Sentence view Universal Dependencies - Czech - PDT Language Czech Project PDT Corpus Part dev
Text: Transcription Written form - Colors
Smysl zastupitelské demokracie
s-1
mf920902-122-p1s1
mf920902_122#1
Smysl zastupitelské demokracie
Poslední rok už neslýcháme dříve tak často omílanou tezi , že ' demokracii se musíme všichni ještě móóc učit ! '
s-2
mf920902-122-p2s1A
mf920902_122#2
Poslední rok už neslýcháme dříve tak často omílanou tezi, že 'demokracii se musíme všichni ještě móóc učit!'
Lze tedy usoudit , že jsme se jí konečně naučili .
s-3
mf920902-122-p2s1B
mf920902_122#3
Lze tedy usoudit, že jsme se jí konečně naučili.
Přesto ale mám za užitečné připomenout některé samozřejmosti .
s-4
mf920902-122-p2s2
mf920902_122#4
Přesto ale mám za užitečné připomenout některé samozřejmosti.
Antická demokracie byla přímá .
s-5
mf920902-122-p3s1
mf920902_122#5
Antická demokracie byla přímá.
Bylo to možné proto , že - i když obyvatel bylo mnoho - občanů bylo málo .
s-6
mf920902-122-p3s2
mf920902_122#6
Bylo to možné proto, že - i když obyvatel bylo mnoho - občanů bylo málo.
Tak se mohli všichni zúčastnit rozhodování o každé důležitější záležitosti vnitřní i zahraniční politiky .
s-7
mf920902-122-p3s3
mf920902_122#7
Tak se mohli všichni zúčastnit rozhodování o každé důležitější záležitosti vnitřní i zahraniční politiky.
Do našich dnů se zvětšil počet lidí i rozměry států a z většiny obyvatel se stali občané .
s-8
mf920902-122-p4s1
mf920902_122#8
Do našich dnů se zvětšil počet lidí i rozměry států a z většiny obyvatel se stali občané.
Z toho důvodu vznikla demokracie zastupitelská .
s-9
mf920902-122-p4s2
mf920902_122#9
Z toho důvodu vznikla demokracie zastupitelská.
Její vůdčí ideou je přesvědčení , že - v rámci dělby práce a hospodárného využití myšlenkového potenciálu obce - malé shromáždění nebo vzorek občanů dospěje k týmž závěrům jako ( neuskutečnitelné ) shromáždění občanského veškerenstva .
s-10
mf920902-122-p4s3
mf920902_122#10
Její vůdčí ideou je přesvědčení, že - v rámci dělby práce a hospodárného využití myšlenkového potenciálu obce - malé shromáždění nebo vzorek občanů dospěje k týmž závěrům jako (neuskutečnitelné) shromáždění občanského veškerenstva.
Složení vzorku určují občané ve volbách .
s-11
mf920902-122-p4s4
mf920902_122#11
Složení vzorku určují občané ve volbách.
O úloze volených zástupců jsou mínění různá .
s-12
mf920902-122-p5s1
mf920902_122#12
O úloze volených zástupců jsou mínění různá.
Podle jednoho je zvolený občan povinen přesně a beze zbytku uskutečnit to , co bylo obsahem jeho předvolebních slibů .
s-13
mf920902-122-p5s2
mf920902_122#13
Podle jednoho je zvolený občan povinen přesně a beze zbytku uskutečnit to, co bylo obsahem jeho předvolebních slibů.
Bohužel , žádný program nemůže obsahovat detailní rozpis všech kroků , které by vedly k žádanému výsledku .
s-14
mf920902-122-p5s3
mf920902_122#14
Bohužel, žádný program nemůže obsahovat detailní rozpis všech kroků, které by vedly k žádanému výsledku.
Proto v jiné interpretaci je poslanec specialistou , jehož přísně odborně zaměřené činnosti prostý občan nemůže rozumět , a tedy ani do ní mluvit .
s-15
mf920902-122-p5s4
mf920902_122#15
Proto v jiné interpretaci je poslanec specialistou, jehož přísně odborně zaměřené činnosti prostý občan nemůže rozumět, a tedy ani do ní mluvit.
Ale praktické zkušenosti s poslanci a realistická úvaha , že nikdo nemůže být odborníkem na vše , o čem se ve sněmovnách jedná , stojí u zrodu jiné představy , ve které poslanec má za úkol jen vyhledávat , nacházet a předkládat k parlamentnímu zvážení různá řešení projednávaných problémů .
s-16
mf920902-122-p5s5
mf920902_122#16
Ale praktické zkušenosti s poslanci a realistická úvaha, že nikdo nemůže být odborníkem na vše, o čem se ve sněmovnách jedná, stojí u zrodu jiné představy, ve které poslanec má za úkol jen vyhledávat, nacházet a předkládat k parlamentnímu zvážení různá řešení projednávaných problémů.
A opět jiná koncepce tvrdí , že jediné , co poslanec smí v parlamentu přednést , je názor jeho voličů .
s-17
mf920902-122-p5s6
mf920902_122#17
A opět jiná koncepce tvrdí, že jediné, co poslanec smí v parlamentu přednést, je názor jeho voličů.
Převážná většina poslanců vítězných stran se cítí být vládci , kteří nesmějí být ' pod knutou měnícího se veřejného mínění ' nebo ' otroky popularity ' .
s-18
mf920902-122-p6s1
mf920902_122#18
Převážná většina poslanců vítězných stran se cítí být vládci, kteří nesmějí být 'pod knutou měnícího se veřejného mínění' nebo 'otroky popularity'.
Jsou přesvědčeni , že ve svém volebním období jsou naprostými suverény a pány nad dušemi a životy svých poddaných ;
s-19
mf920902-122-p6s2
mf920902_122#19
Jsou přesvědčeni, že ve svém volebním období jsou naprostými suverény a pány nad dušemi a životy svých poddaných;
- stačí jednou za čtyři roky voliče zblbnout , aby odevzdal svůj hlas , a pak už na ostatní výkyvy jeho nálad není třeba brát ohled .
s-20
mf920902-122-p6s3
mf920902_122#20
- stačí jednou za čtyři roky voliče zblbnout, aby odevzdal svůj hlas, a pak už na ostatní výkyvy jeho nálad není třeba brát ohled.
Všechna tato mínění ( eventuálně i další , a jejich kombinace ) je třeba konfrontovat s obsahem slova demokracie : vláda lidu , nebo ještě spíše vláda občanů .
s-21
mf920902-122-p7s1
mf920902_122#21
Všechna tato mínění (eventuálně i další, a jejich kombinace) je třeba konfrontovat s obsahem slova demokracie: vláda lidu, nebo ještě spíše vláda občanů.
Zastupitelský princip je jen technickým řešením vynuceným populační explozí .
s-22
mf920902-122-p7s2
mf920902_122#22
Zastupitelský princip je jen technickým řešením vynuceným populační explozí.
A stejně jako funkčnost paneláku není poměřována jeho technologií , nýbrž představou o zdravém , pohodlném a příjemném bydlení , i parlamentní demokracie musí dostát nárokům kladeným na demokracii jako takovou .
s-23
mf920902-122-p7s3
mf920902_122#23
A stejně jako funkčnost paneláku není poměřována jeho technologií, nýbrž představou o zdravém, pohodlném a příjemném bydlení, i parlamentní demokracie musí dostát nárokům kladeným na demokracii jako takovou.
Smyslem demokracie není nacházet ' nejlepší řešení ' - ta neexistují .
s-24
mf920902-122-p8s1
mf920902_122#24
Smyslem demokracie není nacházet 'nejlepší řešení' - ta neexistují.
Jejím posláním je umožnit občanům maximální možnou spoluúčast na rozhodování o vlastním osudu .
s-25
mf920902-122-p8s2
mf920902_122#25
Jejím posláním je umožnit občanům maximální možnou spoluúčast na rozhodování o vlastním osudu.
I tehdy , když občan svěří své záležitosti do něčích rukou , musí si zachovat nad nimi kontrolu :
s-26
mf920902-122-p9s1A
mf920902_122#26
I tehdy, když občan svěří své záležitosti do něčích rukou, musí si zachovat nad nimi kontrolu:
Cestující v taxíku může kdykoli změnit svou instrukci o cíli jízdy .
s-27
mf920902-122-p9s1B
mf920902_122#27
Cestující v taxíku může kdykoli změnit svou instrukci o cíli jízdy.
Obviněný , kterému se zdá , že jeho obhájce nevyvrací obžalobu dost kvalifikovaně , může ho kdykoli odvolat .
s-28
mf920902-122-p9s2
mf920902_122#28
Obviněný, kterému se zdá, že jeho obhájce nevyvrací obžalobu dost kvalifikovaně, může ho kdykoli odvolat.
A volič , jenž není spokojen s výkony zastupitelského sboru , může prosazovat svou představu v referendu nebo zvolením jiných poslanců v předčasných volbách .
s-29
mf920902-122-p9s3
mf920902_122#29
A volič, jenž není spokojen s výkony zastupitelského sboru, může prosazovat svou představu v referendu nebo zvolením jiných poslanců v předčasných volbách.
Volební právo se rozhodně nedá ztotožnit s povinností vzdát se vždy v den voleb na několik let správy svých záležitostí - bezpodmínečně , bez možností odvolání , reklamace nebo zásahu do chodu věcí svého zájmu .
s-30
mf920902-122-p10s1
mf920902_122#30
Volební právo se rozhodně nedá ztotožnit s povinností vzdát se vždy v den voleb na několik let správy svých záležitostí - bezpodmínečně, bez možností odvolání, reklamace nebo zásahu do chodu věcí svého zájmu.
Kdyby občanům skutečně nezbývalo než čekat celé volební období na možnost vyměnit své poslance , rozdíl mezi demokracií a oligarchií , vládou nemnohých , by byl jen v délce vládnutí .
s-31
mf920902-122-p10s2
mf920902_122#31
Kdyby občanům skutečně nezbývalo než čekat celé volební období na možnost vyměnit své poslance, rozdíl mezi demokracií a oligarchií, vládou nemnohých, by byl jen v délce vládnutí.
A i to pouze za předpokladu , že by informování voličů , předvolební kampaň a volby probíhaly opravdu svobodně a demokraticky .
s-32
mf920902-122-p10s3
mf920902_122#32
A i to pouze za předpokladu, že by informování voličů, předvolební kampaň a volby probíhaly opravdu svobodně a demokraticky.
Anglický zákon , který umožňuje vládnoucí straně určit datum voleb , nemá za účel přiřknout jí výhodu volby nepříznivějšího okamžiku .
s-33
mf920902-122-p10s4
mf920902_122#33
Anglický zákon, který umožňuje vládnoucí straně určit datum voleb, nemá za účel přiřknout jí výhodu volby nepříznivějšího okamžiku.
Jím stanovený nejzazší termín je zárukou demokratické konfrontace vládní politiky s veřejným míněním .
s-34
mf920902-122-p10s5
mf920902_122#34
Jím stanovený nejzazší termín je zárukou demokratické konfrontace vládní politiky s veřejným míněním.
A možné dřívější datum je šancí pro vládu , aby v případě sílícího nesouhlasu se svou politikou předešla katastrofě - nebo si nechala správnost svého postupu schválit voličskou většinou .
s-35
mf920902-122-p10s6
mf920902_122#35
A možné dřívější datum je šancí pro vládu, aby v případě sílícího nesouhlasu se svou politikou předešla katastrofě - nebo si nechala správnost svého postupu schválit voličskou většinou.
Taková praxe je ovšem podmíněna dlouhou demokratickou tradicí a odpovědností politiků .
s-36
mf920902-122-p10s7
mf920902_122#36
Taková praxe je ovšem podmíněna dlouhou demokratickou tradicí a odpovědností politiků.
V Československu je neuskutečnitelná .
s-37
mf920902-122-p10s8
mf920902_122#37
V Československu je neuskutečnitelná.
Proto je třeba vytvořit ústavní zákony , které by právo rozhodovat o vypsání referenda a datu voleb zaručovaly přímo občanům .
s-38
mf920902-122-p11s1
mf920902_122#38
Proto je třeba vytvořit ústavní zákony, které by právo rozhodovat o vypsání referenda a datu voleb zaručovaly přímo občanům.
Nedovedu si představit argument , který by dovoloval přiznat každému voliči svéprávnost jen v jednom ze 1451 dní čtyřletého volebního období .
s-39
mf920902-122-p11s2
mf920902_122#39
Nedovedu si představit argument, který by dovoloval přiznat každému voliči svéprávnost jen v jednom ze 1451 dní čtyřletého volebního období.
Volič totiž není ' jednou za čtyři roky králem ' , jak nás poučil ve svém televizním vystoupení jeden z vyučovatelů demokracie .
s-40
mf920902-122-p11s3
mf920902_122#40
Volič totiž není 'jednou za čtyři roky králem', jak nás poučil ve svém televizním vystoupení jeden z vyučovatelů demokracie.
Každý den z oněch čtyř - i mnoha dalších - let je plnoprávným občanem , který je schopen a oprávněn mít ' vládu věcí svých ' ve vlastních rukou .
s-41
mf920902-122-p11s4
mf920902_122#41
Každý den z oněch čtyř - i mnoha dalších - let je plnoprávným občanem, který je schopen a oprávněn mít 'vládu věcí svých' ve vlastních rukou.
( Autor je spolupracovníkem redakce . )
s-42
mf920902-122-p12s1
mf920902_122#42
(Autor je spolupracovníkem redakce.)
Edit as list • Text view • Dependency trees