Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 2 - 101 of 254 • previousnext

s-2 Pro film tuto půvabnou Francouzku objevil v roce # režisér Denys Delapatelliere.
s-3 O sedm let později, v roce # , si jako Angelika, markýza andělů, získala rázem srdce všech diváků a obrovskou popularitu.
s-4 Přesto však již dnes tato čtyřiatřicetiletá francouzská filmová hvězda po dokončení pátého dílu pokračovat v dalších neuvěřitelných příhodách své hrdinky rozhodně odmítá.
s-5 Tehdy, když mi byla nabídnuta role Angeliky, vystupovala jsem téměř výhradně v italských filmech.
s-6 Využila jsem proto danou příležitost, abych opět navázala kontakt s francouzským publikem.
s-7 Angelika měla skutečný úspěch, ale pro mne to mělo za následek to, že jsem se od této a následujících podobných rolí nemohla osvobodit, neboť producenti a distributoři se domnívají, že svěřit mi roli jiného charakteru by bylo spojeno se značným rizikem.
s-8 Navrhovali mi nyní natočit již šestý film o Angelice.
s-9 Ale mne to nezajímá.
s-10 Kdyby mi bylo umožněno po dokončení seriálu o Angelice vytvářet takové role, po jakých sama toužím, postavy současných žen, mohla bych čas od času vystupovat i v takových filmech jako o Angelice.
s-11 Realizace filmové verze zbývajících tří dílů románu manželů Golonových zůstává navzdory přání mnoha diváků na celém světě zatím s otazníkem.
s-12 Michel Mercierová však rozhodně nezahálí.
s-13 Po roli v italském snímku režiséra Carla Lizzaniho Skandál v Římě se nyní objeví ve filmu Holub, který podle knihy Charlese Williamse natáčí americký režisér John Guillermin.
s-14 O domácí kinematografii se zatím v jednom ze svých posledních interview nevyjadřuje příliš pochvalně.
s-15 Francouzský film dnes svému herci mnoho nenabízí.
s-16 Všichni říkají.
s-17 Sex.
s-18 Ten nikoho nezajímá.
s-19 Krutost.
s-20 Ta také není v módě.
s-21 A všichni točí filmy plné sexu a násilí.
s-22 Dostávám často scénáře, které jsou čistou pornografií.
s-23 Ptám se režiséra.
s-24 Skutečně to chcete natočit, vidíte v takové roli.
s-25 Diví se, když odmítám, ale prostě chci hrát takové role, za které bych se nemusela stydět.
s-26 Ze zcela jiných důvodů odmítá zásadně Michel Mercierová vystupovat v televizi.
s-27 Ptáte se proč.
s-28 Pro filmovou herečku je to velmi riskantní, odpovídá.
s-29 Jestliže totiž vystupuje mnoho let jen na filmovém plátně a jednoho dne se objeví na televizní obrazovce, všichni se domnívají, že skončila.
s-30 Je tomu tak ale pouze ve Francii, a v jiných zemích, například v Itálii nebo v USA, v televizi naopak vystupují ti nejlepší herci.
s-31 Popularita Smetanovy opery Prodaná nevěsta nedala, jak se říká, spát filmařům již v samých počátcích naší kinematografie.
s-32 Poprvé pořídil režisér Max Urban v roce # záznam jejího provedení v přírodní aréně v Divoké Šárce, kde se tehdy v letním období pravidelně konala divadelní představení.
s-33 Škoda, že se z tohoto snímku mnoho nezachovalo, neboť v něm vystupovali mnozí slavní představitelé, jako Emil Pollert v roli Kecala, Adolf Krössing jako Vašek, Emil Burian jako Krušina, Gabriela Horvátová jako Háta a Karel Hruška v roli principála komediantů, kterou vytvářel dlouhá léta na jevišti Národního divadla.
s-34 V roce # došlo k zneužití popularity Smetanova díla ve značně zvulgarizované adaptaci, za niž nesl odpovědnost režisér Oldřich Kmínek a kde se v hlavních rolích nemohli nijak výrazněji uplatnit ani mladý František Smolík jako Jeník, ani Laura Želenská jako Mařenka nebo Karel Noll jako Kecal.
s-35 Na jaře # zfilmoval Prodanou nevěstu v bavorských krojích při zachování hlavních zpěvních árií začínající režisér Max Ophuels s Jarmilou Novotnou v roli Mařenky.
s-36 Pobouření, které vyvolalo toto zcizení tak typicky českého ducha, přimělo o rok později dvojici českých producentů, * Smíchouse a * Pošustu, k tomu, aby přikročili, aniž si uvědomovali odpovědnost svého kroku, k jejímu novému zfilmování, tentokrát víceméně jen v podobě záznamu tehdejší inscenace na Národním divadle.
s-37 Na režii se podíleli její jevištní původci Jaroslav Kvapil a Emil Pollert se Svatoplukem Innemannem, který tu figuroval jako technický odborník.
s-38 Celý děj byl zasazen do divadelních kulis Františka Kysely, které byly postaveny v barrandovských ateliérech.
s-39 Dlouholetý držitel role principála na Národním divadle Karel Hruška, vidíme jej na našem obrázku, se zde znovu představil široké obci filmových diváků.
s-40 Bylo to za okupace, ale ne v tom ponurém a beznadějném začátku čtyřicátých let, kdy každá naděje se zdála tak neuskutečnitelná.
s-41 Naopak, každý den, a ještě spíše každý večer přicházely zprávy stále radostnější.
s-42 Sovětská armáda nezadržitelně postupovala.
s-43 Vzpomínám na nábřeží, na zimní Vltavu, na byty přátel, odkud byl pohled na tmavé budovy, ale také prosvětlující se nebe.
s-44 Martin Růžek, o čtyři roky mladší, stál vedle mne.
s-45 Mluvili jsme tiše, jak jsme se to v těch letech naučili.
s-46 Každý věděl nějakou novinku.
s-47 A všechny ty novinky dohromady způsobily, že naše oči v tmě planuly.
s-48 A potom jsme se odmlčeli.
s-49 A hleděli tam někam k Vltavě.
s-50 Ale myšlenky nám šly hlavou dál.
s-51 Kolik bylo takových setkání s přáteli, ani nevím.
s-52 Ale bylo jich hodně a naděje rostla a sílila, novinky byly stále radostnější.
s-53 Když potom Prahou zaduněly sovětské tanky a Praha objímala osvoboditele, naše cesty se rozešly.
s-54 Vracel jsem se k novinám, Martin Růžek začal hrát v Mladé Boleslavi, potom v Českých Budějovicích a nakonec v Brně.
s-55 Plných devět let byl mimo Prahu.
s-56 Jak lituji, že jsem ho v těch divadlech neviděl hrát.
s-57 Ale potom přišla role na plátně, při níž jsem si plně uvědomil, jakou asi divadelní dráhu ušel, jaké asi hrál velké dramatické postavy, když tak rychle herecky zrál.
s-58 Karel Steklý volil znamenitě, když mu ve své filmové adaptaci románu Aloise Jiráska Temno dal roli Koniáše.
s-59 Tento český fanatický jezuitský páter, který byl představitelem útočné protireformace, je pro herce zdánlivě jednoznačná postava, cenzuroval, ničil, pálil české knihy, zvláště reformační.
s-60 Tedy negativní postava par excellence.
s-61 V podání Martina Růžka to však nebyla jenom povrchně kreslená postava s jasnými rysy, ale spíše studie, pohled do nitra, analýza zloby, nenávisti.
s-62 Bylo z cítit onu vášeň po ničení.
s-63 Jak známe filmaře, nelze se divit tomu, že zavalili Martina Růžka galérií negativních postav.
s-64 A z mnoha těch postav, někdy epizod, rolí větších i menších, na nás dýchla z plátna člověčina, jak ji tak dobře chápali naši nejlepší spisovatelé.
s-65 I ten jeho mnohý opilec měl v sobě něco, co důvěrně známe, co jsme viděli a co jsme zažili.
s-66 Martin Růžek se stal asi za osm let potom, co vytvořil svou velkou filmovou roli, členem pražského Ústředního divadla armády.
s-67 Opět jsme se potkávali, většinou na ulici.
s-68 Ale nebyl čas na schůzky, na klidné posezení při kávě či víně.
s-69 Každý z nás někam pospíchal.
s-70 Naše cesty se křižovaly.
s-71 Ale i tato letmá setkání byla pokračováním toho, co kdysi vzniklo za doby zatemnění.
s-72 I naši přátelé se někam rozešli.
s-73 Nic se nedá v životě vrátit.
s-74 Lidé stále více a více pospíchali.
s-75 Kolikrát jsem seděl v divadle a přihlížel hře a kolikrát jsem se v tmavé předváděčce nebo v kinu s obecenstvem díval na film, v němž hrál i Martin Růžek.
s-76 Jsou to vlastně malé dějiny znárodněné kinematografie.
s-77 Jak dávno se nám zdá ta doba, kdy byly natáčeny filmy Anna proletářka, Rudá záře nad Kladnem, Tanková brigáda, Tam na konečné, Občan Brych a další a další.
s-78 nebyl jenom rozhlas, láska našeho mládí, ale také televize.
s-79 Začínala jako popelka, téměř se studem, nevtíravě, aby náhle po letech pohltila všechen volný čas mnohých lidí.
s-80 A to právě před deseti lety, kdy se Martin Růžek stal členem Národního divadla.
s-81 Kdysi se na tuto budovu díval z druhého břehu, když byl ještě začínající mladý herec.
s-82 Nyní tu vytváří role krále, dona Juana a další.
s-83 Byl před osmi lety jmenován zasloužilým umělcem.
s-84 Ale byl to zase film, který mne přesvědčil, že zrání herce svou šíři, ale také hloubky.
s-85 Díval jsem se na film Pět mužů a jedno srdce, v němž Martin Růžek hraje roli primáře jedné venkovské nemocnice.
s-86 V nemocnici dělají složité operace srdce.
s-87 Jak to u filmového novináře bývá, viděl jsem ten film při dalších příležitostech.
s-88 jsem věděl, co přijde.
s-89 A najednou jsem si uvědomoval, že Martin Růžek hraje v tom filmu stále lépe a lépe.
s-90 Že hraje s větší chutí, a že ten jeho chirurg a člověk se nějak více a hlouběji prolínají.
s-91 Jistě to není možné, usmějete se.
s-92 To na divadle snad, ale ve filmu.
s-93 Tam hraje herec stále tak, jak kdysi hrával před kamerou.
s-94 Nic se nedá změnit.
s-95 Ovšem je to tak.
s-96 Ale nesledoval děj.
s-97 Věděl jsem, že se tu kolektiv sjednotil na záchranu lidského života.
s-98 Sledoval jsem hru Martina Růžka.
s-99 A zdálo se mi, že nepředstavuje, že opravdu prožívá, žije.
s-100 Potom jsem viděl na televizní obrazovce docela jiný příběh, v němž se věhlasný odborník, lékařská kapacita, dostane do prostředí zapadlého horského kraje.
s-101 A tam * okolností náhle musí dělat obyčejného venkovského doktora.

Text viewDownload CoNNL-U