s-101
| Neohrozit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nevzniklo žádné nebezpečí. |
s-102
| Neomezit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nijak nepřekážel. |
s-103
| Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu. |
s-104
| Zastavením vozidla se rozumí přerušení jízdy z důvodů vyvolaných silničním provozem a nezávislých na vůli řidiče. |
s-105
| Stáním se rozumí uvedení vozidla do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení. |
s-106
| Dopravní nehodou se rozumí událost v silničním provozu, při níž dojde k usmrcení nebo zranění osob anebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla. |
s-107
| Konstrukční a provozně technické podmínky, jimž musí vozidla odpovídat v silničním provozu, stanoví Vyhláška o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, z jejíchž ustanovení vyplývá i vysvětlení příslušných pojmů. |
s-108
| Pro tramvaje platí též příslušná ustanovení Pravidel technického provozu městských drah. |
s-109
| V tomto novém ustanovení jsou vysvětlovány nejdůležitější a opakující se pojmy. |
s-110
| Přitom se vychází z pojmů vymezených v příslušných mezinárodních úmluvách, ČSN, případně i z pojmů užívaných v ostatních státech, zejména v SSSR. |
s-111
| Některé pojmy, * se přejímají z dosavadních předpisů, se upřesňují či upravují. |
s-112
| Tak je tomu v novém vymezení pojmu hranice křižovatky, obec, překážka silničního provozu, přednost v jízdě. |
s-113
| Obsah pojmu zastavení se poněkud rozšiřuje tím, že místo výrazu věcí se užívá výrazu nákladu. |
s-114
| Zůstává však podmínkou, že naložení nebo složení nákladu musí být neprodlené. |
s-115
| Část # . |
s-116
| Jízda vozidly. |
s-117
| Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích. |
s-118
| Na silnici se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky. |
s-119
| Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání a jestliže je to nutné při objíždění a vyhýbání. |
s-120
| Přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. |
s-121
| Dosavadní ustanovení * a * vyhlášky bylo spojeno v jedno ustanovení Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích, které bylo nově zpracováno se zřetelem na dosavadní zkušenosti z provozu na dálnici a městských vícepruhových komunikacích. |
s-122
| Na silnici s vozovkou o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce podélnými čarami přerušovanými se jezdí v pravém jízdním pruhu. |
s-123
| Střední jízdní pruh slouží k předjíždění v obou směrech, popřípadě k objíždění. |
s-124
| To platí obdobně vždy, je- li na vozovce vyznačen podélnými čarami přerušovanými lichý počet jízdních pruhů. |
s-125
| Střední jízdní pruh lze proti dosavadní úpravě také použít k objíždění vozidla veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v zastávce. |
s-126
| Ustanovení platí i na vozovkách s lichým počtem jízdních pruhů vyznačených podélnými přerušovanými čarami. |
s-127
| Mimo obec se na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. |
s-128
| V ostatních jízdních pruzích smí řidič jet, jestliže je to nutné k objíždění nebo k předjíždění. |
s-129
| Při odbočování vlevo je řidič povinen užít levého jízdního pruhu. |
s-130
| Mimo obec se i na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy, na dálnici, jezdí zásadně v pravém jízdním pruhu. |
s-131
| Nelze tedy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu, jak je tomu při jízdě ve vyznačených pruzích v obci. |
s-132
| V ostatních jízdních pruzích lze jet pouze při objíždění nebo předjíždění a při souběžné jízdě. |
s-133
| Při odbočování vlevo je řidič povinen zařadit se do levého jízdního pruhu. |
s-134
| V obci smí řidič motorového vozidla na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu. |
s-135
| Pak se nepovažuje za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. |
s-136
| Naproti tomu v obci, kde jsou jízdní pruhy vyznačeny na vozovce, smí řidič motorového vozidla, nikoliv tedy řidiči nemotorových vozidel, užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu v jednom směru jízdy. |
s-137
| Je- li mimo obec na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou řidiči jet souběžně, aniž by se považovalo za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu, dále jen souběžná jízda. |
s-138
| Totéž platí i v obci, kde jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou. |
s-139
| V * # je jasněji a přesněji upravena souběžná jízda. |
s-140
| Toto ustanovení upravuje jízdu na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy mimo obec bez ohledu na to, zda jsou jízdní pruhy na vozovce vyznačeny či nevyznačeny, a v obci v těch případech, kdy jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou. |
s-141
| Na silnici s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než # , řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje # metrů, a řidič zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky. |
s-142
| V zájmu plynulosti se zde stanoví pro řidiče nákladních automobilů o celkové hmotnosti vyšší než # a další řidiče, jak jsou uvedeni, povinnost používat na silnicích s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky. |
s-143
| Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí- li řidiče vozidel jedoucích v jízdním pruhu, do kterého přejíždí. |
s-144
| Přitom je povinen vždy dát znamení o změně směru jízdy. |
s-145
| Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo jasné, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu. |
s-146
| Průběžným jízdním pruhem se rozumí ten, ve kterém řidič pokračuje v jízdě, aniž by měnil její směr. |
s-147
| Toto ustanovení kromě jiného nově upravuje povinnost řidičů při jízdě v místech, kde se sbíhají dva jízdní pruhy v jeden, aniž by bylo přitom jasné, který z nich je průběžný. |
s-148
| Nejsou- li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se pro účely ustanovení odstavce # # a jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech a více kolech v jízdním proudu za sebou. |
s-149
| Je- li provoz ve vyznačeném jízdním pruhu řízen světelnými signály střídavě pro jeden i druhý směr jízdy, řídí se řidič světelnými signály uvedenými v ustanovení * . |
s-150
| Řidič nesmí přejíždět do jízdního pruhu, do kterého byl pro něho světelným signálem vjezd zakázán. |
s-151
| Nové ustanovení upravuje povinnost řidičů při střídavém řízení provozu v jízdních pruzích světelnými signály umístěnými nad jízdními pruhy. |
s-152
| Jízda ve zvláštních případech. |
s-153
| Ustanovení upřesňuje vztahy k tramvajím a nově zavádí zvláštní jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy nebo trolejbusy městské hromadné přepravy osob s cílem zvýhodnit tento druh dopravy. |
s-154
| Současně upravuje i vzájemné vztahy řidičů autobusů nebo trolejbusů a řidičů ostatních vozidel. |
s-155
| V právní úpravě se tím aplikují příslušná doporučení mezinárodních orgánů. |
s-156
| Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen jet vpravo. |
s-157
| Vlevo smí jet jen tehdy, brání- li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla anebo nákladu. |
s-158
| Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen dbát zvýšené opatrnosti. |
s-159
| Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí zásadně vpravo a nikoliv jako doposud vpravo nebo vlevo. |
s-160
| Vlevo se smí jet jen za stanovených podmínek. |
s-161
| Na tramvajový pás smí řidič motorového nebo nemotorového vozidla vjet v podélném směru jen tehdy, vyžadují- li to zvláštní okolnosti, zejména při objíždění, předjíždění, odbočování nebo vjíždění na silnici. |
s-162
| Zvýšený tramvajový pás smí přejíždět jen v příčném směru, a to na místě k tomu přizpůsobeném. |
s-163
| Přitom nesmí tramvaj ohrozit ani omezit v jízdě. |
s-164
| Zde se konkretizují zvláštní okolnosti, za nichž lze vjet v podélném směru na tramvajový pás, dříve na tramvajové koleje, neboť dosavadní formulace ' jen je- li to nutné' byla příliš obecná. |
s-165
| Za vozidlem veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, je řidič jiného vozidla povinen zastavit vozidlo. |
s-166
| Jsou- li v zastávce vozidla dvě, je povinen zastavit za druhým vozidlem. |
s-167
| V jízdě smí řidič pokračovat teprve tehdy, neohrozí- li již cestující, kteří nastupují nebo vystupující. |
s-168
| To neplatí, zastavuje- li autobus, popřípadě trolejbus u okraje vozovky. |