s-3
| Nacvičení skladby je závislé na zvládnutí několika dovedností, které vyžadují mnohonásobné opakování, což je vlastní podstata konkrétního rozvoje pohybových schopností, obratnosti, rychlosti a vytrvalosti, a pohybových dovedností, vyhazování a chytání talíře levou i pravou rukou, jeho přehazování ve dvojicích a podbíhání i přeskakování kroužícího švihadla. |
s-4
| Skladbu není možné nacvičit na poslední chvíli, protože všechny dovednosti je třeba naučit, zautomatizovat ve spojení s půdorysným řešením jednotlivých částí a samozřejmě s hudebním doprovodem. |
s-5
| Také je třeba postupně naučit jednotlivce podřizovat vlastní výkon ostatním spolucvičencům, což je podmínka k zvládnutí pohybové skladby. |
s-6
| To všechno vyžaduje čas. |
s-7
| Zabraňte proto již nyní jakémukoliv zpoždění. |
s-8
| Při nácviku se budeme snažit zachovat vlastní tvůrčí záměr, kterým je dětská hra. |
s-9
| Dáme dětem příležitost, aby si prostřednictvím nácviku pohrály, pobavily se a také se něčemu naučily. |
s-10
| Snažme se každé cvičební hodině vtisknout pohodu radosti z pohybu, soutěžení a zábavy. |
s-11
| Právě při takovém způsobu práce lépe a účinněji uplatníme náročnost, které se žáci rádi podřídí. |
s-12
| Nic není více proti smyslu celé věci než dril, nepromyšlená organizace cvičenců, náhodný postup při nácviku, kdy jeden povel stihá druhý, kdy pracovní atmosféra je nervózní či dokonce donucovací. |
s-13
| Je povinností vedoucího před každým nácvikem alespoň rámcově promyslet, co se bude nacvičovat, jak budou cvičenci organizováni, co je třeba k průběhu cvičební hodiny zajistit. |
s-14
| Je naprosto nezbytné seznámit se podrobně s popisem skladby. |
s-15
| Vybízíme zejména k pečlivému prostudování obrázků. |
s-16
| Všechny postoje, polohy a pohyby jsou detailně nakresleny a jsou předlohou správného provedení. |
s-17
| Každou cvičební hodinu musíme v nácviku nejen opakovat, ale také nacvičit nové části. |
s-18
| Jakmile budeme mít hudební doprovod, musíme se s ním jako cvičitelé postupně seznámit. |
s-19
| Je to nejdůležitější vodítko v naší práci v tělocvičně. |
s-20
| Podle melodie si vybavíme i pohyb. |
s-21
| Proto ji posloucháme tak dlouho, až ji dokážeme skoro sami zazpívat nebo alespoň v podvědomí cítit pokračování. |
s-22
| Začátky jednotlivých částí odečteme na počítadle magnetofonu a zapíšeme si je. |
s-23
| Přesné a rychlé vracení hudby při opakování různých částí přispívá k dobré pracovní pohodě a nakonec i ke kázni. |
s-24
| Jistě již máte zkušenosti z nácviku házení a chytání talíře ve dvojicích. |
s-25
| Popis techniky byl uveden v # čísle časopisu ZTV a je také v popisu skladby. |
s-26
| Připomínáme, že dokonalé zvládnutí házení a chytání vyžaduje mnohonásobné opakování. |
s-27
| Chytáme do obou rukou, vyžadujeme správné postavení nohou při odhodu i chytání, hráčský střeh. |
s-28
| Chytáme protaženi co nejvíce vpředu, abychom ztlumili rychlost talíře jeho stažením před tělo. |
s-29
| Ve větě # je v # taktu stanoveno osminásobné přehození talíře ve dvojicích. |
s-30
| Nejprve se hází červeným talířem, začínají cvičenci * . |
s-31
| V # taktu seberou a začnou házet bílý talíř cvičenci se sudými čísly. |
s-32
| Při přehazování necháme všechny cvičence nahlas počítat jednotlivé hody. |
s-33
| Sjednocuje to výkon všech, navozuje spolupráci kolektivu a také zpřesňuje znalost skladby. |
s-34
| Podobně v taktech, kdy je přehazování talíře spojeno s dřepem, necháme rytmicky počítat nahlas všechny cvičence. |
s-35
| Hoď dva dřep čtyři. |
s-36
| Při házení talíře a přebíhání ve dvojicích a s výměnou míst sjednocuje cvičení v taktech následující počítání. |
s-37
| Hoď dva běž čtyři stůj dva dřep čtyři, celkem # dob. |
s-38
| U cvičenců vyslovení daných pojmů vede k motorickému projevu ve stanoveném rytmickém řádu. |
s-39
| Taktové doby je třeba zřetelně oddělovat. |
s-40
| Cvičenci mají snahu hned po hození talíře vyběhnout. |
s-41
| Vyběhnutí musí mít charakter ostrého startu a nejrychlejšího běhu s vyhýbáním partnerů vpravo. |
s-42
| Na místo partnera se doskakuje současně, s půlobratem, přesně na značku. |
s-43
| Následující znehybnění musí být kontrastem předchozího běhu s výměnou míst. |
s-44
| Přechod do dřepu je rázný, se vzpřímeným držením těla. |
s-45
| Nácvik prokládáme volným házením ve dvojicích s cílem zdokonalit obě dovednosti. |
s-46
| Cvičence necháme házet nepřetržitě i několik minut. |
s-47
| Objevuje- li se u většiny stejná chyba, cvičení přerušíme, chybu vysvětlíme a hned zaměříme pozornost všech na její odstranění. |
s-48
| Nácvik motivujeme zadáním následujícího úkolu, která dvojice přehodí vícekrát talíř za # * . |
s-49
| Počítají se hody úspěšné i chybné. |
s-50
| Nebo která dvojice dokáže dříve # hodů bez chyby. |
s-51
| Rozhodně nechte žáky házet na vzdálenost celé tělocvičny. |
s-52
| U cvičenců je třeba soustavně rozvíjet rytmické cítění. |
s-53
| Někomu je vrozené, u jiného vyžaduje trpělivé opakování a vysvětlování. |
s-54
| Nesmíme ovšem zapomínat, že dodržování rytmu a tempa je závislé na tom, jak kdo ovládá technicky správně vlastní pohyb. |
s-55
| Tempové odchylky mohou tedy být způsobeny spíše nedostatečným zvládnutím techniky než nedostatečným rytmickým cítěním. |
s-56
| Přechody ve větě # v # taktu, dále v ? a při přechodu do kroužků nemají přesný pohybový řád. |
s-57
| Důležité je provádět je během a co nejrychleji, každý na svoje místo. |
s-58
| V kroužku jsou cvičenci zády k sobě, co nejtěsněji, ale tak, aby mohli volně vyhazovat talíř v bočné rovině oběma rukama svisle. |
s-59
| Poslední přechod ve větě # v textech * je trochu náročný na prostorovou orientaci. |
s-60
| Vyžaduje opakování, a brzy se stane běžnou samozřejmostí. |
s-61
| V podzimním období se podle plánu zaměříme na nácvik kroužení dlouhým švihadlem. |
s-62
| Pokud ho ještě nemáte, je možné ho nahradit švihadlem krátkým alespoň k metodickému nácviku kroužení. |
s-63
| Podrobný návod a vysvětlení techniky kroužení jsou uvedeny v # čísle ZTV a také v popisu skladby. |
s-64
| Připomínáme, že při rozběhu k podbíhání a přeskokům je třeba dodržovat vzdálenost dvou značkových mezer od švihadla. |
s-65
| Vyběhnutí musí být rychlé a rozhodné. |
s-66
| Žáci se někdy před švihadlem zastavují. |
s-67
| Vlastní přeskoky nesmějí být zaměňovány překračováním. |
s-68
| Přeskakuje se švihadlo držené ve výši kolen klečících cvičenců a přímo v jeho středu. |
s-69
| Skáče se co nejvýše. |
s-70
| Při nácviku zajistíme doskok žíněnkami. |
s-71
| Doskakuje se jednonož. |
s-72
| Dbá se na dokončení odrazu úplným natažením odrazové nohy a co největším skrčením nohy švihové. |
s-73
| Při přeskakování kroužícího švihadla se lépe uplatňuje skok vysokodaleký s rychlým vyběhnutím po doskoku. |
s-74
| Především ve větě # má být zachován charakter dětské hry. |
s-75
| Rytmický řád musí být vyjádřen přesným simultánním kroužením švihadel. |
s-76
| Proto kroužení dlouhým švihadlem nacvičujeme s hudbou. |
s-77
| Při nácviku kroužení střídáme postupně všechny dvojice cvičenců. |
s-78
| Větu # považujeme za školu pohybu. |
s-79
| Přesné polohy paží nevyžadují křečovité provádění a u dětí takový způsob cvičení bývá obvyklý. |
s-80
| I když jednotlivé pohyby podle dob oddělujeme a vyžadujeme jejich úsečné provádění, vedeme děti k tomu, aby měly paže jenom volně natažené, nikoliv křečovitě. |
s-81
| Každý pohyb se snažíme provést co nejrychleji v nejkratším časovém úseku, přesně na začátku stanovené doby. |
s-82
| Hned v úvodu věty # se vyhazuje talíř svisle vzhůru v čelné rovině střídavě pravou a levou rukou, # takt a motiv se znovu opakuje v # taktu. |
s-83
| V celé skladbě se začíná vyhazovat vždycky pravou rukou. |
s-84
| Prohlédnutím obrázků této části popisu si vytvoříme představu, jak má cvičení vypadat. |
s-85
| Po vyhození talíře podřepem směřuje předloktí vzhůru. |
s-86
| Po chycení talíře zrychleně stahujeme zpět do základní polohy vedle stehna. |
s-87
| Častou chybou je vtáčení talíře dovnitř rukou, která nehází. |
s-88
| Ve všech polohách je třeba nastavovat barvy přímo vpřed. |
s-89
| Talíře je třeba držet celou dlaní v natažených prstech, a nikoliv jen ohnutými prsty za okraj, viz kresby v # čísle. |
s-90
| Křížení paží dole před tělem a ve vzpažení musí být provedeno úsečně, nataženými pažemi s jejich aktivním zastavováním v poloze * , přibližně takty # a # . |
s-91
| Při čelných kruzích v taktech # - # v průchozí poloze, ve vzpažení zevnitř protáhneme paže vzhůru a tím je na nepatrný okamžik zastavíme. |
s-92
| Je to sjednocující prvek tohoto pohybu pro velké množství cvičenců. |
s-93
| Přechody ze stoje do dřepu se provádějí zrychleně. |
s-94
| Stejně tak z dřepu do stoje vyžadujeme bleskové přechody. |
s-95
| V takovém pojetí cvičení zvlášť vynikne dětský pohybový projev v absolutní dokonalosti. |
s-96
| Na závěr vám přejeme hodně úspěchů v nácviku. |
s-97
| Připomínáme, že větu # i další části skladby můžete předvést při různých příležitostech na akademiích. |
s-98
| Nezapomeňte připravit dětem pěkné zážitky. |
s-99
| Jejich úsměv bude naší odměnou. |
s-100
| S jakou dychtivostí, radostí a očekáváním odjíždí malá skupina chlapců se svým vedoucím do neznámé krajiny vyhlédnout a zajistit si místo, na kterém vybuduje stanový tábor, stráví několik týdnů krásného družného života uprostřed lesů při společné práci, hrách a poznávání přírody. |
s-101
| Tito průkopníci mají jistě ty nejlepší snahy vyhledat místo krásné a vyhovující všem jejich představám. |
s-102
| Program budoucího tábora je dobře promyšlen, chlapci připraveni a otuženi, všechny potřeby sehnány, takže jim nechybí už opravdu nic než tábořiště. |