Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttest
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Select a sentence

Showing 103 - 202 of 156 • previous

s-103 Diskuse a spory o předmětu marxistické sociologie ukazují zajímavý paradox.
s-104 K rezignaci na schopnost předvídat společenský vývoj dnes směřují snad všechny pozitivisticky orientované sociologické koncepce.
s-105 Ve známých postulátech typu nevyhodnocovat, nezanášet ideologické předsudky se pozitivistická sociologie dožaduje, aby postoj sociologa ke skutečnostem společenského života byl totožný s postojem přírodovědce ke skutečnostem v přírodě.
s-106 Cílem je empirické poznání údajně oproštěné od sympatie a antipatie k daným sociálním jevům.
s-107 Falešné představy, iluze a imaginarita se tu spojují s vědomým klamáním.
s-108 Tak empirismus bez hodnotících soudů stojí jako přízrak nad teoretickým hnutím buržoazní sociologie dvacátého století.
s-109 K rezignaci, pokud jde o schopnost předvídat společenský vývoj, však chtíc nechtíc směřuje i taková koncepce marxistické sociologie, která zužuje svůj předmět do hranic sociologických procedur a technik terénního sběru informací, do hranic sociologických výzkumů.
s-110 Argumentace takto pojaté konkrétní sociologie připouští v nejlepším případě užitečnost roviny sociotechnických aplikací.
s-111 Marxistická sociologie překračuje svou teoretickou funkcí hranice pragmatických úvah a přistupuje k řešení obecně teoretických otázek.
s-112 Není tedy především nebo dokonce jen nástrojem sociotechnické manipulace, ale usiluje o postižení společenských trendů, o objasnění příčin sociálních procesů, o nalezení a poznání funkcí mnoha proměnných, které se váží na sociální skutečnost.
s-113 Proto se v marxistické sociologii dožadujeme, aby i oborové sociologické teorie usilovaly o příčinné vysvětlování společenských jevů.
s-114 Dialektickomaterialistické pojetí společnosti je pro sociologii takovou platformou, která umožňuje tyto aspirace realizovat a odpovídat na otázky, na něž pozitivisticky orientovaná empirická sociologie odpovídat nemůže.
s-115 Sovětský sociolog * Zdravomyslov, když analyzuje teoretickou funkci marxistické sociologie, připomíná, že žádná teorie společnosti dnes nezačíná na čisté, nepopsané stránce.
s-116 Sociologie si osvojuje určité kvantum vědomostí získaných a vypracovaných již dříve a díky této skutečnosti se dostává do určitého vztahu k těm tradicím a teoretickým směrům, které byly formulovány v minulosti.
s-117 Proto vytvoření nové teoretické koncepce není nikdy výsledkem poznaného souhrnu faktů.
s-118 Naopak.
s-119 Fakty a problémy jsou zpravidla studovány z hlediska již dříve vytvořených tradic a z hlediska určitých názorů, pojmů a vědecké doktríny.
s-120 Zdravomyslov správně ukazuje, že hlavním momentem jakékoli teoretické činnosti je objasňování a podstatou jakéhokoli objasňování je vlastně určování vztahu mezi novými fakty a již dříve získanými teoretickými vědomostmi.
s-121 Objasňovat znamená odhalovat kauzální souvislosti zkoumaného procesu nebo jevu, formulovat tendence a zákonitosti společenského vývoje, usilovat o teoretickou syntézu a globalitu.
s-122 Proces objasňování nových faktů a problémů vede ke vzniku čtyř základních situací.
s-123 Nové fakty mohou být objasňovány v rámci již existujícího systému pojmů.
s-124 Popis a objasňování nových faktů vyžaduje zavedení nových termínů a pojmů.
s-125 Vzniká tedy otázka, jaký je vztah těchto termínů a pojmů k termínům a pojmům dosud používaným.
s-126 Nové fakty a problémy vyžadují, aby k jejich objasnění byla vytvořena speciální teorie, která přesahuje terminologické a smyslové hranice systémů pojmů vzniklých v minulosti.
s-127 Vzniká tu možnost určitého konfliktu mezi starými a novými teoretickými představami, i když nové teoretické schéma nemusí být v rozporu s výchozími principy minulého systému názorů.
s-128 Nové fakty a nové problémy vyžadují, aby výchozí principy minulého systému názorů byly zásadním způsobem revidovány.
s-129 Proces objasňování tedy může rozvíjet poznání v rámci existujícího systému teoretických konstrukcí, může tento systém obohacovat a rozvíjet.
s-130 Může však také vést k vytvoření nových teoretických přístupů.
s-131 Diskuse o předmětu sociologie zřejmě odhalila nedostatečnost čistě filozofického přístupu ne snad proto, že by byl principiálně nesprávný, ale proto, že se v něm projevuje tendence utopit specifické sociální procesy ve všeobecných úvahách.
s-132 V této souvislosti nevyhnutelně vzniká i otázka správného způsobu objasňování nebo chápání těchto procesů.
s-133 Chápání může být považováno jednak za způsob zahrnutí zvláštního do obecného, jednak za vyčlenění specifických rysů, což je především spojeno s analytickým přístupem ke skutečnosti.
s-134 Základním komponentem deskriptivně poznávací funkce je popis.
s-135 Sociotechnická funkce je spojena především s expertizní činností.
s-136 Základním komponentem teoretické funkce je analýza a prognóza, která je nemyslitelná bez odhalení specifika zkoumaného jevu a procesu a bez určení spojitosti daného jevu a procesu s širším okruhem působících zákonitostí, s dynamikou vnitřních tendencí vývoje daného jevu a procesu.
s-137 Marxistická sociologie se vlastně zařazuje mezi humanistické společenské jevy svou teoretickou funkcí, která je výsledným momentem sociologické práce.
s-138 Nikdy se však asi nestane disciplínou, která by byla pěstována jen jako klasická akademická teorie.
s-139 Své teoretické ambice může marxistická sociologie realizovat jen v úzkém spojení s dialektickým a historickým materialismem a vědeckým komunismem.
s-140 Marxistická sociologie je teoretickou a aplikovanou disciplínou.
s-141 Její síla není v konjunkturálnosti potřeb okamžiku.
s-142 Je ve schopnosti sloužit potřebám revolučních přeměn společnosti v analogii s reálným historickým vývojem vlastního národa a veškerého lidstva, ve schopnosti teoreticky uchopit makroproblémy i mikroproblémy života naší společnosti a poskytnout návod k jejich praktickému řešení.
s-143 Uvažujeme- li o vzájemném vztahu sociologie a ideologie, považujeme dvě skutečnosti za výchozí.
s-144 V dnešním třídně rozděleném světě neexistuje žádná čistá, na ideologickém boji nezávislá sociologie.
s-145 Každý ze sociologických směrů je vždy tak či onak spojen s tou či onou ideologií.
s-146 Sociologie není spojena s nějakou abstraktní ideologií vůbec.
s-147 Ideologie vůbec neexistuje.
s-148 Ideologie je zcela konkrétní, odráží zájmy, cíle a snahy těch či oněch sociálních skupin a také své zcela konkrétní formy.
s-149 Aniž bychom považovali levicově orientovaného * Gouldnera za marxistického autora, těžko nalezneme v sociologické literatuře v této souvislosti přesvědčivější stať, než je jeho Anti-minotaur, Mýtus o sociologii, která nehodnotí.
s-150 Je pojednáním o mýtu, který se vytvořil okolo nádherného minotaura jménem Max, přesněji, jak říká Gouldner, Max Weber.
s-151 Tento mýtus tkví v tom, že sociologie by mohla a měla být bez hodnot.
s-152 Doupě tohoto minotaura, ačkoli je dosažitelné pouze cestou bludiště logiky a navštívilo je pouze několik lidí, kteří se nikdy nevrátili, považují stále ještě mnozí sociologové za posvátné místo.
s-153 S postupem svého dospívání se sociologové cítí nuceni odebrat se na pouť k tomuto místu a prokázat svou úctu problému vztahu mezi hodnotami a sociologií.
s-154 Na jiném místě, říká Gouldner.
s-155 Koneckonců nemůžeme vyvrátit existenci minotaurů, o nichž si lidé myslí, že jsou posvátní právě proto, že, jsouce napůl člověkem a napůl býkem, jsou tak neskuteční.
s-156 Je třeba si uvědomit, že víra v není ani tak příliš nepravdivá, jako je absurdní.

Text viewDownload CoNNL-U