Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 1 - 100 of 167 • next


[1] tree
Klasická definice se skládá ze dvou částí, genus proximum, nejblíže nadřaděný pojem, a differentia specifica, specifický znak odlišující definovaný pojem od pojmu nejblíže nadřaděného.
s-1
s18w-s1
s18w#1
Klasická definice se skládá ze dvou částí, genus proximum, nejblíže nadřaděný pojem, a differentia specifica, specifický znak odlišující definovaný pojem od pojmu nejblíže nadřaděného.
[2] tree
Když se snažíme podle toho definovat umělecké literární dílo, genus proximum je jazykový projev, promluva.
s-2
s18w-s2
s18w#2
Když se snažíme podle toho definovat umělecké literární dílo, genus proximum je jazykový projev, promluva.
[3] tree
Každé literární dílo je jazykovým projevem.
s-3
s18w-s3
s18w#3
Každé literární dílo je jazykovým projevem.
[4] tree
Jde však o to, čím se liší literární jazykový projev od jazykového projevu neliterárního.
s-4
s18w-s4
s18w#4
Jde však o to, čím se liší literární jazykový projev od jazykového projevu neliterárního.
[5] tree
V první řadě vidím rozdíl v tom, že jde o jazykový projev usilující o fixovanost, ustálenost.
s-5
s18w-s5
s18w#5
V první řadě vidím rozdíl v tom, že jde o jazykový projev usilující o fixovanost, ustálenost.
[6] tree
To je hledisko sice formální, ale je důsledkem hodnoty literárního sdělení pro společnost.
s-6
s18w-s6
s18w#6
To je hledisko sice formální, ale je důsledkem hodnoty literárního sdělení pro společnost.
[7] tree
Na rozdíl od promluvy z oblasti běžné komunikace představuje totiž literární sdělení takový jazykový projev, u něhož máme zájem na tom, aby byl uchován, proto jej fixujeme, takže může být několikrát vnímán a adresován určité společnosti.
s-7
s18w-s7
s18w#7
Na rozdíl od promluvy z oblasti běžné komunikace představuje totiž literární sdělení takový jazykový projev, u něhož máme zájem na tom, aby byl uchován, proto jej fixujeme, takže může být několikrát vnímán a adresován určité společnosti.
[8] tree
Důvod toho spočívá v obsahu literární práce.
s-8
s18w-s8
s18w#8
Důvod toho spočívá v obsahu literární práce.
[9] tree
Jde o takový projev, jehož obsah je pro nás něčím závažný.
s-9
s18w-s9
s18w#9
Jde o takový projev, jehož obsah je pro nás něčím závažný.
[10] tree
Přitom zdůrazňuji sociální povahu zmíněného fixování.
s-10
s18w-s10
s18w#10
Přitom zdůrazňuji sociální povahu zmíněného fixování.
[11] tree
Zápis v notesu pořízený pro čistě soukromou potřebu, poznámka, že mám v pondělí vyzvednout vyprané prádlo, není ještě literárním faktem.
s-11
s18w-s11
s18w#11
Zápis v notesu pořízený pro čistě soukromou potřebu, poznámka, že mám v pondělí vyzvednout vyprané prádlo, není ještě literárním faktem.
[12] tree
Způsob i stupeň fixace literárních projevů je různý.
s-12
s18w-s12
s18w#12
Způsob i stupeň fixace literárních projevů je různý.
[13] tree
Maximální fixace je při vydání tištěné knihy.
s-13
s18w-s13
s18w#13
Maximální fixace je při vydání tištěné knihy.
[14] tree
Zde je jazykový projev ustálen v mnoha exemplářích a ve všech je naprosto stejný.
s-14
s18w-s14
s18w#14
Zde je jazykový projev ustálen v mnoha exemplářích a ve všech je naprosto stejný.
[15] tree
V důsledku toho může mít tištěný jazykový projev veliký sociální dosah, protože se obrací k široké čtenářské obci.
s-15
s18w-s15
s18w#15
V důsledku toho může mít tištěný jazykový projev veliký sociální dosah, protože se obrací k široké čtenářské obci.
[16] tree
Menší stupeň fixace je při tradování rukopisném, jaké bylo běžné ve středověku, protože při opisování vzniká mnoho variantů.
s-16
s18w-s16
s18w#16
Menší stupeň fixace je při tradování rukopisném, jaké bylo běžné ve středověku, protože při opisování vzniká mnoho variantů.
[17] tree
V praxi je variantem vlastně skoro každý jednotlivý opis.
s-17
s18w-s17
s18w#17
V praxi je variantem vlastně skoro každý jednotlivý opis.
[18] tree
Dále je důležitý rozdíl mezi jazykovým projevem fixovaným rukopisně a jazykovým projevem fixovaným knihtiskem i po stránce, že se rukopisně fixované dílo zpravidla nedostane k tak velikému počtu publika jako jazykový projev tištěný.
s-18
s18w-s18
s18w#18
Dále je důležitý rozdíl mezi jazykovým projevem fixovaným rukopisně a jazykovým projevem fixovaným knihtiskem i po té stránce, že se rukopisně fixované dílo zpravidla nedostane k tak velikému počtu publika jako jazykový projev tištěný.
[19] tree
Vedle fixování tiskem a vůbec písmem jsou možné i jiné způsoby fixování, dnes je častý zápis na magnetofonový pásek nebo na gramofonovou desku.
s-19
s18w-s19
s18w#19
Vedle fixování tiskem a vůbec písmem jsou možné i jiné způsoby fixování, dnes je častý zápis na magnetofonový pásek nebo na gramofonovou desku.
[20] tree
Jiný způsob ustálení jazykového projevu, ovšem ustálení dosti nepevného, je udržování ústním podáním, ústní tradicí.
s-20
s18w-s20
s18w#20
Jiný způsob ustálení jazykového projevu, ovšem ustálení dosti nepevného, je udržování ústním podáním, ústní tradicí.
[21] tree
Na samé hranici fixace jsou řečnické projevy.
s-21
s18w-s21
s18w#21
Na samé hranici fixace jsou řečnické projevy.
[22] tree
Řečnický projev sice nepředpokládá opakování, potenciální opakování, ale je zespolečenštěn tím, že se obrací ke skupině posluchačů, takže se udrží po jistou dobu v povědomí určitého kolektivu.
s-22
s18w-s22
s18w#22
Řečnický projev sice nepředpokládá opakování, potenciální opakování, ale je zespolečenštěn tím, že se obrací ke skupině posluchačů, takže se udrží po jistou dobu v povědomí určitého kolektivu.
[23] tree
Kromě toho se řečnické projevy obyčejně předem skládají písemnou formou a velmi často jsou dostatečně opisovány nebo tištěny.
s-23
s18w-s23
s18w#23
Kromě toho se řečnické projevy obyčejně předem skládají písemnou formou a velmi často jsou dostatečně opisovány nebo tištěny.
[24] tree
Jazykovému projevu, který je nějakým způsobem fixován, budeme dále říkat text.
s-24
s18w-s24
s18w#24
Jazykovému projevu, který je nějakým způsobem fixován, budeme dále říkat text.
[25] tree
O jeho problematice promluvím ve zvláštní kapitole.
s-25
s18w-s25
s18w#25
O jeho problematice promluvím ve zvláštní kapitole.
[26] tree
Literatura říkáme souboru textů.
s-26
s18w-s26
s18w#26
Literatura říkáme souboru textů.
[27] tree
Na první pohled je však patrné, že podmínce, aby patřil text do oblasti literatury v dnešním slova smyslu, nevyhovují všechny fixované jazykové projevy.
s-27
s18w-s27
s18w#27
Na první pohled je však patrné, že té podmínce, aby patřil text do oblasti literatury v dnešním slova smyslu, nevyhovují všechny fixované jazykové projevy.
[28] tree
Sotva bychom do literatury v dnešním slova smyslu zařadili sbírku úloh z matematiky, zákoník, úřední vyhlášku.
s-28
s18w-s28
s18w#28
Sotva bychom do literatury v dnešním slova smyslu zařadili sbírku úloh z matematiky, zákoník, úřední vyhlášku.
[29] tree
Musíme proto hledat dále, v čem spočívá differentia specifica literatury v dnešním slova smyslu.
s-29
s18w-s29
s18w#29
Musíme proto hledat dále, v čem spočívá differentia specifica literatury v dnešním slova smyslu.
[30] tree
Dnes splývá normálně pojem literatury s literaturou krásnou a zábavnou.
s-30
s18w-s30
s18w#30
Dnes splývá normálně pojem literatury s literaturou krásnou a zábavnou.
[31] tree
V čem je však hlavní rozlišující znak mezi literaturou krásnou a ostatními fixovanými promluvami.
s-31
s18w-s31
s18w#31
V čem je však hlavní rozlišující znak mezi literaturou krásnou a ostatními fixovanými promluvami.
[32] tree
Obyčejně se vidí v přítomnosti a nepřítomnosti estetické funkce.
s-32
s18w-s32
s18w#32
Obyčejně se vidí v přítomnosti a nepřítomnosti estetické funkce.
[33] tree
Říkává se, že literatura krásná je charakterizována přítomností estetické funkce, kdežto literatura odborná a praktická ji postrádá.
s-33
s18w-s33
s18w#33
Říkává se, že literatura krásná je charakterizována přítomností estetické funkce, kdežto literatura odborná a praktická ji postrádá.
[34] tree
Je však možno přiblížit se k literární problematice i z poněkud jiného hlediska.
s-34
s18w-s34
s18w#34
Je však možno přiblížit se k literární problematice i z poněkud jiného hlediska.
[35] tree
Mám na mysli otázku kontextu.
s-35
s18w-s35
s18w#35
Mám na mysli otázku kontextu.
[36] tree
Jde mi o to, v jakém kontextu funguje dílo literatury krásné a v jakém kontextu fungují ostatní texty.
s-36
s18w-s36
s18w#36
Jde mi o to, v jakém kontextu funguje dílo literatury krásné a v jakém kontextu fungují ostatní texty.
[37] tree
Nápadně to vyvstane, jestliže srovnáme z tohoto hlediska báseň a odborné pojednání.
s-37
s18w-s37
s18w#37
Nápadně to vyvstane, jestliže srovnáme z tohoto hlediska báseň a odborné pojednání.
[38] tree
Z hlediska objektu, o kterém vypovídá, je v prvním případě irelevantní, zda jde o dílo napsané česky nebo v některém jiném jazyku, a kdybychom odborné dílo převedli do veršů, jak to bývalo časté ve středověku a i ve starověku, nezměnil by se jeho obsah, informace, na které příjemci záleží, byla by stejná.
s-38
s18w-s38
s18w#38
Z hlediska objektu, o kterém vypovídá, je v prvním případě irelevantní, zda jde o dílo napsané česky nebo v některém jiném jazyku, a kdybychom odborné dílo převedli do veršů, jak to bývalo časté ve středověku a i ve starověku, nezměnil by se jeho obsah, informace, na které příjemci záleží, byla by stejná.
[39] tree
Z toho hlediska by zde byla veršová forma irelevantní a redundantní, nadbytečnou.
s-39
s18w-s39
s18w#39
Z toho hlediska by zde byla veršová forma irelevantní a redundantní, nadbytečnou.
[40] tree
Pro dílo básnické je však právě tato forma důležitou složkou a nelze ji od obsahu sdělení oddělit, jinými slovy zde není redundantní, nýbrž je součástí sdělení.
s-40
s18w-s40
s18w#40
Pro dílo básnické je však právě tato forma důležitou složkou a nelze ji od obsahu sdělení oddělit, jinými slovy zde není redundantní, nýbrž je součástí sdělení.
[41] tree
z toho je vidět, že sdělení je zde jiné povahy než v díle odborném, že nejde jen o informaci věcnou, ale i o informaci, řekněme pro stručnost, estetickou.
s-41
s18w-s41
s18w#41
Už z toho je vidět, že sdělení je zde jiné povahy než v díle odborném, že nejde jen o informaci věcnou, ale i o informaci, řekněme pro stručnost, estetickou.
[42] tree
Soustřeďme se však k otázce kontextu.
s-42
s18w-s42
s18w#42
Soustřeďme se však k otázce kontextu.
[43] tree
Dílo odborné se zapojuje jen do jednoho kontextu, pro stručnost jej nazveme kontextem věcným.
s-43
s18w-s43
s18w#43
Dílo odborné se zapojuje jen do jednoho kontextu, pro stručnost jej nazveme kontextem věcným.
[44] tree
Hodnota díla spočívá v tom, zda přináší něco nového z hlediska disciplíny, do jejíž oblasti náleží.
s-44
s18w-s44
s18w#44
Hodnota díla spočívá v tom, zda přináší něco nového z hlediska disciplíny, do jejíž oblasti náleží.
[45] tree
Pokud jde o jazykovou stránku, ta nás zajímá jen potud, pokud nám zprostředkuje věcnou informaci, a podle toho ji také hodnotíme.
s-45
s18w-s45
s18w#45
Pokud jde o jazykovou stránku, ta nás zajímá jen potud, pokud nám zprostředkuje věcnou informaci, a podle toho ji také hodnotíme.
[46] tree
Jde nám o jazykovou správnost, slohovou přesnost, přesnou volbu termínů.
s-46
s18w-s46
s18w#46
Jde nám o jazykovou správnost, slohovou přesnost, přesnou volbu termínů.
[47] tree
Dílo literatury krásné naproti tomu je součástí dvou kontextů, žije jaksi podvojným životem.
s-47
s18w-s47
s18w#47
Dílo literatury krásné naproti tomu je součástí dvou kontextů, žije jaksi podvojným životem.
[48] tree
Na jedné straně podává určitou informaci o životě, je tedy, stejně jako dílo odborné, součástí kontextu věcného.
s-48
s18w-s48
s18w#48
Na jedné straně podává určitou informaci o životě, je tedy, stejně jako dílo odborné, součástí kontextu věcného.
[49] tree
Při hodnocení díla v tomto případě zkoumáme je jako odraz určité reality a mluvíme o jeho pravdivosti, o jeho ideovém obsahu.
s-49
s18w-s49
s18w#49
Při hodnocení díla v tomto případě zkoumáme je jako odraz určité reality a mluvíme o jeho pravdivosti, o jeho ideovém obsahu.
[50] tree
Na druhé straně, a to proti dílu odbornému navíc, je součástí kontextu literárního, což se někdy vyjadřuje slovy, že je vnímáme na pozadí jiných literárních děl.
s-50
s18w-s50
s18w#50
Na druhé straně, a to má proti dílu odbornému navíc, je součástí kontextu literárního, což se někdy vyjadřuje slovy, že je vnímáme na pozadí jiných literárních děl.
[51] tree
Samozřejmě i dílo odborné vnímáme na pozadí jiných odborných děl svého oboru, a tak hodnotíme jeho přínos, ale zde jde o kontext jiné povahy.
s-51
s18w-s51
s18w#51
Samozřejmě i dílo odborné vnímáme na pozadí jiných odborných děl svého oboru, a tak hodnotíme jeho přínos, ale zde jde o kontext jiné povahy.
[52] tree
U odborného díla jde pouze o informaci věcnou, směřuje tedy vlastně jen do oblasti kontextu objektivního světa, existujícího nezávisle na literatuře.
s-52
s18w-s52
s18w#52
U odborného díla jde pouze o informaci věcnou, směřuje tedy vlastně jen do oblasti kontextu objektivního světa, existujícího nezávisle na literatuře.
[53] tree
Dílo umělecké literatury směřuje naopak vedle kontextu života do kontextu jiných literárních děl, do kontextu literární struktury.
s-53
s18w-s53
s18w#53
Dílo umělecké literatury směřuje naopak vedle kontextu života do kontextu jiných literárních děl, do kontextu literární struktury.
[54] tree
Pro větší názornost to řeknu ještě jinými slovy.
s-54
s18w-s54
s18w#54
Pro větší názornost to řeknu ještě jinými slovy.
[55] tree
Literární dílo je sloučením fikce a nonfikce, na jedné straně je odrazem reálna, ale na druhé straně součástí obrazu reálna, jaký vytvořila právě literatura.
s-55
s18w-s55
s18w#55
Literární dílo je sloučením fikce a nonfikce, na jedné straně je odrazem reálna, ale na druhé straně součástí obrazu reálna, jaký vytvořila právě literatura.
[56] tree
Protože pak při literárním zobrazování, jak ještě ukážeme, každá složka, tedy i složky, které jsou z hlediska věcné informace významově irelevantní, sdělovací význam, signalizuje něco, jde o věci, které nás při věcné informaci nezajímají, dostává se daleko více do popředí zájmu otázka vyjadřovacích forem.
s-56
s18w-s56
s18w#56
Protože pak při literárním zobrazování, jak ještě ukážeme, má každá složka, tedy i složky, které jsou z hlediska věcné informace významově irelevantní, sdělovací význam, signalizuje něco, jde o věci, které nás při věcné informaci nezajímají, dostává se daleko více do popředí zájmu otázka vyjadřovacích forem.
[57] tree
Nezajímají čtenáře jen z toho hlediska, zda jsou gramaticky správné a zda ulehčují porozumění, ale i z hlediska svého tvaru, protože tento tvar něco znamená, vyjadřuje kvality, pro které jsou věcná sdělení netečná.
s-57
s18w-s57
s18w#57
Nezajímají čtenáře jen z toho hlediska, zda jsou gramaticky správné a zda ulehčují porozumění, ale i z hlediska svého tvaru, protože tento tvar něco znamená, vyjadřuje kvality, pro které jsou věcná sdělení netečná.
[58] tree
čteme dílo odborné nebo umělecké, vždycky provádíme určité srovnávání s jinými díly, ale pokaždé jde po jiné ose, protože pokaždé jde o jiný druh informace.
s-58
s18w-s58
s18w#58
Ať už čteme dílo odborné nebo umělecké, vždycky provádíme určité srovnávání s jinými díly, ale pokaždé jde po jiné ose, protože pokaždé jde o jiný druh informace.
[59] tree
Při meteorologické zprávě nás zajímají konkrétní údaje o počasí, a proto je maximálně zautomatizovaná, aby nám šetřila čas, při lyrické básni z oblasti přírodní lyriky nás nezajímá jen údaj o počasí, ale jsou pro nás relevantní i jiné části sdělení, básníkův vztah k sdělované objektivní skutečnosti.
s-59
s18w-s59
s18w#59
Při meteorologické zprávě nás zajímají konkrétní údaje o počasí, a proto je maximálně zautomatizovaná, aby nám šetřila čas, při lyrické básni z oblasti přírodní lyriky nás nezajímá jen údaj o počasí, ale jsou pro nás relevantní i jiné části sdělení, básníkův vztah k sdělované objektivní skutečnosti.
[60] tree
Tuto informaci srovnáváme s informacemi jiných lyrických básní na podobné téma.
s-60
s18w-s60
s18w#60
Tuto informaci srovnáváme s informacemi jiných lyrických básní na podobné téma.
[61] tree
Jde tedy o soubor informací, které ve svém celku jsou součástí uměleckého kontextu literatury, nikoli kontextu věcného, ačkoliv v něm mají zakotvení.
s-61
s18w-s61
s18w#61
Jde tedy o soubor informací, které ve svém celku jsou součástí uměleckého kontextu literatury, nikoli kontextu věcného, ačkoliv v něm mají zakotvení.
[62] tree
Jde tedy o informaci dvojdomou.
s-62
s18w-s62
s18w#62
Jde tedy o informaci dvojdomou.
[63] tree
To je nejlépe vidět na psychologickém románě.
s-63
s18w-s63
s18w#63
To je nejlépe vidět na psychologickém románě.
[64] tree
Podává věcnou informaci psychologickou, ale zároveň estetickou.
s-64
s18w-s64
s18w#64
Podává věcnou informaci psychologickou, ale zároveň estetickou.
[65] tree
Míra této estetické informace není přitom konstantní.
s-65
s18w-s65
s18w#65
Míra této estetické informace není přitom konstantní.
[66] tree
Jsou některé literární směry, které zdůrazňují i v literatuře krásné její věcné informace, naturalismus, a naopak.
s-66
s18w-s66
s18w#66
Jsou některé literární směry, které zdůrazňují i v literatuře krásné její věcné informace, naturalismus, a naopak.
[67] tree
Je to dáno širším sociálním a kulturním kontextem.
s-67
s18w-s67
s18w#67
Je to dáno širším sociálním a kulturním kontextem.
[68] tree
Jestliže vznikne taková situace, že se na vrchol kulturních hodnot tlačí věda, dostává i krásná literatura hojněji její rysy, a naopak romantická historie chce být vlastně básnickým dílem vciťování do minulosti a její evokace, realistický, historický román se naopak chce přiblížit vědecké historiografii, a proto posiluje otázku pravdivosti, vyžaduje usilovnější pramenné studium.
s-68
s18w-s68
s18w#68
Jestliže vznikne taková situace, že se na vrchol kulturních hodnot tlačí věda, dostává i krásná literatura hojněji její rysy, a naopak romantická historie chce být vlastně básnickým dílem vciťování do minulosti a její evokace, realistický, historický román se naopak chce přiblížit vědecké historiografii, a proto posiluje otázku pravdivosti, vyžaduje usilovnější pramenné studium.
[69] tree
Je tedy vidět, že poměr mezi fikcí a nonfikcí není v literárním životě konstantním vztahem, ale jejich relace se mění s dobou.
s-69
s18w-s69
s18w#69
Je tedy vidět, že poměr mezi fikcí a nonfikcí není v literárním životě konstantním vztahem, ale jejich relace se mění s dobou.
[70] tree
Z hlediska historického vývoje pak pozorujeme, že se toto kombinování informace věcné a informace estetické vyvíjelo jen pomalu.
s-70
s18w-s70
s18w#70
Z hlediska historického vývoje pak pozorujeme, že se toto kombinování informace věcné a informace estetické vyvíjelo jen pomalu.
[71] tree
Tomu faktu se říká, že dlouho existoval synkretismus funkcí, že literatura umělecká nebyla dlouho oddělena od literatury odborné.
s-71
s18w-s71
s18w#71
Tomu faktu se říká, že dlouho existoval synkretismus funkcí, že literatura umělecká nebyla dlouho oddělena od literatury odborné.
[72] tree
Jakmile se však obě tyto větve kulturní tvorby osamostatnily, vyplynul z toho důležitý důsledek, že se totiž nedá mechanicky poměřovat správnost informace uměleckého díla měřítkem vědy.
s-72
s18w-s72
s18w#72
Jakmile se však obě tyto větve kulturní tvorby osamostatnily, vyplynul z toho důležitý důsledek, že se totiž nedá mechanicky poměřovat správnost informace uměleckého díla měřítkem vědy.
[73] tree
Zdůrazňuji slovo mechanicky, protože žádoucí míra pravdivosti literárního díla je dána dobou, celkovým kulturním stavem společnosti a místem, jaké v zaujímá umění a věda.
s-73
s18w-s73
s18w#73
Zdůrazňuji slovo mechanicky, protože žádoucí míra pravdivosti literárního díla je dána dobou, celkovým kulturním stavem společnosti a místem, jaké v ní zaujímá umění a věda.
[74] tree
Dalo by se také říci, že jde o to, do jaké míry společnost zájem o skutečně objektivní informace.
s-74
s18w-s74
s18w#74
Dalo by se také říci, že jde o to, do jaké míry má společnost zájem o skutečně objektivní informace.
[75] tree
Je známé, že společenské vrstvy usilující o posílení statu quo zdůrazňují fiktivnost literatury.
s-75
s18w-s75
s18w#75
Je známé, že společenské vrstvy usilující o posílení statu quo zdůrazňují fiktivnost literatury.
[76] tree
Na druhé straně se však často ve fiktivní formě formulovaly revoluční myšlenky, zřejmě ovšem pod společenským tlakem.
s-76
s18w-s76
s18w#76
Na druhé straně se však často ve fiktivní formě formulovaly revoluční myšlenky, zřejmě ovšem pod společenským tlakem.
[77] tree
Pravdivost literatury nelze shledávat jen v reáliích, v zobrazování prostředí.
s-77
s18w-s77
s18w#77
Pravdivost literatury nelze shledávat jen v reáliích, v zobrazování prostředí.
[78] tree
Podstatné je zobrazení společenských vztahů, a z toho hlediska může být utopie pravdivější než dílo zaplavené sice spoustou z reality obkreslených detailů, ale falešné z hlediska psychologie postav a vztahů mezi lidmi.
s-78
s18w-s78
s18w#78
Podstatné je zobrazení společenských vztahů, a z toho hlediska může být utopie pravdivější než dílo zaplavené sice spoustou z reality obkreslených detailů, ale falešné z hlediska psychologie postav a vztahů mezi lidmi.
[79] tree
Řekneme- li, že je literární dílo odrazem skutečnosti, neznamená to ovšem, že by bylo odlitkem nebo mechanickým zrcadlením.
s-79
s18w-s79
s18w#79
Řekneme- li, že je literární dílo odrazem skutečnosti, neznamená to ovšem, že by bylo odlitkem nebo mechanickým zrcadlením.
[80] tree
Kromě toho nejde o odraz bezprostřední, protože literární odraz je výsledkem složitého procesu a prochází, obrazně řečeno, několika filtry.
s-80
s18w-s80
s18w#80
Kromě toho nejde o odraz bezprostřední, protože literární odraz je výsledkem složitého procesu a prochází, obrazně řečeno, několika filtry.
[81] tree
Z nich je pro nás zvláště důležitý filtr literární tradice, jinými slovy způsob zapojování literárního díla do určitého již existujícího kontextu literatury.
s-81
s18w-s81
s18w#81
Z nich je pro nás zvláště důležitý filtr literární tradice, jinými slovy způsob zapojování literárního díla do určitého již existujícího kontextu literatury.
[82] tree
S tímto kontextem se dílo může vyrovnat buď pozitivně, včleňuje se do něho hladce, ochotně přejímajíc základní prvky panující literární struktury, nebo negativně, včleňuje se do něho drsně, polemizuje vlastně s některými součástmi panující literární struktury.
s-82
s18w-s82
s18w#82
S tímto kontextem se dílo může vyrovnat buď pozitivně, včleňuje se do něho hladce, ochotně přejímajíc základní prvky panující literární struktury, nebo negativně, včleňuje se do něho drsně, polemizuje vlastně s některými součástmi panující literární struktury.
[83] tree
Znovu zdůrazňuji, že literární strukturu nechápu jen jako záležitost formální, ale především jako záležitost obsahovou.
s-83
s18w-s83
s18w#83
Znovu zdůrazňuji, že literární strukturu nechápu jen jako záležitost formální, ale především jako záležitost obsahovou.
[84] tree
Při začleňování nového díla do panující literární struktury nejde tedy jen o jeho vyrovnání se zvláštnostmi výrazovými, ale především jde o myšlenkové konvence, myšlenková klišé na jedné straně a myšlenkové výboje na straně druhé.
s-84
s18w-s84
s18w#84
Při začleňování nového díla do panující literární struktury nejde tedy jen o jeho vyrovnání se zvláštnostmi výrazovými, ale především jde o myšlenkové konvence, myšlenková klišé na jedné straně a myšlenkové výboje na straně druhé.
[85] tree
Z toho plyne, že lze za odraz skutečnosti pokládat i dílo inspirované knižně.
s-85
s18w-s85
s18w#85
Z toho plyne, že lze za odraz skutečnosti pokládat i dílo inspirované knižně.
[86] tree
I takové dílo je zakotveno v životě, jde jen o to, že zde je filtr literární tradice příliš silný, takže skutečnost do díla vstupuje nepřímo a oklikou.
s-86
s18w-s86
s18w#86
I takové dílo je zakotveno v životě, jde jen o to, že zde je filtr literární tradice příliš silný, takže skutečnost do díla vstupuje nepřímo a oklikou.
[87] tree
Autor chce zobrazit určitý problém, který tkví v soudobé realitě, ale nezobrazuje jej prostřednictvím obrazů vzatých přímo z reality, nýbrž sahá k obrazům z literatury.
s-87
s18w-s87
s18w#87
Autor chce zobrazit určitý problém, který tkví v soudobé realitě, ale nezobrazuje jej prostřednictvím obrazů vzatých přímo z reality, nýbrž sahá k obrazům z literatury.
[88] tree
Je- li literární dílo odrazem, je současně znakem, protože jde o komunikát, o druh sdělení.
s-88
s18w-s88
s18w#88
Je- li literární dílo odrazem, je současně znakem, protože jde o komunikát, o druh sdělení.
[89] tree
Účelem literárního díla je vždycky podat nějakou informaci, jinak by nemělo smysl.
s-89
s18w-s89
s18w#89
Účelem literárního díla je vždycky podat nějakou informaci, jinak by nemělo smysl.
[90] tree
Z tohoto hlediska nelze stavět pojetí literárního díla jako znaku a jeho pojetí jako odrazu proti sobě jako dvě pojetí vylučující se.
s-90
s18w-s90
s18w#90
Z tohoto hlediska nelze stavět pojetí literárního díla jako znaku a jeho pojetí jako odrazu proti sobě jako dvě pojetí vylučující se.
[91] tree
Jde jen o dva různé aspekty téže věci.
s-91
s18w-s91
s18w#91
Jde jen o dva různé aspekty téže věci.
[92] tree
Z hlediska původu chápeme dílo jako odraz, z hlediska jeho destinace jako znak.
s-92
s18w-s92
s18w#92
Z hlediska původu chápeme dílo jako odraz, z hlediska jeho destinace jako znak.
[93] tree
Dílo slouží komunikaci, tedy výměně určité informace společenskému styku.
s-93
s18w-s93
s18w#93
Dílo slouží komunikaci, tedy výměně určité informace společenskému styku.
[94] tree
Pro literární vědu z toho vyplývá nutnost zkoumat oba tyto aspekty, omezení jen na jeden je zjednodušování složité situace.
s-94
s18w-s94
s18w#94
Pro literární vědu z toho vyplývá nutnost zkoumat oba tyto aspekty, omezení jen na jeden je zjednodušování složité situace.
[95] tree
Východiskem ovšem musí být zkoumání díla jako znaku.
s-95
s18w-s95
s18w#95
Východiskem ovšem musí být zkoumání díla jako znaku.
[96] tree
Teprve vyložíme jeho význam, můžeme hledat nitky, které k němu vedou, a zároveň nitky, které vedou od něho.
s-96
s18w-s96
s18w#96
Teprve až vyložíme jeho význam, můžeme hledat nitky, které k němu vedou, a zároveň nitky, které vedou od něho.
[97] tree
Protože je pak umělecké literární dílo, na rozdíl od literatury odborné, zapojeno současně do dvou kontextů, musíme je zkoumat současně, pod zorným úhlem zapojení do života a pod zorným úhlem jeho literárnosti.
s-97
s18w-s97
s18w#97
Protože je pak umělecké literární dílo, na rozdíl od literatury odborné, zapojeno současně do dvou kontextů, musíme je zkoumat současně, pod zorným úhlem zapojení do života a pod zorným úhlem jeho literárnosti.
[98] tree
Nehlásám ani zdaleka nějaký metodický eklekticismus nebo neúčelnou pluralitu metod.
s-98
s18w-s98
s18w#98
Nehlásám ani zdaleka nějaký metodický eklekticismus nebo neúčelnou pluralitu metod.
[99] tree
Je ovšem pravda, že se tu literární věda kříží s jinými vědami, s psychologií a sociologií, ale nezapomínejme na to, že není čisté vědy, která by vystačila sama se svými poznatky.
s-99
s18w-s99
s18w#99
Je ovšem pravda, že se tu literární věda kříží s jinými vědami, s psychologií a sociologií, ale nezapomínejme na to, že není čisté vědy, která by vystačila sama se svými poznatky.
[100] tree
Specifičnost vědecké disciplíny je v tom, pod jakým zorným úhlem hierarchizuje své poznatky a pod jakým zorným úhlem hierarchizuje a klade otázky.
s-100
s18w-s100
s18w#100
Specifičnost vědecké disciplíny je v tom, pod jakým zorným úhlem hierarchizuje své poznatky a pod jakým zorným úhlem hierarchizuje a klade otázky.

Edit as listText viewDependency trees