Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 104 - 203 of 192 • previous

s-104 V plném proudu je v * kraji sklizeň brambor, sklizeň silážních plodin a začala již také sklizeň cukrovky.
s-105 I nyní v podzimních pracích platí staré heslo.
s-106 Čím dříve, tím lépe.
s-107 Zejména proto, že již se hlásily první, byť zatím slabé mrazíky, ale příchod mrazů nelze přesně odhadnout.
s-108 Jaká je současná situace.
s-109 V Severomoravském kraji je slibná úroda cukrovky, také s bramborami to není špatné a rovněž kukuřice na siláž dává dobrý hektarový výnos.
s-110 Pokud jde o sklizeň brambor, zde se jednotná zemědělská družstva a státní statky neobejdou bez brigád, zejména v pohraničních okresech kraje.
s-111 U brambor, kde se mechanizovaně sklízí necelých # * , hraje významnou úlohu brigádnická výpomoc.
s-112 Jen do okresů Bruntál a Šumperk, kde pěstují nejvíce brambor, je vysíláno letos z krajských zdrojů více než tisíc brigádníků.
s-113 Sklizeň cukrovky již na severní Moravě začala a první tuny putují do cukrovarů.
s-114 Na sklizeň čeká v * kraji # hektarů cukrovky.
s-115 Větší část bude sklizena mechanizovaně a jen asi # * ploch tradičním způsobem.
s-116 Zemědělci mají k dispozici pro sklizeň téměř komplexní mechanizaci, takže by nemělo dojít k vážnějším potížím, i když v kraji sklízejí # miliónů metrických centů cukrovky a téměř stejné množství chrástu.
s-117 Podzim na polích však není jenom sklizeň brambor, cukrovky, siláže.
s-118 Urychleně se také zasévají ozimy.
s-119 Zrno je v zemi na necelé čtvrtině ploch.
s-120 Ostatní úkoly se nemohou dostat do pozadí podzimních prací.
s-121 S vědomím dobrého hospodáře musí být vykonány současně se všemi ostatními pracemi.
s-122 Kvalitně a rychle provedené podzimní práce jsou zárukou bohaté úrody pro příští rok.
s-123 Jistě, i v podzimních pracích vynaloží severomoravští zemědělci úsilí, aby zabezpečili všechny úkoly a tak přispěli k dalšímu rozvoji zemědělské výroby.
s-124 Zabývala se aspekty, které bude třeba v budoucnosti při vzdělávání dospělých řešit.
s-125 Bude nutné věnovat stále větší péči politickovýchovnému vzdělávání, rovněž je nutné, aby se zkvalitňoval lektorský sbor a hodnotila účinnost kulturně výchovné práce.
s-126 Aby se při mimoškolském vzdělávání dosáhlo určitých výsledků, je důležité každý vyučovací proces zakončit závěrečnou zkouškou.
s-127 Nemalý důraz se klade na další vzdělávání především dělnické mládeže, která je již zapojena do výrobního procesu.
s-128 Na konferenci se řešily i otázky vzdělávání dospělých a mládeže v sídlištních oblastech, v nichž jsou často postaveny nevyhovující učební objekty.
s-129 My Češi jsme národem pivním.
s-130 Náš nápoj se konzumuje všude, zejména však ve zvláštních prostorách, takzvaných hospodách, pohostinstvích či restauracích.
s-131 Největší množství jich nalezneme ve velkých městech.
s-132 Tak třeba taková Praha je nejen město věží, ale i hospod a hospůdek.
s-133 Tyto kupodivu nejsou rozmístěny jen tak nahodile.
s-134 Zdá se, že podléhají jakémusi fyzikálně historickému zákonu, * blíže jádru města, tím jsou zajímavější a osobitější.
s-135 Čím dále, tím jsou méně atraktivní, a taková předměstská putyka v sobě toho kouzla moc nemá.
s-136 Dále za periférií dorazíme do polí nebo na sídliště.
s-137 V polích se hospody nevyskytují, na sídlišti ano, i když jsou vzácným úkazem.
s-138 Nevím, jak vám, ale mně se taková sídlištní restaurace líbí ze všech nejméně.
s-139 Ona totiž skoro vždycky vypadá asi takto.
s-140 Je vybudována ze skla a betonu.
s-141 Nejbližší okolí tvoří udupaný trávník a množství odpadků.
s-142 Interiér bývá zařízený s podivuhodným citem pro moderní nevkus.
s-143 Umakart vidíte všude, jako by ho někde rozdávali zadarmo.
s-144 Číšnice se zvolna a nehlučně pohybují rozlehlými prostorami a roznášejí jednotlivá piva ojedinělým hostům rozptýleným po převelikém sále.
s-145 Nikdo se neodvažuje přerušit posvátné ticho hlasitým debatováním, zpěvem, hlučným mariášem, bušením pěstí nebo půllitrem o stůl a jinými projevy lidského temperamentu a veselí.
s-146 Chybí tomu všemu trochu člověčiny, randálu a tlačenice.
s-147 Asi proto, že taková sídlištní restaurace nemá pražádnou tradici.
s-148 Na takovém anonymním kusu zastavěného pole je asi těžké hned zdomácnět, zapustit kořeny.
s-149 Ale kdoví, jak to vypadalo dříve ve staré Praze, třeba i takový pivovar U Fleků nestál za moc, když ho v dávné minulosti otevřeli.
s-150 A tak obyvatelé sídlišť mohou tajně doufat, že za takových tři sta čtyři sta let, budou jejich domy vyhlášeny městskou památkovou rezervací, budou i jejich hospody plné cizinců prahnoucích po romantice a dobrodružství.
s-151 Také do tří závěrečných dnů Mezinárodního hudebního festivalu v Brně vložili pořadatelé řadu zajímavých podniků.
s-152 Znovu se uplatnila miniopera v Redutě, podnik tak chybějící Praze a využívaný Brnem, nikoli školní cvičení, ale experimentální práce ověřující profesionálními silami hledání v oblasti zapomínané nebo soudobé operní tvorby a interpretace, spiritus agens souboru, dramaturg a dirigent Nosek tentokrát sáhl za spolupráce režiséra Schorma, výtvarníka Štolfy a překladatelky Bezděkové k minioperám Milhaudovým a k aktovce * Martinů Ariadna, tedy k tematice tak nebo onak inspirované antikou.
s-153 Milhaudovy tři desetiminutové zpěvohříčky, Únos Evropy, Opuštěná Ariadna a Théseovo osvobození, byly komponovány ve dvacátých letech pro osvěžení festivalů soudobé hudby, kterým trochu humoru jde k duhu zřejmě i dnes.
s-154 Skladatel zde karikuje mýtus s jemným vtipem, milostné avantýry vševládného Dia, polobohů a reků shazuje pocitem dnešního člověka, ale nepřekračuje styl lehkého dotyku, letmé črty a prchavé zkratky.
s-155 Hudebně se to podařilo zejména v chóru, jehož tón je neomylně vystižen stejně trefně v informujících glosách, v antickém gestu nářku i ve virtuózním souzpěvu epilogu.
s-156 Při všem vtipkování si Milhaud schoval to nejpěknější na konec, když svoje pohrávání uzavřel výborným melodickým nápadem plným nefalšovaného milostného vzletu.
s-157 Jako by chtěl říci, jen si o lásce žertujme, ale ona sama je přece jen ze všeho v životě nejkrásnější.
s-158 Scénicky je věc ovšem oříšek, jednak trochu vyvanula, jednak předem nereflektuje na běžný jevištní účin a hmotnější krevnatější realizaci se dost vzpírá, ale co by tu zbylo, kdyby jen lehounce přešuměla.
s-159 Jestliže Milhaud si v tomto případě odskočil na jeviště na nás jen čtverácky mrknout, znamená Ariadna * Martinů autorův operní epilog, zralé dílko mistra.
s-160 Kontrast je ovšem založen ve vážném přístupu autorově a v básnickém pojetí předlohy Neveuxovy, nicméně zde imponuje i dramatická opravdovost a hudební invence a její perfektní tvary, počínaje rozkošnou kvartově nakročující vstupní intrádou ze světa staré dvorské opery po vřele rozezpívaný dozpěv Ariadnin.
s-161 Ačkoli byla v titulní roli nasazena protagonistka brněnské soudobé operní interpretace * Jánská, anebo právě proto, když Ariadna je zcela jiného rodu než její úkoly ve Trojím přání, v zpěvohrách Josefa Berga a v Lulu, zaujaly nás tentokrát v souboru miniopery spíše výkony ansámblu mužského, z nich pak především krásně znělý hlas * Součka a jeho ztělesnění Dionýsa v Milhaudovi a Thésea v * Martinů.
s-162 Znovu se potvrdilo, že Ariadna si zaslouží dokonalého provedení nejlepšími uměleckými silami.
s-163 Japonský soubor Nipponia z Tokia se přizpůsobil letošnímu brněnskému heslu Proměny hudby našeho věku a předvedl na rozdíl od vystoupení v Praze jen hudbu novou.
s-164 Úplně vypustil ukázky své hudební historie a tradice.
s-165 Čím více se však vzdaluje, tím méně působí autenticky a spíše nám připomíná orientalismy evropské hudby v jakési zpětné vazbě inspirační, ještě v provenienci poněkud příliš různorodé.
s-166 I tak samozřejmě upoutal tento ukázkový exportní vzorek jako exotum, a to již instrumentářem, který je ostatně pod vedením Takuo Tamuri v rukou technicky zdatných, ba virtuózních.
s-167 Ze sólistů souboru jmenujme aspoň zpěvačku Mutsumi Masudu, s hlasem dobře vyškoleným i podle evropských měřítek.
s-168 Jinou ozdobou brněnského festivalu byl hudební výlet do Náměště nad Oslavou, kde se stal tentokrát zámeckým pánem flétnista * Žilka a jeho Collegium.
s-169 Zněly zde písně Rouselovy, Hindemithova Kanonická sonáta, malý triptych * Máchy a skladby Brňanů, * Matyse s dobově přizdobenou koláží, * Parsche a * Štědroně.
s-170 Poslední symfonický koncert obrátil opět pozornost k vlastnímu tématu festivalu, ke tvůrčím osobnostem, jejichž dílo spolupůsobilo v proměnách hudebního vývoje světového i našeho.
s-171 Po Bergovi, Bartókovi a Prokofjevovi museli tedy zaznít i Stravinskij, baletem Orfeus koncertně, a Hindemith, symfonie Harmonie světa na jedné straně a na druhé zase po Sukovi, Janáčkovi a Martinů přišel ke slovu i Novák, jehož písňový cyklus Údolí nového království měl sice barytonista Tuček svrchovaně v moci svého hlasu, ale který bohužel vyzněl v indiferentní dynamice a v nezúčastněném podání skoro naprázdno.
s-172 Státní filharmonie Brno zahrála pod * Waldhansem nejpřesvědčivěji Hindemitha.
s-173 Jeho Myslitelská symfonie inspirovaná hvězdářem Keplerem prosadila i tentokráte svou neochvějnou a ryzí racionálnost.
s-174 Posledními zahraničními hosty byli Poláci.
s-175 Smyčcový komorní orchestr z Lodže Pro musica vedený * Friemanem je složen jen z mladých umělců.
s-176 Soudobou hudbu svých krajanů Pietrzaka, Bairda a Bacewiczové hrají dobře dnes, v Bartókově Divertimentu si zřejmě kladou horní interpretační mez svého vyzrávání.
s-177 Největší úspěch a právem měly Bairdovy čtyři sonáty na cyklus krásně cítěné básnické lyriky * Shakespeara.
s-178 Patnáctičlenný soubor, který hraje vstoje, zde doprovázel barytonistu Artysza, který chápe koncertní umění písňové interpretace stejně nadaně i tvořivě, a nad to zaujme posluchače i hezkým jadrným zpěvem.
s-179 Nakonec to nejlepší.
s-180 Náš hlavní vklad do hudby # století, Její pastorkyňa Leoše Janáčka.
s-181 I když jevištní podobu nedávného nastudování a jeho scénické zživotnění bohužel nelze pokládat za příliš šťastné, upoutalo představení řízené * Jílkem autentickou hudební čistotou a stupňovalo svou intenzitu, přičemž se vyznačovalo citlivým vztahem orchestru ke zpěvákům.
s-182 Vedle Gity Abrahámové, pěvecky dnes asi nejlepší představitelky Jenůfy, z nové operní generace ( dramatické plnosti a pravdivosti postavy lze ještě dosáhnout) , vynikaly dvě skvělé, přímo vzorové kreace Kostelničky Naděždy Kniplové a Laca Viléma Přibyla.
s-183 Jimi dosáhl brněnský festival interpretační úrovně opravdu vrcholné a reprezentativní.
s-184 Poslední čtvrtina letošního roku přináší dvě významná výročí.
s-185 Uplyne # let od Velké říjnové socialistické revoluce a koncem prosince vzpomeneme, že před padesáti lety vznikl Svaz sovětských socialistických republik.
s-186 Podle programů oznámených celostátně naší televizí je zřejmé, že se všechny stanice se svými redakcemi na tato důležitá jubilea pečlivě připravily.
s-187 Některé cykly, seriál Po stopách * Fučíka ve střední Asii, uvedený pod titulem V zemi milované, začaly.
s-188 Významnou složku budou v této době tvořit dramatické pořady.
s-189 Jeden z hlavních uvidíme právě v předvečer dne, kdy se v roce # začala psát nová historie lidstva.
s-190 Je to reportážní drama estonského spisovatele Lujka Zrození hvězdy z posledních chvil před povstáním.
s-191 Hru natočil v pražském studiu moskevský režisér Lebeděv s Václavem Švorcem, který vytvořil postavu Lenina.
s-192 Zajímavou dramaturgii dokazují dramatizace dvou povídek, Modrého vrabce * .

Text viewDownload CoNNL-U