s-101
| Chcete- li si z výstavy odnést trochu ucelený dojem, měli byste s katalogem v ruce projít prostorem, kde jsou psi ustájeni v kotcích, a potom přejít do prostoru, kde jsou posuzovací kruhy. |
s-102
| Je záhodno pro povšechnou orientaci nejdříve obejít všechny kruhy, ale pak se vrátit ke kruhu, ve kterém je posuzováno plemeno, které nás zvláště zaujalo. |
s-103
| Tady sledovat, jak se ohlašuje a případně hlasitě zdůvodňuje pořadí špičkových jedinců a zvláště vítěze. |
s-104
| Neustálé přebíhání z místa na místo, od kruhu ke kruhu se nedoporučuje, neboť všechny kruhy sledovat nelze, a proto se nutno rozhodnout pro jedno určité plemeno nebo skupinu plemen a tam prožívat všechno to napětí, radost i zklamání vystavovatelů a případně i své. |
s-105
| Přemístitelný válečkový dopravník se hodí do skladů velkoobchodu, velkých samoobsluh a obchodních domů, větších poštovních úřadů, prostě všude tam, kde je nutné na nějakou vzdálenost často přemísťovat těžší bedny, balíky a zásilky a kde jsou zaměstnány často ženy, jimž taková práce nikterak nesvědčí. |
s-106
| Vzhledem k nastavitelnosti noh opatřených kolečky je možné dosáhnout i požadovaného sklonu včetně náklonu tratě v zatáčkách a podobně. |
s-107
| Univerzální gravitační válečková trať je výrobek družstva Likov z Liberce, které ji dodává v libovolných délkách. |
s-108
| Oba nápady peníze přímo neušetří, takže mnohý by mohl říci, jakápak racionalizace. |
s-109
| Jenže ona racionalizační snaha nejde jenom za penězi, ale i za zlepšením pracovního prostředí nebo ulehčením práce. |
s-110
| V loňském stejnojmenném seriálu jsme slíbili, že čas od času vás seznámíme se zajímavými nápady, jejichž využití může posloužit v našich podnicích a závodech. |
s-111
| Následující dva nápady mají společný znak, jednoduchost. |
s-112
| Skladové zásuvky se již u nás v několika variantách prodávají, ale dodnes nedorazily do mnoha skladů. |
s-113
| Plastikové zásuvkové zásobníky nastavené do jednoduché konstrukce z děrovaných úhelníků, které umožňují jejich snadnou variabilitu při montáži, jsou totiž při skladování drobnějšího materiálu vhodnější a přehlednější než nákladné zásuvkové dřevěné regály, mnohdy ještě různě kryté plechem či sklem. |
s-114
| Modeláři a radioamatéři, poraďte podrobně na těchto stránkách ostatním čtenářům VTM, jak si mohou udělat v domácí dílně různé doplňky ze dřeva i kovů do bytu, chaty, chalupy a zahrady, jak si mohou amatérsky vyrobit motorový člun, plachetnici, kajak či vodní lyže, jak si mohou rychle sestavit létající i nelétající modely letadel, raket a makety i modely lodí nebo automobilů, a jak si mohou snadno zhotovit jednoduché měřící přístroje, přijímače, zesilovače, magnetofony, gramofony, antény a elektronické doplňky do automobilu. |
s-115
| Za zaslané a ve VTM otištěné články, fotografie a kresby obdržíte honorář, který vám umožní nákup materiálu a nástrojů potřebných k realizaci dalších nápadů v domácí dílně. |
s-116
| Francie má dnes dvě velká letiště, Orly a Le Bourget. |
s-117
| V roce # jimi prošlo # miliónů cestujících a # tun zboží, do roku # tento počet stoupne na # miliónů pasažérů a # milión tun nákladu. |
s-118
| Pro tuto budoucnost tvoří architekt Paul Andreu své mistrovské dílo, letiště v Roissy. |
s-119
| Asi dvacet kilometrů na severovýchod od Paříže škrtl projektant z mapy hezký kousek země, sladké Francie, když si logicky vybral nejméně zalidněnou zónu v nejkratší vzdálenosti od Paříže. |
s-120
| Letiště bude mít čtyři rozjezdové trati dlouhé # * . |
s-121
| Pátá, příčná dráha poslouží strojům citlivým na boční vítr, šestá patří obchodním letadlům. |
s-122
| Pět letištních nádraží s kapacitou # miliónů cestujících ročně, osmdesátimetrová kontrolní věž, zatím nejvyšší na světě, a celé město kanceláří zaměstnávajících na # lidí doplňují areál letiště. |
s-123
| Plánovanými zařízeními pro manipulaci se dvěma milióny tun překládaného zboží ročně předstihne nový kolos evropské šampióny dneška, Londýn a Frankfurt. |
s-124
| # miliard franků, tak zněl finanční propočet nákladů plánované výstavby. |
s-125
| V roce # byly zahájeny přípravné práce, dnes je hotova trať a kontrolní věž. |
s-126
| Dokončuje se stavba prvního nádraží, práce už pohltily # miliónů franků. |
s-127
| V roce # bude v této části areálu letiště zahájen provoz. |
s-128
| Druhá trať s nádražím bude otevřena o dva roky později, roku # by mělo být monumentální dílo dokončeno. |
s-129
| Koncepce letiště je velmi zajímavá. |
s-130
| Architekti s projektanty se rozhodli ušetřit cestujícím chůzi pěšky, letadla budou přistavována k sedmi satelitům napojeným na centrální středisko o třech poschodích, odlet, přílet, transit, kde bezpečnostní a celní kontrola právě tak jako výdej a podávání zavazadel soustředěné ve speciálních zařízeních urychlí odbavení cestujících. |
s-131
| Tříposchoďové parkoviště je postaveno na vrcholu každého aeronádraží. |
s-132
| Pasažéři vystoupí v podzemí, svůj vůz svěří letištní obsluze, odloží zavazadla a zdolají pohyblivé schodiště, které je dopraví do prvního patra k celní a pasové kontrole. |
s-133
| Z čekárny svého satelitu projdou teleskopickou chodbou přímo do kabiny zvoleného letadla. |
s-134
| Velký problém je zatím spojení mezi letištěm v Roissy a Paříží. |
s-135
| Silnicí, tratí pocestuje denně v průměru # lidí, nepočítaje oněch # zaměstnanců letiště, kteří tam samozřejmě nebudou bydlet. |
s-136
| A což těch # tun zboží ročně, které budou vyžadovat až # nákladních vozů v jednom dnu. |
s-137
| To je ještě otázka otevřená. |
s-138
| Nemalou roli hraje i hledisko estetické. |
s-139
| Vždyť letiště je vstupní bránou do města či země. |
s-140
| A tak se Roissy má stát nejen letištěm v Evropě největším, ale i nejkrásnějším. |
s-141
| Paris-Nord, to byla vysněná příležitost skončit s mezinárodní jednotvárností letištního stylu, které se Paul Andreu chopil bohémským tempem francouzské impulsívnosti. |
s-142
| Padesát miliónů let trvalo, než příroda stvořila dnešního koně. |
s-143
| Vývojovou řadu jeho předků můžeme sledovat od pětiprstých savců velikosti lišky, Eohippus. |
s-144
| Pro první předchůdce koní, kteří žili v pralesích s měkkou půdou, bylo výhodnější našlapovat na několik roztažených prstů. |
s-145
| S postupujícím vysoušením pevniny, přibýváním stepí, ale také neustálým nebezpečím, které hrozilo od šelem, potřeboval předchůdce koně větší rychlost. |
s-146
| Té mohl dosáhnout jedině prodloužením končetin. |
s-147
| Zdvižením prstů od země se přenesla váha celého těla na jeden, nejdelší prst. |
s-148
| Na pevné půdě odrazem jediného prstu, opatřeného na posledním článku kopytem, dosáhl kůň velké rychlosti. |
s-149
| Dnešní kůň je jednokopytník, jeho předkové byli však průkazně víceprstí. |
s-150
| Profesor Bedřich Hrozný zjistil, že člověk používal koně již ve * . |
s-151
| Nejvyšší podkoní Chetitů Kikuliš napsal mimo jiné přesný plán výcviku koně. |
s-152
| Bitvy válek rozhodovala jízda. |
s-153
| Z našich dějin známe mimo jiné velkou, i když tragickou, jezdeckou bitvu Přemysla Otakara na Moravském poli. |
s-154
| O mnoho úspěšnější byli o několik století později husité, jejichž spanilých jízd se obávala celá Evropa. |
s-155
| Ještě ve druhé světové válce hrála jízda důležitou roli. |
s-156
| Sovětská jízda pomohla v rozhodném obchvatu v památné bitvě u Stalingradu. |
s-157
| Koně byli využíváni k rychlým a tichým přesunům partyzánů. |
s-158
| Po druhé světové válce však u většiny armád světa byla jízda zcela zrušena, v zemědělství vytlačily koně traktory. |
s-159
| Zdálo se, že se blíží doba, kdy se na koně budeme chodit dívat do zoologické zahrady. |
s-160
| Stavy koní se na celém světě neuvěřitelně rychle menšily. |
s-161
| Celá stáda koní byla posílána na jatky a přátelé jezdeckého sportu a koní se zoufale snažili tomu zabránit. |
s-162
| Pak najednou nastal obrat. |
s-163
| Nezastavil a nemůže zastavit technický pokrok, ale kulturní lidé na celém světě se vracejí s láskou k chovu koní. |
s-164
| Kůň v přetechnizovaném světě se stává přítelem člověka, pomáhá mu k úniku z rušného moderního života do přírody. |
s-165
| U nás i na celém světě vznikají jezdecké sportovní oddíly a kluby. |
s-166
| V době letů do vesmíru, v době nadzvukových letadel a raket nastává renesance jezdeckého sportu. |
s-167
| Klasické sportovní jezdecké disciplíny, drezúra, skok a soutěž ve všestranné způsobilosti vznikly z vojenského ježdění. |
s-168
| Odpradávna si vojáci v krátkých údobích míru krátili válečnou nečinnost různými turnaji a kláním či jinými sportovními jezdeckými soutěžemi. |
s-169
| Koncem středověku vznikaly v celé Evropě jezdecké školy, v kterých se učili jezdeckému umění šlechtici, budoucí vojevůdci, diplomaté i příslušníci vladařských rodin. |
s-170
| Nejznámější z těchto škol je Španělská jezdecká škola ve Vídni, která nedávno oslavila # let svého trvání a je dnes jediným a posledním jezdeckým institutem, kde se provádí klasické ježdění dle díla řeckého vojevůdce a filosofa Xenofóna. |
s-171
| Ve sportovní disciplíně zvané drezúra musí jezdec se svým koněm předvést předepsané úlohy od nejlehčích pro začínající jezdce a koně až po nejtěžší, které jsou požadovány na olympijských hrách. |
s-172
| Chody koně nesmí být na rozdíl od cirkusové drezúry vyumělkované, ale naprosto přirozené. |
s-173
| Na * je nejtěžší přirozený obranný skok koně kapriola. |
s-174
| Kůň vyskakuje a těsně pod vrcholem výskoku kopne zadníma nohama dozadu. |
s-175
| Začátkem novověku využil člověk tohoto přirozeného skoku koně k válečným účelům. |
s-176
| Dnes se tento skok vidí jen v přírodě ve stádu koní nebo ve Španělské jezdecké škole ve Vídni. |
s-177
| Skokové jezdecké soutěže, jak je známe dnes, vznikly v # ve francouzské jezdecké škole Saumur při přípravě koní pro vojenskou službu. |
s-178
| Výcvik se * na nízkých, vesměs proutěných překážkách, při jedné téměř náhodné situaci bylo postaveno několik překážek za sebou, a když již nestačila dlouhá strana cvičiště, byly postaveny i na kratší stranu a později i na úhlopříčnu. |
s-179
| Tak vznikl první parkur. |
s-180
| Skákal se jednotlivě. |
s-181
| Již v roce # byla založena jezdecká společnost a v poměrně malém kruhu se konaly často závody. |
s-182
| Prvé veřejné závody se uskutečnily roku # v Paříži. |
s-183
| Odtud se brzy přenesly do celého světa. |
s-184
| Poměrně snadné bodování shození překážky či odepření skoku i dramatičnost soutěží se zalíbilo i laickému obecenstvu. |
s-185
| V některých státech dokonce konkurují skokové závody návštěvností i tradičním sportům, jako je kopaná. |
s-186
| Parkurové překážky se blíží svým pojetím překážkám přírodním, vodní příkopy, zdi, ohrady, železniční závory. |
s-187
| Již v roce # zaznamenal náš jezdecký sport neobyčejný úspěch, když na OH v Amsterodamu zvítězil náš jezdec František Ventura na koni Eliot a získal pro nás zlatou medaili. |
s-188
| Jezdecké disciplíny jsou nedílnou součástí všech olympijských her od roku # . |
s-189
| Soutěž ve všestranné způsobilosti, nazývaná také military, byla původně vysloveně vojenskou zkouškou. |
s-190
| Během # let se stala nejobtížnější jezdeckou disciplínou. |
s-191
| Jezdec musí s koněm předvést prvý den drezúru, druhý den absolvuje krajinovou jízdu, která se skládá ze dvou klusových úseků, jednoho rychlostního steeplechase a cross-country. |
s-192
| Rychlostní úsek a cross-countrymají mnoho terénních překážek. |
s-193
| V olympijském stupni je # i více překážek a celková délka krajinové jízdy bývá až # * . |
s-194
| Třetí den, po odborné veterinární prohlídce, musí ještě jezdec s unaveným koněm absolvovat parkurové skákání. |
s-195
| Nejvyšším představitelem našeho jezdeckého sportu je Československý jezdecký svaz, který se řídí po odborné stránce pravidly a pokyny Mezinárodní jezdecké federace. |
s-196
| Tato světová organizace byla založena v roce # a od té doby se datuje neobyčejný sportovní rozmach jezdeckého sportu na celém světě. |
s-197
| U nás začal rozvoj jezdeckého sportu až po roce # . |
s-198
| Stal se skutečně sportem lidovým a dnes je v republice více než # jezdeckých oddílů ČSTV a na vesnicích přibližně stejně tolik jezdeckých klubů SSM. |
s-199
| Na ? členové SSM Vrchlabí. |
s-200
| Během # let byla propracována organizace jezdeckých soutěží od nejmenších, místního významu, až po mistrovství republiky. |