Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 101 - 200 of 114 • previous


[1] tree
Vytvořitelnost všech lidských věcí přestala být tajemstvím césarických osobností a velikých činitelů, dnes to vědí také masy a v tom spočívá veliká šance, avšak současně také veliké nebezpečí.
s-101
s40w-s101
s40w#101
Vytvořitelnost všech lidských věcí přestala být tajemstvím césarických osobností a velikých činitelů, dnes to vědí také masy a v tom spočívá veliká šance, avšak současně také veliké nebezpečí.
[2] tree
Jakmile vůbec společenský životní způsob a jeho měřítka jsou rozpoznány jako cosi udělatelného a tedy závislého na člověku, pak se odehrává největší otřes společnosti.
s-102
s40w-s102
s40w#102
Jakmile vůbec společenský životní způsob a jeho měřítka jsou rozpoznány jako cosi udělatelného a tedy závislého na člověku, pak se odehrává největší otřes společnosti.
[3] tree
Žádné nadlidské závaznosti pro lidský život nejsou uznávány, člověk vyzvedá nárok, aby on sám byl základem životního tvaru.
s-103
s40w-s103
s40w#103
Žádné nadlidské závaznosti pro lidský život nejsou uznávány, člověk vyzvedá nárok, aby on sám byl základem životního tvaru.
[4] tree
Krach tradiční metafyziky a nihilismus jsou evidentní formou přiznání krize, která postupně přinutila buržoazní filosofii pocítit, že je na dně.
s-104
s40w-s104
s40w#104
Krach tradiční metafyziky a nihilismus jsou evidentní formou přiznání krize, která postupně přinutila buržoazní filosofii pocítit, že je na dně.
[5] tree
Vysloveně aktivní povaha tohoto nihilismu však současně naznačuje novou iniciativu, která na troskách starých propadlých konceptů a povětšinou i z těchto trosek buduje nové principy, které pretendují na jakousi věčnou nehotovost, otevřenost a tvořivost.
s-105
s40w-s105
s40w#105
Vysloveně aktivní povaha tohoto nihilismu však současně naznačuje novou iniciativu, která na troskách starých propadlých konceptů a povětšinou i z těchto trosek buduje nové principy, které pretendují na jakousi věčnou nehotovost, otevřenost a tvořivost.
[6] tree
Důraz na takové kategorie, jako je rozpoutaná subjektivita, tvořivost a suverenita lidí, jde tu bez explicitních odvolání, tu se jménem Marxe na rtech, ruku v ruce s rozvíjením jakéhosi zdánlivě radikálního humanismu, jehož druhou tváří je reformismus, protirevolučnost, a jak bude prokázáno, mnohotvárná afirmace společenských poměrů pozdního kapitalismu.
s-106
s40w-s106
s40w#106
Důraz na takové kategorie, jako je rozpoutaná subjektivita, tvořivost a suverenita lidí, jde tu bez explicitních odvolání, tu se jménem Marxe na rtech, ruku v ruce s rozvíjením jakéhosi zdánlivě radikálního humanismu, jehož druhou tváří je reformismus, protirevolučnost, a jak bude prokázáno, mnohotvárná afirmace společenských poměrů pozdního kapitalismu.
[7] tree
Právě na dně tohoto filosofického uvažování o nové ontologii společenské činnosti člověka vědeckotechnické éry a z jeho spekulativní potence se rodí koncepty, kategorie a myšlenkové postupy, které tvoří základ a teoretická východiska ostatních vědních disciplín, představující například také onu nastavenou ruku ke zfilosofičtění a spiritualistickému osmyslení sociologie, historiografie, přírodovědy.
s-107
s40w-s107
s40w#107
Právě na dně tohoto filosofického uvažování o nové ontologii společenské činnosti člověka vědeckotechnické éry a z jeho spekulativní potence se rodí koncepty, kategorie a myšlenkové postupy, které tvoří základ a teoretická východiska ostatních vědních disciplín, představující například také onu nastavenou ruku ke zfilosofičtění a spiritualistickému osmyslení sociologie, historiografie, přírodovědy.
[8] tree
Odtud také pak přes různá zprostředkování a metamorfózy proniká tato nová obrozená metafyzika do bestsellerů, žurnálů, mass-mediía touto cestou do vědomí širokých vrstev.
s-108
s40w-s108
s40w#108
Odtud také pak přes různá zprostředkování a metamorfózy proniká tato nová obrozená metafyzika do bestsellerů, žurnálů, mass-mediía touto cestou do vědomí širokých vrstev.
[9] tree
Průběžná napětí, polemiky či dokonce dramaticky vytvářené konflikty těchto jednotlivých sfér, a zejména četná kulturně kritická antimanipulační, antiscientistická či antitechnokratická kázání z filosofického piedestalu, to vše nemůže zastínit základní společný jmenovatel a zejména společné hluboké duchovní kořeny celého buržoazního ideologického komplexu vyrůstajícího, často bez vědomí této souvislosti, z určitého společného třídního a filosofického podhoubí.
s-109
s40w-s109
s40w#109
Průběžná napětí, polemiky či dokonce dramaticky vytvářené konflikty těchto jednotlivých sfér, a zejména četná kulturně kritická antimanipulační, antiscientistická či antitechnokratická kázání z filosofického piedestalu, to vše nemůže zastínit základní společný jmenovatel a zejména společné hluboké duchovní kořeny celého buržoazního ideologického komplexu vyrůstajícího, často bez vědomí této souvislosti, z určitého společného třídního a filosofického podhoubí.
[10] tree
Jak přistupuje tato nová nihilistická ontologie společenskosti k otázce vztahu člověka a jeho díla v období vědeckotechnické civilizace.
s-110
s40w-s110
s40w#110
Jak přistupuje tato nová nihilistická ontologie společenskosti k otázce vztahu člověka a jeho díla v období vědeckotechnické civilizace.
[11] tree
Představuje spojení silných slov o radikalitě revoluční změny, která podle okolností buď proběhnout, anebo prý již probíhá, s faktickým a praktickým reformismem v jeho důvěrně známé ochočené podobě vyjádřené kdysi * * Masarykem.
s-111
s40w-s111
s40w#111
Představuje spojení silných slov o radikalitě revoluční změny, která podle okolností buď má proběhnout, anebo prý již probíhá, s faktickým a praktickým reformismem v jeho důvěrně známé ochočené podobě vyjádřené kdysi * * Masarykem.
[12] tree
Revoluce je oprávněná, je- li reformou.
s-112
s40w-s112
s40w#112
Revoluce je oprávněná, je- li reformou.
[13] tree
Zdůrazňuje se, že proti dřívějším dobám obrody a osvícenství je podstata dnešního věku mnohem radikálnější.
s-113
s40w-s113
s40w#113
Zdůrazňuje se, že proti dřívějším dobám obrody a osvícenství je podstata dnešního věku mnohem radikálnější.
[14] tree
Zdůrazňuje se, že suverénní lid se musí chopit svobody v jejím celku, protože svoboda nikdy není skutečná, pokud neusiluje o úplnost, a v takovéto totální svobodě možno opravdově existovat jen tehdy, jestliže ji vykonáváme.
s-114
s40w-s114
s40w#114
Zdůrazňuje se, že suverénní lid se musí chopit svobody v jejím celku, protože svoboda nikdy není skutečná, pokud neusiluje o úplnost, a v takovéto totální svobodě možno opravdově existovat jen tehdy, jestliže ji vykonáváme.

Text viewDependency treesEdit as list