|

ps2013-049-04-001-050.tt

Parliament of the Czech Republic, Chamber of Deputies

Agenda Item Title

50. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 855/ - prvé čtení

Date2016-09-09
Meetingps2013/049
Agenda Itemps2013/049/050
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/s049133.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane poslanče. Dorazily další omluvy. Do 11.00 hodin z důvodů konzultací pozměňovacích návrhů na ministerstvech se omlouvá poslanec Petr Kudela, dále od 12.00 do konce jednacího dne z osobních důvodů se omlouvá pan poslanec Soukup a dále z dnešního jednání se omlouvá paní poslankyně Kailová. Dále v rozpravě vystoupí pan poslanec Gabal, připraví se pan poslanec Ondráček. - Omlouvám se, pane poslanče, s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Seďa. Poslanec Antonín Seďa Nebudu zdržovat, jen k tomu, protože se to tu několikrát objevilo. Máme pouze vojenské zpravodajství po reformě vojenského zpravodajství, které složku jak rozvědnou, tak vlastně tu, která zabezpečuje bezpečnost v České republice. A ono se pořád objevuje vojenské obranné zpravodajství. Takže jenom vojenské zpravodajství. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji a ještě jednou se omlouvám. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ivan Gabal Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážený pane premiére, vážení kolegové, budu pokračovat v těch kladných hodnoceních předložené novely, nicméně dovolil bych si připomenout ještě několik dalších okolností, které nebyly zmíněny a které mohou být pro posuzování důležité. Předně, ono to tady nezaznělo, ale je třeba říct, že v této chvíli realizujeme něco, co je součástí koaliční smlouvy a vládního návrhu. V kapitole XI bodu 11.2 je ve druhé odrážce - cituji: V reakci na nedávný vývoj a události vidíme potřebu změny v mechanismech kontroly zpravodajských služeb, kde se ukázaly nedostatečné možnosti parlamentních kontrolních orgánů, prozkoumáme zahraniční zkušenosti s působením od Parlamentu odvozeného občanského kontrolního orgánu složeného z důvěryhodných bezpečnostně prověřených a respektovaných občanů, který by mohl doplnit dosavadní kontrolní mechanismy a provést i kontrolu vnitřní činnosti zpravodajských služeb a poskytnout informaci o tom, zda nedošlo k porušení zákona a zda služby konají podle svého poslání a zákonného určení. V dalším bodu: V přípravě zmíněné kvalitativní změny rozšíření kontroly tajných služeb bude prostor k diskusi a uskutečnění strukturálních změn v kompetencích zaměření a rozdělení oblasti působnosti služeb směrem k větší efektivnosti a rozdělení jejich práce a odpovědnosti. Protože jsem tuto část vyjednával, pamatuji si, jak velká skepse vládla vůbec o tom, zda je to možné, zda je to dosažitelné. Myslím si, že i když to je původně koaliční návrh, že si ho odpracovali zástupci všech parlamentních stran s veškerou důkladností, a jsem přesvědčen, že ten systém bude funkční. Nepochybně budeme ještě ladit, ale to základní je tady v daleko širším konsenzu. V dané souvislosti bych zdůraznil, že předpoklad je, že ten systém kontroly nesníží výkonnost služeb, ale naopak ji zvýší, protože je bude motivovat k tomu, aby některé věci dělaly a některé věci nedělaly. A je potřeba také vnímat, že se podařilo relativně krizovou reakci na vývoj v období, které tady bylo zmiňováno jak Markem Bendou, tak jsme ho nedávno zažili i v tomto volebním období, a ten návrh nemá charakter krizového managementu, ale charakter posunutí kontroly kvalitativně dál. Nicméně je potřeba říct, že pokud tento návrh přijmeme - tomu věřím a budu ho maximálně podporovat -, že nás čeká, a doufám do konce volebního období, ještě dotažení zákona o kontrole vnější služby, kde si myslím, že si musíme ještě hodně odpracovat, a doufám, že také v konsenzu. A v neposlední řadě to, co jsem citoval jako druhý bod, mechanismus, a nebudu předjímat, jak by měl vypadat, zvýšení kontroly koordinace tajných služeb mezi nimi jak ve smyslu jejich vzájemné spolupráce, a viděli jsme v nedávné problematické libanonské kauze, že tam zřejmě ta koordinace nebyla úplně ideální, spíše naopak, a z druhé strany také poskytnutí zpětné vazby a kvalitativního hodnocení k tomu, jak služby informace nejen přinášejí, ale jak se s těmi informacemi pracuje, protože tam se mi zdá, že bychom také měli nějakým způsobem se zkusit zamyslet nad takovouhle věcí. Takže ještě jednou bych rád poděkoval všem těm, kteří na tom návrhu participovali. Ta úvodní skepse mi nedávala tehdy moc naděje, že se to povedlo. Povedlo se, máme to na stole a myslím si, že to máme v kvalitní podobě. Budu ten návrh velmi podporovat. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Ondráček, připraví se pan poslanec Lank. Prosím. Poslanec Zdeněk Ondráček Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vážený pane premiére, kolegyně a kolegové, v úvodu bych chtěl asi poděkovat premiérovi a celé vládě za to, jakým způsobem se k tomuto návrhu zákona postavili. Za sebe, a dovolím si říct i za celý klub KSČM, mohu říci, že takto bych si představoval tvorbu zákonů, aspoň těch klíčových zákonů, které jsou nad tou politickou rovinou. Takže pane premiére, za ten přístup a za ta jednání, která jsme na Úřadu vlády vedli, vám děkuji. K zákonu samotnému. Vzhledem k tomu, co je uvedeno v § 12, v těch podmínkách pro to, kdo bude může být členem druhého stupně kontrolního orgánu, tzn. osoba starší 40 let, vysokoškolák právního směru atd., bezúhonný, s tím, že bude muset mít platnou prověrku na přísně tajné, a jsem držitelem takové prověrky byl a vím, co to obnáší a jak dlouho to trvá, tak se domnívám, že není úplně dobře ukotveno, a myslím, že to zmínil i kolega Benda, ten § 12h, kdy je přesně v zákoně stanovena ta paušální částka 20 tisíc korun. Myslím si, že pro delší funkčnost tohoto zákona, abychom nemuseli případnou mírou inflace nebo jiných důležitých věcí řešit novelu zákona, že bychom mohli hledat jiný mechanismus, jak to uvést, např. koeficient průměrné mzdy v nepodnikatelské sféře nebo cokoli jiného, aby ta odměna byla delší. Mám trochu obavu z toho, kdo bude chtít jít do prověrky přísně tajné, protože ta omezení, která taková osoba , je to trvalý souhlas s nahlížením do všech jeho bankovních účtů, popř. souhlas trvalých odposlechů jeho telefonu, hlášení Národnímu bezpečnostnímu úřadu o jakékoli cestě do vízového státu, popř. styk s občanem vízového státu, podotýkám, to jsou písemné informace, které musíte na ten Národní bezpečnostní úřad pravidelně dávat.... Mám trochu obavu, aby to některé ty lidi neodradilo, protože ta částka 20 tisíc korun pro lidi právního směru není zase tak lukrativní. A pokud chceme na jedno místo mít nejméně dva uchazeče, obávám se, že zde nám může nastat trošičku problém, protože ti lidé nebudou mít zase tak extrémní zájem takovouto činnost vykonávat. Takže se domnívám, že asi ještě máme, a předpokládám, že v ústavněprávním výboru, prostor o této věci diskutovat. Věřím tomu, pane premiére, že se toho také budete účastnit, popř. zástupci Úřadu vlády, a budeme hledat cestu, aby to byl zákon nejenom funkční, ale také abychom ho plně naplnili pokud možno co nejrychleji. Děkuji.

Download XMLDownload text