Sentence view

Universal Dependencies - Czech - CAC

LanguageCzech
ProjectCAC
Corpus Parttrain

Text: -


showing 101 - 200 of 151 • previous


[1] tree
Proces rozvoje a upevňování jednoty národů a národností ČSSR.
s-101
s34w-s101
s34w#101
Proces rozvoje a upevňování jednoty národů a národností ČSSR.
[2] tree
Socialistická koncepce formování potřeb pracujících, socialistický způsob života.
s-102
s34w-s102
s34w#102
Socialistická koncepce formování potřeb pracujících, socialistický způsob života.
[3] tree
Vědeckotechnická revoluce a socialistický člověk.
s-103
s34w-s103
s34w#103
Vědeckotechnická revoluce a socialistický člověk.
[4] tree
Kritický rozbor ideové platformy, podmíněnosti a charakteristických rysů soudobého revizionismu jako jeden z předpokladů zefektivnění boje proti revizionismu a antikomunismu v naší společnosti.
s-104
s34w-s104
s34w#104
Kritický rozbor ideové platformy, podmíněnosti a charakteristických rysů soudobého revizionismu jako jeden z předpokladů zefektivnění boje proti revizionismu a antikomunismu v naší společnosti.
[5] tree
Dlouhodobé zaměření práce ve filosofii a sociologii je nutno soustředit na čtyři následující problémové okruhy.
s-105
s34w-s105
s34w#105
Dlouhodobé zaměření práce ve filosofii a sociologii je nutno soustředit na čtyři následující problémové okruhy.
[6] tree
Prvním okruhem je problematika formování vědeckého světového názoru na základě rozvoje marxisticko-leninskéfilosofie.
s-106
s34w-s106
s34w#106
Prvním okruhem je problematika formování vědeckého světového názoru na základě rozvoje marxisticko-leninskéfilosofie.
[7] tree
Pozornost nutno zaměřit především na kvalitní změny ve struktuře společenského vědomí v souvislosti s rozvojem socialismu.
s-107
s34w-s107
s34w#107
Pozornost nutno zaměřit především na kvalitní změny ve struktuře společenského vědomí v souvislosti s rozvojem socialismu.
[8] tree
Zpracovávat metodologické problémy společenských, přírodních a technických věd, kategorie marxisticko-leninskéfilosofie, materialistické dialektiky, jako teorie a metodologie poznání.
s-108
s34w-s108
s34w#108
Zpracovávat metodologické problémy společenských, přírodních a technických věd, kategorie marxisticko-leninskéfilosofie, materialistické dialektiky, jako teorie a metodologie poznání.
[9] tree
Výzkum materialistické dialektiky organizovat jako součást mezinárodního integrovaného programu socialistických zemí.
s-109
s34w-s109
s34w#109
Výzkum materialistické dialektiky organizovat jako součást mezinárodního integrovaného programu socialistických zemí.
[10] tree
Naše filosofie se soustředí na dialektiku vývoje socialistické společnosti a na problémy dialektické metody a vývoje soudobé vědy, otázky systému, struktury.
s-110
s34w-s110
s34w#110
Naše filosofie se soustředí na dialektiku vývoje socialistické společnosti a na problémy dialektické metody a vývoje soudobé vědy, otázky systému, struktury.
[11] tree
Na vysokoškolských pracovištích bude pokračovat výzkum vybraných otázek dějin filosofie, zejména dějin českého a slovenského filozofického myšlení # a # století.
s-111
s34w-s111
s34w#111
Na vysokoškolských pracovištích bude pokračovat výzkum vybraných otázek dějin filosofie, zejména dějin českého a slovenského filozofického myšlení # a # století.
[12] tree
Druhým okruhem je výzkum zákonitostí rozvoje vyspělé socialistické společnosti.
s-112
s34w-s112
s34w#112
Druhým okruhem je výzkum zákonitostí rozvoje vyspělé socialistické společnosti.
[13] tree
Do popředí vystupuje především výzkum uplatňování vedoucí úlohy dělnické třídy a její strany, problematika sociální struktury socialistické společnosti a jejího vývoje a formování a rozvíjení socialistického životního způsobu a socialistického člověka jako aktivního a uvědomělého nositele socialistických vztahů, problémy všestranného rozvoje socialismu a komunismu, socialistického humanismu a etiky.
s-113
s34w-s113
s34w#113
Do popředí vystupuje především výzkum uplatňování vedoucí úlohy dělnické třídy a její strany, problematika sociální struktury socialistické společnosti a jejího vývoje a formování a rozvíjení socialistického životního způsobu a socialistického člověka jako aktivního a uvědomělého nositele socialistických vztahů, problémy všestranného rozvoje socialismu a komunismu, socialistického humanismu a etiky.
[14] tree
Zvláštní význam zkoumání obecného a zvláštního, objektivních a subjektivních faktorů ve výstavbě socialistické společnosti.
s-114
s34w-s114
s34w#114
Zvláštní význam má zkoumání obecného a zvláštního, objektivních a subjektivních faktorů ve výstavbě socialistické společnosti.
[15] tree
Ke splnění těchto úkolů je nezbytné vybudovat na bázi ČSAV a SAV jednotný aparát sociologického výzkumu a zároveň zabezpečit cílevědomé získávání a využívání sociálních dat pomocí orgánů statistické služby a moderní výpočetní techniky.
s-115
s34w-s115
s34w#115
Ke splnění těchto úkolů je nezbytné vybudovat na bázi ČSAV a SAV jednotný aparát sociologického výzkumu a zároveň zabezpečit cílevědomé získávání a využívání sociálních dat pomocí orgánů statistické služby a moderní výpočetní techniky.
[16] tree
Odstranit závažné nedostatky, kterými různé empirické výzkumy trpí, a zabezpečit jejich pevný marxisticko-leninskýteoretický a metodologický základ.
s-116
s34w-s116
s34w#116
Odstranit závažné nedostatky, kterými různé empirické výzkumy trpí, a zabezpečit jejich pevný marxisticko-leninskýteoretický a metodologický základ.
[17] tree
Třetí problémový okruh tvoří otázky komplexního osvětlení perspektiv vědeckotechnické revoluce z hlediska uplatnění jejích vymožeností v podmínkách socialistické soustavy.
s-117
s34w-s117
s34w#117
Třetí problémový okruh tvoří otázky komplexního osvětlení perspektiv vědeckotechnické revoluce z hlediska uplatnění jejích vymožeností v podmínkách socialistické soustavy.
[18] tree
Prvořadým úkolem je výzkum úlohy dělnické třídy v současné etapě budování rozvinuté socialistické společnosti, otázky komplexního řízení sociálních procesů, sociálního plánování a prognostiky.
s-118
s34w-s118
s34w#118
Prvořadým úkolem je výzkum úlohy dělnické třídy v současné etapě budování rozvinuté socialistické společnosti, otázky komplexního řízení sociálních procesů, sociálního plánování a prognostiky.
[19] tree
V souvislosti se studiem vědeckotechnické revoluce nabývá stále většího významu komplex vědeckých poznatků o vědě a její úloze ve společnosti, vlivu techniky na životní prostředí.
s-119
s34w-s119
s34w#119
V souvislosti se studiem vědeckotechnické revoluce nabývá stále většího významu komplex vědeckých poznatků o vědě a její úloze ve společnosti, vlivu techniky na životní prostředí.
[20] tree
Čtvrtým stěžejním problémovým okruhem je kritika buržoazní, zejména antikomunistické a revizionistické ideologie.
s-120
s34w-s120
s34w#120
Čtvrtým stěžejním problémovým okruhem je kritika buržoazní, zejména antikomunistické a revizionistické ideologie.
[21] tree
Soustředí se zvláště na kritiku soudobých buržoazních a revizionistických dezinterpretací marxismu-leninismua socialismu, na kritiku soudobé buržoazní a maloměšťácké ideologie, antikomunismu, reformismu, pravicového a levicového revizionismu, na kritiku hlavních směrů soudobé buržoazní filosofie.
s-121
s34w-s121
s34w#121
Soustředí se zvláště na kritiku soudobých buržoazních a revizionistických dezinterpretací marxismu-leninismua socialismu, na kritiku soudobé buržoazní a maloměšťácké ideologie, antikomunismu, reformismu, pravicového a levicového revizionismu, na kritiku hlavních směrů soudobé buržoazní filosofie.
[22] tree
Významná je kritická analýza kořenů a vlivů náboženského myšlení, rozpracování otázek vědeckého ateismu.
s-122
s34w-s122
s34w#122
Významná je kritická analýza kořenů a vlivů náboženského myšlení, rozpracování otázek vědeckého ateismu.
[23] tree
V současné etapě boje proti pozůstatkům buržoazních a revizionistických vlivů je třeba se soustředit zvláště na kritiku koncepcí demokratického socialismu, kritiku těch směrů soudobé buržoazní filosofie a sociologie, které mají v ČSSR výraznější vliv a hlubší tradice, kritiku buržoazních a revizionistických interpretací teorií vědeckotechnického pokroku.
s-123
s34w-s123
s34w#123
V současné etapě boje proti pozůstatkům buržoazních a revizionistických vlivů je třeba se soustředit zvláště na kritiku koncepcí demokratického socialismu, kritiku těch směrů soudobé buržoazní filosofie a sociologie, které mají v ČSSR výraznější vliv a hlubší tradice, kritiku buržoazních a revizionistických interpretací teorií vědeckotechnického pokroku.
[24] tree
Z uvedeného je zřejmé, že pracovníky ve filosofii, sociologii a dalších společenských vědách čekají velké a odpovědné úkoly.
s-124
s34w-s124
s34w#124
Z uvedeného je zřejmé, že pracovníky ve filosofii, sociologii a dalších společenských vědách čekají velké a odpovědné úkoly.
[25] tree
Mají ve své činnosti plnou podporu a pochopení ve vedení strany.
s-125
s34w-s125
s34w#125
Mají ve své činnosti plnou podporu a pochopení ve vedení strany.
[26] tree
To zdůraznil ve vyjadřujícím vystoupení na zasedání ÚV KSČ ve dnech # a # května # tajemník Jan Fojtík, který mimo jiné řekl.
s-126
s34w-s126
s34w#126
To zdůraznil ve vyjadřujícím vystoupení na zasedání ÚV KSČ ve dnech # a # května # tajemník Jan Fojtík, který mimo jiné řekl.
[27] tree
Vycházíme z toho, že společenské vědy mají prvořadou důležitost pro řízení společnosti a že se významně podílejí na formování společenského vědomí, ideově politických postojů pracujících.
s-127
s34w-s127
s34w#127
Vycházíme z toho, že společenské vědy mají prvořadou důležitost pro řízení společnosti a že se významně podílejí na formování společenského vědomí, ideově politických postojů pracujících.
[28] tree
Filosofie, sociologie, vědecký komunismus, politická ekonomie, věda o státu a právu, historiografie, psychologie, pedagogika, vědy o umění, literatuře, jazyce, všechny tyto základní společenskovědní disciplíny mají své nezastupitelné místo v poznání různých oblastí a stránek života společnosti, zákonitostí jejího ekonomického, sociálně, politického a duchovního rozvoje.
s-128
s34w-s128
s34w#128
Filosofie, sociologie, vědecký komunismus, politická ekonomie, věda o státu a právu, historiografie, psychologie, pedagogika, vědy o umění, literatuře, jazyce, všechny tyto základní společenskovědní disciplíny mají své nezastupitelné místo v poznání různých oblastí a stránek života společnosti, zákonitostí jejího ekonomického, sociálně, politického a duchovního rozvoje.
[29] tree
Komunistická strana, řídící se ve své činnosti marxisticko-leninskouteorií zobecněnou zkušenostmi revolučního hnutí, nemůže se obejít bez výsledků společenskovědního zkoumání.
s-129
s34w-s129
s34w#129
Komunistická strana, řídící se ve své činnosti marxisticko-leninskouteorií zobecněnou zkušenostmi revolučního hnutí, nemůže se obejít bez výsledků společenskovědního zkoumání.
[30] tree
eminentní zájem na tom, aby se společenské vědy rozvíjely jako účinný nástroj poznání a revolučních přeměn a napomáhaly uplatňovat funkce plynoucí z jejího avantgardního poslání, z její vrcholné odpovědnosti, kterou před dělnickou třídou a všemi pracujícími jako rozhodující řídící subjekt socialistické společnosti.
s-130
s34w-s130
s34w#130
Má eminentní zájem na tom, aby se společenské vědy rozvíjely jako účinný nástroj poznání a revolučních přeměn a napomáhaly jí uplatňovat funkce plynoucí z jejího avantgardního poslání, z její vrcholné odpovědnosti, kterou má před dělnickou třídou a všemi pracujícími jako rozhodující řídící subjekt socialistické společnosti.
[31] tree
Společenské vědy mohou být takovým účinným nástrojem poznání a společenských přeměn pouze tehdy, rozvíjejí- li se na metodologické základně marxismu-leninismu, vycházejí- li důsledně z třídního přístupu z principu stranickosti, jinými slovy orientují- li se na základní potřeby společenské praxe tak, jak se tyto potřeby odrážejí v politickém programu strany, podstatné zájmy dělnické třídy a všech pracujících.
s-131
s34w-s131
s34w#131
Společenské vědy mohou být takovým účinným nástrojem poznání a společenských přeměn pouze tehdy, rozvíjejí- li se na metodologické základně marxismu-leninismu, vycházejí- li důsledně z třídního přístupu z principu stranickosti, jinými slovy orientují- li se na základní potřeby společenské praxe tak, jak se tyto potřeby odrážejí v politickém programu strany, podstatné zájmy dělnické třídy a všech pracujících.
[32] tree
Akademie věd SSSR patří mezi nejstarší vědecké instituce na světě.
s-132
s34w-s132
s34w#132
Akademie věd SSSR patří mezi nejstarší vědecké instituce na světě.
[33] tree
Byla založena roku # za vlády Petra # , který chtěl touto cestou uspíšit rozvoj nových forem výroby a uspokojit nové potřeby diktované přestavbou armády, výstavbou námořního loďstva a rozvojem mezinárodních styků tehdejší Ruské říše.
s-133
s34w-s133
s34w#133
Byla založena roku # za vlády Petra # , který chtěl touto cestou uspíšit rozvoj nových forem výroby a uspokojit nové potřeby diktované přestavbou armády, výstavbou námořního loďstva a rozvojem mezinárodních styků tehdejší Ruské říše.
[34] tree
Od doby se staly dějiny Imperátorské akademie součástí ruské a světové kultury.
s-134
s34w-s134
s34w#134
Od té doby se staly dějiny Imperátorské akademie součástí ruské a světové kultury.
[35] tree
Academia scientiarum imperialis Petropolitana byla na rozdíl od všech tehdejších učených společností zařízením státním.
s-135
s34w-s135
s34w#135
Academia scientiarum imperialis Petropolitana byla na rozdíl od všech tehdejších učených společností zařízením státním.
[36] tree
V době svého vzniku plnila Petrohradská akademie i povinnosti universitního učiliště, její členové měli tedy zároveň pedagogické povinnosti.
s-136
s34w-s136
s34w#136
V době svého vzniku plnila Petrohradská akademie i povinnosti universitního učiliště, její členové měli tedy zároveň pedagogické povinnosti.
[37] tree
Počet řádných členů této akademie kolísal v rozmezí dvou desítek.
s-137
s34w-s137
s34w#137
Počet řádných členů této akademie kolísal v rozmezí dvou desítek.
[38] tree
Do konce století vzrostl počet pracovníků Akademie na # osob.
s-138
s34w-s138
s34w#138
Do konce století vzrostl počet pracovníků Akademie na # osob.
[39] tree
Součástí Akademie byla muzea, rozmanité přírodovědecké kabinety, dílny a tiskárna.
s-139
s34w-s139
s34w#139
Součástí Akademie byla muzea, rozmanité přírodovědecké kabinety, dílny a tiskárna.
[40] tree
S výjimkou krátkého období zahrnovala Akademie ve své struktuře jen vědy přírodní.
s-140
s34w-s140
s34w#140
S výjimkou krátkého období zahrnovala Akademie ve své struktuře jen vědy přírodní.
[41] tree
Humanitní vědy byly již v polovině # století přeřazeny na universitu.
s-141
s34w-s141
s34w#141
Humanitní vědy byly již v polovině # století přeřazeny na universitu.
[42] tree
Do služeb Akademie byly tehdy v nemalé míře přijímáni zahraniční učenci.
s-142
s34w-s142
s34w#142
Do služeb Akademie byly tehdy v nemalé míře přijímáni zahraniční učenci.
[43] tree
Z domácích vědců vynikl v polovině # století zejména * * Lomonosov, kterého lze právem považovat za zakladatele ruské národní vědy a kultury.
s-143
s34w-s143
s34w#143
Z domácích vědců vynikl v polovině # století zejména * * Lomonosov, kterého lze právem považovat za zakladatele ruské národní vědy a kultury.
[44] tree
Lomonosov předložil rozsáhlý program vědeckých expedicí, jež by prozkoumaly přírodní zdroje a ekonomické a etnické poměry ruské říše.
s-144
s34w-s144
s34w#144
Lomonosov předložil rozsáhlý program vědeckých expedicí, jež by prozkoumaly přírodní zdroje a ekonomické a etnické poměry ruské říše.
[45] tree
Petrohradská akademie měla již v # století významnou mezinárodní autoritu.
s-145
s34w-s145
s34w#145
Petrohradská akademie měla již v # století významnou mezinárodní autoritu.
[46] tree
Čestnými členy byli přední učenci doby, Réaumur, Voltaire, Linné a jiní.
s-146
s34w-s146
s34w#146
Čestnými členy byli přední učenci té doby, Réaumur, Voltaire, Linné a jiní.
[47] tree
Je zcela přirozené, že i počátky moderní české vědy jsou spjaty s Petrohradskou akademií.
s-147
s34w-s147
s34w#147
Je zcela přirozené, že i počátky moderní české vědy jsou spjaty s Petrohradskou akademií.
[48] tree
Vědecké styky česko-ruskétehdejší doby jsou spjaty se jmény jako Prokop Diviš, Ignác Born, * Kollár, Gelasius Dobner, Jáchym Šternberk, Josef Dobrovský, Jiří Procházka, Bernard Bolzano, Jan Evangelista Purkyně, Josef Jungmann, * Čelakovský, * Hanka, * Šafařík a další.
s-148
s34w-s148
s34w#148
Vědecké styky česko-ruskétehdejší doby jsou spjaty se jmény jako Prokop Diviš, Ignác Born, * Kollár, Gelasius Dobner, Jáchym Šternberk, Josef Dobrovský, Jiří Procházka, Bernard Bolzano, Jan Evangelista Purkyně, Josef Jungmann, * Čelakovský, * Hanka, * Šafařík a další.
[49] tree
V průběhu # století se koncentrovaly styky mezi českou a ruskou vědou především do oblasti filosofické a studií slavistických.
s-149
s34w-s149
s34w#149
V průběhu # století se koncentrovaly styky mezi českou a ruskou vědou především do oblasti filosofické a studií slavistických.
[50] tree
V popředí byly i vědy historické, právní dějiny a archeologie.
s-150
s34w-s150
s34w#150
V popředí byly i vědy historické, právní dějiny a archeologie.
[51] tree
Tato orientace byla dána především sepětím humanitních věd s českým národním hnutím.
s-151
s34w-s151
s34w#151
Tato orientace byla dána především sepětím humanitních věd s českým národním hnutím.

Edit as listText viewDependency trees