Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 210 • previousnext

s-101 Chcete- li si z výstavy odnést trochu ucelený dojem, měli byste s katalogem v ruce projít prostorem, kde jsou psi ustájeni v kotcích, a potom přejít do prostoru, kde jsou posuzovací kruhy.
s-102 Je záhodno pro povšechnou orientaci nejdříve obejít všechny kruhy, ale pak se vrátit ke kruhu, ve kterém je posuzováno plemeno, které nás zvláště zaujalo.
s-103 Tady sledovat, jak se ohlašuje a případně hlasitě zdůvodňuje pořadí špičkových jedinců a zvláště vítěze.
s-104 Neustálé přebíhání z místa na místo, od kruhu ke kruhu se nedoporučuje, neboť všechny kruhy sledovat nelze, a proto se nutno rozhodnout pro jedno určité plemeno nebo skupinu plemen a tam prožívat všechno to napětí, radost i zklamání vystavovatelů a případně i své.
s-105 Přemístitelný válečkový dopravník se hodí do skladů velkoobchodu, velkých samoobsluh a obchodních domů, větších poštovních úřadů, prostě všude tam, kde je nutné na nějakou vzdálenost často přemísťovat těžší bedny, balíky a zásilky a kde jsou zaměstnány často ženy, jimž taková práce nikterak nesvědčí.
s-106 Vzhledem k nastavitelnosti noh opatřených kolečky je možné dosáhnout i požadovaného sklonu včetně náklonu tratě v zatáčkách a podobně.
s-107 Univerzální gravitační válečková trať je výrobek družstva Likov z Liberce, které ji dodává v libovolných délkách.
s-108 Oba nápady peníze přímo neušetří, takže mnohý by mohl říci, jakápak racionalizace.
s-109 Jenže ona racionalizační snaha nejde jenom za penězi, ale i za zlepšením pracovního prostředí nebo ulehčením práce.
s-110 V loňském stejnojmenném seriálu jsme slíbili, že čas od času vás seznámíme se zajímavými nápady, jejichž využití může posloužit v našich podnicích a závodech.
s-111 Následující dva nápady mají společný znak, jednoduchost.
s-112 Skladové zásuvky se již u nás v několika variantách prodávají, ale dodnes nedorazily do mnoha skladů.
s-113 Plastikové zásuvkové zásobníky nastavené do jednoduché konstrukce z děrovaných úhelníků, které umožňují jejich snadnou variabilitu při montáži, jsou totiž při skladování drobnějšího materiálu vhodnější a přehlednější než nákladné zásuvkové dřevěné regály, mnohdy ještě různě kryté plechem či sklem.
s-114 Modeláři a radioamatéři, poraďte podrobně na těchto stránkách ostatním čtenářům VTM, jak si mohou udělat v domácí dílně různé doplňky ze dřeva i kovů do bytu, chaty, chalupy a zahrady, jak si mohou amatérsky vyrobit motorový člun, plachetnici, kajak či vodní lyže, jak si mohou rychle sestavit létající i nelétající modely letadel, raket a makety i modely lodí nebo automobilů, a jak si mohou snadno zhotovit jednoduché měřící přístroje, přijímače, zesilovače, magnetofony, gramofony, antény a elektronické doplňky do automobilu.
s-115 Za zaslané a ve VTM otištěné články, fotografie a kresby obdržíte honorář, který vám umožní nákup materiálu a nástrojů potřebných k realizaci dalších nápadů v domácí dílně.
s-116 Francie dnes dvě velká letiště, Orly a Le Bourget.
s-117 V roce # jimi prošlo # miliónů cestujících a # tun zboží, do roku # tento počet stoupne na # miliónů pasažérů a # milión tun nákladu.
s-118 Pro tuto budoucnost tvoří architekt Paul Andreu své mistrovské dílo, letiště v Roissy.
s-119 Asi dvacet kilometrů na severovýchod od Paříže škrtl projektant z mapy hezký kousek země, sladké Francie, když si logicky vybral nejméně zalidněnou zónu v nejkratší vzdálenosti od Paříže.
s-120 Letiště bude mít čtyři rozjezdové trati dlouhé # * .
s-121 Pátá, příčná dráha poslouží strojům citlivým na boční vítr, šestá patří obchodním letadlům.
s-122 Pět letištních nádraží s kapacitou # miliónů cestujících ročně, osmdesátimetrová kontrolní věž, zatím nejvyšší na světě, a celé město kanceláří zaměstnávajících na # lidí doplňují areál letiště.
s-123 Plánovanými zařízeními pro manipulaci se dvěma milióny tun překládaného zboží ročně předstihne nový kolos evropské šampióny dneška, Londýn a Frankfurt.
s-124 # miliard franků, tak zněl finanční propočet nákladů plánované výstavby.
s-125 V roce # byly zahájeny přípravné práce, dnes je hotova trať a kontrolní věž.
s-126 Dokončuje se stavba prvního nádraží, práce pohltily # miliónů franků.
s-127 V roce # bude v této části areálu letiště zahájen provoz.
s-128 Druhá trať s nádražím bude otevřena o dva roky později, roku # by mělo být monumentální dílo dokončeno.
s-129 Koncepce letiště je velmi zajímavá.
s-130 Architekti s projektanty se rozhodli ušetřit cestujícím chůzi pěšky, letadla budou přistavována k sedmi satelitům napojeným na centrální středisko o třech poschodích, odlet, přílet, transit, kde bezpečnostní a celní kontrola právě tak jako výdej a podávání zavazadel soustředěné ve speciálních zařízeních urychlí odbavení cestujících.
s-131 Tříposchoďové parkoviště je postaveno na vrcholu každého aeronádraží.
s-132 Pasažéři vystoupí v podzemí, svůj vůz svěří letištní obsluze, odloží zavazadla a zdolají pohyblivé schodiště, které je dopraví do prvního patra k celní a pasové kontrole.
s-133 Z čekárny svého satelitu projdou teleskopickou chodbou přímo do kabiny zvoleného letadla.
s-134 Velký problém je zatím spojení mezi letištěm v Roissy a Paříží.
s-135 Silnicí, tratí pocestuje denně v průměru # lidí, nepočítaje oněch # zaměstnanců letiště, kteří tam samozřejmě nebudou bydlet.
s-136 A což těch # tun zboží ročně, které budou vyžadovat # nákladních vozů v jednom dnu.
s-137 To je ještě otázka otevřená.
s-138 Nemalou roli hraje i hledisko estetické.
s-139 Vždyť letiště je vstupní bránou do města či země.
s-140 A tak se Roissy stát nejen letištěm v Evropě největším, ale i nejkrásnějším.
s-141 Paris-Nord, to byla vysněná příležitost skončit s mezinárodní jednotvárností letištního stylu, které se Paul Andreu chopil bohémským tempem francouzské impulsívnosti.
s-142 Padesát miliónů let trvalo, než příroda stvořila dnešního koně.
s-143 Vývojovou řadu jeho předků můžeme sledovat od pětiprstých savců velikosti lišky, Eohippus.
s-144 Pro první předchůdce koní, kteří žili v pralesích s měkkou půdou, bylo výhodnější našlapovat na několik roztažených prstů.
s-145 S postupujícím vysoušením pevniny, přibýváním stepí, ale také neustálým nebezpečím, které hrozilo od šelem, potřeboval předchůdce koně větší rychlost.
s-146 mohl dosáhnout jedině prodloužením končetin.
s-147 Zdvižením prstů od země se přenesla váha celého těla na jeden, nejdelší prst.
s-148 Na pevné půdě odrazem jediného prstu, opatřeného na posledním článku kopytem, dosáhl kůň velké rychlosti.
s-149 Dnešní kůň je jednokopytník, jeho předkové byli však průkazně víceprstí.
s-150 Profesor Bedřich Hrozný zjistil, že člověk používal koně již ve * .
s-151 Nejvyšší podkoní Chetitů Kikuliš napsal mimo jiné přesný plán výcviku koně.
s-152 Bitvy válek rozhodovala jízda.
s-153 Z našich dějin známe mimo jiné velkou, i když tragickou, jezdeckou bitvu Přemysla Otakara na Moravském poli.
s-154 O mnoho úspěšnější byli o několik století později husité, jejichž spanilých jízd se obávala celá Evropa.
s-155 Ještě ve druhé světové válce hrála jízda důležitou roli.
s-156 Sovětská jízda pomohla v rozhodném obchvatu v památné bitvě u Stalingradu.
s-157 Koně byli využíváni k rychlým a tichým přesunům partyzánů.
s-158 Po druhé světové válce však u většiny armád světa byla jízda zcela zrušena, v zemědělství vytlačily koně traktory.
s-159 Zdálo se, že se blíží doba, kdy se na koně budeme chodit dívat do zoologické zahrady.
s-160 Stavy koní se na celém světě neuvěřitelně rychle menšily.
s-161 Celá stáda koní byla posílána na jatky a přátelé jezdeckého sportu a koní se zoufale snažili tomu zabránit.
s-162 Pak najednou nastal obrat.
s-163 Nezastavil a nemůže zastavit technický pokrok, ale kulturní lidé na celém světě se vracejí s láskou k chovu koní.
s-164 Kůň v přetechnizovaném světě se stává přítelem člověka, pomáhá mu k úniku z rušného moderního života do přírody.
s-165 U nás i na celém světě vznikají jezdecké sportovní oddíly a kluby.
s-166 V době letů do vesmíru, v době nadzvukových letadel a raket nastává renesance jezdeckého sportu.
s-167 Klasické sportovní jezdecké disciplíny, drezúra, skok a soutěž ve všestranné způsobilosti vznikly z vojenského ježdění.
s-168 Odpradávna si vojáci v krátkých údobích míru krátili válečnou nečinnost různými turnaji a kláním či jinými sportovními jezdeckými soutěžemi.
s-169 Koncem středověku vznikaly v celé Evropě jezdecké školy, v kterých se učili jezdeckému umění šlechtici, budoucí vojevůdci, diplomaté i příslušníci vladařských rodin.
s-170 Nejznámější z těchto škol je Španělská jezdecká škola ve Vídni, která nedávno oslavila # let svého trvání a je dnes jediným a posledním jezdeckým institutem, kde se provádí klasické ježdění dle díla řeckého vojevůdce a filosofa Xenofóna.
s-171 Ve sportovní disciplíně zvané drezúra musí jezdec se svým koněm předvést předepsané úlohy od nejlehčích pro začínající jezdce a koně po nejtěžší, které jsou požadovány na olympijských hrách.
s-172 Chody koně nesmí být na rozdíl od cirkusové drezúry vyumělkované, ale naprosto přirozené.
s-173 Na * je nejtěžší přirozený obranný skok koně kapriola.
s-174 Kůň vyskakuje a těsně pod vrcholem výskoku kopne zadníma nohama dozadu.
s-175 Začátkem novověku využil člověk tohoto přirozeného skoku koně k válečným účelům.
s-176 Dnes se tento skok vidí jen v přírodě ve stádu koní nebo ve Španělské jezdecké škole ve Vídni.
s-177 Skokové jezdecké soutěže, jak je známe dnes, vznikly v # ve francouzské jezdecké škole Saumur při přípravě koní pro vojenskou službu.
s-178 Výcvik se * na nízkých, vesměs proutěných překážkách, při jedné téměř náhodné situaci bylo postaveno několik překážek za sebou, a když již nestačila dlouhá strana cvičiště, byly postaveny i na kratší stranu a později i na úhlopříčnu.
s-179 Tak vznikl první parkur.
s-180 Skákal se jednotlivě.
s-181 Již v roce # byla založena jezdecká společnost a v poměrně malém kruhu se konaly často závody.
s-182 Prvé veřejné závody se uskutečnily roku # v Paříži.
s-183 Odtud se brzy přenesly do celého světa.
s-184 Poměrně snadné bodování shození překážky či odepření skoku i dramatičnost soutěží se zalíbilo i laickému obecenstvu.
s-185 V některých státech dokonce konkurují skokové závody návštěvností i tradičním sportům, jako je kopaná.
s-186 Parkurové překážky se blíží svým pojetím překážkám přírodním, vodní příkopy, zdi, ohrady, železniční závory.
s-187 Již v roce # zaznamenal náš jezdecký sport neobyčejný úspěch, když na OH v Amsterodamu zvítězil náš jezdec František Ventura na koni Eliot a získal pro nás zlatou medaili.
s-188 Jezdecké disciplíny jsou nedílnou součástí všech olympijských her od roku # .
s-189 Soutěž ve všestranné způsobilosti, nazývaná také military, byla původně vysloveně vojenskou zkouškou.
s-190 Během # let se stala nejobtížnější jezdeckou disciplínou.
s-191 Jezdec musí s koněm předvést prvý den drezúru, druhý den absolvuje krajinovou jízdu, která se skládá ze dvou klusových úseků, jednoho rychlostního steeplechase a cross-country.
s-192 Rychlostní úsek a cross-countrymají mnoho terénních překážek.
s-193 V olympijském stupni je # i více překážek a celková délka krajinové jízdy bývá # * .
s-194 Třetí den, po odborné veterinární prohlídce, musí ještě jezdec s unaveným koněm absolvovat parkurové skákání.
s-195 Nejvyšším představitelem našeho jezdeckého sportu je Československý jezdecký svaz, který se řídí po odborné stránce pravidly a pokyny Mezinárodní jezdecké federace.
s-196 Tato světová organizace byla založena v roce # a od doby se datuje neobyčejný sportovní rozmach jezdeckého sportu na celém světě.
s-197 U nás začal rozvoj jezdeckého sportu po roce # .
s-198 Stal se skutečně sportem lidovým a dnes je v republice více než # jezdeckých oddílů ČSTV a na vesnicích přibližně stejně tolik jezdeckých klubů SSM.
s-199 Na ? členové SSM Vrchlabí.
s-200 Během # let byla propracována organizace jezdeckých soutěží od nejmenších, místního významu, po mistrovství republiky.

Text viewDownload CoNNL-U