Na základě směrnic FMTIR ze dne # o poskytování odměn a prémií pracovníkům centrálně řízených organizací výzkumné a vývojové * vysokých * se vedení ÚJČ a ZV ROH ÚJČ dohodly na následujících zásadách.
Jakékoli poskytování odměn podle těchto zásad se poskytuje výhradně pracovníkům ústavu, a to za výsledky prací, jež přímo či nepřímo ovlivňují práci a efektivní činnost ústavu, za práce mimořádného významu, při významných pracovních nebo životních jubileích.
Odměny této kategorie mohou být přiznány řešitelům, odpovědným řešitelům i ostatním, kteří na daném úkolu, etapě mají podíl skutečně tvůrčí, přinášejí nové poznatky využitelné i v dalších etapách práce, řeší dílčí problémy dosud nevyřešené.
Odměnu je třeba diferencovat podle náročnosti řešení úkolu a podle společenského prospěchu, kterého má být řešením dosaženo, odměnu lze v průběhu plnění úkolu změnit pouze v případě, dojde- li ke změně úkolu, která výrazně ovlivní pracnost a náročnost úkolu.
Vždy začátkem roku vyčlení ředitel a ÚR a * se souhlasem ZV ROH ÚJČ částku a vypíše odměny za tvůrčí, efektivní a včasné řešení výzkumných úkolů, za vyřešení jejich etapy.
Vedoucímu útvaru, který zabezpečil splnění všech rozhodujících úkolů za roční období a který se osobní iniciativou zasloužil o dosažení zvlášť příznivých výsledků v práci útvaru, a v případech, kdy převzal a zabezpečil mimořádné úkoly v průběhu roku, lze stanovenou odměnu zvýšit až o # * ročního základního platu, vedoucím pracovníkům útvaru lze k těmto odměnám poskytovat v odůvodněných případech i odměny za úkoly podle * , pokud byli k řešení úkolu přímo určeni ředitelem a pokud odměna za splnění úkolu není součástí odměny za vedení oddělení.
Pracovníkům ústavu, kteří nejsou odměňováni podle části * a * , lze poskytovat odměny za úspěšné a iniciativní plnění pracovních úkolů v požadovaném rozsahu a kvalitě.
Přihlíží se tu zejména k výkonu pracovníka, samostatnosti a iniciativě, ke kvalitě a hospodárnosti práce, práci bez chyb a závad, k plnění termínů uložených úkolů.
Za hodnocení výsledků práce a přiznání odměn je u kategorie * odpovědný ředitel ÚR a řešitel, v kategorii * ředitel, vedoucí oddělení, ředitel a vedoucí oddělení.
Úprava pracovní doby se vztahuje i na pracovníky, kteří mají s organizací sjednanou kratší pracovní dobu, v těchto případech bude směna v délce jejich úvazku, s výjimkou pracovníků, jimž je pracovní doba zkrácena na základě lékařského posudku.
Objem prostředků na odměny se skládá z pohyblivé složky mzdových prostředků, základní kvóty, která je stanovena v rozpisu plánu práce a mzdových prostředků na každý rok Ústřední správou pracovišť ČSAV, PAM, dále pak z úspor na mzdovém fondu z nemocnosti, neplacených dovolených a z rezervy na mzdovém fondu.
Pro odměny podle oddílu * se vyčlení # * , pro odměny podle * se vyčlení # * , pro vědecké pracovníky a pracovníky vědeckotechnické # * , pro ostatní pracovníky # * .
Vedoucí oddělení pak rozdělí schválenou částku podle ředitelem stanovených kritérií pracovníkům, odměny řádně zdůvodní a předloží řediteli Ústavu pro jazyk český ke schválení.
Na mimořádné odměny, které uděluje na základě řádně zdůvodněných návrhů v průběhu roku ředitel ústavu, je utvořen fond vedoucího, který činí # * základního mzdového fondu, maximálně # * .
Součástí tohoto programu jsou i plány osobního rozvoje na * , které je třeba sestavit pro všechny vědecké, odborné i středoškolské administrativní pracovníky i vědecké aspiranty, nikoli pro elévy.
Žádáme proto vedoucí oddělení, aby v souhlase se závěry komplexního hodnocení s jednotlivými pracovníky předložené plány sestavili a odevzdali je v dvojím vyhotovení do # září do sekretariátu ÚJČ * Křikavové.
Pro informaci uvádíme, že v ústavu se budou jako formy zvyšování odborné a politické úrovně i nadále pořádat teoreticko-filozofickýceloústavní seminář pro vědecké i odborné pracovníky, teoreticko-metodologickýseminář pro pracovníky ve vědecké výchově, vede ředitel ÚJČ, odborné semináře v jednotlivých odděleních, politické a ekonomické vzdělávání ZV ROH.
K těmto formám lze zařadit i přípravu doktorátu filozofie, kandidátské a doktorské disertační práce, návštěva seminářů pořádaných FFUK, institucemi, jiné doplnění nebo rozšíření odborné kvalifikace a speciální kursy i pro středoškoláky, účelová školení, instruktáže a krátkodobé odborné kursy i pro středoškoláky, speciální studium cizích jazyků v rámci ČSAV, v jazykové škole, řízení individuálního studia, lze zahrnout studium politické literatury s cílem doplnit si politické znalosti nebo rozpracovat či objasnit určitý ideologický problém studiem odborné literatury s cílem rozmnožit si odborné znalosti.
Do forem získávání praktických zkušeností se uvádí výkon politických a veřejných funkcí v různých orgánech, politická a odborná lektorská činnost v rámci ROH, stáže a studijní pobyty, aktivní činnosti ve vědeckých společnostech, redakčních radách časopisů, aktivní odborná, poradenská, expertizní a publikační činnost.
Účastníky dalších forem politického vzdělání jako je VUML, cykly přednášek OV KSČ, jakož i cyklické průpravy organizované prezídiem ČSAV, stanoví vedení ústavu ve spolupráci s ZO KSČ.
Ve smyslu prováděcích pokynů pro oponentní řízení úkolů zařazených do státního programu základního výzkumu má proběhnout v # , průběžná oponentura hlavního úkolu Struktura a vývoj češtiny na pozadí slovanských jazyků, jíž má předcházet oponentura úkolů dílčích.
Obracíme se proto na Vás jako na odpovědného řešitele, řešitelku dílčího úkolu, abyste za eventuální spolupráce s vedoucím Vašeho oddělení za uvedený úkol vypracoval, vypracovala stručnou podkladovou zprávu o dosažených výsledcích.
Řešitelé dílčích úkolů v zastoupení Hůrková, Daneš, Kuchař, Němec, Knappová, Sochová začlení do souhrnné zprávy za dílčí úkol i zprávy řešitelů z vysokoškolských pracovišť, které dostanou po # dubnu.
Podklady pro průběžné oponentní řízení tvoří zpráva o výsledcích, v níž bude shrnuto období od počátku dodneška, osnova viz níže, ve formě přílohy ke zprávě výběrový bibliografický přehled publikovaných v tisku jsoucích výsledků, další materiály.
Zkušenosti z působení kádrů ústavu na školách, v pedagogické a výzkumné činnosti, z práce v komisích pro státní zkoušky a rigorosní zkoušky, ze spolupráce v oblasti diplomových prací, z práce vědeckých sil, z řad posluchačů nejvyšších ročníků vysokých škol, na pracovištích ústavu, ze studijních pobytů absolventů vysokých škol na pracovištích ústavu, podle výběru na vysokých školách, z účasti na organizaci a vyhodnocení studentské, vědecké a odborné činnosti a v soutěži o nejlepší studentskou vědeckou práci.
Zkušenosti ze spolupráce vědeckopedagogických * a pracovníků vysokých škol při řešení výzkumných úloh na pracovištích Ústavu ČSAV a ve Vědecké radě ústavu.
Zároveň s písemnou zprávou podejte návrhy zásad a opatření na prohloubení spolupráce mezi pracovišti ČSAV a vysokými školami, orientované podle předchozích bodů, a to do # září do sekretariátu ústavu.