Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 1 - 100 of 120 • next


[1] tree
Věcným i logickým východiskem našich úvah o sociální struktuře a jejich revolučních proměnách je fenomén lidské společnosti, je i referenční základnou této vstupní partie, která se zabývá výchozími pojmovými určeními.
s-1
s36w-s1
s36w#1
Věcným i logickým východiskem našich úvah o sociální struktuře a jejich revolučních proměnách je fenomén lidské společnosti, je i referenční základnou této vstupní partie, která se zabývá výchozími pojmovými určeními.
[2] tree
Neklademe si vůbec nárok na soustavnou jednu společnost, nýbrž naším cílem je exponovat výlučně jen ty její aspekty, jež jsou zvlášť důležité pro další argumentaci.
s-2
s36w-s2
s36w#2
Neklademe si vůbec nárok na soustavnou jednu společnost, nýbrž naším cílem je exponovat výlučně jen ty její aspekty, jež jsou zvlášť důležité pro další argumentaci.
[3] tree
K takovým, ve shodě s naším metodologickým krédem o komplementaritě zjišťujících a hodnotících položek společenské teorie, řadíme především takové, jež nejobecněji objasňují předmět našeho zájmu, sepětí sociologických a filozofických poznatků.
s-3
s36w-s3
s36w#3
K takovým, ve shodě s naším metodologickým krédem o komplementaritě zjišťujících a hodnotících položek společenské teorie, řadíme především takové, jež nejobecněji objasňují předmět našeho zájmu, sepětí sociologických a filozofických poznatků.
[4] tree
K prvotnímu a elementárnímu určení společenského dospíváme specifikací jeho vztahu k přírodnímu.
s-4
s36w-s4
s36w#4
K prvotnímu a elementárnímu určení společenského dospíváme specifikací jeho vztahu k přírodnímu.
[5] tree
V říši živé přírody pojem společenského v širokém smyslu znamená funkcionální koexistenci živých bytostí, v užším smyslu pak jen tu, jež se zakládá na životně důležitých trvalejších vztazích více jednotlivců určitého druhu.
s-5
s36w-s5
s36w#5
V říši živé přírody pojem společenského v širokém smyslu znamená funkcionální koexistenci živých bytostí, v užším smyslu pak jen tu, jež se zakládá na životně důležitých trvalejších vztazích více jednotlivců určitého druhu.
[6] tree
Pro člověka je společnost absolutní, potřebnou a bezpodmínečnou náležitostí jeho existence jako člověka.
s-6
s36w-s6
s36w#6
Pro člověka je společnost absolutní, potřebnou a bezpodmínečnou náležitostí jeho existence jako člověka.
[7] tree
Přitom nejde o potřebu jednoduše odvoditelnou z pudů, podobně jako je tomu u zvířat, nýbrž o základní podmínku smysluplnosti života člověka vůbec.
s-7
s36w-s7
s36w#7
Přitom nejde o potřebu jednoduše odvoditelnou z pudů, podobně jako je tomu u zvířat, nýbrž o základní podmínku smysluplnosti života člověka vůbec.
[8] tree
Společenské v uvedeném smyslu tedy přirozeně implikuje intersubjektivní vztah.
s-8
s36w-s8
s36w#8
Společenské v uvedeném smyslu tedy přirozeně implikuje intersubjektivní vztah.
[9] tree
Lidské společenské, a pouze to máme nadále na zřeteli, vystupuje pak jako intersubjektivní vztah, v kterém se psychické objektivuje, čili jako vztah určitým způsobem se k sobě chovajících partnerů v jejich seskupení.
s-9
s36w-s9
s36w#9
Lidské společenské, a pouze to máme nadále na zřeteli, vystupuje pak jako intersubjektivní vztah, v kterém se psychické objektivuje, čili jako vztah určitým způsobem se k sobě chovajících partnerů v jejich seskupení.
[10] tree
Z filosofického hlediska vzato se společenské ve smyslu antropologickém liší od veškerého mimolidského přírodního světa plně vyvinutou subjektivitou a s nerozlučně spjatým dvojjediným vztahem subjektivizace a objektivizace.
s-10
s36w-s10
s36w#10
Z filosofického hlediska vzato se společenské ve smyslu antropologickém liší od veškerého mimolidského přírodního světa plně vyvinutou subjektivitou a s ní nerozlučně spjatým dvojjediným vztahem subjektivizace a objektivizace.
[11] tree
Jinými slovy specifickou zvláštností a podstatou lidské společnosti jako nejvyšší vývojové formy procesů, jež ve světě probíhají, je činnost, která se uskutečňuje jak v poloze ideální, vědomé, tak v poloze předmětně, smyslové.
s-11
s36w-s11
s36w#11
Jinými slovy specifickou zvláštností a podstatou lidské společnosti jako nejvyšší vývojové formy procesů, jež ve světě probíhají, je činnost, která se uskutečňuje jak v poloze ideální, vědomé, tak v poloze předmětně, smyslové.
[12] tree
Běžným označením takovéto činnosti je lidská praxe.
s-12
s36w-s12
s36w#12
Běžným označením takovéto činnosti je lidská praxe.
[13] tree
Jestliže uspokojování potřeb pojmeme jako cíl nositelů činnosti, pak vzhledem k tomu, co bylo právě řečeno, prohlásíme cíl lidské činnosti za sui generis.
s-13
s36w-s13
s36w#13
Jestliže uspokojování potřeb pojmeme jako cíl nositelů činnosti, pak vzhledem k tomu, co bylo právě řečeno, prohlásíme cíl lidské činnosti za sui generis.
[14] tree
A protože se cíl a prostředky k jeho uskutečnění vzájemně ovlivňují a podmiňují, tvoří jednotu, je lidskou činnost třeba charakterizovat jako sui generis i vzhledem k prostředkům, jimiž se daného cíle dosahuje.
s-14
s36w-s14
s36w#14
A protože se cíl a prostředky k jeho uskutečnění vzájemně ovlivňují a podmiňují, tvoří jednotu, je lidskou činnost třeba charakterizovat jako sui generis i vzhledem k prostředkům, jimiž se daného cíle dosahuje.
[15] tree
Z hlediska této dialektiky cíle a prostředků se nám dosavadní lidská praxe jeví jako činnost skládající se ze dvou víceméně zřetelně od sebe oddělených položek, z činnosti jen jako prostředků, jejíž jméno je práce, a z činnosti cílové, v níž člověk užívá plodů své práce a uspokojuje své potřeby.
s-15
s36w-s15
s36w#15
Z hlediska této dialektiky cíle a prostředků se nám dosavadní lidská praxe jeví jako činnost skládající se ze dvou víceméně zřetelně od sebe oddělených položek, z činnosti jen jako prostředků, jejíž jméno je práce, a z činnosti cílové, v níž člověk užívá plodů své práce a uspokojuje své potřeby.
[16] tree
Pro genetickou a komparativní kvalifikaci humánního vzhledem k přírodnímu, organickému, klíčový význam položka prvá, člověk jako bytost pracující.
s-16
s36w-s16
s36w#16
Pro genetickou a komparativní kvalifikaci humánního vzhledem k přírodnímu, organickému, má klíčový význam položka prvá, člověk jako bytost pracující.
[17] tree
A pak ještě elementárnější určení, člověk jako výrobce výrobních nástrojů.
s-17
s36w-s17
s36w#17
A pak ještě elementárnější určení, člověk jako výrobce výrobních nástrojů.
[18] tree
Vnitřní obsahová kvalifikace genealogie lidského rodu je ovšem myslitelná jedině jako analýza konkrétních vazeb obou zmíněných položek, práce a uspokojování potřeb.
s-18
s36w-s18
s36w#18
Vnitřní obsahová kvalifikace genealogie lidského rodu je ovšem myslitelná jedině jako analýza konkrétních vazeb obou zmíněných položek, práce a uspokojování potřeb.
[19] tree
Jak známo, marxistická koncepce předpokládá, že vývojovou perspektivou v tomto směru je zrušení uvedeného protikladu mezi prací a užíváním tím, že se vytvoří podmínky pro to, aby práce přestala být prostředkem k uspokojování potřeb a stala se sama potřebnou.
s-19
s36w-s19
s36w#19
Jak známo, marxistická koncepce předpokládá, že vývojovou perspektivou v tomto směru je zrušení uvedeného protikladu mezi prací a užíváním tím, že se vytvoří podmínky pro to, aby práce přestala být prostředkem k uspokojování potřeb a stala se sama potřebnou.
[20] tree
Tento historický proces se reálně rozvíjí v socialistických společnostech.
s-20
s36w-s20
s36w#20
Tento historický proces se reálně rozvíjí v socialistických společnostech.
[21] tree
I když v tom, jak se utvářejí potřeby jednotlivých aktérů a jednotlivých skupin aktérů a jakými mechanismy se uskutečňují v určitém konkrétním časoprostorovém rámci, jsou obsažena četná opakování, je lidská praxe ve svém úhrnu činností tvořivou, novátorskou.
s-21
s36w-s21
s36w#21
I když v tom, jak se utvářejí potřeby jednotlivých aktérů a jednotlivých skupin aktérů a jakými mechanismy se uskutečňují v určitém konkrétním časoprostorovém rámci, jsou obsažena četná opakování, je lidská praxe ve svém úhrnu činností tvořivou, novátorskou.
[22] tree
To znamená činností, jíž se subjekt na podkladě uplynulých zkušeností obohacuje o nové prvky a jež proto vede k překračování daného statu quo ve smyslu přetváření světa.
s-22
s36w-s22
s36w#22
To znamená činností, jíž se subjekt na podkladě uplynulých zkušeností obohacuje o nové prvky a jež proto vede k překračování daného statu quo ve smyslu přetváření světa.
[23] tree
A to jak pokud jde o vnější objektivované, tak i o samotný subjekt.
s-23
s36w-s23
s36w#23
A to jak pokud jde o vnější objektivované, tak i o samotný subjekt.
[24] tree
Člověk, přetvářeje svět, přetváří zároveň i sám sebe.
s-24
s36w-s24
s36w#24
Člověk, přetvářeje svět, přetváří zároveň i sám sebe.
[25] tree
Z čehož plyne, že podstata společenského je nutně historická.
s-25
s36w-s25
s36w#25
Z čehož plyne, že podstata společenského je nutně historická.
[26] tree
Z uvedené definice lidské praxe jako smyslově předmětné činnosti nelze ovšem odvozovat úplnou kvalitativní identitu všech existujících lidských činností, tím méně pak metafyzickou preferenci objektivace před subjektivací.
s-26
s36w-s26
s36w#26
Z uvedené definice lidské praxe jako smyslově předmětné činnosti nelze ovšem odvozovat úplnou kvalitativní identitu všech existujících lidských činností, tím méně pak metafyzickou preferenci objektivace před subjektivací.
[27] tree
Subjektivní nemůže ovšem existovat jinak než ve vazbě s objektivním, avšak vědomé může mít a také mívá relativní autonomii a nemusí být bezprostředně s příslušným konkrétním činem spojeno.
s-27
s36w-s27
s36w#27
Subjektivní nemůže ovšem existovat jinak než ve vazbě s objektivním, avšak vědomé může mít a také mívá relativní autonomii a nemusí být bezprostředně s příslušným konkrétním činem spojeno.
[28] tree
Uvažujeme- li o specifickém typu vědomí, totiž o teorii, vyjádříme tuto dvojakost asi takto.
s-28
s36w-s28
s36w#28
Uvažujeme- li o specifickém typu vědomí, totiž o teorii, vyjádříme tuto dvojakost asi takto.
[29] tree
Teorie, jakákoliv, je koneckonců vždycky nějak zakotvena v lidské zkušenosti, a tím i smyslově v předmětné činnosti člověka.
s-29
s36w-s29
s36w#29
Teorie, ať jakákoliv, je koneckonců vždycky nějak zakotvena v lidské zkušenosti, a tím i smyslově v předmětné činnosti člověka.
[30] tree
Zároveň však, a to plyne z její nejvlastnější povahy, teorie od empirie odstupuje v rozměru imanentně gnoseologickém i časovém, ovšem jen proto, aby se vrátila zpět, a tedy také ovlivňovala.
s-30
s36w-s30
s36w#30
Zároveň však, a to plyne z její nejvlastnější povahy, teorie od empirie odstupuje v rozměru imanentně gnoseologickém i časovém, ovšem jen proto, aby se vrátila zpět, a tedy také ovlivňovala.
[31] tree
Z tohoto hlediska je toto abstraktní schéma jednoty spojitosti a nespojitosti teorie a praxe relativní i tam, kde se třeba i explicitně proklamuje úplná nezávislost teorie na praxi, v každém konkrétním případě půjde jen o to, stanovit povahu a míru této jednoty, to jest orientovat se zejména co do stupňů abstrakce a poznávací hodnoty dané teorie, co do její adekvátnosti empirii a její společenské funkce.
s-31
s36w-s31
s36w#31
Z tohoto hlediska je toto abstraktní schéma jednoty spojitosti a nespojitosti teorie a praxe relativní i tam, kde se třeba i explicitně proklamuje úplná nezávislost teorie na praxi, v každém konkrétním případě půjde jen o to, stanovit povahu a míru této jednoty, to jest orientovat se zejména co do stupňů abstrakce a poznávací hodnoty dané teorie, co do její adekvátnosti empirii a její společenské funkce.
[32] tree
Dále, bylo- li řečeno, že praxe je činnost subjektivně cílevědomá, neznamená to, že takovou je lidská činnost vždy a za všech okolností ani že vliv těchto okolností je veličinou v zásadě konstantní.
s-32
s36w-s32
s36w#32
Dále, bylo- li řečeno, že praxe je činnost subjektivně cílevědomá, neznamená to, že takovou je lidská činnost vždy a za všech okolností ani že vliv těchto okolností je veličinou v zásadě konstantní.
[33] tree
Jak víme z individuální psychologie, k psychice člověka náleží nejen činnost vědomá, ale také podvědomá.
s-33
s36w-s33
s36w#33
Jak víme z individuální psychologie, k psychice člověka náleží nejen činnost vědomá, ale také podvědomá.
[34] tree
A mimoto ani činnost vědomá nemusí být nutně vždy účelová, s jasně stanoveným předjatým cílem.
s-34
s36w-s34
s36w#34
A mimoto ani činnost vědomá nemusí být nutně vždy účelová, s jasně stanoveným předjatým cílem.
[35] tree
Jak nás poučuje i filosofie, sociologie a jiné společenské vědy, subjektivně cílevědomá činnost je podmíněna objektivními výsledky praxe.
s-35
s36w-s35
s36w#35
Jak nás poučuje i filosofie, sociologie a jiné společenské vědy, subjektivně cílevědomá činnost je podmíněna objektivními výsledky praxe.
[36] tree
Celkovou úroveň a možnosti subjektivně cílevědomé činnosti v určité epoše je možno posoudit jedině v souvislosti s konkrétní společenskou formou, v níž a prostřednictvím níž se tato činnost rozvíjí.
s-36
s36w-s36
s36w#36
Celkovou úroveň a možnosti subjektivně cílevědomé činnosti v určité epoše je možno posoudit jedině v souvislosti s konkrétní společenskou formou, v níž a prostřednictvím níž se tato činnost rozvíjí.
[37] tree
Konečně, byla- li praxe kvalifikována jako tvořivá, nemohou tím být snad setřeny rozdíly v obsahu i rozsahu tvořivosti v jednotlivých konkrétních případech.
s-37
s36w-s37
s36w#37
Konečně, byla- li praxe kvalifikována jako tvořivá, nemohou tím být snad setřeny rozdíly v obsahu i rozsahu tvořivosti v jednotlivých konkrétních případech.
[38] tree
A zvláště pak nesmějí být opomenuty rozdíly v typech činnosti, jako je činnost uvědomělá a neuvědomělá, záměrná a živelná, revoluční, reformní, konzervativní, reakční, jež označují činnost jednotlivých sociálních skupin a slouží jako pomůcka k vysvětlení a posouzení jejich sociálních rolí.
s-38
s36w-s38
s36w#38
A zvláště pak nesmějí být opomenuty rozdíly v typech činnosti, jako je činnost uvědomělá a neuvědomělá, záměrná a živelná, revoluční, reformní, konzervativní, reakční, jež označují činnost jednotlivých sociálních skupin a slouží jako pomůcka k vysvětlení a posouzení jejich sociálních rolí.
[39] tree
V této kapitole chceme stanovit další úroveň obecnosti a podstatnosti, na níž být fenomén společnosti či společenského postižen.
s-39
s36w-s39
s36w#39
V této kapitole chceme stanovit další úroveň obecnosti a podstatnosti, na níž má být fenomén společnosti či společenského postižen.
[40] tree
Tento úkol není toho druhu, aby mohl být někdy s definitivní platností vyřešen a jako takový odložen ad acta.
s-40
s36w-s40
s36w#40
Tento úkol není toho druhu, aby mohl být někdy s definitivní platností vyřešen a jako takový odložen ad acta.
[41] tree
Jde o trvale aktuální úkol, na který sociologické myšlení vždy formuluje svou odpověď podle konkrétních historických parametrů vývoje jak svého předmětu, tak i svého vlastního vývoje imanentně vědeckého.
s-41
s36w-s41
s36w#41
Jde o trvale aktuální úkol, na který sociologické myšlení vždy formuluje svou odpověď podle konkrétních historických parametrů vývoje jak svého předmětu, tak i svého vlastního vývoje imanentně vědeckého.
[42] tree
Genealogie specifiky sociologického přístupu ke společenské praxi ovšem nejen svou historii , ale i prehistorii, jejíž počátky sahají stejně, jako je tomu i u jiných společenskovědních disciplín, k nejstarším civilizacím a kulturám.
s-42
s36w-s42
s36w#42
Genealogie specifiky sociologického přístupu ke společenské praxi má ovšem nejen svou historii , ale i prehistorii, jejíž počátky sahají stejně, jako je tomu i u jiných společenskovědních disciplín, až k nejstarším civilizacím a kulturám.
[43] tree
Vzniká tehdy, když se do repertoáru lidského poznávání světa dostává ona základní otázka po charakteru společenského, na niž odpovídá sociologie.
s-43
s36w-s43
s36w#43
Vzniká tehdy, když se do repertoáru lidského poznávání světa dostává ona základní otázka po charakteru společenského, na niž odpovídá sociologie.
[44] tree
Konstitutivním momentem je tedy samo nastolení otázky, neboť právě tím se dospívá k prvnímu signifikantnímu určení společenského.
s-44
s36w-s44
s36w#44
Konstitutivním momentem je tedy samo nastolení otázky, neboť už právě tím se dospívá k prvnímu signifikantnímu určení společenského.
[45] tree
Celé další údobí vývoje jak protosociologie, tak i vlastní sociologie je pak dějinami snah a pokusů o překročení a konkretizaci tohoto prvotního určení, o co nejadekvátnější charakteristiku společenského jako takového.
s-45
s36w-s45
s36w#45
Celé další údobí vývoje jak protosociologie, tak i vlastní sociologie je pak dějinami snah a pokusů o překročení a konkretizaci tohoto prvotního určení, o co nejadekvátnější charakteristiku společenského jako takového.
[46] tree
Jakékoli bližší, systematické pojednání o tomto problému by se ovšem muselo kriticky vyrovnat se základními mezníky ve vývoji a filiaci sociologických idejí a rozlišit přitom mezi tím, co se za předmět sociologie explicitně označuje, a mezi tím, co je fakticky existujícími výzkumy a teorií za předmět pojato.
s-46
s36w-s46
s36w#46
Jakékoli bližší, systematické pojednání o tomto problému by se ovšem muselo kriticky vyrovnat se základními mezníky ve vývoji a filiaci sociologických idejí a rozlišit přitom mezi tím, co se za předmět sociologie explicitně označuje, a mezi tím, co je fakticky existujícími výzkumy a teorií za předmět pojato.
[47] tree
Avšak nám, již nemáme tuto pretenci, neboť se míníme k otázce předmětu sociologie vyjádřit jen ve vzdálenější perspektivě teoretickometodologického východiska nebo naopak logických důsledků řešení vlastního ústředního problému práce, týkajícího se společenské struktury a jejích revolučních změn, zcela postačí, naznačíme- li vlastní stanovisko na pozadí jen jednoduché, ad hoc pořízené typologie.
s-47
s36w-s47
s36w#47
Avšak nám, již nemáme tuto pretenci, neboť se míníme k otázce předmětu sociologie vyjádřit jen ve vzdálenější perspektivě teoretickometodologického východiska nebo naopak logických důsledků řešení vlastního ústředního problému práce, týkajícího se společenské struktury a jejích revolučních změn, zcela postačí, naznačíme- li vlastní stanovisko na pozadí jen jednoduché, ad hoc pořízené typologie.
[48] tree
Rozdělme sociologické koncepce bez ohledu na to, zda explicitně proklamované, či implicitně vyznávané, na základě toho, zda a jak respektují specifiku společenského.
s-48
s36w-s48
s36w#48
Rozdělme sociologické koncepce bez ohledu na to, zda explicitně proklamované, či implicitně vyznávané, na základě toho, zda a jak respektují specifiku společenského.
[49] tree
Z tohoto hlediska je můžeme rozdělit podle toho, zda vůbec zásadně respektují, nebo nerespektují tuto specifiku, zda zdroj objasňování sociální skutečnosti hledají a nalézají v celkovém rámci této skutečnosti samé, nebo naopak někde mimo něj.
s-49
s36w-s49
s36w#49
Z tohoto hlediska je můžeme rozdělit podle toho, zda vůbec zásadně respektují, nebo nerespektují tuto specifiku, zda zdroj objasňování sociální skutečnosti hledají a nalézají v celkovém rámci této skutečnosti samé, nebo naopak někde mimo něj.
[50] tree
Vedle teistických a idealistických sociálně filosofických spekulací o supranaturálním původu a povaze společnosti rodí se v protosociologické fázi sociálního myšlení přístupy naturalistického redukcionismu, které silně ovlivňují vlastní sociologické myšlení v jeho počátečních fázích a nejsou ještě dodnes beze zbytku vymýceny.
s-50
s36w-s50
s36w#50
Vedle teistických a idealistických sociálně filosofických spekulací o supranaturálním původu a povaze společnosti rodí se v protosociologické fázi sociálního myšlení přístupy naturalistického redukcionismu, které silně ovlivňují vlastní sociologické myšlení v jeho počátečních fázích a nejsou ještě dodnes beze zbytku vymýceny.
[51] tree
Jde o přístupy, které odnímají společnosti fakticky její specifiku tím, že ji souřadně kladou na úroveň vývojově nižších oblastí skutečnosti nebo že ji vysvětlují jen jako pouhý derivát jejich procesů a své * .
s-51
s36w-s51
s36w#51
Jde o přístupy, které odnímají společnosti fakticky její specifiku tím, že ji souřadně kladou na úroveň vývojově nižších oblastí skutečnosti nebo že ji vysvětlují jen jako pouhý derivát jejich procesů a své * .
[52] tree
Snad největší vliv a odezvu ze sociologických škol patřících k tomuto typu měla biologizující sociologie.
s-52
s36w-s52
s36w#52
Snad největší vliv a odezvu ze sociologických škol patřících k tomuto typu měla biologizující sociologie.
[53] tree
V názorech svých extrémních představitelů dospívá k úplné analogizaci sociálních a organických struktur funkcí.
s-53
s36w-s53
s36w#53
V názorech svých extrémních představitelů dospívá k úplné analogizaci sociálních a organických struktur funkcí.
[54] tree
Tak je tomu u René Wormse, který se ve své práci Organisme et société snaží prokázat shodu společnosti s organismem na podkladě jakési strukturální izomorfie, přičemž přenáší do sociologie vysloveně biologické pojmosloví, u Paula von Lilienfelda, pro něhož se společnost ve svých funkcích neliší od říše živé přírody, u Gustava Ratzenhofera, který v mnohém ještě důsledněji než jeho učitel Ludwig Gumplowicz rozvádí koncepci rivality instinktů a zájmů ve smyslu sociálního darwinismu.
s-54
s36w-s54
s36w#54
Tak je tomu u René Wormse, který se ve své práci Organisme et société snaží prokázat shodu společnosti s organismem na podkladě jakési strukturální izomorfie, přičemž přenáší do sociologie vysloveně biologické pojmosloví, u Paula von Lilienfelda, pro něhož se společnost ve svých funkcích neliší od říše živé přírody, u Gustava Ratzenhofera, který v mnohém ještě důsledněji než jeho učitel Ludwig Gumplowicz rozvádí koncepci rivality instinktů a zájmů ve smyslu sociálního darwinismu.
[55] tree
Ponecháme- li stranou některé kladné prvky, které lze ve snahách mnohých z představitelů naturalistického redukcionismu s ohledem na vnitřní vývojové potřeby sociologického myšlení najít, zejména snahy o zavedení exaktnějších metod do sociologického výzkumu, můžeme říci, že tento způsob vysvětlení sociální skutečnosti byl průkazně odhalen jako zcela neadekvátní a neudržitelný.
s-55
s36w-s55
s36w#55
Ponecháme- li stranou některé kladné prvky, které lze ve snahách mnohých z představitelů naturalistického redukcionismu s ohledem na vnitřní vývojové potřeby sociologického myšlení najít, zejména snahy o zavedení exaktnějších metod do sociologického výzkumu, můžeme říci, že tento způsob vysvětlení sociální skutečnosti byl už průkazně odhalen jako zcela neadekvátní a neudržitelný.
[56] tree
Nejlépe to dokazují kritiky jeho moderních odrůd, které se objevují nejen v podobách naivních a snadno vyvratitelných krátkých spojení mezi přírodním a společenským, ale i v podobách nuancovanějších a jsou vklíněny mezi vědecká fakta a ucelené teoretické soustavy založené třeba celkově na jiných principech.
s-56
s36w-s56
s36w#56
Nejlépe to dokazují kritiky jeho moderních odrůd, které se objevují nejen v podobách naivních a snadno vyvratitelných krátkých spojení mezi přírodním a společenským, ale i v podobách nuancovanějších a jsou vklíněny mezi vědecká fakta a ucelené teoretické soustavy založené už třeba celkově na jiných principech.
[57] tree
Výrazným příkladem je třeba William Macdougall, který konceptuálně patří mezi psychologizující sociology, který však nicméně svou teorií instinktů otevírá ve svém díle dokořán dveře organicismu a darwinismu.
s-57
s36w-s57
s36w#57
Výrazným příkladem je třeba William Macdougall, který konceptuálně patří mezi psychologizující sociology, který však nicméně svou teorií instinktů otevírá ve svém díle dokořán dveře organicismu a darwinismu.
[58] tree
Z kritického rozboru jeho díla Morrisem, Ginsbergem, Lutherem, Lee Bernardem a jinými plyne, že společenský život nelze vysvětlit přirozenými tendencemi člověka mimo jiné proto, že je nemožné vysvětlovat to, co nepřeberné množství podob a forem, co se stále mění a vyvíjí, tím, co je relativně stabilní.
s-58
s36w-s58
s36w#58
Z kritického rozboru jeho díla Morrisem, Ginsbergem, Lutherem, Lee Bernardem a jinými plyne, že společenský život nelze vysvětlit přirozenými tendencemi člověka mimo jiné už proto, že je nemožné vysvětlovat to, co má nepřeberné množství podob a forem, co se stále mění a vyvíjí, tím, co je relativně stabilní.
[59] tree
Jiným takovým příkladem by mohl být i Sigmund Freud s jeho pokusy aplikovat svou psychoanalytickou metodu na vysvětlení sociální skutečnosti.
s-59
s36w-s59
s36w#59
Jiným takovým příkladem by mohl být i Sigmund Freud s jeho pokusy aplikovat svou psychoanalytickou metodu na vysvětlení sociální skutečnosti.
[60] tree
Pendantem naturalistického redukcionismu je redukcionismus psychologický, jenž podstatu sociálního spatřuje v psychickém.
s-60
s36w-s60
s36w#60
Pendantem naturalistického redukcionismu je redukcionismus psychologický, jenž podstatu sociálního spatřuje v psychickém.
[61] tree
Ulpívá také na elementární komponentě, respektive aspektu komplexního jevu, jímž společenské je.
s-61
s36w-s61
s36w#61
Ulpívá také na elementární komponentě, respektive aspektu komplexního jevu, jímž společenské je.
[62] tree
Tento druh redukcionismu, který je v současné západní sociologii zcela běžný, neustále možno říci i převládající, se projevuje velmi rozmanitě.
s-62
s36w-s62
s36w#62
Tento druh redukcionismu, který je v současné západní sociologii zcela běžný, neustále možno říci i převládající, se projevuje velmi rozmanitě.
[63] tree
Patří sem snahy převést sociální na společného jmenovatele s individuálně psychologickým, jejichž výrazným představitelem je právě Sigmund Freud.
s-63
s36w-s63
s36w#63
Patří sem snahy převést sociální na společného jmenovatele s individuálně psychologickým, jejichž výrazným představitelem je právě Sigmund Freud.
[64] tree
Klasickou podobu tohoto redukcionismu nalézáme však u sociálních psychologů, zejména amerických, jako byl Gidding, Cooley, Ellwood a další, kteří v nejrůznějších souvislostech explicitně neustále zdůrazňovali psychologickou podstatu společnosti a společenských jevů.
s-64
s36w-s64
s36w#64
Klasickou podobu tohoto redukcionismu nalézáme však u sociálních psychologů, zejména amerických, jako byl Gidding, Cooley, Ellwood a další, kteří v nejrůznějších souvislostech explicitně neustále zdůrazňovali psychologickou podstatu společnosti a společenských jevů.
[65] tree
Ve více méně implicitních a zastřenějších formách své zastoupení prakticky ve všech školách soudobého sociologického myšlení na Západě.
s-65
s36w-s65
s36w#65
Ve více méně implicitních a zastřenějších formách má své zastoupení prakticky ve všech školách soudobého sociologického myšlení na Západě.
[66] tree
To jest i v těch, jež se od něho pragmaticky distancují.
s-66
s36w-s66
s36w#66
To jest i v těch, jež se od něho pragmaticky distancují.
[67] tree
To je stejně tak dobře patrno u některých relacionistů, jako jsou Vonwiess, Plenge, jako u některých strukturálních funkcionalistů v čele s jejich čelným představitelem Parsonsem, kteří překročili rámec čistě psychologického pojetí mezilidských vztahů a společnost či společenské chápou jako oblast jevů sui generis, avšak v konkrétnějším rozvedení svých teoretických systémů, jimiž společenské vazby a struktury vysvětlují, podržují jednoznačnou preferenci psychických faktorů.
s-67
s36w-s67
s36w#67
To je stejně tak dobře patrno u některých relacionistů, jako jsou Vonwiess, Plenge, jako u některých strukturálních funkcionalistů v čele s jejich čelným představitelem Parsonsem, kteří překročili rámec čistě psychologického pojetí mezilidských vztahů a společnost či společenské chápou jako oblast jevů sui generis, avšak v konkrétnějším rozvedení svých teoretických systémů, jimiž společenské vazby a struktury vysvětlují, podržují jednoznačnou preferenci psychických faktorů.
[68] tree
Psychologismus v sociologii neodmítáme proto, ? .
s-68
s36w-s68
s36w#68
Psychologismus v sociologii neodmítáme proto, ? .
[69] tree
Vždyť společenské neexistuje bez psychického, právě tak jako neexistuje bez příslušného substrátu materiálního.
s-69
s36w-s69
s36w#69
Vždyť společenské neexistuje bez psychického, právě tak jako neexistuje bez příslušného substrátu materiálního.
[70] tree
Nepřijatelnost psychologismu v sociologii je, jak naznačeno, v tom, že nebere na vědomí právě specifiku společenského a ze sociologie dělá fakticky jen odnož psychologie.
s-70
s36w-s70
s36w#70
Nepřijatelnost psychologismu v sociologii je, jak už naznačeno, v tom, že nebere na vědomí právě specifiku společenského a ze sociologie dělá fakticky jen odnož psychologie.
[71] tree
To pak eo ipso vede k pozici sociologického idealismu, kdy se chování lidí a celý společenský vývoj vysvětlují koneckonců jen subjektivně, kdy posledním slovem sociologické analýzy je analýza motivace aktérů, která bere v nejlepším případě v úvahu jen bezprostřední objektivní podmínky tak, jak se těmto aktérům jeví, avšak nezkoumá jejich vlastní zdroje v širších souvislostech společenského života.
s-71
s36w-s71
s36w#71
To pak eo ipso vede k pozici sociologického idealismu, kdy se chování lidí a celý společenský vývoj vysvětlují koneckonců jen subjektivně, kdy posledním slovem sociologické analýzy je analýza motivace aktérů, která bere v nejlepším případě v úvahu jen bezprostřední objektivní podmínky tak, jak se těmto aktérům jeví, avšak nezkoumá jejich vlastní zdroje v širších souvislostech společenského života.
[72] tree
Právě tak jako zůstává stále nedokončeným úkolem západní sociologie konsekventní potření všech forem naturalistického a psychologického redukcionismu, zůstávají pro ni otevřeny de facto neustále základní konceptuální otázky.
s-72
s36w-s72
s36w#72
Právě tak jako zůstává stále nedokončeným úkolem západní sociologie konsekventní potření všech forem naturalistického a psychologického redukcionismu, zůstávají pro ni otevřeny de facto neustále základní konceptuální otázky.
[73] tree
A to včetně těch nejelementárnějších a pro raison detre sociologie jako vědy nejvýznamnějších, jako například otázka charakteru, respektive typu sociologického poznání jako takového a jmenovitě otázka poměru sociologického a přírodovědného poznání a s tím souvisící odvozená otázka postavení sociologie mezi ostatními společenskými vědami.
s-73
s36w-s73
s36w#73
A to včetně těch nejelementárnějších a pro raison detre sociologie jako vědy nejvýznamnějších, jako například otázka charakteru, respektive typu sociologického poznání jako takového a jmenovitě otázka poměru sociologického a přírodovědného poznání a s tím souvisící odvozená otázka postavení sociologie mezi ostatními společenskými vědami.
[74] tree
Aniž se hodláme vracet k tradiční a vskutku značně rozsáhlé diskusi o těchto metodologických problémech, uvedeme stručně naše stanovisko.
s-74
s36w-s74
s36w#74
Aniž se hodláme vracet k tradiční a vskutku značně rozsáhlé diskusi o těchto metodologických problémech, uvedeme stručně naše stanovisko.
[75] tree
Odmítáme především všechny přístupy, které v tradici německé idealistické filosofie, zejména pokantovské, důraz na specifikum humanistického kvocientu všech jevů studovaných společenskými vědami dovádějí k závěru o absolutně odlišné metodě těchto věd od věd přírodních a zakládají se jen na subjektivním porozumění.
s-75
s36w-s75
s36w#75
Odmítáme především všechny přístupy, které v tradici německé idealistické filosofie, zejména pokantovské, důraz na specifikum humanistického kvocientu všech jevů studovaných společenskými vědami dovádějí k závěru o absolutně odlišné metodě těchto věd od věd přírodních a zakládají se jen na subjektivním porozumění.
[76] tree
Ztotožňujeme se s oponenty těchto přístupů, kteří argumentují tím, že neslučitelná lidská subjektivita sice podstatně modifikuje skutečnost, jež se stává předmětem výzkumu, že však neodnímá této skutečnosti její objektivitu, a že proto se společenské vědy neliší absolutně, ale jen relativně svou metodou od kauzálně afirmativní metody přírodních věd.
s-76
s36w-s76
s36w#76
Ztotožňujeme se s oponenty těchto přístupů, kteří argumentují tím, že neslučitelná lidská subjektivita sice podstatně modifikuje skutečnost, jež se stává předmětem výzkumu, že však neodnímá této skutečnosti její objektivitu, a že proto se společenské vědy neliší absolutně, ale jen relativně svou metodou od kauzálně afirmativní metody přírodních věd.
[77] tree
Nevidíme, proč by dimenze vztahu k hodnotě společenských jevů měla být s touto metodou * .
s-77
s36w-s77
s36w#77
Nevidíme, proč by dimenze vztahu k hodnotě společenských jevů měla být s touto metodou * .
[78] tree
Ostatně takové a podobné domněnky pozitivně vyvracejí teoretické výsledky společenských věd samých, jejich schopnost předvídat do určité míry průběh událostí.
s-78
s36w-s78
s36w#78
Ostatně takové a podobné domněnky pozitivně vyvracejí teoretické výsledky společenských věd samých, jejich schopnost předvídat do určité míry průběh událostí.
[79] tree
Čili sociologická teorie, - li být vědou, nemůže být jen pouhou volnou kreací lidského ducha, nýbrž musí respektovat objektivní zákonité tendence předmětu svého zájmu a vyjadřovat je.
s-79
s36w-s79
s36w#79
Čili sociologická teorie, má- li být vědou, nemůže být jen pouhou volnou kreací lidského ducha, nýbrž musí respektovat objektivní zákonité tendence předmětu svého zájmu a vyjadřovat je.
[80] tree
Jinak by se sociologie přeměnila buď v čirou teoretickou spekulaci, nebo v pseudoteoretickou analýzu jednotlivých jedinečných historických případů.
s-80
s36w-s80
s36w#80
Jinak by se sociologie přeměnila buď v čirou teoretickou spekulaci, nebo v pseudoteoretickou analýzu jednotlivých jedinečných historických případů.
[81] tree
Je ovšem pravda, že i ve vědecké sociologii se setkáváme jak s pracemi, jejichž cílem je odhalit obecné a zákonité, tak i s pracemi, které zkoumají jednotlivé zvláštní případy, případové studie.
s-81
s36w-s81
s36w#81
Je ovšem pravda, že i ve vědecké sociologii se setkáváme jak s pracemi, jejichž cílem je odhalit obecné a zákonité, tak i s pracemi, které zkoumají jednotlivé zvláštní případy, případové studie.
[82] tree
A je i faktem, že tento druhý typ prací, ve Windelbandově teorii označovaných za idiografické, na rozdíl od nomotetických prvního typu, se v posledních desetiletích značně rozšířil, a to nikoli bez pozitivního efektu pro sociologii.
s-82
s36w-s82
s36w#82
A je i faktem, že tento druhý typ prací, ve Windelbandově teorii označovaných za idiografické, na rozdíl od nomotetických prvního typu, se v posledních desetiletích značně rozšířil, a to nikoli bez pozitivního efektu pro sociologii.
[83] tree
Jenže přece ne vše, co je užitečné ve vědeckém výzkumu a je určitým poznáním, tvoří přímo vědeckou teorii.
s-83
s36w-s83
s36w#83
Jenže přece ne vše, co je užitečné ve vědeckém výzkumu a je určitým poznáním, tvoří už přímo vědeckou teorii.
[84] tree
Analýza dílčích jedinečných případů a událostí může být nezbytnou náležitostí výzkumu na cestě k vědeckému zobecnění a v tom smyslu také určitým dílčím elementem vědy.
s-84
s36w-s84
s36w#84
Analýza dílčích jedinečných případů a událostí může být nezbytnou náležitostí výzkumu na cestě k vědeckému zobecnění a v tom smyslu také určitým dílčím elementem vědy.
[85] tree
Stává se ovšem slepou uličkou vědeckého poznání, je- li vydávána za jeho hlavní osu, či dokonce jedinou metodologickou možnost.
s-85
s36w-s85
s36w#85
Stává se ovšem slepou uličkou vědeckého poznání, je- li vydávána za jeho hlavní osu, či dokonce jedinou metodologickou možnost.
[86] tree
Pokud jde o otázku postavení sociologie v soustavě společenských věd, nastínili jsme v našem dosavadním výkladu rámcovou definicí společnosti jen elementární obrys oblasti, v které být hledána odpověď.
s-86
s36w-s86
s36w#86
Pokud jde o otázku postavení sociologie v soustavě společenských věd, nastínili jsme v našem dosavadním výkladu rámcovou definicí společnosti jen elementární obrys oblasti, v které má být hledána odpověď.
[87] tree
Uspokojivá odpověď na danou otázku však znamená konkretizovat dílčí aspekt této široké oblasti sociální skutečnosti představující specifickou doménu sociologie.
s-87
s36w-s87
s36w#87
Uspokojivá odpověď na danou otázku však znamená konkretizovat dílčí aspekt této široké oblasti sociální skutečnosti představující specifickou doménu sociologie.
[88] tree
Éru specifiky sociologického bádání zahajují snahy o celkový, syntetický pohled na společenskou skutečnost s proklamovaným nárokem respektovat empirii.
s-88
s36w-s88
s36w#88
Éru specifiky sociologického bádání zahajují snahy o celkový, syntetický pohled na společenskou skutečnost s proklamovaným nárokem respektovat empirii.
[89] tree
Mezníkem ve vývoji sociálního myšlení v tomto směru je nepochybně sociologická koncepce Marxova a Engelsova definující společnost jako strukturovaný celek sociálních vztahů a odhalující ve výrobním způsobu činitele, který tuto strukturu v konečné instanci určuje.
s-89
s36w-s89
s36w#89
Mezníkem ve vývoji sociálního myšlení v tomto směru je nepochybně sociologická koncepce Marxova a Engelsova definující společnost jako strukturovaný celek sociálních vztahů a odhalující ve výrobním způsobu činitele, který tuto strukturu v konečné instanci určuje.
[90] tree
Z opačných historickoidealistických světonázorových pozic a značně ještě poplatní dějinně filosofické spekulaci pretendují na globalitní, specificky sociologický přístup k sociální skutečnosti také zakladatelé sociologie.
s-90
s36w-s90
s36w#90
Z opačných historickoidealistických světonázorových pozic a značně ještě poplatní dějinně filosofické spekulaci pretendují na globalitní, specificky sociologický přístup k sociální skutečnosti také zakladatelé sociologie.
[91] tree
Jak pro Simona, tak i pro Comta je příznačné úsilí o celkovou charakteristiku společenské struktury v statickém i dynamickém průřezu.
s-91
s36w-s91
s36w#91
Jak pro Simona, tak i pro Comta je příznačné úsilí o celkovou charakteristiku společenské struktury v statickém i dynamickém průřezu.
[92] tree
Je tu pojem solidarity, konsensu, jako úhelný pojem sociální statiky, pojem vývoje jako centrální pojem sociální dynamiky a pokus o genetickou klasifikaci myšlenkového a společenského vývoje.
s-92
s36w-s92
s36w#92
Je tu pojem solidarity, konsensu, jako úhelný pojem sociální statiky, pojem vývoje jako centrální pojem sociální dynamiky a pokus o genetickou klasifikaci myšlenkového a společenského vývoje.
[93] tree
Globalitní hledisko se zračí také ve Spencerově koncepci sociálního organicismu, na němž zakládá svou evoluční teorii.
s-93
s36w-s93
s36w#93
Globalitní hledisko se zračí také ve Spencerově koncepci sociálního organicismu, na němž zakládá svou evoluční teorii.
[94] tree
Koncipováním sociologie jako vědy o obecných zákonitostech lidského chování byla tato vědní disciplína v podstatě správně orientována.
s-94
s36w-s94
s36w#94
Koncipováním sociologie jako vědy o obecných zákonitostech lidského chování byla tato vědní disciplína v podstatě správně orientována.
[95] tree
Správně vyznačená orientace sama o sobě byla ovšem jen první abstraktní a formální konstitutivní náležitostí zrodu sociologie.
s-95
s36w-s95
s36w#95
Správně vyznačená orientace sama o sobě byla ovšem jen první abstraktní a formální konstitutivní náležitostí zrodu sociologie.
[96] tree
Reálně se mohla zhodnotit jedině v meritorní koncepci onoho obecně společenského.
s-96
s36w-s96
s36w#96
Reálně se mohla zhodnotit jedině v meritorní koncepci onoho obecně společenského.
[97] tree
A tu je třeba si připomenout, že z meritorních koncepcí vypracovaných kolem druhé poloviny minulého století obstály v kritické prověrce dalšího společenského a myšlenkového vývoje jen některé závěry.
s-97
s36w-s97
s36w#97
A tu je třeba si připomenout, že z meritorních koncepcí vypracovaných kolem druhé poloviny minulého století obstály v kritické prověrce dalšího společenského a myšlenkového vývoje jen některé závěry.
[98] tree
Názorným příkladem může být Millova definice sociologie, která se, abstraktně vzato, skoro doslova a do písmene shoduje s definicemi některých současných sociologů.
s-98
s36w-s98
s36w#98
Názorným příkladem může být Millova definice sociologie, která se, abstraktně vzato, skoro doslova a do písmene shoduje s definicemi některých současných sociologů.
[99] tree
Sociologie je podle něho věda o nejabstraktnějším a nejobecnějším sociálním předmětu nebo jednoduše věda o nejobecnějších rysech společnosti.
s-99
s36w-s99
s36w#99
Sociologie je podle něho věda o nejabstraktnějším a nejobecnějším sociálním předmětu nebo jednoduše věda o nejobecnějších rysech společnosti.
[100] tree
Ale žádný marxistický sociolog nebude dnes souhlasit s touto definicí explikovanou na originálním Millově předpokladu.
s-100
s36w-s100
s36w#100
Ale žádný marxistický sociolog nebude dnes souhlasit s touto definicí explikovanou na originálním Millově předpokladu.

Edit as listText viewDependency trees