Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain
AnnotationHladká, Barbora; Zeman, Daniel

Text: -


showing 101 - 200 of 168 • previous


[1] tree
Neohrozit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nevzniklo žádné nebezpečí.
s-101
a01w-s101
a01w#101
Neohrozit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nevzniklo žádné nebezpečí.
[2] tree
Neomezit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nijak nepřekážel.
s-102
a01w-s102
a01w#102
Neomezit jiného účastníka silničního provozu se rozumí povinnost řidiče počínat si tak, aby jinému účastníkovi nijak nepřekážel.
[3] tree
Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.
s-103
a01w-s103
a01w#103
Zastavením se rozumí uvedení vozidla do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných osob anebo k neprodlenému naložení nebo složení nákladu.
[4] tree
Zastavením vozidla se rozumí přerušení jízdy z důvodů vyvolaných silničním provozem a nezávislých na vůli řidiče.
s-104
a01w-s104
a01w#104
Zastavením vozidla se rozumí přerušení jízdy z důvodů vyvolaných silničním provozem a nezávislých na vůli řidiče.
[5] tree
Stáním se rozumí uvedení vozidla do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení.
s-105
a01w-s105
a01w#105
Stáním se rozumí uvedení vozidla do klidu nad dobu dovolenou pro zastavení.
[6] tree
Dopravní nehodou se rozumí událost v silničním provozu, při níž dojde k usmrcení nebo zranění osob anebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla.
s-106
a01w-s106
a01w#106
Dopravní nehodou se rozumí událost v silničním provozu, při níž dojde k usmrcení nebo zranění osob anebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla.
[7] tree
Konstrukční a provozně technické podmínky, jimž musí vozidla odpovídat v silničním provozu, stanoví Vyhláška o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, z jejíchž ustanovení vyplývá i vysvětlení příslušných pojmů.
s-107
a01w-s107
a01w#107
Konstrukční a provozně technické podmínky, jimž musí vozidla odpovídat v silničním provozu, stanoví Vyhláška o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, z jejíchž ustanovení vyplývá i vysvětlení příslušných pojmů.
[8] tree
Pro tramvaje platí též příslušná ustanovení Pravidel technického provozu městských drah.
s-108
a01w-s108
a01w#108
Pro tramvaje platí též příslušná ustanovení Pravidel technického provozu městských drah.
[9] tree
V tomto novém ustanovení jsou vysvětlovány nejdůležitější a opakující se pojmy.
s-109
a01w-s109
a01w#109
V tomto novém ustanovení jsou vysvětlovány nejdůležitější a opakující se pojmy.
[10] tree
Přitom se vychází z pojmů vymezených v příslušných mezinárodních úmluvách, ČSN, případně i z pojmů užívaných v ostatních státech, zejména v SSSR.
s-110
a01w-s110
a01w#110
Přitom se vychází z pojmů vymezených v příslušných mezinárodních úmluvách, ČSN, případně i z pojmů užívaných v ostatních státech, zejména v SSSR.
[11] tree
Některé pojmy, * se přejímají z dosavadních předpisů, se upřesňují či upravují.
s-111
a01w-s111
a01w#111
Některé pojmy, * se přejímají z dosavadních předpisů, se upřesňují či upravují.
[12] tree
Tak je tomu v novém vymezení pojmu hranice křižovatky, obec, překážka silničního provozu, přednost v jízdě.
s-112
a01w-s112
a01w#112
Tak je tomu v novém vymezení pojmu hranice křižovatky, obec, překážka silničního provozu, přednost v jízdě.
[13] tree
Obsah pojmu zastavení se poněkud rozšiřuje tím, že místo výrazu věcí se užívá výrazu nákladu.
s-113
a01w-s113
a01w#113
Obsah pojmu zastavení se poněkud rozšiřuje tím, že místo výrazu věcí se užívá výrazu nákladu.
[14] tree
Zůstává však podmínkou, že naložení nebo složení nákladu musí být neprodlené.
s-114
a01w-s114
a01w#114
Zůstává však podmínkou, že naložení nebo složení nákladu musí být neprodlené.
[15] tree
Část # .
s-115
a01w-s115
a01w#115
Část # .
[16] tree
Jízda vozidly.
s-116
a01w-s116
a01w#116
Jízda vozidly.
[17] tree
Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích.
s-117
a01w-s117
a01w#117
Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích.
[18] tree
Na silnici se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky.
s-118
a01w-s118
a01w#118
Na silnici se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky.
[19] tree
Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání a jestliže je to nutné při objíždění a vyhýbání.
s-119
a01w-s119
a01w#119
Na krajnici smí řidič motorového vozidla vjet jen při zastavení a stání a jestliže je to nutné při objíždění a vyhýbání.
[20] tree
Přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
s-120
a01w-s120
a01w#120
Přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
[21] tree
Dosavadní ustanovení * a * vyhlášky bylo spojeno v jedno ustanovení Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích, které bylo nově zpracováno se zřetelem na dosavadní zkušenosti z provozu na dálnici a městských vícepruhových komunikacích.
s-121
a01w-s121
a01w#121
Dosavadní ustanovení * a * vyhlášky bylo spojeno v jedno ustanovení Směr jízdy a jízda v jízdních pruzích, které bylo nově zpracováno se zřetelem na dosavadní zkušenosti z provozu na dálnici a městských vícepruhových komunikacích.
[22] tree
Na silnici s vozovkou o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce podélnými čarami přerušovanými se jezdí v pravém jízdním pruhu.
s-122
a01w-s122
a01w#122
Na silnici s vozovkou o třech jízdních pruzích vyznačených na vozovce podélnými čarami přerušovanými se jezdí v pravém jízdním pruhu.
[23] tree
Střední jízdní pruh slouží k předjíždění v obou směrech, popřípadě k objíždění.
s-123
a01w-s123
a01w#123
Střední jízdní pruh slouží k předjíždění v obou směrech, popřípadě k objíždění.
[24] tree
To platí obdobně vždy, je- li na vozovce vyznačen podélnými čarami přerušovanými lichý počet jízdních pruhů.
s-124
a01w-s124
a01w#124
To platí obdobně vždy, je- li na vozovce vyznačen podélnými čarami přerušovanými lichý počet jízdních pruhů.
[25] tree
Střední jízdní pruh lze proti dosavadní úpravě také použít k objíždění vozidla veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v zastávce.
s-125
a01w-s125
a01w#125
Střední jízdní pruh lze proti dosavadní úpravě také použít k objíždění vozidla veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v zastávce.
[26] tree
Ustanovení platí i na vozovkách s lichým počtem jízdních pruhů vyznačených podélnými přerušovanými čarami.
s-126
a01w-s126
a01w#126
Ustanovení platí i na vozovkách s lichým počtem jízdních pruhů vyznačených podélnými přerušovanými čarami.
[27] tree
Mimo obec se na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.
s-127
a01w-s127
a01w#127
Mimo obec se na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu.
[28] tree
V ostatních jízdních pruzích smí řidič jet, jestliže je to nutné k objíždění nebo k předjíždění.
s-128
a01w-s128
a01w#128
V ostatních jízdních pruzích smí řidič jet, jestliže je to nutné k objíždění nebo k předjíždění.
[29] tree
Při odbočování vlevo je řidič povinen užít levého jízdního pruhu.
s-129
a01w-s129
a01w#129
Při odbočování vlevo je řidič povinen užít levého jízdního pruhu.
[30] tree
Mimo obec se i na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy, na dálnici, jezdí zásadně v pravém jízdním pruhu.
s-130
a01w-s130
a01w#130
Mimo obec se i na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy, na dálnici, jezdí zásadně v pravém jízdním pruhu.
[31] tree
Nelze tedy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu, jak je tomu při jízdě ve vyznačených pruzích v obci.
s-131
a01w-s131
a01w#131
Nelze tedy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu, jak je tomu při jízdě ve vyznačených pruzích v obci.
[32] tree
V ostatních jízdních pruzích lze jet pouze při objíždění nebo předjíždění a při souběžné jízdě.
s-132
a01w-s132
a01w#132
V ostatních jízdních pruzích lze jet pouze při objíždění nebo předjíždění a při souběžné jízdě.
[33] tree
Při odbočování vlevo je řidič povinen zařadit se do levého jízdního pruhu.
s-133
a01w-s133
a01w#133
Při odbočování vlevo je řidič povinen zařadit se do levého jízdního pruhu.
[34] tree
V obci smí řidič motorového vozidla na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.
s-134
a01w-s134
a01w#134
V obci smí řidič motorového vozidla na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu.
[35] tree
Pak se nepovažuje za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
s-135
a01w-s135
a01w#135
Pak se nepovažuje za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.
[36] tree
Naproti tomu v obci, kde jsou jízdní pruhy vyznačeny na vozovce, smí řidič motorového vozidla, nikoliv tedy řidiči nemotorových vozidel, užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu v jednom směru jízdy.
s-136
a01w-s136
a01w#136
Naproti tomu v obci, kde jsou jízdní pruhy vyznačeny na vozovce, smí řidič motorového vozidla, nikoliv tedy řidiči nemotorových vozidel, užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu v jednom směru jízdy.
[37] tree
Je- li mimo obec na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou řidiči jet souběžně, aniž by se považovalo za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu, dále jen souběžná jízda.
s-137
a01w-s137
a01w#137
Je- li mimo obec na silnici s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou řidiči jet souběžně, aniž by se považovalo za předjíždění, jedou- li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu, dále jen souběžná jízda.
[38] tree
Totéž platí i v obci, kde jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
s-138
a01w-s138
a01w#138
Totéž platí i v obci, kde jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
[39] tree
V * # je jasněji a přesněji upravena souběžná jízda.
s-139
a01w-s139
a01w#139
V * # je jasněji a přesněji upravena souběžná jízda.
[40] tree
Toto ustanovení upravuje jízdu na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy mimo obec bez ohledu na to, zda jsou jízdní pruhy na vozovce vyznačeny či nevyznačeny, a v obci v těch případech, kdy jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
s-140
a01w-s140
a01w#140
Toto ustanovení upravuje jízdu na silnicích s vozovkou o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy mimo obec bez ohledu na to, zda jsou jízdní pruhy na vozovce vyznačeny či nevyznačeny, a v obci v těch případech, kdy jízdní pruhy na vozovce vyznačeny nejsou.
[41] tree
Na silnici s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než # , řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje # metrů, a řidič zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
s-141
a01w-s141
a01w#141
Na silnici s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti vyšší než # , řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje # metrů, a řidič zvláštního motorového vozidla užít k jízdě výhradně dvou jízdních pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
[42] tree
V zájmu plynulosti se zde stanoví pro řidiče nákladních automobilů o celkové hmotnosti vyšší než # a další řidiče, jak jsou uvedeni, povinnost používat na silnicích s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
s-142
a01w-s142
a01w#142
V zájmu plynulosti se zde stanoví pro řidiče nákladních automobilů o celkové hmotnosti vyšší než # a další řidiče, jak jsou uvedeni, povinnost používat na silnicích s vozovkou o třech nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce výhradně dvou pruhů nejbližších k pravému okraji vozovky.
[43] tree
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí- li řidiče vozidel jedoucích v jízdním pruhu, do kterého přejíždí.
s-143
a01w-s143
a01w#143
Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí- li řidiče vozidel jedoucích v jízdním pruhu, do kterého přejíždí.
[44] tree
Přitom je povinen vždy dát znamení o změně směru jízdy.
s-144
a01w-s144
a01w#144
Přitom je povinen vždy dát znamení o změně směru jízdy.
[45] tree
Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo jasné, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
s-145
a01w-s145
a01w#145
Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo jasné, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
[46] tree
Průběžným jízdním pruhem se rozumí ten, ve kterém řidič pokračuje v jízdě, aniž by měnil její směr.
s-146
a01w-s146
a01w#146
Průběžným jízdním pruhem se rozumí ten, ve kterém řidič pokračuje v jízdě, aniž by měnil její směr.
[47] tree
Toto ustanovení kromě jiného nově upravuje povinnost řidičů při jízdě v místech, kde se sbíhají dva jízdní pruhy v jeden, aniž by bylo přitom jasné, který z nich je průběžný.
s-147
a01w-s147
a01w#147
Toto ustanovení kromě jiného nově upravuje povinnost řidičů při jízdě v místech, kde se sbíhají dva jízdní pruhy v jeden, aniž by bylo přitom jasné, který z nich je průběžný.
[48] tree
Nejsou- li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se pro účely ustanovení odstavce # # a jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech a více kolech v jízdním proudu za sebou.
s-148
a01w-s148
a01w#148
Nejsou- li jízdní pruhy na vozovce vyznačeny, rozumí se pro účely ustanovení odstavce # # a jízdním pruhem část vozovky dovolující jízdu vozidel o třech a více kolech v jízdním proudu za sebou.
[49] tree
Je- li provoz ve vyznačeném jízdním pruhu řízen světelnými signály střídavě pro jeden i druhý směr jízdy, řídí se řidič světelnými signály uvedenými v ustanovení * .
s-149
a01w-s149
a01w#149
Je- li provoz ve vyznačeném jízdním pruhu řízen světelnými signály střídavě pro jeden i druhý směr jízdy, řídí se řidič světelnými signály uvedenými v ustanovení * .
[50] tree
Řidič nesmí přejíždět do jízdního pruhu, do kterého byl pro něho světelným signálem vjezd zakázán.
s-150
a01w-s150
a01w#150
Řidič nesmí přejíždět do jízdního pruhu, do kterého byl pro něho světelným signálem vjezd zakázán.
[51] tree
Nové ustanovení upravuje povinnost řidičů při střídavém řízení provozu v jízdních pruzích světelnými signály umístěnými nad jízdními pruhy.
s-151
a01w-s151
a01w#151
Nové ustanovení upravuje povinnost řidičů při střídavém řízení provozu v jízdních pruzích světelnými signály umístěnými nad jízdními pruhy.
[52] tree
Jízda ve zvláštních případech.
s-152
a01w-s152
a01w#152
Jízda ve zvláštních případech.
[53] tree
Ustanovení upřesňuje vztahy k tramvajím a nově zavádí zvláštní jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy nebo trolejbusy městské hromadné přepravy osob s cílem zvýhodnit tento druh dopravy.
s-153
a01w-s153
a01w#153
Ustanovení upřesňuje vztahy k tramvajím a nově zavádí zvláštní jízdní pruhy vyhrazené pro autobusy nebo trolejbusy městské hromadné přepravy osob s cílem zvýhodnit tento druh dopravy.
[54] tree
Současně upravuje i vzájemné vztahy řidičů autobusů nebo trolejbusů a řidičů ostatních vozidel.
s-154
a01w-s154
a01w#154
Současně upravuje i vzájemné vztahy řidičů autobusů nebo trolejbusů a řidičů ostatních vozidel.
[55] tree
V právní úpravě se tím aplikují příslušná doporučení mezinárodních orgánů.
s-155
a01w-s155
a01w#155
V právní úpravě se tím aplikují příslušná doporučení mezinárodních orgánů.
[56] tree
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen jet vpravo.
s-156
a01w-s156
a01w#156
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen jet vpravo.
[57] tree
Vlevo smí jet jen tehdy, brání- li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla anebo nákladu.
s-157
a01w-s157
a01w#157
Vlevo smí jet jen tehdy, brání- li jízdě vpravo překážka nebo jestliže je to bezpečnější s ohledem na rozměry vozidla anebo nákladu.
[58] tree
Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen dbát zvýšené opatrnosti.
s-158
a01w-s158
a01w#158
Při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku je řidič povinen dbát zvýšené opatrnosti.
[59] tree
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí zásadně vpravo a nikoliv jako doposud vpravo nebo vlevo.
s-159
a01w-s159
a01w#159
Podél nástupního nebo ochranného ostrůvku se jezdí zásadně vpravo a nikoliv jako doposud vpravo nebo vlevo.
[60] tree
Vlevo se smí jet jen za stanovených podmínek.
s-160
a01w-s160
a01w#160
Vlevo se smí jet jen za stanovených podmínek.
[61] tree
Na tramvajový pás smí řidič motorového nebo nemotorového vozidla vjet v podélném směru jen tehdy, vyžadují- li to zvláštní okolnosti, zejména při objíždění, předjíždění, odbočování nebo vjíždění na silnici.
s-161
a01w-s161
a01w#161
Na tramvajový pás smí řidič motorového nebo nemotorového vozidla vjet v podélném směru jen tehdy, vyžadují- li to zvláštní okolnosti, zejména při objíždění, předjíždění, odbočování nebo vjíždění na silnici.
[62] tree
Zvýšený tramvajový pás smí přejíždět jen v příčném směru, a to na místě k tomu přizpůsobeném.
s-162
a01w-s162
a01w#162
Zvýšený tramvajový pás smí přejíždět jen v příčném směru, a to na místě k tomu přizpůsobeném.
[63] tree
Přitom nesmí tramvaj ohrozit ani omezit v jízdě.
s-163
a01w-s163
a01w#163
Přitom nesmí tramvaj ohrozit ani omezit v jízdě.
[64] tree
Zde se konkretizují zvláštní okolnosti, za nichž lze vjet v podélném směru na tramvajový pás, dříve na tramvajové koleje, neboť dosavadní formulace ' jen je- li to nutné' byla příliš obecná.
s-164
a01w-s164
a01w#164
Zde se konkretizují zvláštní okolnosti, za nichž lze vjet v podélném směru na tramvajový pás, dříve na tramvajové koleje, neboť dosavadní formulace ' jen je- li to nutné' byla příliš obecná.
[65] tree
Za vozidlem veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, je řidič jiného vozidla povinen zastavit vozidlo.
s-165
a01w-s165
a01w#165
Za vozidlem veřejného prostředku hromadné přepravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu, je řidič jiného vozidla povinen zastavit vozidlo.
[66] tree
Jsou- li v zastávce vozidla dvě, je povinen zastavit za druhým vozidlem.
s-166
a01w-s166
a01w#166
Jsou- li v zastávce vozidla dvě, je povinen zastavit za druhým vozidlem.
[67] tree
V jízdě smí řidič pokračovat teprve tehdy, neohrozí- li již cestující, kteří nastupují nebo vystupující.
s-167
a01w-s167
a01w#167
V jízdě smí řidič pokračovat teprve tehdy, neohrozí- li již cestující, kteří nastupují nebo vystupující.
[68] tree
To neplatí, zastavuje- li autobus, popřípadě trolejbus u okraje vozovky.
s-168
a01w-s168
a01w#168
To neplatí, zastavuje- li autobus, popřípadě trolejbus u okraje vozovky.

Edit as listText viewDependency trees