s-1
| Ve dnech # - # ledna byla hostem ÚV odborového svazu * dvoučlenná delegace Odborového svazu učitelů Kuby, kterou tvořila soudružka Ramona Ruiz, tajemnice ÚV odborového svazu, a soudruh Dagoberto Goris, pracovník mezinárodního oddělení odborového svazu. |
s-2
| V Praze se zastavili na zpáteční cestě z mezinárodní konference, kterou na téma Úloha odborů v komunistické výchově pracujících uspořádala v Leningradě Všesvazová ústřední rada odborů SSSR. |
s-3
| Během krátkého pobytu kubánských soudruhů v Praze se uskutečnila dvě užitečná setkání s vedením našeho svazu. |
s-4
| Předsedkyně ÚVOS, soudružka Hana Růžičková, zhodnotila během pracovní diskuse vzájemné styky mezi našimi bratrskými svazy a navrhla další účinné formy spolupráce v nejbližších letech. |
s-5
| Vzpomněla rovněž návštěvy předsedy kubánské revoluční vlády, soudruha Fidela Castra, která měla velký ideový vliv na naši mládež. |
s-6
| Se současnou strukturou odborového svazu a aktuálními úkoly Plánu aktivity ROH na rok # v oblasti školství a vědy seznámil kubánské hosty místopředseda ÚVOS a předseda ČVOS, soudruh Jan Košťál. |
s-7
| Hosté se o všechny tyto otázky živě zajímali a v budoucnu chtějí některých našich zkušeností použít při výstavbě obnoveného Kubánského svazu učitelů, který sdružuje, obdobně jako náš svaz, učitele a školské pracovníky na školách všech typů a pracovníky vědy. |
s-8
| Delegace zavítala také na experimentální ZDŠ s rozšířenou péčí o mimoškolní činnost na Červeném Vrchu v Praze, kde ji zástupkyně ředitele seznámily s prací školy a dosaženými pedagogickými výsledky. |
s-9
| Kubánští soudruzi se o práci školy velmi zajímali. |
s-10
| Uvítali možnost účastnit se vyučování v několika třídách a prohlédli si moderní vybavení školy. |
s-11
| S uznáním se vyjádřili o práci našich učitelů a zapsali se do pamětní knihy školy. |
s-12
| Na závěr pobytu navštívili kubánští hosté Leninovo muzeum, kde si prohlédli novou expozici, a těsně před odletem byli i v Lidicích. |
s-13
| Při rozloučení s kubánskou delegací, které se uskutečnilo v Klubu školství a kultury v Praze, byli kromě vedoucích pracovníků ÚV odborového svazu * přítomni jako čestní hosté vedoucí odboru vysokých škol, oddělení školství a vědy ÚV KSČ soudruh Ivan Lopata a soudruh Karel Fišera, pracovník tohoto oddělení, a z kubánské strany soudruh Juan Aguero, pracovník sekretariátu Světové odborové federace. |
s-14
| Kubánští i naši soudruzi při loučení shodně konstatovali, že průjezd delegace Prahou byl účelně využit pro vzájemné poznání a další rozšíření a prohloubení spolupráce. |
s-15
| Nedávno došlo v jednom podniku při projednávání plánu na rok # k zajímavému střetnutí názorů. |
s-16
| Skupina odborníků zpracovala návrh plánu, jehož realizace by sice znamenala splnění požadavků na společensky žádoucí zvýšení výroby s odpovídajícími kvalitativními parametry, ale který zahrnoval další požadavky podniku na neplánované zvýšení počtu pracovních sil a dodatečnou neplánovanou investiční činnost. |
s-17
| Jednomu členu skupiny však nedala spát skutečnost, že předkládaný návrh je vlastně pro společnost neúnosný. |
s-18
| Východisko pak onen pracovník hledal v netradičních postupech, v změnách technologie výroby. |
s-19
| Jeho návrh měl ovšem své mezery a nedořešené otázky. |
s-20
| Skupina návrh nepřijala. |
s-21
| Podnikové orgány však právě jeho návrh vzaly za východisko k řešení situace a jako návrh, který sice potřebuje dopracování, ale který je v souladu s celospolečenskými zájmy a řeší situaci. |
s-22
| Ponechme nyní stranou technickoekonomickou stránku problému a podívejme se na problém z jiného hlediska. |
s-23
| Oč vlastně šlo. |
s-24
| Máme zde typické střetnutí dvojího přístupu k společenským potřebám, ke kterému dochází v různých podobách takřka denně. |
s-25
| Většina, pracovní skupina, vycházela z vyzkoušených postupů, z běžného přístupu k problematice, z řešení, které je jasné, nepřináší zvláštní obtíže, zabezpečuje jistotu plnění přijatého plánu bez zvláštní námahy. |
s-26
| Druhou variantou řešení problému byl jiný přístup k problematice. |
s-27
| Netradiční, novátorský, vycházející z hluboké snahy najít cestu k společensky žádoucímu trendu výroby, který od začátku byl spojen s nepříjemnostmi a rizikem pro vedení podniku. |
s-28
| Přesto to byl postup, který více než jiný odpovídal stranickému přístupu, který byl plně v souladu s politikou strany, který byl projevem morálně politické vyspělosti. |
s-29
| Můžeme si přitom jako učitelé a * položit otázku, zda v dostatečné míře již od mládí rozvíjíme * upevňujeme v nastupující generaci právě morálně politické prvky jejich vědomí, které pak vedou po absolvování školy, v praxi, k žádoucímu postoji při řešení praktických problémů. |
s-30
| Můžeme si položit otázku, zda v dostatečné míře již od školních let pěstujeme v naší mládeži právě ony vlastnosti, které vyúsťují ve snahu nespokojovat se s tím, co bylo dosaženo, zda pěstujeme smysl pro nová řešení, jež lze prosazovat jenom v boji proti konzervatismu v myšlení a jednání. |
s-31
| Někdy můžeme vidět u některých našich učitelů, kteří nepracují odborně ve společenských vědách, jisté rozpaky, jak se vlastně mají angažovat v ideově politické a morální výchově studentů, zvláště u středoškolských a vysokoškolských studentů. |
s-32
| Mnozí z těchto učitelů říkají, že když nejsou specialisty v oblasti společenských věd, nemohou příliš mnoho říci posluchačům k teoretickým a ideovým východiskům současné politiky ani hlouběji vysvětlovat tuto politiku. |
s-33
| Nebereme- li v úvahu, že kterýkoliv učitel by měl mít předpoklady vysvětlovat a získávat posluchače pro současnou politiku strany a vysvětlovat hlouběji ideová východiska této politiky, lze přece v řadě oborů mimo společenské vědy právě mimo jiné provádět výchovu, i výchovu k stranickému celospolečenskému přístupu k řešení odborných problémů. |
s-34
| Jestliže je hlavním obsahem hospodářské politiky strany důsledné zvyšování efektivnosti rozvoje národního hospodářství založené na plném uplatnění intenzívních faktorů růstu, jak bylo řečeno na # sjezdu KSČ, přičemž tempo uplatňování vědeckotechnického pokroku je hlavním předpokladem plnění našich plánů, pak součástí ideověvýchovné práce ve stranickém duchu je mimo jiné jistě pěstovat u studentů i v odborných předmětech smysl pro nová řešení, podněcovat touhu překonávat existující stav a hledat cesty, jak vyřešit nevyřešené problémy, připravovat je na to, že tato cesta je společensky žádoucí a že je to cesta obtížnější, náročnější než cesta vyšlapaná. |
s-35
| Někteří členové naší mladé generace nastupují z učňovských škol, ze středních odborných i vysokých škol do života stále ještě jako ze skleníkového prostředí na mráz. |
s-36
| Nejsou dostatečně připraveni na to, že se budou muset v praxi potýkat s přežilými představami, s rutinérstvím, že se nebudou smět dát odradit, jestliže uslyší od některých pracovníků dobrou radu tohoto typu. |
s-37
| Chceš- li v našem kolektivu dobře obstát, koukej co nejdříve zapomenout na to, co tě ve škole učili. |
s-38
| Hospodářská politika je klíčovou součástí celkové politiky strany. |
s-39
| Zvýšení efektivnosti výroby závisí na tom, abychom dokázali vložit do výroby mnohem více tvořivého vědeckotechnického myšlení, jak bylo správně řečeno na # sjezdu KSČ. |
s-40
| Pak výchova k novátorskému přístupu, k řešení problémů z hlediska celospolečenských potřeb je nesporně jednou z důležitých součástí výchovné práce našich škol. |
s-41
| V těchto dnech vzpomínáme všichni na dobu před dvaceti pěti lety, na vyvrcholení dlouholetého boje dělnické třídy, která v únoru # pod vedením Komunistické * Československa zvítězila a nastoupila cestu k socialismu. |
s-42
| Soudruh Jan Dluhoš, dlouholetý odborový funkcionář, prožíval únorové události před # lety na Ostravsku. |
s-43
| Rád na toto slavné období dějin vzpomíná, rád odpověděl i na naše otázky. |
s-44
| Jaká byla před Únorem situace ve školství a v odborech na Ostravsku. |
s-45
| Nejdříve považuji za nutné pozastavit se u jednoho specifického problému, který se dotýkal Ostravska. |
s-46
| Byla to existence expozitury Zemského NV v Brně, která v Ostravě představovala model příštího krajského zřízení. |
s-47
| Některé strany Národní fronty expozituře v Ostravě nepřály. |
s-48
| Zvlášť markantně se to projevovalo na úseku školství. |
s-49
| Školský referent ZNV v Brně * Loubal usiloval o zrušení referátu školství a osvěty při ostravské expozituře s tím, že tuto funkci má plnit pouze referát školství a osvěty při ZNV v Brně. |
s-50
| V odborech ve školství byla situace dosti složitá. |
s-51
| Konflikty, které postupně narůstaly ve veřejném i politickém životě, přenášely se pochopitelně do škol. |
s-52
| Komunistů tenkrát nebylo mnoho, ale byli to nadšení, oddaní soudruzi. |
s-53
| Značnou oporu jsme měli v nestranících a levě orientovaných sociálních demokratech. |
s-54
| K prvému střetnutí a měření sil v Odborovém svazu školství došlo na podzim v roce # , kdy jsme volili předsedu pro celou městskou oblast. |
s-55
| Komunisté postavili svého kandidáta, soudruha Čeňka Svobodu, vynikajícího pedagoga a oblíbeného ušlechtilého člověka. |
s-56
| Došlo k veřejnému bojovému hlasování. |
s-57
| Výsledek, soudruh Svoboda byl zvolen prostou většinou jednoho hlasu. |
s-58
| Za daného poměru sil to bylo velké vítězství na půdě odborového svazu. |
s-59
| V květnu # vznikl krajský výbor odborového svazu pro oblast expozitury a soudruh Svoboda se stal jeho předsedou. |
s-60
| Jak probíhaly na Ostravsku únorové události. |
s-61
| Těžko vyjádřit tu zvláštní, vzrušenou, jako elektřinou nabitou atmosféru plnou očekávání a zároveň pevného odhodlání bránit nastoupenou cestu revolučních přeměn společnosti. |
s-62
| Kdo znal situaci mezi havíři na šachtách, kováky ve Vítkovicích, mezi dělníky vůbec, věděl, že kontrarevoluční puč, o který usilovali reakční představitelé stran NF ve vládě, nemá naději na úspěch. |
s-63
| Ve dnech Února se na šachtách a v továrnách formovaly Lidové milice. |
s-64
| Všichni jsme velice dobře porozuměli výzvě soudruha Gottwalda. |
s-65
| Volám vás všechny k bdělosti a pohotovosti. |
s-66
| Události dostaly rychlý spád. |
s-67
| Na Ostravsku stejně jako v celé republice se formovala nová, zdravější Národní fronta. |
s-68
| Nakonec ještě jednu otázku, jak přijalo Únor učitelstvo na Ostravsku. |
s-69
| Různě, mnozí s nadšením a radostí, část s rozpaky, někteří snad i s obavami, k nimž naprosto nebylo důvodu. |
s-70
| Velká většina z nás si uvědomovala, jak odpovědná a náročná práce čeká učitele při výchově mladé generace nového socialistického člověka. |
s-71
| Byla to veliká doba, plná nadšení a optimismu. |
s-72
| Musí být pro každého z nás stálým, nevyčerpatelným zdrojem poučení. |
s-73
| Děkuji za rozhovor. |
s-74
| V roce # uzavřel městský výbor odborového svazu v Praze dohodu o spolupráci s městským výborem odborového svazu v Bratislavě. |
s-75
| V témže roce si oba městské výbory vyměnily delegace funkcionářů za účelem výměny zkušeností z odborové práce, zejména z řízení základních odborových organizací našeho svazu v hlavních městech. |
s-76
| Dále si vyměňují důležité materiály, plány práce orgánů, usnesení plenárních zasedání a konzultují řešení některých základních otázek. |
s-77
| Po brněnském sjezdu, na kterém byl zvolen nový Ústřední výbor Odborového svazu pracovníků školství a vědy s celostátní působností, se vytvořily ještě příznivější podmínky k prohloubení spolupráce našich městských svazových orgánů. |
s-78
| Celostátní ÚVOS umožňuje také častější styk funkcionářů obou orgánů při různých akcích. |
s-79
| V roce # je znovu plánována výměna delegací funkcionářů jak městských výborů, tak výměna funkcionářů OVOS. |
s-80
| Kromě výměny zkušeností při zajišťování současných odborových úkolů, zejména zajištění Plánu aktivity v ZO ROH, půjde o to, projednat další prohloubení spolupráce. |
s-81
| Účelem je dosáhnout toho, aby vedle výměny zkušeností na úrovni funkcionářů došlo i k těsnější spolupráci mezi základními organizacemi ROH v dohodnutých organizacích všech stupňů škol a vědeckých ústavů. |
s-82
| Bude třeba vytvořit podmínky pro osobní poznání funkcionářů a členů základních organizací za účelem zkvalitnění práce v ZO ROH na obou stranách, ale i ke splnění hlavního cíle, utužení vztahů mezi našimi národy v duchu bratrské a soudružské spolupráce a proletářského internacionalismu. |
s-83
| Klademe si za úkol na půdě odborových organizací, ve spolupráci s vedením škol a výchovných zařízení, ale i ve vědeckých zařízeních plánovitě organizovat na určitou dobu výměnu pracovníků na úsecích, kde právě mohou získat nejlepší zkušenosti pro zkvalitnění své práce, její účinnosti, a to zejména ve výchovném a vzdělávacím procesu. |
s-84
| Všechna tato snaha o prohloubení spolupráce mezi našimi orgány by též měla vyústit v hlubší vzájemné poznání mladé generace svěřené nám k výchově. |
s-85
| Odborové organizace ve spolupráci s vedením škol a SRPŠ, popřípadě v těsné součinnosti s PO a SSM, by měly nejen o hlavních prázdninách, ale i během školního roku pomoci organizovat výměnu žáků a studentů, a to nejen na oficiální úrovni, ale zejména, a řekli bychom hlavně, na úrovni škol a rodin. |
s-86
| Výměna žáků a studentů by jistě vedla k hlubšímu poznání práce škol, společenských organizací na školách i SRPŠ, až nakonec by jistě v mnohých případech vyústila k navázání přátelských vztahů mezi rodinami, které by děti hostily. |
s-87
| Jsme přesvědčeni, že i pro takové prohloubení spolupráce najdeme u soudruhů v Bratislavě plné soudružské a bratrské pochopení, a těšíme se na brzké shledání s nimi. |
s-88
| V pohraniční oblasti Prachaticka na ZDŠ Záblatí se odboráři při tvorbě Plánu aktivity zaměřili na problém boje s * žáků. |
s-89
| Protože mezi zaostávajícími je většina dětí slovenské a rumunské národnosti i děti cikánského původu, ZV ROH rozpracoval v dohodě s vedením školy konkrétní formy pomoci jednotlivých pedagogů těmto žákům. |
s-90
| Nové metody zahrnují osobní pomoc učitelů ve formě doučování, diferencovaný individuální přístup ve výuce realizovaný skupinovým vyučováním, doplňující domácí a školní cvičení, pravidelný kontakt s rodiči těchto dětí a využití talentovaných žáků a schopných pionýrů při osobní pomoci zaostávajícím spolužákům. |
s-91
| Tím chtějí členové ZO ROH přispět k řešení nejpalčivějšího problému na škole. |
s-92
| V ZO ROH Cehnice na Strakonicku se odborová organizace zaměřila při tvorbě Plánu aktivity na dlouhodobý systém ideově politické a odborné výchovy svých členů. |
s-93
| Ve spolupráci se stranickými orgány, Kabinetem odborářské výchovy a Okresním pedagogickým střediskem vypracovala po projednání s členy ROH několikaletý konkrétní plán politického a odborného studia každého pracovníka školy včetně provozních a správních pracovníků. |
s-94
| Na písecké ZDŠ * Jaroše Plán aktivity sleduje odkrývání rezerv v pedagogickém působení učitelů, prohloubení účinné pomoci mimoškolní výchově a PO SSM. |
s-95
| Za pomoci patronátního vojenského útvaru a další veřejnosti se začíná připravovat síň školy, opřená o dokumenty ze života a boje hrdiny SSSR * Jaroše. |
s-96
| Odboráři ze SLTŠ v Písku v Plánu aktivity zdůrazňují prohloubení výchovného působení třídních profesorů s využitím sdělovacích prostředků, možností domova mládeže, svazácké organizace, zájmové výchovy a významných událostí, výročí, včetně práce a pomoci školnímu polesí. |
s-97
| Důsledně sledují angažovanost každého pracovníka k plnění všech hlavních úkolů školy. |
s-98
| V polesí chtějí zlepšit pořádek a dál rozvíjet hnutí BSP u provozních pracovníků s plněním a překračováním výrobních úkolů. |
s-99
| Plán aktivity ZDŠ v Obratani na Pelhřimovsku počítá s prohloubením práce s rodičovským aktivem, s účinnějšími formami výměny pedagogických zkušeností a individuální pomocí mladým pedagogům. |
s-100
| Zvýšenou, diferencovanou péči budou odboráři věnovat zaostávajícím žákům a dětem z dělnických a rolnických rodin. |