Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 101 - 200 of 148 • previous


[1] tree
Tedy pohyb od znalosti jistých povrchních vztahů k odhalení kauzálních zákonitostí.
s-101
s21w-s101
s21w#101
Tedy pohyb od znalosti jistých povrchních vztahů k odhalení kauzálních zákonitostí.
[2] tree
Jinak řečeno je nezbytné vysvětlit zjištěná vědecká fakta, empirické závislosti, a vytvořit teorii studovaných jevů.
s-102
s21w-s102
s21w#102
Jinak řečeno je nezbytné vysvětlit zjištěná vědecká fakta, empirické závislosti, a vytvořit teorii studovaných jevů.
[3] tree
Rozlišení úrovní poznání se zpravidla provádí v rámci vědeckého poznání jako celku, aniž jsou brány v úvahu vztahy existující mezi soustavami poznatků v rámci určitého vědeckého odvětví nebo disciplíny.
s-103
s21w-s103
s21w#103
Rozlišení úrovní poznání se zpravidla provádí v rámci vědeckého poznání jako celku, aniž jsou brány v úvahu vztahy existující mezi soustavami poznatků v rámci určitého vědeckého odvětví nebo disciplíny.
[4] tree
Empirická úroveň řady odvětví vědeckého poznání obsahuje i teoretická tvrzení nutná k popisu experimentálního zařízení.
s-104
s21w-s104
s21w#104
Empirická úroveň řady odvětví vědeckého poznání obsahuje i teoretická tvrzení nutná k popisu experimentálního zařízení.
[5] tree
Tatáž tvrzení mohou však být v jiné disciplíně součástí teoretické úrovně.
s-105
s21w-s105
s21w#105
Tatáž tvrzení mohou však být v jiné disciplíně součástí teoretické úrovně.
[6] tree
Proto je třeba vždy mít na zřeteli tuto okolnost, pokud hovoříme o empirickém a teoretickém poznání vůbec v hranicích vědy jako celku.
s-106
s21w-s106
s21w#106
Proto je třeba vždy mít na zřeteli tuto okolnost, pokud hovoříme o empirickém a teoretickém poznání vůbec v hranicích vědy jako celku.
[7] tree
V rámci konkrétní vědecké disciplíny však vždy existuje relativní samostatnost úrovní poznání a empirická úroveň je často nazývána empirickou bází nebo základem dané vědy.
s-107
s21w-s107
s21w#107
V rámci konkrétní vědecké disciplíny však vždy existuje relativní samostatnost úrovní poznání a empirická úroveň je často nazývána empirickou bází nebo základem dané vědy.
[8] tree
Totéž můžeme říci o jazyce.
s-108
s21w-s108
s21w#108
Totéž můžeme říci o jazyce.
[9] tree
I když je problematické hovořit o jazyce pozorování nebo o jazyce empirických konstruktů jako o úrovni jazyka vědy vůbec, v mezích určité disciplíny lze a * nutno rozlišovat teoretickou a empirickou úroveň jazyka.
s-109
s21w-s109
s21w#109
I když je problematické hovořit o jazyce pozorování nebo o jazyce empirických konstruktů jako o úrovni jazyka vědy vůbec, v mezích určité disciplíny lze a * nutno rozlišovat teoretickou a empirickou úroveň jazyka.
[10] tree
Poznání v určité vědní oblasti lze proto rozdělit na empirickou úroveň, popis experimentů a jejich výsledků, a teoretickou úroveň, pojmy a zákony dané vědy.
s-110
s21w-s110
s21w#110
Poznání v určité vědní oblasti lze proto rozdělit na empirickou úroveň, popis experimentů a jejich výsledků, a teoretickou úroveň, pojmy a zákony dané vědy.
[11] tree
Teoretická úroveň pak zahrnuje jak vlastní teorii, tak i jednotlivé experimentální zákony.
s-111
s21w-s111
s21w#111
Teoretická úroveň pak zahrnuje jak vlastní teorii, tak i jednotlivé experimentální zákony.
[12] tree
Za teorii je zpravidla považován systém teoretických poznatků, který splňuje určité logické požadavky.
s-112
s21w-s112
s21w#112
Za teorii je zpravidla považován systém teoretických poznatků, který splňuje určité logické požadavky.
[13] tree
Například je třeba, aby výroky, jež popisují zákony dané teorie, byly spolu spojeny vztahem deduktivního vyplývání, aby tento systém byl relativně logicky uzavřen a byl logicky nerozporný.
s-113
s21w-s113
s21w#113
Například je třeba, aby výroky, jež popisují zákony dané teorie, byly spolu spojeny vztahem deduktivního vyplývání, aby tento systém byl relativně logicky uzavřen a byl logicky nerozporný.
[14] tree
Takový systém nemůže být vybudován pouze na základě experimentálních zákonů.
s-114
s21w-s114
s21w#114
Takový systém nemůže být vybudován pouze na základě experimentálních zákonů.
[15] tree
Tyto zákony jsou spojovány a zobecňovány pomocí teoretických zákonů obsahujících již vysoce abstraktní pojmy.
s-115
s21w-s115
s21w#115
Tyto zákony jsou spojovány a zobecňovány pomocí teoretických zákonů obsahujících již vysoce abstraktní pojmy.
[16] tree
Uvnitř teoretické úrovně lze proto rozlišit dvě podúrovně, teoretické zákony a experimentální zákony.
s-116
s21w-s116
s21w#116
Uvnitř teoretické úrovně lze proto rozlišit dvě podúrovně, teoretické zákony a experimentální zákony.
[17] tree
Experimentální zákony jsou geneticky spojeny s empirickou úrovní poznání a logicky s teoretickými zákony.
s-117
s21w-s117
s21w#117
Experimentální zákony jsou geneticky spojeny s empirickou úrovní poznání a logicky s teoretickými zákony.
[18] tree
Tento logický vztah se realizuje pomocí hypoteticko-deduktivnísoustavy.
s-118
s21w-s118
s21w#118
Tento logický vztah se realizuje pomocí hypoteticko-deduktivnísoustavy.
[19] tree
Nepředbíhejme však vlastnímu výkladu, který je podrobněji rozveden v textu.
s-119
s21w-s119
s21w#119
Nepředbíhejme však vlastnímu výkladu, který je podrobněji rozveden v textu.
[20] tree
O některých koncepčních otázkách jsme publikovali dílčí studie.
s-120
s21w-s120
s21w#120
O některých koncepčních otázkách jsme publikovali dílčí studie.
[21] tree
Opíráme se přitom, jak bylo řečeno, o ten směr sovětských prací, který se snaží o syntézu dialekticko-logickéhoa formálně logického přístupu.
s-121
s21w-s121
s21w#121
Opíráme se přitom, jak už bylo řečeno, o ten směr sovětských prací, který se snaží o syntézu dialekticko-logickéhoa formálně logického přístupu.
[22] tree
Práce nemá ráz učebnicového a formálně logického přístupu.
s-122
s21w-s122
s21w#122
Práce nemá ráz učebnicového a formálně logického přístupu.
[23] tree
Práce nemá ráz učebnicového výkladu, a proto předpokládá jistou orientaci v problematice odborné filozofické a metodologické literatury.
s-123
s21w-s123
s21w#123
Práce nemá ráz učebnicového výkladu, a proto předpokládá jistou orientaci v problematice odborné filozofické a metodologické literatury.
[24] tree
Specifika řešených problémů nás vede k rozdělení textu na dvě relativně samostatné části, jež jsou vždy uvedeny obecnějším úvodem, který zařadit projednávané otázky do širších ideologických souvislostí.
s-124
s21w-s124
s21w#124
Specifika řešených problémů nás vede k rozdělení textu na dvě relativně samostatné části, jež jsou vždy uvedeny obecnějším úvodem, který má zařadit projednávané otázky do širších ideologických souvislostí.
[25] tree
Naše zaměření se přitom orientuje především na problematiku metodologie přírodních věd.
s-125
s21w-s125
s21w#125
Naše zaměření se přitom orientuje především na problematiku metodologie přírodních věd.
[26] tree
Speciální problémy metodologie společenských věd zde rozebírány nejsou, a to nejen v důsledku odborného zaměření autora, ale i proto, že jejich specifika, včetně kritiky neopozitivistických koncepcí, v této oblasti například Popperova antihistorismu, by vyžadovala další rozšíření již i tak rozsáhlého textu.
s-126
s21w-s126
s21w#126
Speciální problémy metodologie společenských věd zde rozebírány nejsou, a to nejen v důsledku odborného zaměření autora, ale i proto, že jejich specifika, včetně kritiky neopozitivistických koncepcí, v této oblasti například Popperova antihistorismu, by vyžadovala další rozšíření již i tak rozsáhlého textu.
[27] tree
Této problematice hodláme věnovat zvláštní práci.
s-127
s21w-s127
s21w#127
Této problematice hodláme věnovat zvláštní práci.
[28] tree
Domníváme se však, že i v této podobě jsou obecné závěry této práce zcela aplikovatelné i na oblast společenskovědní.
s-128
s21w-s128
s21w#128
Domníváme se však, že i v této podobě jsou obecné závěry této práce zcela aplikovatelné i na oblast společenskovědní.
[29] tree
Pokládám za svoji povinnost poděkovat Vladimíru Rumlovi a Karlu Berkovi za řadu kritických připomínek a cenných podnětů k zlepšení této práce.
s-129
s21w-s129
s21w#129
Pokládám za svoji povinnost poděkovat Vladimíru Rumlovi a Karlu Berkovi za řadu kritických připomínek a cenných podnětů k zlepšení této práce.
[30] tree
Současný neopozitivismus zahrnuje řadu směrů.
s-130
s21w-s130
s21w#130
Současný neopozitivismus zahrnuje řadu směrů.
[31] tree
Patří sem nejen analytická filozofie, ale i logický empirismus, oxfordská a cambridžská škola lingvistické filozofie, logický pragmatismus * Quineho a * Goodmana.
s-131
s21w-s131
s21w#131
Patří sem nejen analytická filozofie, ale i logický empirismus, oxfordská a cambridžská škola lingvistické filozofie, logický pragmatismus * Quineho a * Goodmana.
[32] tree
Ve # a # letech byl vedoucí školou moderního pozitivismu logický pozitivismus, který vznikl původně v rámci Vídeňského kruhu.
s-132
s21w-s132
s21w#132
Ve # a # letech byl vedoucí školou moderního pozitivismu logický pozitivismus, který vznikl původně v rámci Vídeňského kruhu.
[33] tree
Později byl tento směr někdy označován jako logický empirismus.
s-133
s21w-s133
s21w#133
Později byl tento směr někdy označován jako logický empirismus.
[34] tree
Dnes se zpravidla termínem neopozitivismus v užším smyslu označuje právě tento nejvýznamnější směr pozitivismu # století.
s-134
s21w-s134
s21w#134
Dnes se zpravidla termínem neopozitivismus v užším smyslu označuje právě tento nejvýznamnější směr pozitivismu # století.
[35] tree
Byl to ovšem právě logický pozitivismus Vídeňského kruhu, který se stal základem širokého neopozivistického hnutí vědeckého empirismu pozdějších let a který svého času do jisté míry sjednotil všechny hlavní představitele západní filozofie vědy, od amerických neopragmatiků po Lvovsko-varšavskouškolu.
s-135
s21w-s135
s21w#135
Byl to ovšem právě logický pozitivismus Vídeňského kruhu, který se stal základem širokého neopozivistického hnutí vědeckého empirismu pozdějších let a který svého času do jisté míry sjednotil všechny hlavní představitele západní filozofie vědy, od amerických neopragmatiků až po Lvovsko-varšavskouškolu.
[36] tree
Tato skutečnost byla podmíněna tím, že logičtí pozitivisté Vídeňského kruhu formulovali imponující program výzkumu metodologie vědy, který spojoval pozitivistickou filozofii s co nejširším a intenzívním využitím logických metod formalizace poznání, jež rozpracovala moderní formální logika.
s-136
s21w-s136
s21w#136
Tato skutečnost byla podmíněna tím, že logičtí pozitivisté Vídeňského kruhu formulovali imponující program výzkumu metodologie vědy, který spojoval pozitivistickou filozofii s co nejširším a intenzívním využitím logických metod formalizace poznání, jež rozpracovala moderní formální logika.
[37] tree
Zdůrazňování přesnosti logickomatematických metod při výzkumu metodologických a gnoseologických problémů vědy ve srovnání s mlhavostí, nejasností a vágností tradičních i některých nových filozofických způsobů výzkumu akademických gnoseologických škol začátku # století, neokantovství, Husserlova fenomenologie, bylo historicky oprávněné, a to i vůči povrchní popisnosti empirických výzkumů v oblasti tehdejší metodologie vědy.
s-137
s21w-s137
s21w#137
Zdůrazňování přesnosti logickomatematických metod při výzkumu metodologických a gnoseologických problémů vědy ve srovnání s mlhavostí, nejasností a vágností tradičních i některých nových filozofických způsobů výzkumu akademických gnoseologických škol začátku # století, neokantovství, Husserlova fenomenologie, bylo historicky oprávněné, a to i vůči povrchní popisnosti empirických výzkumů v oblasti tehdejší metodologie vědy.
[38] tree
Program logické analýzy vědeckého jazyka, jehož základy původně formuloval právě Vídeňský kruh, byl a dosud je nejvýznamnější logickometodologickou koncepcí současného pozitivismu.
s-138
s21w-s138
s21w#138
Program logické analýzy vědeckého jazyka, jehož základy původně formuloval právě Vídeňský kruh, byl a dosud je nejvýznamnější logickometodologickou koncepcí současného pozitivismu.
[39] tree
Pokud budeme dále hovořit o neopozitivistické koncepci metodologie vědy nebo logickometodologické analýzy vědy, budeme mít na mysli převážně tuto koncepci, která je v jistém smyslu stále vrcholem logickometodologické analýzy, kterého dosáhl současný neopozitivismus ve svém celku.
s-139
s21w-s139
s21w#139
Pokud budeme dále hovořit o neopozitivistické koncepci metodologie vědy nebo logickometodologické analýzy vědy, budeme mít na mysli převážně tuto koncepci, která je v jistém smyslu stále vrcholem logickometodologické analýzy, kterého dosáhl současný neopozitivismus ve svém celku.
[40] tree
Nikdy ovšem nešlo jen o čistou logickou analýzu vědy.
s-140
s21w-s140
s21w#140
Nikdy ovšem nešlo jen o čistou logickou analýzu vědy.
[41] tree
Od samého začátku zde docházelo k prolínání vlastních neopozitivistických principů s konkrétní logickou analýzou struktury vědeckého poznání.
s-141
s21w-s141
s21w#141
Od samého začátku zde docházelo k prolínání vlastních neopozitivistických principů s konkrétní logickou analýzou struktury vědeckého poznání.
[42] tree
Historicky tak došlo k tomu, že vývoj moderní logiky vědy probíhal tehdy do značné míry v rámci gnoseologické koncepce logického pozitivismu.
s-142
s21w-s142
s21w#142
Historicky tak došlo k tomu, že vývoj moderní logiky vědy probíhal tehdy do značné míry v rámci gnoseologické koncepce logického pozitivismu.
[43] tree
Program této logickometodologické analýzy vědy nebyl však dosud ani zdaleka splněn.
s-143
s21w-s143
s21w#143
Program této logickometodologické analýzy vědy nebyl však dosud ani zdaleka splněn.
[44] tree
Právě tato skutečnost byla příčinou rozšíření dnes téměř módní kritiky základů programu logického pozitivismu v posledních letech, a to jak přívrženci lingvistické analýzy v Anglii, zastánci názorů * Moora a pozdního Wittgensteina, tak i některými americkými autory polopozitivistické a polopragmatické orientace, Quine, Barker, a dokonce řadou filozofů, analytiků logickému pozitivismu velmi blízkých.
s-144
s21w-s144
s21w#144
Právě tato skutečnost byla příčinou rozšíření dnes téměř módní kritiky základů programu logického pozitivismu v posledních letech, a to jak přívrženci lingvistické analýzy v Anglii, zastánci názorů * Moora a pozdního Wittgensteina, tak i některými americkými autory polopozitivistické a polopragmatické orientace, Quine, Barker, a dokonce řadou filozofů, analytiků logickému pozitivismu velmi blízkých.
[45] tree
Přesto je vliv této koncepce stále velmi silný a je podmíněn i tím, že uvedená kritika je pouze dílčí, neodhaluje gnoseologickou podstatu této koncepce a sama není schopna vypracovat ucelený program, který by bylo možné konfrontovat s výchozími principy logického pozitivismu.
s-145
s21w-s145
s21w#145
Přesto je vliv této koncepce stále velmi silný a je podmíněn i tím, že uvedená kritika je pouze dílčí, neodhaluje gnoseologickou podstatu této koncepce a sama není schopna vypracovat ucelený program, který by bylo možné konfrontovat s výchozími principy logického pozitivismu.
[46] tree
Většinou se jedná pouze o modifikaci, konkretizaci a liberalizaci logickometodologických modelů, které zkonstruovali samotní logičtí pozitivisté.
s-146
s21w-s146
s21w#146
Většinou se jedná pouze o modifikaci, konkretizaci a liberalizaci logickometodologických modelů, které zkonstruovali samotní logičtí pozitivisté.
[47] tree
Marxistická kritika tohoto směru musí jít dál.
s-147
s21w-s147
s21w#147
Marxistická kritika tohoto směru musí jít dál.
[48] tree
Je nutno vidět i sociální kořeny každé filozofie a její sociální funkci.
s-148
s21w-s148
s21w#148
Je nutno vidět i sociální kořeny každé filozofie a její sociální funkci.

Edit as listText viewDependency trees