cs-cac-train-s38w
Universal Dependencies - Czech - CAC
Language | Czech |
---|
Project | CAC |
---|
Corpus Part | train |
---|
View options
Text: - Show: - Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Přes tuto vazbu však pojmy socializace a výchova nebo vzdělávání nejsou zaměnitelné. K tomu, abychom se pokusili blíže specifikovat jejich vztah, je však třeba komplexněji postihnout celý socializační proces, a to ze dvou stran, za prvé z hlediska jeho průběhu, přičemž hlavní pozornost zde vyvolává otázka mechanismu vřazování jedince do života společnosti, která pro něj představuje v mnoha směrech normativní prostředí, za druhé z hlediska obsahů, které jedinec během socializace přejímá. Sledování průběhu socializačního procesu se v podstatě váže na analýzu procesu učení jako organizace psychického reagování na základě získané zkušenosti, na teorii sociální adaptace. Vyjděme z dnes již téměř klasického schematického znázornění socializačního procesu, jak ho uvádí Hofstutter, dítě, novorozenec, se nachází v určitém z mnoha možných stavů, vyznačuje se určitými rysy, reakcemi, chováním, rodiče tento stav jistým způsobem posuzují, hodnocení rodičů je vyjadřováno určitým chováním k dítěti, které má v podstatě povahu odměny nebo trestu. Pod vlivem chování rodičů přechází dítě do nového stavu, například určité reakce dítěte jsou odměnou posilovány, trestem oslabovány a odstraňovány. Rodiče tento stav opět posuzují. Hodnocení rodičů se projeví v chování k dítěti. Tento schematický popis je v podstatě zkratkou nejrozšířenější koncepce socializace založené na třech základních charakteristikách. První z nich zdůrazňuje interakční rámec socializace, chování jednoho jedince se chápe jako stimul podmiňující zpětnou reakci v chování druhého. Druhá podtrhuje dominantní význam sociálního prostředí, které má pro jedince v zásadě normativní charakter. Konečně třetí zvýrazňuje princip přímého zpevňování vytvářených reakcí.
Download XML • Download text
• Sentence view • Dependency trees