s-101
| Nemá nic společného s bezpáteřným politikařením a oddáváním se oportunismu, jak jsme toho byli svědky v tragické komedii, kterou hrály pravicové síly ve vedení strany a státu v letech # * # s osudy našich národů a našeho státu. |
s-102
| Dnes i do budoucna znovu a znovu musíme zdůraznit leninský požadavek, že lidé, kteří chápou politiku jako drobné triky, které se někdy rovnají téměř klamání, se musí setkat v komunistické straně s nejrozhodnějším odsouzením. |
s-103
| To se vztahuje na * od ústředních orgánů až po naše obce, závody a pracoviště, na skupiny, kolektivy i jednotlivce. |
s-104
| Proto zcela přirozeně před námi, před každým občanem vyvstává otázka o morálně politických hodnotách politiky a politických činitelů, ať již máme na mysli politické strany, státní vedení anebo jednotlivé státníky a politiky. |
s-105
| Vyvstává otázka politické čestnosti a uvědomělosti. |
s-106
| Co však je věrohodným kritériem právě politické čestnosti. |
s-107
| Bylo již řečeno, že politika je specifickou oblastí lidských vztahů, kde není hlediskem zájem jednotlivých individualit, ale zájem miliónových mas. |
s-108
| To je u nás hledisko revoluční dělnické třídy. |
s-109
| Tato skutečnost zásadně určuje i obsah politické čestnosti. |
s-110
| Navíc z hlediska morálního, z hlediska politické čestnosti, jak říká Lenin, právě poctivost v politice je projevem síly a pokrytectví výsledek slabosti. |
s-111
| Z hlediska marxismu-leninismunelze proto obsah politické čestnosti, a to politické zdůrazňuji, redukovat pouze na osobní vlastnosti a dispozice jednotlivce. |
s-112
| Osobní čestnost je nutným, ale nikoliv dostačujícím předpokladem provádění revoluční komunistické politiky. |
s-113
| Historické zkušenosti již nás poučily, že se v politice setkáváme se zavilými reakcionáři a antikomunisty, i když jsou to někdy velmi sečtělí a velmi zkušení politikové, anebo jak poznamenal Lenin, často i spořádaní občané a otcové rodin. |
s-114
| Proč osobní čestnost nestačí. |
s-115
| Protože v politice nelze čestnost hodnotit spekulativně, aniž bychom brali v úvahu její spojitost s objektivním společenským a politickým vývojem. |
s-116
| Ukažme si to na příkladu. |
s-117
| Z osobního hlediska je rozdíl mezi zrádcem ze slabosti a zrádcem z úmyslu a vypočítavosti velmi značný, dokonce zásadní. |
s-118
| V politice však rozdíl mezi zrádcem ze slabosti a zrádcem z úmyslu a vypočítavosti objektivně neexistuje. |
s-119
| Proč. |
s-120
| Protože politika je rozhodování o osudu miliónů lidí, osudu celých národů a států. |
s-121
| A na jejich osudu se zhola nic nezmění, budou- li milióny lidí, celé národy nebo dělnické revoluční hnutí zrazeni lidmi, kteří se stali zrádci ze slabosti anebo z prospěchářství. |
s-122
| Na to bychom neměli a nesmíme zapomínat, když se vracíme k hodnocení pravicových a antisocialistických sil, a především jejich vůdců za jejich činnost v letech # * # , v letech celospolečenské krize u nás. |
s-123
| Lenin důrazně prohlásil, že lidé, státníci a politická vedení se často dopouštějí i svým kolísáním a svou nerozhodností stejné zrady jako přímý zrádce. |
s-124
| Proto se musíme v našem každodenním životě soustavně vracet k významnému stranickému dokumentu Poučení z krizového vývoje ve společnosti a straně po # sjezdu KSČ. |
s-125
| Připomínejme si je častěji a řiďme se jím, ať pracujeme kdekoliv. |
s-126
| Jedině tak se nedopustíme opakování starých chyb. |
s-127
| Komunistická strana Československa přijala na svém # sjezdu generální linii své politiky, kterou budeme neochvějně a rozhodně uskutečňovat se všemi: poctivými dělníky, družstevními rolníky a socialistickou inteligencí. |
s-128
| Proti jejímu překrucování budeme stejně tak rozhodně bojovat. |
s-129
| Nedílnou součástí této linie je i překonání všech dělnické třídě cizích ideologií a názorů. |
s-130
| Tento úkol není samoúčelný, ale je v zájmu štěstí našeho lidu, v zájmu socialismu a světodějného poslání dělnické třídy. |
s-131
| Proto této třídě a tomuto cíli KSČ svou politikou nezištně slouží a bude i nadále věrně sloužit. |
s-132
| Mladším z nás už znějí nevěrohodně zkušenosti těch, kteří žili v předválečné buržoazní republice a pamatují bídu a hlad. |
s-133
| Dnešní děti už těžko chápou, že dělnické mámy v rodinách nezaměstnaných musely úzkostlivě šetřit doslova skývou chleba a odpočítané kostky cukru schovávat před vlastními dětmi. |
s-134
| Bídu důvěrně poznali nikoli jen jednotlivci, ale statisíce rodin a jako zlý výsměch jim tehdy zněla pokrytecká hesla měšťáků hlásajících střídmost na způsob Masarykova proslulého ' jez dopolosyta' . |
s-135
| Když dnes hovoříme třeba o výživě a vyslovujeme pojem problém výživy, už dávno tím máme na mysli výhradně takové záležitosti, jako je kvalita stravy, zdravá výživa, a spíše nás znepokojuje přejídání. |
s-136
| Naši lidé dnes patří k nejlépe živeným, oblékaným a obouvaným, nejlépe sociálně zajištěným lidem na světě, a i když dosud máme i v životní úrovni nejeden problém, třeba i tolik ožehavý problém bydlení, jeho řešením už dávno nerozumíme jenom zajistit jakoukoliv střechu nad hlavou. |
s-137
| Také v Československu socialismus dokázal zbavit lidi úzkostlivých starostí o základní živobytí. |
s-138
| Vymýtili jsme strach z nezaměstnanosti a bídy, strach z bezmoci vůči nemocem a stáří, a to bez ponižujících gest poskytování a přijímání almužny, navíc nikoli jen pro část společnosti, ale pro všechny. |
s-139
| Ovšem že se dosaženým nespokojujeme. |
s-140
| Usilujeme o ještě podstatně vyšší životní úroveň, a právě proto se staráme o růst výroby a efektivnější hospodaření. |
s-141
| Chápeme výrobu jako nezbytný základ a východisko lepšího života. |
s-142
| Smyslem výroby však není výroba, ale spotřeba, vyšší uspokojování hmotných a kulturních potřeb lidí, pevné životní jistoty všem, rozvoj socialistického životního stylu. |
s-143
| Někteří kritikové nám vytýkají, že prý příliš zdůrazňujeme a oceňujeme hmotný blahobyt, že pěstování dobrého bydla kazí společenskou morálku. |
s-144
| Maloměšťáci mezi námi se zase zlobí, že kritizujeme a odmítáme životní styl, neboť sami se zhlédli v představách pokřiveného spotřebitelského socialismu. |
s-145
| Komunisté nikdy nezatracovali materiální blahobyt, ale zatracovali takové třídní poměry, kdy blahobyt jedněch je vykupován strádáním druhých. |
s-146
| Usilujeme o optimální hmotné životní podmínky pro všechny, o co nejvyšší, doslova maximální uspokojování hmotných potřeb každodenního života lidu. |
s-147
| Považujeme za přirozené a počítáme s tím, že s rozvojem možností socialistické výroby se neustále zvyšují i nároky lidí, výrobců na podíl z toho, co pokrok výroby je s to poskytnout k vytváření poměrů obecného hmotného blahobytu. |
s-148
| Považujeme za přirozené požadavky pracujících na dostatek prostředků nejenom k vydatné a pestré výživě, k dostatečnému a vkusnému oblékání, ale právě tak na dobré a pohodlné bydlení, na oddech. |
s-149
| Auto, chalupu či chatu, cestování po vlasti či po světě dávno nemáme za jakousi pochybnou měšťáckou choutku. |
s-150
| Odmítáme ale spotřebitelský konzumní životní styl, typický pro maloměšťáka, protože ochuzuje a neobohacuje život. |
s-151
| Odmítáme jej, protože hmotný a pouze hmotný blahobyt a honba za ním jako hlavním smyslem práce a života ve skutečnosti život odlidšťuje, vytváří sobecké mezilidské vztahy. |
s-152
| K pocitu plného, bohatého, šťastného života jsou hmotné podmínky teprve určitým východiskem, jedním z předpokladů a po dosažení určitého jejich stupně musejí ztrácet na významu. |
s-153
| My jsme u nás tohoto stupně poměrně ideálních hmotných životních podmínek zdaleka ještě všeobecně nedosáhli a zřejmě ani pátá pětiletka nebude znamenat konec tohoto úsilí. |
s-154
| Ale mohlo by se stát, pokud by jednostranná individualistická honba pouze za co nejrychlejším dosažením nejvyššího hmotného blahobytu ovládla jistou část naší společnosti, že by to cestu za co nejvyšší životní úrovní pro všechny notně prodloužilo, ne- li vůbec ohrozilo. |
s-155
| Je nutné si uvědomit, že potřeby člověka socialistické společnosti jsou jednotou nejenom hmotných, ale i duchovních, kulturních potřeb a jsou jednotou nejen individuálních, ale i kolektivních, společenských potřeb. |
s-156
| A každá jednostranná absolutizace jen některého z jejich prvků je v rozporu se vskutku humanistickým socialistickým pojetím a brzdí rozvoj socialistického životního stylu. |
s-157
| V socialismu mají svou roli peníze a kvůli nim se bohužel i v socialismu mohou dít a dějí povážlivě nedobré věci. |
s-158
| Kvůli penězům se reprodukuje maloměšťák i v naší společnosti, pokud se dá cestou zaslepené honby za nimi a za pouhým vlastněním věcí. |
s-159
| V tom totiž je pramen zla, vlastnit nikoli pro užívání, ale pro samo vlastnění. |
s-160
| Má- li kdo uspokojení z nabytí a užívání ať automobilu, chaty, bytového zařízení, kulturních statků či potřeb, z klenotů, které si opatřuje poctivou prací, co by na tom mělo být špatného. |
s-161
| Nechce- li si odepřít či chce dosáhnout hmotných podmínek života dostupných dříve či jinde pouze * . |