Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 2 - 101 of 187 • previousnext

s-2 Lidé se vždy zajímali o pohnutky vlastního chování i chování druhých.
s-3 Ptali se, proč člověk jedná tak či onak, proč se zaměřuje na dosahování těch či oněch cílů.
s-4 Nejde jen o psychologická zkoumání, ale o běžný všední život, při němž si neustále klademe otázky po důvodech či příčinách, které vedou lidi k tomu či onomu postupu.
s-5 Spisovatelé rozebírají pohnutky jednání svých hrdinů, v detektivním románě pátrá vyšetřovatel po motivu činu.
s-6 Historikové se snaží vysvětlit, proč význačné osobnosti jednaly určitým způsobem.
s-7 Pedagogové se zamýšlejí nad podněty, které vedou jejich svěřence k tomu, aby si osvojovali předkládané učivo i jisté způsoby chování.
s-8 Každý z nás analyzuje své chování i chování lidí kolem sebe a ptá se, co k němu vedlo.
s-9 Je jasné, že pro všechno, co děláme, máme nějaké pohnutky.
s-10 Naše jednání je jistým způsobem determinováno.
s-11 Všichni si nějak vysvětlujeme, proč lidé jednají tak či onak, ale naše vysvětlení jsou nutně kusá a nepřesná.
s-12 Naši bližní se často chovají zcela jinak, než jak bychom podle svých předpokladů od nich očekávali.
s-13 Ba nejsme ani schopni dostatečně analyzovat svůj vlastní postup a odpovědět na otázku, proč jsme se vlastně chovali tak, jak jsme se chovali, a co nás vedlo k projevům, jichž třeba později litujeme.
s-14 Vidíme tedy i sami na sobě, že vyznat se v sobě i v druhých není tak jednoduché, i když si mnohdy namlouváme, že právě my to dovedeme.
s-15 V oblasti psychologie vycházíme z toho, že kdo chce porozumět člověku, musí vyjít od pohnutek jeho chování či jednání.
s-16 Termínů chování a jednání budeme používat velmi často, proto bude vhodné si je vysvětlit.
s-17 Chováním člověka rozumíme všechny způsoby a formy, jimiž se projevuje v nejrůznějších činnostech a situacích.
s-18 Jde o pojem velmi široký, protože do něho zahrnujeme všechny projevy jedince, od fyziologických změn a pohybů kosterního svalstva po složitou lidskou činnost.
s-19 Užším pojmem je jednání, jímž označujeme tu lidskou činnost, která vědomě cílový ráz.
s-20 Jednání je charakterizováno tím, že jedinec , jak jedná a proč jedná tak či onak, i když některé konkrétní jednání může mít návykový nebo zautomatizovaný ráz a není dostatečně uvědomováno.
s-21 Pro úplnost uveďme ještě termín prožívání, což je bezprostřední postihování našeho psychického života.
s-22 Prožívání je tedy čistě subjektivní záležitostí.
s-23 Mnoho z chování člověk společného s vyššími živočichy, odtud plyne i přesvědčení některých psychologů, s nímž se často setkáme, že základní principy chování je možno zkoumat na zvířatech a přenášet na člověka.
s-24 Naproti tomu jednání je záležitostí výhradně lidskou, protože je podloženo vyššími psychickými procesy.
s-25 Odtud vyplývá opět názor, že člověka je nutno zkoumat jako zvláštní, od zvířat zcela odlišnou kvalitu.
s-26 Během našeho výkladu uvidíme, kdy jsou a kdy nejsou tyto názory oprávněny.
s-27 Analyzujeme- li jakoukoli činnost člověka, dostáváme se k momentům, které ji určují, již máme na mysli veškeré jeho chování nebo některý jeho konkrétní projev.
s-28 A to je právě problematika motivace.
s-29 Slovo motivace je odvozeno z latinského slovesa movere, hýbati, pohybovati.
s-30 Je obecným označením pro všechny podněty, které vedou k chování, k určitému chování.
s-31 Později uvidíme, že tuto předběžnou definici budeme muset v jistých ohledech zúžit.
s-32 Motivace je tedy označením pohnutek, které vedou k chování.
s-33 Protože cílem našeho zkoumání je člověk a protože jsme označili všechny jeho činnosti a vnějšně zachytitelné projevy jako chování, budeme hovořit o motivaci lidského chování, jejíž rozbor je cílem této knihy.
s-34 Termín motivace lidského chování, vyjadřující podstatnou zvláštnost psychických procesů člověka, je užitečný pro jejich analýzu a poznání.
s-35 Odpovídá na otázky, čím bylo chování určitého jedince vyvoláno nebo proč se změnilo, proč bylo zaměřeno k dosažení právě toho či onoho cíle, proč se u toho či onoho člověka projevily právě ty či ony podněty, které jeho chování vyvolaly.
s-36 Vidíme tedy, že obecně se pojem motivace vztahuje na vnitřní aktivaci, na vzbuzování aktivity organismu, na jeho energizování a zároveň i na regulaci jeho chování, na jeho zaměřování určitým směrem.
s-37 Obecněji bychom mohli říci, že pod pojmem motivace rozumíme všechny individuu nebo skupině připisované pochody, které vysvětlují nebo činí srozumitelným jejich chování.
s-38 Již z tohoto prvního pohledu lze poznat, že pojem motivace je velmi široký.
s-39 Zahrnuje takové pojmy, jako jsou snažení, chtění, touha, tendence, přání, očekávání, tlak, zájem, tenze, žádost, účel, cíl.
s-40 Dnes není mezi psychology ještě shoda o přesném stanovení rozsahu pojmu motivace.
s-41 Je možno říci, že ze všech psychologických pojmů je pojem motivace nejméně uspokojivě vysvětlen.
s-42 Je to proto, a znovu se tu můžeme odvolat na osobní zkušenosti každého jedince, že se vztahuje na nejkomplexnější a nejtíže izolovatelné psychické procesy.
s-43 Kromě toho motivaci nelze nijak přímo pozorovat.
s-44 Je ve skutečnosti pouze odvozeným pojmem, hypotetickou konstrukcí.
s-45 Z nejrůznějších projevů lidí a zejména z toho, že za stejných okolností jednají různě nebo za různých okolností stejně ( u téhož jedince) , i z toho, že se různí jedinci liší ve svých odpovědích na určité podněty, usuzujeme, že příčinou těchto odlišností jsou určité pohnutky, motivy, které mohou být u různých lidí různé a mohou se měnit u téhož jedince.
s-46 Jinak bychom podobnosti a rozdílnosti v jejich chování nedovedli vysvětlit.
s-47 Potíže jsou právě v tom, že není možno motivaci přímo sledovat a měřit, že ji pouze vyvozujeme ze změn v chování.
s-48 Kromě toho, jak uvidíme, je motivace u každého jedince neobyčejně složitou záležitostí.
s-49 Nejsme prakticky nikdy motivováni pouze jedním motivem, ale vždy komplexem, v němž jsou motivy vzájemně propojeny a ovlivňují se.
s-50 Tak jsme se od pojmu motivace dostali k pojmu motiv.
s-51 Jestliže na motivaci jsou poměrně shodné názory, pojetí motivu se mnohdy značně liší.
s-52 Zásadně motiv označuje určitého vnitřního činitele, který vzbuzuje a řídí, nebo řídí chování.
s-53 Proč uvádíme a řídí a nebo řídí, ukážeme později.
s-54 Pro označení této vnitřní pohnutky chování se používalo nejrůznějších termínů, na které poukážeme v dalších výkladech.
s-55 Motiv dostával tu širší, tu užší význam podle toho, zda se ztotožňoval s určitým druhem podnětů, jde o takové pojmy jako instinkt, drive, postoj, hodnota, cíl, potřeba, nebo zda se ho používalo jako obecného rodového označení.
s-56 Byly a jsou námitky proti motivu vůbec, uvádí se, že není nutným pojmem pro vysvětlování lidského chování.
s-57 Dnes se však téměř všeobecně uznává, že motiv je nezbytným pojmem pro objasnění lidského chování.
s-58 My ho budeme užívat v širším pojetí a jiné motivační pojmy, s nimiž se během našeho výkladu setkáme, budeme považovat za jednotlivé druhy motivů.
s-59 Budeme tedy motiv definovat jako označení určitých vnitřních podmínek, které vzbuzují a udržují aktivitu člověka a které určují, že se chová určitým způsobem.
s-60 K této definici se budeme postupně ještě vracet.
s-61 Uvedli jsme již, že motivace není přímo pozorovatelná a že je to hypotetická konstrukce, kterou zavedli psychologové, aby mohli vysvětlit chování člověka.
s-62 Na existenci a sílu motivace usuzujeme z aktivit, z rozsahu, v němž jedinec usiluje o dosažení určitého cíle.
s-63 Rozpoznáme ji i v efektivnosti učení, ve změnách chování za stejných podmínek, ve změnách výkonu, v trvání stejného chování za různých podmínek.
s-64 Určení působnosti jednotlivých motivů v lidském chování je ovšem obtížné, protože, jak jsme již uvedli, motivace lidského chování je komplexní.
s-65 Proto je také neobyčejně obtížné motivy klasifikovat.
s-66 Výraz daného motivu kolísá od jedince k jedinci, stejné motivy se mohou vyjadřovat různým chováním, podobné chování může být výsledkem působení různých motivů, chování osobnosti v daném čase vyplývá z mnoha současně se vyskytujících a vzájemně na sebe působících motivů.
s-67 K dokreslení obrazu je třeba podotknout, že na chování nepůsobí jen motivy, ale i osobnostní a vnější, zejména sociální podmínky, v nichž motivy působí.
s-68 Pro uvedené nesnáze používáme někdy i termínu motivační proměnná.
s-69 Vztahuje se na ty empirické a manipulovatelné proměnné, o nichž se obvykle předpokládá, že mají motivační následky.
s-70 Termín motivační proměnná se chápe jako přísně objektivní, protože její působnost musí být měřitelná.
s-71 Motivační proměnné se považují především za energizující podněty, které mají účinky jak stimulační ( stimulus, podnět, na nějž organismus odpovídá) , tak motivační ( elektrický šok) .
s-72 Je tu ovšem otázka, které proměnné lze považovat za motivační.
s-73 Uvádějí se různá kritéria aktivace, daná proměnná energizuje organismus, působení proměnné v tom smyslu, že její ústup odměňuje chování a nástup je trestem ( odnětí potravy působí nepříjemně, redukce odnětí příjemně) .
s-74 Je možno uvést více kritérií a sestavit je do určité hierarchie.
s-75 Tak Brown udává tato kritéria pro identifikaci proměnné jako motivační proměnné.
s-76 Usnadňuje nebo energizuje odpovědi.
s-77 Učení se novým odpovědím závisí na jejím uplatnění.
s-78 Změny v proměnné vedou k oslabení určitých odpovědí.
s-79 Tuto proměnnou nemůžeme zařadit do jiné třídy jevů, to je ovšem nejméně uspokojující kritérium.
s-80 Důležitou otázkou, která vyplývá z dosavadních úvah, je, zda je všechno chování motivováno.
s-81 Odpověď souvisí s širším či užším pojetím motivace.
s-82 Zástupci širokého pojetí motivace vycházejí z názoru, že chování je formou pohybu a jako takové musí být kauzálně determinováno ve smyslu závislosti na podmínkách.
s-83 Všechno chování je pak možno studovat z hlediska determinantů, které je vyvolávají, přičemž nejdůležitější třídou determinantů jsou motivy.
s-84 Jiní psychologové rozlišují motivované a nemotivované chování podle toho, zda je odpověď bezprostředně vyvolána stimulem, podnětem, nebo zda jde o chování zaměřené k cíli.
s-85 Tak trhnutí rukou při styku s horkým předmětem se považuje za chování nemotivované.
s-86 Odborně se za pokládá zúžení zornice jako reakce na změnu osvětlení.
s-87 Jestliže naproti tomu zornici stáhneme, abychom lépe viděli, jde o chování motivované.
s-88 Užší pojetí motivace vychází z předpokladu, že motivy mají především řídit chování k určitému cíli.
s-89 Pak je motivováno chování, které je cílově zaměřeno a při němž jsme si vědomi cíle.
s-90 Z našeho hlediska širšího pojetí motivace, které vysvětlíme podrobněji dále, považujeme lidské chování za motivované.
s-91 Jinou otázkou ovšem je, zda jsou všechny motivy vědomé, zda si je můžeme uvědomit.
s-92 U většiny lidských projevů jde o činnost, která je vědomě zaměřena k cíli.
s-93 To znamená, že víme, jak jednáme a proč tak jednáme, poznáváme motiv.
s-94 Na druhé straně není vždy naše chování motivováno vědomě formulovanými cíli.
s-95 I jiné pohnutky mimo cíle mohou vyvolávat chování, přičemž nevíme jak a proč.
s-96 Ani u uvědomované motivace nemůžeme mít přehled o všech motivech, které jsou v daném okamžiku ve hře, uvědomujeme si pouze motivy dominantní, převládající.
s-97 Kromě toho víme z vlastní zkušenosti, že leckdy i své vlastní motivy zkreslujeme, předpokládáme u sebe motivy, které nemáme, nebo se bráníme tomu, abychom si uvědomili skutečné motivy svého jednání tam, kde by skutečný motiv ohrožoval naši sebeúctu nebo hodnotový systém.
s-98 Vědomá a nevědomá motivace se nemohou stavět proti sobě, jde o plynulé přechody.
s-99 Některé projevy chování u dětí se vytvořily jako odpověď na opakující se situace v době, kdy si dítě ještě nemohlo uvědomit motiv.
s-100 Motivy mohou působit a vyjadřovat se zcela mimo vědomí.
s-101 Mnohé z našeho chování je dobře upevněným návykovým chováním, které se projevuje bez našeho vědomí.

Text viewDownload CoNNL-U