Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Text: -


showing 1 - 100 of 122 • next


[1] tree
Rodí jako bytost biologická a teprve v průběhu ontogeneze se stává tvorem společenským.
s-1
s38w-s1
s38w#1
Rodí jako bytost biologická a teprve v průběhu ontogeneze se stává tvorem společenským.
[2] tree
Postupné vřazování jedince do společnosti a utváření jeho osobnosti probíhá v rámci neustálého střetávání s okolním prostředím.
s-2
s38w-s2
s38w#2
Postupné vřazování jedince do společnosti a utváření jeho osobnosti probíhá v rámci neustálého střetávání s okolním prostředím.
[3] tree
Proces, v němž dochází k formování jedince jako společenské bytosti a jímž si současně společnost zajišťuje tradování konstitutivních vzorců zkušenosti a chování stejně jako akumulovaného vědění, nazýváme socializací.
s-3
s38w-s3
s38w#3
Proces, v němž dochází k formování jedince jako společenské bytosti a jímž si současně společnost zajišťuje tradování konstitutivních vzorců zkušenosti a chování stejně jako akumulovaného vědění, nazýváme socializací.
[4] tree
Již těchto několik stručných charakteristik naznačuje, že problematika socializace pro analýzu výchovy a vzdělávání centrální význam.
s-4
s38w-s4
s38w#4
Již těchto několik stručných charakteristik naznačuje, že problematika socializace má pro analýzu výchovy a vzdělávání centrální význam.
[5] tree
Jde o proces, který sice prolíná celým lidským životem, který však rozhodující váhu především v období mládí a dospívání, v období, v němž jedinec nedosáhl ještě statusu dospělého.
s-5
s38w-s5
s38w#5
Jde o proces, který sice prolíná celým lidským životem, který však má rozhodující váhu především v období mládí a dospívání, v období, v němž jedinec nedosáhl ještě statusu dospělého.
[6] tree
Tak se stává, že výchova se chápe jako socialisation méthodique ( Durkheim) , nebo naopak že za socializaci se pokládá výchova mladé generace.
s-6
s38w-s6
s38w#6
Tak se stává, že výchova se chápe jako socialisation méthodique ( Durkheim) , nebo naopak že za socializaci se pokládá výchova mladé generace.
[7] tree
Přes tuto vazbu však pojmy socializace a výchova nebo vzdělávání nejsou zaměnitelné.
s-7
s38w-s7
s38w#7
Přes tuto vazbu však pojmy socializace a výchova nebo vzdělávání nejsou zaměnitelné.
[8] tree
K tomu, abychom se pokusili blíže specifikovat jejich vztah, je však třeba komplexněji postihnout celý socializační proces, a to ze dvou stran, za prvé z hlediska jeho průběhu, přičemž hlavní pozornost zde vyvolává otázka mechanismu vřazování jedince do života společnosti, která pro něj představuje v mnoha směrech normativní prostředí, za druhé z hlediska obsahů, které jedinec během socializace přejímá.
s-8
s38w-s8
s38w#8
K tomu, abychom se pokusili blíže specifikovat jejich vztah, je však třeba komplexněji postihnout celý socializační proces, a to ze dvou stran, za prvé z hlediska jeho průběhu, přičemž hlavní pozornost zde vyvolává otázka mechanismu vřazování jedince do života společnosti, která pro něj představuje v mnoha směrech normativní prostředí, za druhé z hlediska obsahů, které jedinec během socializace přejímá.
[9] tree
Sledování průběhu socializačního procesu se v podstatě váže na analýzu procesu učení jako organizace psychického reagování na základě získané zkušenosti, na teorii sociální adaptace.
s-9
s38w-s9
s38w#9
Sledování průběhu socializačního procesu se v podstatě váže na analýzu procesu učení jako organizace psychického reagování na základě získané zkušenosti, na teorii sociální adaptace.
[10] tree
Vyjděme z dnes již téměř klasického schematického znázornění socializačního procesu, jak ho uvádí Hofstutter, dítě, novorozenec, se nachází v určitém z mnoha možných stavů, vyznačuje se určitými rysy, reakcemi, chováním, rodiče tento stav jistým způsobem posuzují, hodnocení rodičů je vyjadřováno určitým chováním k dítěti, které v podstatě povahu odměny nebo trestu.
s-10
s38w-s10
s38w#10
Vyjděme z dnes již téměř klasického schematického znázornění socializačního procesu, jak ho uvádí Hofstutter, dítě, novorozenec, se nachází v určitém z mnoha možných stavů, vyznačuje se určitými rysy, reakcemi, chováním, rodiče tento stav jistým způsobem posuzují, hodnocení rodičů je vyjadřováno určitým chováním k dítěti, které má v podstatě povahu odměny nebo trestu.
[11] tree
Pod vlivem chování rodičů přechází dítě do nového stavu, například určité reakce dítěte jsou odměnou posilovány, trestem oslabovány a odstraňovány.
s-11
s38w-s11
s38w#11
Pod vlivem chování rodičů přechází dítě do nového stavu, například určité reakce dítěte jsou odměnou posilovány, trestem oslabovány a odstraňovány.
[12] tree
Rodiče tento stav opět posuzují.
s-12
s38w-s12
s38w#12
Rodiče tento stav opět posuzují.
[13] tree
Hodnocení rodičů se projeví v chování k dítěti.
s-13
s38w-s13
s38w#13
Hodnocení rodičů se projeví v chování k dítěti.
[14] tree
Tento schematický popis je v podstatě zkratkou nejrozšířenější koncepce socializace založené na třech základních charakteristikách.
s-14
s38w-s14
s38w#14
Tento schematický popis je v podstatě zkratkou nejrozšířenější koncepce socializace založené na třech základních charakteristikách.
[15] tree
První z nich zdůrazňuje interakční rámec socializace, chování jednoho jedince se chápe jako stimul podmiňující zpětnou reakci v chování druhého.
s-15
s38w-s15
s38w#15
První z nich zdůrazňuje interakční rámec socializace, chování jednoho jedince se chápe jako stimul podmiňující zpětnou reakci v chování druhého.
[16] tree
Druhá podtrhuje dominantní význam sociálního prostředí, které pro jedince v zásadě normativní charakter.
s-16
s38w-s16
s38w#16
Druhá podtrhuje dominantní význam sociálního prostředí, které má pro jedince v zásadě normativní charakter.
[17] tree
Konečně třetí zvýrazňuje princip přímého zpevňování vytvářených reakcí.
s-17
s38w-s17
s38w#17
Konečně třetí zvýrazňuje princip přímého zpevňování vytvářených reakcí.
[18] tree
Tento v podstatě behavioristický přístup k socializaci sice umožňuje popis, i když v mnoha směrech jen vnější, celého procesu, vyvolává však současně řadu otázek a námitek.
s-18
s38w-s18
s38w#18
Tento v podstatě behavioristický přístup k socializaci sice umožňuje popis, i když v mnoha směrech jen vnější, celého procesu, vyvolává však současně řadu otázek a námitek.
[19] tree
Nejspornějším bodem této koncepce je oslabení vlivu vnitřní struktury osobnosti v socializačním procesu, proč dochází u různých jedinců k odlišným reakcím na tytéž stimuly za současného zdůraznění dominance tlaku vnějšího sociálního prostředí.
s-19
s38w-s19
s38w#19
Nejspornějším bodem této koncepce je oslabení vlivu vnitřní struktury osobnosti v socializačním procesu, proč dochází u různých jedinců k odlišným reakcím na tytéž stimuly za současného zdůraznění dominance tlaku vnějšího sociálního prostředí.
[20] tree
I v těchto názorech se tedy vychází z interakčního rámce socializace a z toho, že vnitřní procesy lidské psychiky se vytvářejí na základě meziosobních sociálních vztahů, zdůrazňuje se však aktivní účast jedince v socializaci a význam vlivu vnitřní struktury osobnosti na její průběh.
s-20
s38w-s20
s38w#20
I v těchto názorech se tedy vychází z interakčního rámce socializace a z toho, že vnitřní procesy lidské psychiky se vytvářejí na základě meziosobních sociálních vztahů, zdůrazňuje se však aktivní účast jedince v socializaci a význam vlivu vnitřní struktury osobnosti na její průběh.
[21] tree
Nesporně tedy platí, že jedinec se přizpůsobuje existujícím společenským vztahům, že již od nejranějšího dětství upravuje své chování a formuje své vlastnosti v interpersonálních vztazích, které jsou současně zdrojem jeho sebeuvědomování a výstavby jeho osobnosti.
s-21
s38w-s21
s38w#21
Nesporně tedy platí, že jedinec se přizpůsobuje existujícím společenským vztahům, že již od nejranějšího dětství upravuje své chování a formuje své vlastnosti v interpersonálních vztazích, které jsou současně zdrojem jeho sebeuvědomování a výstavby jeho osobnosti.
[22] tree
Jedinec je si sebe vědom nikoli bezprostředně, ale jen na základě postojů jednotlivých členů sociální skupiny, k níž patří.
s-22
s38w-s22
s38w#22
Jedinec je si sebe vědom nikoli bezprostředně, ale jen na základě postojů jednotlivých členů sociální skupiny, k níž patří.
[23] tree
Stává se předmětem sebe sama jen tím, že přejímá postoje jiných jedinců ve vztahu k sobě.
s-23
s38w-s23
s38w#23
Stává se předmětem sebe sama jen tím, že přejímá postoje jiných jedinců ve vztahu k sobě.
[24] tree
Ale současně platí i to, že evoluce společenských institucí, norem, hodnot, svým způsobem odráží a fixuje změny probíhající v osobnosti.
s-24
s38w-s24
s38w#24
Ale současně platí i to, že evoluce společenských institucí, norem, hodnot, svým způsobem odráží a fixuje změny probíhající v osobnosti.
[25] tree
A právě tento aspekt pro sociologické pochopení socializačního procesu, jeho společenské dynamiky a historických změn zásadní význam.
s-25
s38w-s25
s38w#25
A právě tento aspekt má pro sociologické pochopení socializačního procesu, jeho společenské dynamiky a historických změn zásadní význam.
[26] tree
Jiným diskusním místem uvedené koncepce socializace je dominace principu přímého zpevňování vytvářených reakcí.
s-26
s38w-s26
s38w#26
Jiným diskusním místem uvedené koncepce socializace je dominace principu přímého zpevňování vytvářených reakcí.
[27] tree
To sice umožňuje dospět k významnému závěru, že socializace je sukcesívním procesem, v němž jsou nové zkušenosti kontinuálně přiřazovány k předchozím, nevyčerpává to však všechny možnosti vedoucí k osvojování si sociální zkušenosti.
s-27
s38w-s27
s38w#27
To sice umožňuje dospět k významnému závěru, že socializace je sukcesívním procesem, v němž jsou nové zkušenosti kontinuálně přiřazovány k předchozím, nevyčerpává to však všechny možnosti vedoucí k osvojování si sociální zkušenosti.
[28] tree
Jak upozorňuje řada autorů, významné místo zaujímá v průběhu získávání zkušeností a behaviorálních schopností také nápodoba, která není bezprostředně vázána na existenci sankcí, odměn a trestů.
s-28
s38w-s28
s38w#28
Jak upozorňuje řada autorů, významné místo zaujímá v průběhu získávání zkušeností a behaviorálních schopností také nápodoba, která není bezprostředně vázána na existenci sankcí, odměn a trestů.
[29] tree
Imitační učení, často založené na pouhém pozorování, nemusí mít vždy bezprostřední odraz v aktuálním chování, přesto však je významným zdrojem mnoha specifických lidských vlastností.
s-29
s38w-s29
s38w#29
Imitační učení, často založené na pouhém pozorování, nemusí mít vždy bezprostřední odraz v aktuálním chování, přesto však je významným zdrojem mnoha specifických lidských vlastností.
[30] tree
Přejděme nyní k okruhu otázek, které hrají v teorii socializace významnou úlohu, v uvedeném elementárním schématu nejsou vůbec zahrnuty, přestože ho v mnoha směrech modifikují.
s-30
s38w-s30
s38w#30
Přejděme nyní k okruhu otázek, které ač hrají v teorii socializace významnou úlohu, v uvedeném elementárním schématu nejsou vůbec zahrnuty, přestože ho v mnoha směrech modifikují.
[31] tree
Ukazuje se totiž, že i když je jedinec během své životní historie postupně integrován do řady sociálních vztahů, struktura jeho osobnosti se vyvíjí nikoli primárně, procesem modifikace původních vkladů nebo instinktů, ale procesem členění původně velmi prostého internalizovaného systému objektů na progresívně komplexnější systémy.
s-31
s38w-s31
s38w#31
Ukazuje se totiž, že i když je jedinec během své životní historie postupně integrován do řady sociálních vztahů, struktura jeho osobnosti se vyvíjí nikoli primárně, procesem modifikace původních vkladů nebo instinktů, ale procesem členění původně velmi prostého internalizovaného systému objektů na progresívně komplexnější systémy.
[32] tree
Abychom mohli objasnit takto nově specifikovaný ráz socializačního procesu, musíme do výkladového rámce zavést nový prvek, totiž pojem role.
s-32
s38w-s32
s38w#32
Abychom mohli objasnit takto nově specifikovaný ráz socializačního procesu, musíme do výkladového rámce zavést nový prvek, totiž pojem role.
[33] tree
Prozatím jsme uvažovali o jedinci jako integrované bytosti, aniž jsme vzali v úvahu skutečnost, že každý jedinec zaujímá v sociálním systému řadu pozic, s kterými jsou spojeny určité vzory chování.
s-33
s38w-s33
s38w#33
Prozatím jsme uvažovali o jedinci jako integrované bytosti, aniž jsme vzali v úvahu skutečnost, že každý jedinec zaujímá v sociálním systému řadu pozic, s kterými jsou spojeny určité vzory chování.
[34] tree
Každá pozice na sebe váže roli, která je poměrně stálým a vnitřně spojeným systémem chování, souhrnem reakcí na chování jiných osob probíhajícího podle víceméně fixovaných vzorů, jejichž zachování skupina od svých členů očekává.
s-34
s38w-s34
s38w#34
Každá pozice na sebe váže roli, která je poměrně stálým a vnitřně spojeným systémem chování, souhrnem reakcí na chování jiných osob probíhajícího podle víceméně fixovaných vzorů, jejichž zachování skupina od svých členů očekává.
[35] tree
V procesu socializace se tedy každý jedinec učí jednotlivým sociálním rolím, takže role jsou nejvýznamnějšími objekty, jež se v tomto procesu internalizují.
s-35
s38w-s35
s38w#35
V procesu socializace se tedy každý jedinec učí jednotlivým sociálním rolím, takže role jsou nejvýznamnějšími objekty, jež se v tomto procesu internalizují.
[36] tree
Jedinec se stává společenskou bytostí tím, že se učí vykonávat příslušné sociální role.
s-36
s38w-s36
s38w#36
Jedinec se stává společenskou bytostí tím, že se učí vykonávat příslušné sociální role.
[37] tree
Sociální situace, v níž se nachází dítě v nejranějším věku, podobu nealternativní totální životní situace.
s-37
s38w-s37
s38w#37
Sociální situace, v níž se nachází dítě v nejranějším věku, má podobu nealternativní totální životní situace.
[38] tree
A protože i status dítěte je nízký, jeho role je více vymezována, než sama vymezuje, je pro pochopitelné a nutné bezvýhradné přijetí norem daného sociálního systému.
s-38
s38w-s38
s38w#38
A protože i status dítěte je nízký, jeho role je více vymezována, než sama vymezuje, je pro ně pochopitelné a nutné bezvýhradné přijetí norem daného sociálního systému.
[39] tree
Značný význam identifikačních forem učení v raném věku vede k tomu, že jsou nereflektovaně, bez odstupu a se silným afektivním důrazem interiorizovány celé vzorce chování a prožívání.
s-39
s38w-s39
s38w#39
Značný význam identifikačních forem učení v raném věku vede k tomu, že jsou nereflektovaně, bez odstupu a se silným afektivním důrazem interiorizovány celé vzorce chování a prožívání.
[40] tree
Tento značně abstraktní popis socializačního procesu vyvolává řadu významných problémů, z nichž na prvním místě je třeba uvést problém identifikace rolí a na druhém místě otázku průběhu socializace v závislosti na věku jedince.
s-40
s38w-s40
s38w#40
Tento značně abstraktní popis socializačního procesu vyvolává řadu významných problémů, z nichž na prvním místě je třeba uvést problém identifikace rolí a na druhém místě otázku průběhu socializace v závislosti na věku jedince.
[41] tree
Pro nejranější období dětství a současně první etapu socializace je nejdůležitější charakteristikou proces identifikace rodičovských a sexuálních rolí, tedy vlastně proces internalizace personálních charakteristik rodičů a internalizace role typické pro dané pohlaví v dílčí kultuře.
s-41
s38w-s41
s38w#41
Pro nejranější období dětství a současně první etapu socializace je nejdůležitější charakteristikou proces identifikace rodičovských a sexuálních rolí, tedy vlastně proces internalizace personálních charakteristik rodičů a internalizace role typické pro dané pohlaví v dílčí kultuře.
[42] tree
Právě v tomto procesu, v němž dochází například k identifikaci chlapce s otcem a k jeho identifikaci s mužskou rolí, se začínají formovat základní osobnostní i sociální charakteristiky jedince.
s-42
s38w-s42
s38w#42
Právě v tomto procesu, v němž dochází například k identifikaci chlapce s otcem a k jeho identifikaci s mužskou rolí, se začínají formovat základní osobnostní i sociální charakteristiky jedince.
[43] tree
V dalším průběhu socializace vstupuje jedinec do stále diferencovanějšího systému rolí, takže socializace je procesem, v němž si jedinec postupně osvojuje určitý systém sociálních rolí.
s-43
s38w-s43
s38w#43
V dalším průběhu socializace vstupuje jedinec do stále diferencovanějšího systému rolí, takže socializace je procesem, v němž si jedinec postupně osvojuje určitý systém sociálních rolí.
[44] tree
Přitom normy těch sociálních systémů a rolí, do nichž vstupuje později, jsou již konfrontovány s predispozicemi pro předchozí role, takže jedinec přistupuje k těmto systémům již alternativně.
s-44
s38w-s44
s38w#44
Přitom normy těch sociálních systémů a rolí, do nichž vstupuje později, jsou již konfrontovány s predispozicemi pro předchozí role, takže jedinec přistupuje k těmto systémům již alternativně.
[45] tree
V souvislosti s tím, co bylo právě řečeno, vystupuje nejednou diskutovaná otázka, zda s postupným věkem vliv socializace slábne, nebo naopak sílí.
s-45
s38w-s45
s38w#45
V souvislosti s tím, co bylo právě řečeno, vystupuje nejednou diskutovaná otázka, zda s postupným věkem vliv socializace slábne, nebo naopak sílí.
[46] tree
Podle některých autorů je právě rané dětství obdobím nejintenzívnější socializace, jejíž vliv klesá spolu s oslabováním sociální závislosti, tedy s osamostatňováním jedince a formováním jeho osobnosti.
s-46
s38w-s46
s38w#46
Podle některých autorů je právě rané dětství obdobím nejintenzívnější socializace, jejíž vliv klesá spolu s oslabováním sociální závislosti, tedy s osamostatňováním jedince a formováním jeho osobnosti.
[47] tree
Pro jiné autory naopak socializace pokračuje, takže sedmiletého a staršího dítěte, které zdánlivě směřuje k autonomii, je socializovanější než v raném dětství, které je zdánlivě tak sociálně podmíněné.
s-47
s38w-s47
s38w#47
Pro jiné autory naopak socializace pokračuje, takže já sedmiletého a staršího dítěte, které zdánlivě směřuje k autonomii, je socializovanější než já v raném dětství, které je zdánlivě tak sociálně podmíněné.
[48] tree
Počáteční sociální závislost u dětí ve věku od # do # let ve skutečnosti naopak svědčí, i když povrchní pozorování mluví zdánlivě proti tomu, o minimu socializace, protože jednání je v tomto věku nedostatečně strukturované.
s-48
s38w-s48
s38w#48
Počáteční sociální závislost u dětí ve věku od # do # let ve skutečnosti naopak svědčí, i když povrchní pozorování mluví zdánlivě proti tomu, o minimu socializace, protože jednání je v tomto věku nedostatečně strukturované.
[49] tree
Tak se dostáváme k poslední významné charakteristice socializace, její průběh je určován věkovými hranicemi jedince, které současně definují specifiku jejího vývojového rytmu.
s-49
s38w-s49
s38w#49
Tak se dostáváme k poslední významné charakteristice socializace, její průběh je určován věkovými hranicemi jedince, které současně definují specifiku jejího vývojového rytmu.
[50] tree
Souhrnně lze proces socializace popsat následovně.
s-50
s38w-s50
s38w#50
Souhrnně lze proces socializace popsat následovně.
[51] tree
Socializace je dosahováno vazbou dítěte na dospělé, je založena na tom, že dítě chápe dospělé jako objekty svého chování.
s-51
s38w-s51
s38w#51
Socializace je dosahováno vazbou dítěte na dospělé, je založena na tom, že dítě chápe dospělé jako objekty svého chování.
[52] tree
Tato vazba je difúzní a generalizovaná, je tedy zaměřena na celkovou osobnost dospělých, na jejich vztah k dítěti, a nikoli, alespoň ne hned, na specifické chování.
s-52
s38w-s52
s38w#52
Tato vazba je difúzní a generalizovaná, je tedy zaměřena na celkovou osobnost dospělých, na jejich vztah k dítěti, a nikoli, alespoň ne hned, na specifické chování.
[53] tree
Jistota takové vazby je základním předpokladem vývoje dítěte v dospělou bytost, předpokladem rozvoje jeho způsobilosti k očekávání a vykonávání rolí.
s-53
s38w-s53
s38w#53
Jistota takové vazby je základním předpokladem vývoje dítěte v dospělou bytost, předpokladem rozvoje jeho způsobilosti k očekávání a vykonávání rolí.
[54] tree
Socializací dítě rozvíjí generalizované primární predispozice rolí.
s-54
s38w-s54
s38w#54
Socializací dítě rozvíjí generalizované primární predispozice rolí.
[55] tree
Na základě těchto obecných predispozic se pak učí jednotlivým specifickým rolím v rozdílných situacích.
s-55
s38w-s55
s38w#55
Na základě těchto obecných predispozic se pak učí jednotlivým specifickým rolím v rozdílných situacích.
[56] tree
Možnost interakce s jinými lidmi, zvláště dospělými, a zajišťování trvalé vazby na je základní podmínkou osobnosti, bez níž nemůže dospět k integraci.
s-56
s38w-s56
s38w#56
Možnost interakce s jinými lidmi, zvláště dospělými, a zajišťování trvalé vazby na ně je základní podmínkou osobnosti, bez níž nemůže dospět k integraci.
[57] tree
Přejdeme- li nyní k otázce, co je předmětným obsahem socializace, můžeme shodně s mnoha autory říci, že je to kultura asi v tom pojetí, jak ho vymezuje Szczepanski, kultura je souhrn výtvorů lidské činnosti, materiálních i nemateriálních, souhrn hodnot i uznávaných způsobů jednání zobjektivizovaných a přijatých v nějaké pospolitosti a předávaných jiným pospolitostem i dalším pokolením.
s-57
s38w-s57
s38w#57
Přejdeme- li nyní k otázce, co je předmětným obsahem socializace, můžeme shodně s mnoha autory říci, že je to kultura asi v tom pojetí, jak ho vymezuje Szczepanski, kultura je souhrn výtvorů lidské činnosti, materiálních i nemateriálních, souhrn hodnot i uznávaných způsobů jednání zobjektivizovaných a přijatých v nějaké pospolitosti a předávaných jiným pospolitostem i dalším pokolením.
[58] tree
Z tohoto hlediska může být socializace charakterizována jako proces, v němž jsou následujícím generacím předávány komponenty kultury, hodnotové orientace stejně jako specificky akumulované zkušenosti, které vytvářejí kulturní tradici ve formě dovedností, znalostí.
s-58
s38w-s58
s38w#58
Z tohoto hlediska může být socializace charakterizována jako proces, v němž jsou následujícím generacím předávány komponenty kultury, hodnotové orientace stejně jako specificky akumulované zkušenosti, které vytvářejí kulturní tradici ve formě dovedností, znalostí.
[59] tree
Socializace je tak procesem kulturní transmise z hlediska společnosti a procesem akulturace z hlediska jedince.
s-59
s38w-s59
s38w#59
Socializace je tak procesem kulturní transmise z hlediska společnosti a procesem akulturace z hlediska jedince.
[60] tree
Široké vymezení kultury, jak ho představuje uvedené pojetí Szczepanského a jak se s ním setkáme i u jiných autorů, se vyznačuje zvučnými psychologickými implikacemi.
s-60
s38w-s60
s38w#60
Široké vymezení kultury, jak ho představuje uvedené pojetí Szczepanského a jak se s ním setkáme i u jiných autorů, se vyznačuje zvučnými psychologickými implikacemi.
[61] tree
Výchozí pojmový rámec jedinec, společnost, kultura, který se v určitém smyslu odráží v sociálně psychologických teoriích socializace a který je nejednou provázen adekvátním pojmovým trojúhelníkem socializace, akulturace, personalizace, odkrývá současně řadu souvislostí plodných i pro rozvoj pedagogicky orientovaných koncepcí socializace.
s-61
s38w-s61
s38w#61
Výchozí pojmový rámec jedinec, společnost, kultura, který se v určitém smyslu odráží v sociálně psychologických teoriích socializace a který je nejednou provázen adekvátním pojmovým trojúhelníkem socializace, akulturace, personalizace, odkrývá současně řadu souvislostí plodných i pro rozvoj pedagogicky orientovaných koncepcí socializace.
[62] tree
Tak například Wurzbacher vztahuje socializaci ke komplexnímu chování jedince, akulturaci ve smyslu kulturního vzdělávání chápe jako proces osvojování a internalizaci zkušeností, měřítek a symbolů kultury a personalizaci klade do souvislosti s rozvojem integrované osobnosti.
s-62
s38w-s62
s38w#62
Tak například Wurzbacher vztahuje socializaci ke komplexnímu chování jedince, akulturaci ve smyslu kulturního vzdělávání chápe jako proces osvojování a internalizaci zkušeností, měřítek a symbolů kultury a personalizaci klade do souvislosti s rozvojem integrované osobnosti.
[63] tree
V podstatě s obdobným členěním se setkáme při definování výchovy u Kahudy, který výchovu chápe jako společenský proces, v němž jde z hlediska jedince o formování osobnosti z hlediska společenských cílů, pak o socializaci ve smyslu internalizace hodnot a rolí a konečně z hlediska obsahů o akulturaci, adaptaci ke kultuře a společnosti.
s-63
s38w-s63
s38w#63
V podstatě s obdobným členěním se setkáme při definování výchovy u Kahudy, který výchovu chápe jako společenský proces, v němž jde z hlediska jedince o formování osobnosti z hlediska společenských cílů, pak o socializaci ve smyslu internalizace hodnot a rolí a konečně z hlediska obsahů o akulturaci, adaptaci ke kultuře a společnosti.
[64] tree
Kulturní náplň socializace nabývá nových významných dimenzí především v životě současné společnosti.
s-64
s38w-s64
s38w#64
Kulturní náplň socializace nabývá nových významných dimenzí především v životě současné společnosti.
[65] tree
Vždyť vlastně do minulého století převládal v pojetí kulturní transmise názor, že lidstvo v každém okamžiku své existence a svého trvání poskytovat dospívající mládeži veškerý zisk svých dosavadních zkušeností.
s-65
s38w-s65
s38w#65
Vždyť vlastně až do minulého století převládal v pojetí kulturní transmise názor, že lidstvo má v každém okamžiku své existence a svého trvání poskytovat dospívající mládeži veškerý zisk svých dosavadních zkušeností.
[66] tree
Avšak obrovské společenské změny, kterých jsme svědky a které se promítají do mimořádného růstu akumulované informace, do flexibility normativních struktur i do nebývale diferencovaného systému sociálních pozic, rolí, zasahují mnohostranně do procesu přenosu kulturního dědictví a vyvolávají v procesu socializace nové problémy.
s-66
s38w-s66
s38w#66
Avšak obrovské společenské změny, kterých jsme svědky a které se promítají do mimořádného růstu akumulované informace, do flexibility normativních struktur i do nebývale diferencovaného systému sociálních pozic, rolí, zasahují mnohostranně do procesu přenosu kulturního dědictví a vyvolávají v procesu socializace nové problémy.
[67] tree
Můžeme tedy spolu s Marxem a Engelsem říci, že vývin určitého individua je podmíněn vývojem všech ostatních, s nimiž je v přímém nebo nepřímém styku, a že různá pokolení individuí, která mezi sebou navazují vztahy, spolu souvisí, že ti, kdo přijdou po nich, jsou podmiňováni ve své fyzické existenci svými předchůdci, že přejímají výrobní síly a formy styku, které tito předchůdci nashromáždili, a že jsou tím určováni ve svých vlastních vzájemných vztazích.
s-67
s38w-s67
s38w#67
Můžeme tedy spolu s Marxem a Engelsem říci, že vývin určitého individua je podmíněn vývojem všech ostatních, s nimiž je v přímém nebo nepřímém styku, a že různá pokolení individuí, která mezi sebou navazují vztahy, spolu souvisí, že ti, kdo přijdou po nich, jsou podmiňováni ve své fyzické existenci svými předchůdci, že přejímají výrobní síly a formy styku, které tito předchůdci nashromáždili, a že jsou tím určováni ve svých vlastních vzájemných vztazích.
[68] tree
Současně však v intencích marxismu jsme povinni naléhavě zdůraznit, že povaha kultury a její odraz v procesu socializace svou sociálně třídní dimenzi a že navíc dynamika společenského vývoje modifikuje samu hodnotu kulturního dědictví a spolu s obrovskými sociálními i kulturními inovacemi vlastně zcela nově klade problém tradice.
s-68
s38w-s68
s38w#68
Současně však v intencích marxismu jsme povinni naléhavě zdůraznit, že povaha kultury a její odraz v procesu socializace má svou sociálně třídní dimenzi a že navíc dynamika společenského vývoje modifikuje samu hodnotu kulturního dědictví a spolu s obrovskými sociálními i kulturními inovacemi vlastně zcela nově klade problém tradice.
[69] tree
Zastavme se nejdříve u prvního z uvedených bodů.
s-69
s38w-s69
s38w#69
Zastavme se nejdříve u prvního z uvedených bodů.
[70] tree
Socializace, jak je patrno z jejího vymezení, je vázána na soubor institucionálních nebo zvykových mechanismů, jimiž je zajišťována transmise kultury z generace na generaci.
s-70
s38w-s70
s38w#70
Socializace, jak je patrno z jejího vymezení, je vázána na soubor institucionálních nebo zvykových mechanismů, jimiž je zajišťována transmise kultury z generace na generaci.
[71] tree
Avšak v mnoha teoriích socializace a výchovy je chápána kulturní reprodukce jako svébytný proces, aniž se berou v úvahu jeho funkce sociálně, třídně, reproduktivní, implicitně se vychází z toho, že v procesu socializace dochází ke globální reprodukci kulturního kapitálu, který vystupuje jako vlastnost celé společnosti, takže komplex symbolických vztahů je vyčleněn ze souvislostí a vztahů mocenských.
s-71
s38w-s71
s38w#71
Avšak v mnoha teoriích socializace a výchovy je chápána kulturní reprodukce jako svébytný proces, aniž se berou v úvahu jeho funkce sociálně, třídně, reproduktivní, implicitně se vychází z toho, že v procesu socializace dochází ke globální reprodukci kulturního kapitálu, který vystupuje jako vlastnost celé společnosti, takže komplex symbolických vztahů je vyčleněn ze souvislostí a vztahů mocenských.
[72] tree
Avšak třída, která je vládnoucí materiální silou společnosti, je zároveň její vládnoucí duchovní silou, takže v podstatě kultura vládnoucí ve společnosti je kulturou vládnoucí třídy.
s-72
s38w-s72
s38w#72
Avšak třída, která je vládnoucí materiální silou společnosti, je zároveň její vládnoucí duchovní silou, takže v podstatě kultura vládnoucí ve společnosti je kulturou vládnoucí třídy.
[73] tree
Tato souvislost pro sociologickou analýzu socializace prvořadý význam.
s-73
s38w-s73
s38w#73
Tato souvislost má pro sociologickou analýzu socializace prvořadý význam.
[74] tree
Socializace, jak zdůrazňují francouzští sociologové Bourdieu a Passeron, vždy směřuje k tomu, aby příslušníci ovládaných tříd uznali legitimnost vládnoucí kultury a interiorizovali disciplínu a cenzuru, která vždy nejlépe slouží materiálním a symbolickým zájmům vládnoucích tříd, formu autodisciplíny a autocenzury.
s-74
s38w-s74
s38w#74
Socializace, jak zdůrazňují francouzští sociologové Bourdieu a Passeron, vždy směřuje k tomu, aby příslušníci ovládaných tříd uznali legitimnost vládnoucí kultury a interiorizovali disciplínu a cenzuru, která vždy nejlépe slouží materiálním a symbolickým zájmům vládnoucích tříd, má formu autodisciplíny a autocenzury.
[75] tree
Jak k tomu dochází.
s-75
s38w-s75
s38w#75
Jak k tomu dochází.
[76] tree
V první fázi socializačního procesu hraje rozhodující úlohu prostředí dítěti nejbližší, prostředí jeho domova a rodiny.
s-76
s38w-s76
s38w#76
V první fázi socializačního procesu hraje rozhodující úlohu prostředí dítěti nejbližší, prostředí jeho domova a rodiny.
[77] tree
Přitom kultura, do níž dítě vrůstá, je kulturou třídy, k níž jeho rodina patří.
s-77
s38w-s77
s38w#77
Přitom kultura, do níž dítě vrůstá, je kulturou té třídy, k níž jeho rodina patří.
[78] tree
Tak se již v počátcích socializace projevuje rozhodující váha specifických hodnot a norem daného sociálního prostředí, které tvoří i výchozí bázi komunikace jedince s jinými prostředími a se společností jako celkem.
s-78
s38w-s78
s38w#78
Tak se již v počátcích socializace projevuje rozhodující váha specifických hodnot a norem daného sociálního prostředí, které tvoří i výchozí bázi komunikace jedince s jinými prostředími a se společností jako celkem.
[79] tree
Sociální role, které se jedinec učí, jsou zpočátku definovány ve shodě s hodnotovým a normativním řádem dané sociální skupiny.
s-79
s38w-s79
s38w#79
Sociální role, které se jedinec učí, jsou zpočátku definovány ve shodě s hodnotovým a normativním řádem dané sociální skupiny.
[80] tree
Avšak postupně se dítě setkává s řadou jiných prostředí, skupiny vrstevníků, komunita, škola, pracovní skupina, která rozšiřují pole očekávání a nároků na jeho chování i soubor rolí, které plnit, a nejednou modifikují definování rolí, do nichž je dítě již vpraveno.
s-80
s38w-s80
s38w#80
Avšak postupně se dítě setkává s řadou jiných prostředí, skupiny vrstevníků, komunita, škola, pracovní skupina, která rozšiřují pole očekávání a nároků na jeho chování i soubor rolí, které má plnit, a nejednou modifikují definování rolí, do nichž je dítě již vpraveno.
[81] tree
Při formování jedince jako sociokulturní osobnosti tak vzniká problém integrace rolí.
s-81
s38w-s81
s38w#81
Při formování jedince jako sociokulturní osobnosti tak vzniká problém integrace rolí.
[82] tree
Ale nejenom to.
s-82
s38w-s82
s38w#82
Ale nejenom to.
[83] tree
Právě v této fázi vyvstává nutnost nalézt centrální referenční rámec chování osobnosti.
s-83
s38w-s83
s38w#83
Právě v této fázi vyvstává nutnost nalézt centrální referenční rámec chování osobnosti.
[84] tree
Teprve pak se v plné míře projevuje relevance souboru tlaků, které nejsou již bezprostředně vázány na partikulárnost kultur jednotlivých prostředí, v nichž se jedinec pohybuje, nýbrž mají povahu nároků společenského univerza.
s-84
s38w-s84
s38w#84
Teprve pak se v plné míře projevuje relevance souboru tlaků, které nejsou již bezprostředně vázány na partikulárnost kultur jednotlivých prostředí, v nichž se jedinec pohybuje, nýbrž mají povahu nároků společenského univerza.
[85] tree
Rozhodující pak je, že soubor těchto nároků je bezprostředně spjat s vládnoucím normativním a hodnotovým řádem jako řádem vládnoucích tříd, který se opírá o vysokou míru institucionalizace a kontroly a je podporován požadavky shody mezi cíli jedince a společnosti.
s-85
s38w-s85
s38w#85
Rozhodující pak je, že soubor těchto nároků je bezprostředně spjat s vládnoucím normativním a hodnotovým řádem jako řádem vládnoucích tříd, který se opírá o vysokou míru institucionalizace a kontroly a je podporován požadavky shody mezi cíli jedince a společnosti.
[86] tree
Chápe- li se tedy obecně socializace jako mechanismus kulturní transmise a prostředek zajišťující kontinuitu společnosti, je ve skutečnosti stejně tak silně spojena s mechanismy reprodukce sociálních poměrů a v tomto smyslu je také nástrojem sociální kontroly a prostředkem moci.
s-86
s38w-s86
s38w#86
Chápe- li se tedy obecně socializace jako mechanismus kulturní transmise a prostředek zajišťující kontinuitu společnosti, je ve skutečnosti stejně tak silně spojena s mechanismy reprodukce sociálních poměrů a v tomto smyslu je také nástrojem sociální kontroly a prostředkem moci.
[87] tree
Avšak prosazování vládnoucí kultury, která nemá již specifickou, nýbrž difúzní povahu a je často prezentována jako kultura univerzální a obecně závazná, není založeno jenom na bezprostředním tlaku na socializované jedince, například v rámci institucí, v nichž univerzálnost kultury vystupuje v plném rozsahu, především v rámci školy.
s-87
s38w-s87
s38w#87
Avšak prosazování vládnoucí kultury, která nemá již specifickou, nýbrž difúzní povahu a je často prezentována jako kultura univerzální a obecně závazná, není založeno jenom na bezprostředním tlaku na socializované jedince, například v rámci institucí, v nichž univerzálnost kultury vystupuje v plném rozsahu, především v rámci školy.
[88] tree
Sociální prostředí, v němž dítě vyrůstá, determinuje také podstatným způsobem aktuální rozsah jeho šancí dosáhnout určité pozice, a nejenom jisté projevy.
s-88
s38w-s88
s38w#88
Sociální prostředí, v němž dítě vyrůstá, determinuje také podstatným způsobem aktuální rozsah jeho šancí dosáhnout určité pozice, a nejenom jisté projevy.
[89] tree
Tak se i v dílčích subkulturách, v nichž probíhá socializační proces, vytváří rozdílná míra konformity nebo náklonnosti k vládnoucí kultuře.
s-89
s38w-s89
s38w#89
Tak se i v dílčích subkulturách, v nichž probíhá socializační proces, vytváří rozdílná míra konformity nebo náklonnosti k vládnoucí kultuře.
[90] tree
A protože je dominantní postavení této kultury spojeno s existencí vládnoucích sociálních poměrů a její akceptace nebo interiorizace je současně prostředkem rozšíření sociálních šancí, setkáváme se v třídně ostře rozdělené společnosti s tím, že proti sobě stojí na jedné straně ti, kteří ji přijímají, a mají tedy zájem na jejím zachování, a na druhé straně ti, kterým je cizí a nepřináší jim žádné výhody, a proto se proti stavějí.
s-90
s38w-s90
s38w#90
A protože je dominantní postavení této kultury spojeno s existencí vládnoucích sociálních poměrů a její akceptace nebo interiorizace je současně prostředkem rozšíření sociálních šancí, setkáváme se v třídně ostře rozdělené společnosti s tím, že proti sobě stojí na jedné straně ti, kteří ji přijímají, a mají tedy zájem na jejím zachování, a na druhé straně ti, kterým je cizí a nepřináší jim žádné výhody, a proto se proti ní stavějí.
[91] tree
Tak se v třídně rozdělené společnosti setkáváme nejenom s projevy třídně diferencovaného charakteru procesu socializace, ale i s nemožností integrovat společnost na bázi nějaké univerzální nadtřídní kultury, například prostřednictvím specializovaných socializačních institucí.
s-91
s38w-s91
s38w#91
Tak se v třídně rozdělené společnosti setkáváme nejenom s projevy třídně diferencovaného charakteru procesu socializace, ale i s nemožností integrovat společnost na bázi nějaké univerzální nadtřídní kultury, například prostřednictvím specializovaných socializačních institucí.
[92] tree
V dosavadních úvahách byl položen důraz na problematiku funkce socializace při udržování a reprodukci kultury.
s-92
s38w-s92
s38w#92
V dosavadních úvahách byl položen důraz na problematiku funkce socializace při udržování a reprodukci kultury.
[93] tree
Ale transmise kultury vyvolává představu stabilizované společnosti, v níž jednou daný a téměř neměnný kulturní systém prochází dějinami a předává se z generace na generaci.
s-93
s38w-s93
s38w#93
Ale transmise kultury vyvolává představu stabilizované společnosti, v níž jednou daný a téměř neměnný kulturní systém prochází dějinami a předává se z generace na generaci.
[94] tree
Takto pojatý proces socializace je tedy spojen s kulturou minulosti, kterou pro mladé v jistém smyslu představuje svět dospělých.
s-94
s38w-s94
s38w#94
Takto pojatý proces socializace je tedy spojen s kulturou minulosti, kterou pro mladé v jistém smyslu představuje svět dospělých.
[95] tree
Socializační proces je však současně orientován na budoucnost.
s-95
s38w-s95
s38w#95
Socializační proces je však současně orientován na budoucnost.
[96] tree
Jedinec je, a to především na základě minulostí a přítomností daných zkušeností, připravován na život ve společnosti budoucí.
s-96
s38w-s96
s38w#96
Jedinec je, a to především na základě minulostí a přítomností daných zkušeností, připravován na život ve společnosti budoucí.
[97] tree
Instituce zodpovědné za socializaci, rodinou počínaje, jsou tedy zodpovědné i za tento aspekt přípravy mladé generace.
s-97
s38w-s97
s38w#97
Instituce zodpovědné za socializaci, rodinou počínaje, jsou tedy zodpovědné i za tento aspekt přípravy mladé generace.
[98] tree
Tato stránka socializačního procesu v současnosti mimořádný význam a vyvolává nové otázky anticipační socializace, resocializace.
s-98
s38w-s98
s38w#98
Tato stránka socializačního procesu má v současnosti mimořádný význam a vyvolává nové otázky anticipační socializace, resocializace.
[99] tree
V určitém smyslu každá socializace obsahuje prvky anticipace.
s-99
s38w-s99
s38w#99
V určitém smyslu každá socializace obsahuje prvky anticipace.
[100] tree
Jedinec se učí rolím, které bude vykonávat v dospělosti, získává znalosti, dovednosti a schopnosti, které aktuálně k životu nepotřebuje.
s-100
s38w-s100
s38w#100
Jedinec se učí rolím, které bude vykonávat až v dospělosti, získává znalosti, dovednosti a schopnosti, které aktuálně k životu nepotřebuje.

Edit as listText viewDependency trees