Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 263 • previousnext

s-101 Stav nejistoty přetrvával.
s-102 A konflikt trval.
s-103 V poslední době se do věci vložila matematická statistika.
s-104 Pomocí aparátu pravděpodobnostního počtu třídila, analyzovala a počítala.
s-105 Výsledkem je mimo jiné i přijetí určité hranice jistoty při testování hypotéz.
s-106 Vědcům zde spadl kámen ze srdce.
s-107 Upozorníme zde jen na to, co bezprostřední význam pro porozumění intrapersonálním konfliktům.
s-108 Chceme zde upozornit na část teorie her, která se nazývá hry s přírodou.
s-109 V těchto hrách s přírodou jde o situace obdobného druhu, jaké jsme si uvedli při rozhodování o platnosti hypotézy.
s-110 Příroda zde podstatně jiný význam nežli v přírodopisu.
s-111 Vyjadřuje v podstatě ryze pravděpodobnostně definovaného partnera.
s-112 Může jím být přírodní jev.
s-113 Může jím být činnost technického zařízení.
s-114 Rozhodovatel, decider, stojí před údaji vycházejícími z takto definované přírody a o nich vynést určitý úsudek.
s-115 Příklady.
s-116 Mládenec si může testovat hypotézu.
s-117 ráda, nemá ráda.
s-118 Rodiče si mohou testovat hypotézu.
s-119 Roste nám ratolest v žádoucí obraz člověka, nebo neroste.
s-120 Učitel si může testovat hypotézu.
s-121 Umí, neumí.
s-122 Hráč si může testovat hypotézu.
s-123 Mám, nemám.
s-124 Uvedeme si dvě oblasti psychologie, které se zrodily pod vlivem teorie her.
s-125 Jednou z nich je problematika detekce signálu v šumu, druhou psychologická problematika teorie rozhodování.
s-126 Opomeneme při tom řadu jiných psychologických aplikací teorie her, jako v oblasti učení.
s-127 Teorie detekce signálu v šumu nás přivádí k velice jednoduchému druhu konfliktních situací.
s-128 Podívejme se, jak tyto pokusy vypadají v laboratorní praxi.
s-129 Experiment.
s-130 Pozorovateli, pokusné osobě, je exponován šedivý čtverec.
s-131 Jeho úkolem je říci, zda v tomto šedivém podnětovém čtverci se uprostřed šedé plochy objevil signál, poněkud světlejší skvrna.
s-132 Je možno říci, že pozorovatel zde je ve velké nejistotě.
s-133 Světlá skvrna uprostřed šedivého čtverce, která je signálem, po němž se jde, je totiž velice nepatrného rozměru nebo málo odlišného jasu.
s-134 Je velice těžké ji spatřit.
s-135 Pozorovatel je tak uváděn do stavu veliké vnitřní nejistoty.
s-136 Nesmí ale odpovědět nevím.
s-137 Musí říci jasně.
s-138 Signál byl, nebo signál nebyl exponován.
s-139 Pokusy tohoto druhu se zaznamenávají přehledně ve formě matice, kde sloupce ukazují alternativy vyslání podnětu a řádky naopak alternativy příjmu.
s-140 Uveďme si zde takovouto matici.
s-141 Tyto dva druhy chyb ukazují na dva druhy vyústění intrapersonálních konfliktů vnímání, percepce, při nejjednodušší možné situaci, při detekci signálu v šumu.
s-142 Nemusí při tom jít jen o viditelný signál, o situaci vyjádřenou otázkou typu vidíš.
s-143 Může jít i o akustický signál ( slyšel jsi) , o signál dotekový, hmatový ( pohladil ) , o signál čichový ( cítíš) .
s-144 Mohli bychom pokračovat a ukazovat, jak se takováto konfliktní situace vyhrocuje.
s-145 Mohli bychom probírat podmínky, které zvyšují šum, neklid pozorovatele.
s-146 Mohli bychom ukázat, čím se naopak napětí v takovéto konfliktní situaci zmírňuje.
s-147 Uveďme jen, že jde o oblast dnes již experimentálně podrobně prostudovanou.
s-148 Když se člověk musí rozhodovat a neví, na čem je.
s-149 Teorie detekce signálu v šumu se nezabývá jen tak jednoduchými situacemi, jaké jsme si ukázali.
s-150 Pracuje i se situacemi typu násilné volby.
s-151 Tím se rozumí situace, při níž se , že signál bude přítomen v jednom z několika políček nebo časových intervalů.
s-152 Neví se ale, ve kterém.
s-153 Políčko nebo interval se po expozici musí přesně určit.
s-154 Tyto situace nám připomínají hru s prstýnkem, který se do sevřených dlaní jedné osoby v kruhu, a při tom se uhádnout, kdo ho .
s-155 Konflikty tohoto druhu se dnes velice dobře vyjadřují matematicky.
s-156 Detekce, rozpoznání a identifikace.
s-157 Situace rozhodování pozorovatele může nabývat různé podoby.
s-158 Nemusí jít jen o zjištění, zda signál byl, či nebyl podán ( detekce) .
s-159 Může jít i o poznání, zda tento podnět, elipsu, jsem již před chvílí viděl, nebo zda je to jiná elipsa, rozeznání podnětu, signal recognition.
s-160 Může jít i o situaci ne tak zcela nepodobnou určování pachatele v řadě podezřelých osob, identifikace.
s-161 Jde při o rozhodování typu, který z předložených podnětů vám byl před chvílí exponován.
s-162 Pozorovatel při tom může mít jistotu, že jeden z nich to skutečně byl.
s-163 I zde jde o oblast experimentálně velice podrobně studovanou.
s-164 Jaký význam mají tyto studie.
s-165 Bylo by možno vidět, že ukazují na to, jak se lidé liší v odvaze rozhodnout se, riskovat, a v citlivosti či necitlivosti k tomu, co mohou vidět, slyšet, cítit.
s-166 Je ale též možno vidět cenu této teorie detekce signálu v šumu v tom, že nám dává určité pojetí celé problematiky, že nám nabízí určitý model a že nám poskytuje určitou představu o tom, jak to chodí, když se člověk rozhoduje a dost dobře neví, zda to, co hledá, najde, či nenajde.
s-167 Pomocí této představy je pak možno daleko lépe porozumět nejen situacím, kde se tato problematika zrodila, viz situaci vědce studujícího radarové nebo laserové odezvy signálů vyslaných na jiné planety, ale i chování pacienta, který se snaží vyčíst z obličeje vyšetřujícího lékaře, zda pro něho je, či není naděje na přežití.
s-168 S konflikty se setkáváme při rozhodování.
s-169 S intrapersonálními konflikty pak při individuálním rozhodování.
s-170 O psychologické problematice individuálního rozhodování pojednává dnes již poměrně samostatná oblast psychologie rozhodování.
s-171 Zde je možno se ptát.
s-172 Jak se dívá teorie rozhodování na rozhodování lidí v těžkých konfliktních situacích.
s-173 Utilita a pravděpodobnost.
s-174 Dříve nežli odpovíme na výše uvedenou otázku, musíme si ujasnit některé základní pojmy teorie rozhodování.
s-175 Patří mezi bezpochyby pojem utility a pojem pravděpodobnosti.
s-176 Co se jimi rozumí.
s-177 Utilitou se rozumí výsledek osobního zhodnocení žádoucnosti nebo přitažlivosti určité věci, určitého stavu, určitého dění.
s-178 Česky bychom to mohli vyjádřit jako užitnou hodnotu.
s-179 Ptám- li se, co máš raději, hrušku, nebo jablko, nebo přímo, co chceš, hrušku, nebo jablko, pak se ptám na utilitu.
s-180 Jednou z prvních otázek psychologické teorie rozhodování pak je, jak lidé usuzují, když jde o utilitu, jak postupují při zvažování užitné hodnoty, jak je možno měřit, to jest číselně vyjadřovat užitnou hodnotu.
s-181 Pravděpodobností se rozumí číselné vyjádření naděje, že určitý jev nastane.
s-182 Jestli k němu dojde vždy, pak # * .
s-183 Nenastane- li nikdy, pak je # * .
s-184 Nejčastěji leží ale pravděpodobnost jeho objevení mezi těmito dvěma extrémy.
s-185 Zde se teorie rozhodování ptá, jak postupují lidé, když odhadují pravděpodobnost určitého jevu.
s-186 Čím se přitom řídí.
s-187 Jak je možno číselně vyjadřovat, měřit představy o pravděpodobnosti určitého dění.
s-188 Řada otázek kladených teorií rozhodování vyplývá z toho, co bylo řečeno.
s-189 Jak se mění náš odhad pravděpodobnosti určitého jevu, když jsme obdrželi nějakou informaci.
s-190 Jak je kombinován údaj o utilitě s údajem o pravděpodobnosti.
s-191 Sečítají se, násobí či jinak spojují.
s-192 Jak je možno chápat, že se člověk za stejných podmínek může rozhodovat pokaždé jinak.
s-193 Subjektivní a objektivní údaje.
s-194 Druhou základní dvojicí údajů, se kterými pracuje teorie rozhodování, je odlišení subjektivních a objektivních údajů.
s-195 Přesněji jde o odlišení subjektivní utility od objektivní užitné hodnoty a o odlišení subjektivní a objektivní pravděpodobnosti.
s-196 Toto odlišení není puntičkářstvím teoretiků, ale naopak něčím velice důležitým.
s-197 Příklad.
s-198 Kolikrát se stává, že všichni lidé říkají děvčeti.
s-199 Neber si ho, on není takový, jak si myslíš.
s-200 A on je v jejích očích přece jen jiný, jinou, odlišnou subjektivní hodnotu.

Text viewDownload CoNNL-U