Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 1 - 100 of 153 • next


[1] tree
Účast Julia Fučíka na tvorbě české socialistické literatury měla několikerou podobu.
s-1
s22w-s1
s22w#1
Účast Julia Fučíka na tvorbě české socialistické literatury měla několikerou podobu.
[2] tree
Fučíkovy reportáže, povídky, fragment románu Pokolení před Petrem a Reportáž psaná na oprátce jsou integrální součástí socialistické prózy dvacátých a třicátých let.
s-2
s22w-s2
s22w#2
Fučíkovy reportáže, povídky, fragment románu Pokolení před Petrem a Reportáž psaná na oprátce jsou integrální součástí socialistické prózy dvacátých a třicátých let.
[3] tree
Fučíkovy divadelní a literární kritiky, studie, články, glosy spolutvořily českou socialistickou literaturu, umocňovaly její sílu, odkrývaly pro ni nové možnosti, pomáhaly rozpoznat a označit slepé uličky a případné omyly.
s-3
s22w-s3
s22w#3
Fučíkovy divadelní a literární kritiky, studie, články, glosy spolutvořily českou socialistickou literaturu, umocňovaly její sílu, odkrývaly pro ni nové možnosti, pomáhaly rozpoznat a označit slepé uličky a případné omyly.
[4] tree
Julius Fučík patřil k těm komunistickým kulturním pracovníkům, kteří koncipovali, proklamovali a současně uskutečňovali program nutného životadárného spojení socialistické kultury s hodnotami, které byly vytvořeny v blízké i dávné minulosti a které svou povahou byly hluboce lidové a demokratické.
s-4
s22w-s4
s22w#4
Julius Fučík patřil k těm komunistickým kulturním pracovníkům, kteří koncipovali, proklamovali a současně už uskutečňovali program nutného životadárného spojení socialistické kultury s hodnotami, které byly vytvořeny v blízké i dávné minulosti a které svou povahou byly hluboce lidové a demokratické.
[5] tree
Literárněkritická a literárněhistorická tvorba je jedním z celků, které tvoří Fučíkův odkaz dnešku.
s-5
s22w-s5
s22w#5
Literárněkritická a literárněhistorická tvorba je jedním z celků, které tvoří Fučíkův odkaz dnešku.
[6] tree
Zájem o literaturu a láska k patřily k okruhu jeho vyhraněných zájmů a lásek, stejně tak jako kritický talent byl jedním z talentů, jimiž Fučík disponoval.
s-6
s22w-s6
s22w#6
Zájem o literaturu a láska k ní patřily k okruhu jeho vyhraněných zájmů a lásek, stejně tak jako kritický talent byl jedním z talentů, jimiž Fučík disponoval.
[7] tree
Láska k literatuře a zájem o ni provázely Fučíka po celý život, i když v různé intenzitě a s různou možností uplatnění.
s-7
s22w-s7
s22w#7
Láska k literatuře a zájem o ni provázely Fučíka po celý život, i když v různé intenzitě a s různou možností uplatnění.
[8] tree
v roce # v dopise Marii Vaníčkové se Fučík ptá.
s-8
s22w-s8
s22w#8
Už v roce # v dopise Marii Vaníčkové se Fučík ptá.
[9] tree
Do čeho mám dělat.
s-9
s22w-s9
s22w#9
Do čeho mám dělat.
[10] tree
Do politiky.
s-10
s22w-s10
s22w#10
Do politiky.
[11] tree
Nebo do kumštu.
s-11
s22w-s11
s22w#11
Nebo do kumštu.
[12] tree
V politice ze mne bude docela průměrný redaktůrek, mám literární intelektuálské sklony, které budu muset neustále korigovat míněním vedoucích, kteří tomu rozumějí bezprostředně, samostatně a správně.
s-12
s22w-s12
s22w#12
V politice ze mne bude docela průměrný redaktůrek, mám literární intelektuálské sklony, které budu muset neustále korigovat míněním vedoucích, kteří tomu rozumějí bezprostředně, samostatně a správně.
[13] tree
A bude to vlastně ještě méně.
s-13
s22w-s13
s22w#13
A bude to vlastně ještě méně.
[14] tree
Možná že ani v literatuře nejsem nic nadprůměrného, ale jsem alespoň samostatný, něco dělám, něco udělám, rozhodně to bude víc dobré než nějaká žurnalistická reprodukce přemílaných hesel.
s-14
s22w-s14
s22w#14
Možná že ani v literatuře nejsem nic nadprůměrného, ale jsem alespoň samostatný, něco dělám, něco udělám, rozhodně to bude víc dobré než nějaká žurnalistická reprodukce přemílaných hesel.
[15] tree
Fučík, Korespondence.
s-15
s22w-s15
s22w#15
Fučík, Korespondence.
[16] tree
A právě s vědomím těchto slov dvaadvacetiletého Fučíka je třeba odmítnout tendence, které se pokusily preferovat jen jeden z celků Fučíkova odkazu a tak rozrušit jednotu tvorby a jednotu osobnosti, která je pro Fučíka a pro moderní revoluční tvorbu a osobnost vůbec tak příznačná.
s-16
s22w-s16
s22w#16
A právě s vědomím těchto slov dvaadvacetiletého Fučíka je třeba odmítnout tendence, které se pokusily preferovat jen jeden z celků Fučíkova odkazu a tak rozrušit jednotu tvorby a jednotu osobnosti, která je pro Fučíka a pro moderní revoluční tvorbu a osobnost vůbec tak příznačná.
[17] tree
Tyto tendence se octly v rozporu s vnitřní logikou jeho díla i vývoje.
s-17
s22w-s17
s22w#17
Tyto tendence se octly v rozporu s vnitřní logikou jeho díla i vývoje.
[18] tree
Integrujícím prvkem Fučíkovy tvorby a osobnosti je komunistické přesvědčení, skutečnost, že Julius Fučík byl komunista gottwaldovské generace, generace # sjezdu KSČ.
s-18
s22w-s18
s22w#18
Integrujícím prvkem Fučíkovy tvorby a osobnosti je komunistické přesvědčení, skutečnost, že Julius Fučík byl komunista gottwaldovské generace, generace # sjezdu KSČ.
[19] tree
Hájil politiku gottwaldovského vedení vůči oněm levým intelektuálům, kteří v roce # nepochopili, jednou provždy, nebo jen dočasně, novou kvalitu komunistické politické praxe.
s-19
s22w-s19
s22w#19
Hájil politiku gottwaldovského vedení vůči oněm levým intelektuálům, kteří v roce # nepochopili, ať už jednou provždy, nebo jen dočasně, novou kvalitu komunistické politické praxe.
[20] tree
V roce # , kdy část tvůrčích pracovníků dosud spjatých se stranou opouští revoluční frontu, Julius Fučík vstupuje do redakce Rudého práva a profesionalizuje se jako komunistický novinář.
s-20
s22w-s20
s22w#20
V roce # , kdy část tvůrčích pracovníků dosud spjatých se stranou opouští revoluční frontu, Julius Fučík vstupuje do redakce Rudého práva a profesionalizuje se jako komunistický novinář.
[21] tree
Stává se politickým stranickým pracovníkem, utíká z umění do politiky, šaldovský termín, ovšem jen proto, aby realizoval jeden z předpokladů nezbytných pro růst a zrání marxistického kritika.
s-21
s22w-s21
s22w#21
Stává se politickým stranickým pracovníkem, utíká z umění do politiky, šaldovský termín, ovšem jen proto, aby realizoval jeden z předpokladů nezbytných pro růst a zrání marxistického kritika.
[22] tree
Julius Fučík naplňuje ve svrchované míře podmínku moderní revoluční umělecké kritiky, sepětí s revoluční politikou, nutnost cítit se její součástí, hlásit se k zodpovědnosti za realizaci revolučních idejí, nedovolit, aby se mezi kritikou a životem rozprostřel prázdný prostor, bílá místa.
s-22
s22w-s22
s22w#22
Julius Fučík naplňuje ve svrchované míře podmínku moderní revoluční umělecké kritiky, sepětí s revoluční politikou, nutnost cítit se její součástí, hlásit se k zodpovědnosti za realizaci revolučních idejí, nedovolit, aby se mezi kritikou a životem rozprostřel prázdný prostor, bílá místa.
[23] tree
Snad každý z Fučíkových zájmů mohl zůstat torzovitý, nedokončený.
s-23
s22w-s23
s22w#23
Snad každý z Fučíkových zájmů mohl zůstat torzovitý, nedokončený.
[24] tree
Knižně za jeho života vyšla reportáž ze # sjezdu KSČ Sjezd fronty, v letech # - # v sešitech vycházelo V zemi, kde zítra již znamená včera, v roce # vyšla brožura Přijde nám Rudá armáda na pomoc, v roce # vyšel esej Božena Němcová bojující, jinak všechno ostatní publikoval Julius Fučík v novinách a v časopisech.
s-24
s22w-s24
s22w#24
Knižně za jeho života vyšla reportáž ze # sjezdu KSČ Sjezd fronty, v letech # - # v sešitech vycházelo V zemi, kde zítra již znamená včera, v roce # vyšla brožura Přijde nám Rudá armáda na pomoc, v roce # vyšel esej Božena Němcová bojující, jinak všechno ostatní publikoval Julius Fučík v novinách a v časopisech.
[25] tree
jen v tematice jeho prvních knížek jsou ve zkratce a téměř symbolicky vyznačeny historické, politické a životní souvislosti, v nichž se formovala a uplatňovala jeho literárněkritická a literárněhistorická tvorba.
s-25
s22w-s25
s22w#25
Už jen v tematice jeho prvních knížek jsou ve zkratce a téměř symbolicky vyznačeny historické, politické a životní souvislosti, v nichž se formovala a uplatňovala jeho literárněkritická a literárněhistorická tvorba.
[26] tree
A jestliže # léta jsou léty Fučíkovy zralosti lidské, politické a umělecké, pak v této době vyzrává k jedinečné a velkolepé syntéze i Julius Fučík, kritik a historik české literatury, autor Boženy Němcové bojující, studie o Karlu Sabinovi a o Juliu Zeyerovi.
s-26
s22w-s26
s22w#26
A jestliže # léta jsou léty Fučíkovy zralosti lidské, politické a umělecké, pak v této době vyzrává k jedinečné a velkolepé syntéze i Julius Fučík, kritik a historik české literatury, autor Boženy Němcové bojující, studie o Karlu Sabinovi a o Juliu Zeyerovi.
[27] tree
I v Reportáži psané na oprátce, v díle, jež se vzpírá jakékoliv analýze, tak syntetickou podobu , v němž je vysloveno Fučíkovo pojetí života, člověka a doby, i v Reportáži je přítomen Fučíkův zájem literárněhistorický a kritický.
s-27
s22w-s27
s22w#27
I v Reportáži psané na oprátce, v díle, jež se vzpírá jakékoliv analýze, tak syntetickou podobu má, v němž je vysloveno Fučíkovo pojetí života, člověka a doby, i v Reportáži je přítomen Fučíkův zájem literárněhistorický a kritický.
[28] tree
Ani tehdy neustupuje do pozadí Fučík, kritik.
s-28
s22w-s28
s22w#28
Ani tehdy neustupuje do pozadí Fučík, kritik.
[29] tree
Fučíkova literárněkritická tvorba stává se tak součástí vyššího celku, co platí obecně, zásadně o něm, platí i pro ni.
s-29
s22w-s29
s22w#29
Fučíkova literárněkritická tvorba stává se tak součástí vyššího celku, co platí obecně, zásadně o něm, platí i pro ni.
[30] tree
V jednom ze svých nekrologů * * Šaldy napsal Julius Fučík, že Šalda poznával život skrze umění a uměním, a to je poznatek, který se vztahuje i k Fučíkovi.
s-30
s22w-s30
s22w#30
V jednom ze svých nekrologů * * Šaldy napsal Julius Fučík, že Šalda poznával život skrze umění a uměním, a to je poznatek, který se vztahuje i k Fučíkovi.
[31] tree
Jeho poznávání světa a člověka inspirovaly zvláště zpočátku literatura a divadlo, knihy byly mu kusem světa, v nich nalezl slova, která jen tušil, aniž by je dokázal vyslovit, v nich byly rozšifrovány nejskrytější jeho myšlenky a činy.
s-31
s22w-s31
s22w#31
Jeho poznávání světa a člověka inspirovaly zvláště zpočátku literatura a divadlo, knihy byly mu kusem světa, v nich nalezl slova, která jen tušil, aniž by je dokázal vyslovit, v nich byly rozšifrovány nejskrytější jeho myšlenky a činy.
[32] tree
Ve Šrámkově Stříbrném větru například nalezl životopis svůj i mnohých ze své generace.
s-32
s22w-s32
s22w#32
Ve Šrámkově Stříbrném větru například nalezl životopis svůj i mnohých ze své generace.
[33] tree
Julius Fučík mezi knihami rozlišoval ty, které k němu promlouvají, a ty, které zůstávají němé, a pomáhat k tomu, aby nebylo ani němých, ani lživých knih, považoval za svůj úkol v boji o lepší svět.
s-33
s22w-s33
s22w#33
Julius Fučík mezi knihami rozlišoval ty, které k němu promlouvají, a ty, které zůstávají němé, a pomáhat k tomu, aby nebylo ani němých, ani lživých knih, považoval za svůj úkol v boji o lepší svět.
[34] tree
Osobní zaujetí pro literaturu, horoucí láska k , touha znásobit její sílu, rozevřít ji před čtenářem, pomoci mu orientovat se v , osvojit si všechno její bohatství, její poznání i krásu, to jsou rysy Fučíkova přístupu k literatuře, předpoklady, z nichž vycházel při své kritické a historické tvorbě.
s-34
s22w-s34
s22w#34
Osobní zaujetí pro literaturu, horoucí láska k ní, touha znásobit její sílu, rozevřít ji před čtenářem, pomoci mu orientovat se v ní, osvojit si všechno její bohatství, její poznání i krásu, to jsou rysy Fučíkova přístupu k literatuře, předpoklady, z nichž vycházel při své kritické a historické tvorbě.
[35] tree
Je třeba ještě v jednom směru vymezení Fučíkova přístupu k literatuře zpřesnit, Fučík chápe literaturu v souvislostech společenských, v souvislostech třídního zápasu, a jestliže chápe svou práci jako práci pro čtenáře a pro diváka, pak na mysli především čtenáře a diváka dělnického.
s-35
s22w-s35
s22w#35
Je třeba ještě v jednom směru vymezení Fučíkova přístupu k literatuře zpřesnit, Fučík chápe literaturu v souvislostech společenských, v souvislostech třídního zápasu, a jestliže chápe svou práci jako práci pro čtenáře a pro diváka, pak má na mysli především čtenáře a diváka dělnického.
[36] tree
V roce # se uskutečňuje Fučíkův programový návrat k literatuře národního obrození a k historii české literatury vůbec.
s-36
s22w-s36
s22w#36
V roce # se uskutečňuje Fučíkův programový návrat k literatuře národního obrození a k historii české literatury vůbec.
[37] tree
Intenzívně studuje a koncipuje, promýšlí, připravuje články, studie i úkoly větší syntetické povahy.
s-37
s22w-s37
s22w#37
Intenzívně studuje a koncipuje, promýšlí, připravuje články, studie i úkoly větší syntetické povahy.
[38] tree
Tehdy vzniká esej o Boženě Němcové.
s-38
s22w-s38
s22w#38
Tehdy vzniká esej o Boženě Němcové.
[39] tree
Julius Fučík jej píše v Chotiměři * # , kdy ještě po ruce dostatek materiálu.
s-39
s22w-s39
s22w#39
Julius Fučík jej píše v Chotiměři * # , kdy má ještě po ruce dostatek materiálu.
[40] tree
V Chotiměři rozepisuje i studii o Karlu Sabinovi, dokončuje ji však v Praze v různých ilegálních bytech.
s-40
s22w-s40
s22w#40
V Chotiměři rozepisuje i studii o Karlu Sabinovi, dokončuje ji však už v Praze v různých ilegálních bytech.
[41] tree
Za stejných podmínek pracuje na studiích o Juliu Zeyerovi a Janu Nerudovi, text druhé z nich zůstal nejen nedokončen, ale nepodařilo se jej po válce nalézt.
s-41
s22w-s41
s22w#41
Za stejných podmínek pracuje na studiích o Juliu Zeyerovi a Janu Nerudovi, text druhé z nich zůstal nejen nedokončen, ale nepodařilo se jej po válce nalézt.
[42] tree
V cele pankráckého vězení píše Fučík Reportáž psanou na oprátce, označenou jako rukopis, současně však promýšlí a rozepisuje i úvahu nazvanou O povaze české literatury a označenou jako rukopis.
s-42
s22w-s42
s22w#42
V cele pankráckého vězení píše Fučík Reportáž psanou na oprátce, označenou jako rukopis, současně však promýšlí a rozepisuje i úvahu nazvanou O povaze české literatury a označenou jako rukopis.
[43] tree
Volí téma, které jej lákalo a pronásledovalo pět let od osudného konce třicátých let, musí se pokusit vyrovnat se s ním, i když může počítat jen s tím, co se uložilo v jeho paměti, i když nemá nejmenší možnost ověřit si svůj poznatek nebo představu nahlédnutím do materiálu.
s-43
s22w-s43
s22w#43
Volí téma, které jej lákalo a pronásledovalo už pět let od osudného konce třicátých let, musí se pokusit vyrovnat se s ním, i když může počítat jen s tím, co se uložilo v jeho paměti, i když nemá nejmenší možnost ověřit si svůj poznatek nebo představu nahlédnutím do materiálu.
[44] tree
V dopise adresovaném Gustině a komentujícím úvahu O povaze české literatury čteme.
s-44
s22w-s44
s22w#44
V dopise adresovaném Gustině a komentujícím úvahu O povaze české literatury čteme.
[45] tree
V čase, který kradu smrti, píšu tyto poznámky o české literatuře.
s-45
s22w-s45
s22w#45
V čase, který kradu smrti, píšu tyto poznámky o české literatuře.
[46] tree
Nebude asi vůbec snadné psát bez dokladů, bez citátů, srdce a hlava jsou plné, ale stěny jsou prázdné.
s-46
s22w-s46
s22w#46
Nebude asi vůbec snadné psát bez dokladů, bez citátů, srdce a hlava jsou plné, ale stěny jsou prázdné.
[47] tree
A je to přece jen divné psát o literatuře a nemít ani knížečky, kterou bys mohl alespoň očima pohladit.
s-47
s22w-s47
s22w#47
A je to přece jen divné psát o literatuře a nemít ani knížečky, kterou bys mohl alespoň očima pohladit.
[48] tree
V úvodních větách dopisu je zdůrazněno.
s-48
s22w-s48
s22w#48
V úvodních větách dopisu je zdůrazněno.
[49] tree
Nechci se však dát, nechci se poddat, aby i ten druhý kus zahynul beze zbytku, zašel beze stopy v bílé kobce.
s-49
s22w-s49
s22w#49
Nechci se však dát, nechci se poddat, aby i ten druhý kus zahynul beze zbytku, zašel beze stopy v bílé kobce.
[50] tree
* Fučíková, Vzpomínky.
s-50
s22w-s50
s22w#50
* Fučíková, Vzpomínky.
[51] tree
Ani okamžik skepse, ani stín malomyslnosti nebo pochybnosti o smyslu a významu konané práce, naopak hluboké přesvědčení o jejím poslání osobním i nadosobním, o budoucnosti, která bude patřit, když nemůže patřit přítomnost.
s-51
s22w-s51
s22w#51
Ani okamžik skepse, ani stín malomyslnosti nebo pochybnosti o smyslu a významu konané práce, naopak hluboké přesvědčení o jejím poslání osobním i nadosobním, o budoucnosti, která jí bude patřit, když už jí nemůže patřit přítomnost.
[52] tree
Fučík nemá naději na bezprostřední publikaci, a přece píše pro sebe i pro ty, kteří přežijí nebo přijdou.
s-52
s22w-s52
s22w#52
Fučík nemá naději na bezprostřední publikaci, a přece píše pro sebe i pro ty, kteří přežijí nebo přijdou.
[53] tree
Jak silné a nepřemožitelné je přesvědčení o úloze literatury, o jejím významu pro přítomný i budoucí zápas člověka, třídy, celé společnosti.
s-53
s22w-s53
s22w#53
Jak silné a nepřemožitelné je přesvědčení o úloze literatury, o jejím významu pro přítomný i budoucí zápas člověka, třídy, celé společnosti.
[54] tree
Nabízí se okamžitě historické srovnání, z nichž jedno, fakt Havlíčkovy básnické tvorby v brixenském vyhnanství, komentoval a hluboce, pravdivě pochopil a osvětlil sám Julius Fučík.
s-54
s22w-s54
s22w#54
Nabízí se okamžitě historické srovnání, z nichž jedno, fakt Havlíčkovy básnické tvorby v brixenském vyhnanství, komentoval a hluboce, pravdivě pochopil a osvětlil sám Julius Fučík.
[55] tree
Byla to heroická práce.
s-55
s22w-s55
s22w#55
Byla to heroická práce.
[56] tree
Havlíček byl neustále pod přísným dozorem, policejní úředníci měli kdykoliv zcela volný přístup do jeho pokoje a kdykoliv mohli také zabavit kteroukoliv z jeho písemností.
s-56
s22w-s56
s22w#56
Havlíček byl neustále pod přísným dozorem, policejní úředníci měli kdykoliv zcela volný přístup do jeho pokoje a kdykoliv mohli také zabavit kteroukoliv z jeho písemností.
[57] tree
Ano, za takových okolností bylo hrdinstvím psát, a psát věci tak silné, jaké Havlíček v Brixenu vytvořil, k tomu bylo třeba nesmírné vnitřní pevnosti a věrnosti myšlence.
s-57
s22w-s57
s22w#57
Ano, za takových okolností bylo hrdinstvím psát, a psát věci tak silné, jaké Havlíček v Brixenu vytvořil, k tomu bylo třeba nesmírné vnitřní pevnosti a věrnosti myšlence.
[58] tree
Fučík, Milujeme svůj národ.
s-58
s22w-s58
s22w#58
Fučík, Milujeme svůj národ.
[59] tree
Taková jsou tedy po mém soudu určující výchozí hlediska pro náš pohled na Julia Fučíka a na jeho vztah k české literatuře.
s-59
s22w-s59
s22w#59
Taková jsou tedy po mém soudu určující výchozí hlediska pro náš pohled na Julia Fučíka a na jeho vztah k české literatuře.
[60] tree
Jen jejich vědomí nám dovoluje vidět na jedné straně výjimečnost jeho postavení v historii české marxistické literární kritiky a historie a současně hlubokou zákonitost jeho tvorby i vývoje.
s-60
s22w-s60
s22w#60
Jen jejich vědomí nám dovoluje vidět na jedné straně výjimečnost jeho postavení v historii české marxistické literární kritiky a historie a současně hlubokou zákonitost jeho tvorby i vývoje.
[61] tree
Julius Fučík publikuje první literární a divadelní kritiky na počátku dvacátých let.
s-61
s22w-s61
s22w#61
Julius Fučík publikuje první literární a divadelní kritiky na počátku dvacátých let.
[62] tree
V nekrologu * * Šaldy v roce # charakterizuje # léta slovy.
s-62
s22w-s62
s22w#62
V nekrologu * * Šaldy v roce # charakterizuje # léta slovy.
[63] tree
Všechny syfilitické rány měšťácké společnosti jsou obnaženy a páchnou.
s-63
s22w-s63
s22w#63
Všechny syfilitické rány měšťácké společnosti jsou obnaženy a páchnou.
[64] tree
Zmatek, rozvrat, rozklad všech hodnot.
s-64
s22w-s64
s22w#64
Zmatek, rozvrat, rozklad všech hodnot.
[65] tree
Jen proletariát vystupuje z toho zmatku jako jediná síla konsolidující, jejímž znamením je řád.
s-65
s22w-s65
s22w#65
Jen proletariát vystupuje z toho zmatku jako jediná síla konsolidující, jejímž znamením je řád.
[66] tree
Ale ne každý ji dovede vidět.
s-66
s22w-s66
s22w#66
Ale ne každý ji dovede vidět.
[67] tree
Fučík, Stati o literatuře.
s-67
s22w-s67
s22w#67
Fučík, Stati o literatuře.
[68] tree
Julius Fučík tuto konsolidující sílu viděl.
s-68
s22w-s68
s22w#68
Julius Fučík tuto konsolidující sílu viděl.
[69] tree
Patří ke generaci, která vystupuje z první světové války.
s-69
s22w-s69
s22w#69
Patří ke generaci, která vystupuje z první světové války.
[70] tree
Lidské utrpení bylo těm jejím příslušníkům, kteří jako Fučík nebo Wolker vnímali svět pozorně a citlivě se smyslem pro logiku dějin i pro sociální spravedlnost, stříbrnou hřivnou, neboť z něho viděli růst květinu lidského souručenství.
s-70
s22w-s70
s22w#70
Lidské utrpení bylo těm jejím příslušníkům, kteří jako Fučík nebo Wolker vnímali svět pozorně a citlivě se smyslem pro logiku dějin i pro sociální spravedlnost, stříbrnou hřivnou, neboť z něho viděli růst květinu lidského souručenství.
[71] tree
Fučík vstupuje do literatury ve chvíli, kdy se jasně rýsuje možnost zrodu nové revoluční literatury, v období, kdy si umělci osvojují nové chápání světa.
s-71
s22w-s71
s22w#71
Fučík vstupuje do literatury ve chvíli, kdy se jasně rýsuje možnost zrodu nové revoluční literatury, v období, kdy si umělci osvojují nové chápání světa.
[72] tree
Kritika tvoří součást procesu formování revolučního umění, je sebezdůvodněním tohoto umění, jeho sebepoznáním.
s-72
s22w-s72
s22w#72
Kritika tvoří součást procesu formování revolučního umění, je sebezdůvodněním tohoto umění, jeho sebepoznáním.
[73] tree
Julius Fučík od počátku chápe literaturu ve společenských souvislostech, i když problém na počátku dvacátých let ještě takto přímo a teoreticky neformuluje.
s-73
s22w-s73
s22w#73
Julius Fučík od počátku chápe literaturu ve společenských souvislostech, i když problém na počátku dvacátých let ještě takto přímo a teoreticky neformuluje.
[74] tree
Avšak v roce # v předmluvě k Leninovým Statím o Tolstém, které k nám Fučík uvedl, hledá-livýchozí určující rys Leninova pohledu na literaturu, pak jej nachází v Leninově schopnosti hluboce začlenit jev do společenského vývoje.
s-74
s22w-s74
s22w#74
Avšak už v roce # v předmluvě k Leninovým Statím o Tolstém, které k nám Fučík uvedl, hledá-livýchozí určující rys Leninova pohledu na literaturu, pak jej nachází v Leninově schopnosti hluboce začlenit jev do společenského vývoje.
[75] tree
V roce # podtrhuje Fučík v charakteristice dvacátých let pojem řád a fakt konsolidující síly dělnické třídy.
s-75
s22w-s75
s22w#75
V roce # podtrhuje Fučík v charakteristice dvacátých let pojem řád a fakt konsolidující síly dělnické třídy.
[76] tree
A to je příznačný rys Fučíkova pojetí a vymezení vztahu umění k revoluci, umělce k revolučnímu zápasu.
s-76
s22w-s76
s22w#76
A to je příznačný rys Fučíkova pojetí a vymezení vztahu umění k revoluci, umělce k revolučnímu zápasu.
[77] tree
Mimo revoluci není pro Fučíka moderního umění.
s-77
s22w-s77
s22w#77
Mimo revoluci není pro Fučíka moderního umění.
[78] tree
Ve dvacátých letech převládalo v kruzích levicové umělecké inteligence zhruba dvojí pojetí vztahu umění a revoluce.
s-78
s22w-s78
s22w#78
Ve dvacátých letech převládalo v kruzích levicové umělecké inteligence zhruba dvojí pojetí vztahu umění a revoluce.
[79] tree
Jedni zdůrazňovali především aspekt boje proti starému pořádku, moment diskontinuity a destrukce, chtěli rozbít staré umění, negovat je, a v tom spatřovali smysl svých činů, k tomu především hovořily jejich teoretické proklamace.
s-79
s22w-s79
s22w#79
Jedni zdůrazňovali především aspekt boje proti starému pořádku, moment diskontinuity a destrukce, chtěli rozbít staré umění, negovat je, a v tom spatřovali smysl svých činů, k tomu především hovořily jejich teoretické proklamace.
[80] tree
Druzí chápali revoluci jako počátek nového řádu, revoluce spoutat chaos a překonat rozvrat, proletariát je pro skutečnou konsolidující silou.
s-80
s22w-s80
s22w#80
Druzí chápali revoluci jako počátek nového řádu, revoluce má spoutat chaos a překonat rozvrat, proletariát je pro ně skutečnou konsolidující silou.
[81] tree
K nim patřil i Julius Fučík.
s-81
s22w-s81
s22w#81
K nim patřil i Julius Fučík.
[82] tree
Pokračujme však dál ve své úvaze.
s-82
s22w-s82
s22w#82
Pokračujme však dál ve své úvaze.
[83] tree
Část levicových umělců zdůrazňovala především umělcův přínos revoluci, zajímalo je, co revoluce od umělce, jenž se ztotožnil s hnutím, získá, hodnoty, talent, jaké hodnoty.
s-83
s22w-s83
s22w#83
Část levicových umělců zdůrazňovala především umělcův přínos revoluci, zajímalo je, co revoluce od umělce, jenž se ztotožnil s hnutím, získá, hodnoty, talent, jaké hodnoty.
[84] tree
Kritéria druhé části levicové inteligence byla jiná.
s-84
s22w-s84
s22w#84
Kritéria druhé části levicové inteligence byla jiná.
[85] tree
Všímala si, co pro umělce a pro jeho tvorbu znamená, pochopí-lilogiku dějin, ztotožní-lise s hnutím a silou, která rozhodne o osudu lidské společnosti dvacátého století.
s-85
s22w-s85
s22w#85
Všímala si, co pro umělce a pro jeho tvorbu znamená, pochopí-lilogiku dějin, ztotožní-lise s hnutím a silou, která rozhodne o osudu lidské společnosti dvacátého století.
[86] tree
Julius Fučík znal příliš dobře složitou povahu vztahu umění a revoluce, i v tomto případě však preferoval druhé hledisko a pracoval s ním.
s-86
s22w-s86
s22w#86
Julius Fučík znal až příliš dobře složitou povahu vztahu umění a revoluce, i v tomto případě však preferoval druhé hledisko a pracoval s ním.
[87] tree
V roce # v komentáři k generační diskusi polemizoval se stanoviskem některých čtenářů Tvorby, s jejich rozmrzelostí nad diskusí pouze intelektuálskou.
s-87
s22w-s87
s22w#87
V roce # v komentáři k generační diskusi polemizoval se stanoviskem některých čtenářů Tvorby, s jejich rozmrzelostí nad diskusí pouze intelektuálskou.
[88] tree
Spojení intelektuála s revolučním hnutím dělnickým je ovšem životní otázkou především pro něho.
s-88
s22w-s88
s22w#88
Spojení intelektuála s revolučním hnutím dělnickým je ovšem životní otázkou především pro něho.
[89] tree
Ale domnívat se, že tyto vztahy jsou jen takto jednostranné, to není nic jiného než oslabování revolučních sil.
s-89
s22w-s89
s22w#89
Ale domnívat se, že tyto vztahy jsou jen takto jednostranné, to není nic jiného než oslabování revolučních sil.
[90] tree
Avantgarda známá a neznámá.
s-90
s22w-s90
s22w#90
Avantgarda známá a neznámá.
[91] tree
Fučíkovo pojetí literatury, jeho osvojení si marxisticko-leninskéteorie a pravdivé poznání umění obecně i historicky a adresně se formovalo v dvojí souvislosti, v boji s buržoazní estetikou a kritikou a neustálým průběžným překonáváním vlastních omylů, prohlubujícím se poznáním teoretickým i praktickým.
s-91
s22w-s91
s22w#91
Fučíkovo pojetí literatury, jeho osvojení si marxisticko-leninskéteorie a pravdivé poznání umění obecně i historicky a adresně se formovalo v dvojí souvislosti, v boji s buržoazní estetikou a kritikou a neustálým průběžným překonáváním vlastních omylů, prohlubujícím se poznáním teoretickým i praktickým.
[92] tree
Časově první Fučíkovo vymezení umění, dvacátá léta, vychází z pojetí umění jako výrazu zápasu umělce samotného a zápasu společnosti, v níž umělec žije a tvoří.
s-92
s22w-s92
s22w#92
Časově první Fučíkovo vymezení umění, dvacátá léta, vychází z pojetí umění jako výrazu zápasu umělce samotného a zápasu společnosti, v níž umělec žije a tvoří.
[93] tree
V Knize generace píše o tom, že jen to umění, které vyrůstá z boje, je velké.
s-93
s22w-s93
s22w#93
V Knize generace píše o tom, že jen to umění, které vyrůstá z boje, je velké.
[94] tree
Všechno umění, jež je vpravdě veliké, vyrůstá z boje.
s-94
s22w-s94
s22w#94
Všechno umění, jež je vpravdě veliké, vyrůstá z boje.
[95] tree
Na sklonku třicátých let poznamenává, cituje Šaldu.
s-95
s22w-s95
s22w#95
Na sklonku třicátých let poznamenává, cituje Šaldu.
[96] tree
Básník nesmí být demagogem, může být propagátorem, musí být bojovníkem.
s-96
s22w-s96
s22w#96
Básník nesmí být demagogem, může být propagátorem, musí být bojovníkem.
[97] tree
Kvalitativně nový, objevný Fučíkův pohled na osobnost i tvorbu Boženy Němcové spočívá v odhalení jednoty jejího zápasu lidského a uměleckého se zápasem progresívních společenských sil.
s-97
s22w-s97
s22w#97
Kvalitativně nový, objevný Fučíkův pohled na osobnost i tvorbu Boženy Němcové spočívá v odhalení jednoty jejího zápasu lidského a uměleckého se zápasem progresívních společenských sil.
[98] tree
Němcová revolucionizuje českou prózu myšlenkově i formálně.
s-98
s22w-s98
s22w#98
Němcová revolucionizuje českou prózu myšlenkově i formálně.
[99] tree
Charakteristický rys nového umění spatřuje Fučík v jeho kolektivismu, chápaném jako protiklad individualismu.
s-99
s22w-s99
s22w#99
Charakteristický rys nového umění spatřuje Fučík v jeho kolektivismu, chápaném jako protiklad individualismu.
[100] tree
Fučík interpretuje vůbec principy revoluční proletářské literatury v přímém protikladu k individualismu buržoazního umění.
s-100
s22w-s100
s22w#100
Fučík interpretuje vůbec principy revoluční proletářské literatury v přímém protikladu k individualismu buržoazního umění.

Edit as listText viewDependency trees