Sentence view Universal Dependencies - Czech - PDT Language Czech Project PDT Corpus Part train Annotation Zeman, Daniel; Hajič, Jan
Text: Transcription Written form - Colors
O MOCI MÝTU A DOBRÉM DOKTORU JOHÁNKOVI
s-1
vesm9303-040-p1s1
vesm9303_040#1
O MOCI MÝTU A DOBRÉM DOKTORU JOHÁNKOVI
* Záviš Kalandra kdysi z faktu , že všichni známe pohádky , ale ne každý zná jméno svého pradědečka , usuzoval , že mýtus je důležitější než historie .
s-2
vesm9303-040-p2s1
vesm9303_040#2
* Záviš Kalandra kdysi z faktu, že všichni známe pohádky, ale ne každý zná jméno svého pradědečka, usuzoval, že mýtus je důležitější než historie.
A skutečně řada dávných kultur pečlivě zaznamenávala svoji mytologii a nestarala se přitom o svoji historii .
s-3
vesm9303-040-p2s2
vesm9303_040#3
A skutečně řada dávných kultur pečlivě zaznamenávala svoji mytologii a nestarala se přitom o svoji historii.
Mýtus člověka vtahoval do společného světa postojů a hodnot a učil jej řádu .
s-4
vesm9303-040-p2s3
vesm9303_040#4
Mýtus člověka vtahoval do společného světa postojů a hodnot a učil jej řádu.
Happyendové schéma nebylo silnou stránkou tvůrců řecké mytologie ani sestavovatelů Starého zákona .
s-5
vesm9303-040-p2s4
vesm9303_040#5
Happyendové schéma nebylo silnou stránkou tvůrců řecké mytologie ani sestavovatelů Starého zákona.
Ti první ukazovali , co se stane s jedincem , který se vymkne přirozenému řádu , ti druzí ukazovali totéž na celé společnosti vyvolené k údělu nést zvláštní druh řádu .
s-6
vesm9303-040-p2s5
vesm9303_040#6
Ti první ukazovali, co se stane s jedincem, který se vymkne přirozenému řádu, ti druzí ukazovali totéž na celé společnosti vyvolené k údělu nést zvláštní druh řádu.
Historie poskytovala poučení , ale mýtus a později legenda vytvářela společenství .
s-7
vesm9303-040-p2s6
vesm9303_040#7
Historie poskytovala poučení, ale mýtus a později legenda vytvářela společenství.
Kvalita společenství založeného - dejme tomu , na Želvách Nindža - se přece jen liší od kvality společenství impregnovaného naukou všeslitovného Buddhy anebo spojeného legendou o sv .
s-8
vesm9303-040-p2s7
vesm9303_040#8
Kvalita společenství založeného - dejme tomu, na Želvách Nindža - se přece jen liší od kvality společenství impregnovaného naukou všeslitovného Buddhy anebo spojeného legendou o sv.
Janu Nepomuckém .
s-9
vesm9303-040-p2s8
vesm9303_040#9
Janu Nepomuckém.
Čím byl tento Jan pro naše dědy a čím se může stát pro nás ?
s-10
vesm9303-040-p2s9
vesm9303_040#10
Čím byl tento Jan pro naše dědy a čím se může stát pro nás?
* Především byl mučedníkem zpovědního tajemství , který neprozradil královnino tajemství a odmítl spolupracovat s vládní mocí .
s-11
vesm9303-040-p3s1
vesm9303_040#11
* Především byl mučedníkem zpovědního tajemství, který neprozradil královnino tajemství a odmítl spolupracovat s vládní mocí.
Byl však také světcem lustračním , přisoudíme - li tomuto slovu původní význam rituální očisty .
s-12
vesm9303-040-p3s2
vesm9303_040#12
Byl však také světcem lustračním, přisoudíme-li tomuto slovu původní význam rituální očisty.
Z barokní doby máme totiž doloženy případy , kdy lid nucený chodit ke zpovědi odříkal v kostele zpovědní zrcadlo , ale své skutečné hříchy sděloval na mostě Johánkovi .
s-13
vesm9303-040-p3s3
vesm9303_040#13
Z barokní doby máme totiž doloženy případy, kdy lid nucený chodit ke zpovědi odříkal v kostele zpovědní zrcadlo, ale své skutečné hříchy sděloval na mostě Johánkovi.
Může být větší důkaz důvěry : pro církev představoval obhájce mocenské pozice církve , což v těch dobách znělo lépe než dnes .
s-14
vesm9303-040-p3s4
vesm9303_040#14
Může být větší důkaz důvěry: pro církev představoval obhájce mocenské pozice církve, což v těch dobách znělo lépe než dnes.
V očích lidu byl vždy mužem slova drženého až k smrti , mužem cti , tedy mužem čestným .
s-15
vesm9303-040-p3s5
vesm9303_040#15
V očích lidu byl vždy mužem slova drženého až k smrti, mužem cti, tedy mužem čestným.
Tady je užitečné si uvědomit , že slovo ' čestný ' úzce souvisí se slovem ' šťastný ' , protože šťastný je ten , kdo má podíl neboli účast na dobrém údělu člověka .
s-16
vesm9303-040-p3s6
vesm9303_040#16
Tady je užitečné si uvědomit, že slovo 'čestný' úzce souvisí se slovem 'šťastný', protože šťastný je ten, kdo má podíl neboli účast na dobrém údělu člověka.
To není etymologická hříčka , to byl pro naše předky kus skutečného života .
s-17
vesm9303-040-p3s7
vesm9303_040#17
To není etymologická hříčka, to byl pro naše předky kus skutečného života.
Pobělohorské doby se svými zákony trhu a moci doléhaly na duši člověka nepoměrně tíživěji než jakákoliv radikální ekonomická reforma , a zůstat v té době slušným člověkem také znamenalo slyšet Janovo mlčení jako závazek .
s-18
vesm9303-040-p3s8
vesm9303_040#18
Pobělohorské doby se svými zákony trhu a moci doléhaly na duši člověka nepoměrně tíživěji než jakákoliv radikální ekonomická reforma, a zůstat v té době slušným člověkem také znamenalo slyšet Janovo mlčení jako závazek.
Kdyby po staletí na naše předky nepůsobil příklad světců , mohli bychom dnes být jenom národem vlčáků .
s-19
vesm9303-040-p3s9
vesm9303_040#19
Kdyby po staletí na naše předky nepůsobil příklad světců, mohli bychom dnes být jenom národem vlčáků.
* Jeden důležitý rys české povahy bychom snad mohli nazvat skrytým husitstvím .
s-20
vesm9303-040-p4s1
vesm9303_040#20
* Jeden důležitý rys české povahy bychom snad mohli nazvat skrytým husitstvím.
Je to touha po svatém životě kombinovaná s nechutí k vrchnosti a nedůvěrou k bohaté církvi .
s-21
vesm9303-040-p4s2
vesm9303_040#21
Je to touha po svatém životě kombinovaná s nechutí k vrchnosti a nedůvěrou k bohaté církvi.
Tento rys procitá vždy , když se církev začíná víc starat o svůj majetek než o své plačící .
s-22
vesm9303-040-p4s3
vesm9303_040#22
Tento rys procitá vždy, když se církev začíná víc starat o svůj majetek než o své plačící.
Skryté husitství můžeme v tomto národě vystopovat hluboko před Husem a dlouho po něm .
s-23
vesm9303-040-p4s4
vesm9303_040#23
Skryté husitství můžeme v tomto národě vystopovat hluboko před Husem a dlouho po něm.
Známe je i ze současnosti a charakteristicky se nejdřív objevuje u nižších katolických duchovních .
s-24
vesm9303-040-p4s5
vesm9303_040#24
Známe je i ze současnosti a charakteristicky se nejdřív objevuje u nižších katolických duchovních.
V kultu Jana Nepomuckého pozorujeme jakousi zvláštní dvojjedinost obou Janů .
s-25
vesm9303-040-p4s6
vesm9303_040#25
V kultu Jana Nepomuckého pozorujeme jakousi zvláštní dvojjedinost obou Janů.
Oba umírají svévolí vladaře .
s-26
vesm9303-040-p4s7
vesm9303_040#26
Oba umírají svévolí vladaře.
Jan Hus se opírá o moc královskou a končí v ohni , jeho současník Jan Nepomucký se opírá o církev a končí ve vodě .
s-27
vesm9303-040-p4s8
vesm9303_040#27
Jan Hus se opírá o moc královskou a končí v ohni, jeho současník Jan Nepomucký se opírá o církev a končí ve vodě.
Husova zdánlivá podoba se promítá do soch Nepomukových , ne proto , aby jeden kult byl nahrazen druhým , ale protože v očích lidu oba Janové splývají .
s-28
vesm9303-040-p4s9
vesm9303_040#28
Husova zdánlivá podoba se promítá do soch Nepomukových, ne proto, aby jeden kult byl nahrazen druhým, ale protože v očích lidu oba Janové splývají.
Svatořečení Nepomukovo není pletichou Habsburků ani jezuitskou intrikou , ale je lidem na církvi víceméně vyvzdorováno .
s-29
vesm9303-040-p4s10
vesm9303_040#29
Svatořečení Nepomukovo není pletichou Habsburků ani jezuitskou intrikou, ale je lidem na církvi víceméně vyvzdorováno.
Představuje rehabilitaci ' kacířského ' českého národa v očích katolické Evropy a připravuje národní obrození .
s-30
vesm9303-040-p4s11
vesm9303_040#30
Představuje rehabilitaci 'kacířského' českého národa v očích katolické Evropy a připravuje národní obrození.
V sochách Nepomukových se vrací duchovní postava Husova pročistěná utrpením minulých staletí .
s-31
vesm9303-040-p4s12
vesm9303_040#31
V sochách Nepomukových se vrací duchovní postava Husova pročistěná utrpením minulých staletí.
Skoro jsme v pokušení říci , že jedny z nejlepších ideálů ranného husitství vítězí skrze rekatolizaci , nikoli skrze reformaci .
s-32
vesm9303-040-p4s13
vesm9303_040#32
Skoro jsme v pokušení říci, že jedny z nejlepších ideálů ranného husitství vítězí skrze rekatolizaci, nikoli skrze reformaci.
* Po smrti Jana Nepomuckého vyschla Vltava tak , že ji nebylo nutné překračovat po mostě .
s-33
vesm9303-040-p5s1
vesm9303_040#33
* Po smrti Jana Nepomuckého vyschla Vltava tak, že ji nebylo nutné překračovat po mostě.
Mlynáři neměli práci a lidé mouku , takže lid pražský velice králi zazlíval Janovo umučení .
s-34
vesm9303-040-p5s2
vesm9303_040#34
Mlynáři neměli práci a lidé mouku, takže lid pražský velice králi zazlíval Janovo umučení.
V lidové pověře se Jan stal ochráncem mostu a pánem nad řekou .
s-35
vesm9303-040-p5s3
vesm9303_040#35
V lidové pověře se Jan stal ochráncem mostu a pánem nad řekou.
Obsadil tak uvolněnou niku po pohanském bohu zaplašeném křesťanskou zvěstí .
s-36
vesm9303-040-p5s4
vesm9303_040#36
Obsadil tak uvolněnou niku po pohanském bohu zaplašeném křesťanskou zvěstí.
Od dávných dob bývaly brody označeny kůlem či podobou strážce , který usmiřoval či odháněl nepřátelského boha řeky anebo přímo byl říčním démonem žádajícím za průjezd svým územím nějakou oběť .
s-37
vesm9303-040-p5s5
vesm9303_040#37
Od dávných dob bývaly brody označeny kůlem či podobou strážce, který usmiřoval či odháněl nepřátelského boha řeky anebo přímo byl říčním démonem žádajícím za průjezd svým územím nějakou oběť.
Mezi lidem byl znám jako vodník .
s-38
vesm9303-040-p5s6
vesm9303_040#38
Mezi lidem byl znám jako vodník.
Jan demonstroval svoji moc nad vodami - a tedy i nad vodníky - zázrakem vyschnutí , který mu , myslím , velice pomohl k celosvětové popularitě .
s-39
vesm9303-040-p5s7
vesm9303_040#39
Jan demonstroval svoji moc nad vodami - a tedy i nad vodníky - zázrakem vyschnutí, který mu, myslím, velice pomohl k celosvětové popularitě.
Každý most totiž potřeboval svého patrona , neboť - jak z folklóru známo - různé druhy vodníků odjakživa patřily mezi široce rozšířenou a těžko vypočitatelnou vodní chamraď . .
s-40
vesm9303-040-p5s8
vesm9303_040#40
Každý most totiž potřeboval svého patrona, neboť - jak z folklóru známo - různé druhy vodníků odjakživa patřily mezi široce rozšířenou a těžko vypočitatelnou vodní chamraď..
* Čím je pro nás dobrý doktor Johánek dnes ?
s-41
vesm9303-040-p6s1
vesm9303_040#41
* Čím je pro nás dobrý doktor Johánek dnes?
Patronem slušných a čestných , což znamená šťastných lidí , ochráncem čistoty vod nebo převlečeným Husem , jež se nenápadně vplížil do katolických řad ?
s-42
vesm9303-040-p6s2
vesm9303_040#42
Patronem slušných a čestných, což znamená šťastných lidí, ochráncem čistoty vod nebo převlečeným Husem, jež se nenápadně vplížil do katolických řad?
Povrchně moralistních odpovědí na tuto otázku si v roce 600 . výročí jeho umučení přečteme celou řadu , ale pravděpodobně nic neuslyšíme o události , která se přihodila r . 1389 , jen čtyři roky před Janovou smrtí .
s-43
vesm9303-040-p6s3
vesm9303_040#43
Povrchně moralistních odpovědí na tuto otázku si v roce 600. výročí jeho umučení přečteme celou řadu, ale pravděpodobně nic neuslyšíme o události, která se přihodila r. 1389, jen čtyři roky před Janovou smrtí.
Kněz nesoucí hostie byl tehdy udeřen několika kameny vrženými z pražského židovského města , takže se mu svátost oltářní rozsypala po zemi .
s-44
vesm9303-040-p6s4
vesm9303_040#44
Kněz nesoucí hostie byl tehdy udeřen několika kameny vrženými z pražského židovského města, takže se mu svátost oltářní rozsypala po zemi.
Následoval pogrom , při kterém došlo k hromadnému vyvraždění celého židovského města , z jehož 3000 obyvatel se zachránila jen nevelká skupina dětí .
s-45
vesm9303-040-p6s5
vesm9303_040#45
Následoval pogrom, při kterém došlo k hromadnému vyvraždění celého židovského města, z jehož 3000 obyvatel se zachránila jen nevelká skupina dětí.
Oběti byly ještě druhý den zaživa metány do plamenů .
s-46
vesm9303-040-p6s6
vesm9303_040#46
Oběti byly ještě druhý den zaživa metány do plamenů.
O mučedníky víry nebyla ve středověkém prostoru nikdy nouze a ve světle celého umučeného pražského židovského města se smrt jednoho spravedlivého na pražském mostě jeví jako tendenční , jednostranně zvýrazněná historka .
s-47
vesm9303-040-p6s7
vesm9303_040#47
O mučedníky víry nebyla ve středověkém prostoru nikdy nouze a ve světle celého umučeného pražského židovského města se smrt jednoho spravedlivého na pražském mostě jeví jako tendenční, jednostranně zvýrazněná historka.
Ale obě historie krutosti a bezpráví se od sebe zřejmě nedají oddělit .
s-48
vesm9303-040-p6s8
vesm9303_040#48
Ale obě historie krutosti a bezpráví se od sebe zřejmě nedají oddělit.
A tak chceme - li se dopracovat k nějakému poučení anebo ještě lépe vtažení do širšího společenství , měli bychom se ptát na budoucí charakter evropského prostoru .
s-49
vesm9303-040-p6s9
vesm9303_040#49
A tak chceme-li se dopracovat k nějakému poučení anebo ještě lépe vtažení do širšího společenství, měli bychom se ptát na budoucí charakter evropského prostoru.
Nestane - li se totiž místem smiřování a odpouštění , stane se jistě opět územím zvůle a kolébkou mučedníků .
s-50
vesm9303-040-p6s10
vesm9303_040#50
Nestane-li se totiž místem smiřování a odpouštění, stane se jistě opět územím zvůle a kolébkou mučedníků.
Václav Cílek
s-51
vesm9303-040-p7s1
vesm9303_040#51
Václav Cílek
Edit as list • Text view • Dependency trees