s-201
| Kam tedy přicházejí přírůstky? |
s-202
| Zjistili, že příčiny ztrát zaviňuje úhyn zvěře v důsledku nemocí a zranění, dále že je způsobován škodnou, zejména toulavými a pytlačícími psy, a že přicházejí o život i při přecházení silnic a železniční tratě, když je srazí auto nebo narazí na vlak. |
s-203
| A rozhodně kamzíkům také neprospívá, počínají- li si někteří občané v lesích jako v ochozech fotbalových stadiónů. |
s-204
| To byly důvody, proč byl podán návrh vytvořit v Lužických horách kamzičí oblast s pevným řádem a vyhradit pro ně ochranné pásmo. |
s-205
| Hranice kamzičí oblasti v Lužických horách budou vytyčeny již letos, říká Josef Jirotka. |
s-206
| Chceme, aby se tato oblast stala základnou pro rozšíření chovu kamzíků nejen na Děčínsku, ale i do dalších míst v Severočeském kraji. |
s-207
| Přírodní podmínky pro to jsou. |
s-208
| Kamzičí oblast bude řídit sbor odborníků a zkušených lesníků, který bude úzce spolupracovat s Výzkumným * lesního hospodářství a myslivosti ve Zbraslavi a s Výzkumným ústavem veterinárním, úsek myslivosti v Jihlavě. |
s-209
| Především chceme zvýšit krmnou péči o kamzíky v zimním období, kdy také nejvíce hynou. |
s-210
| Během zimy ztrácejí i přes třicet procent své váhy. |
s-211
| Přikrmujeme je prostou kořenovou zeleninou, vyřazeným ovocem a speciálním granulovaným krmivem. |
s-212
| Poněvadž u kamzíků zhoubně působí záněty plic ve druhé polovině zimního období, začali jsme u nich cílevědomě bojovat proti plísnivce. |
s-213
| Snažíme se kamzíky udržet v místech, kde mají stávaniště v době vegetace v letních měsících, a dávají se jim do potravy medikamenty, které se osvědčily v zoologických zahradách. |
s-214
| Budeme také postupně asanovat všechny loučky, kam chodí kamzíci na pastvu, abychom zničili mezihostitele této plicní choroby, jimiž jsou plži. |
s-215
| Záměr severočeských lesníků je jistě ušlechtilý a zaslouží si pozornost a podporu. |
s-216
| A kdyby vás snad někoho ovládla touha vidět v Lužických horách některé z těchto potomků praotců Alp, věřte, že to nebude snadné. |
s-217
| Jsou vytrvalci, kteří se o to pokoušejí už několik let a bezvýsledně. |
s-218
| Je k tomu třeba velká dávka trpělivosti a hlavně si musíte počínat velice opatrně. |
s-219
| Běda pohnout se v jejich přítomnosti. |
s-220
| Stačí zavadit o suchou větev nebo o kámen a všechna námaha je marná. |
s-221
| Sebemenší zvuk stačí k tomu, aby se klidná pohoda kamzíka samotáře nebo celého stáda v okamžiku změnila. |
s-222
| Za hřmotu sutě a kamení se jako vystřeleni katapultem co nejrychleji vzdálí. |
s-223
| Ale ten, kdo měl aspoň jednou možnost kamzíky pozorovat, na to nezapomíná. |
s-224
| Kdo jste, soudruhu doktore Hrabale? |
s-225
| A vzápětí jsem hned řekla. |
s-226
| Můžu já za vás odpovědět. |
s-227
| Vladimír Hrabal, ředitel Pedagogicko-psychologicképoradny v Praze. |
s-228
| Je to člověk, který s každým novým dítětem začíná pořád znovu. |
s-229
| Ten, který dává stejně lásky jako otázek. |
s-230
| Společně se školními lékaři, výchovnými poradci na školách, učiteli a rodiči zabývá se tato ojedinělá instituce školní psychologií. |
s-231
| Psychologií dítěte i psychologií školáka, který školu opouští. |
s-232
| Tedy zasahuje v okamžiku rozhodování. |
s-233
| Nejen pomáhá zvolit povolání, ale také k povolání vychovává. |
s-234
| Volba povolání je vlastně už název nevyhovující pro moderní poradenství. |
s-235
| Nyní se tomuto kroku říká profesionální orientace. |
s-236
| Tato instituce je tu, aby tento krok nebyl krokem do neznáma. |
s-237
| Masově připadá volba na # třídu, tedy na # * . |
s-238
| Ale už od # do # let, tedy od # třídy, by bylo vhodné a užitečné orientovat své dítě na to, co by jednoho dne nejraději dělalo a u čeho by navíc vytrvalo. |
s-239
| Je nutné vštěpovat už malému dítěti pocit, že bude jednoho dne užitečné mnoha lidem, a vést ho k tomu, aby si tuto svoji schopnost uvědomilo včas jako nepostradatelnou pro sebe. |
s-240
| Tak získává pocit vlastní důležitosti a odpovědnosti. |
s-241
| Děti přicházejí a jsou přiváděny do poradny z důvodů obvyklých i méně obvyklých. |
s-242
| Jsou posílány školou v případech individuálních potíží, neprospěchu zaviněného skrytými příčinami buď v mentalitě dítěte, nebo traumatickými zážitky. |
s-243
| Přivádějí je rodiče znechucené neúspěchem v matematice, fyzice, s neklidným chováním. |
s-244
| Rodinné prostředí, otázka školní zralosti, vývojové záležitosti, nedostatek některých funkcí, poruchy koncentrace, specifická neschopnost číst, to jsou jen některé z oblastí, kterými se tato instituce zabývá anebo které vlastně musí vzít na vědomí, když před ni předstoupí dítě. |
s-245
| Hlavně nemá nic společného s patologickými projevy a dětskou psychiatrií. |
s-246
| Dítě, které před vámi sedí, musí mít jistotu, když se ptá, ' Jsi vůbec můj přítel a myslíš to se mnou dobře? ' , že řeknete. |
s-247
| Ano. |
s-248
| Všechno kolem něho musí probíhat nenásilně a nenuceně. |
s-249
| Přišlo a přichází vždycky s problémem a odejde někdy svobodné a bez problému. |
s-250
| A chce, abyste si na ně udělali čas. |
s-251
| Pak se teprve rozhoduje svěřovat se. |
s-252
| Zpočátku se svěřuje jaksi nedobrovolně. |
s-253
| Umění je jeho nedůvěru úplně rozprášit. |