s-102
| A poněvadž jsem musel klopit oči, abych ho přečetl, vypadám smutně. |
s-103
| Za to jsem rozhodně nezasloužil cenu za herecký výkon. |
s-104
| Posměváček, který nešetří ani sám sebe, už ostatně nemá v úmyslu hrát ve filmech druhých režisérů. |
s-105
| Po úspěchu svého dalšího filmu nazvaného Už mám peněz až po krk to také nemá zapotřebí. |
s-106
| Jeho firma Ciné qua non prosperuje tak dobře, že se se svými přáteli chystá natáčet další film, a to dokonce zčásti až v daleké Číně. |
s-107
| Hvězdou filmu bude tentokrát pochopitelně opět autor a režisér zamilovaný do své práce víc než do slávy a peněz, které mu vynáší. |
s-108
| Nehodlám nijak měnit svůj způsob života, říká. |
s-109
| Chodím pořád do stejných kaváren, se stejnými přáteli a nehodlám si místo šesti židlí kupovat dvanáct křesel. |
s-110
| Až potud tedy má fenomén Yanne jen sympatické stránky. |
s-111
| Jenomže nesmlouvavý nonkonformismus, jímž se honosí, má svůj rub, rány hlava nehlava. |
s-112
| Jestliže ve svém filmu Už mám peněz až po krk zesměšňuje podnikatele, nešetří v něm ani dělnickou třídu, odbory, hnutí žen. |
s-113
| Místo Všichni jsou krásní, všichni jsou hodní se jeho oba dosavadní filmy mohly jmenovat Všichni jsou hnusní, všichni jsou prohnilí, neboť jejich autor nevidí či odmítá vidět jakékoliv síly pokoušející se o změnu onoho stavu, který tolik kritizuje. |
s-114
| A to je na pováženou, i když Jean Yanne se brání slovy. |
s-115
| Tvrdí se o mně, že mi není nic svaté. |
s-116
| Pravda, umím se usmívat všemu na světě, protože nedokážu brát valnou část lidské existence vážně. |
s-117
| Ale myslím si, že smíchem ničemu neublížím. |
s-118
| Je to můj způsob projevu respektu k některým hodnotám, kterých si vážím. |
s-119
| Patří mezi ně přátelství, svoboda ducha, liberalismus. |
s-120
| Zřejmě teprve budoucnost ukáže, jakým směrem se bude Jean Yanne dále vyvíjet. |
s-121
| Prozatím je jedno jisté. |
s-122
| Stává se silnou osobností francouzské kinematografie, schopnou do značné míry ovlivňovat veřejné mínění. |
s-123
| Zvolí si definitivně cestu nezávazného posměváčství, ve své podstatě reakční, anebo začne budovat na hodnotách, které uznává. |
s-124
| Defa i nadále vytváří hrané filmy velké žánrové i námětové pestrosti, ale přesto lze v produkci Německé demokratické republiky vystihnout určité výrazné rysy. |
s-125
| Jedním z nich je například slibně se rozvíjející spolupráce s ostatními socialistickými kinematografiemi, s Polskem ( Kopernik) , Sovětským svazem ( nejnověji přepis Fedinova románu Města a roky) , s Bulharskem ( účast spolu se Sovětským svazem na Dimitrovově životopisu Kladivo nebo kovadlina) . |
s-126
| Z koprodukce NDR, ČSSR vzešla nedávno historická veselohra Ukradená bitva a Elixíry ďábla, dokončuje se volný přepis známé pohádky pod názvem Tři oříšky pro Popelku. |
s-127
| Dále se připravuje závažné téma z třicátých let, z doby hrozivého nástupu nacismu, Theodor Lessing. |
s-128
| Další dominantou v tvorbě hraných filmů Defy je příklon k současné tematice s důrazem na mládež. |
s-129
| V této tematické skupině připadá zvláštní místo filmům, které se zabývají otázkou rovnoprávnosti nejen v pracovní sféře, ale i v citové a morální oblasti, kde je dosud zapotřebí bojovat s nejedním předsudkem. |
s-130
| Už v roce # se na toto téma zaměřil, tehdy s průkopnickou zásluhou, film Lotova žena, z dalších byl nejzdařilejší příběh samostatné, o všestrannou emancipaci usilující ženy Ten třetí, laureát jedné z hlavních cen loňského festivalu v Karlových Varech. |
s-131
| Tento film neznamená v nové tvorbě výjimku, navazují na něj další. |
s-132
| Tak například nyní natáčí absolventka moskevského VGIKu Regine Kuhnová Holuby na střeše s hlavní postavou mladé ženy, která pracuje na velké stavbě, chce dál studovat a být rovnoprávným členem kolektivu. |
s-133
| Letos vznikne v ateliérech Defy kolem dvaceti hraných filmů. |
s-134
| Je potěšitelné, že značná část se jich snaží zachytit ten či onen aspekt mnohostranné současnosti. |
s-135
| Polský režisér Kazimierz Kutz vytvořil v posledních letech dva významné filmy o nedávné minulosti svého rodného Slezska, Sůl černé země a Perla v koruně. |
s-136
| Co chystá nyní. |
s-137
| Mám dva záměry, odpovídá režisér. |
s-138
| Jedním z nich je televizní film, který se pravděpodobně bude skládat z deseti jednohodinových dílů. |
s-139
| Scénář má za podklad knihu Leona Bielase Slavná jako Sarajevo, je to literární debut mladého pedagoga, jenž loni získal cenu v * soutěži. |
s-140
| Ve filmu předvedeme na příkladě jedné hornické osady problémy a konflikty, které vznikaly ve Slezsku za let okupace # až # . |
s-141
| Ve Slezsku, Warthegau, panoval ještě horší teror než v takzvaném generálním gouvernementu. |
s-142
| Chtěl bych, aby náš seriál ukázal neznámé pravdy, aby se stal souhrnem poznatků o tehdejším Slezsku, o lidech, kteří se postavili proti germanizaci. |
s-143
| Zároveň pracuji na scénáři hraného filmu podle povídky Jerzyho Wawrzaka Čára. |
s-144
| Děj se odehrává v dnešní době na maloměstě. |
s-145
| Bude to vyprávění o životní cestě člověka, jenž vykonává funkci prvního tajemníka okresního výboru Polské sjednocené dělnické strany. |
s-146
| Je mladý, nezkušený, pracuje poprvé na tak odpovědném místě. |
s-147
| Jeho činnost vyvolává protichůdnou odezvu a na podkladě stížností a udání přijede do města předseda vojvodské stranické kontrolní komise. |
s-148
| Vyšetřování tvoří při výstavbě filmu hlavní osu. |
s-149
| Kdo z těchto dvou je kladným hrdinou celého příběhu. |
s-150
| Těžko říci. |
s-151
| Kromě toho se domnívám, že film by neměl poskytovat osobní příklady, kladné hodnoty hodné následování. |
s-152
| Spíše by měl ukázat, jak těžko se tyto kladné hodnoty rodí. |
s-153
| Děj filmu Lev v zimě se odehrává ve druhé polovině # století, přesněji o vánocích roku # . |
s-154
| Jindřich shromáždil na zámku Chinon svou rodinu, syny Richarda, Geoffreye a Jana a svou ženu, královnu Eleanoru, kterou již deset let vězní na zámku Salisbury, aby zde společně oslavili vánoce a přijali hold lidu. |
s-155
| Hlavním důvodem rodinného shromáždění je však závažné politické rozhodnutí. |
s-156
| Jindřich chce jmenovat jednoho ze svých synů svým nástupcem na trůnu. |
s-157
| Proto je na zámku i mladý francouzský král Filip, jehož sestra Alice je sice královou milenkou, ale také nevěstou nástupce trůnu, jemuž přináší jako věno francouzské léno Vexin. |
s-158
| Královna požaduje království pro svého nejstaršího syna Richarda, což není nikdo jiný než pozdější král Richard, zvaný Lví srdce, Jindřich chce odevzdat korunu nejmladšímu synovi Janovi ( pozdější král Jan Bezzemek) . |
s-159
| Prostřední syn Geoffrey stojí mimo zájem svých rodičů, dovede se však o sebe postarat sám tím, že intrikuje a rozeštvává, spojuje se jednou s Janem, podruhé s Filipem. |
s-160
| Kromě sympatií rodičů rozhodují samozřejmě i mocenské zájmy, protože ve hře jsou rozsáhlá území, jako například Akvitánie, dědické léno královny Eleanory, které Jindřich daroval Richardovi, a zájmy ryze osobní jako králův vztah k princezně Alici, královnina touha po svobodě, ctižádost všech tří synů. |
s-161
| Z dějin je známo, že na trůn po smrti Jindřicha nastoupil Richard a teprve po jeho smrti na francouzském bojišti Jan. |
s-162
| Film však končí o týchž vánocích roku # , kdy jeho dramatický děj začal, takže otázka nástupnictví v něm není vyřešena. |
s-163
| Zatímco charakterové rysy Jindřichových synů jsou vykresleny již v expozici filmu, povaha králova a královnina se postupně odhaluje v průběhu filmu, právě tak jako jejich citové vztahy oscilující mezi prudkou láskou a stejně prudkou nenávistí. |
s-164
| Oba jednají impulsívně a jejich činy se zpravidla obracejí proti nim, jsou si však vědomi svých chyb i chyb svých partnerů, a proto dovedou nejen vítězit, ale i ustoupit. |
s-165
| Film je komedií zcela osobitého ražení. |
s-166
| Autor literární předlohy a scénáře James Goldman ji charakterizuje. |
s-167
| Je to pochmurný rejstřík, ale námět veselohry i tragédie je vždycky stejný. |
s-168
| Všechny vášně se mohou objevit jak ve veselohře, tak i v tragédii. |
s-169
| Tím, co dělí obě formy, je spisovatelův pohled na život. |
s-170
| Já se přikláním k veselohernímu žánru. |
s-171
| Film byl pojat tak, aby vyvolával smích. |
s-172
| Opírá se o nečetná historická fakta, jaká známe, ve sféře kdo koho zabil a kdy jim zůstává věren. |
s-173
| Ale obsah mezilidských vztahů, sami lidé a jejich vášně jsou přes to, že se shodují s fakty, mým výmyslem. |
s-174
| Jak obsah, tak i styl tohoto díla jsou úplně současné, protože takoví jsou i jeho hrdinové. |
s-175
| Je to život, v němž se všechny postavy zmítají mezi láskou a nenávistí, život, v němž se synové snaží na matčin pokyn zabít otce, život, v němž se otec rozhodne v důsledku zcela racionální úvahy zabít své syny, život, v němž manžel i manželka prožili různá milostná dobrodružství, a přesto jsou svázáni silným citovým poutem. |
s-176
| A nikde není řečeno, že všechny tyto vášně či neřesti jsou typické jen pro středověkou anglickou královskou rodinu. |
s-177
| Lev v zimě byl realizován režisérem Anthony Harveyem podle úspěšné divadelní hry Jamese Goldmana. |
s-178
| Anthony Harvey, původně divadelní herec a asistent režie, od roku # filmový střihač, natočil film Lev v zimě jako své druhé dílo. |
s-179
| Charakteristickým rysem filmu, který nezapře svůj divadelní původ, je syrovost, naturalismus ve vykreslení postav i prostředí. |