Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 2 - 101 of 155 • previousnext

s-2 V Praze se zastavili na zpáteční cestě z mezinárodní konference, kterou na téma Úloha odborů v komunistické výchově pracujících uspořádala v Leningradě Všesvazová ústřední rada odborů SSSR.
s-3 Během krátkého pobytu kubánských soudruhů v Praze se uskutečnila dvě užitečná setkání s vedením našeho svazu.
s-4 Předsedkyně ÚVOS, soudružka Hana Růžičková, zhodnotila během pracovní diskuse vzájemné styky mezi našimi bratrskými svazy a navrhla další účinné formy spolupráce v nejbližších letech.
s-5 Vzpomněla rovněž návštěvy předsedy kubánské revoluční vlády, soudruha Fidela Castra, která měla velký ideový vliv na naši mládež.
s-6 Se současnou strukturou odborového svazu a aktuálními úkoly Plánu aktivity ROH na rok # v oblasti školství a vědy seznámil kubánské hosty místopředseda ÚVOS a předseda ČVOS, soudruh Jan Košťál.
s-7 Hosté se o všechny tyto otázky živě zajímali a v budoucnu chtějí některých našich zkušeností použít při výstavbě obnoveného Kubánského svazu učitelů, který sdružuje, obdobně jako náš svaz, učitele a školské pracovníky na školách všech typů a pracovníky vědy.
s-8 Delegace zavítala také na experimentální ZDŠ s rozšířenou péčí o mimoškolní činnost na Červeném Vrchu v Praze, kde ji zástupkyně ředitele seznámily s prací školy a dosaženými pedagogickými výsledky.
s-9 Kubánští soudruzi se o práci školy velmi zajímali.
s-10 Uvítali možnost účastnit se vyučování v několika třídách a prohlédli si moderní vybavení školy.
s-11 S uznáním se vyjádřili o práci našich učitelů a zapsali se do pamětní knihy školy.
s-12 Na závěr pobytu navštívili kubánští hosté Leninovo muzeum, kde si prohlédli novou expozici, a těsně před odletem byli i v Lidicích.
s-13 Při rozloučení s kubánskou delegací, které se uskutečnilo v Klubu školství a kultury v Praze, byli kromě vedoucích pracovníků ÚV odborového svazu * přítomni jako čestní hosté vedoucí odboru vysokých škol, oddělení školství a vědy ÚV KSČ soudruh Ivan Lopata a soudruh Karel Fišera, pracovník tohoto oddělení, a z kubánské strany soudruh Juan Aguero, pracovník sekretariátu Světové odborové federace.
s-14 Kubánští i naši soudruzi při loučení shodně konstatovali, že průjezd delegace Prahou byl účelně využit pro vzájemné poznání a další rozšíření a prohloubení spolupráce.
s-15 Nedávno došlo v jednom podniku při projednávání plánu na rok # k zajímavému střetnutí názorů.
s-16 Skupina odborníků zpracovala návrh plánu, jehož realizace by sice znamenala splnění požadavků na společensky žádoucí zvýšení výroby s odpovídajícími kvalitativními parametry, ale který zahrnoval další požadavky podniku na neplánované zvýšení počtu pracovních sil a dodatečnou neplánovanou investiční činnost.
s-17 Jednomu členu skupiny však nedala spát skutečnost, že předkládaný návrh je vlastně pro společnost neúnosný.
s-18 Východisko pak onen pracovník hledal v netradičních postupech, v změnách technologie výroby.
s-19 Jeho návrh měl ovšem své mezery a nedořešené otázky.
s-20 Skupina návrh nepřijala.
s-21 Podnikové orgány však právě jeho návrh vzaly za východisko k řešení situace a jako návrh, který sice potřebuje dopracování, ale který je v souladu s celospolečenskými zájmy a řeší situaci.
s-22 Ponechme nyní stranou technickoekonomickou stránku problému a podívejme se na problém z jiného hlediska.
s-23 vlastně šlo.
s-24 Máme zde typické střetnutí dvojího přístupu k společenským potřebám, ke kterému dochází v různých podobách takřka denně.
s-25 Většina, pracovní skupina, vycházela z vyzkoušených postupů, z běžného přístupu k problematice, z řešení, které je jasné, nepřináší zvláštní obtíže, zabezpečuje jistotu plnění přijatého plánu bez zvláštní námahy.
s-26 Druhou variantou řešení problému byl jiný přístup k problematice.
s-27 Netradiční, novátorský, vycházející z hluboké snahy najít cestu k společensky žádoucímu trendu výroby, který od začátku byl spojen s nepříjemnostmi a rizikem pro vedení podniku.
s-28 Přesto to byl postup, který více než jiný odpovídal stranickému přístupu, který byl plně v souladu s politikou strany, který byl projevem morálně politické vyspělosti.
s-29 Můžeme si přitom jako učitelé a * položit otázku, zda v dostatečné míře již od mládí rozvíjíme * upevňujeme v nastupující generaci právě morálně politické prvky jejich vědomí, které pak vedou po absolvování školy, v praxi, k žádoucímu postoji při řešení praktických problémů.
s-30 Můžeme si položit otázku, zda v dostatečné míře již od školních let pěstujeme v naší mládeži právě ony vlastnosti, které vyúsťují ve snahu nespokojovat se s tím, co bylo dosaženo, zda pěstujeme smysl pro nová řešení, jež lze prosazovat jenom v boji proti konzervatismu v myšlení a jednání.
s-31 Někdy můžeme vidět u některých našich učitelů, kteří nepracují odborně ve společenských vědách, jisté rozpaky, jak se vlastně mají angažovat v ideově politické a morální výchově studentů, zvláště u středoškolských a vysokoškolských studentů.
s-32 Mnozí z těchto učitelů říkají, že když nejsou specialisty v oblasti společenských věd, nemohou příliš mnoho říci posluchačům k teoretickým a ideovým východiskům současné politiky ani hlouběji vysvětlovat tuto politiku.
s-33 Nebereme- li v úvahu, že kterýkoliv učitel by měl mít předpoklady vysvětlovat a získávat posluchače pro současnou politiku strany a vysvětlovat hlouběji ideová východiska této politiky, lze přece v řadě oborů mimo společenské vědy právě mimo jiné provádět výchovu, i výchovu k stranickému celospolečenskému přístupu k řešení odborných problémů.
s-34 Jestliže je hlavním obsahem hospodářské politiky strany důsledné zvyšování efektivnosti rozvoje národního hospodářství založené na plném uplatnění intenzívních faktorů růstu, jak bylo řečeno na # sjezdu KSČ, přičemž tempo uplatňování vědeckotechnického pokroku je hlavním předpokladem plnění našich plánů, pak součástí ideověvýchovné práce ve stranickém duchu je mimo jiné jistě pěstovat u studentů i v odborných předmětech smysl pro nová řešení, podněcovat touhu překonávat existující stav a hledat cesty, jak vyřešit nevyřešené problémy, připravovat je na to, že tato cesta je společensky žádoucí a že je to cesta obtížnější, náročnější než cesta vyšlapaná.
s-35 Někteří členové naší mladé generace nastupují z učňovských škol, ze středních odborných i vysokých škol do života stále ještě jako ze skleníkového prostředí na mráz.
s-36 Nejsou dostatečně připraveni na to, že se budou muset v praxi potýkat s přežilými představami, s rutinérstvím, že se nebudou smět dát odradit, jestliže uslyší od některých pracovníků dobrou radu tohoto typu.
s-37 Chceš- li v našem kolektivu dobře obstát, koukej co nejdříve zapomenout na to, co ve škole učili.
s-38 Hospodářská politika je klíčovou součástí celkové politiky strany.
s-39 Zvýšení efektivnosti výroby závisí na tom, abychom dokázali vložit do výroby mnohem více tvořivého vědeckotechnického myšlení, jak bylo správně řečeno na # sjezdu KSČ.
s-40 Pak výchova k novátorskému přístupu, k řešení problémů z hlediska celospolečenských potřeb je nesporně jednou z důležitých součástí výchovné práce našich škol.
s-41 V těchto dnech vzpomínáme všichni na dobu před dvaceti pěti lety, na vyvrcholení dlouholetého boje dělnické třídy, která v únoru # pod vedením Komunistické * Československa zvítězila a nastoupila cestu k socialismu.
s-42 Soudruh Jan Dluhoš, dlouholetý odborový funkcionář, prožíval únorové události před # lety na Ostravsku.
s-43 Rád na toto slavné období dějin vzpomíná, rád odpověděl i na naše otázky.
s-44 Jaká byla před Únorem situace ve školství a v odborech na Ostravsku.
s-45 Nejdříve považuji za nutné pozastavit se u jednoho specifického problému, který se dotýkal Ostravska.
s-46 Byla to existence expozitury Zemského NV v Brně, která v Ostravě představovala model příštího krajského zřízení.
s-47 Některé strany Národní fronty expozituře v Ostravě nepřály.
s-48 Zvlášť markantně se to projevovalo na úseku školství.
s-49 Školský referent ZNV v Brně * Loubal usiloval o zrušení referátu školství a osvěty při ostravské expozituře s tím, že tuto funkci plnit pouze referát školství a osvěty při ZNV v Brně.
s-50 V odborech ve školství byla situace dosti složitá.
s-51 Konflikty, které postupně narůstaly ve veřejném i politickém životě, přenášely se pochopitelně do škol.
s-52 Komunistů tenkrát nebylo mnoho, ale byli to nadšení, oddaní soudruzi.
s-53 Značnou oporu jsme měli v nestranících a levě orientovaných sociálních demokratech.
s-54 K prvému střetnutí a měření sil v Odborovém svazu školství došlo na podzim v roce # , kdy jsme volili předsedu pro celou městskou oblast.
s-55 Komunisté postavili svého kandidáta, soudruha Čeňka Svobodu, vynikajícího pedagoga a oblíbeného ušlechtilého člověka.
s-56 Došlo k veřejnému bojovému hlasování.
s-57 Výsledek, soudruh Svoboda byl zvolen prostou většinou jednoho hlasu.
s-58 Za daného poměru sil to bylo velké vítězství na půdě odborového svazu.
s-59 V květnu # vznikl krajský výbor odborového svazu pro oblast expozitury a soudruh Svoboda se stal jeho předsedou.
s-60 Jak probíhaly na Ostravsku únorové události.
s-61 Těžko vyjádřit tu zvláštní, vzrušenou, jako elektřinou nabitou atmosféru plnou očekávání a zároveň pevného odhodlání bránit nastoupenou cestu revolučních přeměn společnosti.
s-62 Kdo znal situaci mezi havíři na šachtách, kováky ve Vítkovicích, mezi dělníky vůbec, věděl, že kontrarevoluční puč, o který usilovali reakční představitelé stran NF ve vládě, nemá naději na úspěch.
s-63 Ve dnech Února se na šachtách a v továrnách formovaly Lidové milice.
s-64 Všichni jsme velice dobře porozuměli výzvě soudruha Gottwalda.
s-65 Volám vás všechny k bdělosti a pohotovosti.
s-66 Události dostaly rychlý spád.
s-67 Na Ostravsku stejně jako v celé republice se formovala nová, zdravější Národní fronta.
s-68 Nakonec ještě jednu otázku, jak přijalo Únor učitelstvo na Ostravsku.
s-69 Různě, mnozí s nadšením a radostí, část s rozpaky, někteří snad i s obavami, k nimž naprosto nebylo důvodu.
s-70 Velká většina z nás si uvědomovala, jak odpovědná a náročná práce čeká učitele při výchově mladé generace nového socialistického člověka.
s-71 Byla to veliká doba, plná nadšení a optimismu.
s-72 Musí být pro každého z nás stálým, nevyčerpatelným zdrojem poučení.
s-73 Děkuji za rozhovor.
s-74 V roce # uzavřel městský výbor odborového svazu v Praze dohodu o spolupráci s městským výborem odborového svazu v Bratislavě.
s-75 V témže roce si oba městské výbory vyměnily delegace funkcionářů za účelem výměny zkušeností z odborové práce, zejména z řízení základních odborových organizací našeho svazu v hlavních městech.
s-76 Dále si vyměňují důležité materiály, plány práce orgánů, usnesení plenárních zasedání a konzultují řešení některých základních otázek.
s-77 Po brněnském sjezdu, na kterém byl zvolen nový Ústřední výbor Odborového svazu pracovníků školství a vědy s celostátní působností, se vytvořily ještě příznivější podmínky k prohloubení spolupráce našich městských svazových orgánů.
s-78 Celostátní ÚVOS umožňuje také častější styk funkcionářů obou orgánů při různých akcích.
s-79 V roce # je znovu plánována výměna delegací funkcionářů jak městských výborů, tak výměna funkcionářů OVOS.
s-80 Kromě výměny zkušeností při zajišťování současných odborových úkolů, zejména zajištění Plánu aktivity v ZO ROH, půjde o to, projednat další prohloubení spolupráce.
s-81 Účelem je dosáhnout toho, aby vedle výměny zkušeností na úrovni funkcionářů došlo i k těsnější spolupráci mezi základními organizacemi ROH v dohodnutých organizacích všech stupňů škol a vědeckých ústavů.
s-82 Bude třeba vytvořit podmínky pro osobní poznání funkcionářů a členů základních organizací za účelem zkvalitnění práce v ZO ROH na obou stranách, ale i ke splnění hlavního cíle, utužení vztahů mezi našimi národy v duchu bratrské a soudružské spolupráce a proletářského internacionalismu.
s-83 Klademe si za úkol na půdě odborových organizací, ve spolupráci s vedením škol a výchovných zařízení, ale i ve vědeckých zařízeních plánovitě organizovat na určitou dobu výměnu pracovníků na úsecích, kde právě mohou získat nejlepší zkušenosti pro zkvalitnění své práce, její účinnosti, a to zejména ve výchovném a vzdělávacím procesu.
s-84 Všechna tato snaha o prohloubení spolupráce mezi našimi orgány by též měla vyústit v hlubší vzájemné poznání mladé generace svěřené nám k výchově.
s-85 Odborové organizace ve spolupráci s vedením škol a SRPŠ, popřípadě v těsné součinnosti s PO a SSM, by měly nejen o hlavních prázdninách, ale i během školního roku pomoci organizovat výměnu žáků a studentů, a to nejen na oficiální úrovni, ale zejména, a řekli bychom hlavně, na úrovni škol a rodin.
s-86 Výměna žáků a studentů by jistě vedla k hlubšímu poznání práce škol, společenských organizací na školách i SRPŠ, nakonec by jistě v mnohých případech vyústila k navázání přátelských vztahů mezi rodinami, které by děti hostily.
s-87 Jsme přesvědčeni, že i pro takové prohloubení spolupráce najdeme u soudruhů v Bratislavě plné soudružské a bratrské pochopení, a těšíme se na brzké shledání s nimi.
s-88 V pohraniční oblasti Prachaticka na ZDŠ Záblatí se odboráři při tvorbě Plánu aktivity zaměřili na problém boje s * žáků.
s-89 Protože mezi zaostávajícími je většina dětí slovenské a rumunské národnosti i děti cikánského původu, ZV ROH rozpracoval v dohodě s vedením školy konkrétní formy pomoci jednotlivých pedagogů těmto žákům.
s-90 Nové metody zahrnují osobní pomoc učitelů ve formě doučování, diferencovaný individuální přístup ve výuce realizovaný skupinovým vyučováním, doplňující domácí a školní cvičení, pravidelný kontakt s rodiči těchto dětí a využití talentovaných žáků a schopných pionýrů při osobní pomoci zaostávajícím spolužákům.
s-91 Tím chtějí členové ZO ROH přispět k řešení nejpalčivějšího problému na škole.
s-92 V ZO ROH Cehnice na Strakonicku se odborová organizace zaměřila při tvorbě Plánu aktivity na dlouhodobý systém ideově politické a odborné výchovy svých členů.
s-93 Ve spolupráci se stranickými orgány, Kabinetem odborářské výchovy a Okresním pedagogickým střediskem vypracovala po projednání s členy ROH několikaletý konkrétní plán politického a odborného studia každého pracovníka školy včetně provozních a správních pracovníků.
s-94 Na písecké ZDŠ * Jaroše Plán aktivity sleduje odkrývání rezerv v pedagogickém působení učitelů, prohloubení účinné pomoci mimoškolní výchově a PO SSM.
s-95 Za pomoci patronátního vojenského útvaru a další veřejnosti se začíná připravovat síň školy, opřená o dokumenty ze života a boje hrdiny SSSR * Jaroše.
s-96 Odboráři ze SLTŠ v Písku v Plánu aktivity zdůrazňují prohloubení výchovného působení třídních profesorů s využitím sdělovacích prostředků, možností domova mládeže, svazácké organizace, zájmové výchovy a významných událostí, výročí, včetně práce a pomoci školnímu polesí.
s-97 Důsledně sledují angažovanost každého pracovníka k plnění všech hlavních úkolů školy.
s-98 V polesí chtějí zlepšit pořádek a dál rozvíjet hnutí BSP u provozních pracovníků s plněním a překračováním výrobních úkolů.
s-99 Plán aktivity ZDŠ v Obratani na Pelhřimovsku počítá s prohloubením práce s rodičovským aktivem, s účinnějšími formami výměny pedagogických zkušeností a individuální pomocí mladým pedagogům.
s-100 Zvýšenou, diferencovanou péči budou odboráři věnovat zaostávajícím žákům a dětem z dělnických a rolnických rodin.
s-101 Jiným úkolem je zvýšená pozornost talentovaným žákům.

Text viewDownload CoNNL-U