Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - PDT

LanguageCzech
ProjectPDT
Corpus Parttrain

Select a sentence

s-1 Reklama a prostituce
s-2 Rozhlas
s-3 Brněnský prozaik a dramatik Jiří Kratochvil (1940) se v polistopadové době představil jako rozhlasový autor několikrát (Znáte to, Slepecké cvičení, Nahoru a dolů).
s-4 Na tuto neděli připravil Český rozhlas premiéru jeho Balady o reklamním agentovi.
s-5 V krátké hříčce (uvede ji stanice Vltava ve 14.30 hod.) se autor dotkl fenoménu, pro naši současnost velmi příznačného - reklamy.
s-6 V Kratochvilově 'baladě' se setkávají pouze dvě postavy - muž a žena.
s-7 Základní situace je zřejmá: agent chce využít krásy své 'oběti' pro natočení reklamy a nechává si vyprávět její 'životní příběh'.
s-8 Nápaditý a vtipný dialog balancuje mezi realitou a fikcí i mezi komickými a vážnějšími symptomy naší doby.
s-9 Během úsporného a velmi jednoduchého děje se názory postav mění a zároveň se odhaluje jejich vnitřní prázdnota.
s-10 Z uhrančivě krásné Alžběty, jež podle svého vyprávění přináší mužům jen zkázu, se vyklube životem ubitá prostitutka, jež se ve skutečnosti jmenuje Eva.
s-11 Poté, co si hrdinové vyprávění vzpomenou na společné intimní chvilky, spadne i z reklamního agenta falešná maska.
s-12 Jeho radostné fráze o všespasitelnosti reklamy vystřídají omluvy, že reklamu (čili ohlupování lidí a manipulaci s jejich vědomím) odsuzuje a svou práci dělá jen proto, 'aby se nějak živil'.
s-13 Co je z jejich dialogu - pohybujícího se na hranici reálnosti a bizarnosti - pravda a co lež?
s-14 Pro reklamu i pro prostituci přece platí podobné zákony falešné morálky...
s-15 Z inscenace je znát nejen obvyklá vysoká profesionalita provedení, ale i hravost jejích tvůrců.
s-16 Hana Kofránková prozradila svůj smysl pro humor nejen v režijní práci, ale pronikla do inscenace na kratičkou chvíli dokonce svým hlasem - její parodická reklama na vložky Libera skvěle vystihuje vtíravost i půvabnou stupidnost, jíž svět reklam hojně oplývá.
s-17 Režisérka do obou hlavních rolí obsadila zkušené herce.
s-18 Jiří Klem se proměnil v úlisně medového, falešně optimistického reklamního agenta s příznačnou dávkou šarmu a sebejistoty.
s-19 Simona Stašová zosobňuje tragikomický 'zázrak ženské krásy' a ve své kreaci přesvědčivě balancuje mezi obhroublostí a lidskou opravdovostí.
s-20 V době hledání současných her i aktuálních témat je Kratochvilova hříčka důkazem, že s naší dramatickou tvorbou to není tak zlé.
s-21 Tragikomická Balada o reklamním agentovi je jednoduchým, ale sdělným obrazem současnosti, v níž není nouze o profesionální lži ani o prodejnost těla i duše.

Text viewDownload CoNNL-U