s-103
| Potkal jsem mladou cikánku, nesla se jako laň. |
s-104
| Byl to projev tak kultivovaný a přitom bezprostřední a vzrušující, jako by toto dílo psal Leoš Janáček jen a jen pro něj. |
s-105
| Žídkova schopnost vzít si dílo nebo operní postavu za své je asi hlavním, i když ne jediným tajemstvím úspěchu. |
s-106
| Ivo Žídek domýšlí, jde za hudební partituru a libreto, tvoří svou postavou, ať už je to tolikrát opakovaný Jeník anebo Michel v Juliettě či Manolio v Řeckých pašijích od Bohuslava Martinů. |
s-107
| Nevadí mu dobový kostým ani civilní oblek dnešního člověka. |
s-108
| Dnes večer je rytířským donem Ottaviem a pozítří Skuratovem z dostojevskojanáčkovských Zápisků z mrtvého domu. |
s-109
| Není náhodou, že vynikající sovětský režisér * Ansimov věnoval jednu ze svých vzpomínek na spolupráci s českými umělci právě Ivo Žídkovi v postavě Pierra Bezuchova při nové inscenaci Prokofjevovy opery Vojna a mír. |
s-110
| V souladu s profilem uměleckým jsou umělcovy vlastnosti lidské. |
s-111
| Komu je dopřáno vidět a slyšet dál za květinové dary a blahopřání obdivovatelů po představení, ví, jak citlivé a rozjitřené nitro se vrací po Národní třídě směrem k domovu. |
s-112
| To už není chlapecký, usměvavý a sebevědomý Žídek, ale vážný umělec s nevyslovenou otázkou na rtech. |
s-113
| Bylo to opravdu tak dobré. |
s-114
| Nemohl jsem udělat víc. |
s-115
| Po stovkách, ba tisících představení je mu každé další novou premiérou se stejně přísným režimem přípravy, jako bylo to první před osmadvaceti lety v Ostravě a pětadvaceti lety v Praze. |
s-116
| Ivo Žídek je opravdový umělec i člověk. |
s-117
| Čím komu je, tím je opravdově, bratrem, přítelem a svým nejbližším vším. |
s-118
| Podmínky natáčení bachovského cyklu na desky byly mnohdy velmi zajímavé. |
s-119
| Zvláště v Paříži. |
s-120
| Natáčeli jsme ve studiích, v akusticky zajímavých prostorách chrámů, ve dne i v noci, to kvůli hluku ulic, který byl zato v noci nahrazen proslulými reji pařížských koček. |
s-121
| To všechno se ale nakonec zvládlo. |
s-122
| Jenže Paříž má pro mě jinou pracovní nevýhodu. |
s-123
| Kromě toho, že se přece jen necítím ve svém domácím prostředí, mám tam navíc spoustu nesmírně milých kolegů. |
s-124
| A tak při všech předsevzetích soustředit se plně na nahrávání vždycky se nějak rozptýlím. |
s-125
| Je mi líto nesetkat se s řadou znamenitých cembalistů a ty společné hovory někdy nemají konce. |
s-126
| Probíráme otázky restaurace starých nástrojů, zvláště ve Francii, Anglii, Holandsku a Německu, stavby nástrojů nových a pak se sjednotíme na problematice pedagogické. |
s-127
| A ještě jeden problém nahrávání mě venku tíží. |
s-128
| Nechávám po svém odjezdu nesestřiženou nahrávku, zatímco doma sestřihuji a koriguji společně se zvukovými mistry. |
s-129
| Jsem neblaze proslulá tím, že ve studiu nerada stříhám a raději o to déle nahrávám. |
s-130
| V Paříži a všude na Západě je ovšem zájem nahrávat co nejrychleji. |
s-131
| Vysoké finanční částky za personál a za pronájem nahrávacího studia hrají svou roli. |
s-132
| Můj největší nahrávací rekord je zatím za tři dny tři desky. |
s-133
| To ovšem nesmí jít na úkor kvality. |
s-134
| Jde to tedy na úkor nervů. |
s-135
| A to ještě celý proces nahrávání v Paříži zdržují přátelské návštěvy mých kolegů cembalistů ve studiu, což přináší zvýšené napětí. |
s-136
| Není tedy divu, že rozhodně vždycky hlasuji pro nahrávání doma. |
s-137
| V bachovském cyklu je řada nahrávek uskutečněných v Praze, jen část jich vznikala v Paříži. |
s-138
| Právě temperovaný klavír byl nahráván v Praze. |
s-139
| Snad blahodárný vliv domova způsobil, že nahrávka dopadla dobře. |
s-140
| Na samo nahrávání vzpomínám velmi ráda. |
s-141
| Původně jsem dílo nahrávala v rozhlase a už tam jsem se mohla vyrovnat s hlavními nahrávacími obtížemi a ověřit si problematiku předem. |
s-142
| Temperovaný klavír je a zůstává pro mě spolu s goldbergskými variacemi vrcholem bachovského cembalového odkazu, a tedy gradací celého gramofonového kompletu, jako soubor virtuózně nejnáročnějších a myšlenkově nejzávažnějších skladeb. |
s-143
| Zejména druhý díl, který by se dal přirovnat k vrcholným kvartetům Beethovenovým. |
s-144
| Bach tu stojí ve světě zralé životní filosofie a úkolem interpreta je tento obraz znovu evokovat. |
s-145
| Pochopení, aktualizace a výklad tohoto díla dnešku, to je vrcholný moment mého tvůrčího snažení. |
s-146
| Přála bych si, aby ti, kdo budou deskový komplet Bachova temperovaného klavíru poslouchat, aby dílo poslouchali také jako celek, ne jen jako jednotlivá preludia a fugy, protože takový celek, jednu velikou, nedělitelnou myšlenku, tento monument, skutečně představuje. |
s-147
| Zlatý slavík, anketa čtenářů časopisu Mladý svět a deníků Mladá fronta a Smena o nejoblíbenější interprety populární hudby uplynulého roku, si dokázala v desetileté historii získat a udržet přízeň široké veřejnosti. |
s-148
| Citlivě zaznamenává situaci, jaká v našem písničkovém světě je, a tak má i patřičnou autoritu. |
s-149
| Jejím výsledkům věnují nemalou pozornost nejen hlasující a zpěváci, ale také hudebníci a všichni, kterým jsou písničky milé a blízké. |
s-150
| Pravdu tohoto tvrzení nad jiné jasně ukázal opět Zlatý slavík # . |
s-151
| Jedenáctý ročník ankety si podržel většinu dobrých zvyklostí minulosti. |
s-152
| Účastníci hlasovali o nejoblíbenější zpěvačce a zpěvákovi, na své hlasy museli nalepit kontrolní kupóny. |
s-153
| Novinkou se však přece jen Zlatý slavík pochlubit může, hlasy sečítal samočinný počítací stroj. |
s-154
| A co zjistil. |
s-155
| Především to, že zájem veřejnosti byl tentokrát tak veliký, že padly všechny rekordy. |
s-156
| V minulosti nejvíce hlasů přišlo v letech šedesát devět, # , a šedesát sedm, # . |
s-157
| Tentokrát dosáhla suma došlých platných hlasů čísla # . |
s-158
| Mnohému to jistě trochu vyrazí dech, ale Zlatému slavíku zájem prospívá. |
s-159
| Dodává výsledkům patřičný punc hodnoty. |
s-160
| A teď jistě nepohrdnete zahloubáním nad prvními deseti místy v obou kategoriích. |
s-161
| Došlo zde k mnohým zajímavým posunům a přemístěním. |
s-162
| Ženy většinou nemívají u hlasujících takovou oblibu jako zpěváci, ale přesto se historickým rekordem největšího počtu získaných bodů může pochlubit Eva Pilarová, při Zlatém slavíku dostala # bodů. |
s-163
| Letošní laureátka Naďa Urbánková ji zastínila. |
s-164
| Jako vítězka Zlatého slavíka má celkem # bodů. |
s-165
| Nelze se tomu ani příliš divit. |
s-166
| Se Svatebním průvodem ji vavřín minout nemohl. |
s-167
| Druhá Eva Pilarová se musela spokojit se # body a třetí Helena Vondráčková dokonce jen se # body. |
s-168
| Čtvrtý stupínek tentokrát patří Haně Zagorové, na páté místo vystoupila Miluše Voborníková a z loňského třetího na šesté sestoupila Marie Rottrová. |
s-169
| Sedmý stupínek hlasující přisoudili Jitce Molavcové, osmé * je Petra Černocká, deváté Věra Špinarová a první desítku uzavírá brněnské sesterské duo Martha * Tena Elefteriadu. |
s-170
| Muži mají i ve Zlatém slavíku na prvním místě Karla Gotta. |
s-171
| Přidal si do sbírky trofejí už devátého Zlatého slavíka. |
s-172
| Rozhodlo o tom celkem # bodů. |
s-173
| Už samo toto číslo prozrazuje, jak velkou oblibu náš zpěvák číslo jedna i nadále má. |
s-174
| Je prostě postavou málem legendární a jeho nezměrná pracovitost napovídá, že si oblibu široké veřejnosti ještě dlouho udrží. |
s-175
| Obdivuhodný počet # bodů získal Waldemar Matuška. |
s-176
| Na druhé místo se vrátil z loňského čtvrtého. |
s-177
| Václav Neckář si # body obhájil třetí pozici, ale nechybělo mnoho a přeskočil ho brněnský Bob Frídl. |
s-178
| K nemalému překvapení všech dostal # bodů a skončil čtvrtý. |
s-179
| Z loňského druhého na letošní páté místo spadl Petr Spálený a šestý je Viktor Sodoma. |
s-180
| Proměna postihla Pavla Nováka. |
s-181
| Z pátého stupínku sestoupil na sedmý, podobně jako Jiří Korn se musel spokojit namísto šestého až s osmým místem. |
s-182
| Výrazně si ve Zlatém slavíku polepšil Josef Laufer, je devátý. |
s-183
| A pánskou desítku uzavírá bratislavský trubadůr Pavol Hammel. |
s-184
| Výsledky na prvních deseti místech tedy znáte. |
s-185
| Jistě si velice rádi tuto strohou bilanci doplníte hity, které tomu kterému interpretovi ve dvaasedmdesátém roce patřily a které mu přidaly či ubraly na popularitě. |
s-186
| Snad s pořadím souhlasíte, snad nesouhlasíte. |