Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train Annotation Hladká, Barbora; Zeman, Daniel
Text: Transcription Written form - Colors
showing 101 - 200 of 168 • previous
Neohrozit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak , aby jinému účastníkovi nevzniklo žádné nebezpečí .
s-101
a01w-s101
a01w#101
Neohrozit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nevzniklo žádné nebezpečí.
Neomezit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak , aby jinému účastníkovi nijak nepřekážel .
s-102
a01w-s102
a01w#102
Neomezit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nijak nepřekážel.
Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu .
s-103
a01w-s103
a01w#103
Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.
Zastavením vozidla se rozumí přerušení jízdy z důvodů vyvolaných silničním provozem a nezávislých na vůli řidiče .
s-104
a01w-s104
a01w#104
Zastavením vozidla se rozumí přerušení jízdy z důvodů vyvolaných silničním provozem a nezávislých na vůli řidiče.
Stáním se rozumí uvedení vozidla do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení .
s-105
a01w-s105
a01w#105
Stáním se rozumí uvedení vozidla do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení.
Dopravní nehodou se rozumí událost v silničním provozu , při níž dojde k usmrcení nebo zranění osob anebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla .
s-106
a01w-s106
a01w#106
Dopravní nehodou se rozumí událost v silničním provozu, při níž dojde k usmrcení nebo zranění osob anebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla.
Konstrukční a provozně technické podmínky , jimž musí vozidla odpovídat v silničním provozu , stanoví Vyhláška o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích , z jejíchž ustanovení vyplývá i vysvětlení příslušných pojmů .
s-107
a01w-s107
a01w#107
Konstrukční a provozně technické podmínky, jimž musí vozidla odpovídat v silničním provozu, stanoví Vyhláška o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, z jejíchž ustanovení vyplývá i vysvětlení příslušných pojmů.
Pro tramvaje platí též příslušná ustanovení Pravidel technického provozu městských drah .
s-108
a01w-s108
a01w#108
Pro tramvaje platí též příslušná ustanovení Pravidel technického provozu městských drah.
V tomto novém ustanovení jsou vysvětlovány nejdůležitější a opakující se pojmy .
s-109
a01w-s109
a01w#109
V tomto novém ustanovení jsou vysvětlovány nejdůležitější a opakující se pojmy.
Přitom se vychází z pojmů vymezených v příslušných mezinárodních úmluvách , ČSN , případně i z pojmů užívaných v ostatních státech , zejména v SSSR .
s-110
a01w-s110
a01w#110
Přitom se vychází z pojmů vymezených v příslušných mezinárodních úmluvách, ČSN, případně i z pojmů užívaných v ostatních státech, zejména v SSSR.
Některé pojmy , * se přejímají z dosavadních předpisů , se upřesňují či upravují .
s-111
a01w-s111
a01w#111
Některé pojmy, * se přejímají z dosavadních předpisů, se upřesňují či upravují.
Tak je tomu v novém vymezení pojmu hranice křižovatky , obec , překážka silničního provozu , přednost v jízdě .
s-112
a01w-s112
a01w#112
Tak je tomu v novém vymezení pojmu hranice křižovatky, obec, překážka silničního provozu, přednost v jízdě.
Obsah pojmu zastavení se poněkud rozšiřuje tím , že místo výrazu věcí se užívá výrazu nákladu .
s-113
a01w-s113
a01w#113
Obsah pojmu zastavení se poněkud rozšiřuje tím, že místo výrazu věcí se užívá výrazu nákladu.
Zůstává však podmínkou , že naložení nebo složení nákladu musí být neprodlené .
s-114
a01w-s114
a01w#114
Zůstává však podmínkou, že naložení nebo složení nákladu musí být neprodlené.
Část # .
s-115
a01w-s115
a01w#115
Část # .
Jízda vozidly .
s-116
a01w-s116
a01w#116
Jízda vozidly.
Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích .
s-117
a01w-s117
a01w#117
Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích.
Na silnici se jezdí vpravo , a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti , při pravém okraji vozovky .
s-118
a01w-s118
a01w#118
Na silnici se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky.
Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání a jestliže je to nutné při objíždění a vyhýbání .
s-119
a01w-s119
a01w#119
Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání a jestliže je to nutné při objíždění a vyhýbání.
Přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti .
s-120
a01w-s120
a01w#120
Přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
Dosavadní ustanovení * a * vyhlášky bylo spojeno v jedno ustanovení Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích , které bylo nově zpracováno se zřetelem na dosavadní zkušenosti z provozu na dálnici a městských vícepruhových komunikacích .
s-121
a01w-s121
a01w#121
Dosavadní ustanovení * a * vyhlášky bylo spojeno v jedno ustanovení Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích, které bylo nově zpracováno se zřetelem na dosavadní zkušenosti z provozu na dálnici a městských vícepruhových komunikacích.
Na silnici s vozovkou o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce podélnými čarami přerušovanými se jezdí v pravém jízdním pruhu .
s-122
a01w-s122
a01w#122
Na silnici s vozovkou o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce podélnými čarami přerušovanými se jezdí v pravém jízdním pruhu.
Střední jízdní pruh slouží k předjíždění v obou směrech , popřípadě k objíždění .
s-123
a01w-s123
a01w#123
Střední jízdní pruh slouží k předjíždění v obou směrech, popřípadě k objíždění.
To platí obdobně vždy , je - li na vozovce vyznačen podélnými čarami přerušovanými lichý počet jízdních pruhů .
s-124
a01w-s124
a01w#124
To platí obdobně vždy, je- li na vozovce vyznačen podélnými čarami přerušovanými lichý počet jízdních pruhů.
Střední jízdní pruh lze proti dosavadní úpravě také použít k objíždění vozidla veřejného prostředku hromadné přepravy osob , které zastavilo v zastávce .
s-125
a01w-s125
a01w#125
Střední jízdní pruh lze proti dosavadní úpravě také použít k objíždění vozidla veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v zastávce.
Ustanovení platí i na vozovkách s lichým počtem jízdních pruhů vyznačených podélnými přerušovanými čarami .
s-126
a01w-s126
a01w#126
Ustanovení platí i na vozovkách s lichým počtem jízdních pruhů vyznačených podélnými přerušovanými čarami.
Mimo obec se na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu .
s-127
a01w-s127
a01w#127
Mimo obec se na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.
V ostatních jízdních pruzích smí řidič jet , jestliže je to nutné k objíždění nebo k předjíždění .
s-128
a01w-s128
a01w#128
V ostatních jízdních pruzích smí řidič jet, jestliže je to nutné k objíždění nebo k předjíždění.
Při odbočování vlevo je řidič povinen užít levého jízdního pruhu .
s-129
a01w-s129
a01w#129
Při odbočování vlevo je řidič povinen užít levého jízdního pruhu.
Mimo obec se i na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy , na dálnici , jezdí zásadně v pravém jízdním pruhu .
s-130
a01w-s130
a01w#130
Mimo obec se i na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy, na dálnici, jezdí zásadně v pravém jízdním pruhu.
Nelze tedy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu , jak je tomu při jízdě ve vyznačených pruzích v obci .
s-131
a01w-s131
a01w#131
Nelze tedy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu, jak je tomu při jízdě ve vyznačených pruzích v obci.
V ostatních jízdních pruzích lze jet pouze při objíždění nebo předjíždění a při souběžné jízdě .
s-132
a01w-s132
a01w#132
V ostatních jízdních pruzích lze jet pouze při objíždění nebo předjíždění a při souběžné jízdě.
Při odbočování vlevo je řidič povinen zařadit se do levého jízdního pruhu .
s-133
a01w-s133
a01w#133
Při odbočování vlevo je řidič povinen zařadit se do levého jízdního pruhu.
V obci smí řidič motorového vozidla na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu .
s-134
a01w-s134
a01w#134
V obci smí řidič motorového vozidla na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.
Pak se nepovažuje za předjíždění , jedou - li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu .
s-135
a01w-s135
a01w#135
Pak se nepovažuje za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
Naproti tomu v obci , kde jsou jízdní pruhy vyznačeny na vozovce , smí řidič motorového vozidla , nikoliv tedy řidiči nemotorových vozidel , užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu v jednom směru jízdy .
s-136
a01w-s136
a01w#136
Naproti tomu v obci, kde jsou jízdní pruhy vyznačeny na vozovce, smí řidič motorového vozidla, nikoliv tedy řidiči nemotorových vozidel, užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu v jednom směru jízdy.
Je - li mimo obec na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu , že se vytvoří souvislé proudy vozidel , v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí , která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním , mohou řidiči jet souběžně , aniž by se považovalo za předjíždění , jedou - li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu , dále jen souběžná jízda .
s-137
a01w-s137
a01w#137
Je- li mimo obec na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou řidiči jet souběžně, aniž by se považovalo za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu, dále jen souběžná jízda.
Totéž platí i v obci , kde jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou .
s-138
a01w-s138
a01w#138
Totéž platí i v obci, kde jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
V * # je jasněji a přesněji upravena souběžná jízda .
s-139
a01w-s139
a01w#139
V * # je jasněji a přesněji upravena souběžná jízda.
Toto ustanovení upravuje jízdu na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy mimo obec bez ohledu na to , zda jsou jízdní pruhy na vozovce vyznačeny či nevyznačeny , a v obci v těch případech , kdy jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou .
s-140
a01w-s140
a01w#140
Toto ustanovení upravuje jízdu na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy mimo obec bez ohledu na to, zda jsou jízdní pruhy na vozovce vyznačeny či nevyznačeny, a v obci v těch případech, kdy jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
Na silnici s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než # , řidič jízdní soupravy , jejíž celková délka přesahuje # metrů , a řidič zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky .
s-141
a01w-s141
a01w#141
Na silnici s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než # , řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje # metrů, a řidič zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
V zájmu plynulosti se zde stanoví pro řidiče nákladních automobilů o celkové hmotnosti vyšší než # a další řidiče , jak jsou uvedeni , povinnost používat na silnicích s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky .
s-142
a01w-s142
a01w#142
V zájmu plynulosti se zde stanoví pro řidiče nákladních automobilů o celkové hmotnosti vyšší než # a další řidiče, jak jsou uvedeni, povinnost používat na silnicích s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy , neohrozí - li řidiče vozidel jedoucích v jízdním pruhu , do kterého přejíždí .
s-143
a01w-s143
a01w#143
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí- li řidiče vozidel jedoucích v jízdním pruhu, do kterého přejíždí.
Přitom je povinen vždy dát znamení o změně směru jízdy .
s-144
a01w-s144
a01w#144
Přitom je povinen vždy dát znamení o změně směru jízdy.
Tam , kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden , aniž by bylo jasné , který z nich je průběžný , nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu .
s-145
a01w-s145
a01w#145
Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo jasné, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
Průběžným jízdním pruhem se rozumí ten , ve kterém řidič pokračuje v jízdě , aniž by měnil její směr .
s-146
a01w-s146
a01w#146
Průběžným jízdním pruhem se rozumí ten, ve kterém řidič pokračuje v jízdě, aniž by měnil její směr.
Toto ustanovení kromě jiného nově upravuje povinnost řidičů při jízdě v místech , kde se sbíhají dva jízdní pruhy v jeden , aniž by bylo přitom jasné , který z nich je průběžný .
s-147
a01w-s147
a01w#147
Toto ustanovení kromě jiného nově upravuje povinnost řidičů při jízdě v místech, kde se sbíhají dva jízdní pruhy v jeden, aniž by bylo přitom jasné, který z nich je průběžný.
Nejsou - li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny , rozumí se pro účely ustanovení odstavce # # a jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech a více kolech v jízdním proudu za sebou .
s-148
a01w-s148
a01w#148
Nejsou- li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se pro účely ustanovení odstavce # # a jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech a více kolech v jízdním proudu za sebou.
Je - li provoz ve vyznačeném jízdním pruhu řízen světelnými signály střídavě pro jeden i druhý směr jízdy , řídí se řidič světelnými signály uvedenými v ustanovení * .
s-149
a01w-s149
a01w#149
Je- li provoz ve vyznačeném jízdním pruhu řízen světelnými signály střídavě pro jeden i druhý směr jízdy, řídí se řidič světelnými signály uvedenými v ustanovení * .
Řidič nesmí přejíždět do jízdního pruhu , do kterého byl pro něho světelným signálem vjezd zakázán .
s-150
a01w-s150
a01w#150
Řidič nesmí přejíždět do jízdního pruhu, do kterého byl pro něho světelným signálem vjezd zakázán.
Nové ustanovení upravuje povinnost řidičů při střídavém řízení provozu v jízdních pruzích světelnými signály umístěnými nad jízdními pruhy .
s-151
a01w-s151
a01w#151
Nové ustanovení upravuje povinnost řidičů při střídavém řízení provozu v jízdních pruzích světelnými signály umístěnými nad jízdními pruhy.
Jízda ve zvláštních případech .
s-152
a01w-s152
a01w#152
Jízda ve zvláštních případech.
Ustanovení upřesňuje vztahy k tramvajím a nově zavádí zvláštní jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy nebo trolejbusy městské hromadné přepravy osob s cílem zvýhodnit tento druh dopravy .
s-153
a01w-s153
a01w#153
Ustanovení upřesňuje vztahy k tramvajím a nově zavádí zvláštní jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy nebo trolejbusy městské hromadné přepravy osob s cílem zvýhodnit tento druh dopravy.
Současně upravuje i vzájemné vztahy řidičů autobusů nebo trolejbusů a řidičů ostatních vozidel .
s-154
a01w-s154
a01w#154
Současně upravuje i vzájemné vztahy řidičů autobusů nebo trolejbusů a řidičů ostatních vozidel.
V právní úpravě se tím aplikují příslušná doporučení mezinárodních orgánů .
s-155
a01w-s155
a01w#155
V právní úpravě se tím aplikují příslušná doporučení mezinárodních orgánů.
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen jet vpravo .
s-156
a01w-s156
a01w#156
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen jet vpravo.
Vlevo smí jet jen tehdy , brání - li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla anebo nákladu .
s-157
a01w-s157
a01w#157
Vlevo smí jet jen tehdy, brání- li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla anebo nákladu.
Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen dbát zvýšené opatrnosti .
s-158
a01w-s158
a01w#158
Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen dbát zvýšené opatrnosti.
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí zásadně vpravo a nikoliv jako doposud vpravo nebo vlevo .
s-159
a01w-s159
a01w#159
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí zásadně vpravo a nikoliv jako doposud vpravo nebo vlevo.
Vlevo se smí jet jen za stanovených podmínek .
s-160
a01w-s160
a01w#160
Vlevo se smí jet jen za stanovených podmínek.
Na tramvajový pás smí řidič motorového nebo nemotorového vozidla vjet v podélném směru jen tehdy , vyžadují - li to zvláštní okolnosti , zejména při objíždění , předjíždění , odbočování nebo vjíždění na silnici .
s-161
a01w-s161
a01w#161
Na tramvajový pás smí řidič motorového nebo nemotorového vozidla vjet v podélném směru jen tehdy, vyžadují- li to zvláštní okolnosti, zejména při objíždění, předjíždění, odbočování nebo vjíždění na silnici.
Zvýšený tramvajový pás smí přejíždět jen v příčném směru , a to na místě k tomu přizpůsobeném .
s-162
a01w-s162
a01w#162
Zvýšený tramvajový pás smí přejíždět jen v příčném směru, a to na místě k tomu přizpůsobeném.
Přitom nesmí tramvaj ohrozit ani omezit v jízdě .
s-163
a01w-s163
a01w#163
Přitom nesmí tramvaj ohrozit ani omezit v jízdě.
Zde se konkretizují zvláštní okolnosti , za nichž lze vjet v podélném směru na tramvajový pás , dříve na tramvajové koleje , neboť dosavadní formulace ' jen je - li to nutné ' byla příliš obecná .
s-164
a01w-s164
a01w#164
Zde se konkretizují zvláštní okolnosti, za nichž lze vjet v podélném směru na tramvajový pás, dříve na tramvajové koleje, neboť dosavadní formulace ' jen je- li to nutné' byla příliš obecná.
Za vozidlem veřejného prostředku hromadné přepravy osob , které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu , je řidič jiného vozidla povinen zastavit vozidlo .
s-165
a01w-s165
a01w#165
Za vozidlem veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, je řidič jiného vozidla povinen zastavit vozidlo.
Jsou - li v zastávce vozidla dvě , je povinen zastavit za druhým vozidlem .
s-166
a01w-s166
a01w#166
Jsou- li v zastávce vozidla dvě, je povinen zastavit za druhým vozidlem.
V jízdě smí řidič pokračovat teprve tehdy , neohrozí - li již cestující , kteří nastupují nebo vystupující .
s-167
a01w-s167
a01w#167
V jízdě smí řidič pokračovat teprve tehdy, neohrozí- li již cestující, kteří nastupují nebo vystupující.
To neplatí , zastavuje - li autobus , popřípadě trolejbus u okraje vozovky .
s-168
a01w-s168
a01w#168
To neplatí, zastavuje- li autobus, popřípadě trolejbus u okraje vozovky.
Edit as list • Text view • Dependency trees