Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 3 - 102 of 171 • previousnext

s-3 Nacvičení skladby je závislé na zvládnutí několika dovedností, které vyžadují mnohonásobné opakování, což je vlastní podstata konkrétního rozvoje pohybových schopností, obratnosti, rychlosti a vytrvalosti, a pohybových dovedností, vyhazování a chytání talíře levou i pravou rukou, jeho přehazování ve dvojicích a podbíhání i přeskakování kroužícího švihadla.
s-4 Skladbu není možné nacvičit na poslední chvíli, protože všechny dovednosti je třeba naučit, zautomatizovat ve spojení s půdorysným řešením jednotlivých částí a samozřejmě s hudebním doprovodem.
s-5 Také je třeba postupně naučit jednotlivce podřizovat vlastní výkon ostatním spolucvičencům, což je podmínka k zvládnutí pohybové skladby.
s-6 To všechno vyžaduje čas.
s-7 Zabraňte proto již nyní jakémukoliv zpoždění.
s-8 Při nácviku se budeme snažit zachovat vlastní tvůrčí záměr, kterým je dětská hra.
s-9 Dáme dětem příležitost, aby si prostřednictvím nácviku pohrály, pobavily se a také se něčemu naučily.
s-10 Snažme se každé cvičební hodině vtisknout pohodu radosti z pohybu, soutěžení a zábavy.
s-11 Právě při takovém způsobu práce lépe a účinněji uplatníme náročnost, které se žáci rádi podřídí.
s-12 Nic není více proti smyslu celé věci než dril, nepromyšlená organizace cvičenců, náhodný postup při nácviku, kdy jeden povel stihá druhý, kdy pracovní atmosféra je nervózní či dokonce donucovací.
s-13 Je povinností vedoucího před každým nácvikem alespoň rámcově promyslet, co se bude nacvičovat, jak budou cvičenci organizováni, co je třeba k průběhu cvičební hodiny zajistit.
s-14 Je naprosto nezbytné seznámit se podrobně s popisem skladby.
s-15 Vybízíme zejména k pečlivému prostudování obrázků.
s-16 Všechny postoje, polohy a pohyby jsou detailně nakresleny a jsou předlohou správného provedení.
s-17 Každou cvičební hodinu musíme v nácviku nejen opakovat, ale také nacvičit nové části.
s-18 Jakmile budeme mít hudební doprovod, musíme se s ním jako cvičitelé postupně seznámit.
s-19 Je to nejdůležitější vodítko v naší práci v tělocvičně.
s-20 Podle melodie si vybavíme i pohyb.
s-21 Proto ji posloucháme tak dlouho, ji dokážeme skoro sami zazpívat nebo alespoň v podvědomí cítit pokračování.
s-22 Začátky jednotlivých částí odečteme na počítadle magnetofonu a zapíšeme si je.
s-23 Přesné a rychlé vracení hudby při opakování různých částí přispívá k dobré pracovní pohodě a nakonec i ke kázni.
s-24 Jistě již máte zkušenosti z nácviku házení a chytání talíře ve dvojicích.
s-25 Popis techniky byl uveden v # čísle časopisu ZTV a je také v popisu skladby.
s-26 Připomínáme, že dokonalé zvládnutí házení a chytání vyžaduje mnohonásobné opakování.
s-27 Chytáme do obou rukou, vyžadujeme správné postavení nohou při odhodu i chytání, hráčský střeh.
s-28 Chytáme protaženi co nejvíce vpředu, abychom ztlumili rychlost talíře jeho stažením před tělo.
s-29 Ve větě # je v # taktu stanoveno osminásobné přehození talíře ve dvojicích.
s-30 Nejprve se hází červeným talířem, začínají cvičenci * .
s-31 V # taktu seberou a začnou házet bílý talíř cvičenci se sudými čísly.
s-32 Při přehazování necháme všechny cvičence nahlas počítat jednotlivé hody.
s-33 Sjednocuje to výkon všech, navozuje spolupráci kolektivu a také zpřesňuje znalost skladby.
s-34 Podobně v taktech, kdy je přehazování talíře spojeno s dřepem, necháme rytmicky počítat nahlas všechny cvičence.
s-35 Hoď dva dřep čtyři.
s-36 Při házení talíře a přebíhání ve dvojicích a s výměnou míst sjednocuje cvičení v taktech následující počítání.
s-37 Hoď dva běž čtyři stůj dva dřep čtyři, celkem # dob.
s-38 U cvičenců vyslovení daných pojmů vede k motorickému projevu ve stanoveném rytmickém řádu.
s-39 Taktové doby je třeba zřetelně oddělovat.
s-40 Cvičenci mají snahu hned po hození talíře vyběhnout.
s-41 Vyběhnutí musí mít charakter ostrého startu a nejrychlejšího běhu s vyhýbáním partnerů vpravo.
s-42 Na místo partnera se doskakuje současně, s půlobratem, přesně na značku.
s-43 Následující znehybnění musí být kontrastem předchozího běhu s výměnou míst.
s-44 Přechod do dřepu je rázný, se vzpřímeným držením těla.
s-45 Nácvik prokládáme volným házením ve dvojicích s cílem zdokonalit obě dovednosti.
s-46 Cvičence necháme házet nepřetržitě i několik minut.
s-47 Objevuje- li se u většiny stejná chyba, cvičení přerušíme, chybu vysvětlíme a hned zaměříme pozornost všech na její odstranění.
s-48 Nácvik motivujeme zadáním následujícího úkolu, která dvojice přehodí vícekrát talíř za # * .
s-49 Počítají se hody úspěšné i chybné.
s-50 Nebo která dvojice dokáže dříve # hodů bez chyby.
s-51 Rozhodně nechte žáky házet na vzdálenost celé tělocvičny.
s-52 U cvičenců je třeba soustavně rozvíjet rytmické cítění.
s-53 Někomu je vrozené, u jiného vyžaduje trpělivé opakování a vysvětlování.
s-54 Nesmíme ovšem zapomínat, že dodržování rytmu a tempa je závislé na tom, jak kdo ovládá technicky správně vlastní pohyb.
s-55 Tempové odchylky mohou tedy být způsobeny spíše nedostatečným zvládnutím techniky než nedostatečným rytmickým cítěním.
s-56 Přechody ve větě # v # taktu, dále v ? a při přechodu do kroužků nemají přesný pohybový řád.
s-57 Důležité je provádět je během a co nejrychleji, každý na svoje místo.
s-58 V kroužku jsou cvičenci zády k sobě, co nejtěsněji, ale tak, aby mohli volně vyhazovat talíř v bočné rovině oběma rukama svisle.
s-59 Poslední přechod ve větě # v textech * je trochu náročný na prostorovou orientaci.
s-60 Vyžaduje opakování, a brzy se stane běžnou samozřejmostí.
s-61 V podzimním období se podle plánu zaměříme na nácvik kroužení dlouhým švihadlem.
s-62 Pokud ho ještě nemáte, je možné ho nahradit švihadlem krátkým alespoň k metodickému nácviku kroužení.
s-63 Podrobný návod a vysvětlení techniky kroužení jsou uvedeny v # čísle ZTV a také v popisu skladby.
s-64 Připomínáme, že při rozběhu k podbíhání a přeskokům je třeba dodržovat vzdálenost dvou značkových mezer od švihadla.
s-65 Vyběhnutí musí být rychlé a rozhodné.
s-66 Žáci se někdy před švihadlem zastavují.
s-67 Vlastní přeskoky nesmějí být zaměňovány překračováním.
s-68 Přeskakuje se švihadlo držené ve výši kolen klečících cvičenců a přímo v jeho středu.
s-69 Skáče se co nejvýše.
s-70 Při nácviku zajistíme doskok žíněnkami.
s-71 Doskakuje se jednonož.
s-72 Dbá se na dokončení odrazu úplným natažením odrazové nohy a co největším skrčením nohy švihové.
s-73 Při přeskakování kroužícího švihadla se lépe uplatňuje skok vysokodaleký s rychlým vyběhnutím po doskoku.
s-74 Především ve větě # být zachován charakter dětské hry.
s-75 Rytmický řád musí být vyjádřen přesným simultánním kroužením švihadel.
s-76 Proto kroužení dlouhým švihadlem nacvičujeme s hudbou.
s-77 Při nácviku kroužení střídáme postupně všechny dvojice cvičenců.
s-78 Větu # považujeme za školu pohybu.
s-79 Přesné polohy paží nevyžadují křečovité provádění a u dětí takový způsob cvičení bývá obvyklý.
s-80 I když jednotlivé pohyby podle dob oddělujeme a vyžadujeme jejich úsečné provádění, vedeme děti k tomu, aby měly paže jenom volně natažené, nikoliv křečovitě.
s-81 Každý pohyb se snažíme provést co nejrychleji v nejkratším časovém úseku, přesně na začátku stanovené doby.
s-82 Hned v úvodu věty # se vyhazuje talíř svisle vzhůru v čelné rovině střídavě pravou a levou rukou, # takt a motiv se znovu opakuje v # taktu.
s-83 V celé skladbě se začíná vyhazovat vždycky pravou rukou.
s-84 Prohlédnutím obrázků této části popisu si vytvoříme představu, jak cvičení vypadat.
s-85 Po vyhození talíře podřepem směřuje předloktí vzhůru.
s-86 Po chycení talíře zrychleně stahujeme zpět do základní polohy vedle stehna.
s-87 Častou chybou je vtáčení talíře dovnitř rukou, která nehází.
s-88 Ve všech polohách je třeba nastavovat barvy přímo vpřed.
s-89 Talíře je třeba držet celou dlaní v natažených prstech, a nikoliv jen ohnutými prsty za okraj, viz kresby v # čísle.
s-90 Křížení paží dole před tělem a ve vzpažení musí být provedeno úsečně, nataženými pažemi s jejich aktivním zastavováním v poloze * , přibližně takty # a # .
s-91 Při čelných kruzích v taktech # - # v průchozí poloze, ve vzpažení zevnitř protáhneme paže vzhůru a tím je na nepatrný okamžik zastavíme.
s-92 Je to sjednocující prvek tohoto pohybu pro velké množství cvičenců.
s-93 Přechody ze stoje do dřepu se provádějí zrychleně.
s-94 Stejně tak z dřepu do stoje vyžadujeme bleskové přechody.
s-95 V takovém pojetí cvičení zvlášť vynikne dětský pohybový projev v absolutní dokonalosti.
s-96 Na závěr vám přejeme hodně úspěchů v nácviku.
s-97 Připomínáme, že větu # i další části skladby můžete předvést při různých příležitostech na akademiích.
s-98 Nezapomeňte připravit dětem pěkné zážitky.
s-99 Jejich úsměv bude naší odměnou.
s-100 S jakou dychtivostí, radostí a očekáváním odjíždí malá skupina chlapců se svým vedoucím do neznámé krajiny vyhlédnout a zajistit si místo, na kterém vybuduje stanový tábor, stráví několik týdnů krásného družného života uprostřed lesů při společné práci, hrách a poznávání přírody.
s-101 Tito průkopníci mají jistě ty nejlepší snahy vyhledat místo krásné a vyhovující všem jejich představám.
s-102 Program budoucího tábora je dobře promyšlen, chlapci připraveni a otuženi, všechny potřeby sehnány, takže jim nechybí opravdu nic než tábořiště.

Text viewDownload CoNNL-U