Sentence view

Universal Dependencies - Czech - PDT

LanguageCzech
ProjectPDT
Corpus Parttrain
AnnotationZeman, Daniel; Hajič, Jan

Text: -


[1] tree
K Popperově filozofii vědy
s-1
vesm9303-047-p1s1
vesm9303_047#1
K Popperově filozofii vědy
[2] tree
JAROSLAV FEDA
s-2
vesm9303-047-p2s1
vesm9303_047#2
JAROSLAV FEDA
[3] tree
Věda, důležitý produkt lidské společnosti, který ji současně výrazně ovlivňuje, se občas zamýšlí i sama nad sebou.
s-3
vesm9303-047-p3s1
vesm9303_047#3
Věda, důležitý produkt lidské společnosti, který ji současně výrazně ovlivňuje, se občas zamýšlí i sama nad sebou.
[4] tree
Příkladem takových úvah je Popperova kniha o logice vědeckého objevu.
s-4
vesm9303-047-p3s2
vesm9303_047#4
Příkladem takových úvah je Popperova kniha o logice vědeckého objevu.
[5] tree
Populárním se stal jeho zdánlivě paradoxní názor, že teorie jsou vědecké jen tehdy, jsou-li vyvratitelné (Vesmír 70 , 65-67, 1991; Vesmír 71 , 390-391, 1992; Vesmír 72, 105-108, 1993 aj.).
s-5
vesm9303-047-p3s3
vesm9303_047#5
Populárním se stal jeho zdánlivě paradoxní názor, že teorie jsou vědecké jen tehdy, jsou-li vyvratitelné (Vesmír 70 , 65-67, 1991; Vesmír 71 , 390-391, 1992; Vesmír 72, 105-108, 1993 aj.).
[6] tree
Teorie vědy je jedním z klíčových témat filozofie 20. století (programový spis tzv. Vídeňského kruhu 'Vědecké pojetí světa' z r. 1929) a Karl R. Popper (nar. 28.7.1902 ve Vídni), od r. 1937 profesor na londýnské School of Economics, je jedním z jejích hlavních reprezentantů.
s-6
vesm9303-047-p4s1
vesm9303_047#6
Teorie vědy je jedním z klíčových témat filozofie 20. století (programový spis tzv. Vídeňského kruhu 'Vědecké pojetí světa' z r. 1929) a Karl R. Popper (nar. 28.7.1902 ve Vídni), od r. 1937 profesor na londýnské School of Economics, je jedním z jejích hlavních reprezentantů.
[7] tree
Jestliže následující poznámky vyznívají občas poněkud polemicky a jednostranně, je vhodné Popperovu filozofii, tzv. kritický racionalismus, zasadit v úvodu do širších souvislostí.
s-7
vesm9303-047-p5s1
vesm9303_047#7
Jestliže následující poznámky vyznívají občas poněkud polemicky a jednostranně, je vhodné Popperovu filozofii, tzv. kritický racionalismus, zasadit v úvodu do širších souvislostí.
[8] tree
Popperův myšlenkový vývoj lze sledovat od knihy 'Logika výzkumu' (1935), přes 'Otevřenou společnost a její nepřátele' (1951), 'Bídu historismu (1965) k 'Objektivnímu poznání' (1972).
s-8
vesm9303-047-p5s2
vesm9303_047#8
Popperův myšlenkový vývoj lze sledovat od knihy 'Logika výzkumu' (1935), přes 'Otevřenou společnost a její nepřátele' (1951), 'Bídu historismu (1965) k 'Objektivnímu poznání' (1972).
[9] tree
Z kritiky teorií, které postrádají vyvratitelnost, a jsou tedy nevědecké, dospívá ke kritice ideologií (nelze je potvrdit ani vyvrátit, nejsou tedy vědecké) a k požadavku na otevřenost společnosti, vyznačující se racionálními postupy a schopností učit se z chyb.
s-9
vesm9303-047-p5s3
vesm9303_047#9
Z kritiky teorií, které postrádají vyvratitelnost, a jsou tedy nevědecké, dospívá ke kritice ideologií (nelze je potvrdit ani vyvrátit, nejsou tedy vědecké) a k požadavku na otevřenost společnosti, vyznačující se racionálními postupy a schopností učit se z chyb.
[10] tree
Je patrné, že pro Poppera se teorie vědy stala východiskem k teorii efektivní organizace lidské společnosti.
s-10
vesm9303-047-p5s4
vesm9303_047#10
Je patrné, že pro Poppera se teorie vědy stala východiskem k teorii efektivní organizace lidské společnosti.
[11] tree
A to je vskutku klíčové téma 20. století.
s-11
vesm9303-047-p5s5
vesm9303_047#11
A to je vskutku klíčové téma 20. století.
[12] tree
Popper nepřijímá obvyklé tvrzení, že teorie je vědecká, je-li koncipována jako empiricky ověřitelná, verifikovatelná.
s-12
vesm9303-047-p6s1
vesm9303_047#12
Popper nepřijímá obvyklé tvrzení, že teorie je vědecká, je-li koncipována jako empiricky ověřitelná, verifikovatelná.
[13] tree
Odmítá metodu indukce, tj. generalizaci jednotlivých empirických pozorování, jako základní metodu konstrukce vědeckých teorií.
s-13
vesm9303-047-p6s2
vesm9303_047#13
Odmítá metodu indukce, tj. generalizaci jednotlivých empirických pozorování, jako základní metodu konstrukce vědeckých teorií.
[14] tree
Známý se stal jeho výrok: 'Bez ohledu na to, kolik bílých labutí jsme pozorovali není oprávněný názor, že všechny labutě jsou bílé'.
s-14
vesm9303-047-p6s3
vesm9303_047#14
Známý se stal jeho výrok: 'Bez ohledu na to, kolik bílých labutí jsme pozorovali není oprávněný názor, že všechny labutě jsou bílé'.
[15] tree
Je-li ovšem pozorovaná vlastnost definiční vlastností daného procesu, objektu apod., Popperův argument zřejmě neplatí.
s-15
vesm9303-047-p7s1
vesm9303_047#15
Je-li ovšem pozorovaná vlastnost definiční vlastností daného procesu, objektu apod., Popperův argument zřejmě neplatí.
[16] tree
Pak induktivní poznatek platnost absolutní.
s-16
vesm9303-047-p7s2
vesm9303_047#16
Pak má induktivní poznatek platnost absolutní.
[17] tree
Ve vědecké praxi neexistuje čistá indukce.
s-17
vesm9303-047-p8s1
vesm9303_047#17
Ve vědecké praxi neexistuje čistá indukce.
[18] tree
Vždy je kontaminována dedukcí.
s-18
vesm9303-047-p8s2
vesm9303_047#18
Vždy je kontaminována dedukcí.
[19] tree
Klasickým hromaděním indukcí je experimentování.
s-19
vesm9303-047-p8s3
vesm9303_047#19
Klasickým hromaděním indukcí je experimentování.
[20] tree
Každý experiment je spojen s jistou, třeba vágní teoretickou konstrukcí.
s-20
vesm9303-047-p8s4
vesm9303_047#20
Každý experiment je spojen s jistou, třeba vágní teoretickou konstrukcí.
[21] tree
Tak se ve vědě paralyzují nedostatky, které oba postupy mají, užívají-li se izolovaně.
s-21
vesm9303-047-p8s5
vesm9303_047#21
Tak se ve vědě paralyzují nedostatky, které oba postupy mají, užívají-li se izolovaně.
[22] tree
Stranou tohoto racionálního postupu ovšem zůstávají nechtěné 'experimenty', jako byl Flemingův objev penicilinu.
s-22
vesm9303-047-p8s6
vesm9303_047#22
Stranou tohoto racionálního postupu ovšem zůstávají nechtěné 'experimenty', jako byl Flemingův objev penicilinu.
[23] tree
Na místo indukce jako základního postupu, jak budovat vědecké teorie tak, že všechna jednotlivá tvrzení jsou ověřitelná, staví Popper metodu deduktivního zkoumání.
s-23
vesm9303-047-p9s1
vesm9303_047#23
Na místo indukce jako základního postupu, jak budovat vědecké teorie tak, že všechna jednotlivá tvrzení jsou ověřitelná, staví Popper metodu deduktivního zkoumání.
[24] tree
Je-li podle metody indukce správná ta teorie, která zobecňuje zkušenost (jednotlivá experimentální pozorování), pak podle Poppera vědecká teorie musí umožnit predikci, která se může dostat do rozporu s experimenty (zkušeností).
s-24
vesm9303-047-p9s2
vesm9303_047#24
Je-li podle metody indukce správná ta teorie, která zobecňuje zkušenost (jednotlivá experimentální pozorování), pak podle Poppera vědecká teorie musí umožnit predikci, která se může dostat do rozporu s experimenty (zkušeností).
[25] tree
Právě tato vlastnost každé teorie, být testovatelnou a vyvratitelnou, je definičním znakem tzv. empirických (přírodních) věd.
s-25
vesm9303-047-p9s3
vesm9303_047#25
Právě tato vlastnost každé teorie, být testovatelnou a vyvratitelnou, je definičním znakem tzv. empirických (přírodních) věd.
[26] tree
Jsou to tedy vědy tvořené hypotézami nebo systémy teorií testovatelných pozorováním a experimenty.
s-26
vesm9303-047-p9s4
vesm9303_047#26
Jsou to tedy vědy tvořené hypotézami nebo systémy teorií testovatelných pozorováním a experimenty.
[27] tree
Tím se liší od metafyzických systémů (za metafyzický systém pokládá Popper i princip kauzality, protože není vyvratitelný - pro každou událost lze najít příčinné vysvětlení).
s-27
vesm9303-047-p9s5
vesm9303_047#27
Tím se liší od metafyzických systémů (za metafyzický systém pokládá Popper i princip kauzality, protože není vyvratitelný - pro každou událost lze najít příčinné vysvětlení).
[28] tree
Verifikace a falzifikace se tak v Popperově pojetí stávají asymetrické: univerzální tvrzení nelze odvodit z mnoha jednotlivých tvrzení, ale jediným tvrzením lze vyvrátit.
s-28
vesm9303-047-p10s1
vesm9303_047#28
Verifikace a falzifikace se tak v Popperově pojetí stávají asymetrické: univerzální tvrzení nelze odvodit z mnoha jednotlivých tvrzení, ale jediným tvrzením lze vyvrátit.
[29] tree
Je také patrné, že vyvratitelné jsou jen teorie, ne (spolehlivé) experimenty.
s-29
vesm9303-047-p10s2
vesm9303_047#29
Je také patrné, že vyvratitelné jsou jen teorie, ne (spolehlivé) experimenty.
[30] tree
Ty tvoří jakýsi zlatý fond vědy.
s-30
vesm9303-047-p10s3
vesm9303_047#30
Ty tvoří jakýsi zlatý fond vědy.
[31] tree
Teorie se tak stávají provizorii, dočasnými průvodci lidí přes pohyblivý písek jejich existence.
s-31
vesm9303-047-p10s4
vesm9303_047#31
Teorie se tak stávají provizorii, dočasnými průvodci lidí přes pohyblivý písek jejich existence.
[32] tree
Výborně to vystihuje Popper, když píše: 'Hrdá stavba vědeckých teorií jako by se tyčila nad bažinou jako budova na pilotách.
s-32
vesm9303-047-p11s1
vesm9303_047#32
Výborně to vystihuje Popper, když píše: 'Hrdá stavba vědeckých teorií jako by se tyčila nad bažinou jako budova na pilotách.
[33] tree
Piloty jsou zaberaněny shora dolů do bažiny, ne však do nějaké přirozené nebo předem dané báze [pozn. autora: odborně se takovým pilotám říká plovoucí piloty, na rozdíl od pilot opřených];
s-33
vesm9303-047-p11s2
vesm9303_047#33
Piloty jsou zaberaněny shora dolů do bažiny, ne však až do nějaké přirozené nebo předem dané báze [pozn. autora: odborně se takovým pilotám říká plovoucí piloty, na rozdíl od pilot opřených];
[34] tree
a nepokoušíme-li se zaberanit naše piloty do hlubších vrstev, pak ne proto, že jsme dosáhli pevného podloží.
s-34
vesm9303-047-p11s3
vesm9303_047#34
a nepokoušíme-li se zaberanit naše piloty do hlubších vrstev, pak ne proto, že jsme dosáhli pevného podloží.
[35] tree
Jednoduše skončíme, uspokojuje-li nás, že jsou dostatečně pevné, aby nesly stavbu alespoň pro danou chvíli'.
s-35
vesm9303-047-p11s4
vesm9303_047#35
Jednoduše skončíme, uspokojuje-li nás, že jsou dostatečně pevné, aby nesly stavbu alespoň pro danou chvíli'.
[36] tree
Každého asi napadne: jak vzniká věda, je-li metoda indukce zavržena?
s-36
vesm9303-047-p12s1
vesm9303_047#36
Každého asi napadne: jak vzniká věda, je-li metoda indukce zavržena?
[37] tree
Podle Poppera neexistuje logický postup, jak dospět k novým myšlenkám.
s-37
vesm9303-047-p12s2
vesm9303_047#37
Podle Poppera neexistuje logický postup, jak dospět k novým myšlenkám.
[38] tree
Opírá se o autoritu Einsteinovu (neexistuje logická cesta, jak objasnit vysoce univerzální zákony), o pojmy jako 'tvořivá intuice' a 'iracionální element' každého objevu.
s-38
vesm9303-047-p12s3
vesm9303_047#38
Opírá se o autoritu Einsteinovu (neexistuje logická cesta, jak objasnit vysoce univerzální zákony), o pojmy jako 'tvořivá intuice' a 'iracionální element' každého objevu.
[39] tree
Proč však kolem r. 1830 Rus Lobačevskij, Maďar Bolyai a Němec Gauss formulovali téměř současně 'neeuklidovskou' geometrii (Störig, 1991, str. 462)?
s-39
vesm9303-047-p12s4
vesm9303_047#39
Proč však kolem r. 1830 Rus Lobačevskij, Maďar Bolyai a Němec Gauss formulovali téměř současně 'neeuklidovskou' geometrii (Störig, 1991, str. 462)?
[40] tree
Proč Američané a Francouzi téměř současně objevili HIV (Vesmír 71 , 412, 1992)?
s-40
vesm9303-047-p12s5
vesm9303_047#40
Proč Američané a Francouzi téměř současně objevili HIV (Vesmír 71 , 412, 1992)?
[41] tree
Robert K. Merton z Kolumbovské univerzity v New Yorku došel k závěru, že téměř všechny závažné poznatky se objevují více než jednou, samostatně a často i současně (Gould, 1988, str. 46)...
s-41
vesm9303-047-p12s6
vesm9303_047#41
Robert K. Merton z Kolumbovské univerzity v New Yorku došel k závěru, že téměř všechny závažné poznatky se objevují více než jednou, samostatně a často i současně (Gould, 1988, str. 46)...
[42] tree
Připusťme existenci jisté teorie a nezkoumejme její původ.
s-42
vesm9303-047-p13s1
vesm9303_047#42
Připusťme existenci jisté teorie a nezkoumejme její původ.
[43] tree
Aby se zjistila její věrohodnost, bude teorie podrobena Popperovu deduktivnímu testování, a může nevyhovět.
s-43
vesm9303-047-p13s2
vesm9303_047#43
Aby se zjistila její věrohodnost, bude teorie podrobena Popperovu deduktivnímu testování, a může nevyhovět.
[44] tree
Pak je nutno ji nahradit teorií jinou.
s-44
vesm9303-047-p13s3
vesm9303_047#44
Pak je nutno ji nahradit teorií jinou.
[45] tree
Ta bude zajisté především dbát na to, aby opravila předchozí teorii v tom singulárním pozorování, v kterém tato teorie neobstála.
s-45
vesm9303-047-p13s4
vesm9303_047#45
Ta bude zajisté především dbát na to, aby opravila předchozí teorii v tom singulárním pozorování, v kterém tato teorie neobstála.
[46] tree
Není to však aplikace principu indukce?
s-46
vesm9303-047-p13s5
vesm9303_047#46
Není to však aplikace principu indukce?
[47] tree
Ve vědecké praxi se tak cestou zpětné vazby oba principy, indukce a dedukce, vzájemně kombinují.
s-47
vesm9303-047-p13s6
vesm9303_047#47
Ve vědecké praxi se tak cestou zpětné vazby oba principy, indukce a dedukce, vzájemně kombinují.
[48] tree
Každá nová empirická (podle Popperovy terminologie) teorie chce popsat nějaké nové zkušenosti v rámci jistých fyzikálních (matematických) představ (to je indukce), a to s jistou vývojovou logikou.
s-48
vesm9303-047-p13s7
vesm9303_047#48
Každá nová empirická (podle Popperovy terminologie) teorie chce popsat nějaké nové zkušenosti v rámci jistých fyzikálních (matematických) představ (to je indukce), a to s jistou vývojovou logikou.
[49] tree
Současně s její formulací se nová teorie testuje (a to je dedukce), např. pro limitní (asymptotické) podmínky vně výchozích zkušeností, atd.
s-49
vesm9303-047-p13s8
vesm9303_047#49
Současně s její formulací se nová teorie testuje (a to je dedukce), např. pro limitní (asymptotické) podmínky vně výchozích zkušeností, atd.
[50] tree
Andronikašvili názorně popisuje takový proces vzájemného ovlivňování teorie, která je impulsem pro experiment, a experimentu, vynucujícího zlepšení teorie při výzkumu vlastností kapalného hélia.
s-50
vesm9303-047-p14s1
vesm9303_047#50
Andronikašvili názorně popisuje takový proces vzájemného ovlivňování teorie, která je impulsem pro experiment, a experimentu, vynucujícího zlepšení teorie při výzkumu vlastností kapalného hélia.
[51] tree
Instruktivním je Watsonův popis objevování (vždy jde o objevování, nikdy o objev) dvojité spirály DNA, který příchuť dokonalé autenticity.
s-51
vesm9303-047-p14s2
vesm9303_047#51
Instruktivním je Watsonův popis objevování (vždy jde o objevování, nikdy o objev) dvojité spirály DNA, který má příchuť dokonalé autenticity.
[52] tree
To jsou pěkné příklady toho, jak se dělá věda.
s-52
vesm9303-047-p14s3
vesm9303_047#52
To jsou pěkné příklady toho, jak se dělá věda.
[53] tree
Nejdůležitější pro novou myšlenku je patrně odvaha a schopnost vytrhnout se z běžného, zvykového, zkušenostního pohlížení na věci a procesy a podívat se na jinak, i za cenu lidského, občanského nebo vědeckého rizika (jak blízko toto 'vytržení' k velkým uměleckým výkonům!)
s-53
vesm9303-047-p15s1
vesm9303_047#53
Nejdůležitější pro novou myšlenku je patrně odvaha a schopnost vytrhnout se z běžného, zvykového, zkušenostního pohlížení na věci a procesy a podívat se na ně jinak, i za cenu lidského, občanského nebo vědeckého rizika (jak blízko má toto 'vytržení' k velkým uměleckým výkonům!)
[54] tree
Některá silně frekventovaná tvrzení jsou netestovatelná, např. tvrzení 'bůh existuje', a patří tedy podle Poppera mezi tvrzení metafyzická.
s-54
vesm9303-047-p16s1
vesm9303_047#54
Některá silně frekventovaná tvrzení jsou netestovatelná, např. tvrzení 'bůh existuje', a patří tedy podle Poppera mezi tvrzení metafyzická.
[55] tree
Tvrdí-li se, že 'bůh řídí lidské osudy', lze toto tvrzení testovat - a tak z metafyziky přejít do empirické vědy - specifikuje-li se jednoznačně obsah slova 'řídí', např. tak, že 'bůh vede lidi k bohabojnosti' nebo že je 'trestá za zlé skutky'.
s-55
vesm9303-047-p16s2
vesm9303_047#55
Tvrdí-li se, že 'bůh řídí lidské osudy', lze toto tvrzení testovat - a tak z metafyziky přejít do empirické vědy - specifikuje-li se jednoznačně obsah slova 'řídí', např. tak, že 'bůh vede lidi k bohabojnosti' nebo že je 'trestá za zlé skutky'.
[56] tree
Starověcí myslitelé tím, že tvrdili, že bozi možná jsou, možná nejsou, ale v každém případě do lidského osudu nezasahují, potvrzovali metafyzický statut náboženství.
s-56
vesm9303-047-p16s3
vesm9303_047#56
Starověcí myslitelé tím, že tvrdili, že bozi možná jsou, možná nejsou, ale v každém případě do lidského osudu nezasahují, potvrzovali metafyzický statut náboženství.
[57] tree
Podobně nelze testovat tvrzení, že pyramidy jsou svědectvím pozemského pobytu mimozemšťanů, apod.
s-57
vesm9303-047-p17s1
vesm9303_047#57
Podobně nelze testovat tvrzení, že pyramidy jsou svědectvím pozemského pobytu mimozemšťanů, apod.
[58] tree
To vše jsou tvrzení metafyzická, netestovatelná - stejně jako ideologie - a leží tedy mimo oblast empirických věd.
s-58
vesm9303-047-p17s2
vesm9303_047#58
To vše jsou tvrzení metafyzická, netestovatelná - stejně jako ideologie - a leží tedy mimo oblast empirických věd.
[59] tree
Vědecké poznání však není pouhým hromaděním informací, ale tvoří z nich informační struktury.
s-59
vesm9303-047-p18s1
vesm9303_047#59
Vědecké poznání však není pouhým hromaděním informací, ale tvoří z nich informační struktury.
[60] tree
Pojmy jako testovatelnost a vyvratitelnost předpokládají deterministické systémy.
s-60
vesm9303-047-p18s2
vesm9303_047#60
Pojmy jako testovatelnost a vyvratitelnost předpokládají deterministické systémy.
[61] tree
Je známo, že i v rámci empirické vědy existují procesy a systémy, které se mohou za jistých podmínek stát singulárními, kdy bifurkují nebo i kolabují.
s-61
vesm9303-047-p18s3
vesm9303_047#61
Je známo, že i v rámci empirické vědy existují procesy a systémy, které se mohou za jistých podmínek stát singulárními, kdy bifurkují nebo i kolabují.
[62] tree
Predikovat lze pak jen stav, nikoliv průběh.
s-62
vesm9303-047-p18s4
vesm9303_047#62
Predikovat lze pak jen stav, nikoliv průběh.
[63] tree
Pokládat svět lidí za výlučnou doménu empirických věd je stejně redukcionistické jako odmítnout empirické vědy proto, že v něčem nemohou nahradit metafyzické systémy.
s-63
vesm9303-047-p19s1
vesm9303_047#63
Pokládat svět lidí za výlučnou doménu empirických věd je stejně redukcionistické jako odmítnout empirické vědy proto, že v něčem nemohou nahradit metafyzické systémy.
[64] tree
Systematicky, ale s větší frekvencí v současnosti, se zveřejňují nevědecká tvrzení, která se tváří jako testovatelná, jejichž testování však buď nebývá objektivní (pokusy prý vyžadují víru zúčastněných a často se prý nedaří ze subjektivních důvodů atp.) nebo se záměrně odmítá a maří, aby se (mimo jiné) zakryly podvrhy.
s-64
vesm9303-047-p20s1
vesm9303_047#64
Systematicky, ale s větší frekvencí v současnosti, se zveřejňují nevědecká tvrzení, která se tváří jako testovatelná, jejichž testování však buď nebývá objektivní (pokusy prý vyžadují víru zúčastněných a často se prý nedaří ze subjektivních důvodů atp.) nebo se záměrně odmítá a maří, aby se (mimo jiné) zakryly podvrhy.
[65] tree
Testovatelnost se předstírá, ale neprokazuje.
s-65
vesm9303-047-p20s2
vesm9303_047#65
Testovatelnost se předstírá, ale neprokazuje.
[66] tree
Tato tvrzení jsou tedy metafyzická, ve svůj prospěch však hledí využít prestiže empirické vědy tím, že se mimikrují jako vědecká, jako se v průmyslu zneužívá prestižní ochranné známky.
s-66
vesm9303-047-p20s3
vesm9303_047#66
Tato tvrzení jsou tedy metafyzická, ve svůj prospěch však hledí využít prestiže empirické vědy tím, že se mimikrují jako vědecká, jako se v průmyslu zneužívá prestižní ochranné známky.
[67] tree
Názorným příkladem takové manipulace je tzv. vědecký komunismus.
s-67
vesm9303-047-p20s4
vesm9303_047#67
Názorným příkladem takové manipulace je tzv. vědecký komunismus.
[68] tree
Převleky metafyziky a ideologie za vědu ovšem nejsou možné bez skálopevné víry, kterou jsou v lidech schopni probudit různí ti obchodníci s deštěm.
s-68
vesm9303-047-p21s1
vesm9303_047#68
Převleky metafyziky a ideologie za vědu ovšem nejsou možné bez skálopevné víry, kterou jsou v lidech schopni probudit různí ti obchodníci s deštěm.
[69] tree
Na potřebě iluzí u mnoha lidí, na jejich touze po tom být přesvědčován, že všechno je jiné a lepší, než se to jeví nepředpojatému rozumu, ostatně parazituje velký byznys a politika.
s-69
vesm9303-047-p21s2
vesm9303_047#69
Na potřebě iluzí u mnoha lidí, na jejich touze po tom být přesvědčován, že všechno je jiné a lepší, než se to jeví nepředpojatému rozumu, ostatně parazituje velký byznys a politika.
[70] tree
Sám Popper flirtuje s metafyzikou, když tvrdí: 'Vědecký objev je nemožný bez víry v myšlenky čistě spekulativní povahy... víry, která je zcela nepodložená z hlediska vědy, a je proto, do jisté míry, 'metafyzická'.
s-70
vesm9303-047-p22s1
vesm9303_047#70
Sám Popper flirtuje s metafyzikou, když tvrdí: 'Vědecký objev je nemožný bez víry v myšlenky čistě spekulativní povahy... víry, která je zcela nepodložená z hlediska vědy, a je proto, do jisté míry, 'metafyzická'.
[71] tree
Studium spojovacích můstků mezi vědou a takovou metafyzikou by jistě zasluhovalo větší pozornost.
s-71
vesm9303-047-p23s1
vesm9303_047#71
Studium spojovacích můstků mezi vědou a takovou metafyzikou by jistě zasluhovalo větší pozornost.
[72] tree
Předchozí příklady se zdají svědčit o tom, že je-li vědecká oblast přesycena informacemi, stačí malý popud, aby v vykrystalizoval nový objev.
s-72
vesm9303-047-p23s2
vesm9303_047#72
Předchozí příklady se zdají svědčit o tom, že je-li vědecká oblast přesycena informacemi, stačí malý popud, aby v ní vykrystalizoval nový objev.
[73] tree
K takovému přesycení může docházet zcela zákonitě.
s-73
vesm9303-047-p23s3
vesm9303_047#73
K takovému přesycení může docházet zcela zákonitě.
[74] tree
V každém oboru jsou 'módní' témata, která přitahují pozornost každé na svou pověst dbalé univerzity.
s-74
vesm9303-047-p23s4
vesm9303_047#74
V každém oboru jsou 'módní' témata, která přitahují pozornost každé na svou pověst dbalé univerzity.
[75] tree
A tak v pozadí objevu se zdá probleskovat racionálno, i když je lze obestřít mystifikacemi.
s-75
vesm9303-047-p23s5
vesm9303_047#75
A tak v pozadí objevu se zdá probleskovat racionálno, i když je lze obestřít mystifikacemi.
[76] tree
Představy o vzniku nových myšlenek asi nejsou silnou stránkou Popperových úvah.
s-76
vesm9303-047-p24s1
vesm9303_047#76
Představy o vzniku nových myšlenek asi nejsou silnou stránkou Popperových úvah.
[77] tree
Z nich snad pramení jeho nedoceňování zpětné vazby mezi teorií a experimentem (zkušeností, pozorováním).
s-77
vesm9303-047-p24s2
vesm9303_047#77
Z nich snad pramení jeho nedoceňování zpětné vazby mezi teorií a experimentem (zkušeností, pozorováním).
[78] tree
A z jeho afinity k formálním vědám.
s-78
vesm9303-047-p24s3
vesm9303_047#78
A z jeho afinity k formálním vědám.
[79] tree
Věda je příliš živý a složitý organismus na to, aby se její části daly posuzovat mrtvé, bez vzájemné interakce.
s-79
vesm9303-047-p25s1
vesm9303_047#79
Věda je příliš živý a složitý organismus na to, aby se její části daly posuzovat mrtvé, bez vzájemné interakce.
[80] tree
Zjednodušené spekulativní úvahy nebývají pro hodnocení vědeckých systémů plodné.
s-80
vesm9303-047-p25s2
vesm9303_047#80
Zjednodušené spekulativní úvahy nebývají pro hodnocení vědeckých systémů plodné.
[81] tree
Teorie vědy ukazuje, jak zdánlivě odtažitý subjekt může být překvapivě aktuální pro lidskou společnost na konci 20. století.
s-81
vesm9303-047-p26s1
vesm9303_047#81
Teorie vědy ukazuje, jak zdánlivě odtažitý subjekt může být překvapivě aktuální pro lidskou společnost na konci 20. století.
[82]
LITERATURA
s-82
vesm9303-047-p27s1
vesm9303_047#82
LITERATURA
[83] tree
Andronikašvili E. L.: Vzpomínky na kapalné hélium.
s-83
vesm9303-047-p28s1
vesm9303_047#83
Andronikašvili E. L.: Vzpomínky na kapalné hélium.
[84] tree
Mladá fronta, 400 str., 1983.
s-84
vesm9303-047-p28s2
vesm9303_047#84
Mladá fronta, 400 str., 1983.
[85] tree
Gould S. J.: Pandin palec.
s-85
vesm9303-047-p29s1
vesm9303_047#85
Gould S. J.: Pandin palec.
[86] tree
Mladá fronta, 352 str., 1989.
s-86
vesm9303-047-p29s2
vesm9303_047#86
Mladá fronta, 352 str., 1989.
[87] tree
Popper K. R.: The logic of scientific discovery.
s-87
vesm9303-047-p30s1
vesm9303_047#87
Popper K. R.: The logic of scientific discovery.
[88] tree
Hutchinson, Londýn, 480 str.
s-88
vesm9303-047-p30s2
vesm9303_047#88
Hutchinson, Londýn, 480 str.
[89] tree
(anglický překlad německého originálu Logik der Forschung, Vídeň, 1935), 1959.
s-89
vesm9303-047-p30s3
vesm9303_047#89
(anglický překlad německého originálu Logik der Forschung, Vídeň, 1935), 1959.
[90] tree
Störig H. J.: Malé dějiny filozofie.
s-90
vesm9303-047-p31s1
vesm9303_047#90
Störig H. J.: Malé dějiny filozofie.
[91] tree
Zvon, 512 str., 1991.
s-91
vesm9303-047-p31s2
vesm9303_047#91
Zvon, 512 str., 1991.

Edit as listText viewDependency trees