Dependency Tree

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Select a sentence

Showing 101 - 200 of 217 • previousnext

s-101 Viděli současnost, negramotné dělníky a mužíky, nepředstavitelně zaostalé hospodářství, kochali se chaosem revoluce.
s-102 Nedovedli se podívat kupředu.
s-103 Ten zubožený dělník v zemi ze tří čtvrtin negramotné být vedoucí silou kulturní revoluce.
s-104 To všechno se stalo.
s-105 Již v roce # byly položeny základy pro úspěšné dovršení socialistické kulturní revoluce.
s-106 Nic nezastavilo další vývoj.
s-107 Ani válka, třebaže ho značně ztížila a zdržela.
s-108 Dnes západní buržoazní ideologové těžko dokáží popsat obrovské změny nejen v ekonomice, ale i v kulturní úrovni sovětského lidu.
s-109 Šíří a dostupností vzdělání a vztahem ke skutečné kultuře se jejich vlastní země se sovětskou rovnat nemohou.
s-110 Sovětský svaz usiluje o úplné střední vzdělání pro všechnu mládež.
s-111 Na vysoké školy přichází ročně půl miliónu mladých lidí.
s-112 Počet tvůrčích pracovníků vzroste ke konci tohoto století na # .
s-113 Vědců bude # .
s-114 Skutečností se stal Leninem vytyčený cíl, aby všechny vymoženosti kultury patřily lidu.
s-115 Od roku # vzrostl náklad vydávaných knih # * , roční náklad sovětských novin se od roku # zvýšil # * .
s-116 Stejně úchvatná jsou čísla vzestupu počtu i činnosti knihoven, kulturních klubů, kin, divadel, rozšíření rozhlasu a televize.
s-117 Vysoká kulturní úroveň nejširších vrstev, touha po dalším vzdělání, návyk navštěvovat společenská kulturní zařízení, číst, bavit se v klubech, to jsou rysy typické pro dnešního sovětského člověka.
s-118 A není podstatného rozdílu v tom, zda žije v Moskvě nebo Vladivostoku.
s-119 Jeden návyk je však zvláště sympatický, právě ten nemá obdoby v kapitalistickém pojetí života.
s-120 Je to úspěšná snaha čelit ryze konzumentskému postoji lidí ke kultuře, který je velkým nebezpečím současného moderního životního stylu.
s-121 Sovětský člověk se nestal pasívním odběratelem kultury, povzneseným kritikem a divákem, osamělým čtenářem, ale snaží se přispívat podle svých možností k rozvoji kultury a umění.
s-122 Snaží se podílet na tomto gigantickém procesu, který nemá obdoby ve světě.
s-123 Jistě, ani Sovětský svaz není v této oblasti bez problémů, nic na světě se totiž nemění a nevyvíjí idylicky a pohádkově.
s-124 Ale krok za krokem své starosti řeší a výsledky jsou nesporné.
s-125 Značnou měrou se na tom podílí i sovětští umělci, jejichž účast na výchově socialistického člověka je vysoce uznávaná.
s-126 Tvoří většinou v centru života, uprostřed dění, zájmy a problémy lidu při výstavbě komunismu jsou i jejich zájmy a problémy, stojí pevně na zemi.
s-127 To svůj odraz v umělecké tvorbě.
s-128 Pracoviště i osobní život sovětského člověka nepřestaly být sférou, k níž se obrací pozornost umělce.
s-129 Leninovy zásady umělecké tvorby, stranickost, lidovost, masovost a pravdivost, jsou naplňovány.
s-130 Jistě, mnozí viděli sovětský film podle scénáře * Olšanského Dům, ve kterém žiji.
s-131 Prostý je námět, osud obyvatel jednoho domu v rozpětí # let.
s-132 Výsledek.
s-133 Vynikající dílo, které si svého času odneslo z Bruselu cenu za režii a prošlo s úspěchem mnohými kiny světa.
s-134 Tajemství účinnosti se skrývá v samotném přístupu k této tematice.
s-135 Tvůrce filmu říká.
s-136 Cožpak prostá, obyčejná rodina nemá právo na umělecké zpodobení.
s-137 Stačí se jen zadívat do toku jejího všedního života a odhalí se spousta zajímavých věcí, totéž se týká i ostatních oblastí umělecké tvorby.
s-138 Umění, které se přidržuje této pravdy, nemůže klouzat po povrchu ani bloudit mimo nás.
s-139 A vždy pak bude chápáno lidem, jemuž je přece také určeno.
s-140 Překrásně to řekl již před mnoha léty * Fučík.
s-141 Skutečně velký umělec vyrůstá jen z lidu své země.
s-142 Jen lid, jen ti, kteří pracují, tvoří všechny hodnoty a přímo i nepřímo pomáhají tvořit i díla umělecká.
s-143 Kdo se lidu odcizí, odcizí se i umění a nic velkého nedokáže.
s-144 Není na škodu občas si tyto myšlenky připamatovat.
s-145 Neříká vám to nic.
s-146 Nevadí.
s-147 Nalistujeme si příslušné heslo v Oblastním turistickém průvodci Plzeňsko a dočteme se, že Radeč je zalesněný brdský hřeben s vrcholem Brno, vysokým přes # metrů, a Hradem, vysokým necelých # metrů.
s-148 Radeč však poskytuje mnohem více možností, než je možné usoudit z krátkého popisu.
s-149 Nevyčteme z něj, že na radečský podlouhlý hřeben se můžeme dostat po červené značce buď od Zbiroha přes Lhotu pod Radčem a Hrad, nebo z druhé strany od Holoubkova.
s-150 Nevyčteme z něj, že zeleně značená cesta vede naopak od Stupna a žlutá od Radnic, nevyčteme to, že podél hřebenu vedou dobře sjízdné silnice od Svojkovic přes Volduchy nebo od Lhoty pod Radčem.
s-151 Ba nedozvíme se ani to, že je tu hezky po celý rok, od jara do zimy, i v zimě, když je vše pod bělostnou přikrývkou.
s-152 Na jižním svahu v údolí potoka je rybník Habr, před dvaceti lety celkem opuštěné romantické místo, dnes z jedné strany ohraničen pionýrským táborem Škoda a z druhé strany autokempinkem rokycanského Svazarmu, který navštěvují nejen naši, ale také zahraniční turisté.
s-153 Bude to nejen proto, že leží nedaleko mezinárodního silničního tahu na Prahu, ale také proto, že naši i zahraniční návštěvníci vystihli malebnost radečské oblasti, její pohodu a poměrnou nedotčenost.
s-154 Na západním konci Radečského hřebenu, mezi Rokycany a Radnicemi, je Březina, v stinném parku zahalený zámek sloužící jako lesnická učňovská škola.
s-155 Nedaleko je vyhlídka upravená z nepatrných zřícenin hradu, který předcházel výstavbě zámku.
s-156 Ale ještě před postavením hradu tu žili lidé, jak dosvědčuje nad parkem se zdvihající Hradiště s dvojnásobným valem původního slovanského sídliště.
s-157 V parku a na svahu Hradiště je celá řada cizokrajných stromů a keřů.
s-158 Některé zplaněly a rozšířily se během posledního staletí po blízkém, vzdálenějším i velmi vzdáleném okolí, takže dnes ani netušíme, že leckdy nejde o původní květenu.
s-159 Nedaleká Sklená Huť na zeleně značené cestě od Stupna naznačuje, že se tu dotýkáme staleté sklářské tradice, jejímuž vzniku pomohl zvláště písek z Radečského hřebenu a zřejmě i z Radnické pánve.
s-160 Těžba a sklárny přispěly k uvědomělosti a organizovanosti dělnictva, a tak nejsme překvapeni, když se dočítáme, že již zakládajícího sjezdu Sociálně demokratické strany Rakouska v Neudorfeldu v roce # , téměř před sto léty, se zúčastnil i delegát z Břas.
s-161 Koneckonců o existenčních starostech dělnictva v tomto kraji ještě před čtyřiceti léty svědčí reportáž Miroslava Pavlíka Za chlebem a hvězdou.
s-162 Popisuje svízelnou a při tom neúspěšnou cestu tří dělníků, komunistů z malé sklářské kolonie Bohemie za Stupnem- Břasy, s chlebem do Sovětského svazu v roce # .
s-163 Jsme tedy v kraji, kde chléb měl po dlouhá staletí, a ještě v pamětné době, příchuť tvrdých mozolů, potu a slzí.
s-164 Dnes nad tímto krajem na Radečském hřebenu vévodí retranslační věž.
s-165 Na tomtéž hřebenu najdeme přes letní údobí místa, kde při táboráčku zaznívá družný hovor, smích, vyprávění a zpěv, místa, kde ke spánku postačí hvězdy a koruny šumějících stromů nad hlavou.
s-166 Jsme však také na hřebeni, kde se dostaneme v místa zvaná Hrad.
s-167 Při pozorném pohledu najdeme pozůstatky skutečného hradu, o jehož historii se nikde mnoho nedočteme.
s-168 Přesvědčili jsme se několikráte, že radečské pásmo je nejen dosažitelné cyklisticky z Plzně, ale také poskytuje podmínky pro lyžařskou i pro pěší zimní turistiku, pokud jsme na ni obuti a oblečeni.
s-169 Výhodou je rychlá dostupnost z krajského města a rychlé dosažení dvojnásobné nadmořské výšky udržující a zkvalitňující sněhovou pokrývku proti podmínkám v samém okolí Plzně.
s-170 Není tu však naprosto žádných stálých lyžařských zařízení.
s-171 Ba ani se nekonají módní přehlídky.
s-172 Stopy si musíme téměř vždy prošlapávat sami.
s-173 A to je sice namáhavější než samotné loučkaření, ale také vzrušující a lákající.
s-174 Tvořit novou, a přitom dobrou stopu.
s-175 A docela vůbec nejenom na sněhu.
s-176 Jistě nebylo dítěte, které by nedostalo jako vánoční dar knihu, samozřejmě s obrázky.
s-177 Čtou ji nejen děti, ale i dospělí.
s-178 Národní umělec Vladislav Vančura marně nenapsal.
s-179 Ve všech končinách literárních setkáváme se s ptáčkem, který se nazývá písmenozob či čtenářík milý.
s-180 Je to ptáče miloučké, ale rozmarné a lze je těžko uspokojit.
s-181 Miluje husté, dobré zrno, vyhýbá se plevám a mnohdy nad nimi nevolí pípá.
s-182 Jsou však mezi čtenáříčky jakési čeledi, které požírají potravu pochybnou.
s-183 Někteří tak činí beze škody, jiní berou z příčiny úhonu a krní.
s-184 Dětem to nejlepší.
s-185 Tím více to platí v knižní produkci.
s-186 Ale je tu přece háček.
s-187 Kolik nářků bývalo na Večerníčka v televizi, že děti byly bezradné, co tím chtěl básník říci.
s-188 Vývoj myšlení u dětí podléhá určitým zákonitostem, dětská logika je spjata s takovou pozoruhodnou logičností, že musí dospělý smeknout před čtyřletou Janičkou, která vytvořila protějšek slova mrtvola na živola, mrtvola, která ožila.
s-189 Dětské asociace jsou takové, že dospělý neodolá, aby se jim nezasmál.
s-190 Vraťme se však k našemu tématu o srozumitelnosti výrazů, pojmů.
s-191 Dětské myšlení se nedovede přenést do pravé skutečnosti.
s-192 Nepochopí hned výrazy postavili si chalupu, na stará kolena, vážil si ho, pletl nohama, vycucal si to z palce, pil s mírou.
s-193 Teprve později pochopí význam všech podobných přísloví.
s-194 Pochopení pojmů jde poměrně daleko do věku dítěte.
s-195 Jeden z kandidátů učitelství při praxi ve třetí třídě vyprávěl o vlaštovce.
s-196 Všecko probíhalo podle plánu.
s-197 Děti poznaly vlaštovčin život ze všech stran.
s-198 Ale pak jsme zkoumali jejich poznatky.
s-199 Čím se živí vlaštovka.
s-200 Všechny odpověděly.

Text viewDownload CoNNL-U