Sentence view
Universal Dependencies - Czech - CAC
Language | Czech |
---|---|
Project | CAC |
Corpus Part | train |
Text: -
showing 101 - 200 of 217 • previous • next
[1]
tree
s-101
n27w-s101
n27w#101
Viděli současnost, negramotné dělníky a mužíky, nepředstavitelně zaostalé hospodářství, kochali se chaosem revoluce.
[2]
tree
s-102
n27w-s102
n27w#102
Nedovedli se podívat kupředu.
[3]
tree
s-103
n27w-s103
n27w#103
Ten zubožený dělník v zemi ze tří čtvrtin negramotné má být vedoucí silou kulturní revoluce.
[4]
tree
s-104
n27w-s104
n27w#104
To všechno se stalo.
[5]
tree
s-105
n27w-s105
n27w#105
Již v roce # byly položeny základy pro úspěšné dovršení socialistické kulturní revoluce.
[6]
tree
s-106
n27w-s106
n27w#106
Nic nezastavilo další vývoj.
[7]
tree
s-107
n27w-s107
n27w#107
Ani válka, třebaže ho značně ztížila a zdržela.
[8]
tree
s-108
n27w-s108
n27w#108
Dnes už západní buržoazní ideologové těžko dokáží popsat obrovské změny nejen v ekonomice, ale i v kulturní úrovni sovětského lidu.
[9]
tree
s-109
n27w-s109
n27w#109
Šíří a dostupností vzdělání a vztahem ke skutečné kultuře se jejich vlastní země se sovětskou rovnat nemohou.
[10]
tree
s-110
n27w-s110
n27w#110
Sovětský svaz usiluje o úplné střední vzdělání pro všechnu mládež.
[11]
tree
s-111
n27w-s111
n27w#111
Na vysoké školy přichází ročně půl miliónu mladých lidí.
[12]
tree
s-112
n27w-s112
n27w#112
Počet tvůrčích pracovníků vzroste ke konci tohoto století na # .
[13]
tree
s-113
n27w-s113
n27w#113
Vědců bude # .
[14]
tree
s-114
n27w-s114
n27w#114
Skutečností se stal Leninem vytyčený cíl, aby všechny vymoženosti kultury patřily lidu.
[15]
tree
s-115
n27w-s115
n27w#115
Od roku # vzrostl náklad vydávaných knih # * , roční náklad sovětských novin se od roku # zvýšil # * .
[16]
tree
s-116
n27w-s116
n27w#116
Stejně úchvatná jsou čísla vzestupu počtu i činnosti knihoven, kulturních klubů, kin, divadel, rozšíření rozhlasu a televize.
[17]
tree
s-117
n27w-s117
n27w#117
Vysoká kulturní úroveň nejširších vrstev, touha po dalším vzdělání, návyk navštěvovat společenská kulturní zařízení, číst, bavit se v klubech, to jsou rysy typické pro dnešního sovětského člověka.
[18]
tree
s-118
n27w-s118
n27w#118
A není podstatného rozdílu v tom, zda žije v Moskvě nebo Vladivostoku.
[19]
tree
s-119
n27w-s119
n27w#119
Jeden návyk je však zvláště sympatický, právě ten nemá obdoby v kapitalistickém pojetí života.
[20]
tree
s-120
n27w-s120
n27w#120
Je to úspěšná snaha čelit ryze konzumentskému postoji lidí ke kultuře, který je velkým nebezpečím současného moderního životního stylu.
[21]
tree
s-121
n27w-s121
n27w#121
Sovětský člověk se nestal pasívním odběratelem kultury, povzneseným kritikem a divákem, osamělým čtenářem, ale snaží se přispívat podle svých možností k rozvoji kultury a umění.
[22]
tree
s-122
n27w-s122
n27w#122
Snaží se podílet na tomto gigantickém procesu, který nemá obdoby ve světě.
[23]
tree
s-123
n27w-s123
n27w#123
Jistě, ani Sovětský svaz není v této oblasti bez problémů, nic na světě se totiž nemění a nevyvíjí idylicky a pohádkově.
[24]
tree
s-124
n27w-s124
n27w#124
Ale krok za krokem své starosti řeší a výsledky jsou nesporné.
[25]
tree
s-125
n27w-s125
n27w#125
Značnou měrou se na tom podílí i sovětští umělci, jejichž účast na výchově socialistického člověka je vysoce uznávaná.
[26]
tree
s-126
n27w-s126
n27w#126
Tvoří většinou v centru života, uprostřed dění, zájmy a problémy lidu při výstavbě komunismu jsou i jejich zájmy a problémy, stojí pevně na zemi.
[27]
tree
s-127
n27w-s127
n27w#127
To má svůj odraz v umělecké tvorbě.
[28]
tree
s-128
n27w-s128
n27w#128
Pracoviště i osobní život sovětského člověka nepřestaly být sférou, k níž se obrací pozornost umělce.
[29]
tree
s-129
n27w-s129
n27w#129
Leninovy zásady umělecké tvorby, stranickost, lidovost, masovost a pravdivost, jsou naplňovány.
[30]
tree
s-130
n27w-s130
n27w#130
Jistě, mnozí viděli sovětský film podle scénáře * Olšanského Dům, ve kterém žiji.
[31]
tree
s-131
n27w-s131
n27w#131
Prostý je námět, osud obyvatel jednoho domu v rozpětí # let.
[32]
tree
s-132
n27w-s132
n27w#132
Výsledek.
[33]
tree
s-133
n27w-s133
n27w#133
Vynikající dílo, které si svého času odneslo z Bruselu cenu za režii a prošlo s úspěchem mnohými kiny světa.
[34]
tree
s-134
n27w-s134
n27w#134
Tajemství účinnosti se skrývá už v samotném přístupu k této tematice.
[35]
tree
s-135
n27w-s135
n27w#135
Tvůrce filmu říká.
[36]
tree
s-136
n27w-s136
n27w#136
Cožpak prostá, obyčejná rodina nemá právo na umělecké zpodobení.
[37]
tree
s-137
n27w-s137
n27w#137
Stačí se jen zadívat do toku jejího všedního života a odhalí se spousta zajímavých věcí, totéž se týká i ostatních oblastí umělecké tvorby.
[38]
tree
s-138
n27w-s138
n27w#138
Umění, které se přidržuje této pravdy, nemůže klouzat po povrchu ani bloudit mimo nás.
[39]
tree
s-139
n27w-s139
n27w#139
A vždy pak bude chápáno lidem, jemuž je přece také určeno.
[40]
tree
s-140
n27w-s140
n27w#140
Překrásně to řekl již před mnoha léty * Fučík.
[41]
tree
s-141
n27w-s141
n27w#141
Skutečně velký umělec vyrůstá jen z lidu své země.
[42]
tree
s-142
n27w-s142
n27w#142
Jen lid, jen ti, kteří pracují, tvoří všechny hodnoty a přímo i nepřímo pomáhají tvořit i díla umělecká.
[43]
tree
s-143
n27w-s143
n27w#143
Kdo se lidu odcizí, odcizí se i umění a nic velkého nedokáže.
[44]
tree
s-144
n27w-s144
n27w#144
Není na škodu občas si tyto myšlenky připamatovat.
[45]
tree
s-145
n27w-s145
n27w#145
Neříká vám to nic.
[46]
tree
s-146
n27w-s146
n27w#146
Nevadí.
[47]
tree
s-147
n27w-s147
n27w#147
Nalistujeme si příslušné heslo v Oblastním turistickém průvodci Plzeňsko a dočteme se, že Radeč je zalesněný brdský hřeben s vrcholem Brno, vysokým přes # metrů, a Hradem, vysokým necelých # metrů.
[48]
tree
s-148
n27w-s148
n27w#148
Radeč však poskytuje mnohem více možností, než je možné usoudit z krátkého popisu.
[49]
tree
s-149
n27w-s149
n27w#149
Nevyčteme z něj, že na radečský podlouhlý hřeben se můžeme dostat po červené značce buď od Zbiroha přes Lhotu pod Radčem a Hrad, nebo z druhé strany od Holoubkova.
[50]
tree
s-150
n27w-s150
n27w#150
Nevyčteme z něj, že zeleně značená cesta vede naopak od Stupna a žlutá od Radnic, nevyčteme to, že podél hřebenu vedou dobře sjízdné silnice od Svojkovic přes Volduchy nebo od Lhoty pod Radčem.
[51]
tree
s-151
n27w-s151
n27w#151
Ba nedozvíme se ani to, že je tu hezky po celý rok, od jara do zimy, i v zimě, když je vše pod bělostnou přikrývkou.
[52]
tree
s-152
n27w-s152
n27w#152
Na jižním svahu v údolí potoka je rybník Habr, před dvaceti lety celkem opuštěné romantické místo, dnes z jedné strany ohraničen pionýrským táborem Škoda a z druhé strany autokempinkem rokycanského Svazarmu, který navštěvují nejen naši, ale také zahraniční turisté.
[53]
tree
s-153
n27w-s153
n27w#153
Bude to nejen proto, že leží nedaleko mezinárodního silničního tahu na Prahu, ale také proto, že naši i zahraniční návštěvníci vystihli malebnost radečské oblasti, její pohodu a poměrnou nedotčenost.
[54]
tree
s-154
n27w-s154
n27w#154
Na západním konci Radečského hřebenu, mezi Rokycany a Radnicemi, je Březina, v stinném parku zahalený zámek sloužící jako lesnická učňovská škola.
[55]
tree
s-155
n27w-s155
n27w#155
Nedaleko je vyhlídka upravená z nepatrných zřícenin hradu, který předcházel výstavbě zámku.
[56]
tree
s-156
n27w-s156
n27w#156
Ale ještě před postavením hradu tu žili lidé, jak dosvědčuje nad parkem se zdvihající Hradiště s dvojnásobným valem původního slovanského sídliště.
[57]
tree
s-157
n27w-s157
n27w#157
V parku a na svahu Hradiště je celá řada cizokrajných stromů a keřů.
[58]
tree
s-158
n27w-s158
n27w#158
Některé zplaněly a rozšířily se během posledního staletí po blízkém, vzdálenějším i velmi vzdáleném okolí, takže dnes ani netušíme, že leckdy nejde o původní květenu.
[59]
tree
s-159
n27w-s159
n27w#159
Nedaleká Sklená Huť na zeleně značené cestě od Stupna naznačuje, že se tu dotýkáme staleté sklářské tradice, jejímuž vzniku pomohl zvláště písek z Radečského hřebenu a zřejmě i z Radnické pánve.
[60]
tree
s-160
n27w-s160
n27w#160
Těžba a sklárny přispěly k uvědomělosti a organizovanosti dělnictva, a tak nejsme překvapeni, když se dočítáme, že již zakládajícího sjezdu Sociálně demokratické strany Rakouska v Neudorfeldu v roce # , téměř před sto léty, se zúčastnil i delegát z Břas.
[61]
tree
s-161
n27w-s161
n27w#161
Koneckonců o existenčních starostech dělnictva v tomto kraji ještě před čtyřiceti léty svědčí reportáž Miroslava Pavlíka Za chlebem a hvězdou.
[62]
tree
s-162
n27w-s162
n27w#162
Popisuje svízelnou a při tom neúspěšnou cestu tří dělníků, komunistů z malé sklářské kolonie Bohemie za Stupnem- Břasy, s chlebem do Sovětského svazu v roce # .
[63]
tree
s-163
n27w-s163
n27w#163
Jsme tedy v kraji, kde chléb měl po dlouhá staletí, a ještě v pamětné době, příchuť tvrdých mozolů, potu a slzí.
[64]
tree
s-164
n27w-s164
n27w#164
Dnes nad tímto krajem na Radečském hřebenu vévodí retranslační věž.
[65]
tree
s-165
n27w-s165
n27w#165
Na tomtéž hřebenu najdeme přes letní údobí místa, kde při táboráčku zaznívá družný hovor, smích, vyprávění a zpěv, místa, kde ke spánku postačí hvězdy a koruny šumějících stromů nad hlavou.
[66]
tree
s-166
n27w-s166
n27w#166
Jsme však také na hřebeni, kde se dostaneme v místa zvaná Hrad.
[67]
tree
s-167
n27w-s167
n27w#167
Při pozorném pohledu najdeme pozůstatky skutečného hradu, o jehož historii se nikde mnoho nedočteme.
[68]
tree
s-168
n27w-s168
n27w#168
Přesvědčili jsme se několikráte, že radečské pásmo je nejen dosažitelné cyklisticky z Plzně, ale také poskytuje podmínky pro lyžařskou i pro pěší zimní turistiku, pokud jsme na ni obuti a oblečeni.
[69]
tree
s-169
n27w-s169
n27w#169
Výhodou je rychlá dostupnost z krajského města a rychlé dosažení dvojnásobné nadmořské výšky udržující a zkvalitňující sněhovou pokrývku proti podmínkám v samém okolí Plzně.
[70]
tree
s-170
n27w-s170
n27w#170
Není tu však naprosto žádných stálých lyžařských zařízení.
[71]
tree
s-171
n27w-s171
n27w#171
Ba ani se nekonají módní přehlídky.
[72]
tree
s-172
n27w-s172
n27w#172
Stopy si musíme téměř vždy prošlapávat sami.
[73]
tree
s-173
n27w-s173
n27w#173
A to je sice namáhavější než samotné loučkaření, ale také vzrušující a lákající.
[74]
tree
s-174
n27w-s174
n27w#174
Tvořit novou, a přitom dobrou stopu.
[75]
tree
s-175
n27w-s175
n27w#175
A docela vůbec nejenom na sněhu.
[76]
tree
s-176
n27w-s176
n27w#176
Jistě nebylo dítěte, které by nedostalo jako vánoční dar knihu, samozřejmě s obrázky.
[77]
tree
s-177
n27w-s177
n27w#177
Čtou ji nejen děti, ale i dospělí.
[78]
tree
s-178
n27w-s178
n27w#178
Národní umělec Vladislav Vančura marně nenapsal.
[79]
tree
s-179
n27w-s179
n27w#179
Ve všech končinách literárních setkáváme se s ptáčkem, který se nazývá písmenozob či čtenářík milý.
[80]
tree
s-180
n27w-s180
n27w#180
Je to ptáče miloučké, ale rozmarné a lze je těžko uspokojit.
[81]
tree
s-181
n27w-s181
n27w#181
Miluje husté, dobré zrno, vyhýbá se plevám a mnohdy nad nimi nevolí pípá.
[82]
tree
s-182
n27w-s182
n27w#182
Jsou však mezi čtenáříčky jakési čeledi, které požírají potravu pochybnou.
[83]
tree
s-183
n27w-s183
n27w#183
Někteří tak činí beze škody, jiní berou z té příčiny úhonu a krní.
[84]
tree
s-184
n27w-s184
n27w#184
Dětem to nejlepší.
[85]
tree
s-185
n27w-s185
n27w#185
Tím více to platí v knižní produkci.
[86]
tree
s-186
n27w-s186
n27w#186
Ale je tu přece háček.
[87]
tree
s-187
n27w-s187
n27w#187
Kolik nářků bývalo na Večerníčka v televizi, že děti byly bezradné, co tím chtěl básník říci.
[88]
tree
s-188
n27w-s188
n27w#188
Vývoj myšlení u dětí podléhá určitým zákonitostem, dětská logika je spjata s takovou pozoruhodnou logičností, že musí dospělý smeknout před čtyřletou Janičkou, která vytvořila protějšek slova mrtvola na živola, mrtvola, která ožila.
[89]
tree
s-189
n27w-s189
n27w#189
Dětské asociace jsou takové, že dospělý neodolá, aby se jim nezasmál.
[90]
tree
s-190
n27w-s190
n27w#190
Vraťme se však k našemu tématu o srozumitelnosti výrazů, pojmů.
[91]
tree
s-191
n27w-s191
n27w#191
Dětské myšlení se nedovede přenést do pravé skutečnosti.
[92]
tree
s-192
n27w-s192
n27w#192
Nepochopí hned výrazy postavili si chalupu, na stará kolena, vážil si ho, pletl nohama, vycucal si to z palce, pil s mírou.
[93]
tree
s-193
n27w-s193
n27w#193
Teprve později pochopí význam všech podobných přísloví.
[94]
tree
s-194
n27w-s194
n27w#194
Pochopení pojmů jde poměrně daleko do věku dítěte.
[95]
tree
s-195
n27w-s195
n27w#195
Jeden z kandidátů učitelství při praxi ve třetí třídě vyprávěl o vlaštovce.
[96]
tree
s-196
n27w-s196
n27w#196
Všecko probíhalo podle plánu.
[97]
tree
s-197
n27w-s197
n27w#197
Děti poznaly vlaštovčin život ze všech stran.
[98]
tree
s-198
n27w-s198
n27w#198
Ale pak jsme zkoumali jejich poznatky.
[99]
tree
s-199
n27w-s199
n27w#199
Čím se živí vlaštovka.
[100]
tree
s-200
n27w-s200
n27w#200
Všechny odpověděly.