Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train Annotation Hladká, Barbora; Zeman, Daniel
Text: Transcription Written form - Colors
showing 101 - 200 of 148 • previous
Tedy pohyb od znalosti jistých povrchních vztahů k odhalení kauzálních zákonitostí .
s-101
s21w-s101
s21w#101
Tedy pohyb od znalosti jistých povrchních vztahů k odhalení kauzálních zákonitostí.
Jinak řečeno je nezbytné vysvětlit zjištěná vědecká fakta , empirické závislosti , a vytvořit teorii studovaných jevů .
s-102
s21w-s102
s21w#102
Jinak řečeno je nezbytné vysvětlit zjištěná vědecká fakta, empirické závislosti, a vytvořit teorii studovaných jevů.
Rozlišení úrovní poznání se zpravidla provádí v rámci vědeckého poznání jako celku , aniž jsou brány v úvahu vztahy existující mezi soustavami poznatků v rámci určitého vědeckého odvětví nebo disciplíny .
s-103
s21w-s103
s21w#103
Rozlišení úrovní poznání se zpravidla provádí v rámci vědeckého poznání jako celku, aniž jsou brány v úvahu vztahy existující mezi soustavami poznatků v rámci určitého vědeckého odvětví nebo disciplíny.
Empirická úroveň řady odvětví vědeckého poznání obsahuje i teoretická tvrzení nutná k popisu experimentálního zařízení .
s-104
s21w-s104
s21w#104
Empirická úroveň řady odvětví vědeckého poznání obsahuje i teoretická tvrzení nutná k popisu experimentálního zařízení.
Tatáž tvrzení mohou však být v jiné disciplíně součástí teoretické úrovně .
s-105
s21w-s105
s21w#105
Tatáž tvrzení mohou však být v jiné disciplíně součástí teoretické úrovně.
Proto je třeba vždy mít na zřeteli tuto okolnost , pokud hovoříme o empirickém a teoretickém poznání vůbec v hranicích vědy jako celku .
s-106
s21w-s106
s21w#106
Proto je třeba vždy mít na zřeteli tuto okolnost, pokud hovoříme o empirickém a teoretickém poznání vůbec v hranicích vědy jako celku.
V rámci konkrétní vědecké disciplíny však vždy existuje relativní samostatnost úrovní poznání a empirická úroveň je často nazývána empirickou bází nebo základem dané vědy .
s-107
s21w-s107
s21w#107
V rámci konkrétní vědecké disciplíny však vždy existuje relativní samostatnost úrovní poznání a empirická úroveň je často nazývána empirickou bází nebo základem dané vědy.
Totéž můžeme říci o jazyce .
s-108
s21w-s108
s21w#108
Totéž můžeme říci o jazyce.
I když je problematické hovořit o jazyce pozorování nebo o jazyce empirických konstruktů jako o úrovni jazyka vědy vůbec , v mezích určité disciplíny lze a * nutno rozlišovat teoretickou a empirickou úroveň jazyka .
s-109
s21w-s109
s21w#109
I když je problematické hovořit o jazyce pozorování nebo o jazyce empirických konstruktů jako o úrovni jazyka vědy vůbec, v mezích určité disciplíny lze a * nutno rozlišovat teoretickou a empirickou úroveň jazyka.
Poznání v určité vědní oblasti lze proto rozdělit na empirickou úroveň , popis experimentů a jejich výsledků , a teoretickou úroveň , pojmy a zákony dané vědy .
s-110
s21w-s110
s21w#110
Poznání v určité vědní oblasti lze proto rozdělit na empirickou úroveň, popis experimentů a jejich výsledků, a teoretickou úroveň, pojmy a zákony dané vědy.
Teoretická úroveň pak zahrnuje jak vlastní teorii , tak i jednotlivé experimentální zákony .
s-111
s21w-s111
s21w#111
Teoretická úroveň pak zahrnuje jak vlastní teorii, tak i jednotlivé experimentální zákony.
Za teorii je zpravidla považován systém teoretických poznatků , který splňuje určité logické požadavky .
s-112
s21w-s112
s21w#112
Za teorii je zpravidla považován systém teoretických poznatků, který splňuje určité logické požadavky.
Například je třeba , aby výroky , jež popisují zákony dané teorie , byly spolu spojeny vztahem deduktivního vyplývání , aby tento systém byl relativně logicky uzavřen a byl logicky nerozporný .
s-113
s21w-s113
s21w#113
Například je třeba, aby výroky, jež popisují zákony dané teorie, byly spolu spojeny vztahem deduktivního vyplývání, aby tento systém byl relativně logicky uzavřen a byl logicky nerozporný.
Takový systém nemůže být vybudován pouze na základě experimentálních zákonů .
s-114
s21w-s114
s21w#114
Takový systém nemůže být vybudován pouze na základě experimentálních zákonů.
Tyto zákony jsou spojovány a zobecňovány pomocí teoretických zákonů obsahujících již vysoce abstraktní pojmy .
s-115
s21w-s115
s21w#115
Tyto zákony jsou spojovány a zobecňovány pomocí teoretických zákonů obsahujících již vysoce abstraktní pojmy.
Uvnitř teoretické úrovně lze proto rozlišit dvě podúrovně , teoretické zákony a experimentální zákony .
s-116
s21w-s116
s21w#116
Uvnitř teoretické úrovně lze proto rozlišit dvě podúrovně, teoretické zákony a experimentální zákony.
Experimentální zákony jsou geneticky spojeny s empirickou úrovní poznání a logicky s teoretickými zákony .
s-117
s21w-s117
s21w#117
Experimentální zákony jsou geneticky spojeny s empirickou úrovní poznání a logicky s teoretickými zákony.
Tento logický vztah se realizuje pomocí hypoteticko - deduktivní soustavy .
s-118
s21w-s118
s21w#118
Tento logický vztah se realizuje pomocí hypoteticko-deduktivnísoustavy.
Nepředbíhejme však vlastnímu výkladu , který je podrobněji rozveden v textu .
s-119
s21w-s119
s21w#119
Nepředbíhejme však vlastnímu výkladu, který je podrobněji rozveden v textu.
O některých koncepčních otázkách jsme publikovali dílčí studie .
s-120
s21w-s120
s21w#120
O některých koncepčních otázkách jsme publikovali dílčí studie.
Opíráme se přitom , jak už bylo řečeno , o ten směr sovětských prací , který se snaží o syntézu dialekticko - logického a formálně logického přístupu .
s-121
s21w-s121
s21w#121
Opíráme se přitom, jak už bylo řečeno, o ten směr sovětských prací, který se snaží o syntézu dialekticko-logickéhoa formálně logického přístupu.
Práce nemá ráz učebnicového a formálně logického přístupu .
s-122
s21w-s122
s21w#122
Práce nemá ráz učebnicového a formálně logického přístupu.
Práce nemá ráz učebnicového výkladu , a proto předpokládá jistou orientaci v problematice odborné filozofické a metodologické literatury .
s-123
s21w-s123
s21w#123
Práce nemá ráz učebnicového výkladu, a proto předpokládá jistou orientaci v problematice odborné filozofické a metodologické literatury.
Specifika řešených problémů nás vede k rozdělení textu na dvě relativně samostatné části , jež jsou vždy uvedeny obecnějším úvodem , který má zařadit projednávané otázky do širších ideologických souvislostí .
s-124
s21w-s124
s21w#124
Specifika řešených problémů nás vede k rozdělení textu na dvě relativně samostatné části, jež jsou vždy uvedeny obecnějším úvodem, který má zařadit projednávané otázky do širších ideologických souvislostí.
Naše zaměření se přitom orientuje především na problematiku metodologie přírodních věd .
s-125
s21w-s125
s21w#125
Naše zaměření se přitom orientuje především na problematiku metodologie přírodních věd.
Speciální problémy metodologie společenských věd zde rozebírány nejsou , a to nejen v důsledku odborného zaměření autora , ale i proto , že jejich specifika , včetně kritiky neopozitivistických koncepcí , v této oblasti například Popperova antihistorismu , by vyžadovala další rozšíření již i tak rozsáhlého textu .
s-126
s21w-s126
s21w#126
Speciální problémy metodologie společenských věd zde rozebírány nejsou, a to nejen v důsledku odborného zaměření autora, ale i proto, že jejich specifika, včetně kritiky neopozitivistických koncepcí, v této oblasti například Popperova antihistorismu, by vyžadovala další rozšíření již i tak rozsáhlého textu.
Této problematice hodláme věnovat zvláštní práci .
s-127
s21w-s127
s21w#127
Této problematice hodláme věnovat zvláštní práci.
Domníváme se však , že i v této podobě jsou obecné závěry této práce zcela aplikovatelné i na oblast společenskovědní .
s-128
s21w-s128
s21w#128
Domníváme se však, že i v této podobě jsou obecné závěry této práce zcela aplikovatelné i na oblast společenskovědní.
Pokládám za svoji povinnost poděkovat Vladimíru Rumlovi a Karlu Berkovi za řadu kritických připomínek a cenných podnětů k zlepšení této práce .
s-129
s21w-s129
s21w#129
Pokládám za svoji povinnost poděkovat Vladimíru Rumlovi a Karlu Berkovi za řadu kritických připomínek a cenných podnětů k zlepšení této práce.
Současný neopozitivismus zahrnuje řadu směrů .
s-130
s21w-s130
s21w#130
Současný neopozitivismus zahrnuje řadu směrů.
Patří sem nejen analytická filozofie , ale i logický empirismus , oxfordská a cambridžská škola lingvistické filozofie , logický pragmatismus * Quineho a * Goodmana .
s-131
s21w-s131
s21w#131
Patří sem nejen analytická filozofie, ale i logický empirismus, oxfordská a cambridžská škola lingvistické filozofie, logický pragmatismus * Quineho a * Goodmana.
Ve # a # letech byl vedoucí školou moderního pozitivismu logický pozitivismus , který vznikl původně v rámci Vídeňského kruhu .
s-132
s21w-s132
s21w#132
Ve # a # letech byl vedoucí školou moderního pozitivismu logický pozitivismus, který vznikl původně v rámci Vídeňského kruhu.
Později byl tento směr někdy označován jako logický empirismus .
s-133
s21w-s133
s21w#133
Později byl tento směr někdy označován jako logický empirismus.
Dnes se zpravidla termínem neopozitivismus v užším smyslu označuje právě tento nejvýznamnější směr pozitivismu # století .
s-134
s21w-s134
s21w#134
Dnes se zpravidla termínem neopozitivismus v užším smyslu označuje právě tento nejvýznamnější směr pozitivismu # století.
Byl to ovšem právě logický pozitivismus Vídeňského kruhu , který se stal základem širokého neopozivistického hnutí vědeckého empirismu pozdějších let a který svého času do jisté míry sjednotil všechny hlavní představitele západní filozofie vědy , od amerických neopragmatiků až po Lvovsko - varšavskou školu .
s-135
s21w-s135
s21w#135
Byl to ovšem právě logický pozitivismus Vídeňského kruhu, který se stal základem širokého neopozivistického hnutí vědeckého empirismu pozdějších let a který svého času do jisté míry sjednotil všechny hlavní představitele západní filozofie vědy, od amerických neopragmatiků až po Lvovsko-varšavskouškolu.
Tato skutečnost byla podmíněna tím , že logičtí pozitivisté Vídeňského kruhu formulovali imponující program výzkumu metodologie vědy , který spojoval pozitivistickou filozofii s co nejširším a intenzívním využitím logických metod formalizace poznání , jež rozpracovala moderní formální logika .
s-136
s21w-s136
s21w#136
Tato skutečnost byla podmíněna tím, že logičtí pozitivisté Vídeňského kruhu formulovali imponující program výzkumu metodologie vědy, který spojoval pozitivistickou filozofii s co nejširším a intenzívním využitím logických metod formalizace poznání, jež rozpracovala moderní formální logika.
Zdůrazňování přesnosti logickomatematických metod při výzkumu metodologických a gnoseologických problémů vědy ve srovnání s mlhavostí , nejasností a vágností tradičních i některých nových filozofických způsobů výzkumu akademických gnoseologických škol začátku # století , neokantovství , Husserlova fenomenologie , bylo historicky oprávněné , a to i vůči povrchní popisnosti empirických výzkumů v oblasti tehdejší metodologie vědy .
s-137
s21w-s137
s21w#137
Zdůrazňování přesnosti logickomatematických metod při výzkumu metodologických a gnoseologických problémů vědy ve srovnání s mlhavostí, nejasností a vágností tradičních i některých nových filozofických způsobů výzkumu akademických gnoseologických škol začátku # století, neokantovství, Husserlova fenomenologie, bylo historicky oprávněné, a to i vůči povrchní popisnosti empirických výzkumů v oblasti tehdejší metodologie vědy.
Program logické analýzy vědeckého jazyka , jehož základy původně formuloval právě Vídeňský kruh , byl a dosud je nejvýznamnější logickometodologickou koncepcí současného pozitivismu .
s-138
s21w-s138
s21w#138
Program logické analýzy vědeckého jazyka, jehož základy původně formuloval právě Vídeňský kruh, byl a dosud je nejvýznamnější logickometodologickou koncepcí současného pozitivismu.
Pokud budeme dále hovořit o neopozitivistické koncepci metodologie vědy nebo logickometodologické analýzy vědy , budeme mít na mysli převážně tuto koncepci , která je v jistém smyslu stále vrcholem logickometodologické analýzy , kterého dosáhl současný neopozitivismus ve svém celku .
s-139
s21w-s139
s21w#139
Pokud budeme dále hovořit o neopozitivistické koncepci metodologie vědy nebo logickometodologické analýzy vědy, budeme mít na mysli převážně tuto koncepci, která je v jistém smyslu stále vrcholem logickometodologické analýzy, kterého dosáhl současný neopozitivismus ve svém celku.
Nikdy ovšem nešlo jen o čistou logickou analýzu vědy .
s-140
s21w-s140
s21w#140
Nikdy ovšem nešlo jen o čistou logickou analýzu vědy.
Od samého začátku zde docházelo k prolínání vlastních neopozitivistických principů s konkrétní logickou analýzou struktury vědeckého poznání .
s-141
s21w-s141
s21w#141
Od samého začátku zde docházelo k prolínání vlastních neopozitivistických principů s konkrétní logickou analýzou struktury vědeckého poznání.
Historicky tak došlo k tomu , že vývoj moderní logiky vědy probíhal tehdy do značné míry v rámci gnoseologické koncepce logického pozitivismu .
s-142
s21w-s142
s21w#142
Historicky tak došlo k tomu, že vývoj moderní logiky vědy probíhal tehdy do značné míry v rámci gnoseologické koncepce logického pozitivismu.
Program této logickometodologické analýzy vědy nebyl však dosud ani zdaleka splněn .
s-143
s21w-s143
s21w#143
Program této logickometodologické analýzy vědy nebyl však dosud ani zdaleka splněn.
Právě tato skutečnost byla příčinou rozšíření dnes téměř módní kritiky základů programu logického pozitivismu v posledních letech , a to jak přívrženci lingvistické analýzy v Anglii , zastánci názorů * Moora a pozdního Wittgensteina , tak i některými americkými autory polopozitivistické a polopragmatické orientace , Quine , Barker , a dokonce řadou filozofů , analytiků logickému pozitivismu velmi blízkých .
s-144
s21w-s144
s21w#144
Právě tato skutečnost byla příčinou rozšíření dnes téměř módní kritiky základů programu logického pozitivismu v posledních letech, a to jak přívrženci lingvistické analýzy v Anglii, zastánci názorů * Moora a pozdního Wittgensteina, tak i některými americkými autory polopozitivistické a polopragmatické orientace, Quine, Barker, a dokonce řadou filozofů, analytiků logickému pozitivismu velmi blízkých.
Přesto je vliv této koncepce stále velmi silný a je podmíněn i tím , že uvedená kritika je pouze dílčí , neodhaluje gnoseologickou podstatu této koncepce a sama není schopna vypracovat ucelený program , který by bylo možné konfrontovat s výchozími principy logického pozitivismu .
s-145
s21w-s145
s21w#145
Přesto je vliv této koncepce stále velmi silný a je podmíněn i tím, že uvedená kritika je pouze dílčí, neodhaluje gnoseologickou podstatu této koncepce a sama není schopna vypracovat ucelený program, který by bylo možné konfrontovat s výchozími principy logického pozitivismu.
Většinou se jedná pouze o modifikaci , konkretizaci a liberalizaci logickometodologických modelů , které zkonstruovali samotní logičtí pozitivisté .
s-146
s21w-s146
s21w#146
Většinou se jedná pouze o modifikaci, konkretizaci a liberalizaci logickometodologických modelů, které zkonstruovali samotní logičtí pozitivisté.
Marxistická kritika tohoto směru musí jít dál .
s-147
s21w-s147
s21w#147
Marxistická kritika tohoto směru musí jít dál.
Je nutno vidět i sociální kořeny každé filozofie a její sociální funkci .
s-148
s21w-s148
s21w#148
Je nutno vidět i sociální kořeny každé filozofie a její sociální funkci.
Edit as list • Text view • Dependency trees