Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 103 - 202 of 197 • previous

s-103 Výskyt choroby se omezí snížením vzdušné vlhkosti a teplot.
s-104 Doporučuje se sklízet včas.
s-105 Příčiny některých uvedených poruch nejsou dosud beze zbytku prostudovány.
s-106 Jednou z hlavních příčin neúspěchu rychlení salátu je však vysoká koncentrace solí a nevyvážený poměr živin.
s-107 Proto se doporučuje důkladné promytí zemin, alespoň # * vody na # * .
s-108 Přidáním rašeliny do zemin se škodlivost zasolení rovněž sníží.
s-109 Nutno dbát na to, aby příjem vody rostlinami a transpirace byly v rovnováze.
s-110 Tyto poměry se mohou do značné míry regulovat přiměřenou zálivkou, topením a větráním.
s-111 Velmi důležité je hnojení ve vyváženém poměru živin.
s-112 To však lze zodpovědně uskutečnit jen na základě půdních rozborů.
s-113 Několikaletými pokusy v NDR bylo prověřeno, že hlávkový salát pěstován stále po sobě dává nižší výnosy a že především na lehkých půdách je nutno ponechat alespoň jednoroční přestávku.
s-114 U monokultur se zhoršuje jakost.
s-115 Dvanáctileté pokusy prokázaly, že nejvhodnější plodinou ke střídání se salátem je zelené hnojení, zejména svazenka.
s-116 Lépe se osvědčilo zavlažování v noci, pro menší výpar.
s-117 Největší rezervy pro zvýšení výnosů byly zjištěny ve zvýšení hustoty, kterému je ovšem nutno přizpůsobit dávky hnojiv.
s-118 Začalo to křimickým zelím.
s-119 Pro sadbu byly postaveny první skleníky.
s-120 Pak se v nich začala pěstovat rychlená zelenina, skleníková plocha se rozrůstala, začínaly se rozšiřovat květiny a v posledních letech jsme kombinát znali jako velkoprodukci řezaných i hrnkových květin.
s-121 Při naší poslední návštěvě v březnu jsme zjistili, že z zasklené plochy je asi # * věnováno množení jehličin a stále zelených listnáčů a ze # * volné půdy, kde ještě před nedávnem byla částečně také zelenina, je převážná část zaškolkována a osázena matečními rostlinami.
s-122 Také nové fóliové rychlírny jsou plné rododendronů.
s-123 Taková je asi velmi letmá historie zahradnického kombinátu Státního statku v Křimicích u Plzně, kde je vedoucím známý odborník Rudolf Rada.
s-124 Po pravdě řečeno návštěvník je zprvu trochu překvapen, když v tradičním květinářském závodě najednou vidí takové množství okrasného školkařského zboží.
s-125 Ale za chvíli pochopí, proč se tam výroba postupně mění, jaký to smysl a cíl.
s-126 Rudolf Rada sice říká, že se květiny naučili dělat, a proto zkouší něco nového, avšak když jsme viděli, jak v Plzni rostou nová sídliště, a uvědomili jsme si, že tato sídliště rostou všude a porostou ještě dlouho a co tam bude potřeba materiálu pro vysázení, pro ozelenění, pochopili jsme podstatu.
s-127 Okrasné školkařství konjunkturu zajištěnu na desetiletí.
s-128 A navíc je tu zázemí statisíců zahrádkářů, kteří se také stále víc orientují z ovocného na okrasný materiál.
s-129 To jsou zřejmě důvody v Křimicích pro novou orientaci závodu.
s-130 Dnes ještě ve sklenících vidíme, jak se střídají karafiáty s fréziemi, porosty gerber, stromkové růže, rychlené narcisy.
s-131 Z hrnkových kamélie, hedery, fíkusy, filodendrony, sansevierie a jiné.
s-132 Ve fóliových sklenících iris, holandica, tulipány.
s-133 Květiny však dva roky pomalu ustupují množárnám školkařského zboží, dnes zabírají # * , za rok za dva to bude víc.
s-134 Chtějí přechod z květinářského na školkařský závod dotáhnout do konce.
s-135 Bude zajímavé to sledovat.
s-136 Pěstování školkařského materiálu v Křimicích na starosti mladý odborník Ladislav Hodan.
s-137 Byl vedoucím Technických služeb města Plzně a tedy zkušenosti i s výsadbami veřejné zeleně.
s-138 To signalizuje, že v Křimicích nezůstanou jen při pěstování okrasného materiálu, ale že rozvinou i vlastní realizaci výsadeb.
s-139 Dnes mají roční obrat # milióny, na práci # muže a # žen, prostředky na přestavbu závodu berou z provozu.
s-140 Skleníky v dohledné době rozšiřovat nebudou, jen několik bloků dlouhých # * z fólií ještě postaví pro rododendrony.
s-141 Přestavbu závodu na školkařskou výrobu jim do značné míry umožňuje Výzkumný ústav okrasného zahradnictví v Průhonicích.
s-142 Dodal jim mnoho materiálu i rozum, jak říká Rada.
s-143 A tak mají # odrůd rododendronů, z nichž vybírají, otužují a množený sortiment zužují.
s-144 Chtějí zůstat asi u # odrůd, které dobře koření.
s-145 Viděli jsme rododendrony Kavkovy, Scholzovy, Jelínkovy, zahraniční hybridy i mnoho botanických * .
s-146 V současné době jich množí přes # tisíc.
s-147 Matečný sortiment mají vysazen venku pod přístřešky, a tak mají potřebná vlastní semena, řízky, rouby.
s-148 Převážně však budou množit řízkováním.
s-149 K tomu množí # tisíc venkovních azalek, materiál původem též z Průhonic, vřesy ve # odrůdách získali z Litomyšle a množí jich přes # tisíc.
s-150 Z ostatních neopadavých listnáčů budou dělat jen ty vzácnější, opadavé listnáče množit nebudou.
s-151 Ve velkém však množí jehličnany.
s-152 Začali s nimi na podzim a chtějí množit hlavně lepší, vzrůstnější rostliny.
s-153 Mají široký sortiment borovic, v současné době jich množí # tisíc.
s-154 Také smrky, jalovce, taxusy, thuje mají v širokém sortimentu, včetně vzácných a barevných variet.
s-155 Jak je vidět, orientují svou výrobu na druhy, které mají široké použití v sídlištích.
s-156 O bude dlouho zájem.
s-157 Nechtějí dodávat jen tradiční druhy a odrůdy, ale také chtějí hledat, co nového, méně známého, je dobré a do sídlišť vhodné.
s-158 V prodeji se tedy budou orientovat na profesionální organizace, ne na zahrádkáře.
s-159 Mladý materiál vůbec nechtějí prodávat, jen dopěstovaný pro přímou výsadbu.
s-160 Značnou část své výroby plánují pro výsadby, které budou realizovat sami.
s-161 Založili vlastní výsadbové středisko, první realizaci již mají za sebou.
s-162 Chtějí dělat výsadby od * do * , tedy plány, materiál i údržbu.
s-163 Nejen Plzeň, ale i Mariánské Lázně, Karlovy Vary a další města hledají realizátory sadových úprav.
s-164 Realizace vlastními prostředky je nejrentabilnější, je to příznivější než prodat hotový materiál.
s-165 Odborníka na výsadby mají, lidi se seženou také, tak budou nejen pěstovat a prodávat, ale i navrhovat a realizovat.
s-166 Plány v tomto směru mají veliké, dělat výsadby pořádně, nově, s novými myšlenkami i novým materiálem.
s-167 V soutěži s technickými službami měst a sadovnickými středisky komunálních podniků chtějí obstát a obohatit dosavadní uměleckou i realizační náplň.
s-168 Je zajímavé sledovat činnost zahradníků v kombinátě Státního statku v Křimicích u Plzně.
s-169 Usilují stále o něco nového, chtějí více, než je běžná praxe, a chtějí na tom vydělávat.
s-170 I to je hnací síla pokroku.
s-171 Pokračující specializace a koncentrace zastihuje naši školkařskou výrobu nepřipravenou na plnění požadavků ovocnářské velkovýroby.
s-172 Specializované ovocnářské podniky či jejich sdružení pracně shánějí materiál pro své velké výsadby z několika školek.
s-173 Výsadby se skládají z nejednotného materiálu, z partií často menších než jedné odrůdy na jedné podnoži.
s-174 Na druhé straně dochází k nadprodukci nejednotného materiálu, který je nakonec určen ke spálení.
s-175 I když bude nutné usilovat o dlouhodobé plánování ovocných výsadeb a nárokování materiálu tři roky před výsadbou, nelze s tímto stavem v dohledné době počítat.
s-176 Schvalování dotací, uvolnění půdy a řada dalších problémů se řeší často v # roce výsadby.
s-177 Školkařská výroba se bude muset přizpůsobit požadavkům velkoodběratelů a mít k dispozici ucelené velké partie výpěstků, které by se mohly ve specializovaných závodech uplatnit.
s-178 To však při současné roztříštěné a neorganizované školkařské malovýrobě není schopna zajistit žádná školka.
s-179 Protože požadavky specializovaných závodů v okruhu působnosti školky jsou nejisté a nárazové, orientují se školky na odbyt mezi zahrádkáři, kteří žádají pochopitelně pestrý druhový a odrůdový sortiment.
s-180 Žádná školka si dnes nedovolí bez závazné objednávky napěstovat ucelené partie jedné odrůdy.
s-181 Školkaři sami pociťovali potřebu určité koordinace a řízení školkařské výroby.
s-182 Vytvořil se přípravný výbor Svazu školkařských závodů.
s-183 V našem plánovaném a řízeném hospodářství však nelze řešit tyto problémy podobnými svazy, v nichž by koneckonců mohlo docházet k prosazování podnikových a skupinových zájmů.
s-184 Proto také Ministerstvo zemědělství a výživy nedoporučilo registraci tohoto svazu s tím, že garantem za školkařskou výrobu je Oseva, oborové ředitelství Šlechtitelských a semenářských podniků a oborový podnik Sempra.
s-185 Možnosti těchto podniků při ovlivňování školkařské výroby jsou však za současného stavu velmi omezené.
s-186 V * # vyšel zákon o rostlinné výrobě, v němž je pověřeno Ministerstvo zemědělství a výživy, popřípadě jím pověřené organizace, ústředním řízením hospodaření a odbytu školkařských výpěstků.
s-187 Současně vyšla vyhláška Ministerstva zemědělství a výživy, v níž jsou jednoznačně pověřeny výrobou ovocných stromků šlechtitelské a semenářské podniky, které si v případě potřeby zajišťují výrobu hospodářskými smlouvami s jinými zemědělskými organizacemi.
s-188 Tato vyhláška byla používána v době, kdy bylo výpěstků nedostatek, odbyt byl velmi jednoduchý, prakticky neexistovaly velké specializované závody a požadavky zahrádkářů byly takové, že výroba nestačila uspokojit jejich potřebu.
s-189 Prodalo se vše, co se vyrobilo.
s-190 Výroba prakticky řízena nebyla, usměrňoval se pouze odbyt, což bylo bez velkých problémů.
s-191 Došlo však k situaci, že se objevovala nadprodukce školkařských výpěstků, nebyla vyřešena uspokojivě otázka řízení školek, které náležely různým resortům.
s-192 Zdánlivě to vyřešila směrnice Ministerstva zemědělství a výživy ze dne # , věstník # , která pověřila na rozdíl od zmíněné vyhlášky výrobou ovocných stromků všechny povolené školky.
s-193 A tak místo ústředního řízení školkařské výroby bylo pověřeno výrobou na # školek v * .
s-194 Podle této směrnice vyrábějí jednotlivé školky, organizace, výsadbový materiál na vlastní riziko, rozsah výroby plánují na základě výsledků vlastního průzkumu a hospodářských smluv.
s-195 Tím byly zbaveny šlechtitelské a semenářské podniky odpovědnosti za chyby ve výrobě, ale zároveň možnosti výrobu účinně ovlivňovat.
s-196 V rukou ŠSP zůstává sice výroba a distribuce podnoží a roubů, ale této skutečnosti se nevyužívá k řízení výroby.
s-197 Dodává se prakticky to, co si školky na základě vlastní úvahy nárokují.

Text viewDownload CoNNL-U