s-1
| Reklama a prostituce |
s-2
| Rozhlas |
s-3
| Brněnský prozaik a dramatik Jiří Kratochvil (1940) se v polistopadové době představil jako rozhlasový autor už několikrát (Znáte to, Slepecké cvičení, Nahoru a dolů). |
s-4
| Na tuto neděli připravil Český rozhlas premiéru jeho Balady o reklamním agentovi. |
s-5
| V krátké hříčce (uvede ji stanice Vltava ve 14.30 hod.) se autor dotkl fenoménu, pro naši současnost velmi příznačného - reklamy. |
s-6
| V Kratochvilově 'baladě' se setkávají pouze dvě postavy - muž a žena. |
s-7
| Základní situace je zřejmá: agent chce využít krásy své 'oběti' pro natočení reklamy a nechává si vyprávět její 'životní příběh'. |
s-8
| Nápaditý a vtipný dialog balancuje mezi realitou a fikcí i mezi komickými a vážnějšími symptomy naší doby. |
s-9
| Během úsporného a velmi jednoduchého děje se názory postav mění a zároveň se odhaluje jejich vnitřní prázdnota. |
s-10
| Z uhrančivě krásné Alžběty, jež podle svého vyprávění přináší mužům jen zkázu, se vyklube životem ubitá prostitutka, jež se ve skutečnosti jmenuje Eva. |
s-11
| Poté, co si hrdinové vyprávění vzpomenou na společné intimní chvilky, spadne i z reklamního agenta falešná maska. |
s-12
| Jeho radostné fráze o všespasitelnosti reklamy vystřídají omluvy, že reklamu (čili ohlupování lidí a manipulaci s jejich vědomím) odsuzuje a svou práci dělá jen proto, 'aby se nějak živil'. |
s-13
| Co je z jejich dialogu - pohybujícího se na hranici reálnosti a bizarnosti - pravda a co lež? |
s-14
| Pro reklamu i pro prostituci přece platí podobné zákony falešné morálky... |
s-15
| Z inscenace je znát nejen obvyklá vysoká profesionalita provedení, ale i hravost jejích tvůrců. |
s-16
| Hana Kofránková prozradila svůj smysl pro humor nejen v režijní práci, ale pronikla do inscenace na kratičkou chvíli dokonce svým hlasem - její parodická reklama na vložky Libera skvěle vystihuje vtíravost i půvabnou stupidnost, jíž svět reklam hojně oplývá. |
s-17
| Režisérka do obou hlavních rolí obsadila zkušené herce. |
s-18
| Jiří Klem se proměnil v úlisně medového, falešně optimistického reklamního agenta s příznačnou dávkou šarmu a sebejistoty. |
s-19
| Simona Stašová zosobňuje tragikomický 'zázrak ženské krásy' a ve své kreaci přesvědčivě balancuje mezi obhroublostí a lidskou opravdovostí. |
s-20
| V době hledání současných her i aktuálních témat je Kratochvilova hříčka důkazem, že s naší dramatickou tvorbou to není tak zlé. |
s-21
| Tragikomická Balada o reklamním agentovi je jednoduchým, ale sdělným obrazem současnosti, v níž není nouze o profesionální lži ani o prodejnost těla i duše. |