s-2
| S tím poměrně úzce souvisí i tematika našich detektivek. |
s-3
| Jako by se nesměle krčily ve stínu velkorysých zločinů a afér, které sebevědomě vytrubují do světa detektivky anglosaského původu. |
s-4
| Někde na pomezí vědeckofantastické literatury a detektivky se však v naší literatuře pohybuje pozoruhodný zjev Josefa Nesvadby, píšícího lékaře, jehož bezohlednost k tradici domácí detektivky je jenom vítaná. |
s-5
| Nedávno vyšla sbírka jeho nejnovějších povídek pod názvem Případ zlatého Buddhy, o níž je možno docela objektivně napsat, že je to náramně zajímavé a napínavé čtení i pro zapřisáhlé odpůrce literatury o zločinu, protože koho nezajímá kriminální stránka věci, dozví se o jedné, bohužel krvavé, epizodě z historie dělnických bojů, ze Svárovské stávky. |
s-6
| Svárovská stávka, jak je už i mladším studentům známo, byla jedním z prvních projevů organizující se dělnické třídy u nás, a i když skončila porážkou, znamenala mnohem více než leckteré pozdější. |
s-7
| U Nesvadby se ovšem Svárov jmenuje Vsahov a fabrikant Liebig Riessig, to proto, že ta opravdová a syrová skutečnost byla přece jen trochu stylizována, jistá fakta pozměněna, jiná zase úplně pominuta. |
s-8
| Detektivka totiž málokdy bývá literaturou faktu a její kompoziční zákony bývají bližší zvyklostem velké literatury. |
s-9
| Proč vlastně ten exkurs do literatury ve filmovém časopise. |
s-10
| Nedávno režisér Dušan Klein dokončil na Barrandově poslední práce na filmu Tajemství zlatého Buddhy, který natočil právě podle Nesvadbovy povídky. |
s-11
| Bezesporu ho upoutal příběh. |
s-12
| Klein má totiž rád především příběhy plné akce, napětí, nepředvídatelných a nepředpokládaných zvratů, a stal se režisérem právě takových filmů. |
s-13
| Zatím tedy tří takových filmů, abychom přesnosti učinili zadost. |
s-14
| Jeho debutem byla gangsterka Jeden z nich je vrah, nedávno uvedla televize jeho druhý film, špionážní příběh Lekce, a třetím je detektivka bez profesionálního detektiva Tajemství zlatého Buddhy. |
s-15
| Všechny tyto filmy mají tedy společného jmenovatele, jenom poslední se odlišuje svým literárním původem. |
s-16
| Každý rok ve druhé polovině června vzroste v některých městech nápadně zájem o počasí. |
s-17
| Mnoho ustaraných lidí sleduje barometr, jsou rádi, stoupá- li dým z komínu kolmo vzhůru, trnou obavami z nízkého letu vlaštovek. |
s-18
| A mezitím stále někde pobíhají, stále něco zařizují, připravují, vylepují, vyzdobují, opatřují. |
s-19
| Jejich nervozita dostoupne vrcholu vždy v podvečer, kdy ve svátečním oblečení spěchají brzo před soumrakem do letního kina. |
s-20
| Kdo že jsou tihle ustaraní lidé. |
s-21
| Pro místního filmového fanouška to určitě není těžká otázka. |
s-22
| Ví již dlouho, že jsou to organizátoři a dobrovolní pracovníci, kteří rok co rok připravují na počátku léta ojedinělou a výjimečnou filmovou slavnost, Filmový festival pracujících. |
s-23
| A letos chtějí všechno připravit zvlášť pečlivě. |
s-24
| Důvodů je k tomu hned několik. |
s-25
| Filmový festival pracujících # červen se koná v roce # výročí Vítězného února, # výročí československé kinematografie a v roce svých pětadvacátých narozenin. |
s-26
| Ano, už je to celé čtvrtletí, kdy se sešly před plátnem letního kina v Gottwaldově první stovky návštěvníků tohoto festivalu. |
s-27
| A víte, že jsme jich od té doby napočítali v celém Československu již více než dvacet miliónů. |
s-28
| Zanedlouho k nim statistikové připočítají další statisíce, které navštíví stovky představení letošního FFP od startu v Prešově # června až do cíle v Praze # června ve všech festivalových místech ( # jich je v ČSR, # v SSR) . |
s-29
| Samozřejmě že hlavní zájem je upřen na program, a ten je letos opravdu pestrý. |
s-30
| Celkem čeká na diváky # celovečerních a # krátkých filmů z patnácti kinematografií z celého světa. |
s-31
| Téměř všechny filmy jsou barevné, # jich je širokoúhlých a # sedmdesátimilimetrové. |
s-32
| V programu nechybí snad žádný žánr, dramaturgie pamatovala na milovníky dramat, komedií, muzikálu, dobrodružných, kriminálních i historických filmů. |
s-33
| Takový výběr diváci jistě uvítají, hůře už na tom budou porotci, kteří z té dlouhé řady filmů musí vybrat ty nejlepší a rozdělit spravedlivě pět vyhlášených cen ( Velká cena, dvě zvláštní ceny a ceny za mužský a ženský herecký výkon) . |
s-34
| Porota, kterou vede zasloužilý umělec Miloš Krno, letos poprvé posílena dvěma zahraničními delegáty, o účast v porotě byl požádán populární sovětský herec * Tichonov a známý režisér z NDR * Petzold, jistě rozlouskne i tento tvrdý oříšek úspěšně. |
s-35
| K FFP se váže i mnoho dalších akcí. |
s-36
| Tak tradičně podstoupí filmový maratón, který by se klidně mohl jmenovat Křížem krážem Československem, zahraniční a naše filmové delegace. |
s-37
| Letos vítáme v letních kinech vedle našich herců a tvůrců i filmové umělce ze SSSR, NDR, Polska, Maďarska, Bulharska a Rumunska. |
s-38
| Opět proběhne soutěž mezi místními štáby, která má dvě hlavní kritéria. |
s-39
| Jednak hodnotí organizaci festivalu, péči o delegace, úroveň propagace a jednak srovnává výsledky návštěvnosti. |
s-40
| Letos je vyhlášena i soutěž pro návštěvníky- fotoamatéry. |
s-41
| Pro autory černých i barevných snímků, které nejlépe zachytí atmosféru příprav a průběhu FFP # červen, jsou připraveny odměny v celkové výši # * . |
s-42
| Diváci se mohou zúčastnit i velké ankety, kterou připravuje ústřední štáb FFP. |
s-43
| Stačí odpovědět na otázky, které chtějí zjistit názor diváků na festival, na propagaci filmu a popularitu herců, a budete- li mít trochu štěstí, můžete vyhrát cestu do NDR na Letní filmové slavnosti, které jsou obdobou našeho FFP. |
s-44
| Loňského roku začali organizátoři obou festivalů spolupracovat, a tak i letos dojde k řadě společných akcí. |
s-45
| Do festivalového programu jsou zařazeny zbrusu nové filmy, v NDR bude uvedena Půlnoční kolona, u nás muzikál Nešvindluj, miláčku. |
s-46
| Samozřejmě že dojde znovu k řadě setkání umělců s diváky, k setkání s pracovníky patronátních podniků a představiteli jednotlivých měst. |
s-47
| Ale jedno takové setkání bude přece jen při letošním jubilejním FFP výjimečné. |
s-48
| # června se sejdou v Gottwaldově organizátoři a diváci vůbec prvého festivalu. |
s-49
| Tedy lidé, kteří před pětadvaceti lety stáli na počátku. |
s-50
| Přejeme všem, kteří všechnu tu festivalovou slávu připravují, pěkné počasí a hlediště letních kin zaplněná do posledního místečka. |
s-51
| Vždyť to je pro ně vlastně jediná a zároveň nejlepší odměna. |
s-52
| A s diváky na shledanou na Filmovém festivalu pracujících # červen. |
s-53
| Nejmenuje se kupodivu Jean Paul Belmondo ani Louis de Funes, ale Jean Yanne, alespoň máme- li věřit novináři Pascalu Thomasovi. |
s-54
| A třebaže v anketě časopisu Cinérevue najdeme jméno Jeana Yanna teprve na třináctém místě, daleko za Alainem Delonem, stále oblíbeným Bébelem, a dokonce i za Jeanem Gabinem, fronty na filmy Jeana Yanna dávají autorovi úvodního tvrzení zcela za pravdu, Yanne je dnes pro Francii pojem, je to osobnost, jeho pobuřující výroky plní stránky nejčtenějších časopisů a jeho filmy sklízejí bouři nadšení i rozhořčeného nesouhlasu. |
s-55
| Na první pohled celkem nenápadný tmavovlasý muž, připomínající typem průměrného Francouze z jihu, ačkoliv po předcích pochází z Bretaně a narodil se v Paříži pod občanským jménem Jean Goillé, vysvětluje svou popularitu s příznačnou dávkou sebeironie a cynismu. |
s-56
| Líbím se hlavně proto, že se na nikoho a na nic neohlížím. |
s-57
| Odjakživa jsem si hleděl jen sám sebe, vždycky jsem dělal, co jsem chtěl. |
s-58
| Definice úspěchu je docela prostá. |
s-59
| Člověk může říkat všechno, co mu prochází hlavou. |
s-60
| Když něco podobného prochází hlavou většiny lidí, má úspěch. |
s-61
| Když mu to myslí jinak, vypískají ho. |
s-62
| To se mi stalo nejednou, ještě když jsem hrál v kabaretu. |
s-63
| V kabaretu totiž začínal, a to už v době vojenské prezenční služby, kdy se bavil psaním popěvků a skečů, jimž tleskali kupodivu nejen jeho kamarádi, ale i nadřízení. |
s-64
| Když přešel do civilu, ozkoušel prkna několika kabaretních scén proslulého Levého břehu. |
s-65
| Jeho antiklerikální kuplety šly od úst k ústům a kolem satirického časopisu Papežové, který založil se známým karikaturistou * Siném, se brzy shromáždil kroužek nadšených vyznavačů. |
s-66
| Ale to už se cítil Jean Yanne přitahován rozhlasem. |
s-67
| Teprve tady dostal možnost rozšířit akční rádius svých jízlivých výpadů proti všem neduhům a nectnostem průměrného Francouze, navázat dialog s celou Francií, vzít si na mušku přemrštěnosti národních tradic, předsudků, snobství. |
s-68
| Jako rozhlasový speaker si svými pořady získal na jedné straně oddané přátele, kteří mu dodnes zůstali věrni, na druhé straně zapřisáhlé nepřátele, rekrutované především z řad gaullistů. |
s-69
| Už tehdy mohl definovat sám sebe jako levicového yannistu, jak je označován dnes, kdy je na zenitu své dráhy. |
s-70
| Pak přišla zkušenost filmového herectví, Jean Yanne ji vysvětluje dnes jako nedopatření. |
s-71
| Nikdy jsem nechtěl být hercem. |
s-72
| Těžko bych mohl někomu vykládat, že jsem se už v deseti letech tajně převlékal na půdě do různých kostýmů. |
s-73
| Dokonce jsem odmítal chodit do divadla, protože mě nudilo. |
s-74
| Chtěl jsem se původně stát novinářem, bavilo mě psát, a tak jsem se dal zapsat do novinářské školy. |
s-75
| Když jsem pak začal psát pro divadlo, ukázalo se, že herci nevěděli, co od nich chci. |
s-76
| Tak mi nezbývalo, než abych vylezl na jeviště a ukázal jim to. |
s-77
| A tím jsem se nakonec octl i před kamerou. |
s-78
| První roli mu v roce # svěřil Alain Jessua ve filmu Život naruby. |
s-79
| Zanedlouho se tvář Jeana Yanna objevuje na plátně už pravidelně, i když většinou v epizodních rolích nepříliš významných filmů. |
s-80
| V roce # se poprvé sešel s režisérem Claudem Chabrolem, který první odhadl, že právě všední, nehrdinský, tuctový zjev předurčuje Jeana Yanna pro typy postav z obyčejného života. |
s-81
| Po roli v Chabrolově filmu Demarkační dostává Yanne roli ve filmu vybočujícím z jeho dosavadních zkušeností. |
s-82
| Jean Luc Godard ho angažoval po boku Mireille Darcové do filmu Víkend. |
s-83
| Ukázalo se, že hercův antiheroismus dokonale zapadá do koncepce Godardovy satiry na měšťáctví. |
s-84
| Tajemství Yannova hereckého úspěchu spočívalo v tom, že byl jako ti druzí. |
s-85
| Určitý typ diváka dává zvláště v dnešní době přednost herci, s jehož zjevnou všedností se může snáze ztotožnit než se supermanstvím takového Delona nebo Belmonda. |
s-86
| Neuvědomuje si dvojsečnost této všednosti. |
s-87
| Právě ona umožňuje herci, aby nastavil divákovi křivé zrcadlo odrážející jeho já, někdy poctivé, dobromyslné, otevřené, ale jindy skrývající prvky nesnášenlivosti, zlomyslnosti, krutosti. |
s-88
| Směsici těchto rysů najdeme u většiny postav, které Jean Yanne vytvořil na plátně, jmenujme z těch nejdůležitějších despotického a hrubého Decourta v Chabrolově psychologickokriminálním dramatu Bestie musí zemřít, sadistického hrdinu dalšího Chabrolova filmu Řezník, přepracovaného manžela v komedii Erotissimo či dobráckého gangstera v parodii na kriminální drama V rytmu valčíku. |
s-89
| Všechny postavy Jeana Yanna charakterizuje prosté lidství, někdy směřují k vulgaritě, přízemnosti, někdy jsou poznamenané patologičností, ale nikdy, ať jsou sebezápornější, nejsou povýšeny na démonická monstra, jež by z nich možná udělal herec jiného ražení. |
s-90
| Pro Jeana Yanna však nebyla kariéra filmového herce cílem. |
s-91
| Jakmile získal dostatek prostředků, pokusil se realizovat svůj sen a natočil první samostatný film Všichni jsou krásní, všichni jsou hodní. |
s-92
| Příběh rozhlasového speakra, který náhle začne do mikrofonu říkat, co si opravdu myslí, měl nečekaně obrovský úspěch u diváků. |
s-93
| Zcela zastínil dílo, jež vyneslo Jeanu Yannovi cenu za mužský herecký výkon na MFF v Nezestárneme spolu. |
s-94
| Jean Yanne ostatně tuto cenu přijal se stejným posměchem, jakým stíhá všechno, co mu připadá nepravdivé, strojené. |
s-95
| Třebaže autobiograficky zabarvený film režiséra Maurice Pialata, vyprávějící příběh pozvolného rozkladu vztahu dvojice lidí, byl poměrně kladně přijat kritikou, hlavní představitel nesdílel názor festivalové poroty. |
s-96
| Musím se smát, když si pomyslím, že mě odměnili za nejprůměrnější roli, jakou jsem kdy měl. |
s-97
| Kdekdo mi říkal. |
s-98
| To je úžasné, jaký cit vyzařuje z vaší postavy. |
s-99
| Ve skutečnosti je mi postava, kterou hraji v Nezestárneme spolu, naprosto cizí a nepochopitelná. |
s-100
| A emoce. |
s-101
| Pravda je taková, že při scénách točených v autě jsem měl text napsaný na přístrojové desce. |