Sentence view

Universal Dependencies - Czech - PDT

LanguageCzech
ProjectPDT
Corpus Parttrain
AnnotationZeman, Daniel; Hajič, Jan

Text: -


[1] tree
O MOCI MÝTU A DOBRÉM DOKTORU JOHÁNKOVI
s-1
vesm9303-040-p1s1
vesm9303_040#1
O MOCI MÝTU A DOBRÉM DOKTORU JOHÁNKOVI
[2] tree
* Záviš Kalandra kdysi z faktu, že všichni známe pohádky, ale ne každý zná jméno svého pradědečka, usuzoval, že mýtus je důležitější než historie.
s-2
vesm9303-040-p2s1
vesm9303_040#2
* Záviš Kalandra kdysi z faktu, že všichni známe pohádky, ale ne každý zná jméno svého pradědečka, usuzoval, že mýtus je důležitější než historie.
[3] tree
A skutečně řada dávných kultur pečlivě zaznamenávala svoji mytologii a nestarala se přitom o svoji historii.
s-3
vesm9303-040-p2s2
vesm9303_040#3
A skutečně řada dávných kultur pečlivě zaznamenávala svoji mytologii a nestarala se přitom o svoji historii.
[4] tree
Mýtus člověka vtahoval do společného světa postojů a hodnot a učil jej řádu.
s-4
vesm9303-040-p2s3
vesm9303_040#4
Mýtus člověka vtahoval do společného světa postojů a hodnot a učil jej řádu.
[5] tree
Happyendové schéma nebylo silnou stránkou tvůrců řecké mytologie ani sestavovatelů Starého zákona.
s-5
vesm9303-040-p2s4
vesm9303_040#5
Happyendové schéma nebylo silnou stránkou tvůrců řecké mytologie ani sestavovatelů Starého zákona.
[6] tree
Ti první ukazovali, co se stane s jedincem, který se vymkne přirozenému řádu, ti druzí ukazovali totéž na celé společnosti vyvolené k údělu nést zvláštní druh řádu.
s-6
vesm9303-040-p2s5
vesm9303_040#6
Ti první ukazovali, co se stane s jedincem, který se vymkne přirozenému řádu, ti druzí ukazovali totéž na celé společnosti vyvolené k údělu nést zvláštní druh řádu.
[7] tree
Historie poskytovala poučení, ale mýtus a později legenda vytvářela společenství.
s-7
vesm9303-040-p2s6
vesm9303_040#7
Historie poskytovala poučení, ale mýtus a později legenda vytvářela společenství.
[8] tree
Kvalita společenství založeného - dejme tomu, na Želvách Nindža - se přece jen liší od kvality společenství impregnovaného naukou všeslitovného Buddhy anebo spojeného legendou o sv.
s-8
vesm9303-040-p2s7
vesm9303_040#8
Kvalita společenství založeného - dejme tomu, na Želvách Nindža - se přece jen liší od kvality společenství impregnovaného naukou všeslitovného Buddhy anebo spojeného legendou o sv.
[9] tree
Janu Nepomuckém.
s-9
vesm9303-040-p2s8
vesm9303_040#9
Janu Nepomuckém.
[10] tree
Čím byl tento Jan pro naše dědy a čím se může stát pro nás?
s-10
vesm9303-040-p2s9
vesm9303_040#10
Čím byl tento Jan pro naše dědy a čím se může stát pro nás?
[11] tree
* Především byl mučedníkem zpovědního tajemství, který neprozradil královnino tajemství a odmítl spolupracovat s vládní mocí.
s-11
vesm9303-040-p3s1
vesm9303_040#11
* Především byl mučedníkem zpovědního tajemství, který neprozradil královnino tajemství a odmítl spolupracovat s vládní mocí.
[12] tree
Byl však také světcem lustračním, přisoudíme-li tomuto slovu původní význam rituální očisty.
s-12
vesm9303-040-p3s2
vesm9303_040#12
Byl však také světcem lustračním, přisoudíme-li tomuto slovu původní význam rituální očisty.
[13] tree
Z barokní doby máme totiž doloženy případy, kdy lid nucený chodit ke zpovědi odříkal v kostele zpovědní zrcadlo, ale své skutečné hříchy sděloval na mostě Johánkovi.
s-13
vesm9303-040-p3s3
vesm9303_040#13
Z barokní doby máme totiž doloženy případy, kdy lid nucený chodit ke zpovědi odříkal v kostele zpovědní zrcadlo, ale své skutečné hříchy sděloval na mostě Johánkovi.
[14] tree
Může být větší důkaz důvěry: pro církev představoval obhájce mocenské pozice církve, což v těch dobách znělo lépe než dnes.
s-14
vesm9303-040-p3s4
vesm9303_040#14
Může být větší důkaz důvěry: pro církev představoval obhájce mocenské pozice církve, což v těch dobách znělo lépe než dnes.
[15] tree
V očích lidu byl vždy mužem slova drženého k smrti, mužem cti, tedy mužem čestným.
s-15
vesm9303-040-p3s5
vesm9303_040#15
V očích lidu byl vždy mužem slova drženého až k smrti, mužem cti, tedy mužem čestným.
[16] tree
Tady je užitečné si uvědomit, že slovo 'čestný' úzce souvisí se slovem 'šťastný', protože šťastný je ten, kdo podíl neboli účast na dobrém údělu člověka.
s-16
vesm9303-040-p3s6
vesm9303_040#16
Tady je užitečné si uvědomit, že slovo 'čestný' úzce souvisí se slovem 'šťastný', protože šťastný je ten, kdo má podíl neboli účast na dobrém údělu člověka.
[17] tree
To není etymologická hříčka, to byl pro naše předky kus skutečného života.
s-17
vesm9303-040-p3s7
vesm9303_040#17
To není etymologická hříčka, to byl pro naše předky kus skutečného života.
[18] tree
Pobělohorské doby se svými zákony trhu a moci doléhaly na duši člověka nepoměrně tíživěji než jakákoliv radikální ekonomická reforma, a zůstat v době slušným člověkem také znamenalo slyšet Janovo mlčení jako závazek.
s-18
vesm9303-040-p3s8
vesm9303_040#18
Pobělohorské doby se svými zákony trhu a moci doléhaly na duši člověka nepoměrně tíživěji než jakákoliv radikální ekonomická reforma, a zůstat v té době slušným člověkem také znamenalo slyšet Janovo mlčení jako závazek.
[19] tree
Kdyby po staletí na naše předky nepůsobil příklad světců, mohli bychom dnes být jenom národem vlčáků.
s-19
vesm9303-040-p3s9
vesm9303_040#19
Kdyby po staletí na naše předky nepůsobil příklad světců, mohli bychom dnes být jenom národem vlčáků.
[20] tree
* Jeden důležitý rys české povahy bychom snad mohli nazvat skrytým husitstvím.
s-20
vesm9303-040-p4s1
vesm9303_040#20
* Jeden důležitý rys české povahy bychom snad mohli nazvat skrytým husitstvím.
[21] tree
Je to touha po svatém životě kombinovaná s nechutí k vrchnosti a nedůvěrou k bohaté církvi.
s-21
vesm9303-040-p4s2
vesm9303_040#21
Je to touha po svatém životě kombinovaná s nechutí k vrchnosti a nedůvěrou k bohaté církvi.
[22] tree
Tento rys procitá vždy, když se církev začíná víc starat o svůj majetek než o své plačící.
s-22
vesm9303-040-p4s3
vesm9303_040#22
Tento rys procitá vždy, když se církev začíná víc starat o svůj majetek než o své plačící.
[23] tree
Skryté husitství můžeme v tomto národě vystopovat hluboko před Husem a dlouho po něm.
s-23
vesm9303-040-p4s4
vesm9303_040#23
Skryté husitství můžeme v tomto národě vystopovat hluboko před Husem a dlouho po něm.
[24] tree
Známe je i ze současnosti a charakteristicky se nejdřív objevuje u nižších katolických duchovních.
s-24
vesm9303-040-p4s5
vesm9303_040#24
Známe je i ze současnosti a charakteristicky se nejdřív objevuje u nižších katolických duchovních.
[25] tree
V kultu Jana Nepomuckého pozorujeme jakousi zvláštní dvojjedinost obou Janů.
s-25
vesm9303-040-p4s6
vesm9303_040#25
V kultu Jana Nepomuckého pozorujeme jakousi zvláštní dvojjedinost obou Janů.
[26] tree
Oba umírají svévolí vladaře.
s-26
vesm9303-040-p4s7
vesm9303_040#26
Oba umírají svévolí vladaře.
[27] tree
Jan Hus se opírá o moc královskou a končí v ohni, jeho současník Jan Nepomucký se opírá o církev a končí ve vodě.
s-27
vesm9303-040-p4s8
vesm9303_040#27
Jan Hus se opírá o moc královskou a končí v ohni, jeho současník Jan Nepomucký se opírá o církev a končí ve vodě.
[28] tree
Husova zdánlivá podoba se promítá do soch Nepomukových, ne proto, aby jeden kult byl nahrazen druhým, ale protože v očích lidu oba Janové splývají.
s-28
vesm9303-040-p4s9
vesm9303_040#28
Husova zdánlivá podoba se promítá do soch Nepomukových, ne proto, aby jeden kult byl nahrazen druhým, ale protože v očích lidu oba Janové splývají.
[29] tree
Svatořečení Nepomukovo není pletichou Habsburků ani jezuitskou intrikou, ale je lidem na církvi víceméně vyvzdorováno.
s-29
vesm9303-040-p4s10
vesm9303_040#29
Svatořečení Nepomukovo není pletichou Habsburků ani jezuitskou intrikou, ale je lidem na církvi víceméně vyvzdorováno.
[30] tree
Představuje rehabilitaci 'kacířského' českého národa v očích katolické Evropy a připravuje národní obrození.
s-30
vesm9303-040-p4s11
vesm9303_040#30
Představuje rehabilitaci 'kacířského' českého národa v očích katolické Evropy a připravuje národní obrození.
[31] tree
V sochách Nepomukových se vrací duchovní postava Husova pročistěná utrpením minulých staletí.
s-31
vesm9303-040-p4s12
vesm9303_040#31
V sochách Nepomukových se vrací duchovní postava Husova pročistěná utrpením minulých staletí.
[32] tree
Skoro jsme v pokušení říci, že jedny z nejlepších ideálů ranného husitství vítězí skrze rekatolizaci, nikoli skrze reformaci.
s-32
vesm9303-040-p4s13
vesm9303_040#32
Skoro jsme v pokušení říci, že jedny z nejlepších ideálů ranného husitství vítězí skrze rekatolizaci, nikoli skrze reformaci.
[33] tree
* Po smrti Jana Nepomuckého vyschla Vltava tak, že ji nebylo nutné překračovat po mostě.
s-33
vesm9303-040-p5s1
vesm9303_040#33
* Po smrti Jana Nepomuckého vyschla Vltava tak, že ji nebylo nutné překračovat po mostě.
[34] tree
Mlynáři neměli práci a lidé mouku, takže lid pražský velice králi zazlíval Janovo umučení.
s-34
vesm9303-040-p5s2
vesm9303_040#34
Mlynáři neměli práci a lidé mouku, takže lid pražský velice králi zazlíval Janovo umučení.
[35] tree
V lidové pověře se Jan stal ochráncem mostu a pánem nad řekou.
s-35
vesm9303-040-p5s3
vesm9303_040#35
V lidové pověře se Jan stal ochráncem mostu a pánem nad řekou.
[36] tree
Obsadil tak uvolněnou niku po pohanském bohu zaplašeném křesťanskou zvěstí.
s-36
vesm9303-040-p5s4
vesm9303_040#36
Obsadil tak uvolněnou niku po pohanském bohu zaplašeném křesťanskou zvěstí.
[37] tree
Od dávných dob bývaly brody označeny kůlem či podobou strážce, který usmiřoval či odháněl nepřátelského boha řeky anebo přímo byl říčním démonem žádajícím za průjezd svým územím nějakou oběť.
s-37
vesm9303-040-p5s5
vesm9303_040#37
Od dávných dob bývaly brody označeny kůlem či podobou strážce, který usmiřoval či odháněl nepřátelského boha řeky anebo přímo byl říčním démonem žádajícím za průjezd svým územím nějakou oběť.
[38] tree
Mezi lidem byl znám jako vodník.
s-38
vesm9303-040-p5s6
vesm9303_040#38
Mezi lidem byl znám jako vodník.
[39] tree
Jan demonstroval svoji moc nad vodami - a tedy i nad vodníky - zázrakem vyschnutí, který mu, myslím, velice pomohl k celosvětové popularitě.
s-39
vesm9303-040-p5s7
vesm9303_040#39
Jan demonstroval svoji moc nad vodami - a tedy i nad vodníky - zázrakem vyschnutí, který mu, myslím, velice pomohl k celosvětové popularitě.
[40] tree
Každý most totiž potřeboval svého patrona, neboť - jak z folklóru známo - různé druhy vodníků odjakživa patřily mezi široce rozšířenou a těžko vypočitatelnou vodní chamraď..
s-40
vesm9303-040-p5s8
vesm9303_040#40
Každý most totiž potřeboval svého patrona, neboť - jak z folklóru známo - různé druhy vodníků odjakživa patřily mezi široce rozšířenou a těžko vypočitatelnou vodní chamraď..
[41] tree
* Čím je pro nás dobrý doktor Johánek dnes?
s-41
vesm9303-040-p6s1
vesm9303_040#41
* Čím je pro nás dobrý doktor Johánek dnes?
[42] tree
Patronem slušných a čestných, což znamená šťastných lidí, ochráncem čistoty vod nebo převlečeným Husem, jež se nenápadně vplížil do katolických řad?
s-42
vesm9303-040-p6s2
vesm9303_040#42
Patronem slušných a čestných, což znamená šťastných lidí, ochráncem čistoty vod nebo převlečeným Husem, jež se nenápadně vplížil do katolických řad?
[43] tree
Povrchně moralistních odpovědí na tuto otázku si v roce 600. výročí jeho umučení přečteme celou řadu, ale pravděpodobně nic neuslyšíme o události, která se přihodila r. 1389, jen čtyři roky před Janovou smrtí.
s-43
vesm9303-040-p6s3
vesm9303_040#43
Povrchně moralistních odpovědí na tuto otázku si v roce 600. výročí jeho umučení přečteme celou řadu, ale pravděpodobně nic neuslyšíme o události, která se přihodila r. 1389, jen čtyři roky před Janovou smrtí.
[44] tree
Kněz nesoucí hostie byl tehdy udeřen několika kameny vrženými z pražského židovského města, takže se mu svátost oltářní rozsypala po zemi.
s-44
vesm9303-040-p6s4
vesm9303_040#44
Kněz nesoucí hostie byl tehdy udeřen několika kameny vrženými z pražského židovského města, takže se mu svátost oltářní rozsypala po zemi.
[45] tree
Následoval pogrom, při kterém došlo k hromadnému vyvraždění celého židovského města, z jehož 3000 obyvatel se zachránila jen nevelká skupina dětí.
s-45
vesm9303-040-p6s5
vesm9303_040#45
Následoval pogrom, při kterém došlo k hromadnému vyvraždění celého židovského města, z jehož 3000 obyvatel se zachránila jen nevelká skupina dětí.
[46] tree
Oběti byly ještě druhý den zaživa metány do plamenů.
s-46
vesm9303-040-p6s6
vesm9303_040#46
Oběti byly ještě druhý den zaživa metány do plamenů.
[47] tree
O mučedníky víry nebyla ve středověkém prostoru nikdy nouze a ve světle celého umučeného pražského židovského města se smrt jednoho spravedlivého na pražském mostě jeví jako tendenční, jednostranně zvýrazněná historka.
s-47
vesm9303-040-p6s7
vesm9303_040#47
O mučedníky víry nebyla ve středověkém prostoru nikdy nouze a ve světle celého umučeného pražského židovského města se smrt jednoho spravedlivého na pražském mostě jeví jako tendenční, jednostranně zvýrazněná historka.
[48] tree
Ale obě historie krutosti a bezpráví se od sebe zřejmě nedají oddělit.
s-48
vesm9303-040-p6s8
vesm9303_040#48
Ale obě historie krutosti a bezpráví se od sebe zřejmě nedají oddělit.
[49] tree
A tak chceme-li se dopracovat k nějakému poučení anebo ještě lépe vtažení do širšího společenství, měli bychom se ptát na budoucí charakter evropského prostoru.
s-49
vesm9303-040-p6s9
vesm9303_040#49
A tak chceme-li se dopracovat k nějakému poučení anebo ještě lépe vtažení do širšího společenství, měli bychom se ptát na budoucí charakter evropského prostoru.
[50] tree
Nestane-li se totiž místem smiřování a odpouštění, stane se jistě opět územím zvůle a kolébkou mučedníků.
s-50
vesm9303-040-p6s10
vesm9303_040#50
Nestane-li se totiž místem smiřování a odpouštění, stane se jistě opět územím zvůle a kolébkou mučedníků.
[51] tree
Václav Cílek
s-51
vesm9303-040-p7s1
vesm9303_040#51
Václav Cílek

Edit as listText viewDependency trees