Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train
Text: Transcription Written form - Colors
showing 1 - 100 of 171 • next
Naše připomínky a pokyny k nácviku jsou určeny všem cvičitelům , kteří zahájili intenzivní nácvik skladby .
s-1
s29w-s1
s29w#1
Naše připomínky a pokyny k nácviku jsou určeny všem cvičitelům, kteří zahájili intenzivní nácvik skladby.
Zdůrazňujeme nezbytnost dlouhodobého a cílevědomého nácviku podle plánu .
s-2
s29w-s2
s29w#2
Zdůrazňujeme nezbytnost dlouhodobého a cílevědomého nácviku podle plánu.
Nacvičení skladby je závislé na zvládnutí několika dovedností , které vyžadují mnohonásobné opakování , což je vlastní podstata konkrétního rozvoje pohybových schopností , obratnosti , rychlosti a vytrvalosti , a pohybových dovedností , vyhazování a chytání talíře levou i pravou rukou , jeho přehazování ve dvojicích a podbíhání i přeskakování kroužícího švihadla .
s-3
s29w-s3
s29w#3
Nacvičení skladby je závislé na zvládnutí několika dovedností, které vyžadují mnohonásobné opakování, což je vlastní podstata konkrétního rozvoje pohybových schopností, obratnosti, rychlosti a vytrvalosti, a pohybových dovedností, vyhazování a chytání talíře levou i pravou rukou, jeho přehazování ve dvojicích a podbíhání i přeskakování kroužícího švihadla.
Skladbu není možné nacvičit na poslední chvíli , protože všechny dovednosti je třeba naučit , zautomatizovat ve spojení s půdorysným řešením jednotlivých částí a samozřejmě s hudebním doprovodem .
s-4
s29w-s4
s29w#4
Skladbu není možné nacvičit na poslední chvíli, protože všechny dovednosti je třeba naučit, zautomatizovat ve spojení s půdorysným řešením jednotlivých částí a samozřejmě s hudebním doprovodem.
Také je třeba postupně naučit jednotlivce podřizovat vlastní výkon ostatním spolucvičencům , což je podmínka k zvládnutí pohybové skladby .
s-5
s29w-s5
s29w#5
Také je třeba postupně naučit jednotlivce podřizovat vlastní výkon ostatním spolucvičencům, což je podmínka k zvládnutí pohybové skladby.
To všechno vyžaduje čas .
s-6
s29w-s6
s29w#6
To všechno vyžaduje čas.
Zabraňte proto již nyní jakémukoliv zpoždění .
s-7
s29w-s7
s29w#7
Zabraňte proto již nyní jakémukoliv zpoždění.
Při nácviku se budeme snažit zachovat vlastní tvůrčí záměr , kterým je dětská hra .
s-8
s29w-s8
s29w#8
Při nácviku se budeme snažit zachovat vlastní tvůrčí záměr, kterým je dětská hra.
Dáme dětem příležitost , aby si prostřednictvím nácviku pohrály , pobavily se a také se něčemu naučily .
s-9
s29w-s9
s29w#9
Dáme dětem příležitost, aby si prostřednictvím nácviku pohrály, pobavily se a také se něčemu naučily.
Snažme se každé cvičební hodině vtisknout pohodu radosti z pohybu , soutěžení a zábavy .
s-10
s29w-s10
s29w#10
Snažme se každé cvičební hodině vtisknout pohodu radosti z pohybu, soutěžení a zábavy.
Právě při takovém způsobu práce lépe a účinněji uplatníme náročnost , které se žáci rádi podřídí .
s-11
s29w-s11
s29w#11
Právě při takovém způsobu práce lépe a účinněji uplatníme náročnost, které se žáci rádi podřídí.
Nic není více proti smyslu celé věci než dril , nepromyšlená organizace cvičenců , náhodný postup při nácviku , kdy jeden povel stihá druhý , kdy pracovní atmosféra je nervózní či dokonce donucovací .
s-12
s29w-s12
s29w#12
Nic není více proti smyslu celé věci než dril, nepromyšlená organizace cvičenců, náhodný postup při nácviku, kdy jeden povel stihá druhý, kdy pracovní atmosféra je nervózní či dokonce donucovací.
Je povinností vedoucího před každým nácvikem alespoň rámcově promyslet , co se bude nacvičovat , jak budou cvičenci organizováni , co je třeba k průběhu cvičební hodiny zajistit .
s-13
s29w-s13
s29w#13
Je povinností vedoucího před každým nácvikem alespoň rámcově promyslet, co se bude nacvičovat, jak budou cvičenci organizováni, co je třeba k průběhu cvičební hodiny zajistit.
Je naprosto nezbytné seznámit se podrobně s popisem skladby .
s-14
s29w-s14
s29w#14
Je naprosto nezbytné seznámit se podrobně s popisem skladby.
Vybízíme zejména k pečlivému prostudování obrázků .
s-15
s29w-s15
s29w#15
Vybízíme zejména k pečlivému prostudování obrázků.
Všechny postoje , polohy a pohyby jsou detailně nakresleny a jsou předlohou správného provedení .
s-16
s29w-s16
s29w#16
Všechny postoje, polohy a pohyby jsou detailně nakresleny a jsou předlohou správného provedení.
Každou cvičební hodinu musíme v nácviku nejen opakovat , ale také nacvičit nové části .
s-17
s29w-s17
s29w#17
Každou cvičební hodinu musíme v nácviku nejen opakovat, ale také nacvičit nové části.
Jakmile budeme mít hudební doprovod , musíme se s ním jako cvičitelé postupně seznámit .
s-18
s29w-s18
s29w#18
Jakmile budeme mít hudební doprovod, musíme se s ním jako cvičitelé postupně seznámit.
Je to nejdůležitější vodítko v naší práci v tělocvičně .
s-19
s29w-s19
s29w#19
Je to nejdůležitější vodítko v naší práci v tělocvičně.
Podle melodie si vybavíme i pohyb .
s-20
s29w-s20
s29w#20
Podle melodie si vybavíme i pohyb.
Proto ji posloucháme tak dlouho , až ji dokážeme skoro sami zazpívat nebo alespoň v podvědomí cítit pokračování .
s-21
s29w-s21
s29w#21
Proto ji posloucháme tak dlouho, až ji dokážeme skoro sami zazpívat nebo alespoň v podvědomí cítit pokračování.
Začátky jednotlivých částí odečteme na počítadle magnetofonu a zapíšeme si je .
s-22
s29w-s22
s29w#22
Začátky jednotlivých částí odečteme na počítadle magnetofonu a zapíšeme si je.
Přesné a rychlé vracení hudby při opakování různých částí přispívá k dobré pracovní pohodě a nakonec i ke kázni .
s-23
s29w-s23
s29w#23
Přesné a rychlé vracení hudby při opakování různých částí přispívá k dobré pracovní pohodě a nakonec i ke kázni.
Jistě již máte zkušenosti z nácviku házení a chytání talíře ve dvojicích .
s-24
s29w-s24
s29w#24
Jistě již máte zkušenosti z nácviku házení a chytání talíře ve dvojicích.
Popis techniky byl uveden v # čísle časopisu ZTV a je také v popisu skladby .
s-25
s29w-s25
s29w#25
Popis techniky byl uveden v # čísle časopisu ZTV a je také v popisu skladby.
Připomínáme , že dokonalé zvládnutí házení a chytání vyžaduje mnohonásobné opakování .
s-26
s29w-s26
s29w#26
Připomínáme, že dokonalé zvládnutí házení a chytání vyžaduje mnohonásobné opakování.
Chytáme do obou rukou , vyžadujeme správné postavení nohou při odhodu i chytání , hráčský střeh .
s-27
s29w-s27
s29w#27
Chytáme do obou rukou, vyžadujeme správné postavení nohou při odhodu i chytání, hráčský střeh.
Chytáme protaženi co nejvíce vpředu , abychom ztlumili rychlost talíře jeho stažením před tělo .
s-28
s29w-s28
s29w#28
Chytáme protaženi co nejvíce vpředu, abychom ztlumili rychlost talíře jeho stažením před tělo.
Ve větě # je v # taktu stanoveno osminásobné přehození talíře ve dvojicích .
s-29
s29w-s29
s29w#29
Ve větě # je v # taktu stanoveno osminásobné přehození talíře ve dvojicích.
Nejprve se hází červeným talířem , začínají cvičenci * .
s-30
s29w-s30
s29w#30
Nejprve se hází červeným talířem, začínají cvičenci * .
V # taktu seberou a začnou házet bílý talíř cvičenci se sudými čísly .
s-31
s29w-s31
s29w#31
V # taktu seberou a začnou házet bílý talíř cvičenci se sudými čísly.
Při přehazování necháme všechny cvičence nahlas počítat jednotlivé hody .
s-32
s29w-s32
s29w#32
Při přehazování necháme všechny cvičence nahlas počítat jednotlivé hody.
Sjednocuje to výkon všech , navozuje spolupráci kolektivu a také zpřesňuje znalost skladby .
s-33
s29w-s33
s29w#33
Sjednocuje to výkon všech, navozuje spolupráci kolektivu a také zpřesňuje znalost skladby.
Podobně v taktech , kdy je přehazování talíře spojeno s dřepem , necháme rytmicky počítat nahlas všechny cvičence .
s-34
s29w-s34
s29w#34
Podobně v taktech, kdy je přehazování talíře spojeno s dřepem, necháme rytmicky počítat nahlas všechny cvičence.
Hoď dva dřep čtyři .
s-35
s29w-s35
s29w#35
Hoď dva dřep čtyři.
Při házení talíře a přebíhání ve dvojicích a s výměnou míst sjednocuje cvičení v taktech následující počítání .
s-36
s29w-s36
s29w#36
Při házení talíře a přebíhání ve dvojicích a s výměnou míst sjednocuje cvičení v taktech následující počítání.
Hoď dva běž čtyři stůj dva dřep čtyři , celkem # dob .
s-37
s29w-s37
s29w#37
Hoď dva běž čtyři stůj dva dřep čtyři, celkem # dob.
U cvičenců vyslovení daných pojmů vede k motorickému projevu ve stanoveném rytmickém řádu .
s-38
s29w-s38
s29w#38
U cvičenců vyslovení daných pojmů vede k motorickému projevu ve stanoveném rytmickém řádu.
Taktové doby je třeba zřetelně oddělovat .
s-39
s29w-s39
s29w#39
Taktové doby je třeba zřetelně oddělovat.
Cvičenci mají snahu hned po hození talíře vyběhnout .
s-40
s29w-s40
s29w#40
Cvičenci mají snahu hned po hození talíře vyběhnout.
Vyběhnutí musí mít charakter ostrého startu a nejrychlejšího běhu s vyhýbáním partnerů vpravo .
s-41
s29w-s41
s29w#41
Vyběhnutí musí mít charakter ostrého startu a nejrychlejšího běhu s vyhýbáním partnerů vpravo.
Na místo partnera se doskakuje současně , s půlobratem , přesně na značku .
s-42
s29w-s42
s29w#42
Na místo partnera se doskakuje současně, s půlobratem, přesně na značku.
Následující znehybnění musí být kontrastem předchozího běhu s výměnou míst .
s-43
s29w-s43
s29w#43
Následující znehybnění musí být kontrastem předchozího běhu s výměnou míst.
Přechod do dřepu je rázný , se vzpřímeným držením těla .
s-44
s29w-s44
s29w#44
Přechod do dřepu je rázný, se vzpřímeným držením těla.
Nácvik prokládáme volným házením ve dvojicích s cílem zdokonalit obě dovednosti .
s-45
s29w-s45
s29w#45
Nácvik prokládáme volným házením ve dvojicích s cílem zdokonalit obě dovednosti.
Cvičence necháme házet nepřetržitě i několik minut .
s-46
s29w-s46
s29w#46
Cvičence necháme házet nepřetržitě i několik minut.
Objevuje - li se u většiny stejná chyba , cvičení přerušíme , chybu vysvětlíme a hned zaměříme pozornost všech na její odstranění .
s-47
s29w-s47
s29w#47
Objevuje- li se u většiny stejná chyba, cvičení přerušíme, chybu vysvětlíme a hned zaměříme pozornost všech na její odstranění.
Nácvik motivujeme zadáním následujícího úkolu , která dvojice přehodí vícekrát talíř za # * .
s-48
s29w-s48
s29w#48
Nácvik motivujeme zadáním následujícího úkolu, která dvojice přehodí vícekrát talíř za # * .
Počítají se hody úspěšné i chybné .
s-49
s29w-s49
s29w#49
Počítají se hody úspěšné i chybné.
Nebo která dvojice dokáže dříve # hodů bez chyby .
s-50
s29w-s50
s29w#50
Nebo která dvojice dokáže dříve # hodů bez chyby.
Rozhodně nechte žáky házet na vzdálenost celé tělocvičny .
s-51
s29w-s51
s29w#51
Rozhodně nechte žáky házet na vzdálenost celé tělocvičny.
U cvičenců je třeba soustavně rozvíjet rytmické cítění .
s-52
s29w-s52
s29w#52
U cvičenců je třeba soustavně rozvíjet rytmické cítění.
Někomu je vrozené , u jiného vyžaduje trpělivé opakování a vysvětlování .
s-53
s29w-s53
s29w#53
Někomu je vrozené, u jiného vyžaduje trpělivé opakování a vysvětlování.
Nesmíme ovšem zapomínat , že dodržování rytmu a tempa je závislé na tom , jak kdo ovládá technicky správně vlastní pohyb .
s-54
s29w-s54
s29w#54
Nesmíme ovšem zapomínat, že dodržování rytmu a tempa je závislé na tom, jak kdo ovládá technicky správně vlastní pohyb.
Tempové odchylky mohou tedy být způsobeny spíše nedostatečným zvládnutím techniky než nedostatečným rytmickým cítěním .
s-55
s29w-s55
s29w#55
Tempové odchylky mohou tedy být způsobeny spíše nedostatečným zvládnutím techniky než nedostatečným rytmickým cítěním.
Přechody ve větě # v # taktu , dále v ? a při přechodu do kroužků nemají přesný pohybový řád .
s-56
s29w-s56
s29w#56
Přechody ve větě # v # taktu, dále v ? a při přechodu do kroužků nemají přesný pohybový řád.
Důležité je provádět je během a co nejrychleji , každý na svoje místo .
s-57
s29w-s57
s29w#57
Důležité je provádět je během a co nejrychleji, každý na svoje místo.
V kroužku jsou cvičenci zády k sobě , co nejtěsněji , ale tak , aby mohli volně vyhazovat talíř v bočné rovině oběma rukama svisle .
s-58
s29w-s58
s29w#58
V kroužku jsou cvičenci zády k sobě, co nejtěsněji, ale tak, aby mohli volně vyhazovat talíř v bočné rovině oběma rukama svisle.
Poslední přechod ve větě # v textech * je trochu náročný na prostorovou orientaci .
s-59
s29w-s59
s29w#59
Poslední přechod ve větě # v textech * je trochu náročný na prostorovou orientaci.
Vyžaduje opakování , a brzy se stane běžnou samozřejmostí .
s-60
s29w-s60
s29w#60
Vyžaduje opakování, a brzy se stane běžnou samozřejmostí.
V podzimním období se podle plánu zaměříme na nácvik kroužení dlouhým švihadlem .
s-61
s29w-s61
s29w#61
V podzimním období se podle plánu zaměříme na nácvik kroužení dlouhým švihadlem.
Pokud ho ještě nemáte , je možné ho nahradit švihadlem krátkým alespoň k metodickému nácviku kroužení .
s-62
s29w-s62
s29w#62
Pokud ho ještě nemáte, je možné ho nahradit švihadlem krátkým alespoň k metodickému nácviku kroužení.
Podrobný návod a vysvětlení techniky kroužení jsou uvedeny v # čísle ZTV a také v popisu skladby .
s-63
s29w-s63
s29w#63
Podrobný návod a vysvětlení techniky kroužení jsou uvedeny v # čísle ZTV a také v popisu skladby.
Připomínáme , že při rozběhu k podbíhání a přeskokům je třeba dodržovat vzdálenost dvou značkových mezer od švihadla .
s-64
s29w-s64
s29w#64
Připomínáme, že při rozběhu k podbíhání a přeskokům je třeba dodržovat vzdálenost dvou značkových mezer od švihadla.
Vyběhnutí musí být rychlé a rozhodné .
s-65
s29w-s65
s29w#65
Vyběhnutí musí být rychlé a rozhodné.
Žáci se někdy před švihadlem zastavují .
s-66
s29w-s66
s29w#66
Žáci se někdy před švihadlem zastavují.
Vlastní přeskoky nesmějí být zaměňovány překračováním .
s-67
s29w-s67
s29w#67
Vlastní přeskoky nesmějí být zaměňovány překračováním.
Přeskakuje se švihadlo držené ve výši kolen klečících cvičenců a přímo v jeho středu .
s-68
s29w-s68
s29w#68
Přeskakuje se švihadlo držené ve výši kolen klečících cvičenců a přímo v jeho středu.
Skáče se co nejvýše .
s-69
s29w-s69
s29w#69
Skáče se co nejvýše.
Při nácviku zajistíme doskok žíněnkami .
s-70
s29w-s70
s29w#70
Při nácviku zajistíme doskok žíněnkami.
Doskakuje se jednonož .
s-71
s29w-s71
s29w#71
Doskakuje se jednonož.
Dbá se na dokončení odrazu úplným natažením odrazové nohy a co největším skrčením nohy švihové .
s-72
s29w-s72
s29w#72
Dbá se na dokončení odrazu úplným natažením odrazové nohy a co největším skrčením nohy švihové.
Při přeskakování kroužícího švihadla se lépe uplatňuje skok vysokodaleký s rychlým vyběhnutím po doskoku .
s-73
s29w-s73
s29w#73
Při přeskakování kroužícího švihadla se lépe uplatňuje skok vysokodaleký s rychlým vyběhnutím po doskoku.
Především ve větě # má být zachován charakter dětské hry .
s-74
s29w-s74
s29w#74
Především ve větě # má být zachován charakter dětské hry.
Rytmický řád musí být vyjádřen přesným simultánním kroužením švihadel .
s-75
s29w-s75
s29w#75
Rytmický řád musí být vyjádřen přesným simultánním kroužením švihadel.
Proto kroužení dlouhým švihadlem nacvičujeme s hudbou .
s-76
s29w-s76
s29w#76
Proto kroužení dlouhým švihadlem nacvičujeme s hudbou.
Při nácviku kroužení střídáme postupně všechny dvojice cvičenců .
s-77
s29w-s77
s29w#77
Při nácviku kroužení střídáme postupně všechny dvojice cvičenců.
Větu # považujeme za školu pohybu .
s-78
s29w-s78
s29w#78
Větu # považujeme za školu pohybu.
Přesné polohy paží nevyžadují křečovité provádění a u dětí takový způsob cvičení bývá obvyklý .
s-79
s29w-s79
s29w#79
Přesné polohy paží nevyžadují křečovité provádění a u dětí takový způsob cvičení bývá obvyklý.
I když jednotlivé pohyby podle dob oddělujeme a vyžadujeme jejich úsečné provádění , vedeme děti k tomu , aby měly paže jenom volně natažené , nikoliv křečovitě .
s-80
s29w-s80
s29w#80
I když jednotlivé pohyby podle dob oddělujeme a vyžadujeme jejich úsečné provádění, vedeme děti k tomu, aby měly paže jenom volně natažené, nikoliv křečovitě.
Každý pohyb se snažíme provést co nejrychleji v nejkratším časovém úseku , přesně na začátku stanovené doby .
s-81
s29w-s81
s29w#81
Každý pohyb se snažíme provést co nejrychleji v nejkratším časovém úseku, přesně na začátku stanovené doby.
Hned v úvodu věty # se vyhazuje talíř svisle vzhůru v čelné rovině střídavě pravou a levou rukou , # takt a motiv se znovu opakuje v # taktu .
s-82
s29w-s82
s29w#82
Hned v úvodu věty # se vyhazuje talíř svisle vzhůru v čelné rovině střídavě pravou a levou rukou, # takt a motiv se znovu opakuje v # taktu.
V celé skladbě se začíná vyhazovat vždycky pravou rukou .
s-83
s29w-s83
s29w#83
V celé skladbě se začíná vyhazovat vždycky pravou rukou.
Prohlédnutím obrázků této části popisu si vytvoříme představu , jak má cvičení vypadat .
s-84
s29w-s84
s29w#84
Prohlédnutím obrázků této části popisu si vytvoříme představu, jak má cvičení vypadat.
Po vyhození talíře podřepem směřuje předloktí vzhůru .
s-85
s29w-s85
s29w#85
Po vyhození talíře podřepem směřuje předloktí vzhůru.
Po chycení talíře zrychleně stahujeme zpět do základní polohy vedle stehna .
s-86
s29w-s86
s29w#86
Po chycení talíře zrychleně stahujeme zpět do základní polohy vedle stehna.
Častou chybou je vtáčení talíře dovnitř rukou , která nehází .
s-87
s29w-s87
s29w#87
Častou chybou je vtáčení talíře dovnitř rukou, která nehází.
Ve všech polohách je třeba nastavovat barvy přímo vpřed .
s-88
s29w-s88
s29w#88
Ve všech polohách je třeba nastavovat barvy přímo vpřed.
Talíře je třeba držet celou dlaní v natažených prstech , a nikoliv jen ohnutými prsty za okraj , viz kresby v # čísle .
s-89
s29w-s89
s29w#89
Talíře je třeba držet celou dlaní v natažených prstech, a nikoliv jen ohnutými prsty za okraj, viz kresby v # čísle.
Křížení paží dole před tělem a ve vzpažení musí být provedeno úsečně , nataženými pažemi s jejich aktivním zastavováním v poloze * , přibližně takty # a # .
s-90
s29w-s90
s29w#90
Křížení paží dole před tělem a ve vzpažení musí být provedeno úsečně, nataženými pažemi s jejich aktivním zastavováním v poloze * , přibližně takty # a # .
Při čelných kruzích v taktech # - # v průchozí poloze , ve vzpažení zevnitř protáhneme paže vzhůru a tím je na nepatrný okamžik zastavíme .
s-91
s29w-s91
s29w#91
Při čelných kruzích v taktech # - # v průchozí poloze, ve vzpažení zevnitř protáhneme paže vzhůru a tím je na nepatrný okamžik zastavíme.
Je to sjednocující prvek tohoto pohybu pro velké množství cvičenců .
s-92
s29w-s92
s29w#92
Je to sjednocující prvek tohoto pohybu pro velké množství cvičenců.
Přechody ze stoje do dřepu se provádějí zrychleně .
s-93
s29w-s93
s29w#93
Přechody ze stoje do dřepu se provádějí zrychleně.
Stejně tak z dřepu do stoje vyžadujeme bleskové přechody .
s-94
s29w-s94
s29w#94
Stejně tak z dřepu do stoje vyžadujeme bleskové přechody.
V takovém pojetí cvičení zvlášť vynikne dětský pohybový projev v absolutní dokonalosti .
s-95
s29w-s95
s29w#95
V takovém pojetí cvičení zvlášť vynikne dětský pohybový projev v absolutní dokonalosti.
Na závěr vám přejeme hodně úspěchů v nácviku .
s-96
s29w-s96
s29w#96
Na závěr vám přejeme hodně úspěchů v nácviku.
Připomínáme , že větu # i další části skladby můžete předvést při různých příležitostech na akademiích .
s-97
s29w-s97
s29w#97
Připomínáme, že větu # i další části skladby můžete předvést při různých příležitostech na akademiích.
Nezapomeňte připravit dětem pěkné zážitky .
s-98
s29w-s98
s29w#98
Nezapomeňte připravit dětem pěkné zážitky.
Jejich úsměv bude naší odměnou .
s-99
s29w-s99
s29w#99
Jejich úsměv bude naší odměnou.
S jakou dychtivostí , radostí a očekáváním odjíždí malá skupina chlapců se svým vedoucím do neznámé krajiny vyhlédnout a zajistit si místo , na kterém vybuduje stanový tábor , stráví několik týdnů krásného družného života uprostřed lesů při společné práci , hrách a poznávání přírody .
s-100
s29w-s100
s29w#100
S jakou dychtivostí, radostí a očekáváním odjíždí malá skupina chlapců se svým vedoucím do neznámé krajiny vyhlédnout a zajistit si místo, na kterém vybuduje stanový tábor, stráví několik týdnů krásného družného života uprostřed lesů při společné práci, hrách a poznávání přírody.
Edit as list • Text view • Dependency trees