s-101
| A tam * okolností náhle musí dělat obyčejného venkovského doktora. |
s-102
| A znovu jsem mu věřil a bavil se situacemi, do kterých se dostával. |
s-103
| Vracím se někdy při takovém setkání k našim veselým situacím ve velmi smutné době. |
s-104
| Martin Růžek nikdy ze sebe nedělal anděla. |
s-105
| To my, kteří ho známe, víme o jeho upřímném měkkém srdci. |
s-106
| Umí se spontánně zasmát. |
s-107
| Jak jinak by dovedl tak bezprostředně a přesvědčivě bavit svého psa. |
s-108
| V mládí dokázal vejít do vinného sklepa, kde jsou velmi staré lahve vína, a u té nejstarší, na které ležel prach století, vyměnit * , aniž by porušil její dobový zevnějšek. |
s-109
| Životní zkušenosti a zážitky nám často pomáhají, abychom tvořili lépe a hlouběji. |
s-110
| U herce se to pozná v každé postavě, kterou hraje. |
s-111
| Někdy vyvstane i něco z našeho povědomí. |
s-112
| Vždyť to, co jsme prožili, čím jsme prošli, zůstává v nás. |
s-113
| Snad proto Martin Růžek není nikdy stejný. |
s-114
| Vždy je v jeho postavě něco nového, čím nás překvapí. |
s-115
| Šel bych rád zase jednou kolem břehů Vltavy a rozmlouval o hereckém umění, o otázkách herecké psychologie a estetiky. |
s-116
| Vím, že se to neuskuteční, protože dnes si už lidé ani neříkají, že si zavolají, ale že se snad někde na křižovatce potkají. |
s-117
| Bylo vysloveno mnoho pravd o umění hereckém. |
s-118
| Ale já si vzpomínám ve chvíli, kdy chci gratulovat Martinu Růžkovi k životnímu jubileu, na Alexandra Tairova, který napsal v knížce, do které často nahlížím. |
s-119
| Kdyby se mne někdo zeptal, které umění pokládám za nejnesnadnější, odpověděl bych, že umění herecké. |
s-120
| A kdyby se mne někdo zeptal, které umění pokládám za nejsnadnější, odpověděl bych rovněž, že umění herecké. |
s-121
| To jsou ty protikladné názory, paradoxy, které bavily naše mládí. |
s-122
| A ještě si vzpomínám, co kdysi dávno vykládal Aristoteles, když uvažoval o tragédii. |
s-123
| Tragik netvoří děj podle charakterů, ale charaktery podle děje. |
s-124
| Události a děj jsou cílem tragédie. |
s-125
| Bez děje není tragédie, ale může zcela dobře existovat bez charakterů. |
s-126
| Myslím si, že kdybychom žili před sto lety, kdy bylo jenom divadlo a nebyl film, rozhlas ani televize, chodili bychom do divadla na Martina Růžka. |
s-127
| Ale dnes i herec je příliš roztěkaný. |
s-128
| Potkávám mnohé z nich. |
s-129
| Každý někam pospíchá. |
s-130
| Gratuluji Martinu Růžkovi, že prý má čas, aspoň tak jsem to slyšel od jeho zlomyslných kolegů, jít na dlouhou procházku s rodinou, se psem, do přírody, kterou nepřestal milovat. |
s-131
| A také k tomu, že přes své velké herecké úspěchy zůstal člověkem, který umí vřele stisknout ruku, zajásat už z dálky a vidět svět optimisticky. |
s-132
| K tomu všemu je třeba, aby člověk zůstal vnitřně mlád. |
s-133
| Světlo je ve filmu nesmírně důležitý element. |
s-134
| Vidíme- li filmovou detektivku, všimneme si jistě, jak se v ní světlem šetří, jak se pro vyvolání napětí a dramatického efektu všechno odehrává v příšeří, polosvětle, a kdyby to šlo, vládla by snad v detektivce tma. |
s-135
| Zato ve veselohře musí všechno jásat, světla musí být habaděj, všechno musí tonout v záři světelné, aby bylo veselo. |
s-136
| Osvětlovači musí být silní chlapíci, protože reflektory, které sem tam přenášejí, mají svou váhu. |
s-137
| Některé ty nejmenší se sice dají hodit přes rameno a běžet s nimi, ty velké, s těmi běhají i čtyři muži. |
s-138
| Ani odrazová deska, která se bere na exteriéry, není hračka pro děti. |
s-139
| Navíc je v tom elektrický proud, a hodně, takže nezasvěcenec nebo nešika může snadno přijít do maléru. |
s-140
| Slyšíte- li v ateliéru větu Pepíku, hoď to pětikilo sem, panu Marvanovi na hlavu, a pěkně tvrdě, pak nejde o pokus o vraždu, ale o technický pokyn pro osvětlovače. |
s-141
| Technika osvětlení prodělala za léta existence českého filmu obrovský rozvoj, dnes se svítí docela jinak než před lety. |
s-142
| O tom jsme si přišli povídat s mistrem osvětlovačem Karlem Brožem. |
s-143
| Od kdy jste u filmu a jak jste se tam dostal. |
s-144
| K filmu jsem přišel v roce # jako osvětlovač, to mi ještě nebylo devatenáct. |
s-145
| Dělám to dodnes, no, je mi šestapadesát. |
s-146
| Řeknu vám, jak to bylo. |
s-147
| K filmu jsem se dostal přes kopanou. |
s-148
| Hrál jsem tenkrát za Spartu, profi, Barrandov měl mužstvo a hledal posily. |
s-149
| Nějak jim to v tom roce nešlo, a tak jsem se, vyučený elektromontér, dostal na Barrandov. |
s-150
| Začátky byly dost těžké, z lamp vyčnívaly ostré drátky, které nám trhaly šaty. |
s-151
| Vypadali jsme všichni jako trhani. |
s-152
| Bylo nás osvětlovačů tenkrát # , a když nebyla pro nás práce, dělali jsme všechno, co se dalo. |
s-153
| Když jsme v pondělí přišli do práce, řekli nám často, přijďte se zeptat za čtrnáct dní. |
s-154
| Tak jsme se dali dohromady, svolali jsme schůzi a vymohli jsme na vedení podniku, že každý bude zaměstnán nejméně tři dny v týdnu. |
s-155
| Copak já byl mladý a nějakou korunu jsem si vydělal kopanou, ale ženatí kolegové se měli tenkrát co ohánět. |
s-156
| Za okupace se film technicky trochu pozvedl, už jsme měli luxmetry, dřív jsme měřili množství světla na hřbetě ruky a někteří v tom dosáhli obdivuhodné dokonalosti. |
s-157
| Po osvobození jsem se stal volbou mistrem osvětlovačem a pracoval jsem hned na prvních sovětských filmech u nás vyrobených. |
s-158
| Byl to Kamenný kvítek, Jaro, a tak to šlo jedno za druhým až dodnes. |
s-159
| S jakým napětím pracujete a kolik je celkový příkon na Barrandově. |
s-160
| Používáme elektrický proud o napětí # * , stejnosměrný i střídavý. |
s-161
| Celkový příkon je # * , máme vlastní měnírnu a stane se, že nám příkon nestačí. |
s-162
| Jak se technicky vyvinuly lampy. |
s-163
| Dřív se používaly téměř výhradně uhlíkové lampy s různými názvy, jako Berty, padesátky, sedmdesátky, měli jsme také Pepíky. |
s-164
| Změkčovací šifóny nebyly, ty začaly až za okupace. |
s-165
| Těsně před válkou začala firma Vohralík dělat * lampy, a dodnes je máme v provozu. |
s-166
| Za války nám přišly německé automaty, po válce americké automatické lampy a dnes pracujeme nejvíc se sovětskými lampami, jsou to dobrá světla. |
s-167
| Taky používáme halogenových lamp, které jsou menší, mají nižší spotřebu a báječnou svítivost. |
s-168
| Jak budou podle vás vypadat lampy v roce # . |
s-169
| Lampy budou každopádně menší, výkonnější a budou lépe svítit. |
s-170
| Dnes už se dělá téměř všechno světlo žárovkami, jen v plenéru dáváme uhlíky. |
s-171
| A jak to bude vypadat v tom roce # . |
s-172
| Já myslím, že to už bude osvětlovací technika minimální, negativní materiál bude nesmírně citlivý a bude mu většinou stačit normální osvětlení. |
s-173
| Já to nedovedu dobře představit, každopádně však nebude potřeba tolik světla. |
s-174
| Jaká je spolupráce osvětlovačů s kameramany. |
s-175
| Máme u nás hodně vynikajících kameramanů, někteří mají světovou úroveň. |
s-176
| Jen mám dojem, že se, abych tak řekl, trochu bojí tmy. |
s-177
| V zahraničních filmech když herec odejde do tmy, tak v té tmě zmizí. |
s-178
| U nás se chce, aby byl do poslední chvilky vidět. |
s-179
| Co byste přál českému filmu do budoucna. |
s-180
| Snad trochu víc fandovství u pracovníků. |
s-181
| Zdá se mi, že dřív měli lidé u filmu lepší přístup ke své práci než dnes a byli ochotni dělat do roztrhání těla. |
s-182
| Nebylo tolik hodinářů jako dnes. |
s-183
| Chtělo by to prostě víc zanícenosti a elánu. |
s-184
| Na nohy se lepil jíl, udělat krok stálo víc námahy než jinde ujít stovky metrů. |
s-185
| Zem tu byla neplodnější než na Měsíci. |
s-186
| Ve světlech reflektorů působila jistě děsivěji než za plného slunce. |
s-187
| To se mýlíte, odporuje Zdeněk Kryzánek. |
s-188
| Pohled na jíl, ve kterém nevzklíčí žádné semeno, je ve dne stejně úděsný. |
s-189
| Přešli jsme koleje, po nichž co chvíli přejela vlaková souprava s prázdnými vagóny, pak podle zapískání popojela, aby je kolesový stroj mohl zemí, kterou ukrajoval téměř bez zastávky, naplnit víc než vrchovatě. |
s-190
| Nikdy bych na takové koleje nepustil ani drezínu. |
s-191
| Podíval jsem se nechápavě. |
s-192
| Já jsem byl totiž za války výpravčím na dráze. |
s-193
| Pak jsme si sedli do mobilní buňky, jak se oficiálně říká boudě připomínající maringotku. |
s-194
| Pane Kryzánek, mohl byste mi podepsat fotografii. |
s-195
| Je to pro manželku a kluky, mám tři, všichni jsou jako žhaví do filmu. |
s-196
| A Zdeněk Kryzánek píše dlouhé věnování soudruhovi Ondřejíkovi, který pomáhá filmařům. |
s-197
| Vždycky budu rád vzpomínat nikoliv na šeď dolu, ale na prima chlapy, s nimiž jsem se tu sešel. |
s-198
| Nebylo možné nezačít otázkou. |
s-199
| Jak snášíte nezvyklé prostředí mosteckých dolů. |
s-200
| Těžko. |