ps2013-056-03-005-222.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin)
V roce 2008 se Rada Evropy a OSN dohodly na tom , že zmapují oblast tohoto obchodování s lidskými orgány , a nechaly vypracovat studii . Výsledkem té studie bylo konstatování , že mezinárodněprávní úprava této oblasti nepostihuje v celé její šíři tuto problematiku a že by bylo vhodné přijmout komplexní mezinárodní úpravu . Tato úprava byla pod záštitou evropského výboru pro trestní problematiku předložena a schválena výborem ministrů Rady Evropy 9 . července 2014 a celá úmluva byla předložena poměrně nedávno k podpisu členským státům Rady Evropy 25 . března 2015 ve španělském Santiagu de Compostela . Do dnešního dne tuto úmluvu podepsalo 17 států včetně ČR , která ji podepsala v den jejího otevření k podpisu .
O čem tato úmluva je ? Tato úmluva se zaměřuje především na trestněprávní otázky spojené s obchodováním s lidskými orgány , má chránit oběti a vyžaduje trestněprávní postih celé škály jednání na jednotlivých státech Rady Evropy . Stanovuje tedy povinnost členským státům zajistit trestnost úmyslného odběru lidského orgán atd . a navrhuje příslušné sankce , příslušná preventivní opatření a další věci na ochranu a podporu lidí , kteří v tomto pohybují nebo se stanou oběťmi této problematiky .
Tady bych chtěl říct , jak řekl pan ministr , že řada států již má tuto problematiku poměrně dobře zpracovánu ve své legislativě včetně ČR , a pokud tam byl nějaký nesoulad , který byl přijatelný , bylo v určitých článcích této úmluvy umožněno , aby si jednotlivé státy uplatnily výhradu vůči této úmluvě , což učinila , jak řekl pan ministr , i Česká republika .
Chtěl bych říci , že se tím budeme zabývat na zahraničním výboru , ale myslím , že problematika souladu s naší legislativou by si zasloužila i projednání na ústavněprávním výboru , protože , jenom pro vaši informaci , kterých zákonů se to týká z naší legislativy , tak bych je zde rád vyjmenoval . Týká se to zákona č . 285 / 2002 Sb . , tzv . transplantační zákon . Týká se to zákona č . 45 / 2013 Sb . , tzv . antidiskriminační zákon . Týká se to zákona č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník . Týká se to zákona č . 70 / 2002 Sb , trestněprávní úmluvy o korupci . Týká se to zákona č . 418 / 2011 Sb . , zákon o trestní odpovědnosti právnických osob a jeho novelizace ve znění zákona č 183 / 2016 Sb . Týká se to zákona č . 296 / 2008 Sb . , o lidských tkáních a buňkách . Týká se to zákona č . 104 / 2013 Sb . , o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních , a týká se to konečně i zákona č . 141 / 1961 Sb . , trestní řád .
Jenom v rychlosti bych pro vaši informaci tu smlouvu jaksi zrekapituloval . Ta smlouva má jednu preambuli , která říká , co je snahou . Snahou je vymýtit obchodování s orgány . A dále má několik článků .
Článek první stanovuje hlavní cíl úmluvy .
Článek druhý stanovuje rozsah a použití pojmů . Stanovuje takové pojmy jako to , co nazýváme obchodování s lidskými orgány , co se rozumí lidským orgánem . A já bych vždycky rád u toho článku jenom řekl právě , kterého zákona se to týká v naší právní úpravě . V tomto musíme říct , že tuto problematiku dobře zpracovává náš transplantační zákon , celkem bez problémů .
V článku číslo tři je stanovena povinnost uplatňovat zásady nediskriminace , což řeší náš antidiskriminační zákon .
Článek číslo čtyři říká , co je nezákonný odběr lidského orgánu a které věci se ho týkají . Říká také , a tady je například jako ukázka drobný nesoulad s naším transplantačním zákonem , že odběr nemůže být proveden bez svobodného , informovaného a specifického souhlasu žijícího či zemřelého dárce . Tady nám umožňuje , abychom si to ošetřili vlastní legislativou , protože náš transplantační zákon v § 10 říká , že nemusí být informovaný souhlas za života . Každý člověk , který zemře a za svého života nevyjádřil přímo nesouhlas , se považuje , že s transplantací nebo s použitím svých orgánů po své smrti souhlasí .
Dále bych chtěl říct , že tady si vyhradila , jak říkal pan ministr , naše republika první výhradu , která se týká právě odběru od dárců , kteří nejsou zcela svéprávní . Týká se to především dětí a dále osob , které jsou zbaveny způsobilosti k právním úkonům v plném rozsahu , resp . u dárců , kterými jsou osoby , které nenabyly plné svéprávnosti , nebo osoby s omezenou svéprávností anebo osoby , které s odběrem vyslovily souhlas , avšak s ohledem na jejich momentální zdravotní stav lze předpokládat , že nezvážily vše , co měly zvážit .
Článek číslo pět se týká použití nezákonně odebraných orgánů pro účely transplantace nebo pro jiné účely . Tady je kriminalizováno úmyslné použití nezákonně odebraných orgánů a řeší to zase trestní zákoník . Tady jsme uplatnili další výhradu , protože je rozdíl mezi českým trestním zákoníkem a úmluvou . Ta je v tomto směru poněkud širší , a buď bychom museli upravit novelou trestní zákoník , anebo jsme si dovolili uplatnit další výhradu .
Článek číslo šest kriminalizuje úmyslnou transplantaci mimo rámec vnitřního transplantačního systému . Řeší to jednak trestní zákoník , jednak transplantační zákon .
Článek číslo sedm definuje a postihuje nezákonné navádění , sjednávání , nabízení nebo žádání o neoprávněnou výhodu . V podstatě říká , že nikdo nemůže prodat svůj orgán nebo za to získat nějakou výhodu . To znamená , že nemůžete ani se svým vlastním orgánem obchodovat , to znamená , chtít výhodu za to , že například když zemřete , že bude váš orgán použit pro účely transplantací .
Článek číslo osm se týká uchovávání , skladování , přepravy , dovozu atd . nezákonně odebraných orgánů . Kriminalizuje , řeší trestní zákoník .
Článek číslo devět , a již se blížím ke konci , kriminalizuje napomáhání a účastnictví o pokus . Řeší trestní zákoník .
Článek číslo deset je poslední článek , ve kterém jsme uplatnili výhradu týkající se toho , kdy jednotlivé státy uplatní svou soudní pravomoc na lidech , kteří spáchají nějaký trestný čin v souvislosti s touto úmluvou .
Odpovědnost právnických osob řeší v článku číslo jedenáct . Máme řešeno zákonem o trestní odpovědnosti právnických osob . A tím se blížím ke konci .
Článek číslo dvanáct definuje sankce , opatření atd .
Následuje článek číslo třináct definující přitěžující okolnosti .
Článek číslo čtrnáct , předchozí odsouzení .
Již nebudu zdržovat , jenom jsem chtěl říci , já jsem na to upozornil pana ministra , že pro projednání a pro Sněmovnu je připraven návrh usnesení , ve kterém ale jsou uplatněny pouze dvě výhrady týkající se článku číslo čtyři a článku číslo deset , takže zřejmě po dohodě s panem ministrem bychom měli ještě toto usnesení upravit .
Na závěr bych chtěl navrhnout jako další výbor po garančním výboru zahraničním , aby se touto úmluvou zabýval ústavněprávní výbor . Už proto , aby zhodnotil soulad s naší legislativou , a myslím si , že vzhledem k problematice by bylo vhodné , aby se tím zabýval i výbor pro zdravotnictví .
Download XML • Download text