Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 1 - 100 of 129 • previousnext

s-1 Společenský rozvoj je v současné době charakterizován stále pronikavějšími změnami výrobních sil a celkových životních podmínek.
s-2 Frekvence těchto změn zrychlující se tendenci.
s-3 Rozvoj vědy a techniky ovlivňuje celou základnu života a působí na vývoj společnosti den ode dne intenzívněji.
s-4 Donedávna omezené používání vědeckotechnických poznatků v praxi nabývá především ve výrobě neustále více charakteru cílevědomého procesu založeného na vědeckém základě.
s-5 Nebývalý rozvoj vědy a techniky v posledních několika desetiletích, vznik nových vědeckých a technických oborů a odvětví, všestranná aplikace vědeckotechnických poznatků ve výrobě a ve společenské praxi vůbec, to vše jsou symptomy nastupující vědeckotechnické revoluce.
s-6 Ve své historii poznalo lidstvo několik významných poznatkových přeměn.
s-7 První z nich začala vytvořením heliocentrického obrazu světa, další přeměna ve vědeckém nazírání v polovině devatenáctého století zasáhla celou oblast poznání, přírodní vědy objev buňky, zákon o zachování energie, Darwinova teorie, stejně jako společenské vědy marxistická filozofie.
s-8 Na rozhraní devatenáctého a dvacátého století došlo ve fyzice k základní změně v názorech na hmotu a její stavbu.
s-9 I v oblasti techniky došlo k několika zásadním převratům.
s-10 Nejvýznačnější byla změna, která vyvolala koncem osmnáctého a začátkem devatenáctého století přechod od řemeslné a manufakturní výroby ke strojní, průmyslové.
s-11 Zvláštností rozvoje vědy a techniky naší doby je, že revoluční převraty ve vědě a technice vystupují jako různé stránky jednoho a téhož procesu vědeckotechnické revoluce.
s-12 Jejím významným smyslem je, že vznikla v oblasti vědy, neomezila se na sféru vědy a techniky, ale aktivně zasáhla všechny stránky života a činnosti lidí, nabyla celosvětového charakteru a stala se nejdůležitějším prostředkem v soutěžení dvou světových systémů, socialismu a kapitalismu.
s-13 V čem se rozšiřuje vztah mezi vědou a technikou v období vědeckotechnické revoluce.
s-14 Jestliže v minulosti technický rozvoj formuloval pro vědu řadu úkolů a požadavků, při jejichž řešení věda odhalovala přírodní zákonitosti, pak v současné době se samo odhalení přírodních zákonů a vytváření nových teoretických koncepcí stává nutným předpokladem, aby nová technická odvětví mohla vůbec vzniknout.
s-15 Zároveň se vytváří nový charakter vědecké práce, který se v mnohém liší svým teoretickým i metodologickým základem od klasické vědy minulosti.
s-16 Dochází k převratům i v prostředcích vědecké práce, v technice a organizaci výzkumů i v systému informací.
s-17 To všechno převrací moderní vědu v jeden z nejsložitějších a neustále rostoucích sociálních organismů výrazně ovlivňujících rozvoj lidské společnosti.
s-18 Věda se stává bezprostřední silou výrobního procesu, který pronikavě ovlivňuje a mění se, jak to předpovídal Marx, z jednoduchého pracovního procesu ve vědecký proces.
s-19 Věda krok za krokem vytváří předpoklady pro cílevědomou rekonstrukci všech stránek výroby a lidského života a stává se velkou potenciální hybnou silou velkých společenských procesů a přeměn našeho věku.
s-20 I dnes zůstává rozhodujícím faktorem vědeckotechnického rozvoje materiální výroba, potřeby společenské výrobní praxe.
s-21 Ale podstatně se změnila forma působení praxe na teorii výroby a techniky na vědu.
s-22 Ve vzájemném jejich působení se vedle rozhodující role výrobní praxe ve stále větší míře uplatňuje i aktivní úloha vědy, roste její bezprostřední zpětné působení na techniku a celý výrobní proces.
s-23 Věda je ovlivňována technikou a výrobou, ale současně se stává radarem společenské praxe.
s-24 K praktickému využití nejjednodušších zákonů mechanického pohybu stačila empirická zkušenost.
s-25 Ale cestou čistě empirického hledání nebylo možné uskutečnit rozvoj jaderné energetiky, ovládnout raketovou techniku nebo kybernetická zařízení, v nichž jsou prakticky využity takové přírodní zákonitosti a procesy, s nimiž se lidé v denní běžné praxi nesetkávají.
s-26 Nutnou podmínkou řešení těchto technických úkolů je teoretické odhalení adekvátních přírodních zákonitostí.
s-27 Dnes společenská praxe a její potřeby vyžadují, aby vědecké poznání časově předbíhalo techniku a výrobu.
s-28 Jen za tohoto předpokladu může věda sloužit technice a výrobě.
s-29 V jednotném procesu revolučních převratů ve vědě, technice a výrobě vystupuje věda ve funkci důležitého poznávacího faktoru, který razí cestu jejich dalšího rozvoje.
s-30 Důsledkem aplikace vědy v technice a ve výrobě jsou revoluční přeměny v povaze a struktuře výrobních sil.
s-31 Obecnou zákonitostí rozvoje výrobních sil je nahrazování bezprostředních výrobních funkcí člověka technickými prostředky.
s-32 Průmyslová revoluce v osmnáctém století v Anglii a v devatenáctém století i v dalších zemích nahradila technologické a energetické funkce člověka strojem a dala možnost přejít od manufaktury ke kapitalistické strojové velkovýrobě.
s-33 Přeměna vědy v bezprostřední výrobní sílu a její důsledek, automatizace výroby, umožňuje předat strojům vykonávání logických a kontrolně řídících funkcí člověka a postavit ho mimo bezprostřední výrobní proces.
s-34 Úspěchy ve fyzice, matematice, radiotechnice, kybernetice a v řadě jiných oblastí vědy umožnily vytvořit prostředky, které nahrazují nejen lidskou práci fyzickou, nýbrž i duševní práci organizátorů, techniků a v jisté míře i vědců.
s-35 Na rozdíl od minulosti dochází tedy k osvobozování dělníka od těžké manuální práce, ale také i jeho osvobozování od mnoha náročných funkcí, jež dosud vedly k přetěžování a k rychlému opotřebení člověka.
s-36 V tom spočívá důležitá změna, k níž dochází vlivem vědeckotechnické revoluce ve struktuře výrobních sil společnosti.
s-37 Každé změny v technice i rozvoji výrobních sil, zkoumáme- li je komplexně, mají též hluboký sociální smysl.
s-38 Revoluční změny a převraty v technologii průmyslové výroby mění samotné základy výroby.
s-39 Vytváří zcela nový vztah mezi člověkem a technikou tím, že osvobozuje člověka z postavení pouhého přívěsku stroje.
s-40 Vyvolává převraty v organizaci a řízení.
s-41 Člověk se osvobozuje od bezprostřední výrobní činnosti a vstupuje do sféry složitých činností spojených s aplikací vědy.
s-42 Tím se vyvolává a otevírá cesta podstatnému vzestupu vzdělání a kvalifikace pracujících ke všestrannému rozvoji každého jednotlivého člena společnosti v příznivých společenských podmínkách.
s-43 Vědeckotechnická revoluce odhaluje nové možnosti kvalitativních proměn v obsahu lidského života a ve vztazích mezi lidmi.
s-44 Změny, které vědeckotechnická revoluce vyvolává, jsou totiž závislé na tom, v jakém vztahu jsou vládnoucí sociálněekonomické a politické formy k potřebám rozvoje společenských výrobních sil.
s-45 Vědeckotechnická revoluce umožňuje socialistické společnosti spojovat možnosti založené ve výrobních vztazích s přetvářením celé struktury a dynamiky výrobních sil, odhalovat tak nové možnosti dalšího společenského vývoje.
s-46 Stává se tak důležitým článkem revolučního procesu výstavby komunismu, který k tomu, aby se postupně realizoval, vyžaduje aktivní součinnosti celé společnosti, všech jejích složek, vědců, techniků, dělníků, všech členů společnosti, potvrzují se slova klasiků vědeckého socialismu, že rozvoj socialismu a zvláště přechod ke komunismu by byl neuskutečnitelný bez pronikání vědy do výroby a všeho společenského života, bez cílevědomé rekonstrukce všech životních podmínek na základně nejnovějšího poznání.
s-47 Na # sjezdu KSSS upozornil generální tajemník ÚV KSSS * Brežněv na to, že v procesu výstavby nové společnosti, ve velkém třídním zápase ve světě mezi socialismem a kapitalismem hraje stále větší roli zápas o osvojení vymožeností vědy a techniky, kdy je třeba doopravdy ovládnout vědeckotechnickou revoluci jakožto sílu prospívající socialismu.
s-48 K téže myšlence se přihlásil i # sjezd KSČ.
s-49 Generální tajemník ÚV KSČ * Husák zde zdůraznil nezbytnost plného využití vědeckotechnického pokroku, které se stává jedinou možnou alternativou dalšího rozvoje naší socialistické ekonomiky.
s-50 V podstatě tím určil pro naši zemi dalekosáhlé perspektivy socialistické výstavby v rámci soustavy socialistických zemí.
s-51 Realizace tohoto úkolu nebude ani lehkou, ani krátkodobou záležitostí.
s-52 Bude probíhat celou řadou etap, bude se uskutečňovat v podmínkách široké integrace vědeckého, technického i hospodářského úsilí všech socialistických zemí v čele s SSSR.
s-53 - li věda v komplexu s technikou působit jako společenská výrobní síla, která dynamizuje ekonomiku a urychluje její rozvoj, musí být systematicky zabudována do všech sfér společenské praxe, pronikat do celého cyklu věda, technika, výroba, užití, ovlivňovat společenskou efektivnost reprodukčního procesu jako celku.
s-54 Jako výrobní síla působí věda ve výrobě, kde probíhá intenzívní materializace vědeckotechnických poznatků, které takto přetvořeny se stávají materiální výrobní silou.
s-55 Jejími nositeli jsou nové progresívní technologie, nové stroje a zařízení působící ve výrobním procesu i konkrétní výrobky vycházející z výroby a jiné materiální struktury a prvky výrobních sil, jejichž technickoekonomické parametry a úroveň jsou zároveň ukazatelem i praktickým ztělesněním vědeckotechnického pokroku.
s-56 Věda jako výrobní síla dále působí prostřednictvím člověka, jehož kvalifikace, znalosti a zkušenosti umožňují realizovat vědeckotechnické poznatky ve všech fázích reprodukčního procesu.
s-57 V tomto smyslu je třeba považovat vědeckotechnický rozvoj současně též i za rozvoj sil a schopností samotného člověka.
s-58 Věda spolu s technikou jako velký faktor společenského rozvoje v současné etapě spoluvytváří budoucí obraz a výhled celkového rozvoje a je s ním v podmínkách výstavby socialismu a komunismu bytostně spjata.
s-59 Vědeckotechnický pokrok neomezuje svůj vliv pouze na materiální stránky společenského rozvoje, ale napomáhá lidskému pokroku v nejširším smyslu slova.
s-60 Znásobuje duchovní potenciál národů a vytváří předpoklady pro všestranný rozvoj lidstva.
s-61 V této souvislosti se vzdělání stává stále významnějším celospolečenským růstovým odvětvím.
s-62 Jeho efektivnost se prudce zvyšuje a jeho vliv na ekonomický růst prolíná všechny oblasti.
s-63 Leninský koncept vzdělání formulovaný jako součást socialistické kulturní revoluce zahrnuje požadavek všestranného teoretického zvládnutí moderní vědy a techniky, osvojení souhrnu vědomostí a veškeré kultury, k níž lidstvo v předchozích etapách dospělo, a její osvojení mladou generací na základech vědeckého socialismu, aby mohla pochopit zákonitosti celého historického vývoje.
s-64 Jeho významnou součástí je spojení znalostí a veškerého vzdělání se životem s jeho praktickým přetvářením.
s-65 Současná vědeckotechnická revoluce se rozvíjí a zapadá do etapy, jejímž charakteristickým rysem je výrazný posun od kapitalismu k socialismu a jeho rozvíjení k vyšším formám.
s-66 Technicky v některých oblastech rozvinutý, avšak sociálně přežívající kapitalismus prožívá svou poslední monopolistickou fázi.
s-67 Nový rodící se svět socialismu, dynamický ve svých sociálních a ekonomických aspektech, se stává postupně rozhodující silou současnosti.
s-68 Spolu s nimi jako třetí svět existují země a kontinenty, které se teprve nedávno osvobodily od koloniálního panství a do dneška překonávají jeho tragické důsledky.
s-69 Do těchto podmínek nevídaných sociálních antagonismů, kdy revoluční třídní boj proniká celým světem a boj národů za sociální a národní osvobození naplňuje život miliónů, se včleňují procesy, které je možno po právu nazvat obdobím vědeckotechnické revoluce.
s-70 Tyto procesy vedoucí postupně ke změně struktury a dynamiky výrobních sil, stále více začínají působit na všechny sféry života soudobé společnosti.
s-71 Lidstvo pociťuje dnes více než kdykoliv předtím touhu a nutnost, aby vědeckotechnický pokrok sloužil rozvoji společnosti, rozvoji lidského subjektu a nikoliv, aby tomu bylo naopak.
s-72 Vědeckotechnický pokrok musí být prostředkem k postupnému vytváření takové civilizace, která by sloužila člověku a osvobozovala ho stále pronikavěji od existujících závislostí a pout.
s-73 Moc, kterou poznatky současné vědy a techniky vkládají lidstvu do rukou, čím dále tím více zvyšuje také odpovědnost a klade neúprosně na pořad dne otázky a aspekty mravních hodnot těm, kteří o jejich použití rozhodují.
s-74 Při tom prognózy ohlašují na nejbližší desetiletí objevy a inovace, jejichž účinky předčí vše, co jsme dosud poznali.
s-75 Ale v těchto prvých fázích se ukazuje, že věda a technika bez pevné společenské půdy vyvolává více a mnohem obtížnější problémy, než kolik jich zároveň řeší.
s-76 Každým krokem, kterým uspokojuje nějakou lidskou potřebu a kultivuje nějakou lidskou schopnost, plodí zároveň novou hrozbu pro člověka.
s-77 Pouhé technokratické snahy, které spoléhají, že řešení protikladů současného světa přinese pouhé racionální nasazení techniky, ignorují fakt, že takové nasazení samo o sobě pouze vyhraňuje a zostřuje konflikty ležící v povaze kapitalistické společnosti.
s-78 Vědeckotechnická revoluce jako celosvětový proces probíhá v obou společenských soustavách, v kapitalistickém systému stejně jako v socialistické soustavě, a je vnitřně diferencovaným procesem.
s-79 Na jedné straně je jednotou procesů, které jsou pokračováním existujících výrobních sil, a na druhé straně procesů, které charakter výrobních sil revolučně mění.
s-80 Vědeckotechnická revoluce též rozdílné důsledky.
s-81 Za socialismu přispívá k urychlení společenského rozvoje, zatímco za kapitalismu aktivizuje všechny protiklady a rozpory kapitalismu.
s-82 V kapitalismu jsou její plody využívány k dalšímu vykořisťování lidí, k imperialistickému olupování národů, ke zvyšování zisků, zostřující se tendence uvnitř procesu rozvoje výrobních sil se projevují v období vědeckotechnické revoluce jako výraz základního rozporu světového vývoje, rozporu mezi kapitalismem a socialismem.
s-83 Ačkoliv rozvoj výrobních sil v obou společenských systémech je dosud založen na týchž vědeckých objevech a technických i technologických aplikacích, každý z obou společenských systémů se jich zmocňuje na základě jemu vlastních společenských vztahů, motivací a cílů.
s-84 Výsledkem jsou dvě odlišné protikladné cesty a perspektivy vědeckotechnického rozvoje, které se odlišují tím více, čím vyšší je úroveň výrobních sil a čím větší je jejich dynamika a čím rozsáhlejší zespolečenštění vyžadují.
s-85 Zkoumáme- li blížeji některé charakteristické rysy ovlivňování vědeckotechnického rozvoje v průmyslově pokročilých kapitalistických zemích, zjistíme, že se zabývá především problematikou koordinování a rozhodování o cílech, prostředcích a jejich distribuci na klíčové oblasti výzkumu.
s-86 Nevztahuje se prakticky vůbec nebo jen sporadicky na spotřebitelskou či uživatelskou sféru, ale soustřeďuje se na zbrojení kosmický výzkum a v podstatě vojenský atomový program.
s-87 Proto také zhruba # vědeckovýzkumného potenciálu v kapitalistických zemích, zejména v USA spadá do velkých zbrojních a mocenských programů a zanedbává možnosti pozitivně ovlivňovat formování životního způsobu a životního prostředí člověka.
s-88 V průběhu # let zjišťujeme celou řadu markantních změn ve vědeckotechnické orientaci kapitalistických zemí.
s-89 Je nutno si uvědomit, že pro toto období je příznačná poměrně velká diference v úrovni jednotlivých kapitalistických zemí, mezi nimiž vedoucí postavení vědecká, technická a ekonomická úroveň USA.
s-90 Proto také vědeckotechnická úroveň USA bývá považována za jakýsi prototyp či vzor, k němuž mají kapitalistické země tendenci se co nejvíce přiblížit.
s-91 V tomto období řada západoevropských zemí sklízí trpké plody úniku mozků, zatím co USA se mohou vykazovat některými úspěchy, jež jsou důsledkem sputnikového efektu velikého úsilí podníceného šokem z pronikavých úspěchů sovětských sputniků.
s-92 Právě v této atmosféře vznikají pojmy technologické mezery a vědeckého zpoždění, technology gap, science gap.
s-93 Je tudíž pochopitelné, že v tomto období se jedním z důležitých cílů vědeckotechnické orientace kapitalistických zemí stává odstranění a překonání vědeckotechnického zpoždění, přičemž se opomíjí skutečnost, že takové odstranění a překonání zpoždění může mít i stinné stránky.
s-94 Tím, že se v celé řadě kapitalistických zemí s cílem zvýšení vykořisťování pracujících překotně usiluje o dosažení amerických standardů v energetické spotřebě, v automobilismu, urbanizaci, životním stylu, posilují se též negativní efekty, jakými jsou zhoršení životního prostředí, znečištění ovzduší, vod a oceánů, nehledě k řadě dalších negativních sociálních a politickoekonomických aspektů, jež s sebou tato politika přináší.
s-95 Teprve v druhé polovině # let dochází k určitým změnám v akcentech vědeckotechnické orientace v průmyslově pokročilých kapitalistických státech.
s-96 Vědeckotechnický pokrok, který byl dříve spojován spíše s optimistickými perspektivami, je spojován s obavami.
s-97 Narůstá to, co bývá v odborné literatuře charakterizováno jako technofobie.
s-98 Vzniká prostředí rozčarování a skepse, zejména s ohledem na zhoršující se prostředí lidského života a to jak z biologického hlediska, tak také ze sociologického a psychologického hlediska.
s-99 Heslo o krizi prostředí se stává dominujícím hlediskem a zatlačuje heslo o zpoždění a nutnosti dohnat toto zpoždění.
s-100 Soudobý rychlý vědeckotechnický pokrok zřetelně zostřuje rozpory a konflikty kapitalistické společnosti a přináší značnou nespokojenost a sociální protest.

Text viewDownload CoNNL-U