Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 168 • previous

s-101 Neohrozit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nevzniklo žádné nebezpečí.
s-102 Neomezit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nijak nepřekážel.
s-103 Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.
s-104 Zastavením vozidla se rozumí přerušení jízdy z důvodů vyvolaných silničním provozem a nezávislých na vůli řidiče.
s-105 Stáním se rozumí uvedení vozidla do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení.
s-106 Dopravní nehodou se rozumí událost v silničním provozu, při níž dojde k usmrcení nebo zranění osob anebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla.
s-107 Konstrukční a provozně technické podmínky, jimž musí vozidla odpovídat v silničním provozu, stanoví Vyhláška o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, z jejíchž ustanovení vyplývá i vysvětlení příslušných pojmů.
s-108 Pro tramvaje platí též příslušná ustanovení Pravidel technického provozu městských drah.
s-109 V tomto novém ustanovení jsou vysvětlovány nejdůležitější a opakující se pojmy.
s-110 Přitom se vychází z pojmů vymezených v příslušných mezinárodních úmluvách, ČSN, případně i z pojmů užívaných v ostatních státech, zejména v SSSR.
s-111 Některé pojmy, * se přejímají z dosavadních předpisů, se upřesňují či upravují.
s-112 Tak je tomu v novém vymezení pojmu hranice křižovatky, obec, překážka silničního provozu, přednost v jízdě.
s-113 Obsah pojmu zastavení se poněkud rozšiřuje tím, že místo výrazu věcí se užívá výrazu nákladu.
s-114 Zůstává však podmínkou, že naložení nebo složení nákladu musí být neprodlené.
s-115 Část # .
s-116 Jízda vozidly.
s-117 Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích.
s-118 Na silnici se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky.
s-119 Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání a jestliže je to nutné při objíždění a vyhýbání.
s-120 Přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
s-121 Dosavadní ustanovení * a * vyhlášky bylo spojeno v jedno ustanovení Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích, které bylo nově zpracováno se zřetelem na dosavadní zkušenosti z provozu na dálnici a městských vícepruhových komunikacích.
s-122 Na silnici s vozovkou o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce podélnými čarami přerušovanými se jezdí v pravém jízdním pruhu.
s-123 Střední jízdní pruh slouží k předjíždění v obou směrech, popřípadě k objíždění.
s-124 To platí obdobně vždy, je- li na vozovce vyznačen podélnými čarami přerušovanými lichý počet jízdních pruhů.
s-125 Střední jízdní pruh lze proti dosavadní úpravě také použít k objíždění vozidla veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v zastávce.
s-126 Ustanovení platí i na vozovkách s lichým počtem jízdních pruhů vyznačených podélnými přerušovanými čarami.
s-127 Mimo obec se na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.
s-128 V ostatních jízdních pruzích smí řidič jet, jestliže je to nutné k objíždění nebo k předjíždění.
s-129 Při odbočování vlevo je řidič povinen užít levého jízdního pruhu.
s-130 Mimo obec se i na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy, na dálnici, jezdí zásadně v pravém jízdním pruhu.
s-131 Nelze tedy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu, jak je tomu při jízdě ve vyznačených pruzích v obci.
s-132 V ostatních jízdních pruzích lze jet pouze při objíždění nebo předjíždění a při souběžné jízdě.
s-133 Při odbočování vlevo je řidič povinen zařadit se do levého jízdního pruhu.
s-134 V obci smí řidič motorového vozidla na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.
s-135 Pak se nepovažuje za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
s-136 Naproti tomu v obci, kde jsou jízdní pruhy vyznačeny na vozovce, smí řidič motorového vozidla, nikoliv tedy řidiči nemotorových vozidel, užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu v jednom směru jízdy.
s-137 Je- li mimo obec na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou řidiči jet souběžně, aniž by se považovalo za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu, dále jen souběžná jízda.
s-138 Totéž platí i v obci, kde jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
s-139 V * # je jasněji a přesněji upravena souběžná jízda.
s-140 Toto ustanovení upravuje jízdu na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy mimo obec bez ohledu na to, zda jsou jízdní pruhy na vozovce vyznačeny či nevyznačeny, a v obci v těch případech, kdy jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
s-141 Na silnici s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než # , řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje # metrů, a řidič zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
s-142 V zájmu plynulosti se zde stanoví pro řidiče nákladních automobilů o celkové hmotnosti vyšší než # a další řidiče, jak jsou uvedeni, povinnost používat na silnicích s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
s-143 Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí- li řidiče vozidel jedoucích v jízdním pruhu, do kterého přejíždí.
s-144 Přitom je povinen vždy dát znamení o změně směru jízdy.
s-145 Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo jasné, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
s-146 Průběžným jízdním pruhem se rozumí ten, ve kterém řidič pokračuje v jízdě, aniž by měnil její směr.
s-147 Toto ustanovení kromě jiného nově upravuje povinnost řidičů při jízdě v místech, kde se sbíhají dva jízdní pruhy v jeden, aniž by bylo přitom jasné, který z nich je průběžný.
s-148 Nejsou- li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se pro účely ustanovení odstavce # # a jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech a více kolech v jízdním proudu za sebou.
s-149 Je- li provoz ve vyznačeném jízdním pruhu řízen světelnými signály střídavě pro jeden i druhý směr jízdy, řídí se řidič světelnými signály uvedenými v ustanovení * .
s-150 Řidič nesmí přejíždět do jízdního pruhu, do kterého byl pro něho světelným signálem vjezd zakázán.
s-151 Nové ustanovení upravuje povinnost řidičů při střídavém řízení provozu v jízdních pruzích světelnými signály umístěnými nad jízdními pruhy.
s-152 Jízda ve zvláštních případech.
s-153 Ustanovení upřesňuje vztahy k tramvajím a nově zavádí zvláštní jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy nebo trolejbusy městské hromadné přepravy osob s cílem zvýhodnit tento druh dopravy.
s-154 Současně upravuje i vzájemné vztahy řidičů autobusů nebo trolejbusů a řidičů ostatních vozidel.
s-155 V právní úpravě se tím aplikují příslušná doporučení mezinárodních orgánů.
s-156 Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen jet vpravo.
s-157 Vlevo smí jet jen tehdy, brání- li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla anebo nákladu.
s-158 Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen dbát zvýšené opatrnosti.
s-159 Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí zásadně vpravo a nikoliv jako doposud vpravo nebo vlevo.
s-160 Vlevo se smí jet jen za stanovených podmínek.
s-161 Na tramvajový pás smí řidič motorového nebo nemotorového vozidla vjet v podélném směru jen tehdy, vyžadují- li to zvláštní okolnosti, zejména při objíždění, předjíždění, odbočování nebo vjíždění na silnici.
s-162 Zvýšený tramvajový pás smí přejíždět jen v příčném směru, a to na místě k tomu přizpůsobeném.
s-163 Přitom nesmí tramvaj ohrozit ani omezit v jízdě.
s-164 Zde se konkretizují zvláštní okolnosti, za nichž lze vjet v podélném směru na tramvajový pás, dříve na tramvajové koleje, neboť dosavadní formulace ' jen je- li to nutné' byla příliš obecná.
s-165 Za vozidlem veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, je řidič jiného vozidla povinen zastavit vozidlo.
s-166 Jsou- li v zastávce vozidla dvě, je povinen zastavit za druhým vozidlem.
s-167 V jízdě smí řidič pokračovat teprve tehdy, neohrozí- li již cestující, kteří nastupují nebo vystupující.
s-168 To neplatí, zastavuje- li autobus, popřípadě trolejbus u okraje vozovky.

Text viewDownload CoNNL-U