová, která dělí teorie motivace na biologické, kognitivní a personalistické, nebo Young, klasifikující teorie motivace na biologické, sociokulturní a individuální.
s-175 Jiní autoři užívají jako výchozího bodu příslušnosti k psychologickým školám, takže hovoří o teoriích psychoanalytických, o teoriích * , o teoriích konceptualistických, založených na tvarové psychologii.
s-176 Různých klasifikačních měřítek používá Madsen, který dělí motivační teorie jednak na teorie fyziologicky orientované ( teorie učení a teorie osobnostní) , jednak je klasifikuje na konstruktivní a reduktivní ( zda vycházejí z vlastních principů, nebo z jiných věd) , mentalistické a behavioristické podle fenomenologické, nebo neurologické interpretace, molekulární a molární podle toho, zda jsou zaměřeny na elementy chování, nebo na celostní chování jedince v každodenních situacích, teorie mechanistické a teorie pole, zda jde o závislost dvou proměnných, stimulu a reakce, nebo o vztahy mezi organismem a okolím, deterministické a statistické, stojí- li na kauzálních vztazích, nebo na statistických korelacích.
s-177 Uvedl jsem pouze příklady klasifikací.
s-178 Žádné z těchto dělení není vyčerpávající a přesné, protože nelze jednotlivé autory beze zbytku roztřídit a protože, jak jsem již uvedl, dochází dnes k vzájemnému prolínání jednotlivých hledisek.
s-179 Kromě toho neberou tato dělení v úvahu psychologii socialistických zemí, kde sice problematika motivace byla dlouho opomíjena, ale v poslední době se dostává do popředí zájmu.
s-180 I v této práci postupuji podle určitých dělících hledisek, ovšem nejde v o klasifikaci motivačních teorií.
s-181 Jejím cílem je především podat přehled o základních oblastech motivů lidského chování.
s-182 Vychází od biologických činitelů fyziologické základny, motivace fyziologické, potřeby ( instinkty a homeostáza) , zabývá se získanými sekundárními motivy, uvažuje o emocích jako motivech, řeší problematiku speciálně lidských motivů, zabývá se cílovým jednáním, získanými predispozicemi, sociálními vlivy na motivaci a kognitivními činiteli jako motivy.
s-183 Uvádí i základní názory na motivační působení frustrace a konfliktů a zabývá se vztahem motivace k našemu .
s-184 V závěrečných kapitolách pak podává přehled vývoje motivů v ontogenezi a sleduje základní motivační problematiku v pedagogickém a pracovním procesu.
s-185 Studium motivace ústřední význam pro pochopení osobnosti.
s-186 Nemůžeme poznat a zhodnotit chování jedince bez zřetele k motivačním aspektům.
s-187 Chování osobnosti je výběrové, právě motivace rozhoduje, jak se bude člověk chovat, jak a s jakým výsledkem bude jednat.

Text viewDownload CoNNL-U