Sentence view Universal Dependencies - Czech - PDT Language Czech Project PDT Corpus Part train Annotation Zeman, Daniel; Hajič, Jan
Text: Transcription Written form - Colors
K Popperově filozofii vědy
s-1
vesm9303-047-p1s1
vesm9303_047#1
K Popperově filozofii vědy
JAROSLAV FEDA
s-2
vesm9303-047-p2s1
vesm9303_047#2
JAROSLAV FEDA
Věda , důležitý produkt lidské společnosti , který ji současně výrazně ovlivňuje , se občas zamýšlí i sama nad sebou .
s-3
vesm9303-047-p3s1
vesm9303_047#3
Věda, důležitý produkt lidské společnosti, který ji současně výrazně ovlivňuje, se občas zamýšlí i sama nad sebou.
Příkladem takových úvah je Popperova kniha o logice vědeckého objevu .
s-4
vesm9303-047-p3s2
vesm9303_047#4
Příkladem takových úvah je Popperova kniha o logice vědeckého objevu.
Populárním se stal jeho zdánlivě paradoxní názor , že teorie jsou vědecké jen tehdy , jsou - li vyvratitelné ( Vesmír 70 , 65 - 67 , 1991 ; Vesmír 71 , 390 - 391 , 1992 ; Vesmír 72 , 105 - 108 , 1993 aj . ) .
s-5
vesm9303-047-p3s3
vesm9303_047#5
Populárním se stal jeho zdánlivě paradoxní názor, že teorie jsou vědecké jen tehdy, jsou-li vyvratitelné (Vesmír 70 , 65-67, 1991; Vesmír 71 , 390-391, 1992; Vesmír 72, 105-108, 1993 aj.).
Teorie vědy je jedním z klíčových témat filozofie 20 . století ( programový spis tzv . Vídeňského kruhu ' Vědecké pojetí světa ' z r . 1929 ) a Karl R . Popper ( nar . 28 . 7 . 1902 ve Vídni ) , od r . 1937 profesor na londýnské School of Economics , je jedním z jejích hlavních reprezentantů .
s-6
vesm9303-047-p4s1
vesm9303_047#6
Teorie vědy je jedním z klíčových témat filozofie 20. století (programový spis tzv. Vídeňského kruhu 'Vědecké pojetí světa' z r. 1929) a Karl R. Popper (nar. 28.7.1902 ve Vídni), od r. 1937 profesor na londýnské School of Economics, je jedním z jejích hlavních reprezentantů.
Jestliže následující poznámky vyznívají občas poněkud polemicky a jednostranně , je vhodné Popperovu filozofii , tzv . kritický racionalismus , zasadit v úvodu do širších souvislostí .
s-7
vesm9303-047-p5s1
vesm9303_047#7
Jestliže následující poznámky vyznívají občas poněkud polemicky a jednostranně, je vhodné Popperovu filozofii, tzv. kritický racionalismus, zasadit v úvodu do širších souvislostí.
Popperův myšlenkový vývoj lze sledovat od knihy ' Logika výzkumu ' ( 1935 ) , přes ' Otevřenou společnost a její nepřátele ' ( 1951 ) , ' Bídu historismu ( 1965 ) k ' Objektivnímu poznání ' ( 1972 ) .
s-8
vesm9303-047-p5s2
vesm9303_047#8
Popperův myšlenkový vývoj lze sledovat od knihy 'Logika výzkumu' (1935), přes 'Otevřenou společnost a její nepřátele' (1951), 'Bídu historismu (1965) k 'Objektivnímu poznání' (1972).
Z kritiky teorií , které postrádají vyvratitelnost , a jsou tedy nevědecké , dospívá ke kritice ideologií ( nelze je potvrdit ani vyvrátit , nejsou tedy vědecké ) a k požadavku na otevřenost společnosti , vyznačující se racionálními postupy a schopností učit se z chyb .
s-9
vesm9303-047-p5s3
vesm9303_047#9
Z kritiky teorií, které postrádají vyvratitelnost, a jsou tedy nevědecké, dospívá ke kritice ideologií (nelze je potvrdit ani vyvrátit, nejsou tedy vědecké) a k požadavku na otevřenost společnosti, vyznačující se racionálními postupy a schopností učit se z chyb.
Je patrné , že pro Poppera se teorie vědy stala východiskem k teorii efektivní organizace lidské společnosti .
s-10
vesm9303-047-p5s4
vesm9303_047#10
Je patrné, že pro Poppera se teorie vědy stala východiskem k teorii efektivní organizace lidské společnosti.
A to je vskutku klíčové téma 20 . století .
s-11
vesm9303-047-p5s5
vesm9303_047#11
A to je vskutku klíčové téma 20. století.
Popper nepřijímá obvyklé tvrzení , že teorie je vědecká , je - li koncipována jako empiricky ověřitelná , verifikovatelná .
s-12
vesm9303-047-p6s1
vesm9303_047#12
Popper nepřijímá obvyklé tvrzení, že teorie je vědecká, je-li koncipována jako empiricky ověřitelná, verifikovatelná.
Odmítá metodu indukce , tj . generalizaci jednotlivých empirických pozorování , jako základní metodu konstrukce vědeckých teorií .
s-13
vesm9303-047-p6s2
vesm9303_047#13
Odmítá metodu indukce, tj. generalizaci jednotlivých empirických pozorování, jako základní metodu konstrukce vědeckých teorií.
Známý se stal jeho výrok : ' Bez ohledu na to , kolik bílých labutí jsme pozorovali není oprávněný názor , že všechny labutě jsou bílé ' .
s-14
vesm9303-047-p6s3
vesm9303_047#14
Známý se stal jeho výrok: 'Bez ohledu na to, kolik bílých labutí jsme pozorovali není oprávněný názor, že všechny labutě jsou bílé'.
Je - li ovšem pozorovaná vlastnost definiční vlastností daného procesu , objektu apod . , Popperův argument zřejmě neplatí .
s-15
vesm9303-047-p7s1
vesm9303_047#15
Je-li ovšem pozorovaná vlastnost definiční vlastností daného procesu, objektu apod., Popperův argument zřejmě neplatí.
Pak má induktivní poznatek platnost absolutní .
s-16
vesm9303-047-p7s2
vesm9303_047#16
Pak má induktivní poznatek platnost absolutní.
Ve vědecké praxi neexistuje čistá indukce .
s-17
vesm9303-047-p8s1
vesm9303_047#17
Ve vědecké praxi neexistuje čistá indukce.
Vždy je kontaminována dedukcí .
s-18
vesm9303-047-p8s2
vesm9303_047#18
Vždy je kontaminována dedukcí.
Klasickým hromaděním indukcí je experimentování .
s-19
vesm9303-047-p8s3
vesm9303_047#19
Klasickým hromaděním indukcí je experimentování.
Každý experiment je spojen s jistou , třeba vágní teoretickou konstrukcí .
s-20
vesm9303-047-p8s4
vesm9303_047#20
Každý experiment je spojen s jistou, třeba vágní teoretickou konstrukcí.
Tak se ve vědě paralyzují nedostatky , které oba postupy mají , užívají - li se izolovaně .
s-21
vesm9303-047-p8s5
vesm9303_047#21
Tak se ve vědě paralyzují nedostatky, které oba postupy mají, užívají-li se izolovaně.
Stranou tohoto racionálního postupu ovšem zůstávají nechtěné ' experimenty ' , jako byl Flemingův objev penicilinu .
s-22
vesm9303-047-p8s6
vesm9303_047#22
Stranou tohoto racionálního postupu ovšem zůstávají nechtěné 'experimenty', jako byl Flemingův objev penicilinu.
Na místo indukce jako základního postupu , jak budovat vědecké teorie tak , že všechna jednotlivá tvrzení jsou ověřitelná , staví Popper metodu deduktivního zkoumání .
s-23
vesm9303-047-p9s1
vesm9303_047#23
Na místo indukce jako základního postupu, jak budovat vědecké teorie tak, že všechna jednotlivá tvrzení jsou ověřitelná, staví Popper metodu deduktivního zkoumání.
Je - li podle metody indukce správná ta teorie , která zobecňuje zkušenost ( jednotlivá experimentální pozorování ) , pak podle Poppera vědecká teorie musí umožnit predikci , která se může dostat do rozporu s experimenty ( zkušeností ) .
s-24
vesm9303-047-p9s2
vesm9303_047#24
Je-li podle metody indukce správná ta teorie, která zobecňuje zkušenost (jednotlivá experimentální pozorování), pak podle Poppera vědecká teorie musí umožnit predikci, která se může dostat do rozporu s experimenty (zkušeností).
Právě tato vlastnost každé teorie , být testovatelnou a vyvratitelnou , je definičním znakem tzv . empirických ( přírodních ) věd .
s-25
vesm9303-047-p9s3
vesm9303_047#25
Právě tato vlastnost každé teorie, být testovatelnou a vyvratitelnou, je definičním znakem tzv. empirických (přírodních) věd.
Jsou to tedy vědy tvořené hypotézami nebo systémy teorií testovatelných pozorováním a experimenty .
s-26
vesm9303-047-p9s4
vesm9303_047#26
Jsou to tedy vědy tvořené hypotézami nebo systémy teorií testovatelných pozorováním a experimenty.
Tím se liší od metafyzických systémů ( za metafyzický systém pokládá Popper i princip kauzality , protože není vyvratitelný - pro každou událost lze najít příčinné vysvětlení ) .
s-27
vesm9303-047-p9s5
vesm9303_047#27
Tím se liší od metafyzických systémů (za metafyzický systém pokládá Popper i princip kauzality, protože není vyvratitelný - pro každou událost lze najít příčinné vysvětlení).
Verifikace a falzifikace se tak v Popperově pojetí stávají asymetrické : univerzální tvrzení nelze odvodit z mnoha jednotlivých tvrzení , ale jediným tvrzením lze vyvrátit .
s-28
vesm9303-047-p10s1
vesm9303_047#28
Verifikace a falzifikace se tak v Popperově pojetí stávají asymetrické: univerzální tvrzení nelze odvodit z mnoha jednotlivých tvrzení, ale jediným tvrzením lze vyvrátit.
Je také patrné , že vyvratitelné jsou jen teorie , ne ( spolehlivé ) experimenty .
s-29
vesm9303-047-p10s2
vesm9303_047#29
Je také patrné, že vyvratitelné jsou jen teorie, ne (spolehlivé) experimenty.
Ty tvoří jakýsi zlatý fond vědy .
s-30
vesm9303-047-p10s3
vesm9303_047#30
Ty tvoří jakýsi zlatý fond vědy.
Teorie se tak stávají provizorii , dočasnými průvodci lidí přes pohyblivý písek jejich existence .
s-31
vesm9303-047-p10s4
vesm9303_047#31
Teorie se tak stávají provizorii, dočasnými průvodci lidí přes pohyblivý písek jejich existence.
Výborně to vystihuje Popper , když píše : ' Hrdá stavba vědeckých teorií jako by se tyčila nad bažinou jako budova na pilotách .
s-32
vesm9303-047-p11s1
vesm9303_047#32
Výborně to vystihuje Popper, když píše: 'Hrdá stavba vědeckých teorií jako by se tyčila nad bažinou jako budova na pilotách.
Piloty jsou zaberaněny shora dolů do bažiny , ne však až do nějaké přirozené nebo předem dané báze [ pozn . autora : odborně se takovým pilotám říká plovoucí piloty , na rozdíl od pilot opřených ] ;
s-33
vesm9303-047-p11s2
vesm9303_047#33
Piloty jsou zaberaněny shora dolů do bažiny, ne však až do nějaké přirozené nebo předem dané báze [pozn. autora: odborně se takovým pilotám říká plovoucí piloty, na rozdíl od pilot opřených];
a nepokoušíme - li se zaberanit naše piloty do hlubších vrstev , pak ne proto , že jsme dosáhli pevného podloží .
s-34
vesm9303-047-p11s3
vesm9303_047#34
a nepokoušíme-li se zaberanit naše piloty do hlubších vrstev, pak ne proto, že jsme dosáhli pevného podloží.
Jednoduše skončíme , uspokojuje - li nás , že jsou dostatečně pevné , aby nesly stavbu alespoň pro danou chvíli ' .
s-35
vesm9303-047-p11s4
vesm9303_047#35
Jednoduše skončíme, uspokojuje-li nás, že jsou dostatečně pevné, aby nesly stavbu alespoň pro danou chvíli'.
Každého asi napadne : jak vzniká věda , je - li metoda indukce zavržena ?
s-36
vesm9303-047-p12s1
vesm9303_047#36
Každého asi napadne: jak vzniká věda, je-li metoda indukce zavržena?
Podle Poppera neexistuje logický postup , jak dospět k novým myšlenkám .
s-37
vesm9303-047-p12s2
vesm9303_047#37
Podle Poppera neexistuje logický postup, jak dospět k novým myšlenkám.
Opírá se o autoritu Einsteinovu ( neexistuje logická cesta , jak objasnit vysoce univerzální zákony ) , o pojmy jako ' tvořivá intuice ' a ' iracionální element ' každého objevu .
s-38
vesm9303-047-p12s3
vesm9303_047#38
Opírá se o autoritu Einsteinovu (neexistuje logická cesta, jak objasnit vysoce univerzální zákony), o pojmy jako 'tvořivá intuice' a 'iracionální element' každého objevu.
Proč však kolem r . 1830 Rus Lobačevskij , Maďar Bolyai a Němec Gauss formulovali téměř současně ' neeuklidovskou ' geometrii ( Störig , 1991 , str . 462 ) ?
s-39
vesm9303-047-p12s4
vesm9303_047#39
Proč však kolem r. 1830 Rus Lobačevskij, Maďar Bolyai a Němec Gauss formulovali téměř současně 'neeuklidovskou' geometrii (Störig, 1991, str. 462)?
Proč Američané a Francouzi téměř současně objevili HIV ( Vesmír 71 , 412 , 1992 ) ?
s-40
vesm9303-047-p12s5
vesm9303_047#40
Proč Američané a Francouzi téměř současně objevili HIV (Vesmír 71 , 412, 1992)?
Robert K . Merton z Kolumbovské univerzity v New Yorku došel k závěru , že téměř všechny závažné poznatky se objevují více než jednou , samostatně a často i současně ( Gould , 1988 , str . 46 ) . . .
s-41
vesm9303-047-p12s6
vesm9303_047#41
Robert K. Merton z Kolumbovské univerzity v New Yorku došel k závěru, že téměř všechny závažné poznatky se objevují více než jednou, samostatně a často i současně (Gould, 1988, str. 46)...
Připusťme existenci jisté teorie a nezkoumejme její původ .
s-42
vesm9303-047-p13s1
vesm9303_047#42
Připusťme existenci jisté teorie a nezkoumejme její původ.
Aby se zjistila její věrohodnost , bude teorie podrobena Popperovu deduktivnímu testování , a může nevyhovět .
s-43
vesm9303-047-p13s2
vesm9303_047#43
Aby se zjistila její věrohodnost, bude teorie podrobena Popperovu deduktivnímu testování, a může nevyhovět.
Pak je nutno ji nahradit teorií jinou .
s-44
vesm9303-047-p13s3
vesm9303_047#44
Pak je nutno ji nahradit teorií jinou.
Ta bude zajisté především dbát na to , aby opravila předchozí teorii v tom singulárním pozorování , v kterém tato teorie neobstála .
s-45
vesm9303-047-p13s4
vesm9303_047#45
Ta bude zajisté především dbát na to, aby opravila předchozí teorii v tom singulárním pozorování, v kterém tato teorie neobstála.
Není to však aplikace principu indukce ?
s-46
vesm9303-047-p13s5
vesm9303_047#46
Není to však aplikace principu indukce?
Ve vědecké praxi se tak cestou zpětné vazby oba principy , indukce a dedukce , vzájemně kombinují .
s-47
vesm9303-047-p13s6
vesm9303_047#47
Ve vědecké praxi se tak cestou zpětné vazby oba principy, indukce a dedukce, vzájemně kombinují.
Každá nová empirická ( podle Popperovy terminologie ) teorie chce popsat nějaké nové zkušenosti v rámci jistých fyzikálních ( matematických ) představ ( to je indukce ) , a to s jistou vývojovou logikou .
s-48
vesm9303-047-p13s7
vesm9303_047#48
Každá nová empirická (podle Popperovy terminologie) teorie chce popsat nějaké nové zkušenosti v rámci jistých fyzikálních (matematických) představ (to je indukce), a to s jistou vývojovou logikou.
Současně s její formulací se nová teorie testuje ( a to je dedukce ) , např . pro limitní ( asymptotické ) podmínky vně výchozích zkušeností , atd .
s-49
vesm9303-047-p13s8
vesm9303_047#49
Současně s její formulací se nová teorie testuje (a to je dedukce), např. pro limitní (asymptotické) podmínky vně výchozích zkušeností, atd.
Andronikašvili názorně popisuje takový proces vzájemného ovlivňování teorie , která je impulsem pro experiment , a experimentu , vynucujícího zlepšení teorie při výzkumu vlastností kapalného hélia .
s-50
vesm9303-047-p14s1
vesm9303_047#50
Andronikašvili názorně popisuje takový proces vzájemného ovlivňování teorie, která je impulsem pro experiment, a experimentu, vynucujícího zlepšení teorie při výzkumu vlastností kapalného hélia.
Instruktivním je Watsonův popis objevování ( vždy jde o objevování , nikdy o objev ) dvojité spirály DNA , který má příchuť dokonalé autenticity .
s-51
vesm9303-047-p14s2
vesm9303_047#51
Instruktivním je Watsonův popis objevování (vždy jde o objevování, nikdy o objev) dvojité spirály DNA, který má příchuť dokonalé autenticity.
To jsou pěkné příklady toho , jak se dělá věda .
s-52
vesm9303-047-p14s3
vesm9303_047#52
To jsou pěkné příklady toho, jak se dělá věda.
Nejdůležitější pro novou myšlenku je patrně odvaha a schopnost vytrhnout se z běžného , zvykového , zkušenostního pohlížení na věci a procesy a podívat se na ně jinak , i za cenu lidského , občanského nebo vědeckého rizika ( jak blízko má toto ' vytržení ' k velkým uměleckým výkonům ! )
s-53
vesm9303-047-p15s1
vesm9303_047#53
Nejdůležitější pro novou myšlenku je patrně odvaha a schopnost vytrhnout se z běžného, zvykového, zkušenostního pohlížení na věci a procesy a podívat se na ně jinak, i za cenu lidského, občanského nebo vědeckého rizika (jak blízko má toto 'vytržení' k velkým uměleckým výkonům!)
Některá silně frekventovaná tvrzení jsou netestovatelná , např . tvrzení ' bůh existuje ' , a patří tedy podle Poppera mezi tvrzení metafyzická .
s-54
vesm9303-047-p16s1
vesm9303_047#54
Některá silně frekventovaná tvrzení jsou netestovatelná, např. tvrzení 'bůh existuje', a patří tedy podle Poppera mezi tvrzení metafyzická.
Tvrdí - li se , že ' bůh řídí lidské osudy ' , lze toto tvrzení testovat - a tak z metafyziky přejít do empirické vědy - specifikuje - li se jednoznačně obsah slova ' řídí ' , např . tak , že ' bůh vede lidi k bohabojnosti ' nebo že je ' trestá za zlé skutky ' .
s-55
vesm9303-047-p16s2
vesm9303_047#55
Tvrdí-li se, že 'bůh řídí lidské osudy', lze toto tvrzení testovat - a tak z metafyziky přejít do empirické vědy - specifikuje-li se jednoznačně obsah slova 'řídí', např. tak, že 'bůh vede lidi k bohabojnosti' nebo že je 'trestá za zlé skutky'.
Starověcí myslitelé tím , že tvrdili , že bozi možná jsou , možná nejsou , ale v každém případě do lidského osudu nezasahují , potvrzovali metafyzický statut náboženství .
s-56
vesm9303-047-p16s3
vesm9303_047#56
Starověcí myslitelé tím, že tvrdili, že bozi možná jsou, možná nejsou, ale v každém případě do lidského osudu nezasahují, potvrzovali metafyzický statut náboženství.
Podobně nelze testovat tvrzení , že pyramidy jsou svědectvím pozemského pobytu mimozemšťanů , apod .
s-57
vesm9303-047-p17s1
vesm9303_047#57
Podobně nelze testovat tvrzení, že pyramidy jsou svědectvím pozemského pobytu mimozemšťanů, apod.
To vše jsou tvrzení metafyzická , netestovatelná - stejně jako ideologie - a leží tedy mimo oblast empirických věd .
s-58
vesm9303-047-p17s2
vesm9303_047#58
To vše jsou tvrzení metafyzická, netestovatelná - stejně jako ideologie - a leží tedy mimo oblast empirických věd.
Vědecké poznání však není pouhým hromaděním informací , ale tvoří z nich informační struktury .
s-59
vesm9303-047-p18s1
vesm9303_047#59
Vědecké poznání však není pouhým hromaděním informací, ale tvoří z nich informační struktury.
Pojmy jako testovatelnost a vyvratitelnost předpokládají deterministické systémy .
s-60
vesm9303-047-p18s2
vesm9303_047#60
Pojmy jako testovatelnost a vyvratitelnost předpokládají deterministické systémy.
Je známo , že i v rámci empirické vědy existují procesy a systémy , které se mohou za jistých podmínek stát singulárními , kdy bifurkují nebo i kolabují .
s-61
vesm9303-047-p18s3
vesm9303_047#61
Je známo, že i v rámci empirické vědy existují procesy a systémy, které se mohou za jistých podmínek stát singulárními, kdy bifurkují nebo i kolabují.
Predikovat lze pak jen stav , nikoliv průběh .
s-62
vesm9303-047-p18s4
vesm9303_047#62
Predikovat lze pak jen stav, nikoliv průběh.
Pokládat svět lidí za výlučnou doménu empirických věd je stejně redukcionistické jako odmítnout empirické vědy proto , že v něčem nemohou nahradit metafyzické systémy .
s-63
vesm9303-047-p19s1
vesm9303_047#63
Pokládat svět lidí za výlučnou doménu empirických věd je stejně redukcionistické jako odmítnout empirické vědy proto, že v něčem nemohou nahradit metafyzické systémy.
Systematicky , ale s větší frekvencí v současnosti , se zveřejňují nevědecká tvrzení , která se tváří jako testovatelná , jejichž testování však buď nebývá objektivní ( pokusy prý vyžadují víru zúčastněných a často se prý nedaří ze subjektivních důvodů atp . ) nebo se záměrně odmítá a maří , aby se ( mimo jiné ) zakryly podvrhy .
s-64
vesm9303-047-p20s1
vesm9303_047#64
Systematicky, ale s větší frekvencí v současnosti, se zveřejňují nevědecká tvrzení, která se tváří jako testovatelná, jejichž testování však buď nebývá objektivní (pokusy prý vyžadují víru zúčastněných a často se prý nedaří ze subjektivních důvodů atp.) nebo se záměrně odmítá a maří, aby se (mimo jiné) zakryly podvrhy.
Testovatelnost se předstírá , ale neprokazuje .
s-65
vesm9303-047-p20s2
vesm9303_047#65
Testovatelnost se předstírá, ale neprokazuje.
Tato tvrzení jsou tedy metafyzická , ve svůj prospěch však hledí využít prestiže empirické vědy tím , že se mimikrují jako vědecká , jako se v průmyslu zneužívá prestižní ochranné známky .
s-66
vesm9303-047-p20s3
vesm9303_047#66
Tato tvrzení jsou tedy metafyzická, ve svůj prospěch však hledí využít prestiže empirické vědy tím, že se mimikrují jako vědecká, jako se v průmyslu zneužívá prestižní ochranné známky.
Názorným příkladem takové manipulace je tzv . vědecký komunismus .
s-67
vesm9303-047-p20s4
vesm9303_047#67
Názorným příkladem takové manipulace je tzv. vědecký komunismus.
Převleky metafyziky a ideologie za vědu ovšem nejsou možné bez skálopevné víry , kterou jsou v lidech schopni probudit různí ti obchodníci s deštěm .
s-68
vesm9303-047-p21s1
vesm9303_047#68
Převleky metafyziky a ideologie za vědu ovšem nejsou možné bez skálopevné víry, kterou jsou v lidech schopni probudit různí ti obchodníci s deštěm.
Na potřebě iluzí u mnoha lidí , na jejich touze po tom být přesvědčován , že všechno je jiné a lepší , než se to jeví nepředpojatému rozumu , ostatně parazituje velký byznys a politika .
s-69
vesm9303-047-p21s2
vesm9303_047#69
Na potřebě iluzí u mnoha lidí, na jejich touze po tom být přesvědčován, že všechno je jiné a lepší, než se to jeví nepředpojatému rozumu, ostatně parazituje velký byznys a politika.
Sám Popper flirtuje s metafyzikou , když tvrdí : ' Vědecký objev je nemožný bez víry v myšlenky čistě spekulativní povahy . . . víry , která je zcela nepodložená z hlediska vědy , a je proto , do jisté míry , ' metafyzická ' .
s-70
vesm9303-047-p22s1
vesm9303_047#70
Sám Popper flirtuje s metafyzikou, když tvrdí: 'Vědecký objev je nemožný bez víry v myšlenky čistě spekulativní povahy... víry, která je zcela nepodložená z hlediska vědy, a je proto, do jisté míry, 'metafyzická'.
Studium spojovacích můstků mezi vědou a takovou metafyzikou by jistě zasluhovalo větší pozornost .
s-71
vesm9303-047-p23s1
vesm9303_047#71
Studium spojovacích můstků mezi vědou a takovou metafyzikou by jistě zasluhovalo větší pozornost.
Předchozí příklady se zdají svědčit o tom , že je - li vědecká oblast přesycena informacemi , stačí malý popud , aby v ní vykrystalizoval nový objev .
s-72
vesm9303-047-p23s2
vesm9303_047#72
Předchozí příklady se zdají svědčit o tom, že je-li vědecká oblast přesycena informacemi, stačí malý popud, aby v ní vykrystalizoval nový objev.
K takovému přesycení může docházet zcela zákonitě .
s-73
vesm9303-047-p23s3
vesm9303_047#73
K takovému přesycení může docházet zcela zákonitě.
V každém oboru jsou ' módní ' témata , která přitahují pozornost každé na svou pověst dbalé univerzity .
s-74
vesm9303-047-p23s4
vesm9303_047#74
V každém oboru jsou 'módní' témata, která přitahují pozornost každé na svou pověst dbalé univerzity.
A tak v pozadí objevu se zdá probleskovat racionálno , i když je lze obestřít mystifikacemi .
s-75
vesm9303-047-p23s5
vesm9303_047#75
A tak v pozadí objevu se zdá probleskovat racionálno, i když je lze obestřít mystifikacemi.
Představy o vzniku nových myšlenek asi nejsou silnou stránkou Popperových úvah .
s-76
vesm9303-047-p24s1
vesm9303_047#76
Představy o vzniku nových myšlenek asi nejsou silnou stránkou Popperových úvah.
Z nich snad pramení jeho nedoceňování zpětné vazby mezi teorií a experimentem ( zkušeností , pozorováním ) .
s-77
vesm9303-047-p24s2
vesm9303_047#77
Z nich snad pramení jeho nedoceňování zpětné vazby mezi teorií a experimentem (zkušeností, pozorováním).
A z jeho afinity k formálním vědám .
s-78
vesm9303-047-p24s3
vesm9303_047#78
A z jeho afinity k formálním vědám.
Věda je příliš živý a složitý organismus na to , aby se její části daly posuzovat mrtvé , bez vzájemné interakce .
s-79
vesm9303-047-p25s1
vesm9303_047#79
Věda je příliš živý a složitý organismus na to, aby se její části daly posuzovat mrtvé, bez vzájemné interakce.
Zjednodušené spekulativní úvahy nebývají pro hodnocení vědeckých systémů plodné .
s-80
vesm9303-047-p25s2
vesm9303_047#80
Zjednodušené spekulativní úvahy nebývají pro hodnocení vědeckých systémů plodné.
Teorie vědy ukazuje , jak zdánlivě odtažitý subjekt může být překvapivě aktuální pro lidskou společnost na konci 20 . století .
s-81
vesm9303-047-p26s1
vesm9303_047#81
Teorie vědy ukazuje, jak zdánlivě odtažitý subjekt může být překvapivě aktuální pro lidskou společnost na konci 20. století.
[82]
LITERATURA
s-82
vesm9303-047-p27s1
vesm9303_047#82
LITERATURA
Andronikašvili E . L . : Vzpomínky na kapalné hélium .
s-83
vesm9303-047-p28s1
vesm9303_047#83
Andronikašvili E. L.: Vzpomínky na kapalné hélium.
Mladá fronta , 400 str . , 1983 .
s-84
vesm9303-047-p28s2
vesm9303_047#84
Mladá fronta, 400 str., 1983.
Gould S . J . : Pandin palec .
s-85
vesm9303-047-p29s1
vesm9303_047#85
Gould S. J.: Pandin palec.
Mladá fronta , 352 str . , 1989 .
s-86
vesm9303-047-p29s2
vesm9303_047#86
Mladá fronta, 352 str., 1989.
Popper K . R . : The logic of scientific discovery .
s-87
vesm9303-047-p30s1
vesm9303_047#87
Popper K. R.: The logic of scientific discovery.
Hutchinson , Londýn , 480 str .
s-88
vesm9303-047-p30s2
vesm9303_047#88
Hutchinson, Londýn, 480 str.
( anglický překlad německého originálu Logik der Forschung , Vídeň , 1935 ) , 1959 .
s-89
vesm9303-047-p30s3
vesm9303_047#89
(anglický překlad německého originálu Logik der Forschung, Vídeň, 1935), 1959.
Störig H . J . : Malé dějiny filozofie .
s-90
vesm9303-047-p31s1
vesm9303_047#90
Störig H. J.: Malé dějiny filozofie.
Zvon , 512 str . , 1991 .
s-91
vesm9303-047-p31s2
vesm9303_047#91
Zvon, 512 str., 1991.
Edit as list • Text view • Dependency trees