Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 101 - 200 of 189 • previous


[1] tree
Po překonání počátečních obtíží v první etapě povinné výuky astronomie v letech # - # , kdy nebyl dostatek kvalifikovaných učitelů astronomie a nebyla propracována metodika výuky, se od poloviny šedesátých let soustavně zvyšovala úroveň vyučování spojená se zavedením nových učebních osnov a nové učebnice v roce # .
s-101
s64w-s101
s64w#101
Po překonání počátečních obtíží v první etapě povinné výuky astronomie v letech # - # , kdy nebyl dostatek kvalifikovaných učitelů astronomie a nebyla propracována metodika výuky, se od poloviny šedesátých let soustavně zvyšovala úroveň vyučování spojená se zavedením nových učebních osnov a nové učebnice v roce # .
[2] tree
Ve výuce se stále více uplatňují matematické a fyzikální podklady a astronomie zaujala pevné místo mezi ostatními předměty.
s-102
s64w-s102
s64w#102
Ve výuce se stále více uplatňují matematické a fyzikální podklady a astronomie zaujala pevné místo mezi ostatními předměty.
[3] tree
Současně se rozrůstala materiální základna pro vyučování astronomie.
s-103
s64w-s103
s64w#103
Současně se rozrůstala materiální základna pro vyučování astronomie.
[4] tree
Počet učitelů se složenou doplňující státní zkouškou z astronomie dosáhl pro celou NDR počtu # , školních, popřípadě lidových hvězdáren sloužících pro účely výuky je dnes # , k tomu je nutno připočítat # malých planetárií, * než polovina těchto zařízení byla vybudována po roce # , často brigádnicky s velkým nadšením a velkou obětavostí, například při stavbě Bůrgelovy školní a lidové hvězdárny v Hartě se odpracovalo brigádnicky # hodin, přitom sám dnešní ředitel observatoře Busch na svém kontě # hodin brigádnické manuální práce konané při zaměstnání a bez nároku na odměnu.
s-104
s64w-s104
s64w#104
Počet učitelů se složenou doplňující státní zkouškou z astronomie dosáhl pro celou NDR počtu # , školních, popřípadě lidových hvězdáren sloužících pro účely výuky je dnes # , k tomu je nutno připočítat # malých planetárií, * než polovina těchto zařízení byla vybudována po roce # , často brigádnicky s velkým nadšením a velkou obětavostí, například při stavbě Bůrgelovy školní a lidové hvězdárny v Hartě se odpracovalo brigádnicky # hodin, přitom sám dnešní ředitel observatoře Busch má na svém kontě # hodin brigádnické manuální práce konané při zaměstnání a bez nároku na odměnu.
[5] tree
Statistika provedená na užším výběru školních hvězdáren v NDR poskytuje zajímavá čísla.
s-105
s64w-s105
s64w#105
Statistika provedená na užším výběru školních hvězdáren v NDR poskytuje zajímavá čísla.
[6] tree
# observatoří jednu nebo více kopulí, pozorovatelnu s odsuvnou střechou, učebnu nebo přednáškový sál, na * se koná i vědecká práce, při * existují pracovní zájmové kroužky astronomie a astronautiky.
s-106
s64w-s106
s64w#106
# observatoří má jednu nebo více kopulí, pozorovatelnu s odsuvnou střechou, učebnu nebo přednáškový sál, na * se koná i vědecká práce, při * existují pracovní zájmové kroužky astronomie a astronautiky.
[7] tree
Obvykle se hvězdárna stará o výuku na několika školách v okolí.
s-107
s64w-s107
s64w#107
Obvykle se hvězdárna stará o výuku na několika školách v okolí.
[8] tree
- li observatoř učebnu, probíhají hodiny astronomie v .
s-108
s64w-s108
s64w#108
Má- li observatoř učebnu, probíhají hodiny astronomie v ní.
[9] tree
Je tak k dispozici více názorných pomůcek a přístrojů.
s-109
s64w-s109
s64w#109
Je tak k dispozici více názorných pomůcek a přístrojů.
[10] tree
Rozložení školních hvězdáren v NDR není však rovnoměrné, většina jich je v jižní části, # hodin, kdežto na severu probíhá výuka převážně přímo na školách.
s-110
s64w-s110
s64w#110
Rozložení školních hvězdáren v NDR není však rovnoměrné, většina jich je v jižní části, # hodin, kdežto na severu probíhá výuka převážně přímo na školách.
[11] tree
Řada školních observatoří funguje současně i jako lidové hvězdárny pro nejširší veřejnost.
s-111
s64w-s111
s64w#111
Řada školních observatoří funguje současně i jako lidové hvězdárny pro nejširší veřejnost.
[12] tree
Nové učební osnovy používané od roku # mají # vyučovacích hodin astronomie, v # ročníku hodina týdně po dobu školního roku plus dva povinné pozorovací večery po hodině.
s-112
s64w-s112
s64w#112
Nové učební osnovy používané od roku # mají # vyučovacích hodin astronomie, v # ročníku hodina týdně po dobu školního roku plus dva povinné pozorovací večery po hodině.
[13] tree
Mají dva hlavní celky, planetární systém a astrofyziku se stelární astronomií.
s-113
s64w-s113
s64w#113
Mají dva hlavní celky, planetární systém a astrofyziku se stelární astronomií.
[14] tree
Bližší rozbor by se vymykal rámci tohoto článku, proto zde uvádím jen hlavní témata, planetární systém, naše sluneční soustava, úvod do astronomie # hodiny, Země jako nebeské těleso # hodiny, Měsíc # hodiny, planetární systém # hodin, vývoj představ o sluneční soustavě # hodina, astrofyzika a stelární astronomie, Slunce # hodiny, hvězdy # hodin, Mléčná dráha a extragalaktické systémy # hodiny, závěrečný přehled, historické aspekty # hodiny.
s-114
s64w-s114
s64w#114
Bližší rozbor by se vymykal rámci tohoto článku, proto zde uvádím jen hlavní témata, planetární systém, naše sluneční soustava, úvod do astronomie # hodiny, Země jako nebeské těleso # hodiny, Měsíc # hodiny, planetární systém # hodin, vývoj představ o sluneční soustavě # hodina, astrofyzika a stelární astronomie, Slunce # hodiny, hvězdy # hodin, Mléčná dráha a extragalaktické systémy # hodiny, závěrečný přehled, historické aspekty # hodiny.
[15] tree
Hloubku výkladu lze ukázat na kapitole o Slunci, kterému jsou věnovány # vyučovací hodiny.
s-115
s64w-s115
s64w#115
Hloubku výkladu lze ukázat na kapitole o Slunci, kterému jsou věnovány # vyučovací hodiny.
[16] tree
# hodina.
s-116
s64w-s116
s64w#116
# hodina.
[17] tree
Slunce a jeho aktivita.
s-117
s64w-s117
s64w#117
Slunce a jeho aktivita.
[18] tree
Vysvětlují se pojmy fotosféra, granulace, sluneční skvrny, sluneční aktivita, protuberance, erupce, chromosféra, sluneční koróna, cykly sluneční činnosti.
s-118
s64w-s118
s64w#118
Vysvětlují se pojmy fotosféra, granulace, sluneční skvrny, sluneční aktivita, protuberance, erupce, chromosféra, sluneční koróna, cykly sluneční činnosti.
[19] tree
# hodina.
s-119
s64w-s119
s64w#119
# hodina.
[20] tree
Sluneční záření.
s-120
s64w-s120
s64w#120
Sluneční záření.
[21] tree
Zahrnuje výklad korpuskulárního a elektromagnetického záření, celkové zářivosti Slunce, slunečního větru, vzniku polárních září a magnetických bouří.
s-121
s64w-s121
s64w#121
Zahrnuje výklad korpuskulárního a elektromagnetického záření, celkové zářivosti Slunce, slunečního větru, vzniku polárních září a magnetických bouří.
[22] tree
# hodina.
s-122
s64w-s122
s64w#122
# hodina.
[23] tree
Chemické složení a energetická bilance Slunce.
s-123
s64w-s123
s64w#123
Chemické složení a energetická bilance Slunce.
[24] tree
Vysvětluje se pojem spektra, kontinuálního spektra, absorpčních a emisních spektrálních čar, spektrální analýzy chemického složení a velikosti teploty, hustoty a tlaku, základní jaderné reakce jako zdroj sluneční energie, spalování vodíku na hélium.
s-124
s64w-s124
s64w#124
Vysvětluje se pojem spektra, kontinuálního spektra, absorpčních a emisních spektrálních čar, spektrální analýzy chemického složení a velikosti teploty, hustoty a tlaku, základní jaderné reakce jako zdroj sluneční energie, spalování vodíku na hélium.
[25] tree
Co se týče základů stelární astronomie a astrofyziky, lze si o jejich hloubce udělat představu z pojmů, které jsou součástí učebního programu, paralaxa, paprsek, zdánlivá a absolutní hvězdná magnituda, UBV, fotometrie, spektrální klasifikace hvězd, Hertzsprungův, Russelův diagram, luminozitní klasifikace, závislost, hmota, svítivost.
s-125
s64w-s125
s64w#125
Co se týče základů stelární astronomie a astrofyziky, lze si o jejich hloubce udělat představu z pojmů, které jsou součástí učebního programu, paralaxa, paprsek, zdánlivá a absolutní hvězdná magnituda, UBV, fotometrie, spektrální klasifikace hvězd, Hertzsprungův, Russelův diagram, luminozitní klasifikace, závislost, hmota, svítivost.
[26] tree
Jedna celá hodina je věnována hvězdné evoluci.
s-126
s64w-s126
s64w#126
Jedna celá hodina je věnována hvězdné evoluci.
[27] tree
Je to náročná látka, uvážíme- li, že jde o žáky základní povinné školy, která předpokládá dobré znalosti matematiky, fyziky a chemie nezbytné pro úplné pochopení probírané látky.
s-127
s64w-s127
s64w#127
Je to náročná látka, uvážíme- li, že jde o žáky základní povinné školy, která předpokládá dobré znalosti matematiky, fyziky a chemie nezbytné pro úplné pochopení probírané látky.
[28] tree
Pozorovací večery tvoří praktikum k teoreticky probíraným základům astronomie.
s-128
s64w-s128
s64w#128
Pozorovací večery tvoří praktikum k teoreticky probíraným základům astronomie.
[29] tree
Jsou dva a celkem při nich žáci řeší # pozorovacích úkolů.
s-129
s64w-s129
s64w#129
Jsou dva a celkem při nich žáci řeší # pozorovacích úkolů.
[30] tree
První večer probíhá v září v říjnu.
s-130
s64w-s130
s64w#130
První večer probíhá v září až v říjnu.
[31] tree
Jde hlavně o orientaci na hvězdné obloze, vyhledání a znalost souhvězdí a také o první seznámení s astronomickým dalekohledem.
s-131
s64w-s131
s64w#131
Jde hlavně o orientaci na hvězdné obloze, vyhledání a znalost souhvězdí a také o první seznámení s astronomickým dalekohledem.
[32] tree
Tomu odpovídají i úkoly, polárka a meridián, podzimní souhvězdí, odhad a měření azimutálních souřadnic hvězd, měření zdánlivého měsíčního průměru a pozorování měsíčního povrchu, poslední úkol s dalekohledem.
s-132
s64w-s132
s64w#132
Tomu odpovídají i úkoly, polárka a meridián, podzimní souhvězdí, odhad a měření azimutálních souřadnic hvězd, měření zdánlivého měsíčního průměru a pozorování měsíčního povrchu, poslední úkol s dalekohledem.
[33] tree
Druhý pozorovací večer se koná v lednu únoru a plní se při něm # zbývajících úkolů, pozorování povrchu planety, pozorování dvojhvězdy, pozorování otevřené hvězdokupy, Plejády, vše s pomocí dalekohledu, zimní souhvězdí, měření úhlových vzdáleností na obloze, odhad jasnosti a barvy hlavních hvězd, souhvězdí Orion.
s-133
s64w-s133
s64w#133
Druhý pozorovací večer se koná v lednu až únoru a plní se při něm # zbývajících úkolů, pozorování povrchu planety, pozorování dvojhvězdy, pozorování otevřené hvězdokupy, Plejády, vše s pomocí dalekohledu, zimní souhvězdí, měření úhlových vzdáleností na obloze, odhad jasnosti a barvy hlavních hvězd, souhvězdí Orion.
[34] tree
Žáci se přitom naučí zacházet s pomůckami, otáčivá mapa hvězdné oblohy, a přístroji, astronomický dalekohled.
s-134
s64w-s134
s64w#134
Žáci se přitom naučí zacházet s pomůckami, otáčivá mapa hvězdné oblohy, a přístroji, astronomický dalekohled.
[35] tree
Většinou se používá školního refraktoru, výrobku firmy Carl Zeiss, Jena, některé školní hvězdárny mají pro hromadnou výuku i dalekohledy vlastní výroby o průměru objektivu kolem # * .
s-135
s64w-s135
s64w#135
Většinou se používá školního refraktoru, výrobku firmy Carl Zeiss, Jena, některé školní hvězdárny mají pro hromadnou výuku i dalekohledy vlastní výroby o průměru objektivu kolem # * .
[36] tree
Je však k dispozici celá řada dalších pomůcek, zejména velké nástěnné mapy a obrazy, diapozitivy, filmy.
s-136
s64w-s136
s64w#136
Je však k dispozici celá řada dalších pomůcek, zejména velké nástěnné mapy a obrazy, diapozitivy, filmy.
[37] tree
Ostatně ani k ověření znalostí souhvězdí není v zásadě třeba pozorovacího večera, učitel to může u žáků provést i formou písemné práce při hodině.
s-137
s64w-s137
s64w#137
Ostatně ani k ověření znalostí souhvězdí není v zásadě třeba pozorovacího večera, učitel to může u žáků provést i formou písemné práce při hodině.
[38] tree
Každý žák při dostane kopii mapy hvězdného nebe bez označení souhvězdí a jeho úkolem je na určitá souhvězdí nalézt a označit.
s-138
s64w-s138
s64w#138
Každý žák při ní dostane kopii mapy hvězdného nebe bez označení souhvězdí a jeho úkolem je na ní určitá souhvězdí nalézt a označit.
[39] tree
Povinná výuka astronomie je od roku # doplněna nepovinným studiem pro zájemce z devátých a desátých tříd, a to formou pracovních kroužků astronomie a astronautiky.
s-139
s64w-s139
s64w#139
Povinná výuka astronomie je od roku # doplněna nepovinným studiem pro zájemce z devátých a desátých tříd, a to formou pracovních kroužků astronomie a astronautiky.
[40] tree
Velká péče je věnována dalšímu vzdělávání učitelů astronomie.
s-140
s64w-s140
s64w#140
Velká péče je věnována dalšímu vzdělávání učitelů astronomie.
[41] tree
Od roku # vychází šestkrát ročně časopis a od roku # pracují při okresních pedagogických radách.
s-141
s64w-s141
s64w#141
Od roku # vychází šestkrát ročně časopis a od roku # pracují při okresních pedagogických radách.
[42] tree
Kromě komise pro vyučování astronomie.
s-142
s64w-s142
s64w#142
Kromě komise pro vyučování astronomie.
[43] tree
Kromě toho existuje při Akademii pedagogických věd NDR vědecký astronomický odbor, který rozpracovává metodiku výuky astronomie a koordinuje její další rozvoj.
s-143
s64w-s143
s64w#143
Kromě toho existuje při Akademii pedagogických věd NDR vědecký astronomický odbor, který rozpracovává metodiku výuky astronomie a koordinuje její další rozvoj.
[44] tree
V jediném školním roce tak absolvuje základní kurs astronomie zhruba # žáků # ročníků základních škol v celé NDR, za dobu existence výuky astronomie získalo základní astronomické vědomosti přes milióny mladých lidí, kteří jsou dnes ve věku # let.
s-144
s64w-s144
s64w#144
V jediném školním roce tak absolvuje základní kurs astronomie zhruba # žáků # ročníků základních škol v celé NDR, za dobu existence výuky astronomie získalo základní astronomické vědomosti přes milióny mladých lidí, kteří jsou dnes ve věku # let.
[45] tree
Základní astronomické znalosti patří v NDR k požadavkům všeobecného vzdělání a astronomie tam mezi ostatními předměty zaujala své specifické místo vedle matematiky, fyziky a chemie.
s-145
s64w-s145
s64w#145
Základní astronomické znalosti patří v NDR k požadavkům všeobecného vzdělání a astronomie tam mezi ostatními předměty zaujala své specifické místo vedle matematiky, fyziky a chemie.
[46] tree
Při důsledném zavádění pojmu gravitační hmotnost musíme uvažovat o gravitačním působení těles, která jsou v pozorovací inerciální soustavě v klidu.
s-146
s64w-s146
s64w#146
Při důsledném zavádění pojmu gravitační hmotnost musíme uvažovat o gravitačním působení těles, která jsou v pozorovací inerciální soustavě v klidu.
[47] tree
Z tohoto důvodu není vhodné použít Keplerových zákonů pro zavedení pojmu gravitační hmotnosti, protože tyto zákony pojednávají o pohybu těles v gravitačním poli, při kterém se již uplatňuje setrvačná hmotnost.
s-147
s64w-s147
s64w#147
Z tohoto důvodu není vhodné použít Keplerových zákonů pro zavedení pojmu gravitační hmotnosti, protože tyto zákony pojednávají o pohybu těles v gravitačním poli, při kterém se již uplatňuje setrvačná hmotnost.
[48] tree
K tomu, abychom odvodili gravitační zákon z Keplerových zákonů a z druhého pohybového zákona, musíme se již opírat o ekvivalenci gravitační a setrvačné hmotnosti, viz * .
s-148
s64w-s148
s64w#148
K tomu, abychom odvodili gravitační zákon z Keplerových zákonů a z druhého pohybového zákona, musíme se již opírat o ekvivalenci gravitační a setrvačné hmotnosti, viz * .
[49] tree
Odchýlíme se proto od historického přístupu zavedení gravitační hmotnosti užitím Keplerových zákonů a užijeme statického experimentu, který můžeme provést na Cavendishových torzních vahách.
s-149
s64w-s149
s64w#149
Odchýlíme se proto od historického přístupu zavedení gravitační hmotnosti užitím Keplerových zákonů a užijeme statického experimentu, který můžeme provést na Cavendishových torzních vahách.
[50] tree
Přitom můžeme s výhodou použít stejného metodického přístupu jako při zavedení setrvačné hmotnosti.
s-150
s64w-s150
s64w#150
Přitom můžeme s výhodou použít stejného metodického přístupu jako při zavedení setrvačné hmotnosti.
[51] tree
Na vahadlo připevníme dvě stejné kuličky a budeme do určité stálé vzdálenosti před prvou a za druhou kuličku klást dvojice stejných koulí z různého materiálu.
s-151
s64w-s151
s64w#151
Na vahadlo připevníme dvě stejné kuličky a budeme do určité stálé vzdálenosti před prvou a za druhou kuličku klást dvojice stejných koulí z různého materiálu.
[52] tree
Předpokládáme, že koule a kuličky jsou homogenní, bez vlastního vnějšího elektrického a magnetického pole.
s-152
s64w-s152
s64w#152
Předpokládáme, že koule a kuličky jsou homogenní, bez vlastního vnějšího elektrického a magnetického pole.
[53] tree
V důsledku vzájemného gravitačního působení nastane výchylka vahadla, jejíž kompenzací zjistíme, že velikost síly je závislá na určité vlastnosti koulí.
s-153
s64w-s153
s64w#153
V důsledku vzájemného gravitačního působení nastane výchylka vahadla, jejíž kompenzací zjistíme, že velikost síly je závislá na určité vlastnosti koulí.
[54] tree
Necháme- li koule nezměněné a budeme- li měnit kuličky na vahadle, zjistíme, že velikost síly je rovněž závislá na určité vlastnosti kuliček.
s-154
s64w-s154
s64w#154
Necháme- li koule nezměněné a budeme- li měnit kuličky na vahadle, zjistíme, že velikost síly je rovněž závislá na určité vlastnosti kuliček.
[55] tree
Necháme- li nyní koule i kuličky nezměněné a budeme- li měnit jejich vzájemnou vzdálenost, zjistíme, že velikost síly rovněž souvisí se vzájemnou polohou interagujících těles.
s-155
s64w-s155
s64w#155
Necháme- li nyní koule i kuličky nezměněné a budeme- li měnit jejich vzájemnou vzdálenost, zjistíme, že velikost síly rovněž souvisí se vzájemnou polohou interagujících těles.
[56] tree
Výsledky pokusu můžeme zobecnit.
s-156
s64w-s156
s64w#156
Výsledky pokusu můžeme zobecnit.
[57] tree
Pozorovaný jev, že materiální objekty bez vlastního vnějšího elektrického a magnetického pole na sebe navzájem působí silami závislými na jejich vzájemné poloze, nazýváme gravitační interakcí.
s-157
s64w-s157
s64w#157
Pozorovaný jev, že materiální objekty bez vlastního vnějšího elektrického a magnetického pole na sebe navzájem působí silami závislými na jejich vzájemné poloze, nazýváme gravitační interakcí.
[58] tree
Touto definicí oddělujeme od gravitační interakce interakci elektromagnetickou.
s-158
s64w-s158
s64w#158
Touto definicí oddělujeme od gravitační interakce interakci elektromagnetickou.
[59] tree
Zbývající dvě interakce, silná a slabá, se nemohou vzhledem ke svému nepatrnému dosahu projevit u makrofyzikálních objektů.
s-159
s64w-s159
s64w#159
Zbývající dvě interakce, silná a slabá, se nemohou vzhledem ke svému nepatrnému dosahu projevit u makrofyzikálních objektů.
[60] tree
Tím jsme definovali gravitační interakci jako vlastnost materiálních objektů.
s-160
s64w-s160
s64w#160
Tím jsme definovali gravitační interakci jako vlastnost materiálních objektů.
[61] tree
Míra vlastnosti materiálního objektu, s jakou se podílí na gravitační interakci s jinými materiálními objekty, se nazývá gravitační hmotnost.
s-161
s64w-s161
s64w#161
Míra vlastnosti materiálního objektu, s jakou se podílí na gravitační interakci s jinými materiálními objekty, se nazývá gravitační hmotnost.
[62] tree
Je třeba ještě definovat gravitační hmotnost jako fyzikální veličinu a potom definovat její jednotku.
s-162
s64w-s162
s64w#162
Je třeba ještě definovat gravitační hmotnost jako fyzikální veličinu a potom definovat její jednotku.
[63] tree
Působí- li dvě sféricky souměrná tělesa ze stejně velké vzdálenosti na třetí sféricky souměrné těleso, pokusné těleso, stejnou silou, mají první dvě tělesa stejnou gravitační hmotnost.
s-163
s64w-s163
s64w#163
Působí- li dvě sféricky souměrná tělesa ze stejně velké vzdálenosti na třetí sféricky souměrné těleso, pokusné těleso, stejnou silou, mají první dvě tělesa stejnou gravitační hmotnost.
[64] tree
Spojíme- li je v jedno sféricky souměrné těleso, zjistíme, že působí na pokusné těleso dvojnásobnou silou.
s-164
s64w-s164
s64w#164
Spojíme- li je v jedno sféricky souměrné těleso, zjistíme, že působí na pokusné těleso dvojnásobnou silou.
[65] tree
Proto mu přisoudíme dvojnásobnou gravitační hmotnost.
s-165
s64w-s165
s64w#165
Proto mu přisoudíme dvojnásobnou gravitační hmotnost.
[66] tree
Vezmeme- li # kulových těles o stejné gravitační hmotnosti jako jedno kulové těleso, zjistíme, že síla působící na pokusné těleso je násobná # .
s-166
s64w-s166
s64w#166
Vezmeme- li # kulových těles o stejné gravitační hmotnosti jako jedno kulové těleso, zjistíme, že síla působící na pokusné těleso je násobná # .
[67] tree
Tím jsme také dokázali, že gravitační hmotnost je veličinou aditivní.
s-167
s64w-s167
s64w#167
Tím jsme také dokázali, že gravitační hmotnost je veličinou aditivní.
[68] tree
Pokus můžeme provést jak pro koule, tak pro kuličky na vahadle.
s-168
s64w-s168
s64w#168
Pokus můžeme provést jak pro koule, tak pro kuličky na vahadle.
[69] tree
Síla je tedy přímo úměrná součinu gravitačních hmotností interagujících těles.
s-169
s64w-s169
s64w#169
Síla je tedy přímo úměrná součinu gravitačních hmotností interagujících těles.
[70] tree
Necháme- li koule a kuličky nezměněny a budeme- li měnit * .
s-170
s64w-s170
s64w#170
Necháme- li koule a kuličky nezměněny a budeme- li měnit * .
[71] tree
Necháme jejich středů, určíme, že síla je nepřímo úměrná druhé mocnině této vzdálenosti.
s-171
s64w-s171
s64w#171
Necháme jejich středů, určíme, že síla je nepřímo úměrná druhé mocnině této vzdálenosti.
[72] tree
Můžeme tedy pro velikost síly psát, kde je gravitační konstanta, která je nezávislá na gravitačních hmotnostech a souvisí s volbou jednotky pro gravitační hmotnost.
s-172
s64w-s172
s64w#172
Můžeme tedy pro velikost síly psát, kde je gravitační konstanta, která je nezávislá na gravitačních hmotnostech a souvisí s volbou jednotky pro gravitační hmotnost.
[73] tree
Matematicky lze dokázat, že výraz pro gravitační sílu v tomto tvaru platí nejen pro hmotné body a homogenní koule, ale i pro tělesa se sféricky souměrně rozdělenou hmotností.
s-173
s64w-s173
s64w#173
Matematicky lze dokázat, že výraz pro gravitační sílu v tomto tvaru platí nejen pro hmotné body a homogenní koule, ale i pro tělesa se sféricky souměrně rozdělenou hmotností.
[74] tree
Gravitační hmotnost vystupuje v teorii gravitačního pole ve dvou úlohách, jednak jako zdroj gravitačního pole, aktivní gravitační hmotnost, a jednak jako charakteristika částice tělesa, na niž pole působí, pasívní gravitační hmotnost.
s-174
s64w-s174
s64w#174
Gravitační hmotnost vystupuje v teorii gravitačního pole ve dvou úlohách, jednak jako zdroj gravitačního pole, aktivní gravitační hmotnost, a jednak jako charakteristika částice tělesa, na niž pole působí, pasívní gravitační hmotnost.
[75] tree
Odlišme tyto dvě funkce gravitační hmotnosti a určeme vztah mezi aktivní a pasívní hmotností jako důsledek třetího pohybového zákona.
s-175
s64w-s175
s64w#175
Odlišme tyto dvě funkce gravitační hmotnosti a určeme vztah mezi aktivní a pasívní hmotností jako důsledek třetího pohybového zákona.
[76] tree
Označíme- li * a * aktivní a pasívní gravitační hmotnost prvého tělesa a * druhého tělesa a budeme- li považovat tato tělesa za hmotné body, bude první těleso působit na druhé těleso silou * a druhé těleso na první těleso silou * , kde * je jednotkový polohový vektor vedený od prvého tělesa ke druhému tělesu.
s-176
s64w-s176
s64w#176
Označíme- li * a * aktivní a pasívní gravitační hmotnost prvého tělesa a * druhého tělesa a budeme- li považovat tato tělesa za hmotné body, bude první těleso působit na druhé těleso silou * a druhé těleso na první těleso silou * , kde * je jednotkový polohový vektor vedený od prvého tělesa ke druhému tělesu.
[77] tree
Budeme- li tato tělesa považovat za izolovanou soustavu, půjde- li o interakci bez vlivu dalších sil, musí podle třetího pohybového zákona platit * .
s-177
s64w-s177
s64w#177
Budeme- li tato tělesa považovat za izolovanou soustavu, půjde- li o interakci bez vlivu dalších sil, musí podle třetího pohybového zákona platit * .
[78] tree
To vede ke vztahu * .
s-178
s64w-s178
s64w#178
To vede ke vztahu * .
[79] tree
Zvolíme- li pro pasívní gravitační hmotnost stejnou jednotku jako pro aktivní gravitační hmotnost, je tento poměr rovný jedné a platí * .
s-179
s64w-s179
s64w#179
Zvolíme- li pro pasívní gravitační hmotnost stejnou jednotku jako pro aktivní gravitační hmotnost, je tento poměr rovný jedné a platí * .
[80] tree
Nebudeme proto nadále rozlišovat aktivní a pasívní gravitační hmotnost a budeme pouze hovořit o gravitační hmotnosti.
s-180
s64w-s180
s64w#180
Nebudeme proto nadále rozlišovat aktivní a pasívní gravitační hmotnost a budeme pouze hovořit o gravitační hmotnosti.
[81] tree
Nyní k volbě jednotky pro gravitační hmotnost.
s-181
s64w-s181
s64w#181
Nyní k volbě jednotky pro gravitační hmotnost.
[82] tree
Zvolíme rozměr gravitační hmotnosti rovný rozměru setrvačné hmotnosti.
s-182
s64w-s182
s64w#182
Zvolíme rozměr gravitační hmotnosti rovný rozměru setrvačné hmotnosti.
[83] tree
Jednotku pro setrvačnou hmotnost již máme zvolenu jako setrvačnou hmotnost normálu definovaného složení.
s-183
s64w-s183
s64w#183
Jednotku pro setrvačnou hmotnost již máme zvolenu jako setrvačnou hmotnost normálu definovaného složení.
[84] tree
Aby systém jednotek byl co nejjednodušší, je vhodné zvolit pro gravitační hmotnost stejnou jednotku jako pro setrvačnou hmotnost.
s-184
s64w-s184
s64w#184
Aby systém jednotek byl co nejjednodušší, je vhodné zvolit pro gravitační hmotnost stejnou jednotku jako pro setrvačnou hmotnost.
[85] tree
Protože dosud neznáme obecný vztah mezi gravitační a setrvačnou hmotností, můžeme položit hmotnost gravitační rovnu hmotnosti setrvačné pouze pro určité těleso, pro normál jednotky setrvačné hmotnosti.
s-185
s64w-s185
s64w#185
Protože dosud neznáme obecný vztah mezi gravitační a setrvačnou hmotností, můžeme položit hmotnost gravitační rovnu hmotnosti setrvačné pouze pro určité těleso, pro normál jednotky setrvačné hmotnosti.
[86] tree
Tím jsme pro toto určité těleso položili jednotku hmotnosti gravitační rovnu jednotce hmotnosti.
s-186
s64w-s186
s64w#186
Tím jsme pro toto určité těleso položili jednotku hmotnosti gravitační rovnu jednotce hmotnosti.
[87] tree
Zvolíme- li * za tuto jednotku a provedeme- li měření na Cavendishových váhách, u nichž jsou koule a kuličky zhotoveny z materiálu stejného složení, jako normál jednotky setrvačné hmotnosti, vyjde nám pro gravitační konstantu hodnota * .
s-187
s64w-s187
s64w#187
Zvolíme- li * za tuto jednotku a provedeme- li měření na Cavendishových váhách, u nichž jsou koule a kuličky zhotoveny z materiálu stejného složení, jako má normál jednotky setrvačné hmotnosti, vyjde nám pro gravitační konstantu hodnota * .
[88] tree
Můžeme tedy říci, že homogenní těleso tvaru koule bez vlastního vnějšího elektrického a magnetického pole gravitační hmotnost * , působí- li na stejné těleso silou * , je- li vzdálenost středů obou koulí * .
s-188
s64w-s188
s64w#188
Můžeme tedy říci, že homogenní těleso tvaru koule bez vlastního vnějšího elektrického a magnetického pole má gravitační hmotnost * , působí- li na stejné těleso silou * , je- li vzdálenost středů obou koulí * .
[89] tree
A priori nemusí mít dvě různá tělesa o stejné gravitační hmotnosti stejnou setrvačnou hmotnost.
s-189
s64w-s189
s64w#189
A priori nemusí mít dvě různá tělesa o stejné gravitační hmotnosti stejnou setrvačnou hmotnost.

Edit as listText viewDependency trees