Ve dnech # - # ledna byla hostem ÚV odborového svazu * dvoučlenná delegace Odborového svazu učitelů Kuby, kterou tvořila soudružka Ramona Ruiz, tajemnice ÚV odborového svazu, a soudruh Dagoberto Goris, pracovník mezinárodního oddělení odborového svazu.
V Praze se zastavili na zpáteční cestě z mezinárodní konference, kterou na téma Úloha odborů v komunistické výchově pracujících uspořádala v Leningradě Všesvazová ústřední rada odborů SSSR.
Předsedkyně ÚVOS, soudružka Hana Růžičková, zhodnotila během pracovní diskuse vzájemné styky mezi našimi bratrskými svazy a navrhla další účinné formy spolupráce v nejbližších letech.
Se současnou strukturou odborového svazu a aktuálními úkoly Plánu aktivity ROH na rok # v oblasti školství a vědy seznámil kubánské hosty místopředseda ÚVOS a předseda ČVOS, soudruh Jan Košťál.
Hosté se o všechny tyto otázky živě zajímali a v budoucnu chtějí některých našich zkušeností použít při výstavbě obnoveného Kubánského svazu učitelů, který sdružuje, obdobně jako náš svaz, učitele a školské pracovníky na školách všech typů a pracovníky vědy.
Delegace zavítala také na experimentální ZDŠ s rozšířenou péčí o mimoškolní činnost na Červeném Vrchu v Praze, kde ji zástupkyně ředitele seznámily s prací školy a dosaženými pedagogickými výsledky.
Při rozloučení s kubánskou delegací, které se uskutečnilo v Klubu školství a kultury v Praze, byli kromě vedoucích pracovníků ÚV odborového svazu * přítomni jako čestní hosté vedoucí odboru vysokých škol, oddělení školství a vědy ÚV KSČ soudruh Ivan Lopata a soudruh Karel Fišera, pracovník tohoto oddělení, a z kubánské strany soudruh Juan Aguero, pracovník sekretariátu Světové odborové federace.
Kubánští i naši soudruzi při loučení shodně konstatovali, že průjezd delegace Prahou byl účelně využit pro vzájemné poznání a další rozšíření a prohloubení spolupráce.
Skupina odborníků zpracovala návrh plánu, jehož realizace by sice znamenala splnění požadavků na společensky žádoucí zvýšení výroby s odpovídajícími kvalitativními parametry, ale který zahrnoval další požadavky podniku na neplánované zvýšení počtu pracovních sil a dodatečnou neplánovanou investiční činnost.
Podnikové orgány však právě jeho návrh vzaly za východisko k řešení situace a jako návrh, který sice potřebuje dopracování, ale který je v souladu s celospolečenskými zájmy a řeší situaci.
Většina, pracovní skupina, vycházela z vyzkoušených postupů, z běžného přístupu k problematice, z řešení, které je jasné, nepřináší zvláštní obtíže, zabezpečuje jistotu plnění přijatého plánu bez zvláštní námahy.
Netradiční, novátorský, vycházející z hluboké snahy najít cestu k společensky žádoucímu trendu výroby, který od začátku byl spojen s nepříjemnostmi a rizikem pro vedení podniku.
Přesto to byl postup, který více než jiný odpovídal stranickému přístupu, který byl plně v souladu s politikou strany, který byl projevem morálně politické vyspělosti.
Můžeme si přitom jako učitelé a * položit otázku, zda v dostatečné míře již od mládí rozvíjíme * upevňujeme v nastupující generaci právě morálně politické prvky jejich vědomí, které pak vedou po absolvování školy, v praxi, k žádoucímu postoji při řešení praktických problémů.
Můžeme si položit otázku, zda v dostatečné míře již od školních let pěstujeme v naší mládeži právě ony vlastnosti, které vyúsťují ve snahu nespokojovat se s tím, co bylo dosaženo, zda pěstujeme smysl pro nová řešení, jež lze prosazovat jenom v boji proti konzervatismu v myšlení a jednání.
Někdy můžeme vidět u některých našich učitelů, kteří nepracují odborně ve společenských vědách, jisté rozpaky, jak se vlastně mají angažovat v ideově politické a morální výchově studentů, zvláště u středoškolských a vysokoškolských studentů.
Mnozí z těchto učitelů říkají, že když nejsou specialisty v oblasti společenských věd, nemohou příliš mnoho říci posluchačům k teoretickým a ideovým východiskům současné politiky ani hlouběji vysvětlovat tuto politiku.
Nebereme- li v úvahu, že kterýkoliv učitel by měl mít předpoklady vysvětlovat a získávat posluchače pro současnou politiku strany a vysvětlovat hlouběji ideová východiska této politiky, lze přece v řadě oborů mimo společenské vědy právě mimo jiné provádět výchovu, i výchovu k stranickému celospolečenskému přístupu k řešení odborných problémů.
Jestliže je hlavním obsahem hospodářské politiky strany důsledné zvyšování efektivnosti rozvoje národního hospodářství založené na plném uplatnění intenzívních faktorů růstu, jak bylo řečeno na # sjezdu KSČ, přičemž tempo uplatňování vědeckotechnického pokroku je hlavním předpokladem plnění našich plánů, pak součástí ideověvýchovné práce ve stranickém duchu je mimo jiné jistě pěstovat u studentů i v odborných předmětech smysl pro nová řešení, podněcovat touhu překonávat existující stav a hledat cesty, jak vyřešit nevyřešené problémy, připravovat je na to, že tato cesta je společensky žádoucí a že je to cesta obtížnější, náročnější než cesta vyšlapaná.
Někteří členové naší mladé generace nastupují z učňovských škol, ze středních odborných i vysokých škol do života stále ještě jako ze skleníkového prostředí na mráz.
Nejsou dostatečně připraveni na to, že se budou muset v praxi potýkat s přežilými představami, s rutinérstvím, že se nebudou smět dát odradit, jestliže uslyší od některých pracovníků dobrou radu tohoto typu.
Zvýšení efektivnosti výroby závisí na tom, abychom dokázali vložit do výroby mnohem více tvořivého vědeckotechnického myšlení, jak bylo správně řečeno na # sjezdu KSČ.
Pak výchova k novátorskému přístupu, k řešení problémů z hlediska celospolečenských potřeb je nesporně jednou z důležitých součástí výchovné práce našich škol.
V těchto dnech vzpomínáme všichni na dobu před dvaceti pěti lety, na vyvrcholení dlouholetého boje dělnické třídy, která v únoru # pod vedením Komunistické * Československa zvítězila a nastoupila cestu k socialismu.
Školský referent ZNV v Brně * Loubal usiloval o zrušení referátu školství a osvěty při ostravské expozituře s tím, že tuto funkci má plnit pouze referát školství a osvěty při ZNV v Brně.
Těžko vyjádřit tu zvláštní, vzrušenou, jako elektřinou nabitou atmosféru plnou očekávání a zároveň pevného odhodlání bránit nastoupenou cestu revolučních přeměn společnosti.
Kdo znal situaci mezi havíři na šachtách, kováky ve Vítkovicích, mezi dělníky vůbec, věděl, že kontrarevoluční puč, o který usilovali reakční představitelé stran NF ve vládě, nemá naději na úspěch.
V témže roce si oba městské výbory vyměnily delegace funkcionářů za účelem výměny zkušeností z odborové práce, zejména z řízení základních odborových organizací našeho svazu v hlavních městech.
Po brněnském sjezdu, na kterém byl zvolen nový Ústřední výbor Odborového svazu pracovníků školství a vědy s celostátní působností, se vytvořily ještě příznivější podmínky k prohloubení spolupráce našich městských svazových orgánů.
Kromě výměny zkušeností při zajišťování současných odborových úkolů, zejména zajištění Plánu aktivity v ZO ROH, půjde o to, projednat další prohloubení spolupráce.
Účelem je dosáhnout toho, aby vedle výměny zkušeností na úrovni funkcionářů došlo i k těsnější spolupráci mezi základními organizacemi ROH v dohodnutých organizacích všech stupňů škol a vědeckých ústavů.
Bude třeba vytvořit podmínky pro osobní poznání funkcionářů a členů základních organizací za účelem zkvalitnění práce v ZO ROH na obou stranách, ale i ke splnění hlavního cíle, utužení vztahů mezi našimi národy v duchu bratrské a soudružské spolupráce a proletářského internacionalismu.
Klademe si za úkol na půdě odborových organizací, ve spolupráci s vedením škol a výchovných zařízení, ale i ve vědeckých zařízeních plánovitě organizovat na určitou dobu výměnu pracovníků na úsecích, kde právě mohou získat nejlepší zkušenosti pro zkvalitnění své práce, její účinnosti, a to zejména ve výchovném a vzdělávacím procesu.
Odborové organizace ve spolupráci s vedením škol a SRPŠ, popřípadě v těsné součinnosti s PO a SSM, by měly nejen o hlavních prázdninách, ale i během školního roku pomoci organizovat výměnu žáků a studentů, a to nejen na oficiální úrovni, ale zejména, a řekli bychom hlavně, na úrovni škol a rodin.
Výměna žáků a studentů by jistě vedla k hlubšímu poznání práce škol, společenských organizací na školách i SRPŠ, až nakonec by jistě v mnohých případech vyústila k navázání přátelských vztahů mezi rodinami, které by děti hostily.
Jsme přesvědčeni, že i pro takové prohloubení spolupráce najdeme u soudruhů v Bratislavě plné soudružské a bratrské pochopení, a těšíme se na brzké shledání s nimi.
Protože mezi zaostávajícími je většina dětí slovenské a rumunské národnosti i děti cikánského původu, ZV ROH rozpracoval v dohodě s vedením školy konkrétní formy pomoci jednotlivých pedagogů těmto žákům.
Nové metody zahrnují osobní pomoc učitelů ve formě doučování, diferencovaný individuální přístup ve výuce realizovaný skupinovým vyučováním, doplňující domácí a školní cvičení, pravidelný kontakt s rodiči těchto dětí a využití talentovaných žáků a schopných pionýrů při osobní pomoci zaostávajícím spolužákům.
V ZO ROH Cehnice na Strakonicku se odborová organizace zaměřila při tvorbě Plánu aktivity na dlouhodobý systém ideově politické a odborné výchovy svých členů.
Ve spolupráci se stranickými orgány, Kabinetem odborářské výchovy a Okresním pedagogickým střediskem vypracovala po projednání s členy ROH několikaletý konkrétní plán politického a odborného studia každého pracovníka školy včetně provozních a správních pracovníků.
Odboráři ze SLTŠ v Písku v Plánu aktivity zdůrazňují prohloubení výchovného působení třídních profesorů s využitím sdělovacích prostředků, možností domova mládeže, svazácké organizace, zájmové výchovy a významných událostí, výročí, včetně práce a pomoci školnímu polesí.
Plán aktivity ZDŠ v Obratani na Pelhřimovsku počítá s prohloubením práce s rodičovským aktivem, s účinnějšími formami výměny pedagogických zkušeností a individuální pomocí mladým pedagogům.