Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train Annotation Hladká, Barbora; Zeman, Daniel
Text: Transcription Written form - Colors
showing 1 - 100 of 167 • next
Klasická definice se skládá ze dvou částí , genus proximum , nejblíže nadřaděný pojem , a differentia specifica , specifický znak odlišující definovaný pojem od pojmu nejblíže nadřaděného .
s-1
s18w-s1
s18w#1
Klasická definice se skládá ze dvou částí, genus proximum, nejblíže nadřaděný pojem, a differentia specifica, specifický znak odlišující definovaný pojem od pojmu nejblíže nadřaděného.
Když se snažíme podle toho definovat umělecké literární dílo , genus proximum je jazykový projev , promluva .
s-2
s18w-s2
s18w#2
Když se snažíme podle toho definovat umělecké literární dílo, genus proximum je jazykový projev, promluva.
Každé literární dílo je jazykovým projevem .
s-3
s18w-s3
s18w#3
Každé literární dílo je jazykovým projevem.
Jde však o to , čím se liší literární jazykový projev od jazykového projevu neliterárního .
s-4
s18w-s4
s18w#4
Jde však o to, čím se liší literární jazykový projev od jazykového projevu neliterárního.
V první řadě vidím rozdíl v tom , že jde o jazykový projev usilující o fixovanost , ustálenost .
s-5
s18w-s5
s18w#5
V první řadě vidím rozdíl v tom, že jde o jazykový projev usilující o fixovanost, ustálenost.
To je hledisko sice formální , ale je důsledkem hodnoty literárního sdělení pro společnost .
s-6
s18w-s6
s18w#6
To je hledisko sice formální, ale je důsledkem hodnoty literárního sdělení pro společnost.
Na rozdíl od promluvy z oblasti běžné komunikace představuje totiž literární sdělení takový jazykový projev , u něhož máme zájem na tom , aby byl uchován , proto jej fixujeme , takže může být několikrát vnímán a adresován určité společnosti .
s-7
s18w-s7
s18w#7
Na rozdíl od promluvy z oblasti běžné komunikace představuje totiž literární sdělení takový jazykový projev, u něhož máme zájem na tom, aby byl uchován, proto jej fixujeme, takže může být několikrát vnímán a adresován určité společnosti.
Důvod toho spočívá v obsahu literární práce .
s-8
s18w-s8
s18w#8
Důvod toho spočívá v obsahu literární práce.
Jde o takový projev , jehož obsah je pro nás něčím závažný .
s-9
s18w-s9
s18w#9
Jde o takový projev, jehož obsah je pro nás něčím závažný.
Přitom zdůrazňuji sociální povahu zmíněného fixování .
s-10
s18w-s10
s18w#10
Přitom zdůrazňuji sociální povahu zmíněného fixování.
Zápis v notesu pořízený pro čistě soukromou potřebu , poznámka , že mám v pondělí vyzvednout vyprané prádlo , není ještě literárním faktem .
s-11
s18w-s11
s18w#11
Zápis v notesu pořízený pro čistě soukromou potřebu, poznámka, že mám v pondělí vyzvednout vyprané prádlo, není ještě literárním faktem.
Způsob i stupeň fixace literárních projevů je různý .
s-12
s18w-s12
s18w#12
Způsob i stupeň fixace literárních projevů je různý.
Maximální fixace je při vydání tištěné knihy .
s-13
s18w-s13
s18w#13
Maximální fixace je při vydání tištěné knihy.
Zde je jazykový projev ustálen v mnoha exemplářích a ve všech je naprosto stejný .
s-14
s18w-s14
s18w#14
Zde je jazykový projev ustálen v mnoha exemplářích a ve všech je naprosto stejný.
V důsledku toho může mít tištěný jazykový projev veliký sociální dosah , protože se obrací k široké čtenářské obci .
s-15
s18w-s15
s18w#15
V důsledku toho může mít tištěný jazykový projev veliký sociální dosah, protože se obrací k široké čtenářské obci.
Menší stupeň fixace je při tradování rukopisném , jaké bylo běžné ve středověku , protože při opisování vzniká mnoho variantů .
s-16
s18w-s16
s18w#16
Menší stupeň fixace je při tradování rukopisném, jaké bylo běžné ve středověku, protože při opisování vzniká mnoho variantů.
V praxi je variantem vlastně skoro každý jednotlivý opis .
s-17
s18w-s17
s18w#17
V praxi je variantem vlastně skoro každý jednotlivý opis.
Dále je důležitý rozdíl mezi jazykovým projevem fixovaným rukopisně a jazykovým projevem fixovaným knihtiskem i po té stránce , že se rukopisně fixované dílo zpravidla nedostane k tak velikému počtu publika jako jazykový projev tištěný .
s-18
s18w-s18
s18w#18
Dále je důležitý rozdíl mezi jazykovým projevem fixovaným rukopisně a jazykovým projevem fixovaným knihtiskem i po té stránce, že se rukopisně fixované dílo zpravidla nedostane k tak velikému počtu publika jako jazykový projev tištěný.
Vedle fixování tiskem a vůbec písmem jsou možné i jiné způsoby fixování , dnes je častý zápis na magnetofonový pásek nebo na gramofonovou desku .
s-19
s18w-s19
s18w#19
Vedle fixování tiskem a vůbec písmem jsou možné i jiné způsoby fixování, dnes je častý zápis na magnetofonový pásek nebo na gramofonovou desku.
Jiný způsob ustálení jazykového projevu , ovšem ustálení dosti nepevného , je udržování ústním podáním , ústní tradicí .
s-20
s18w-s20
s18w#20
Jiný způsob ustálení jazykového projevu, ovšem ustálení dosti nepevného, je udržování ústním podáním, ústní tradicí.
Na samé hranici fixace jsou řečnické projevy .
s-21
s18w-s21
s18w#21
Na samé hranici fixace jsou řečnické projevy.
Řečnický projev sice nepředpokládá opakování , potenciální opakování , ale je zespolečenštěn tím , že se obrací ke skupině posluchačů , takže se udrží po jistou dobu v povědomí určitého kolektivu .
s-22
s18w-s22
s18w#22
Řečnický projev sice nepředpokládá opakování, potenciální opakování, ale je zespolečenštěn tím, že se obrací ke skupině posluchačů, takže se udrží po jistou dobu v povědomí určitého kolektivu.
Kromě toho se řečnické projevy obyčejně předem skládají písemnou formou a velmi často jsou dostatečně opisovány nebo tištěny .
s-23
s18w-s23
s18w#23
Kromě toho se řečnické projevy obyčejně předem skládají písemnou formou a velmi často jsou dostatečně opisovány nebo tištěny.
Jazykovému projevu , který je nějakým způsobem fixován , budeme dále říkat text .
s-24
s18w-s24
s18w#24
Jazykovému projevu, který je nějakým způsobem fixován, budeme dále říkat text.
O jeho problematice promluvím ve zvláštní kapitole .
s-25
s18w-s25
s18w#25
O jeho problematice promluvím ve zvláštní kapitole.
Literatura říkáme souboru textů .
s-26
s18w-s26
s18w#26
Literatura říkáme souboru textů.
Na první pohled je však patrné , že té podmínce , aby patřil text do oblasti literatury v dnešním slova smyslu , nevyhovují všechny fixované jazykové projevy .
s-27
s18w-s27
s18w#27
Na první pohled je však patrné, že té podmínce, aby patřil text do oblasti literatury v dnešním slova smyslu, nevyhovují všechny fixované jazykové projevy.
Sotva bychom do literatury v dnešním slova smyslu zařadili sbírku úloh z matematiky , zákoník , úřední vyhlášku .
s-28
s18w-s28
s18w#28
Sotva bychom do literatury v dnešním slova smyslu zařadili sbírku úloh z matematiky, zákoník, úřední vyhlášku.
Musíme proto hledat dále , v čem spočívá differentia specifica literatury v dnešním slova smyslu .
s-29
s18w-s29
s18w#29
Musíme proto hledat dále, v čem spočívá differentia specifica literatury v dnešním slova smyslu.
Dnes splývá normálně pojem literatury s literaturou krásnou a zábavnou .
s-30
s18w-s30
s18w#30
Dnes splývá normálně pojem literatury s literaturou krásnou a zábavnou.
V čem je však hlavní rozlišující znak mezi literaturou krásnou a ostatními fixovanými promluvami .
s-31
s18w-s31
s18w#31
V čem je však hlavní rozlišující znak mezi literaturou krásnou a ostatními fixovanými promluvami.
Obyčejně se vidí v přítomnosti a nepřítomnosti estetické funkce .
s-32
s18w-s32
s18w#32
Obyčejně se vidí v přítomnosti a nepřítomnosti estetické funkce.
Říkává se , že literatura krásná je charakterizována přítomností estetické funkce , kdežto literatura odborná a praktická ji postrádá .
s-33
s18w-s33
s18w#33
Říkává se, že literatura krásná je charakterizována přítomností estetické funkce, kdežto literatura odborná a praktická ji postrádá.
Je však možno přiblížit se k literární problematice i z poněkud jiného hlediska .
s-34
s18w-s34
s18w#34
Je však možno přiblížit se k literární problematice i z poněkud jiného hlediska.
Mám na mysli otázku kontextu .
s-35
s18w-s35
s18w#35
Mám na mysli otázku kontextu.
Jde mi o to , v jakém kontextu funguje dílo literatury krásné a v jakém kontextu fungují ostatní texty .
s-36
s18w-s36
s18w#36
Jde mi o to, v jakém kontextu funguje dílo literatury krásné a v jakém kontextu fungují ostatní texty.
Nápadně to vyvstane , jestliže srovnáme z tohoto hlediska báseň a odborné pojednání .
s-37
s18w-s37
s18w#37
Nápadně to vyvstane, jestliže srovnáme z tohoto hlediska báseň a odborné pojednání.
Z hlediska objektu , o kterém vypovídá , je v prvním případě irelevantní , zda jde o dílo napsané česky nebo v některém jiném jazyku , a kdybychom odborné dílo převedli do veršů , jak to bývalo časté ve středověku a i ve starověku , nezměnil by se jeho obsah , informace , na které příjemci záleží , byla by stejná .
s-38
s18w-s38
s18w#38
Z hlediska objektu, o kterém vypovídá, je v prvním případě irelevantní, zda jde o dílo napsané česky nebo v některém jiném jazyku, a kdybychom odborné dílo převedli do veršů, jak to bývalo časté ve středověku a i ve starověku, nezměnil by se jeho obsah, informace, na které příjemci záleží, byla by stejná.
Z toho hlediska by zde byla veršová forma irelevantní a redundantní , nadbytečnou .
s-39
s18w-s39
s18w#39
Z toho hlediska by zde byla veršová forma irelevantní a redundantní, nadbytečnou.
Pro dílo básnické je však právě tato forma důležitou složkou a nelze ji od obsahu sdělení oddělit , jinými slovy zde není redundantní , nýbrž je součástí sdělení .
s-40
s18w-s40
s18w#40
Pro dílo básnické je však právě tato forma důležitou složkou a nelze ji od obsahu sdělení oddělit, jinými slovy zde není redundantní, nýbrž je součástí sdělení.
Už z toho je vidět , že sdělení je zde jiné povahy než v díle odborném , že nejde jen o informaci věcnou , ale i o informaci , řekněme pro stručnost , estetickou .
s-41
s18w-s41
s18w#41
Už z toho je vidět, že sdělení je zde jiné povahy než v díle odborném, že nejde jen o informaci věcnou, ale i o informaci, řekněme pro stručnost, estetickou.
Soustřeďme se však k otázce kontextu .
s-42
s18w-s42
s18w#42
Soustřeďme se však k otázce kontextu.
Dílo odborné se zapojuje jen do jednoho kontextu , pro stručnost jej nazveme kontextem věcným .
s-43
s18w-s43
s18w#43
Dílo odborné se zapojuje jen do jednoho kontextu, pro stručnost jej nazveme kontextem věcným.
Hodnota díla spočívá v tom , zda přináší něco nového z hlediska disciplíny , do jejíž oblasti náleží .
s-44
s18w-s44
s18w#44
Hodnota díla spočívá v tom, zda přináší něco nového z hlediska disciplíny, do jejíž oblasti náleží.
Pokud jde o jazykovou stránku , ta nás zajímá jen potud , pokud nám zprostředkuje věcnou informaci , a podle toho ji také hodnotíme .
s-45
s18w-s45
s18w#45
Pokud jde o jazykovou stránku, ta nás zajímá jen potud, pokud nám zprostředkuje věcnou informaci, a podle toho ji také hodnotíme.
Jde nám o jazykovou správnost , slohovou přesnost , přesnou volbu termínů .
s-46
s18w-s46
s18w#46
Jde nám o jazykovou správnost, slohovou přesnost, přesnou volbu termínů.
Dílo literatury krásné naproti tomu je součástí dvou kontextů , žije jaksi podvojným životem .
s-47
s18w-s47
s18w#47
Dílo literatury krásné naproti tomu je součástí dvou kontextů, žije jaksi podvojným životem.
Na jedné straně podává určitou informaci o životě , je tedy , stejně jako dílo odborné , součástí kontextu věcného .
s-48
s18w-s48
s18w#48
Na jedné straně podává určitou informaci o životě, je tedy, stejně jako dílo odborné, součástí kontextu věcného.
Při hodnocení díla v tomto případě zkoumáme je jako odraz určité reality a mluvíme o jeho pravdivosti , o jeho ideovém obsahu .
s-49
s18w-s49
s18w#49
Při hodnocení díla v tomto případě zkoumáme je jako odraz určité reality a mluvíme o jeho pravdivosti, o jeho ideovém obsahu.
Na druhé straně , a to má proti dílu odbornému navíc , je součástí kontextu literárního , což se někdy vyjadřuje slovy , že je vnímáme na pozadí jiných literárních děl .
s-50
s18w-s50
s18w#50
Na druhé straně, a to má proti dílu odbornému navíc, je součástí kontextu literárního, což se někdy vyjadřuje slovy, že je vnímáme na pozadí jiných literárních děl.
Samozřejmě i dílo odborné vnímáme na pozadí jiných odborných děl svého oboru , a tak hodnotíme jeho přínos , ale zde jde o kontext jiné povahy .
s-51
s18w-s51
s18w#51
Samozřejmě i dílo odborné vnímáme na pozadí jiných odborných děl svého oboru, a tak hodnotíme jeho přínos, ale zde jde o kontext jiné povahy.
U odborného díla jde pouze o informaci věcnou , směřuje tedy vlastně jen do oblasti kontextu objektivního světa , existujícího nezávisle na literatuře .
s-52
s18w-s52
s18w#52
U odborného díla jde pouze o informaci věcnou, směřuje tedy vlastně jen do oblasti kontextu objektivního světa, existujícího nezávisle na literatuře.
Dílo umělecké literatury směřuje naopak vedle kontextu života do kontextu jiných literárních děl , do kontextu literární struktury .
s-53
s18w-s53
s18w#53
Dílo umělecké literatury směřuje naopak vedle kontextu života do kontextu jiných literárních děl, do kontextu literární struktury.
Pro větší názornost to řeknu ještě jinými slovy .
s-54
s18w-s54
s18w#54
Pro větší názornost to řeknu ještě jinými slovy.
Literární dílo je sloučením fikce a nonfikce , na jedné straně je odrazem reálna , ale na druhé straně součástí obrazu reálna , jaký vytvořila právě literatura .
s-55
s18w-s55
s18w#55
Literární dílo je sloučením fikce a nonfikce, na jedné straně je odrazem reálna, ale na druhé straně součástí obrazu reálna, jaký vytvořila právě literatura.
Protože pak při literárním zobrazování , jak ještě ukážeme , má každá složka , tedy i složky , které jsou z hlediska věcné informace významově irelevantní , sdělovací význam , signalizuje něco , jde o věci , které nás při věcné informaci nezajímají , dostává se daleko více do popředí zájmu otázka vyjadřovacích forem .
s-56
s18w-s56
s18w#56
Protože pak při literárním zobrazování, jak ještě ukážeme, má každá složka, tedy i složky, které jsou z hlediska věcné informace významově irelevantní, sdělovací význam, signalizuje něco, jde o věci, které nás při věcné informaci nezajímají, dostává se daleko více do popředí zájmu otázka vyjadřovacích forem.
Nezajímají čtenáře jen z toho hlediska , zda jsou gramaticky správné a zda ulehčují porozumění , ale i z hlediska svého tvaru , protože tento tvar něco znamená , vyjadřuje kvality , pro které jsou věcná sdělení netečná .
s-57
s18w-s57
s18w#57
Nezajímají čtenáře jen z toho hlediska, zda jsou gramaticky správné a zda ulehčují porozumění, ale i z hlediska svého tvaru, protože tento tvar něco znamená, vyjadřuje kvality, pro které jsou věcná sdělení netečná.
Ať už čteme dílo odborné nebo umělecké , vždycky provádíme určité srovnávání s jinými díly , ale pokaždé jde po jiné ose , protože pokaždé jde o jiný druh informace .
s-58
s18w-s58
s18w#58
Ať už čteme dílo odborné nebo umělecké, vždycky provádíme určité srovnávání s jinými díly, ale pokaždé jde po jiné ose, protože pokaždé jde o jiný druh informace.
Při meteorologické zprávě nás zajímají konkrétní údaje o počasí , a proto je maximálně zautomatizovaná , aby nám šetřila čas , při lyrické básni z oblasti přírodní lyriky nás nezajímá jen údaj o počasí , ale jsou pro nás relevantní i jiné části sdělení , básníkův vztah k sdělované objektivní skutečnosti .
s-59
s18w-s59
s18w#59
Při meteorologické zprávě nás zajímají konkrétní údaje o počasí, a proto je maximálně zautomatizovaná, aby nám šetřila čas, při lyrické básni z oblasti přírodní lyriky nás nezajímá jen údaj o počasí, ale jsou pro nás relevantní i jiné části sdělení, básníkův vztah k sdělované objektivní skutečnosti.
Tuto informaci srovnáváme s informacemi jiných lyrických básní na podobné téma .
s-60
s18w-s60
s18w#60
Tuto informaci srovnáváme s informacemi jiných lyrických básní na podobné téma.
Jde tedy o soubor informací , které ve svém celku jsou součástí uměleckého kontextu literatury , nikoli kontextu věcného , ačkoliv v něm mají zakotvení .
s-61
s18w-s61
s18w#61
Jde tedy o soubor informací, které ve svém celku jsou součástí uměleckého kontextu literatury, nikoli kontextu věcného, ačkoliv v něm mají zakotvení.
Jde tedy o informaci dvojdomou .
s-62
s18w-s62
s18w#62
Jde tedy o informaci dvojdomou.
To je nejlépe vidět na psychologickém románě .
s-63
s18w-s63
s18w#63
To je nejlépe vidět na psychologickém románě.
Podává věcnou informaci psychologickou , ale zároveň estetickou .
s-64
s18w-s64
s18w#64
Podává věcnou informaci psychologickou, ale zároveň estetickou.
Míra této estetické informace není přitom konstantní .
s-65
s18w-s65
s18w#65
Míra této estetické informace není přitom konstantní.
Jsou některé literární směry , které zdůrazňují i v literatuře krásné její věcné informace , naturalismus , a naopak .
s-66
s18w-s66
s18w#66
Jsou některé literární směry, které zdůrazňují i v literatuře krásné její věcné informace, naturalismus, a naopak.
Je to dáno širším sociálním a kulturním kontextem .
s-67
s18w-s67
s18w#67
Je to dáno širším sociálním a kulturním kontextem.
Jestliže vznikne taková situace , že se na vrchol kulturních hodnot tlačí věda , dostává i krásná literatura hojněji její rysy , a naopak romantická historie chce být vlastně básnickým dílem vciťování do minulosti a její evokace , realistický , historický román se naopak chce přiblížit vědecké historiografii , a proto posiluje otázku pravdivosti , vyžaduje usilovnější pramenné studium .
s-68
s18w-s68
s18w#68
Jestliže vznikne taková situace, že se na vrchol kulturních hodnot tlačí věda, dostává i krásná literatura hojněji její rysy, a naopak romantická historie chce být vlastně básnickým dílem vciťování do minulosti a její evokace, realistický, historický román se naopak chce přiblížit vědecké historiografii, a proto posiluje otázku pravdivosti, vyžaduje usilovnější pramenné studium.
Je tedy vidět , že poměr mezi fikcí a nonfikcí není v literárním životě konstantním vztahem , ale jejich relace se mění s dobou .
s-69
s18w-s69
s18w#69
Je tedy vidět, že poměr mezi fikcí a nonfikcí není v literárním životě konstantním vztahem, ale jejich relace se mění s dobou.
Z hlediska historického vývoje pak pozorujeme , že se toto kombinování informace věcné a informace estetické vyvíjelo jen pomalu .
s-70
s18w-s70
s18w#70
Z hlediska historického vývoje pak pozorujeme, že se toto kombinování informace věcné a informace estetické vyvíjelo jen pomalu.
Tomu faktu se říká , že dlouho existoval synkretismus funkcí , že literatura umělecká nebyla dlouho oddělena od literatury odborné .
s-71
s18w-s71
s18w#71
Tomu faktu se říká, že dlouho existoval synkretismus funkcí, že literatura umělecká nebyla dlouho oddělena od literatury odborné.
Jakmile se však obě tyto větve kulturní tvorby osamostatnily , vyplynul z toho důležitý důsledek , že se totiž nedá mechanicky poměřovat správnost informace uměleckého díla měřítkem vědy .
s-72
s18w-s72
s18w#72
Jakmile se však obě tyto větve kulturní tvorby osamostatnily, vyplynul z toho důležitý důsledek, že se totiž nedá mechanicky poměřovat správnost informace uměleckého díla měřítkem vědy.
Zdůrazňuji slovo mechanicky , protože žádoucí míra pravdivosti literárního díla je dána dobou , celkovým kulturním stavem společnosti a místem , jaké v ní zaujímá umění a věda .
s-73
s18w-s73
s18w#73
Zdůrazňuji slovo mechanicky, protože žádoucí míra pravdivosti literárního díla je dána dobou, celkovým kulturním stavem společnosti a místem, jaké v ní zaujímá umění a věda.
Dalo by se také říci , že jde o to , do jaké míry má společnost zájem o skutečně objektivní informace .
s-74
s18w-s74
s18w#74
Dalo by se také říci, že jde o to, do jaké míry má společnost zájem o skutečně objektivní informace.
Je známé , že společenské vrstvy usilující o posílení statu quo zdůrazňují fiktivnost literatury .
s-75
s18w-s75
s18w#75
Je známé, že společenské vrstvy usilující o posílení statu quo zdůrazňují fiktivnost literatury.
Na druhé straně se však často ve fiktivní formě formulovaly revoluční myšlenky , zřejmě ovšem pod společenským tlakem .
s-76
s18w-s76
s18w#76
Na druhé straně se však často ve fiktivní formě formulovaly revoluční myšlenky, zřejmě ovšem pod společenským tlakem.
Pravdivost literatury nelze shledávat jen v reáliích , v zobrazování prostředí .
s-77
s18w-s77
s18w#77
Pravdivost literatury nelze shledávat jen v reáliích, v zobrazování prostředí.
Podstatné je zobrazení společenských vztahů , a z toho hlediska může být utopie pravdivější než dílo zaplavené sice spoustou z reality obkreslených detailů , ale falešné z hlediska psychologie postav a vztahů mezi lidmi .
s-78
s18w-s78
s18w#78
Podstatné je zobrazení společenských vztahů, a z toho hlediska může být utopie pravdivější než dílo zaplavené sice spoustou z reality obkreslených detailů, ale falešné z hlediska psychologie postav a vztahů mezi lidmi.
Řekneme - li , že je literární dílo odrazem skutečnosti , neznamená to ovšem , že by bylo odlitkem nebo mechanickým zrcadlením .
s-79
s18w-s79
s18w#79
Řekneme- li, že je literární dílo odrazem skutečnosti, neznamená to ovšem, že by bylo odlitkem nebo mechanickým zrcadlením.
Kromě toho nejde o odraz bezprostřední , protože literární odraz je výsledkem složitého procesu a prochází , obrazně řečeno , několika filtry .
s-80
s18w-s80
s18w#80
Kromě toho nejde o odraz bezprostřední, protože literární odraz je výsledkem složitého procesu a prochází, obrazně řečeno, několika filtry.
Z nich je pro nás zvláště důležitý filtr literární tradice , jinými slovy způsob zapojování literárního díla do určitého již existujícího kontextu literatury .
s-81
s18w-s81
s18w#81
Z nich je pro nás zvláště důležitý filtr literární tradice, jinými slovy způsob zapojování literárního díla do určitého již existujícího kontextu literatury.
S tímto kontextem se dílo může vyrovnat buď pozitivně , včleňuje se do něho hladce , ochotně přejímajíc základní prvky panující literární struktury , nebo negativně , včleňuje se do něho drsně , polemizuje vlastně s některými součástmi panující literární struktury .
s-82
s18w-s82
s18w#82
S tímto kontextem se dílo může vyrovnat buď pozitivně, včleňuje se do něho hladce, ochotně přejímajíc základní prvky panující literární struktury, nebo negativně, včleňuje se do něho drsně, polemizuje vlastně s některými součástmi panující literární struktury.
Znovu zdůrazňuji , že literární strukturu nechápu jen jako záležitost formální , ale především jako záležitost obsahovou .
s-83
s18w-s83
s18w#83
Znovu zdůrazňuji, že literární strukturu nechápu jen jako záležitost formální, ale především jako záležitost obsahovou.
Při začleňování nového díla do panující literární struktury nejde tedy jen o jeho vyrovnání se zvláštnostmi výrazovými , ale především jde o myšlenkové konvence , myšlenková klišé na jedné straně a myšlenkové výboje na straně druhé .
s-84
s18w-s84
s18w#84
Při začleňování nového díla do panující literární struktury nejde tedy jen o jeho vyrovnání se zvláštnostmi výrazovými, ale především jde o myšlenkové konvence, myšlenková klišé na jedné straně a myšlenkové výboje na straně druhé.
Z toho plyne , že lze za odraz skutečnosti pokládat i dílo inspirované knižně .
s-85
s18w-s85
s18w#85
Z toho plyne, že lze za odraz skutečnosti pokládat i dílo inspirované knižně.
I takové dílo je zakotveno v životě , jde jen o to , že zde je filtr literární tradice příliš silný , takže skutečnost do díla vstupuje nepřímo a oklikou .
s-86
s18w-s86
s18w#86
I takové dílo je zakotveno v životě, jde jen o to, že zde je filtr literární tradice příliš silný, takže skutečnost do díla vstupuje nepřímo a oklikou.
Autor chce zobrazit určitý problém , který tkví v soudobé realitě , ale nezobrazuje jej prostřednictvím obrazů vzatých přímo z reality , nýbrž sahá k obrazům z literatury .
s-87
s18w-s87
s18w#87
Autor chce zobrazit určitý problém, který tkví v soudobé realitě, ale nezobrazuje jej prostřednictvím obrazů vzatých přímo z reality, nýbrž sahá k obrazům z literatury.
Je - li literární dílo odrazem , je současně znakem , protože jde o komunikát , o druh sdělení .
s-88
s18w-s88
s18w#88
Je- li literární dílo odrazem, je současně znakem, protože jde o komunikát, o druh sdělení.
Účelem literárního díla je vždycky podat nějakou informaci , jinak by nemělo smysl .
s-89
s18w-s89
s18w#89
Účelem literárního díla je vždycky podat nějakou informaci, jinak by nemělo smysl.
Z tohoto hlediska nelze stavět pojetí literárního díla jako znaku a jeho pojetí jako odrazu proti sobě jako dvě pojetí vylučující se .
s-90
s18w-s90
s18w#90
Z tohoto hlediska nelze stavět pojetí literárního díla jako znaku a jeho pojetí jako odrazu proti sobě jako dvě pojetí vylučující se.
Jde jen o dva různé aspekty téže věci .
s-91
s18w-s91
s18w#91
Jde jen o dva různé aspekty téže věci.
Z hlediska původu chápeme dílo jako odraz , z hlediska jeho destinace jako znak .
s-92
s18w-s92
s18w#92
Z hlediska původu chápeme dílo jako odraz, z hlediska jeho destinace jako znak.
Dílo slouží komunikaci , tedy výměně určité informace společenskému styku .
s-93
s18w-s93
s18w#93
Dílo slouží komunikaci, tedy výměně určité informace společenskému styku.
Pro literární vědu z toho vyplývá nutnost zkoumat oba tyto aspekty , omezení jen na jeden je zjednodušování složité situace .
s-94
s18w-s94
s18w#94
Pro literární vědu z toho vyplývá nutnost zkoumat oba tyto aspekty, omezení jen na jeden je zjednodušování složité situace.
Východiskem ovšem musí být zkoumání díla jako znaku .
s-95
s18w-s95
s18w#95
Východiskem ovšem musí být zkoumání díla jako znaku.
Teprve až vyložíme jeho význam , můžeme hledat nitky , které k němu vedou , a zároveň nitky , které vedou od něho .
s-96
s18w-s96
s18w#96
Teprve až vyložíme jeho význam, můžeme hledat nitky, které k němu vedou, a zároveň nitky, které vedou od něho.
Protože je pak umělecké literární dílo , na rozdíl od literatury odborné , zapojeno současně do dvou kontextů , musíme je zkoumat současně , pod zorným úhlem zapojení do života a pod zorným úhlem jeho literárnosti .
s-97
s18w-s97
s18w#97
Protože je pak umělecké literární dílo, na rozdíl od literatury odborné, zapojeno současně do dvou kontextů, musíme je zkoumat současně, pod zorným úhlem zapojení do života a pod zorným úhlem jeho literárnosti.
Nehlásám ani zdaleka nějaký metodický eklekticismus nebo neúčelnou pluralitu metod .
s-98
s18w-s98
s18w#98
Nehlásám ani zdaleka nějaký metodický eklekticismus nebo neúčelnou pluralitu metod.
Je ovšem pravda , že se tu literární věda kříží s jinými vědami , s psychologií a sociologií , ale nezapomínejme na to , že není čisté vědy , která by vystačila sama se svými poznatky .
s-99
s18w-s99
s18w#99
Je ovšem pravda, že se tu literární věda kříží s jinými vědami, s psychologií a sociologií, ale nezapomínejme na to, že není čisté vědy, která by vystačila sama se svými poznatky.
Specifičnost vědecké disciplíny je v tom , pod jakým zorným úhlem hierarchizuje své poznatky a pod jakým zorným úhlem hierarchizuje a klade otázky .
s-100
s18w-s100
s18w#100
Specifičnost vědecké disciplíny je v tom, pod jakým zorným úhlem hierarchizuje své poznatky a pod jakým zorným úhlem hierarchizuje a klade otázky.
Edit as list • Text view • Dependency trees