Sentence view Universal Dependencies - Czech - CAC Language Czech Project CAC Corpus Part train
Text: Transcription Written form - Colors
showing 1 - 100 of 263 • next
Proč je v knize věnované zájmovým konfliktům v mezilidském styku kapitola o intrapersonálních konfliktech .
s-1
s05w-s1
s05w#1
Proč je v knize věnované zájmovým konfliktům v mezilidském styku kapitola o intrapersonálních konfliktech.
Co mají interpersonální konflikty společného s vnitřními osobními konflikty .
s-2
s05w-s2
s05w#2
Co mají interpersonální konflikty společného s vnitřními osobními konflikty.
Jsou to nejméně dva momenty .
s-3
s05w-s3
s05w#3
Jsou to nejméně dva momenty.
Každý konflikt mezi dvěma nebo více lidmi je zároveň i do určité míry intrapersonálním konfliktem těch osob , které se ho účastní .
s-4
s05w-s4
s05w#4
Každý konflikt mezi dvěma nebo více lidmi je zároveň i do určité míry intrapersonálním konfliktem těch osob, které se ho účastní.
Interpersonální konflikt musí nutně mít v sobě i určitou subjektivní intrapsychickou reprezentaci , projekci , jestliže účastníky osobně zasahuje , tanguje , jestliže se jich skutečně dotýká .
s-5
s05w-s5
s05w#5
Interpersonální konflikt musí nutně mít v sobě i určitou subjektivní intrapsychickou reprezentaci, projekci, jestliže účastníky osobně zasahuje, tanguje, jestliže se jich skutečně dotýká.
V tom spočívá osobní tíha mezilidských konfliktů .
s-6
s05w-s6
s05w#6
V tom spočívá osobní tíha mezilidských konfliktů.
V tom je ale i naděje v možnost jejich řešení .
s-7
s05w-s7
s05w#7
V tom je ale i naděje v možnost jejich řešení.
Těžko by bylo možné představit si nadějnost řešení interpersonálních konfliktů , kdyby se tyto konflikty osobně nedotýkaly osob , které se jich účastní , kdyby je nesužovaly a tím i nevedly ke hledání oboustranně i obecně přijatelných forem řešení .
s-8
s05w-s8
s05w#8
Těžko by bylo možné představit si nadějnost řešení interpersonálních konfliktů, kdyby se tyto konflikty osobně nedotýkaly osob, které se jich účastní, kdyby je nesužovaly a tím i nevedly ke hledání oboustranně i obecně přijatelných forem řešení.
Druhý moment je neméně závažný .
s-9
s05w-s9
s05w#9
Druhý moment je neméně závažný.
Vnitřní intrapersonální konflikty se velmi často promítají do mezilidských vztahů .
s-10
s05w-s10
s05w#10
Vnitřní intrapersonální konflikty se velmi často promítají do mezilidských vztahů.
Lidé s hlubokými a vážnými osobními problémy to nemají v mezilidském styku lehké .
s-11
s05w-s11
s05w#11
Lidé s hlubokými a vážnými osobními problémy to nemají v mezilidském styku lehké.
To , co osobně prožívají , s čím sami bojují , to se často promítá do jejich interpersonálních konfliktů .
s-12
s05w-s12
s05w#12
To, co osobně prožívají, s čím sami bojují, to se často promítá do jejich interpersonálních konfliktů.
Rozporuplní lidé nejsou plni rozporů jen sami v sobě .
s-13
s05w-s13
s05w#13
Rozporuplní lidé nejsou plni rozporů jen sami v sobě.
V jejich styku s druhými lidmi najdeme též plno rozporů a střetů .
s-14
s05w-s14
s05w#14
V jejich styku s druhými lidmi najdeme též plno rozporů a střetů.
Ideální by bylo , kdybychom mohli odkázat na práci , která by pěkně soustavně pojednávala o problematice intrapersonálních konfliktů .
s-15
s05w-s15
s05w#15
Ideální by bylo, kdybychom mohli odkázat na práci, která by pěkně soustavně pojednávala o problematice intrapersonálních konfliktů.
Pak by bylo možné na ni navázat a přistoupit rovnou k probírání otázek interpersonálních konfliktů .
s-16
s05w-s16
s05w#16
Pak by bylo možné na ni navázat a přistoupit rovnou k probírání otázek interpersonálních konfliktů.
Taková práce ale bohužel neexistuje .
s-17
s05w-s17
s05w#17
Taková práce ale bohužel neexistuje.
Nechceme - li ponechat čtenáře zcela bez informací o tom , co je důležité pro porozumění jádru knihy , musíme se zde pokusit podat úvodem stručný přehled toho , co by samo naplnilo řadu knih .
s-18
s05w-s18
s05w#18
Nechceme- li ponechat čtenáře zcela bez informací o tom, co je důležité pro porozumění jádru knihy, musíme se zde pokusit podat úvodem stručný přehled toho, co by samo naplnilo řadu knih.
Pojem konflikt má v kruzích klinických psychologů jasně vymezený obsah a rozsah .
s-19
s05w-s19
s05w#19
Pojem konflikt má v kruzích klinických psychologů jasně vymezený obsah a rozsah.
Rozumí se jím jednoznačně intrapersonální , vnitřní , osobní rozporný stav člověka , individua .
s-20
s05w-s20
s05w#20
Rozumí se jím jednoznačně intrapersonální, vnitřní, osobní rozporný stav člověka, individua.
Vykrystalizování tohoto významu není náhodné .
s-21
s05w-s21
s05w#21
Vykrystalizování tohoto významu není náhodné.
Vedla k němu řada klinických studií .
s-22
s05w-s22
s05w#22
Vedla k němu řada klinických studií.
Stačí jen naznačit některé autory , Freud , Adler , Jung , Horneyová , Frankel , Rogers , Brun , Sullivan , Binswvanger , Bugental .
s-23
s05w-s23
s05w#23
Stačí jen naznačit některé autory, Freud, Adler, Jung, Horneyová, Frankel, Rogers, Brun, Sullivan, Binswvanger, Bugental.
Při pojednávání o intrapersonálních konfliktech se nám nabízí velice jednoduchá cesta , vypsat v přehledu to , co výše uvedení klasici a jiní kliničtí psychologové a psychiatři řekli o osobních konfliktech .
s-24
s05w-s24
s05w#24
Při pojednávání o intrapersonálních konfliktech se nám nabízí velice jednoduchá cesta, vypsat v přehledu to, co výše uvedení klasici a jiní kliničtí psychologové a psychiatři řekli o osobních konfliktech.
Tento postup by nás však seznámil jen s jediným druhem vnitřních konfliktů .
s-25
s05w-s25
s05w#25
Tento postup by nás však seznámil jen s jediným druhem vnitřních konfliktů.
Dotkl by se jen střetávání motivačních , hnacích , sil .
s-26
s05w-s26
s05w#26
Dotkl by se jen střetávání motivačních, hnacích, sil.
Paleta osobních konfliktů , jak jsme si ji ukázali v první kapitole , je ale podstatně širší .
s-27
s05w-s27
s05w#27
Paleta osobních konfliktů, jak jsme si ji ukázali v první kapitole, je ale podstatně širší.
Patří sem i konflikty představ a názorů .
s-28
s05w-s28
s05w#28
Patří sem i konflikty představ a názorů.
Pokusíme se zde ukázat , jak se studují ty i ony druhy konfliktů , co se o nich ví , co se ví o tom , proč k nim dochází a k čemu vedou .
s-29
s05w-s29
s05w#29
Pokusíme se zde ukázat, jak se studují ty i ony druhy konfliktů, co se o nich ví, co se ví o tom, proč k nim dochází a k čemu vedou.
Jinými slovy to znamená , že si zde nastíníme nejen přístupy klinické psychologie a psychiatrie , ale i přístupy experimentálně budované , teorie her , teorie detekce signálu v šumu , teorie rozhodování , teorie kognitivní disonance a topologické analýzy .
s-30
s05w-s30
s05w#30
Jinými slovy to znamená, že si zde nastíníme nejen přístupy klinické psychologie a psychiatrie, ale i přístupy experimentálně budované, teorie her, teorie detekce signálu v šumu, teorie rozhodování, teorie kognitivní disonance a topologické analýzy.
S ohledem na to , že intrapersonální konflikty zde nejsou středem naší pozornosti , bude nutno omezit se jen na nejzákladnější orientační body .
s-31
s05w-s31
s05w#31
S ohledem na to, že intrapersonální konflikty zde nejsou středem naší pozornosti, bude nutno omezit se jen na nejzákladnější orientační body.
Kdo by se o tuto problematiku zajímal více , najde odkazy na podrobnější zpracování této tematiky pod čarou .
s-32
s05w-s32
s05w#32
Kdo by se o tuto problematiku zajímal více, najde odkazy na podrobnější zpracování této tematiky pod čarou.
Řada lidí zabývajících se odborně intrapersonálními konflikty věnovala prvořadou pozornost poznávací , kognitivní , stránce .
s-33
s05w-s33
s05w#33
Řada lidí zabývajících se odborně intrapersonálními konflikty věnovala prvořadou pozornost poznávací, kognitivní, stránce.
Kladla si otázky .
s-34
s05w-s34
s05w#34
Kladla si otázky.
Jak člověk poznává svět .
s-35
s05w-s35
s05w#35
Jak člověk poznává svět.
Které faktory ovlivňují jasné a přesné poznání a které naopak nejasné a zkreslené poznání .
s-36
s05w-s36
s05w#36
Které faktory ovlivňují jasné a přesné poznání a které naopak nejasné a zkreslené poznání.
Za jakých podmínek poznání žije člověk v jistotě a za jakých podmínek žije v nejistotě .
s-37
s05w-s37
s05w#37
Za jakých podmínek poznání žije člověk v jistotě a za jakých podmínek žije v nejistotě.
Jak se člověk chová v situaci , kdy mu vše , co poznává , hraje , a jak se chová , když mu to nehraje .
s-38
s05w-s38
s05w#38
Jak se člověk chová v situaci, kdy mu vše, co poznává, hraje, a jak se chová, když mu to nehraje.
Podíváme se zde v přehledu na nejvýraznější oblasti tohoto přístupu , na studie vzniku experimentálních neuróz , na rozhodování člověka v pravděpodobnostně definované situaci , na zjišťování existence nejasného signálu , na teorii individuálního rozhodování a na sociální teorii kognitivní disonance .
s-39
s05w-s39
s05w#39
Podíváme se zde v přehledu na nejvýraznější oblasti tohoto přístupu, na studie vzniku experimentálních neuróz, na rozhodování člověka v pravděpodobnostně definované situaci, na zjišťování existence nejasného signálu, na teorii individuálního rozhodování a na sociální teorii kognitivní disonance.
Přehled kognitivních intrapersonálních konfliktů zde uvedeme klasickým příkladem tohoto druhu konfliktu .
s-40
s05w-s40
s05w#40
Přehled kognitivních intrapersonálních konfliktů zde uvedeme klasickým příkladem tohoto druhu konfliktu.
Je znám pod názvem experimentální neuróza .
s-41
s05w-s41
s05w#41
Je znám pod názvem experimentální neuróza.
Tento název zřetelně ukazuje , kam tyto konflikty vedou .
s-42
s05w-s42
s05w#42
Tento název zřetelně ukazuje, kam tyto konflikty vedou.
Podívejme se , jak se zrodilo toto pojetí konfliktu , v němž rozhodující se subjekt neví přesně , zda podnět je toho či onoho druhu .
s-43
s05w-s43
s05w#43
Podívejme se, jak se zrodilo toto pojetí konfliktu, v němž rozhodující se subjekt neví přesně, zda podnět je toho či onoho druhu.
Tímto subjektem v původní podobě laboratorního pokusu však nebyl člověk , ale pes .
s-44
s05w-s44
s05w#44
Tímto subjektem v původní podobě laboratorního pokusu však nebyl člověk, ale pes.
* * Pavlov uváděl při vypracování diferenciace , odlišování , podnětů pomocí podmíněných reflexů do situací vnitřních konfliktů psy .
s-45
s05w-s45
s05w#45
* * Pavlov uváděl při vypracování diferenciace, odlišování, podnětů pomocí podmíněných reflexů do situací vnitřních konfliktů psy.
Pavlov při tom postupoval dvěma způsoby , postupným zmenšováním odlišnosti podnětů , expozicí dvou jen velice málo se od sebe lišících podnětů .
s-46
s05w-s46
s05w#46
Pavlov při tom postupoval dvěma způsoby, postupným zmenšováním odlišnosti podnětů, expozicí dvou jen velice málo se od sebe lišících podnětů.
Podívejme se na tyto pokusy blíže .
s-47
s05w-s47
s05w#47
Podívejme se na tyto pokusy blíže.
Prvý případ demonstrují Gubergricovy pokusy .
s-48
s05w-s48
s05w#48
Prvý případ demonstrují Gubergricovy pokusy.
Experiment .
s-49
s05w-s49
s05w#49
Experiment.
Pokusnému zvířeti byl exponován kruh bílého papíru , podnět .
s-50
s05w-s50
s05w#50
Pokusnému zvířeti byl exponován kruh bílého papíru, podnět.
Po určité době expozice kruhu byla zvířeti podána potrava .
s-51
s05w-s51
s05w#51
Po určité době expozice kruhu byla zvířeti podána potrava.
Tím se cestou podmínění stal z kruhu , podnětu žádoucí podnět .
s-52
s05w-s52
s05w#52
Tím se cestou podmínění stal z kruhu, podnětu žádoucí podnět.
Vedle tohoto žádoucího podnětu byl pokusnému zvířeti jindy exponován jiný podnět .
s-53
s05w-s53
s05w#53
Vedle tohoto žádoucího podnětu byl pokusnému zvířeti jindy exponován jiný podnět.
Tím byla elipsa .
s-54
s05w-s54
s05w#54
Tím byla elipsa.
Byla z téhož druhu bílého papíru jako kruh .
s-55
s05w-s55
s05w#55
Byla z téhož druhu bílého papíru jako kruh.
Měla stejnou plochu jako kruh .
s-56
s05w-s56
s05w#56
Měla stejnou plochu jako kruh.
Poměr poloos však byl při prvé expozici # : # .
s-57
s05w-s57
s05w#57
Poměr poloos však byl při prvé expozici # : # .
Po tomto podnětu pes ale nažrat nedostal .
s-58
s05w-s58
s05w#58
Po tomto podnětu pes ale nažrat nedostal.
Velice rychle se zde vytvořila diferenciace .
s-59
s05w-s59
s05w#59
Velice rychle se zde vytvořila diferenciace.
To znamená jinými slovy , že při expozici kruhu , podnětu pes vylučoval sliny , kdežto při expozici elipsy , podnětu pes žádné sliny nevylučoval .
s-60
s05w-s60
s05w#60
To znamená jinými slovy, že při expozici kruhu, podnětu pes vylučoval sliny, kdežto při expozici elipsy, podnětu pes žádné sliny nevylučoval.
Jakmile se vytvořila diferenciace , bylo místo původní elipsy s poloosami # : # použito jiné elipsy s poloosami # : # .
s-61
s05w-s61
s05w#61
Jakmile se vytvořila diferenciace, bylo místo původní elipsy s poloosami # : # použito jiné elipsy s poloosami # : # .
Zjistilo se , že pes na ni nereaguje , že nevylučuje žádné sliny , přešlo se v pokusech na další elipsu s poloosami v poměru # : # , pak na další s poloosami # : # a pak na konečnou elipsu s poloosami # : # .
s-62
s05w-s62
s05w#62
Zjistilo se, že pes na ni nereaguje, že nevylučuje žádné sliny, přešlo se v pokusech na další elipsu s poloosami v poměru # : # , pak na další s poloosami # : # a pak na konečnou elipsu s poloosami # : # .
K úplnému oddiferencování této poslední elipsy bylo při tomto postupu zapotřebí celkem # pokusů , # expozic různých dvojic podnětů a * .
s-63
s05w-s63
s05w#63
K úplnému oddiferencování této poslední elipsy bylo při tomto postupu zapotřebí celkem # pokusů, # expozic různých dvojic podnětů a * .
Uvádíme zde tyto pokusy z toho důvodu , že na ně navázaly experimenty , jimiž se podařilo vyhrotit , eskalovat , vnitřní konflikt rozhodujícího se zvířete natolik , že se u něho projevilo chování , které bylo případně nazváno experimentální neurózou .
s-64
s05w-s64
s05w#64
Uvádíme zde tyto pokusy z toho důvodu, že na ně navázaly experimenty, jimiž se podařilo vyhrotit, eskalovat, vnitřní konflikt rozhodujícího se zvířete natolik, že se u něho projevilo chování, které bylo případně nazváno experimentální neurózou.
Oč v těchto pokusech šlo .
s-65
s05w-s65
s05w#65
Oč v těchto pokusech šlo.
V podstatě o vystupňování požadavků na diferenciační schopnost až na nejvyšší stupeň .
s-66
s05w-s66
s05w#66
V podstatě o vystupňování požadavků na diferenciační schopnost až na nejvyšší stupeň.
Ke zhroucení nervové činnosti došlo tehdy , když pokusné zvíře již nebylo s to odlišit jeden podnět od druhého .
s-67
s05w-s67
s05w#67
Ke zhroucení nervové činnosti došlo tehdy, když pokusné zvíře již nebylo s to odlišit jeden podnět od druhého.
Při tom je třeba podtrhnout , že nešlo jen o jakousi izolovanou poznávací činnost , o jakési neúčastněné hraní a zkoušení , ale o činnost motivovanou .
s-68
s05w-s68
s05w#68
Při tom je třeba podtrhnout, že nešlo jen o jakousi izolovanou poznávací činnost, o jakési neúčastněné hraní a zkoušení, ale o činnost motivovanou.
V pozadí diferenciační hry je třeba vidět psa drženého na hladové dietě a konfrontovaného s možností nažrání .
s-69
s05w-s69
s05w#69
V pozadí diferenciační hry je třeba vidět psa drženého na hladové dietě a konfrontovaného s možností nažrání.
U některých psů bylo hranicí schopnosti odlišení kruhu od elipsy to , co jsme uvedli u elipsy # : # .
s-70
s05w-s70
s05w#70
U některých psů bylo hranicí schopnosti odlišení kruhu od elipsy to, co jsme uvedli u elipsy # : # .
U některých psů se šlo ještě o krok dále , k elipse s poměrem poloos # : # .
s-71
s05w-s71
s05w#71
U některých psů se šlo ještě o krok dále, k elipse s poměrem poloos # : # .
Dostalo - li se zvíře do situace , jejíž požadavky přesahovaly jeho diferenciační možnosti a schopnosti , pak nejprve kroutilo hlavou , štěkalo a projevilo celkový neklid .
s-72
s05w-s72
s05w#72
Dostalo- li se zvíře do situace, jejíž požadavky přesahovaly jeho diferenciační možnosti a schopnosti, pak nejprve kroutilo hlavou, štěkalo a projevilo celkový neklid.
Ten se u některých zvířat vystupňoval tak , že neobyčejně divoce kousala a trhala všechno , co jim bylo na dosah .
s-73
s05w-s73
s05w#73
Ten se u některých zvířat vystupňoval tak, že neobyčejně divoce kousala a trhala všechno, co jim bylo na dosah.
U jiných zvířat přešlo toto napětí v celkový útlum , který se projevil ztrátou zájmu o jakékoliv podněty a celkovou nehybností zvířete .
s-74
s05w-s74
s05w#74
U jiných zvířat přešlo toto napětí v celkový útlum, který se projevil ztrátou zájmu o jakékoliv podněty a celkovou nehybností zvířete.
Důležité přitom je , že nešlo o chvilkové dočasné jevy , ale o projevy , které přetrvávaly i po ukončení pokusů .
s-75
s05w-s75
s05w#75
Důležité přitom je, že nešlo o chvilkové dočasné jevy, ale o projevy, které přetrvávaly i po ukončení pokusů.
Neuróza se tak zavedla , etablovala .
s-76
s05w-s76
s05w#76
Neuróza se tak zavedla, etablovala.
Aby nevzniklo nedorozumění .
s-77
s05w-s77
s05w#77
Aby nevzniklo nedorozumění.
Pes byl sice držen na hladové dietě , ale ta nebyla tak krutá , že by zašel , kdyby se při pokuse nenažral .
s-78
s05w-s78
s05w#78
Pes byl sice držen na hladové dietě, ale ta nebyla tak krutá, že by zašel, kdyby se při pokuse nenažral.
To mu zdaleka nehrozilo .
s-79
s05w-s79
s05w#79
To mu zdaleka nehrozilo.
Co tedy vedlo ke zhroucení nervového systému .
s-80
s05w-s80
s05w#80
Co tedy vedlo ke zhroucení nervového systému.
V čem je třeba vidět hlavní konfliktogenní faktor .
s-81
s05w-s81
s05w#81
V čem je třeba vidět hlavní konfliktogenní faktor.
Není možno formulovat odpověď jednoznačně .
s-82
s05w-s82
s05w#82
Není možno formulovat odpověď jednoznačně.
Nevěděl , na čem je , a proto se zhroutil .
s-83
s05w-s83
s05w#83
Nevěděl, na čem je, a proto se zhroutil.
Dnes se touto problematikou obtíží poznávání , co je co , zabývá celá vědní oblast , teorie her , a zvláště pak její části zvané detekce signálu v šumu a teorie individuálního rozhodování .
s-84
s05w-s84
s05w#84
Dnes se touto problematikou obtíží poznávání, co je co, zabývá celá vědní oblast, teorie her, a zvláště pak její části zvané detekce signálu v šumu a teorie individuálního rozhodování.
Podívejme se na ně blíže .
s-85
s05w-s85
s05w#85
Podívejme se na ně blíže.
V životě jsou chvíle , kdy si velice zřetelně uvědomujeme konfliktní situaci , ve které se nacházíme .
s-86
s05w-s86
s05w#86
V životě jsou chvíle, kdy si velice zřetelně uvědomujeme konfliktní situaci, ve které se nacházíme.
Obrazně řečeno .
s-87
s05w-s87
s05w#87
Obrazně řečeno.
Hádá se to v nás .
s-88
s05w-s88
s05w#88
Hádá se to v nás.
Některé důvody mluví pro , jiné proti .
s-89
s05w-s89
s05w#89
Některé důvody mluví pro, jiné proti.
Máme se rozhodnout tak , či onak .
s-90
s05w-s90
s05w#90
Máme se rozhodnout tak, či onak.
Rozhodování v řadě her je této povahy .
s-91
s05w-s91
s05w#91
Rozhodování v řadě her je této povahy.
Příklady .
s-92
s05w-s92
s05w#92
Příklady.
Hráč se rozhoduje , zda má , či nemá v příštím tahu vynést poslední trumf .
s-93
s05w-s93
s05w#93
Hráč se rozhoduje, zda má, či nemá v příštím tahu vynést poslední trumf.
Šachista se rozhoduje , má - li zvolit tu , či onu strategii .
s-94
s05w-s94
s05w#94
Šachista se rozhoduje, má- li zvolit tu, či onu strategii.
Rozhoduje se i záložník fotbalového mužstva , zda má přihrát tomu , či onomu hráči .
s-95
s05w-s95
s05w#95
Rozhoduje se i záložník fotbalového mužstva, zda má přihrát tomu, či onomu hráči.
O hře je možno hovořit v konkrétních případech společenských her .
s-96
s05w-s96
s05w#96
O hře je možno hovořit v konkrétních případech společenských her.
Je o ní ale možno hovořit i v situacích , kde na to nejsme běžně zvyklí , jako při testování hypotéz v laboratorní vědecké práci .
s-97
s05w-s97
s05w#97
Je o ní ale možno hovořit i v situacích, kde na to nejsme běžně zvyklí, jako při testování hypotéz v laboratorní vědecké práci.
Řešení zde bylo donedávna záležitostí ryze osobní .
s-98
s05w-s98
s05w#98
Řešení zde bylo donedávna záležitostí ryze osobní.
Někomu stačilo jen několik pokusů a byl si jist .
s-99
s05w-s99
s05w#99
Někomu stačilo jen několik pokusů a byl si jist.
Jinému nestačily ani stovky pokusů .
s-100
s05w-s100
s05w#100
Jinému nestačily ani stovky pokusů.
Edit as list • Text view • Dependency trees