ps2013-050-05-006-033.tt Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin)
Uvědomuji si , že brzký návrat do práce je pro mnohé maminky velmi důležitý , a to z různých důvodů . Pro některé je to důležité vzhledem k nepříznivé ekonomické situaci rodiny , pro jiné z důvodu obavy o ztrátu zaměstnání , pro další z důvodu budování kariéry , případně obav o vývoj v oblasti , který je předejde . V žádném případě nezpochybňuji potřebu těchto rodičů do práce jít . Ale v době , kdy je dítěti pouze půl roku , je to opravdu brzy . Vláda by se měla zaměřit na takovou podporu , aby kvůli mateřství rodina nestrádala a nepropadala se do nebo pod hranici chudoby , aby se potřebné péči o malé dítě mohla věnovat .
Přitom znovu zdůrazňuji , že zapojení žen do pracovního procesu považujeme za velmi důležité . Slaďování rodinného a pracovního života je významné téma , kterému je nutno věnovat stálou pozornost z důvodu ekonomického zajištění , ale také proto , aby žena neztratila kontakt s pracovním prostředím a se změnami , k nimž v profesní oblasti dochází , aby se měla kam vrátit , seberealizovat se , uplatnit své vzdělání , znalosti a dovednosti a zároveň aby měla možnost pečovat o své dítě . Problém , kdy žena vypadne z pracovního procesu , se odráží mimo jiné i v následném platovém ohodnocení , v pozdějším věku pak ve výměře důchodu , který je podle statistik mnohem nižší než u mužů , ale má v sobě i další problémy , jichž je v souvislosti s mateřstvím celá řada . Ne náhodou se mluví o tom , že mateřství a odchod do důchodu jsou vstupenkami do chudoby .
Vláda se proto musí zaměřit v prvé řadě na prevenci , na to , aby se rodiny nedostávaly do situace , kdy se musí zadlužovat , jen aby zaplatily nájem , pomůcky do školy , zájmovou činnost , školní obědy či prázdniny . A to považuji v činnosti vlády za nedostatečné .
Za důležité také považuji to , aby byl posílen princip solidarity , který byl za Nečasovy vlády výrazně ponížen . Nejde jen o problematiku , kterou právě probíráme , ale také například o daňové zákony , konkrétně o progresivní zdanění . Pokud jde o zrušení omezení pro nevýdělečně činné občany , jako jsou například studenti , OSVČ , nezaměstnaní , neplatící si sociální pojištění , nebo ti , kdo mají denní vyměřovací základ malý či minimální , myslím si , že ano , tento návrh pomůže v dané době pobírání rodičovského příspěvku , ale je nutno zabývat se i následnou dobou , co bude potom , aby po rychlejším vyčerpání příspěvku nenastal propad do hmotné nouze .
Takže těch otazníků v souvislosti s předloženou novelou vidíme jako klub KSČM celou řadu a bude nutné návrh v průběhu legislativního procesu řádně prodiskutovat . Děkuji .
(Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Martě Semelové . Slova se ujme paní poslankyně Jitka Chalánková a připraví se pan poslanec Zdeněk Soukup . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jitka Chalánková
Dobrý den , pane předsedající . Jedná se o vládní návrh zákona , sněmovní tisk 854 , kterým se mění zákon č . 117 / 1995 Sb . , o státní sociální podpoře . Novela se týká úprav v oblasti jedné dávky státní sociální podpory , a to rodičovského příspěvku . Deklarovaným cílem je maximálně flexibilní dávka přizpůsobená situaci rodiny .
Chtěla bych říci , že ani jedno z opatření nemůže žádným způsobem pozitivně přispět ke sladění pracovního a rodinného života , protože rodičovský příspěvek není překážkou slaďování . Novela umožní rychleji vyčerpat rodičovský příspěvek a nárok na rodičovský příspěvek budou mít i rodiče , jejichž nemluvňata budou celý den v jeslích . To není opatření na podporu rodin .
Stručné představení rodičovského příspěvku dle současné úpravy . Rodičovský příspěvek není totéž jako rodičovská dovolená . Dávka státní sociální podpory není navázána na čerpání rodičovské dovolené u zaměstnavatele . A kdo čerpá rodičovský příspěvek , nemusí být ani dnes uvázán u dítěte doma bez možnosti realizovat se v zaměstnání . Zde je nutné zdůraznit , že u dětí do dvou let je možné pobývání v kolektivní péči pouze za přísných omezených podmínek a u dětí nad dva roky se docházka do kolektivního zařízení nesleduje .
Rodičovský příspěvek lze pobírat při zaměstnání a není omezen výdělek . To je vlastně i situace , kdy dochází neustále k dalšímu a dalšímu rozvolňování podmínek pro pobírání rodičovského příspěvku . O dítě , na které rodič pobírá rodičovský příspěvek , se může starat pobírající rodič osobně , zajistit péči jinou fyzickou osobou , může to být druhý rodič , ale také dnes i babička nebo chůva , nebo dítě může navštěvovat kolektivní zařízení , jak jsem řekla , u dětí mladších let pouze na 40 hodin v měsíci do dvou let . Nad dva roky se docházka nesleduje . Rodičovský příspěvek může pobírat kterýkoli z rodičů a mohou se také v čerpání vystřídat .
Celková částka rodičovského příspěvku je 220 tisíc korun a existují různé varianty , výše , rychlost čerpání , které se odvíjejí od peněžité pomoci v mateřství , resp . od denního vyměřovacího základu kteréhokoli z rodičů , který si vyberou , který je pro ně výhodnější . Když ani jeden z rodičů neměl nárok na peněžitou pomoc v mateřství , resp . mu nelze stanovit denní vyměřovací základ , týká se to především studentů , ale také osob samostatně výdělečně činných bez nemocenského pojištění , ekonomicky neaktivní osoby a nezaměstnaní , pobírá v dnešní době rodičovský příspěvek v pevných dávkách po dobu čtyř let bez možnosti volby , 7 600 do devátého měsíce věku a pak 3 800 do čtyř let . A je tam další a další , nebudu už všechny podrobnosti číst .
Hlavní body této novely : Za prvé - zrušení horní hranice výše rodičovského příspěvku , která je v dnešní době 11 500 . Za druhé - osoby bez denního vyměřovacího základu by mohly čerpat až do výše 7 600 . Za třetí - úplné zrušení podmínky sledování docházky dítěte do předškolního zařízení pro nárok na dávku . A za čtvrté - neposkytovat rodičovský příspěvek pěstounům na přechodnou dobu .
K té první části . Jak už tady bylo hovořeno , osobám s vyššími příjmy se umožní vyčerpat rodičovský příspěvek rychleji . Jde o to , že výše rodičovského příspěvku se bude stanovovat stejně jako u peněžité pomoci v mateřství , to znamená až do výše 32 640 korun . Tady v tomto případě se týká toto opatření nebo tento návrh celkem 179 950 rodičů , takový počet má třicetinásobek ze 70 % denního vyměřovacího základu nad 11 500 . U těchto lze předpokládat , že využijí zrušení horního limitu . Tato možnost zde prostě je a bude . Zde nemáme striktně negativní náhled .
Za druhé za TOP 09 . Osoby bez denního vyměřovacího základu budou moci vyčerpat rodičovský příspěvek dříve , to znamená do tří let , ne až do těch čtyř , jak to bylo dříve , nebo jak je to v současnosti . Opatření pomůže především studentkám nebo studentům , pokud by to pobíral otec . Jedná se celkem za rok 2015 o 69 981 příjemců rodičovského příspěvku . K tomuto máme postoj neutrální , nejsme proti .
Za třetí - a toto považuji za velmi důležité upozornění : Nárok na rodičovský příspěvek bude mít každý , komu se narodí dítě a má je v péči , tedy dítě není v péči kolektivního zařízení . Jedná se o individuální péči o dítě . Je to takové dá se říci v uvozovkách vyšší porodné na splátky - na 6 až 36 splátek . Úplně se ztratil původní smysl rodičovského příspěvku ocenit osobní péči rodičů o děti . Roční dítě může být celé dny v jeslích , rodič v zaměstnání vydělávat , kolik chce , a za půl roku má celý rodičovský příspěvek doma . Tento konkrétní bod - a to se liší od toho prvního , jak jsem říkala , že pokud má dítě zajištěnu individuální péči do dvou let , tak nemáme námitek - tento konkrétní bod znamená úplnou rezignaci na odměnění osobní péče rodiče o dítě a deklaruje , že je pro batolata stejně dobré , když se jim věnuje maminka , jako když jsou osm hodin denně v kolektivním zařízení . Je to symbol , kdy vlastně vidíme úplnou rezignaci na nejlepší zájem dítěte .
Download XML • Download text