s-101
| Ve své ubohé úloze ochotného sluhy a pohotového patolízala nyní úmorně hledá vysvětlení a omluvu pro vojenskou a morální porážku, kterou americký imperialismus utrpěl na bojištích vzdálených dvanáct tisíc kilometrů od USA. |
s-102
| Pro nás doma je zcela pochopitelné, že emigrace nad úsilím o mír ve Vietnamu lamentuje, vyslovuje pochybnosti, věští chmurnou budoucnost a lituje, že americký podnik ve Vietnamu nebyl dokončen. |
s-103
| Tato vlčí morálka, bezostyšně hlásaná emigrantskými demokraty, obroditeli a lidmi s lidskou tváří, ostře kontrastuje s postoji naprosté většiny českých a slovenských krajanů ve Spojených státech a v jiných částech světa, kteří vždy tuto barbarskou válku odsuzovali a kteří s velkým zadostiučiněním přijímali každý krok k mírovému urovnání. |
s-104
| Jsou to zoufale odpuzující nářky nad tím, co zameškali, co měli dělat a nedělat, aby vyvražďování nevinných Vietnamců pokračovalo a oni si mohli na této špinavé válce přihřívat vlastní sobeckou polívčičku. |
s-105
| Co měli čeští a slovenští emigranti ve vztahu k Vietnamu dělat. |
s-106
| Na tuto otázku sami odpovídají, že měli poskytnout morální podporu saigonské armádě tím, že by jí dali najevo, že její vojáci nejsou ve svém boji osamoceni, že mají jejich sympatie. |
s-107
| Doslova o sobě uvádějí. |
s-108
| Měli jsme jim zaslat gratulace po každé vyhrané bitvě, úspěšné ofenzívě a úspěšném odražení komunistické ofenzívy, měli jsme telegramem povzbuzovat posádky obležených opěrných bodů a měst. |
s-109
| Stejným způsobem jsme se měli chovat vůči americkým vojenským místům a hlavně morálně podpořit obyčejného amerického vojáka, aby věděl, za co a proč bojuje. |
s-110
| Dáti vědět americkým presidentům, že podle našeho názoru zastavení bombardování není dobrým rozhodnutím. |
s-111
| Před vánocemi konat sbírku hraček a jiných dárků a poslat je válečným sirotkům v jižním Vietnamu. |
s-112
| Dále bychom měli občas vzpomenout těch příslušníků národa, kteří bojovali, padli nebo byli zmrzačeni od počátku indočínského konfliktu, ať už to byli uprchlíci, dobrovolníci, cizinecké legie a později americké armády. |
s-113
| Takovýmto emigrantským gulášem, který antikomunistické centrály předem dobře zaplatily, se živí čeští a slovenští utečenci na Západě. |
s-114
| Jejich politickou degeneraci doprovází degenerace morální, jež ve všech svých aspektech je nehumánní a odporná. |
s-115
| Jejich výzvy k vraždění, k morální podpoře obyčejného amerického vojáka, aby věděl, za co a proč bojuje, výzvy k občasným vzpomínkám na ty příslušníky národa, kteří bojovali, padli nebo byli zmrzačeni od počátku indočínského konfliktu, jsou neslýchaným cynismem a výsměchem prosté lidskosti. |
s-116
| Koneckonců, co jiného je možné čekat od individuí národně a lidsky vykořeněných. |
s-117
| Zradu, posluhování monopolistické buržoazii a úplný bankrot. |
s-118
| A tak jen chybí, aby zbankrotovaní emigrantští politikáři, plni zášti proti socialismu, mírovému soužití států s různým společenským zřízením, mírovému uspořádání v Evropě a míru ve světě, si občas vzpomenuli i na zločince z My Lai a jiných míst ve Vietnamu a zorganizovali pro ně sbírku hraček a jiných dárků, jež by uspala jejich svědomí potřísněné krví těch nejmenších a bezbranných. |
s-119
| V mnoha časopisech, zejména týdenících, mají kutilové stálé rubriky, v nichž se jim radí, co a jak udělat. |
s-120
| Mají- li ovšem čím a kde. |
s-121
| Není to problém malý a není jen náš. |
s-122
| Ve všech průmyslových zemích se rozšiřuje výroba i prodej nářadí a nástrojů podstatně rychleji než výroba a prodej jiných druhů zboží. |
s-123
| Patří to ke změnám ve způsobu života a souvisí to i s využíváním volného času. |
s-124
| Není možné ani zapomínat, že kutil je člověk tvořivý a že to je především vlastnost mládeže. |
s-125
| Argumentů pro kutily by bylo možno snést mnoho. |
s-126
| Kdo se však má starat o to, aby kutilové měli čím kutit. |
s-127
| Měl by se o to pochopitelně starat obchod, který však nemá dláta, nemá vždy vrtáky a závitníky žádaných rozměrů nemá. |
s-128
| Přesněji řečeno, obchod zhruba ví, co by kutilové potřebovali, ale druhá stránka odběratelskododavatelského vztahu, výroba, zatím není schopna těmto požadavkům vyhovět, a vyhoví- li, tedy v nižší tvarové úrovni a v nižší kvalitě. |
s-129
| Takže zbývá řešit a vyřešit dodávky do obchodu, ať už z vlastní výroby, zejména ze strojírenství, ale pomoci mohou i podniky místního hospodářství a výrobních družstev, přičemž jsou známy i problémy cen, rentability či výrobních nákladů, nebo z dovozu, což není tak snadné, protože nároky na objemy dodávek i jejich kvalitu rostou všude. |
s-130
| Dozrává i požadavek řešit tento problém i rozšířením mezinárodní hospodářské spolupráce a specializace. |
s-131
| Takže kutilům není zatím možné dát zcela uspokojivou odpověď. |
s-132
| Něco však přece je možno konstatovat. |
s-133
| Podle přehledů o způsobu zajišťování dodávek ze strany obchodu se má v roce # mnoho věcí zlepšit a problém zásobování nářadím a nástroji pro tyto účely zůstává na pořadu. |
s-134
| Takže řešit se bude. |
s-135
| V zájmu mnoha lidí by se mělo v těchto věcech jednat rychle. |
s-136
| Tento námět byl, jak si každý může vzpomenout, oblíbený zejména v krizovém roce # u mnoha publicistů, kteří na základě vlastních motoristických zkušeností řadili naši socialistickou zemi do zaostalé části světa. |
s-137
| Pokřik a demagogie, které šířili, pochopitelně k ničemu nevedly. |
s-138
| Byly silnice špatné, bylo nutno je opravovat. |
s-139
| To také znamená práci lépe připravit, plánovat, rozšiřovat stavební a údržbářské kapacity a vykonanou práci kontrolovat. |
s-140
| Nepomůže nic jiného než známé dělat. |
s-141
| Dnes, podle zjištění Federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj ČSSR, svými # tisíci silnic zaujímá co do hustoty čtvrté místo v Evropě a obdobně je na přední úrovni v podílu bezprašných vozovek. |
s-142
| Tomu odpovídá i rozvoj silniční dopravy, zejména autobusové, kde ČSSR je rovněž na vysoké úrovni z hlediska napojení obydlených míst na pravidelné autobusové linky. |
s-143
| Řidičům, jmenovitě řidičům z povolání, kteří dokonale znají kdejaký kilometr a kdejakou objížďku, takové ubezpečení pochopitelně nestačí. |
s-144
| Posuzují stav silniční sítě kritičtěji. |
s-145
| Nicméně i je by zaujaly, a právě proto, výsledky prověrky využití finančních a investičních prostředků na údržbu, opravy, rekonstrukci a výstavbu silniční sítě, kterou uskutečnila Ministerstva vnitra a financí ČSR ve Středočeském, Jihočeském, Severočeském a Jihomoravském kraji. |
s-146
| K tomu několik základních údajů. |
s-147
| Máme před sebou několik diagramů. |
s-148
| Na prvém jsou znázorněny počty motorových vozidel v ČSR. |
s-149
| Strmá křivka začíná někde pod # , v roce # a # dosahuje úrovně kolem # a # miliónu koncem roku # . |
s-150
| Statistika obsahuje ještě další čísla. |
s-151
| Přeprava v tunách rostla od # miliónů tun v roce # do # miliónů tun v roce # , výkon v tunokilometrech od # miliard v roce # do # miliardy v roce # . |
s-152
| Druhý diagram znázorňuje zatížení silniční sítě. |
s-153
| Začíná u jednotkových vozidel, za # hodin z roku # , a zatím končí vysoko nad # v roce # . |
s-154
| I vývoj nákladů na silnice strmě stoupá. |
s-155
| Od zhruba miliardy v roce # k více než # miliardy korun v roce # a dále bude stejně rychle stoupat. |
s-156
| Jen křivky počtu a následků nehod jsou poněkud jiné. |
s-157
| Počet nehod celkem sice rovněž stoupá, i když ne tak strmě jako počet automobilů, strmě stoupá rozsah hmotných škod, ale přes rychlý růst dopravy snižuje se počet raněných, těžce raněných a mírně i počet mrtvých. |
s-158
| Uznání patří těm, kteří dobře jezdí, i těm, kteří dopravu kontrolují. |
s-159
| To jsou okolnosti, které je třeba při posuzování kvality silniční sítě také vzít v úvahu. |
s-160
| Nebudeme se rozepisovat o výsledcích prověrky dopodrobna. |
s-161
| Všimněme si jen některých věcí. |
s-162
| Jak je například posuzována kvalita prací. |
s-163
| Průběžným vlivem investorů, říká zpráva, a zpřísněním závěrečného hodnocení staveb nastalo určité zlepšení, i když situace není dosud uspokojivá. |
s-164
| Důvod nespokojenosti. |
s-165
| V Severočeském kraji bylo z # převzatých staveb v roce # # vzorné kvality a # bylo označeno známkou # . |
s-166
| Avšak v Jihomoravském kraji bylo jen # vzorné kvality, # skončilo se známkou # a # akcí nebylo hodnoceno. |
s-167
| Prověrka si všímala i termínů. |
s-168
| Bylo zjištěno, že v Jihomoravském kraji nebyly lhůty ani v jednom případě překročeny, ale naopak často zkráceny. |
s-169
| V Severočeském kraji byly překročeny čtyři termíny. |
s-170
| Přesto, jak bylo konstatováno, jsou termíny dosud nepřiměřeně dlouhé. |
s-171
| Návrhů a požadavků, jak a jakými prostředky situaci v této oblasti zlepšit, bylo shromážděno mnoho. |
s-172
| Většinou jsou, jak se říká, provozní povahy. |
s-173
| Uveďme však alespoň jeden požadavek, který se * jen silnic. |
s-174
| Investorské útvary shodně požadují, aby všechny * byly zajišťovány plánem v předstihu nejméně tří let, protože jen tak je možno se vyvarovat ztrát přípravářských a projekčních kapacit, které jsou zatím vysoké, ačkoli právě tyto kapacity jsou úzkým profilem prací na výstavbě a údržbě silnic. |