ps2013-055-06-011-013.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin)
Vážené poslankyně , vážení poslanci , Asociace pracovních agentur se obává , že přijetím této novely zákona je ohroženo 250 tisíc agenturních zaměstnanců a asi 15 000 pracovníků , kteří zajišťují provoz těchto agentur . Já si to osobně nemyslím , protože současný nedostatek zaměstnanců zejména v průmyslu a ve stavebnictví ukazuje , že zaměstnavatelé zaměstnance potřebují . Dokonce mám konkrétní informace z firem , že agenturní zaměstnanci jsou vázáni smlouvami tak , že se nemohou z agentur vyvázat . Ale to , co je důležité , je skutečnost , že agenturní zaměstnanci mají nižší mzdy a benefity než zaměstnanci podniků a také nedosáhnou například na hypotéky ke koupi či stavbě rodinného bydlení . Z tohoto pohledu předkládáme pozměňující návrhy , které zvyšují regulaci agentur práce a zároveň posilují pozici odborových organizací a zaměstnanců podniků . Ale zároveň říkám , že ne všechny současné problémy , zejména tam , kde odbory neexistují , vyřeším . Jsem si toho vědom , nicméně je důležité alespoň vyřešit to , co lze . A to ve prospěch zaměstnanců .
Děkuji za vaši pozornost .
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Seďovi . Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Zuzana Kailová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Zuzana Kailová
Dobré odpoledne , dámy a pánové , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte , abych v obecné rozpravě přednesla svůj pozměňující návrh , který navrhuje v zákoně č . 118 / 2000 Sb . , o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů , ve znění pozdějších předpisů , ukotvit zmocnění , na jehož základě vláda může nařízením v odůvodněných případech platební neschopnosti zaměstnavatelů stanovit rozhodné období a též lhůtu k uplatnění splatných dlužních mzdových nároků odlišně . Tento návrh umožňuje vládě zejména zmírnit vážné regionální a sociální dopady , které mohou nastat v případech platební neschopnosti velkých , regionálně významných zaměstnavatelů zaměstnávajících v pracovním poměru větší počet zaměstnanců , neboť platební neschopnost těchto zaměstnavatelů má zpravidla multiplikační efekt a může postihnout trh práce v daném místě zásadním způsobem . Taktéž mohou být nařízením vlády zohledněni zaměstnavatelé zaměstnávající své zaměstnance v oborech či odvětvích , u nichž dochází k platební neschopnosti v důsledku postupných strukturálních a odvětvových změn ekonomiky . Děkuji .
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji . Pan poslanec Miroslav Janulík . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Miloslav Janulík
Vážený pane předsedající , kolegyně , kolegové , dovolte mi , abych v obecné rozpravě přednesl svůj pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona , kterým se mění zákon č . 435 / 2004 Sb . , o zaměstnanosti , sněmovní tisk 911 . Smyslem této změny je větší otevření pracovního trhu , tak jak tlačí zaměstnavatelské svazy . S tím , že předpokládám , že všichni dobře víte , že ta předcházející norma už prostě zastarala .
Takže jenom obecně řeknu , že za prvé v první části čl . 1 se vkládá nový novelizační bod 16 , který zní : " V § 66 se poslední věta zrušuje . " Čili ruší se absolutní zákaz a přechází se do režimu nařízení vlády 64 / 2009 . Dosavadní novelizační body 16 a 37 se přečíslují na 17 a 38 .
Za druhé v části první čl . 1 se vkládá nový novelizační bod 23 , který zní : " V § 95 odst . 4 zní : Je - li obsahem smlouvy podle odst . 1 dočasné přidělení cizince k výkonu práce k uživateli , krajská pobočka úřadu práce může povolení k zaměstnání vydat pouze tehdy , pokud by bylo jeho zahraničnímu zaměstnavateli vydáno povolení ke zprostředkování zaměstnání a současně se jedná o oznámené volné pracovní místo , které nelze s ohledem na požadovanou kvalifikaci nebo nedostatek volných pracovních sil obsadit jinak . " Dosavadní novelizační body 23 a 38 se označují jako body 24 a 39 .
A v části šesté je to jenom technické , článek 9 : " Tento zákon nabývá účinnosti 15 . dnem po jeho vyhlášení s výjimkou ustanovení první části čl . 1 , bodů 17 a 22 , které nabývají účinnosti prvním dnem kalendářního čtvrtletí následujícího po jeho vyhlášení s výjimkou ustanovení části první čl . bodu 37 a části 3 . čl . 4 bodů 4 a 6 , které nabývají účinnosti dnem 1 . července 2017 . " To je samozřejmě technikálie , která má jakousi vnitřní logiku .
Takže přihlásím se ke svému pozměňujícímu návrhu v podrobné rozpravě . Děkuji vám za pozornost .
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci . Paní poslankyně Markéta Pekarová má slovo . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová
Děkuji za slovo , vážený pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , již během rozpravy v prvním čtení jsem zmiňovala , že novelizovaný zákon o zaměstnanosti je z roku 2004 a od té doby byl více než 60 krát měněn , tedy novelizován , což rozhodně nepřispívá ke stabilitě pracovněprávního a podnikatelského prostředí .
Aktuální novela nastavuje řadu dalších překážek pro stabilitu trhu práce , a to především navrhovanými změnami týkajícími se agenturního zaměstnávání , resp . agentur práce a agenturních zaměstnanců . Navrhovaná změna , která agenturám zakazuje přidělit zaměstnance tam , kde ve stejném kalendářním měsíci působil na základě dočasného přidělení jinou agenturou , považuji za věcně spornou . Podle předkladatele tato úprava zamezí obcházení právních předpisů zejména na úseku pracovní doby , odměňování a v oblasti sociálního a zdravotního pojištění . Zprostředkování zaměstnání agenturami práce přitom nelze považovat za obcházení zákona . Právo na umožnění výkonu práce je garantováno státem a je pouze na vůli zaměstnance , zda si zvolí institut agenturního zaměstnávání a v jakém rozsahu .
Jestliže právní předpisy žádným způsobem neomezují počet úvazků a dodržování pracovní doby u zaměstnance vůči více jednotlivým zaměstnavatelům nebo v případě výkonu více funkcí pro jednoho zaměstnavatele , není důvod pro omezení v případě agenturního zaměstnávání . V současné ekonomické situaci , kdy Česká republika dosahuje nejnižší míry nezaměstnanosti v Evropské unii a výkon hospodářství je limitován nedostatkem pracovníků , je navrhovaný zásah další zbytečnou překážkou pro stabilitu trhu . V případě přijetí navrhované úpravy hrozí , že se další zaměstnanci přesunou do šedé ekonomiky , kde ztratí jakoukoliv ochranu . A současně stát přijde o veškeré zákonné odvody z agenturního zaměstnávání .
Za zbytečnou také považuji novinku v podobě zřízení poradní komise . Řízení o povolení zprostředkování zaměstnání nyní vede Generální ředitelství Úřadu práce České republiky , které pro tuto činnost disponuje personálními i materiálními prostředky . Vložení dalšího článku v podobě nejméně pětičlenné komise , která bude pouze neodpovědným poradním orgánem , je zcela nesystematické a přináší nedůvodné navýšení finančních nákladů .
Poslední navrhovanou změnou , ke které se zde vyjádřím , je stanovení povinné kauce ve výši půl milionu korun . Tou má být dosaženo zajištění finanční způsobilosti žadatelů a zabránění vzniku účelově zakládaných agentur práce . Půlmilionová kauce představuje významnou překážku vstupu do podnikání v oboru a nahrává již fungujícím agenturám , které mají dostatečné finanční rezervy . Domnívám se , že se institut kauce zcela míjí svým účinkem . Kauce představuje odčerpání značně cenného likvidního majetku agentury práce , který nebude mít po dobu trvání povolení naprosto žádné využití . Zcela absurdní je označení kauce jako proporcionální , jak uvádí důvodová zpráva , neboť její výše je stejná pro všechny agentury práce bez jakýchkoli ohledů na velikost a postavení na trhu .
Zmíněná ustanovení novely zákona o zaměstnanosti představují podle TOP 09 narušení trhu práce , když bezdůvodně penalizují agentury práce a ztěžují přístup novým subjektům . Zejména však dochází ke zhoršení postavení agenturních zaměstnanců , neboť jsou pro ně stanoveny méně výhodné podmínky než pro běžné zaměstnance .
Proto se v podrobné rozpravě přihlásím k svému pozměňovacímu návrhu , který tato ustanovení z vládní novely vypouští , a chci vás požádat o jejich podporu . V oblasti zaměstnávání se jistojistě , ostatně stejně jako ve všech oblastech lidské činnosti , objevují i negativní jevy , obcházení pravidel a nečestné jednání . Ale tím , že budeme neustále legislativními změnami zpřesňovat , regulovat , omezovat tu jedny , tu druhé , tím opravdu nedosáhneme toho , že všichni budou křišťálově čistí , čestní atd .
Download XML • Download text